جمعهپيكرهاي نماز اقامه از پس
جمعه روز مقدس دفاع شهيد 440
ميشود تشييع
فرهنگي توسعهء در موزهها نقش
جمعهپيكرهاي نماز اقامه از پس
روزجمعه مقدس دفاع شهيد 440
ميشود تشييع
دوران شهيد پيكرهاي 440:اسلامي جمهوري خبرگزاري - تهران
از نمازجمعه اقامه از پس ديماه جمعه 18 روز مقدس دفاع
.ميشود تشييع تهران دانشگاه مقابل
روز مسلح نيروهاي كل ستاد مفقودين جستجوي كميته مسئول
كه شهدا اين از تن گفت219 خبرنگاران درگفتگوبا گذشته
شده كشف شلمچه منطقه در وعراقي مشتركايراني كميته توسط
يگانهاي 27 از شهدا اين:افزود وي.هستند گمنام است
، 7(ع)رضا امام ، 21(ع) امامحسين ، 14(ص)رسولالله
اشرف ، نجف كربلا ، 8 الشهداء ، 25 سيد المهدي ، 10 وليعصر ، 23
و ارتش ، جهادسازندگي لشكر 77 انصار ، قمر ، 32 فجر ، 44 19
باقرزاده فيصل سردار.هستند سپاه سابق وزارت صراط قرارگاه
كربلاي 4 ، 5 بدر ، والفجر8 ، خيبر ، عمليات به شهدامربوط:گفت
.هستند درشلمچه عراق تك و بيتالمقدس 7 و 8 ،
جستجوي عمليات از درصد حدود 95 حاضر حال در:افزود وي
.است گرفته انجام كشور داخل عملياتي درمناطق مفقودين
:گفت مسلح نيروهاي كل ستاد مفقودين جستجوي كميته مسئول
گردان 166 و بسيجي گروههاي توسط بررسينهايي عمليات
چكه قمر ، چكه چنگوله ، چيلات ، طلايه ، محورهاي در نزاجا
.است انجام حال در قلاويزان و موسي
پيكرهاي تاكنون كل ستاد مفقودين جستجوي كميته:افزود وي
ميشود زده تخمين و است كرده كشف را شهيد هزارو512 43
خاك درداخل كه كاوشهايي در شهيدنيز هزار تا 12 بين 10
.شوند كشف ميگيرد صورت عراق
فرهنگي توسعهء در موزهها نقش
فرهنگي توسعه و موزهها همايش برگزاري بهانه به
در غني و ارزش با فرهنگي مراكز مثابه به موزهها: اشاره
اين در.برخوردارند ويژهاي جايگاه از پيشرفته ، كشورهاي
تاريخي گوناگون دورانهاي از مانده جا به آثار مكانها ،
ترتيب ، اين به تا درميآيد نمايش به و گردآوري جوامع
ارزيابي و شناسايي امكان آنها فرهنگي -تاريخي هويت
هويت شناخت با نيز انسانها و شود تثبيت و داشته دقيقتري
گذشته ، غني تمدن بر متكي و واقعبينانه نگرشي با خود ملي
آثار در كه بشري شگرف خلاقيت و همت و انديشه از سربلند
و تعيينكنندهتر نقشي يافته نمود كاربردي و هنري
.گيرند عهده به جامعه پيشبرد در پربارتر
فرهنگ توسعه در موءثري نقش ميتوانند موزهها اين بنابر
بستر ، اين در ما مشكل مهمترين اما.كنند ايفا مردم بينش و
وجود بيانگر كه موزههاست از مردم استقبال عدم
به گزارش اين در كه است بازدارندهاي عوامل و نارساييها
.ميپردازيم آنها
ملي كميسيون همكاري با و كشور فرهنگي ميراث سازمان
.شد برگزار تهران در جاري سال ماه آذر در يونسكو
ما كشور در فرهنگي ، توسعه با آنها ارتباط و موزهها بحث
افكنده ، سايه موزههايمان بر بيرمقي و سكوت سالهاست كه
موزهها جايگاه به آنكه از پيش اما.دارد بسيار جاي
ضروري "فرهنگي توسعه" واژه موءلفههاي شناسايي بپردازيم ،
خرج واژه اين از بسيار خصوص به روزها ، اين.مينمايد
.باشيم داشته توجه آن الزامات به اينكه بدون ميكنيم
گامهاي وادي اين در خيزها ، و افت همه رغم به گرچه
كه برآنند نظران صاحب اما برداشتهايم نيز را مثبتي
شفافيت از ما جامعه در هنوز فرهنگي توسعه گوناگون ابعاد
زمينه اين در پژوهشي آشفتگيهاي و نيست برخوردار لازم
بستر اگر كه حالي درندارد نمود ديگر موارد از كمتر
اين در موزهها بيابد ، را خود دقيق تعاريف فرهنگي توسعه
.يافت خواهند ويژهاي نقش بستر
عنصر بر تكيه فرهنگي ، توسعه اهرمهاي مهمترين از يكي
دانشبشر تاريخ.دارد وسيعي گستره بينهايت كه است آگاهي
;كارگرفته به خود جمعي زندگي رشد براي انسان آنچه و
شكل را بستر اين كه نظريههايي و نگرشها روشها ،
را فرهنگ مقوله جامعيت واقع در همه بخشيدهاند ،
اين در هم آن پيشرفت ، و توسعه اين بنابر.مينمايانند
طلب را بسياري جانبه همه و ژرف پژوهشهاي فراگير ، مقوله
.ميكند
ديدهايم؟ تدارك برنامههايي چه
و افت علل پيرامون انديشه و تعمق مكان را موزه اگر
و جاندار پيكره را آن و بدانيم گذشته تمدنهاي خيزهاي
را جوامع اصالت و هويت كه كنيم تلقي توانمندي
سياحتي آموزشي ، فرهنگي ، گوناگون نقشهاي ;بازميشناساند
اين تحقق براي ما كه ميشود مطرح پيش از بيش موزهها
در گفت بتوان سختي به شايد...هنوز كشورمان در نقشها
بين در موزهها از ديدار فرهنگ كه چراهستيم راه آغاز
ما ، دانشپژوهان حتي.مينمايد غريب همچنان ما مردم
و دهنده آگاهي مهم ابزار اين از دانشجويان و دانشآموزان
مساله ، اين چرايي.نميكنند استفادهاي بشر دانش گنجينه
چارهجويي به را امر مسئولان بايد كه است مهمي نكته
.كند ترغيب
ميراث سازمان آيا كه ميشود مطرح پرسش اين اينجا در
اين رفع براي موزهها ، ساماندهي متولي عنوان به فرهنگي
تمهيداتي جامعه ، گوناگون اقشار در رغبت ايجاد و معضل
است؟ انديشيده
به پاسخ در فرهنگي ، ميراث سازمان رئيس بهشتي ، سيدمحمد
و نيست مردم از مشكل ميكنم فكر من":ميگويد پرسش اين
اگر.ندارند را رفتن موزه فرهنگ مردم كه نيست اين موضوع
رويدادي موزههايمان ، در و باشيم داشته برنامهريزي ما
از ديدار براي هم مردم قطع ، طور به بيافتد ، اتفاق
در ميكنيد مشاهده كه گونه همان.ميشوند ترغيب موزهها
حال در تحولاتي زمينه اين در اخير ، ماهه هشت هفت ،
موزهها در را مختلفي برنامههاي ما و است بوده شكلگيري
نمايشگاه ما اخير هفتههاي در مثال ، براي.ميكنيم دنبال
عرضه كشور موزه سطح 30 در شايد را گلستانه استاد معروف
و بود گلستانه استاد از تازهاي معرفي واقع در كه كرديم
.كردند برنامه اين از زيادي بسيار استقبال مردم
باشد مكاني موزه اگر كه دارد وجود قاعده اين كلي طور به
ميكنيد ، مراجعه آنجا به عمرتان در بار يك شما وقتي كه
است طبيعي برويد ، آنجا به ندارد لزومي ديگر كنيد احساس
هميشه موزهها اگر اما.نميشود آن از استقبالي ديگر كه
مطلوبتر كيفيت با جديد آثار عرضه و تحول و تغيير حال در
فرهنگي رويدادهاي و جديد موارد با ديداركننده و باشند
بيشتر موزهها از استقبال واقع ، در شود ، روبهرو گوناگون
".ميشود
ايجاد براي فرهنگي ميراث سازمان برنامهريزي مورد در وي
و موزهها با دانشگاهها و مدارس بين منظم ارتباط يك
راه ، اين از جوان نسل براي آموزشي جذابيتهاي ايجاد
گان بازديدكنند بيشترين حاضر ، حال در":داشت اظهار
از ما خود ولي.ميدهند تشكيل دانشآموزان را موزهها
هم كيفيت نظر از نيستيم ، راضي كه آنها مراجعه كميت نظر
بعد و شوند وارد موزه يك ورودي در از دانشآموزان اينكه
آنها در اتفاقي اينكه بدون شوند ، خارج ديگر در از هم
.نيست ما خواسته باشد ، افتاده
همان آن و ميشود مربوط ما به قضيه اين از بخشي البته
نوع يك و بيافتد موزهها در بايد گفتم كه است اتفاقي
كننده ديدار براي حوزه اين در معرفت و شناخت خاطره ،
و مدارس عهده به هم قضيه ديگر بخش يك.آورد بوجود
ارتباط اين ايجاد براي بتوانند كه دانشگاههاست
آن به رسيدن و موزه در تا عبارتي به.كنند برنامهريزي
ما.ماست عهده به داخل به موزه در از و است آنان عهده به
البته.هستيم برنامهريزي حال در خودمان ، بخش براي
به نياز كه است جديدي پديده دانشآموزان ، به جوابگويي
جديد ماه از شايد.دارد خاصي برنامهريزي و تامل همت ،
جمعه روزهاي كه دانشآموزاني به كه شود اجرا برنامه اين
موزه شيريني خاطره با تا دهيم هديه كنند ، مراجعه موزه به
".كنند ترك را
ميبازند؟ رنگ علاقهها چگونه
مدرسه يك دانشآموزان حرفهاي بهشتي ، مهندس خالصانه سخنان
همين در آنان نظرات بررسي براي پيش چندي كه را ابتدايي
ميگفتند اتفاق به آنان.ميآورد بخاطرم بودم ديده مورد ،
مهين...اما دارند ، موزهها از ديدار به زيادي علاقه كه
ميگفت سخن شدهاي خشك پروانههاي زيباييهاي از ساله ، 9
كشف ايران ، وحش حيات و طبيعي آثار موزه در را آنها كه
بدون كه داشت زمينه اين در بسياري پرسشهاي اوبود كرده
ميخواند ، درس پنجم كلاس در كه نيز مريم.بود مانده پاسخ
او.ميزد حرف آن تاريخي آثار و ايران ملي موزه از
و است جالب خيلي هخامنشيان دوره به مربوط آثار":ميگفت
به.ميآورد بوجود كننده بازديد در خاصي هيجان و احساس
زمينه اين در كه ميكند نياز احساس خيلي فرد كه گونهاي
دقيق بهطور اينكه مثال برايبشنود بسياري حرفهاي
كار روي اجتماعي شرايط چه در و تاريخي چه در هخامنشيان
ميدادند اهميت هنر و فنون به اندازه اين تا چرا و آمدند
نقشها اين چرا و دارند فلسفهاي چه مهرها روي نقش يا و
سرانجام و "..و است گرفته قرار هنرمند توجه مورد
گذشته درباره كه هستند مشتاق دانشآموزان بيشتر بايدگفت
.كنند دريافت را دقيقي و درست اطلاعات خود كشور
.بدهد آنها به را اطلاعات اين كه نيست كسي امامتاسفانه
دانشآموز جذابيتي ، نوع هيچ وجود بدون اين ، بنابر
و خستگي نوع يك با بلكه راضي ، و شاداب نهچندان
تفريحي -علمي اصطلاح به گردش يك از پژمردگيخاص
فرهنگي ميراث سازمان رئيس قول به آنكه بدون.بازميگردد
كنجكاويها ، اينكه نتيجه.باشد افتاده او در خاصي اتفاق
و نوجوان نسل علاقهمنديهاي و ورزيها انديشه پرسشگريها ،
همان درست و ميشود كمرنگ بتدريج گونه ، اين ما جوان
مناسب سرگرمكننده و تفريحي امكانات كمبود از كه جايي
اصلي سرمايه واقع در كه خلاق و پرتحرك قشر اين براي
بهره خود امكانات حداقل از نالانيم ، و نگران است ، مملكت
.نميجوييم
نيز باستانشناسي ليسانس فوق دانشجوي عبداللهي ، شيدا
باشيم ، رسيده فرهنگي توسعه ضرورت به ما اگر":است برآن
باور اين كه است امكانپذير آن تحقق زماني كه ميدانيم
و قوي اطلاعرساني با تنها كه باشد شده نهادينه ما در
بويژه زمينهها همه در مردم آگاهي توسعه و جانبه همه
به ميتوانيم جامعه تاريخي هويت و فرهنگي پيشينه به نسبت
مهم ابزار يك.برداريم اساسي گامهاي فرهنگي توسعه سوي
اين زمينه ميتوانند كه هستند موزهها مسير ، اين در
كه نقشي و تعاريف به بايد ما.كنند فراهم را شناخت
تجربههاي و كنيم توجه دارند ، امروز دنياي در موزهها
در موزهها نقش به صورت اين درگيريم بكار را آنان
پي بيشتر گردشگران جذب و درآمدزايي و اطلاعات گسترش
از آمدن بيرون براي نيز را مناسب راهكارهاي و ميبريم
".كرد خواهيم پيدا موجود تنگناهاي
نقطه به رسيدن براي گام نخستين شايد":ميافزايد وي
به.باشد بازدارنده عوامل شناسايي مورد ، اين در مطلوب
فرهنگي توسعه شاخصهاي چارچوب در بازدارنده عوامل عبارتي
اين ، بنابرميكنند پيدا عيني نمود ميكنيم تعريف كه
نقشي چه موزهها مسير ، اين در كه كنيم بررسي بايد
چيست تخصصي داري موزه به ما نگاه و كنند ايفا ميتوانند
بوجود خود ديدگاه در تغييراتي چه جهاني ، تحولات متناسب و
ميتوانيم كه است پيشفرضها اين تعيين با.آوردهايم
".دهيم انجام زمينه اين در زيربنايي حركتهاي
براينكه تاكيد با نيز ابتدايي دوره معلم جهانتاب ، سهيلا
نظام درسي برنامههاي متن در بايد موزهها از ديدار
شيوههاي كه امروز":ميگويد گيرد ، قرار پرورش و آموزش
طور به بودن ، بيروح و خشك نظر از ما مدارس در تدريس
نمودهاي كنار در و طبيعت در آموزش و رفته سئوال زير كامل
است ، گرفته قرار توجه مورد تاريخ ، طول در بشر آثار عيني
حتي.بيفكنيم جدي نظر آموزش ، در موزهها نقش به بايد ما
و موزهها معرفي به مشخص ، طور به درسي كتابهاي در بايد
.بپردازيم آنها در موجود آثار از مهمي تصاوير چاپ
كنار در موزهها در را تاريخ درس معلم ، دارد اشكال چه
نوع و هنر و تاريخ و كند دنبال گذشتگان ، از زنده آثار
مانده بجا تاريخي آثار متن در را گذشتگان فرهنگ و زندگي
آموزههايي بيترديد.دهد قرار بررسي مورد دوران ، آن از
سختي به مينشيند دانشآموز جان و دل به راه ، اين از كه
مناسبي بستر و زمينهها آن ترتيب ، اين بهميشود كمرنگ
هستيم ، دنبالش به جامعه سطح در فرهنگي تحول ايجاد براي كه
".ميآيد بوجود
دارد ادامه
|