تخصصي دكتراي آزمون كارت
فروردين آزاد 31 دانشگاه
ميشود
توزيع
خريد متقاضيان ثبتنام نحوه
نمايشگاه در خارجي كتاب
شد اعلام تهران كتاب
در اميركبير قديمي مدرسه
شد شناخته ملي اثر قزوين
رئيس نائيني كاظم محمد دكتر
وزارت برنامهريزي عالي شوراي
گفتوگو در عالي آموزش و فرهنگ
واحدهاي تعداد :همشهري با
دانشگاهها كارشناسي دورههاي
نمييابد كاهش
تخصصي دكتراي آزمون كارت
فروردين آزاد 31 دانشگاه
توزيعميشود
كرد ، اعلام ديروز اسلامي آزاد دانشگاه :فرهنگي علمي گروه
دانشگاه ، اين تخصصي دكتراي رشته آزمون جلسه به ورود كارت
در مستقر ششمركز و تهران در ماه فروردين يكم و سي
.ميشود توزيع شهرستانها ،
هفت مشهد و كرمان شيراز ، تبريز ، اهواز ، اصفهان ، تهران ،
.هستند توزيعكارت مركز
و دوم است قرار آزاد دانشگاه تخصصي دكتراي رشته آزمون
.شود برگزار ارديبهشتماه سوم
اضافه اطلاعيه اين در اسلامي آزاد دانشگاه عمومي روابط
، آزمون جلسه به ورود كارت دريافت داوطلبانبراي كه كرد
يا شناسنامه اصل و ارسالمدارك سفارشي پست رسيد اصل بايد
.باشند داشته همراه دار ، عكس معتبر شناسايي كارت
خريد متقاضيان ثبتنام نحوه
نمايشگاه در خارجي كتاب
شد اعلام تهران
كتاب
خريد متقاضيان از نام ثبت نحوه :فرهنگي علمي گروه
ستاد سوي از استانها ، مراكز و تهران در خارجي كتابهاي
اعلام تهران كتاب بينالمللي نمايشگاه دوازدهمين برگزاري
.شد
دوازدهم ، نمايشگاه برگزاري ستاد عمل دستور براساس
جاري ارديبهشت تا 5 فروردين از 25 شهرستانها در ثبتنام
صورت امسال ارديبهشت تا 9 فروردين از 25 تهران در و
است امكانپذير متقاضي مراجعه با تنها ثبتنام.ميگيرد
.كرد ثبتنام نميتوان ديگري شخص جاي به عنوان هيچ به و
كتاب بينالمللي نمايشگاه دوازدهمين خبر واحد گزارش به
و دانشجويان دانشگاهها ، علمي هيات اعضاي تهران ،
ميبايست عالي آموزش موءسسات و دانشگاه فارغالتحصيلان
كارت علمي ، هيات عضويت كارت تصوير و اصل ثبتنام ، هنگام
داشته همراه را فارغالتحصيلي گواهينامه يا و دانشجويي
با نيز علميه حوزههاي طلاب و اساتيد از ثبتنامباشند
صورت تحصيل به اشتغال يا فارغالتحصيلي گواهي اصل ارائه
.ميپذيرد
نمايندگان است آمده عمل دستور اين از ديگري بخش در
براي ميتوانند كشور عالي آموزش موءسسات و دانشگاهها
كارت تصوير داشتن دست در با خود علمي هيات اعضاي ثبتنام
فردوسي ، شعبه كارگران ، رفاه بانك به علمي هيات اعضاي
.كنند مراجعه فردوسي ميدان انقلاب ، خيابان در واقع
براي كشور ، عالي آموزش موءسسات و دانشگاهها نمايندگان
ميبايست نياز مورد خريد سقف همچنين و خريد كارت دريافت
معرفينامه داشتن دست در با امسال ارديبهشت چهاردهم تا
.كنند مراجعه فردوسي شعبه كارگران ، رفاه بانك به معتبر
به عالي آموزش موءسسات و دانشگاهها به كارت فروش بابت
كارت هزينه ريال هزار مبلغ 10 ريال هزار هر 750 ازاي
پايان تا امسال ارديبهشت از 18 كارتها.ميشود دريافت
محل در و تهران كتاب بينالمللي نمايشگاه دوازدهمين
.ميشود تحويل نمايشگاه برگزاري
كتاب خريد متقاضيان ثبتنام مراحل درباره عمل دستور اين
:ميافزايد خارجي
و شده تكميل بانك در متقاضي توسط بايد ثبتنام فرمهاي
غيرقابل كه ثبتنام هزينه) ريال هزار مبلغ 10 همراه
نيز بانك متصديشود تحويل بانك متصدي به (است استرداد
نام ثبت هزينه كردن دريافت -نام ثبت فرم كردن ممهور با
باز متقاضي به را ثبتنام فرم -ميكند تاييد را
.ميگرداند
يا دانشجويي كارت همراه را شده ممهور فرم متقاضي ، سپس
متصدي به حوزوي نامه گواهي يا و علمي هيات عضويت كارت
الزامي تحصيلي مدرك تصوير ارائه.ميدهد تحويل ثبتنام
.است
ديپلم ، فوق) ثبتنام ردههاي از يكي ثبتنام متصدي
و خارج سطح ، علمي ، هيات دكترا ، ليسانس ، فوق ليسانس ،
و زده علامت شده ، ارائه مدرك به توجه با را (اجتهاد
رقمي پنج عددي كه را خريد كارتهاي از يكي سريال شماره
.ميكند شده ، درج مشخص كه محلي در ثبتنام فرم روي است
شماره به كنترل رقم يك ميبايست اشتباه از جلوگيري براي
.شود اضافه سريال
در اميركبير قديمي مدرسه
شد شناخته ملي اثر قزوين
به مربوط اميركبير مدرسه تاريخي اثر :علميفرهنگي گروه
با قزوين هلالاحمر خيابان انتهاي در واقع قاجاريه دوره
.رسيد ثبت به ايران ملي آثار فهرست در شماره 2165
در كه بنا اين فرهنگي ميراث سازمان عمومي روابط بهگزارش
و سران خاص استراحتگاه شده ، ساخته قاجار عصر اواخر
.است بوده شاهزادگان
دادگستري ساختمان عنوان به مدتي كه اميركبير قديمي بناي
آموزش اختيار در هماينك گرفته ، قرار استفاده مورد قزوين
.است پرورش و
شرقي صورت به و آجري بنا اين ساختمان گزارش ، اين به بنا
احداثشده ستون شش.است شده ساخته طبقه دو در و غربي و
طبقه ايوان و آورده در ضلعي هفت صورت به را بنا ورودي
.است گشته استوار ستونها اين روي بر دوم
نوار يك و است آجركاري تزئينات داراي اطاقها و پنجره
مشاهده بنا خارجي نماي در پر گل 18 با آجري تزئيني
نقش با گچبري تزئينات داراي بنا اين اتاقهايميشود
به راهرو سقف.است حيوانات شكار صحنه و برگ و گل برجسته
نورگير يك داراي بالا ، در و شده ساخته گنبديشكل صورت
.است ضلعي هشت شيشهاي
و بوده سازمان اين حفاظت تحت ثبت تاريخ از بنا اين
مرتكب و محسوب جرم آن در تصرف و دخل و تخريب هرگونه
.بود خواهد قانوني مجازاتهاي مشمول
رئيس نائيني كاظم محمد دكتر
برنامهريزيوزارت عالي شوراي
گفتوگو در عالي آموزش و فرهنگ
تعدادواحدهاي :همشهري با
دانشگاهها كارشناسي دورههاي
نمييابد كاهش
بر عالي آموزش و فرهنگ وزارت ريزي برنامه عالي شوراي *
فرهنگي انقلاب عالي شوراي طرف از كه خاصي سياست اساس
كه است دانشگاهها به اختيار تفويض صدد در شده ، پيشنهاد
كند محول دانشگاهها به را خود وظايف از زيادي مقدار
ميتواند جهت يك از سراسري آزمون شدن مرحلهاي يك *
و ميشود كمتر داوطلبان نگراني كه اين آن و باشد مفيد
ميشود مشخص كوتاهتري زمان در نتايج
اصلي نياز انقلاب ، پيروزي اوليه سالهاي در كه آنجا از *
خيلي كمي لحاظ به ديده دانشگاه و متخصص نيروهاي به جامعه
دورههاي ايجاد برنامهريزان ، غم و هم تمام بود ، زياد
بود جديد دانشگاههاي تاسيس و آموزشي جديد
;اشاره
و فرهيخته خوانندگان آشنايي و سال 1378 آغاز با همزمان
برنامههاي حوزه در شده اخذ تصميمات با همشهري دانشگاهي
خبرنگار كشور ، عالي آموزش موءسسات و دانشگاهها درسي
عالي شوراي رئيس نائيني ، كاظم محمد دكتر با همشهري
انجام گفتگويي عالي آموزش و فرهنگ وزارت برنامهريزي
كليه از.آوردهايم پي در را آن از خلاصهاي كه است داده
علمي گروه ميكنيم درخواست دانشگاهي مسايل صاحبنظران
موضوعات طرح پرباركردن با ارتباط در را همشهري فرهنگي
.دهند ياري دانشجويان و دانشگاهها به مربوط
شوراي وظايف با ارتباط در قدري بحث ، آغاز براي "لطفا *
.بدهيد توضيحاتي برنامهريزي عالي
و يافته سامان شوراهاي از يكي برنامهريزي ، عالي شوراي *
كه است ، عالي آموزش و فرهنگ وزارت در سنگين مسئوليت با
برنامهريزي و درسي برنامههاي تنظيم و تهيه مسئوليت
دارد برعهده را كشور سطح در آموزشي رشتههاي تمام آموزشي
سراسر عالي آموزش مراكز و دانشگاهها تمام براي مصوباتش و
(...و نور پيام آزاد ، پزشكي ، علوم دانشگاههاي از اعم) كشور
.الاجراست لازم
و استراتژيك نگرش يك آموزشي ، مسايل به شورا نگرش البته
دانشگاهها را ، تاكتيكي و اجرايي عمليات و است سياستگذاري
عضو از 450 بيش حاضر حال در شورا اين.دارند عهده بر
و ممتاز برنامهريز ، متخصص ، استادان از "عمدتا كه دارد
.شدهاند انتخاب مجرب
گروه برنامهريزي ، 9 عالي شوراي در حاضر حال در ما
پايه ، علوم انساني ، علوم پزشكي ، گروه ;داريم برنامهريزي
تربيت برنامهريزي هماهنگي هنر ، كشاورزي ، مهندسي ، -فني
گروه ،(است پرورش و آموزش وزير آن رئيس كه) معلم
.دامپزشكي و كاربردي -علمي برنامهريزي
انقلاب ستاد جانشين حقيقت در و تشكيل سال 1363 در شورا
رشتههاي برنامهريزيهاي به بيشتر و شد (سابق) فرهنگي
رشتههاي ايجاد به سپس و پرداخت دانشگاهها معمول و مختلف
دانشگاهها در تازه آموزشي برنامههاي طراحي و جديد
آموزشي برنامه از 1040 بيش ما تاكنون زمان آن از.پرداخت
ابلاغ دانشگاهها به و كرده تصويب و تدوين تهيه ، را
دوره ، چهار يا سه از بيش آنها از برخي الان كه كردهايم
گذاشته اجرا به قطعي صورت به بعد و آزمايشي شكل به ابتدا
تخصصي كميتههاي توسط ساله هر هم آنها نقص و عيب و شده
واقع در.ميشود رفع دانشگاهيان نظريات براساس و شورا
روي كلي بازنگري و تجديدنظر يك آزمايشي ، دوره هر از بعد
.ميگيرد صورت برنامهها
زمينه در دانشگاهها به اختيار تفويض خصوص در آيا *
داريد؟ جديدي برنامه درسي برنامهريزيهاي
عالي شوراي طرف از كه خاصي سياست براساس شورا "اخيرا *
به اختيار تفويض درصدد شده ، پيشنهاد فرهنگي انقلاب
به را خود وظايف از زيادي مقدار كه است دانشگاهها
طرح اين اجراي آزمايشي صورت به و كند محول دانشگاهها
كه شده داده اختيار دانشگاهها به و شده شروع الان
.كنند تدوين و تنظيم خودشان را دكترا دورههاي برنامههاي
شورا توسط برنامه تنظيم خواهان دانشگاه چند وقتي البته
خودشان و ميشود ارسال شوراها به برنامههايشان باشند ،
.ميكنند هماهنگ هم با را
و تنظيم اختيار شورا ، سال 1369 مصوبه موجب به همچنين
واگذار دانشگاهها به كارشناسي دوره در واحد تا 24 تصويب
و هستند شده شناخته دروس واحد تا 110 بين 90 چون) شد
دوره در.(نيستند آنها در تغيير به مجاز دانشگاهها
تخصصي درسي واحدهاي نصف تا مقدار اين ارشد كارشناسي
واحدهاي از نيمي تا مجازند دانشگاهها و مييابد افزايش
تكميلي تحصيلات دوره در چون كنند ، تدوين خودشان را تخصصي
براي دارد ، وجود هم آموزش اگر و آموزش نه است ، پژوهش اصل
.است پژوهشي كاستيهاي رفع
دانشگاهها به هم باز زمينه اين در نداريد قصد آيا *
بدهيد؟ بيشتري اختيارات
كرده ، تغيير شورا برنامهريزي شيوه حاضر حال در البته *
مثل نميتوانيم ديگر ما و است كشور نياز رفع ما هدف چون
عدهاي و كنيم تصويب را برنامههايي سرعت به قبل سالهاي
ما هدف بيشترين الان.بدهيم آموزش (!كيفيت اين با) را
هم نياز مسئله به اساس ، برايناست كيفيت به پرداختن
خود سمت به حاضر حال در ما.ميكنيم توجه داريم
چند.آوردهايم روي كشور اجرايي دستگاههاي و دانشگاهها
دانشگاهها به را خود مصوب برنامههاي شورا قبل سال
"احيانا و قوت و ضعف نقاط خصوص در آنها از و فرستاد
.كرد نظرخواهي دانشگاهها جديد پيشنهادهاي
دستگاههاي و دانشگاهها سوي از گسترده استقبال با كار اين
.شد سرازير شورا سمت به پيشنهادات سيل و شد مواجه اجرايي
از بررسي جهت پيشنهادي برنامه حدود 89 در سال 1376 در
و شد ارائه شورا به اجرايي دستگاههاي و وزارتخانهها طرف
ما به تصويب براي برنامه حدود 60 تاكنون هم سال 77 در
دورههاي ايجاد خصوص در تقاضا بيشترين و است شده پيشنهاد
را برنامه تاكنون 130 هم ما و است كاربردي -علمي كارداني
تا هستيم درصدد ما كردهايم ، تصويب ارتباط اين در
توسعه پيش از بيش را كاربردي -علمي كارداني دورههاي
قشر ترتيب ما جامعه مهم نيازهاي از يكي امروز چون دهيم ،
ختم كارداني دوره به تحصيل البته.است تكنيسين و كاردان
در ارشد كارشناسي و كارشناسي دورههاي الان.نميشود
در حفاري نفت ، مهندسي مخابرات ، با چون مختلفي رشتههاي
بايد كه شده پيشنهاد كاربردي -علمي دورههاي همان ادامه
.شود ابلاغ و برسد تصويب به
كرده تصويب را برنامههايي چه شورا "اخيرا دكتر ، آقاي *
است؟
براي و است جديد شورا برنامههاي اكثر حاضر حال در *
پيش 8 چندي ما.درميآيد اجرا به دانشگاهها در بار اولين
كارشناسي برنامه دكترا ، 4 برنامه يك شامل جديد برنامه
مصوب دورههاي.كرديم تصويب را كارشناسي برنامه و 2 ارشد
،(گرايش سه در) انرژي سيستمهاي مهندسي ارشد ، كارشناسي
طراحي خودرو ، محركه سيستم طراحي پزشكي ، در بهداشت اقتصاد
و فرمان تعليق ، سيستمهاي طراحي و خودرو ، بدنه و سازه
طرف از و هستند جديد برنامهها اين تمامي كه بودند ترمز
شده پيشنهاد ما به اجرايي دانشگاههاي يا و دانشگاهها
.بودند
به را جانوري تكويني زيستشناسي برنامه دكترا ، دوره در
حديث ، قرآن ، علوم) انساني علوم برنامه دو و رسانديم تصويب
تصويب كارشناسي مقطع در را (اسلام تاريخ و تراجم و رجال
.كرديم
كارشناسي دوره عنوان با خارج طلاب براي هم برنامهاي
برنامهها ، اين همه كه شده ، تصويب اسلامي معارف و فرهنگ
.شدهاند تصويب ضرورتشان دليل به
و ميكشد پيش را توسعه مساله واقع در جديد ، برنامه يك
.دارد ارتباط آنها تصويب به عالي آموزش توسعه
به بهتر رسيدگي براي شورا آيا كه بفرماييد دكتر آقاي *
گذاري اولويت را كاري موضوعات خود ، وظايف انجام و امور
ميكند؟ هم
خود ، كاري جلسه نخستين در هرسال ، ابتداي در شورا.بله *
بطور.ميكند تنظيم را اولويت داراي موضوعات از فهرستي
را موضوع شامل 35 فهرستي ما سال 1377 ابتداي در مثال
دستور در را موضوعات اين سال ، طول در تا كرديم تعيين
گذشته ، سال اولويتهاي جمله از.دهيم قرار جلسه كاري
نحوه دانشگاهها ، در عمومي صورت به جديد درس ايجاد ضوابط
برنامهريزي در اجرايي دستگاههاي و دانشگاهها مشاركت
رواج و آموزش كيفيت افزايش راههاي پژوهشي ، و آموزشي
عالي شوراي وظايف در بازنگري دانشگاهها ، در پژوهش فرهنگ
دانشگاهي دروس با متوسطه دوره دروس تطبيق و برنامهريزي
از دانشگاهها ، كردن محوري پژوهش نحوه چون مسايليهستند
روي و شده مطرح شورا در است مدتي كه است موضوعاتي جمله
معلم ، تربيت برنامهريزي بر حاكم اصولميكنيم مطالعه آن
جمله از كشور مهم بسيار مسايل از ديگر يكي عنوان به
برنامهريزي بر بايد اصولي چه كه اين.است موضوعات ديگر
ليسانسيه فرد همان ميتوان آيا باشد؟ حاكم معلم تربيت
درس تدريس براي ميشود ، تربيت دانشگاه در كه را رياضي
كه است موضوعاتي جمله از همه اينها گرفت؟ كار به رياضي
در بحث مورد موضوعات از و دارد قرار شورا كار دستور در
.برسند نتيجه به بزودي اميدواريم كه هستند ، سال 77
ديگري وظايف چه شورا درسي ، برنامهريزي كار از غير به *
دارد؟ عهده بر را
و آييننامهها تدوين و تنظيم و تهيه شورا ، ديگر وظيفه *
ذكر به فقط شورا آييننامهها اين در.است آموزشي مقررات
ميماند ، ساكت موارد از بسياري در و ميكند اكتفا اصول
عهده بر را تصميمگيري ميماند ، ساكت كه آنجايي
.است كرده اختيار تفويض و گذاشته دانشگاهها
را عالي آموزش آييننامههاي اگر شما براين ، سابق
حجم امروز ولي بود ، صفحهاي قطور 300 كتاب يك ميديديد ،
هم صفحه به 50 "كلا مقاطع ، تمام در ما آييننامههاي كل
.نميرسد
در عضويت متقاضيان علمي صلاحيت بررسي شورا ، بعدي وظايف
خودشان كه دانشگاههايي استثناي به) دانشگاهها علمي هيات
دانشجو گزينش علمي ضوابط تعيين نيز و (دارند مميزه هيات
سنجش سازمان به و تعيين را ضوابط اين هرساله كه است
.ميكنيم اعلام
مصوب آزاد دانشگاه درسي برنامههاي كه اين به توجه با *
ميشود ، اجرا دانشگاه اين توسط شورا آييننامه و است شورا
آزمون يكپارچهسازي طرح خصوص در شورا نظر كه بفرماييد
رد اسلامي شوراي مجلس سوي از كه) آزاد دانشگاه و سراسري
چيست؟ (شد
از چون.بودم موافق آزمون دو اين شدن يكي با من خود *
ديگر سوي از و ميشد صرفهجويي هزينهها در طريق اين
دانشگاه مدرك اعتبار خصوص در جامعه در موجود جو شايد
مجلس در سياستگذاران شك بدون هرحال به.ميشد اصلاح آزاد
تصويب با كه گرفتهاند نظر در را مسايلي اسلامي شوراي
.نكردند موافقت طرح اين
يك طرح خصوص در برنامهريزي عالي شوراي ديدگاههاي *
اسلامي شوراي مجلس مصوب سراسري آزمون ساختن مرحلهاي
چيست؟
مصوبه زيرا نكرده ، بحثي هيچ "اساسا زمينه اين در شورا *
مصوباتي زمينه در بحث وارد "اصلا ما و آمده مجلس سوي از
نميشويم ميشود ، ابلاغ شورا خود از بالاتر مقامات از كه
ايجاد طرح تصويب از بعد "مثلا.نميكنيم نظري اظهار و
به را مصوبه بلافاصله ما جمعيت ، و خانواده تنظيم واحد
به اجرا براي را درس اين بلافاصله و داديم تخصصي گروههاي
شورا و است مجلس مصوبه چون كرديم ، ابلاغ دانشگاهها
.باشد داشته نميتواند دخالتي
يك از سراسري آزمون شدن مرحلهاي يك من ، خود نظر از اما ،
داوطلبان نگراني كه اين آن و باشد مفيد ميتواند جهت
.ميشود مشخص كوتاهتري زمان در نتايج و ميشود كمتر
آماري ، نظر از ما كه است اين دارد ، وجود كه مشكلي
پذيرفته) دانشجويان شدن پذيرفته نمرات بين زيادي همبستگي
آنها متوسطه دوره پايان نمرات با ،(دانشگاهها در شده
آزمون شيوههاي امر ، اين دلايل از يكي شايد و نميبينيم
.باشد
كنكور در كه حالي در است ، تشريحي متوسطه دوره در سئوالات
شاگرد معلومات و است استاندارد "دقيقا تست آيا.است تستي
بسنجد؟ كامل طور به ميتواند را
را داوطلب معلومات همه ما آيا.است ترديد مورد اينها
ترديد زمينه اين در من درآوريم؟ تست قالب در ميتوانيم
.دارم
از غيرضرور دروس حذف و كاهش طرح گذشته سال دكتر آقاي *
.شد مطرح عالي آموزش وزارت در دانشگاهها ، كارشناسي دوره
آمد؟ درخواهد اجرا به چگونه و وقت چه طرح اين
سال 72 حدود در كارشناسي دوره اضافي واحدهاي كاهش طرح *
واحد يا 125 تا 120 درسي واحدهاي و شد اجرا شورا سوي از
فرا را ضروري مواد فقط دانشجويان تا شد داده كاهش هم
.گيرند
سوي از تنها و بود نشده ارائه شورا طرف از اخير طرح اما
كه شد ، مطرح سخنراني يك در وزارتخانه مسئولان از يكي
طرف از پيشنهادي چون لذا.كنند حذف را غيرضروري واحدهاي
.نكرديم حذف را چيزي ما نيامد ، خصوص اين در دانشگاهها
كمتر هست ، آنچه از كارشناسي دوره واحدهاي تعداد يعني *
شد؟ نخواهد
دانشگاهها خود سوي از خاصي پيشنهاد كه آن مگر.بله *
از دور به هم آن كه بيايد ، درس يك بودن غيرضروري بر مبني
"واقعا ميشود ، تدريس حاضر حال در آنچه چون.است انتظار
از كمتر و است كارشناسي دوره يك براي واحد تعداد حداقل
.نيست مقدور (واحد حدود 120) آن
مهمترين از يكي كشور دانشگاههاي كردن محوري پژوهش طرح *
به رسيدن براي.بوده گذشته سال در شورا كاري اولويتهاي
كارهايي راه چه شورا ما ، دانشگاههاي از آرماني وضع اين
انقلاب از دهه دو گذشت از بعد چرا ميكند؟ پيشنهاد را
داده قرار خود كار دستور در را موضوعي چنين اكنون شورا
است؟
اين به ابتدا بايد آموزش ، كردن محوري پژوهش مورد در *
دور به و مستقل نميتواند هيچگاه آموزش كه كرد توجه نكته
بينياز آموزش از نميتواند پژوهشي هيچ و باشد پژوهش از
نياز انقلاب ، پيروزي اوليه سالهاي در كه آنجا از.باشد
كمي لحاظ به ديده دانشگاه و متخصص نيروهاي به جامعه اصلي
ايجاد برنامهريزان ، غم و هم تمام بود ، زياد خيلي
اين بود ، جديد دانشگاههاي تاسيس و آموزشي جديد دورههاي
قرار توجه مورد كميت چيز ، هر از بيشتر تا شد باعث موضوع
محوري پژوهش و كيفيت به توجه لزوم اخير ، سالهاي در.گيرد
بر و ميشد احساس ديگر زمان هر از بيش دانشگاهها كردن
در را بحث اين سال 77 ، در بويژه هم شورا اساس ، همين
.داد قرار اولويت
و ارشد كارشناسي تكميلي تحصيلات دورههاي در "اصولا
حول باشد ، داشته وجود آموزش اگر و است پژوهش اصل ، دكترا ،
است پژوهشي كاستيهاي رفع براي و دارد قرار پژوهش حوش و
كه است آموزشي موفق ، و خوب آموزش يك ديگر ، طرف از و
كسي موفق و خوب استاد يك.باشد پژوهش و تحقيق بر مبتني
و كند آموزش به تبديل را خود پژوهشي يافتههاي كه است
.ندهد آموزش تحقيقي ، دلايلي به اتكا بدون را مطلبي هيچ
كه دارد ملزوماتي آموزش ، كردن محوري پژوهش حال ، هر به
كاهش:از عبارتند آنها از برخي كه باشد ، فراهم بايد
گروهي يا فردي تحقيقات بر تكيه و درسي كتب در حفظي مطالب
تغيير بحث ، مورد موضوعات مورد در تحقيقي مستند گزارشات و
"مثلا) تحصيلي مقاطع تمام در امتحانات ارزشيابي شيوه در
دانشجو شده تعيين پيش از سئوال چند به دادن پاسخ جاي به
،(باشد علمي مقالات تدوين و گزارش تهيه به موظف
و كشاورزي صنعتي ، مراكز از بازديد گروهي ، فعاليتهاي
فرهنگي و اجتماعي مشكلات و مسايل با دانشجويان آشناسازي
و دانشآموزي علمي انجمنهاي تشكيل كشور ، اقتصادي و
مقالات آخرين و مجلات كتابها ، به دسترسي و دانشجويي
نوين ابزارهاي از استفاده و خارجي ، و داخلي تحقيقاتي
.آزمايشگاهي وسايل و كاميپوتري تحقيقات
چيست؟ شورا ديدگاه از خوب آموزشي برنامه يك شاخصهاي *
آموزشي برنامه يك شاخص برنامهريزي ، عالي شوراي نظر از *
آن اهداف به رسيدن سهولت و دسترسي خوب ، درسي برنامه يك و
.آن ايجاد از قبل ساختمان يك نقشه يعني برنامه ، يك.است
ايجاد از را خواستهها تمام كه است خوب وقتي نقشه ، اين
زمان و هزينه كمترين و مطلوب كيفيت با ساختماني ، چنين
.كند برآورده وجه سادهترين به ممكن ،
هدف ، -دارد1 اساسي ركن پنج مطلوب ، آموزشي برنامه يك اما
حصول قابل و مفيد الوصول ، سهل و روشن و صريح بايد كه
يا هدف كردن محقق و دسترسي شيوههاي يا روش -باشد20
و امكانات -باشد30 علمي و صحيح و ساده بايد كه اهداف ،
و نظام -باشد40 فراهم و وصول قابل بايد كه اجرا ، وسيله
توجه و برنامه اجراي مسير بودن روشن و برنامهريزي شكل
شكل به كه است اهداف تحقق زمان و شروع نقطه اولويتها ، به
كه برنامه ، ارزشيابي معيارهاي -و 5 ميشود خلاصه برنامه
سوي به آيا كه كرد معين معيارها اين با بتوان زمان هر در
.خير يا هستيم حركت در هدف
كه است آن انعطافپذيري خوب ، آموزشي برنامه يك مشخصات از
مجريان دست در فرمانش مكان ، و زمان مطابق لحظه ، هر در
منطبق و هماهنگ روز ، تغييرات با را آن بتوانند تا باشد
به كه است برنامهاي خوب ، آموزشي برنامه يك.سازند
اجرا قابل و محلي بدهد ، مثبت پاسخ مردم و كشور نيازهاي
فارغ كه است برنامهاي خوب درسي برنامه يك.باشد
تواناييهايي و نقش هدف ، مطابق و باشند خوب آن ، التحصيلان
لازم مهارتهاي و شده تربيت است ، شده تصريح برنامه در كه
بر حاكم اصول را اهداف اين.باشند كرده كسب را
.ميكند تعريف رشته يك برنامهريزي
با آن انطباق خوب ، آموزشي برنامه يك مشخصات از ديگر يكي
به توجه با.است جهان بينالمللي آموزشي معيارهاي
طبق كشور ، فرهنگي و تاريخي بومي ، منطقهاي ، خصوصيات
براي كه ايراني فارغالتحصيلان آمده ، عمل به بررسيهاي
معلومات و دانش حيث از ميروند ، خارج به تحصيل ادامه
تحصيلي كيفيت لحاظ از و دارند قرار بالايي سطح در اوليه
.ندارند كمبودي خارج در خود همتايان به نسبت داخل در
حسن بر نظارت برنامهريزي ، عالي شوراي وظايف از يكي *
چگونه را نظارت اين كه بفرماييداست شورا مصوبات اجراي
ميدهيد؟ و داده انجام
صورت مستقيم غير و مستقيم شيوه دو به نظارت اين *
به شورا مصوبات از يكي طبق كه مستقيم ، نظارت):ميگيرد
طبق نيز شورا اين و است شده محول ارزيابي و نظارت شوراي
را هياتهايي مستمر بطور دارد ، كه نامهاي آيين و ضوابط
يكي كه ميكند ، اعزام عالي آموزش موءسسات و دانشگاهها به
به نسبت دانشگاهها عملكرد بررسي هيات ، اين وظايف از
عالي شوراي مصوب آموزش مقررات رعايت و آموزش برنامههاي
و نظارت شوراي به هيات اين نظريات و است برنامهريزي
مزبور ، گزارشات لزوم صورت در كه ميشود ، گزارش عالي شوراي
ارجاع تخصصي كميتههاي و گروهها به تصميم اخذ جهت
.ميشود
:ميشود انجام زير روش سه به "عمدتا هم مستقيم ، غير نظارت
كارشناسي دورههاي در ورودي امتحانات سوءالات طرح -1
سر براساس "منحصرا دكترا و ارشد كارشناسي ناپيوسته ،
عالي شوراي مصوب برنامههاي درسي محتواي و منابع فصلها ،
و دانشگاهها رو اين از و ميگيرد صورت برنامهريزي
.ميدانند مصوب دروس اجراي به موءظف را خود استادان ،
عالي شوراي مصوبات و آئيننامه و برنامهها -2
جزوه ، صورت به و شده چاپ يا تكثير همواره برنامهريزي ،
اين و ميگيرد قرار دانشجويان اختيار در كتاب و بخشنامه
.ميكند شورا مصوبات رعايت به ملزم را دانشگاهها خود ،
استاد ، تامين دانشگاهها داخلي ، برنامهريزيهاي در -3
بر مبتني آموزشي امكانات تامين و درس ميزان تعيين
پرداختهاي در و است مصوب آموزشي مقررات و برنامهها
برنامههاي و درسي واحدهاي عمل ، ملاك التدريس ، حق ميزان
.است برنامهريزي عالي شوراي مصوب
|