|
خم غدير خجسته عيد مناسبت به
هدايت نوين دوران آغاز
دراين اسلامي تمدن و تاريخ اينكه و شورا ، و وصايت بحث
ما عصر در گرديد ، بنيادين و مهم انشقاقي دچار مبحث
.است گرديده حمل آن بر تازه معنايي و يافته ديگر تفسيري
و ائمه ديدگاههاي ازاصالت جديدي بيان شدگي ، نو اين
آورده ميان به "مجددا را اسلام صدر دانشوران و صحابيان
و ژرفتر هيچكس امامت ، مسئله در كه است اين واقعيتاست
بويژه و عليهم سلامالله معصوم امامان از عالمانهتر
ورود صلاحيت "اساسا و نشده وارد (ع)علي اميرالمومنين
.است نداشته
و گرفته صورت اسلام تاريخ فراوانيدر امروزهتتبعات
اوليه قرون و پيامبر روزگار سوانح و حيات اول درجه منابع
.است شده داده قرار دسترس در علمي و انتقادي صورت به
شيعه ، ژرفانديش و بيغرض دانشور گسترده رجوع فيالمثل
فيالكتاب الغدير" كتاب در غدير مسئله به اميني ، علامه
اجماع دهنده نشان تنهايي به "التاريخ و الادب و والسنه
صدور و غدير ماجراي واقعيت بر مسلمان عالمان و مورخان
سواي.است (ص)نبوي ارجمند مقام سوي از (ع)علي ولايت حكم
مطلق اكثريت كمرمق ، فرقههاي و خوارج از اقليتي از
بر ابتدا همان از شيعه ، و سنت اهل از اعم مسلمانان
خود آثار در موضوع اين بر و نهاده صحه (ع)علي افضليت
.كردهاند تصريح
قرون در عامه متكلمان و علما اغلب كه معتزليان جمله از
راشده خلفاي و پيامبر عصر به نزديك و بودهاند اوليه
نصي (ص)خدا رسول از كه داشتهاند تاكيد زيستهاند ،
انتخاب تنها بلكه نشده ، وارد اول خليفه با امت بربيعت
.است آن صحت مردمموجب
نظير برخي.است معتزلي تسنن اهل علماي غالب قول اين
-متولد 586)معتزلي اصولي و شافعي فقيه ابنابيالحديد ،
(ع)علي بغداد ، معتزله مكتب از پيروي به نيز (متوفي 656
آن كه ميكند تصريح و ميداند گانه سه خلفاي از افضل را
از حميده خصال و فضايل در هم و ثواب كثرت در هم حضرت
شرح ابتداي خطبه صراحتادر كه بطوري.است افضل ديگران
را خداوندي سپاس":ميگويد نيز نهجالبلاغه بر خود معروف
ج 1 ، نهجالبلاغه ، شرح)".داشت مقدم افضل بر را مفضول كه
(ص 3
اما است ، تاريخي و كلامي بحثي امروز البته ديدگاهها ، اين
برجسته هاي چهره و دين معصوم پيشوايان حركت اصالت نشانگر
جدالهاي آنكه از پيش تا تاريخ ، شهادت به. است اسلام
پاره پاره را (ص)محمدي امت مسلكي ، خونريزيهاي و فرقهاي
و آزمند گروههايي نيز و كژانديشان از اندكي جز سازد ،
.نميبردهاند شمشير به دست افزونطلب ،
و خونريزيها از دانشورانه ، مستندات و كلامي بحثهاي
استدلالهاي تارك بر حقيقت و ميكرد پيشگيري جنگها
.ميدرخشيد استوارتر
عهد از اسلام ، آيين اصالتهاي به رجوع عنوان به نيز تشيع ،
دعوت هنگامه در درواقع.شد آغاز اسلام گرامي پيامبر حيات
معاريف و قريش روءساي از مكه در اكرم پيامبر كه عامي
را ايشان دعوت كه هر كردند اعلام داشتند ، خويشاوندان
.يافت خواهد رسولرا جانشيني منزلت البته شود ، پذيرا
ابلاغ و كرد كسب را منزلتي چنين جواني عنفوان در (ع)علي
در منزل ، و الهي فرماني صورت به آن همهجانبه و آييني
فرزندان و (ع)علي كه عظيم منزلت اين و داد رخ غدير منزل
و مبارك فرمان چنين در ريشه يافتند ، ايشان ارجمند
.داشت فرخندهاي
قرآن و مجسم اسلام افضليت بر تاكيد سالروز غدير ، عيد
بر و مسلمانان همه عيد منظر اين از و است (ع)علي ناطق ،
پيرو و شيفته و دلبسته كه شيعه اما.است مبارك آنان همه
دوران آغاز و امامت نص ظهور روز است ، روزگاران ابرمرد آن
.مينهد چشم منظر بر جاودان و خجسته را هدايت از تازهاي
|
|