|
|
بايد مدارس بهداشت نظام
شود يكپارچه (بخش واپسين)مدارس بهداشت هفته بهمناسبت و دقيق ريزي برنامه مستلزم مدارس بهداشت ساماندهي * باشد مي نياز مورد و متخصص انساني نيروي تربيت در و "مدارس بهداشت هفته" به مربوط گزارش ادامه در دبيرستانهاي سابقه با مدير سخنان گزارش ، اين بخش واپسين مربي تامين براي وي پيشنهاداتيكه زمينه در را تهران .ميگيريم پي است ، كرده ارائه مدارس در نياز مورد بهداشت و شدهاند فارغالتحصيل تازه كه داريم جواني پزشكان ما" پرورش و آموزشكنند شروع را كارشان جايي از كه مايلند منطقه 5 هر اگر مثال براي.كند جذب را آنها ميتواند نفره دو فعال گروههاي در آنها باشد ، داشته نيرو ما.كنند اعمال را لازم نظارت مدارس بهداشت بر ميتوانند مهم نكته اين به بايد مدارس بهداشتي برنامهريزيهاي در را بهداشتي آموزش مدارس در ما بچههاي اگر كه كنيم توجه خانواده و مدرسه تنها نه ما نزديك آينده در فرابگيرند ، خواهيم نيز آراستهاي و پاكيزه شهر بلكه وبهداشتي تميز را بهداشتي رفتار فرهنگ ميتوان مدارس در زيرا.داشت دراذهان را بهداشتي اصول ريشه و پايه از و آورد بوجود ".داد جامعهجاي افراد رفتار و در استفاده بايد نيز بهداشت مربي تعداد همين از البته در بهداشت مربي يك شدن ثابت جاي به مثال براي.بشود خوري براي آنها از نفره گروههاي 32 تشكيل خاص ، مدرسهاي .باشد كارسازتر ميتواند مدرسه چند بهداشتي امور بر نظارت مراسم در بار يك هفتهاي ميتوانند بهداشت مربيان به.كنند صحبت بچهها براي فردي بهداشت مورد در صبحگاهي به نيز حداقل و كوچك برنامهريزيهاي چنين اعمال هرحال مسئولان آگاهي ميزان و مسئوليت احساس و علاقه ، ذوق ميزان .برميگردد پرورش و آموزش ومدارس مناطق اداري و آموزشي تحصيل راهنمايي و ابتدايي مقاطع در فرزندش دو كه مادري در بهداشت مربيان فعال حضور ضرورت مورد در ميكنند ، از بچههايم ، تحصيل طول در هميشه من":ميگويد مدارس نگران فرزندانم به دانشآموزان ساير بيماري سرايت دانشآموزان حضور چگونه ديدهام بارها زيرا بودهام بوده ساز مشكل فرزندانم ، براي درس ، كلاسهاي در بيمار در مساله اين با درستي برخورد گونه هيچ متاسفانه و است يا مدير تصادفي طور به اينكه مگر.نميگيرد صورت مدارس بخواهد او از و دهد تشخيص را دانشآموز بودن بيمار معلمي زيرا.بياورد پزشك گواهي و كرده مراجعه دكتر به "حتما كه .بگيرد صورت ميتواند متخصص يك توسط بيماري تشخيص كه مرغان آبله و مثلمخملك بيماريهايي سادگي به بنابراين پيدا شيوع مدارس در ميتواند هستند دورهاي بيماريهاي طور به بيماريهايي چنين بروز از پيشگيري كه حالي در.كند مورد بهداشتي اصل يك عنوان به بايد دانشآموزان در فردي بود مبتلا سل بيماري به شخصي اگر ترتيب بدين.باشد توجه را آن ميتواند دهان آب طريق از آسان چه بگيريد نظر در اين در پرورش و آموزش بنابراين.كند منتقل ديگري به ".باشد داشته بيشتري مسئوليت احساس بايد چارچوب اشاره چشمي بيماري يك شيوع مورد در خاص مورد يك به وي گذاشت ما اختيار در دخترم كه اطلاعاتي با روز يك:ميكند ومساله شدم مطلع مدرسه در چشمي عفوني بيماري شيوع از ميان در بود ، ما اقوام از كه بهداشت مربي يك با را دخترتان به.است مسري خيلي بيماري اين اوگفت.گذاشتم از و بگويد مدرسه بهداشت مربي به زود را مساله بگوئيد بهداشت مربي مدرسه كه گفت دخترم.بگيرد فاصله هم بچه اين در و گرفتم تماس مدرسه مدير با من خود وبالاخره ندارد حال در دكتر نظر تحت ماه مدت 2 نظر مورد دانشآموز نهايت باعث و شده چشمش وارد ويروسي "ظاهرا زيرا.بود معالجه و پدر اتفاقها نوع اين حال هر به.بود شده عفونت ايجاد ".ميكند نگران خيلي را مادرها نمونههاي نيز الاحرار مكتب دبيرستان مدير فكر ، قوي خانم :ميگويد او.ميكند تعريف ما براي زمينه اين در را ديگري يكي شدم متوجه آمدم ، مدرسه به ديرتر كمي كه من روز يك" براي ديگران و خورده بهم حالش دارد ، صرع كه بچهها از دهان توي قاشق نشود ، قطع زبانش و فشرده دندانهايش اينكه باعث قاشق از استفاده كه ميدانستم من.گذاشتهاند او جاي به فوري.شود خرد فرد دندانهاي مدت دراز در كه ميشود متاسفانه ولي دانشآموز دهان توي گذاشتم پارچه قاشق ، صرع به كه فردي مسايل با آشنايي عدم دليل به ديگران چندان دو را بيمار مشكلات خود نادرست رفتار با مبتلاست ، و آگاهيها عدم اين ميكنم فكر من حال هر به.ميكنند رواني -روحي خسارتهاي جاني خسارتهاي از جدا بيتوجهيها چهار در يا.ميآورد بوجود دانشآموز براي ناپذيري جبران كه بچهها از يكي بيماري شناسايي عدم دليل به گذشته ، سال امتحان كه ما نظري چهارم سال كلاس يك بود ، گرفته مخملك ".شد مخملك گرفتار داشتند ، نهايي مورد نبودبرنامهريزي و بهداشت مربي كمبود مساله اما آموزش و درمان بهداشت وزارت و پرورش و آموزش بين توافق بهداشت مديركل دكتررمضانخاني با را زمينه اين در پزشكي ميان در پزشكي آموزش و درمان بهداشت ، وزارت مدارس .ميگذاريم كه كاري بهترين حاضر حال در:ميگويد زمينه اين در وي اهميت نخست مرحله در آن و كرد مدارس بهداشت براي ميشود .است بخشي بين همكاري و هماهنگي يك ايجاد ميگيرد ، قرار ميتوانند نوعي به كه بخشهايي همه مشاركت و دخالت يعني شامل ، بخشها اين.باشند داشته دخالت مدارس بهداشت در ساير و شهرداريها بهزيستي ، بهداشت ، وزارت پرورش ، و آموزش نقش مدارس بهداشت در ميتوانند نوعي به كه است ارگانهايي به بخشي بين همكاري و هماهنگي يك واقع در.باشند داشته ضرورت يك مدارس بهداشت براي بخشي همه حركت يك عنوان .است اجتنابناپذير پزشكي آموزش و درمان بهداشت ، وزارت مدارس بهداشت مديركل زمينه در متخصص نيروي كمبود كه پرسش اين به پاسخ در براي ":ميگويد ميكنيد ، ارزيابي چگونه را مدارس بهداشت همهمنابع از بايد مدارس ، بهداشت بهتر وضعيت به دستيابي حاضر ، حال در.بكنيم تقويت را آنها و كرده كامل استفاده است ترتيب اين به شبكهاي سيستم در انساني نيروي تربيت اين.نگيريم نظر در خاص خدمت يك براي را خاص نيروي يك كه تامين را جامعه بهداشت كه است قرار اگر ميگويد ، سيستم در اگر و كنيم توجه عمومي بهداشت به بايد ابتدا بكنيم بهداشت كاردان كنيم ، تربيت نيرو ميخواهيم سطحكارداني يك با ما دانشگاههاي حاضر حال در كه كنيم تربيت را عمومي را عمومي بهداشت كارشناسهاي و كاردانها بالايي توان سيستم در بايد كه نيرويي ديگر عبارت بهميكنند تربيت بدهد ، ارائه مدارس بهداشت به را خدماتي كشور بهداشتي يعني.گيرد قرار حمايت مورد مختلف سطوح در كه دارد ضرورت .شود تقويت مجموع در كشور سيستمبهداشتي وجود حال بههر زيرا ميشود مطرح ديگري سوءال اينجا اما مساله اين نمايانگر بهداشت وزارت در مدارس بهداشت واحد بهداشت به ويژه توجه كشور ، بهداشتي سيستم در بايد كه است برنامهريزي امر ، اين تحقق درنتيجه و.بشود مدارس را خود خاص و انساني نيروي تربيت و مستقل وشاخصهاي .ميطلبد چنين زمينه اين در را صحبتهايش رمضانخاني دكتر فعاليتهاي تمام مثل "مدارس بهداشت در":ميكند جمعبندي كشور ، كلي سياست براساس و ميشود انجام سطحبندي بهداشتي ، تامين هست ، نياز مورد مختلف سطوح براي كه نيروهايي كنار را معلم ميليون يك يكباره نميتوان يعني.ميشود دهند ، آموزش بهداشت كه نيست اينها تخصص در كه گفت و گذاشت .ميگويند فنيتر آدمهاي را فني مسايل از بعضي البته يك براي كه ميبيند وقتي كشور بهداشتي سيستم مثال براي خدمات ميتواند هم پايينتر تحصيلات با فردي روستا كار اين پزشك يك كه نميپسندد "اصلا دهد ، ارائه بهداشتي خدمات.كردهايم سطحبندي را خدمات ما چون.دهد انجام را .نكند جامعه بار را زيادي هزينه كه است آن صحيح و درست سطحبندي اداري و اجرايي فني ، نظر از بايد را خدمات اين .كرد موفقيت كسب براي":ميورزد تاكيد نكته براين نهايت در وي كشور در زيادي كار بايد مدارس بهداشت تحقق زمينه در وجود هماهنگي پرورش و آموزش با اندازه آن تا و شود انجام توافق با ملي "تقريبا سطح در مشترك برنامه كه 11 دارد در دانشآموزان معاينه جمله از است انجام حال در كامل همچنين و دندان و دهان بهداشت طرح و مدرسه به ورود بدو و پرورشي معاون از مركب پرورش و آموزش در نيز كميتههايي آموزش و درمان بهداشت ، وزارت در و مدارس بهداشت مديركل بهداشت انساني نيروي تامين براي تركيب همين با پزشكي نظر نقطه يك به كه اميدواريم و است شده تشكيل مدارس ".برسيم باره اين در مشترك جمعي ارتباط وسايل و مقطعي برنامهريزيهاي نقش اين درآمده ، عادت صورت به ما جامعه در آنچه متاسفانه نبود به را عمده معضلات درست حل عدم هميشه كه است نكته صاحبنظران از بسياري كه حالي در.ميدهيم نسبت بودجه و معضل اين وجود كه باورند براين خاص ، مورد اين در بويژه همه نگرش نبود و صحيح برنامهريزي عدم به آن ، گسترش گاه حداقلهاي به بيتوجهي آثار و اهميت به نسبت جانبه مناسب ، برنامهريزي يك در بيترديد.برميگردد بهداشتي را بهرهبرداريها بيشترين ميتوان حداقل ، امكانات از ضرورت و اهميت به مدرسهاي مدير وقتي مثال براي.نمود نسبت را خود و است واقف مدرسه دستشوييهاي در صابون وجود به ميداند ، مسئول مدرسه در بهداشتي حداقلهاي رعايت به در مشكل ، اين رفع براي كه ميخواهد بچهها خود از راحتي مدرسه براي صابون يك كدام هر مشخص ، هفتهاي يا روزي صابون 4 هزينهاي ، نوع هيچ بدون ترتيب اين به.بياورند روزي 5 كفايت احتساب با) دانشآموز با 600 مدرسهاي ماه مقطعي و ساده برنامه يك نمونه اين.ميشود تامين (صابون براي كلان سياستگذاريهاي اهميت كنار در واقع به.است در كارا و مقطعي برنامههاي از نبايد مدارس ، بهداشت تحقق را بودجه كمبود كه نيست اين نظر البتهشد غافل جهت اين واقعيت اما انگاريم ناديده اساسي برنامهريزيهاي نوع در كارهاي ميتوان كوچك ظاهر به ابتكارهاي برخي با است اين ارتباط وسايل نقش ديگر موضوع.داد انجام توجه قابل و بزرگ به مدارس بهداشت آموزش در مطبوعات و صداوسيما بويژه جمعي نبايد يعني.خانوادههاست و مدارس مسئولان دانشآموزان ، عهده به تنها مدارس بهداشت تحقق كه كنيم تصور چنين اين بودن فراگير دليل به صداوسيما بويژه است ، خاصي ارگانهاي .نمايد ايفا مهمي بسيار نقش زمينه اين در ميتواند
|