ديدگاه
!نشد گشوده كه گرهي جديد ، نظام
نيوتن و خاتمي
به طرح ارائه 115 با كاشان
در خوارزمي ، جشنواره
شد اول اصفهان استان
قانون پانزدهم اصل اجراي نوبت
...است رسيده فرا اساسي
آموزش ابتداي ابتدايي ، آموزش
نيست ابتدايي است ،
و ناكافي اما پيش به گامي
...نادقيق
و فرهنگ وزير از درخواست
عالي آموزش
جديد علمي نشريه يك انتشار
عالي آموزش و فرهنگ وزارت
همايش ميكند برگزار
در آن تحقق و آزادي"
علمي
"اسلامي جمهوري
رئيس معزالدين ، حضور با
و ايرانگردي سازمان
و جهانگردي اجلاس
جهانگردي
نيويورك در پايدار توسعه
ميشود برگزار
در ايلامي واژهنامه نخستين
ميشود تدوين ايران
ديدگاه
!نشد گشوده كه گرهي جديد ، نظام
بر را گوناگون ملل و اقوام فرهنگ و تمدن كه آنهايي
و تربيت عنصر كه شدهاند نائل نكته اين به رسيدهاند ،
و دارد خاص ترتيبي و آداب بومي و مرز هر فرزندان پرورش
نسل تربيت شايسته كه را آنچه نتوانند ، ملتي و قومي اگر
ارزاني را است كشور آن هستي دنياي به گشوده پا تازه
ديد نخواهد را سعادت و پيشرفت و توسعه روي قوم آن دارند ،
ناآگاهي و جهل زنجير در و عقبماندگي گرداب در مدام و
نخواهد دام اين از برونرفتي و زد خواهد پا و دست تاريخي
يافته توسعه كشورهاي در كه است بنياد همين بر.داشت
امر به بودجه ، اختصاص و دقت و توجه بيشترين امروزي ،
و كودك نسل به آگاهيبخشي و تربيت نيز و پرورش و آموزش
تجربه اين از كشوري كمتر تاكنون و مييابد تخصيص نوجوان
.است شده رانده عقب به و ديده ضربه آزمون و
متوليان و مسئولان دغدغه گذشته سالهاي از نيز ما كشور در
پرورشي و آموزش كه بود اين بر كلان برنامهريزان نيز و
و باشند داشته ايران اسلامي جمهوري نام و شان با متناسب
افتادند پرورش و آموزش ساختار تغيير فكر به اساس همين بر
.پيافكندند را آموزشي جديد نظام و
افزايش جامعه علمي توان كه بود آن آموزشي جديد نظام هدف
از بگيرند ، قرار خود مناسب جايگاه در استعدادها و يابد
كه سنگيني مالي بار ساله هر و جلوگيري نيروها رفتن هرز
ميكرد ، سنگيني وزارتخانه اين شانه بر مردودين سوي از
و كم نمره چند جهت به نيز دانشآموزان عمر سال يك و حذف
.نرود هدر به زياد
علمي محتواي تطبيق آموزشي ، نظام اين ديگر اهداف از
.بود علوم توسعه و زمانه نيازهاي با كتابها
هدر به از آيا گرديد؟ محقق هدفي چنين آيا عمل در اما
در تازه علمي محتواي جايگزيني و شد جلوگيري نيروها رفتن
قريب 27 نگارنده.گرفت خود به تحقق صورت درسي كتابهاي
(ساري) شمالي استانهاي شهرهاي از يكي رياضي دبير سال
سليقههاي با آشنايي نيز و تدريس تجربه به توجه با هستم ،
را آموزشي جديد نظام تجربه خوردن ، كلاس گچ و گوناگون
در نظام اين طراحي و ساختار گرچه معتقدم و نميدانم موفق
انجام شايسته نحوي به و دقيق بسيار نظريه و تئوري مرحله
كم نيز و شتابزدگي دليل به عمل مرحله در اما گرفت ،
مورد كه را نتايجي مديران ، از گروهي تاملي كم و تحملي
خود دلايل ميدانم لازم اينجا در. نياورد بار به بود نظر
:كنم ذكر فهرستوار صورت به مدعايي چنين بر را
مديريتي مختلف سطوح در پرورش و آموزش مديران انتخاب -اول
تمامي در كه حالي در.فاصلهدارد علمي معيارهاي با
علمي ملاكهاي و شايستهسالاري به توجه مديريتي عرصههاي
و مثبت وجوه عنوان به فردي هر كارآمدي و تجربه نيز و
اين.ميآيد حساب به مديريتي سمتهاي به انتصابش در موثر
محترم رييسجمهور و معظم رهبر كه ميگيرد صورت حالي در
تاكيد كارآمد نيروهاي تواناييهاي و تخصص از استفاده بر
.ميكنند
پرورش و آموزش كل اداره كنوني مديران اتفاق به قريب اكثر
سابقه و توان و بوده ديپلم مدرك داراي مازندران استان
گروه همين اما.باشد مي اندك و كم بسيار نيز آنها تجربي
اگر تازه كه -خدمت ضمن مديريت آموزش كلاسهاي در شركت با
اخذ نه باشند داده قرار خود كار دستور در را مفيد بهره
مدرك سالها طول در و -را مدركگرايي به گرايش و مدرك
.كردند ضميمه خود كاري سابقه بر را مديريت كارشناسي
نشان مادهاي هر بر تبصره كردن اضافه و ايجاد قاعده -دوم
يا ماده آن كافي شموليت فقدان نيز و نارسايي از
مجموعه معقول توقعات ميزان بر قانوني آييننامه
بر تازهاي تبصرههاي كه است سالي چند.است قانونگذار
تك كاركرد "دقيقا كه است شده اضافه جديد آموزشي نظام
.است آورده ارمغان به استفادهكننده براي را قبلي ماده
و تداركات و حركتها ميبايست تازه آموزشي نظام در -سوم
شكل موجود امكانات و تواناييها ابزار ، براساس تمهيدات
مديران مجالس و محافل در طرح اين اجراي از پيشميگرفت
تعداد است قرار كه شد پراكنده شايعه اين معلمان ، و
حداقل حالت در و حداكثر 25 حالت در كلاس هر دانشآموزان
.باشد نفر 15
و 50 نفري كلاسهاي 37 فرارسيد ، عمل زمان كه هنگامي اما
را خود مدرسهها ، تمامي در شيفت چند در هم آن و نفري
نميتوان !پرآشوبي فضاي چنين در است بديهي.ساخت نمايان
از سخن سويي از نميتوان.داشت انتظار را مناسب بهرهدهي
در اما آورد ، ميان به پرورش و آموزش ساختار كردن مدرنيزه
كه شخصي (رايانه) كامپيوتر يك هنوز كلاسها ، از بسياري
رويت معرض در نيست ، زياد چندان مادي لحاظ به هم آن قيمت
عصر به كه عصري در "واقعا.نداد قرار دانشآموزان
چنين با و است شده معرفي اينترنت و رايانه و امكانات
آينده در را يافته توسعه كشوري ميتوان ضعيفي ، تداركات
است ، مالي مضايق و بودجه كمبود از سخن اگرداشت انتظار
موءسسات درآمد از ناچيزي درصد از استفاده با ميتوان
نيز و پرورش و آموزش به آن اختصاص و بزرگ تجاري و صنعتي
را گرهگاهها اين آن صرفهجويانه و غيرمسرفانه هزينه
.يافت دست نظر مورد مطلوبيت ميزان به و كرد ترميم
رياضي دبير -امرئي مختاباد سيدابراهيم
نيوتن و خاتمي
نظر از اشتراك وجوه يافتن جهان ، بزرگ مشاهير ميان در
نظر به و است ممكن كشفيات ، و ابداعات به دستيابي چگونگي
سيدمحمد و انگليسي دانشمند نيوتن بين نظر ، اين از ميرسد
.دارد وجود توجهي قابل مشترك وجه ايران ، جمهور رئيس خاتمي
از مكاني ، و زماني اختلافات از فارغ دانشمند ، دو اين
را آن و ميديدند همه كه را آنچه دو ، هر كه لحاظ اين
با چشمگيري شباهت كردند ، كشف ميپنداشتند عادي امري
وجود بر مبني نظرنيوتن اعلام از قبل تا.دارند يكديگر
سقوط زمين سمت به اشياء كه ميديدند همه زمين ، جاذبه
قانون يك عنوان به و درك را آن نيوتن فقط ولي ميكنند ،
نيز ، سيدمحمدخاتمي رسيدن قدرت به از قبل تا.كرد كشف
به كردهاند ، انقلاب كه ميديدند را جوان ميليونها همگان
را آباديها ميكنند ، كسب افتخار رفتهاند ، جبهه
فرهنگ در جوان ، واژه مفهوم غالب وجه ولي...و ميسازند
تاثيرگذاري ، اعتماد ، از عاري همگان ، ديد از و جامعه عمومي
جوان كلمه از آنچه واقع در.بود سرنوشتسازي و سازندگي
و مغزي خشك بودن ، احساساتي بيتجربگي ، ميشد ، استنباط
اقتصادي ، مشكلات انواع همراه به انعطافپذيري عدم
خرداد 1376 ، دوم تاريخ از اما.بود رواني روحي و اجتماعي
منظري از و اعتماد قابل و ميليوني قشري عنوان به جوانان
تبليغات زمان در محبوس كشف ، اين.شدند كشف جديد "كاملا
سيدمحمد اهتمام اثرات و نماند جمهوري رياست انتخابات
مطلوب تاثيرات انتخابات ، زمان قولهاي كردن عملي بر خاتمي
مطالب سيما و صدا برنامههاي.نهاد جامعه بر را خود
جامعه هنري فرهنگي كلان برنامههاي و سخنرانيها مطبوعات ،
جوان و جوان به نهادن ارج فرهنگ و تفكر طرز تدريج به
همه اينها ، كه كردهاند گريزي جوان جايگزين را باوري
آيا نميدانم درست.است ميليوني انتخاب حسن يك از ناشي
يا بودند واقف او كشف اهميت ميزان به نيوتن ، زمان مردم
سامانه در خاتمي ، عصر جوان ميليونها حتم بهطور ولي نه ،
كشف براي ارجمندي و رفيع جايگاه خود ، نزد ارزشگذاري
.گرفتهاند نظر در خود منتخب جمهور رئيس برنامههاي
حيدري محرم
به طرح ارائه 115 با كاشان
در خوارزمي ، جشنواره
شد اول استاناصفهان
بردن بالا و تحقيق و علم جايگاه به نهادن ارج هدف با
دانشآموزان از دانشآموزان ، توانمنديهاي و استعدادها
تجليل كاشان در خوارزمي جشنواره دوازدهمين در شركتكننده
.شد
پرورش و آموزش اداره رييس همشهري ، خبرنگار گزارش به
به پيش از بيش بايد ما جامعه:گفت مراسم اين در كاشان
را آنها و بنهد ارج پژوهشگران و محققان انديشمندان ، مقام
نداشتن و كمبودها از الماسي عليمحمد.بنشاند صدر در
و كرد ياد انسانها تفكر بزرگ موانع عنوان به امكانات
است ، شرط اهداف به رسيدن براي امكانات داشتن اگرچه:افزود
به رسيدن راه در سدي را آنها نبود كه حدي آن به نه اما
دقيق تيزنگري با متفكر انسانهاي كه چرا بدانيم ، خود مقصد
.ميكنند برطرف را موانع و مشكلات جا ، به و
تحولآفريدند كه ما گذشتگان كه بيانديشيم اگر:افزود وي
آنها كه برد خواهيم پي شك بدون بودند ، امكاناتي چه صاحب
آيندهاي توانستند كه بودند شفاف تفكري و انديشه داراي
با كاشان شهرستان خوارزمي ، جشنواره دربسازند روشن
استان در طرحها تعداد لحاظ به شده ارائه طرح داشتن 115
.كرد كسب را اول مقام اصفهان
قانون پانزدهم اصل اجراي نوبت
...است رسيده فرا اساسي
محترم رياست مداوم و مستمر تلاشهاي سايه در و بحمدالله
موفقيت با نيز شوراها انتخابات خاتمي آقاي جناب جمهوري
نظر و راي با ايران مردم و رسيد انجام به كشور سراسر در
مشكلات به رسيدگي براي را برگزيده و صالح افراد خود ،
.كردند انتخاب خود روستاهاي و شهرها
ارزشمند موفقيت يك ميتوان را شوراها انتخابات برگزاري
از 20 بعد اصل اين اجراي.آورد حساب به خاتمي آقاي براي
صادقانه ، و جد به جمهور رئيس كه داد نشان آن تصويب از سال
قانونمندي يعني خود گفتههاي و شعارها كردن عملي پي در
.است اساسي قانون به پايبندي و
نزديك آينده در كه ميدهد را نويد اين اصل ، اين شدن عملي
.باشيم نيز اساسي قانون شده فراموش اصول ديگر اجراي شاهد
اساسي قانون پانزدهم اصل شده ، فراموش اصول اين از يكي
است اساسي قانون درخشان و مترقي اصول از يكي اصل 15.است
موضوع.ميشود عمل بدان نيز جهان كشورهاي بيشتر در كه
اساسي قانون در كه است ايران مختلف اقوام زبان اصل ، اين
:است شده بيان بدينگونه
و اسناد.است فارسي ايران مردم مشترك و رسمي خط و زبان
خط و زبان اين با بايد درسي كتب و رسمي متون و مكاتبات
و مطبوعات در قومي و محلي زبانهاي از استفاده ولي باشد ،
كنار مدارس ، در در آنها ادبيات تدريس و گروهي رسانههاي
.است آزاد فارسي زبان
از معنوي فرهنگ "خصوصا فرهنگ ، انتقال وسيله زبان ،
مقطع اين در.است آينده و حال نسلهاي به گذشته نسلهاي
ميكند ، تهديد را كشورمان بيگانه ، فرهنگ نفوذ كه زمان از
فرهنگي ، تهاجم اين مقابل در دفاع وسايل بهترين از يكي
خود از شود عمل بدان اگر كه است پانزدهم اصل اجراي
هستند ، كشور سرمايههاي كه جوانانمان بيهويتي و بيگانگي
فرهنگ و زبان با جوان يك كه هنگامي.شد خواهد جلوگيري
و مبتذل فرهنگ سراغ به سختي به ديگر شد ، آشنا خود غني
كلام خلاصهرفت خواهد غرب "خصوصا بيگانه ، بيمحتواي
كه است واكسني عنوان به پانزدهم ، اصل مفاد اجراي اينكه ،
يكي.ميكند ايمن فرهنگي تهاجم مقابل در را جوانانمان
متحمل كشورمان اصل ، اين اجراي عدم از كه خساراتي از ديگر
قضيه ، اين البته.است دانشآموزان تحصيلي افت ميشود
از غير به آنها مادري زبان كه دارد نمود مناطقي در بيشتر
زنجان آذربايجان ، استانهاي همانند.است كشور رسمي زبان
ساير از بيش استانها ، اين در بيسوادي درصد كه كردستان و
براي زبان ، ترك يا كرد كودك يك كه هنگامي.استانهاست
كه ميشود آشنا زباني با ميشود ، حاضر كلاس در بار اولين
ميشود صحبت اجتماع و خانواده در كه است زباني با متفاوت
.ميآورد وجود به آنان يادگيري در دشواريهايي امر همين و
بدو در دانشآموزان كه كنيم برنامهريزي بهگونهاي اگر
و كنند تحصيل خود مادري زبان به ابتدا دبستان ، به ورود
زيادي كمك شود ، داده آموزش فارسي زبان آن ، كنار در "بعدا
اصل اجراي بنابراين ، .كردهايم آنان تحصيلي پيشرفت به
خواهد دانشآموزان تحصيل پيشرفت به شاياني كمك پانزدهم ،
.كرد
اجرا به اصل استاين شده باعث كه را عواملي بخواهيم اگر
كرد ، بسنده سطور اين به توان نمي;كنيم بررسي نيايد ، در
:برشمرد را دلايلي توان مي اختصار به ولي
.است كشور ملي وحدت حفظ دادن قرار بهانه آن ، دليل عمده
دانشمندي و بزرگ مردان را اساسي قانون كه گفت بايد "اولا
(ره)امام و نوشتهاند طالقاني آيتالله و بهشتي دكتر چون
اصل اين اگر.كردهاند تاييد را آن نيز ، ايران مردم و
.نميرسيد تصويب به هرگز داشت ، ملي وحدت با منافاتي
گذشته سالهاي از جهان مختلف كشورهاي در اصل اين ثاني ، در
بررسي را كشورها اين گذشته تاريخ اگر كه.ميشود اجرا
آن اقوام ميان در درگيري و اختلاف هيچ ايران همچون كنيم ،
.يافت نخواهيم
بعد كه است مطلب اين بيان سخنان ، اين گفتن از نهايي هدف
كه است پانزدهم اصل اجراي نوبت حال شوراها ، اصل اجراي از
.است شده فراهم نيز آن اجراي زمينههاي لحاظ هر از
رئيس از غيرفارسي ، اقوام بويژه ايران مردم بنابراين
مقدمات زودتر هرچه كه دارند انتظار خود منتخب جمهوري
به ديگر گام يك تا بياورند فراهم را مهم اصل اين اجراي
جز طايفهاي و قبيله هيچ آن در كه مدني جامعه تحقق
.شويم نزديك ندارند ، برتري هم بر تقوي براساس
خجسته مسعود
آموزش ابتداي ابتدايي ، آموزش
نيست ابتدايي است ،
دوره در فراگيران اثرپذيري ميزان و ابتدايي آموزش اهميت
از كه نيست كسي و شده اثبات است موضوعي ابتدايي
را موضوع اين و باشد داشته آگاهي يادگيري روانشناسي
به آموزشي برنامهريزيهاي بايد بنابراين.كند انكار
علميترين با ابتدايي فراگيران كه شود تنظيم گونهاي
ما ميتواند پربازده و بهتر آموزش چون بينند آموزش روشها
تربيت همانا كه پرورش و آموزش نظام اهداف به دررسيدن را
انواع از يكي.كند ياري است يافته توسعه انساني نيروي
پژوهشگري اصولي شيوههاي و تحقيق روش آموزش آموزشها ،
.است
ايجاد و آموزشي نشاط و شور ايجاد و هدف همين راستاي در
بروز به منجر كه پژوهش و تحقيق فرهنگ گسترش براي انگيزه
آموزش ميشود ، دانشآموزان بين در ونوآوري خلاقيتها
همكاريهاي و شش منطقه رئيس كمك با شش منطقه ابتدايي
تحقيقي علمي همايش منطقه ، همين عمومي آموزش معاون
.كرد اجرا و برنامهريزي را ابتدايي دوره دانشآموزان
ادبيات و تاريخ -علوم درسي موضوعات خصوص در همايش اين
موضوع يك عنوان به تجربي علوم به خاص توجه هدف با فارسي
با فارسي ادبيات و تاريخ و تحقيقي گسترده دامنه با علمي
فراگيران كردن آشنا در دروس اين ويژه جايگاه تقويت هدف
.شد اجرا و برنامهريزي خودي تمدن و فرهنگ با
و ناكافي اما پيش به گامي
...نادقيق
"و 4 فارسي 3 وادبيات زبان" درسي كتابهاي به نگاهي
;جديد نظام
اسلامي انقلاب از پس درسالهاي درسي كتابهاي :اشاره
در.گرفتهاند قرار كارشناسان نظر و نقد مورد همواره
و زبان كتب بهويژه درسي كتابهاي سالها ، اين از بسياري
و ارائه و نگارش شيوه محتوا ، نظر از چنان فارسي ادبيات
كه بودهاند درضعف مطالب كنندگان انتخاب سليقههاي نيز
يادنبردهايم از.است نبوده آنها نقد براي جايي شايد
و تهيه تشكيلات مسئول كه بزرگان از يكي كه را دوراني
از بيش خويش ، سليقه به بنا خود ، بود درسي كتابهاي تدوين
هم انتقاد كه البته و بود كرده تاليف را درسي كتاب 1510
است مهم امر اين گوياي حاضر ، مطلب.نميبرد جايي به راه
چشم از درسي كتابهاي تاليف زمينه در مثبت اقدام هر كه
...و دورنميماند كارشناسان
1"فارسي ادبيات" و "فارسي زبان" كتاب دو انتشار پي در
شاهد شيوه ، همان ادامه در نيز امسال گذشته ، سال در و 2
كه بهطوري ;هستيم و 4 فارسي 3 نگارش و متون درسي تغيير
بخش كتاب دو به اول سال كتاب همانند نيز را كتاب اين
:كردهاند
فارسي ادبيات -فارسي 2 زبان -1
وگفتار ، زبان:چون مباحثي برگيرنده در فارسي زبان كتاب
روش شناسي ، مرجع نوشته ، ديگر انواع با آشنايي دستور ،
ودرس... و بياموزيمها املايي ، ونبايدهاي بايدها تحقيق ،
.است "ويرايش" پاياني
شاعران و نويسندگان از آثاري فارسي ، ادبيات كتاب در
دانشور ، سيمين علوي ، بزرگ جمالزاده ، :چون بلندمرتبهاي
كدكني ، شفيعي دكتر اخوان ، ،(سايه.ا. -ه) ابتهاج هوشنگ
.ميخورد چشم به... و محجوب محمدجعفر دكتر
آثار با دانشآموزان نيز ، جهاني ادبيات بخش در و
ژيد ، آندره هنري ، .ا پابلونرودا ، :چون وشاعراني نويسندگان
.ميشوند آشنا...و ويكتورهوگو
وجود ادبيات درس خصوص در اساسي مشكل دو گذشته سالهاي در
:داشت
و ناهمگون نثرهاي انتخاب و محتوايي ديدگاه از نخست
وجود نظر از دوم متون ، و نگارش مطالب آميختن در همچنين
سال از.مطالب الخط رسم نبودن دست يك و زباني خطاهاي
تغييرات دبيرستان اول سال در ادبيات كتاب محتواي گذشته ،
به شايسته اقدامي نيز موضوعي نظر از و كرد پيدا نظرگيري
جداگانه صورت به ادبيات و زبان مباحث اينكه آن و آمد عمل
يكديگر با ادبيات و زبان البته شد ، عرضه دانشآموزان به
شناخت بيهيچ آنها درآميختن ولي دارند ، ناگسستني پيوندي
بسي جاي و نبود مفيد دانشآموزان براي "زبان" از قبلي
زبانشناسي ، ديدگاه از هم آن زبان ، از كه است اميدواري
.شد داده قرار دانشآموزان فراروي علمي ، چهرهاي
ودريافت فهم صاحبنظران ، از برخي نظر در شايد
صورت دشواري به فارسي ادبيات درسي مطالب از دانشآموزان
و هوش سطح كه بپذيريم بايد را واقعيت اين ولي پذيرد ،
از آنان بهرهمندي ميزان با جامعهاي ، هر افراد شعور
ارتباط اطرافشان ، در موجود موضوعات و فكري مسائل
است ، گونه همين نيز درسي مطالب خصوص در دارد ، تنگاتنگي
رشد خود كشور درسي مطالب با متناسب كشوري هر دانشآموزان
.ميكنند
خودرويي به چمن اين در مكن سرزنشم
ميرويم ميدهند ، پرورشم كه چنان
خلاقيت ، استعداد ، هوش ، رشد ، نظير مفاهيمي ميان اين در و
كشور آن موجود شرايط فراخور كشوري ، هر در... و ابتكار
و هوش با درجامعهاي ، كه را كسي بنابراين ، ميشود متغير
شايد گوناگون ، شرايط و محيط در ميناميم ، استعداد با
اينكه يا و گردد قلمداد فرد بياستعدادترين فرد ، همان
به ميرود ، بالا جامعهاي فهم سطح وقتي.شود معرفي نابغه
و يابد تغيير نيز آنها با برخورد نوع بايد نيز آن تناسب
آنان نياز و فكري رشد با متناسب نيز درسي مطالب تدوين
در راهنمايي دوره مطالب ما جامعه در كه وقتي.شود انجام
ميشود ، مطرح دانشگاه در دبيرستان دوره مطالب و دبيرستان
خواهيم بيبهره واقعي مفهوم به دانشگاه وجود از واقع در
كه است فارغالتحصيلاني خيل نيز آن بازتاب و ماند
.ندارند را لازم و كافي تخصص و اطلاعات
برنامهريزي و طرح در جدي طور به كشور آموزشي نظام اگر
اهتمام دانشگاهها آموزشي سرفصلهاي و مدارس درسي مطالب
كند ، تربيت زمانه علوم و رشدفكري مطابق را افراد و ورزد
.گرفت خواهيم بهتري نتيجه"مطمئنا
دوره ادبيات درس در تحولي چنين يك شاهد كه زماني
تصوري هم دانشآموزان به كه طوري به هستيم ، دبيرستان
با همراه هم و ميشود ارائه ادبيات از جذاب و شيرين
آن از و ميشود معرفي نيز ديگر اقسام بنديهايي تقسيم
نيز را جهاني ادبيات و معاصر ادبيات و ميرود فراتر نيز
رشته در ودگرگوني تغيير پس ميكند ، معرفي دانشآموزان به
به.مييابد ضرورت نيز دانشگاهها فارسي وادبيات زبان
فارسي ، ادبيات و زبان رشته براي ميشود ، پيشنهاد كه طوري
:شود گرفته نظر در زير گرايشهاي
;معاصر وادبيات زبان رشته قديم ، ادبيات و زبان رشته
فنون و علوم رشته ادبيات ، تاريخ رشته سبكشناسي ، رشته
ادبي ،
ادبيات ايران ، داستاني ادبيات) داستاني ادبيات رشته
،(جهان داستاني
،(معاصر دستور -تاريخي دستور) فارسي زبان دستورشناسي رشته
... و متون تصحيح رشته
و الخط رسم آشفتگي خصوص در گرديم ، باز اصلي موضوع به
ارزندهاي اقدامات شاهد گذشته سال از زباني ، خطاهاي وجود
در بايد و است باقي همچنان گويي مشكل ، اين ولي بودهايم
.كرد صرف را بيشتري وتامل دقت زمينه اين
فاصله در درسي ، مطالب طرح ضمن و 4 ، فارسي 3 زبان كتاب در
هدف كه است شده اشاره "بياموزيم" عنوان با نكاتي به دروس
به و است زباني رايج خطاهاي با دانشآموزان آشنايي آن ،
و عبارتها كاربرد از ميشود توصيه دانشآموزان
از نيز اين كه بپرهيزند نامناسب و نادرست تركيبهاي
به فقط نبايد آنها رعايت ولي بجاست ، و شايسته اقدامات
بايد بلكه.يابد اختصاص فارسي ادبيات و فارسي زبان درس
در درسي كتابهاي ساير در نيز را زبان ديگر گونههاي
نگارش نكات رعايت دانشآموزان به كه زماني و برگيرد
خطاهاي كاربرد از داريم ، انتظار آنها از و ميشود توصيه
در رويه وحدت يك شاهد بايد دانشآموز بپرهيزند ، زباني
كه است تاسف بسي جاي ولي.باشد درسي كتابهاي مجموعه
اختلاف آن درباره و دارد مشكلاتي هنوز رسمالخط مسئله
شيوه خود براي جايي هر و است بسيار آرا تشتت و نظر
هر و روشي خود براي نويسندهاي هر و دارد نامهاي
.ضوابطي نيز ويراستاري
در گذشته ، سال در فارسي ادب و زبان فرهنگستان خوشبختانه
رساند تصويب به را رسمالخطي متعدد ، جلسههاي تشكيل پي
تمامي به هنوز كه است جدانويسي برپايه آن اساس كه
در و است نشده ابلاغ دولتي نهادهاي و آموزشي دستگاههاي
را رسمالخطي شيوه اين گفت بايد نيز پرورش و آموزش خصوص
نظر به چنين اين و نكردهاند اعمال درس كتابهاي همه در
"فارسي ادبيات" و "فارسي زبان" كتابهاي تنها كه ميرسد
اول سال تاريخ و فارسي كتاب همچنين و و 4 و 3 و 2 1
.شدهاند نگاشته فرهنگستان رسمالخطي شيوه با راهنمايي
بعد محترم موءلفين جديد ، نظام و 4 3"فارسي زبان" كتاب در
نظر در "بياموزيم" عنوان با را بخشي درسي هر از
در تا ميشود توصيه دانشآموز به آن ضمن كه گرفتهاند
ولي بپرهيزد ، زباني خطاهاي كاربرد از نوشتار و گفتار
شاهد "بعضا و ندارد خواني هم كتاب متن با بخش همين
كتاب متن در نامناسب عبارات يا زباني خطاهاي كاربرد
.هستيم
:ميشود اشاره زير در نمونه چند به
كاربرد از است شده توصيه و 48 صفحات 25 هاي"بياموزيم" در
"منظور به" و "سوي از" ي ، "وسيله به" مركب اضافه حروف
.است نشده رعايت كتاب متن در ولي بپرهيزند ،
"زبان" -مقوله دو از يك هر آموزش تسهيل منظور به..." -1
...آموزش تسهيل براي...:جاي به مقدمه "..."ادبيات" و
فوق مباحث شدن روشن منظور به تفكيك اين البته.." -2
مقدمه ".است
مقدمه "..مهم هدف اين تحقق منظور به..."-3
قبل شده تهيه مطالب پيشنويس بخشي ، اعتبار منظور به"-4
كشور ادبيات و زبان دبيران از زيادي عده نظر به چاپ از
مقدمه "..رسيده
و زبان واژگان كردن غنيتر هرچه منظور به واژهسازي" -5
ص 160 ".است آن واژگاني كمبودهاي رفع
نكات ديگر بار يك بازآموزي ، و يادآوري منظور به" -6
را پيش سال و امسال فارسي زبان كتاب دو ويرايشي و نگارشي
.ص 192 ".ميكنيم مرور
اصلاح و رفع و ميدهد رخ گفتار در خطا و اشتباه..." -7
خطا و اشتباه...:جاي به.ميگيرد صورت زبان وسيله به آن
انجام زبان را آن اصلاح و رفع و ميدهد رخ گفتار در
و رفع را گفتار در خطا و اشتباه زبان ، ...:يا.ميدهد
.ميكند اصلاح
.ميكند كمك درس اساسي يادگيري به نيز تمرين انجام..."-8
مقدمه "
...تمرين دادن انجام..:جاي به
عدم يا حد از بيش بودن روشن جمله از مختلف عوامل" -9
.ص 24 ".شود جمله از جزئي حذف باعث است ممكن اهميت
يا حد از بيش بودن روشن جمله از مختلف عوامل:جاي به
.شود جمله از جزئي حذف باعث است ممكن بياهميتي
.ص 192 "فارسي در صفت و موصوف مطابقت عدم" -10
.نميكند مطابقت فارسي زبان در صفت و موصوف:جاي به
صفت و موصوف نداشتن مطابقت:يا
زندگي قالب در كه مقاله اين نوشتن براي لازم مواد" -11
و نظر مورد شخصيت پيرامون منابع مطالعه است ، نامه
.ص 30 ".است برداري يادداشت
است ، نامه زندگي قالب در كه مقاله اين نوشتن براي:جاي به
برداري يادداشت و نظر مورد شخصيت درباره منابع مطالعه
.است ضروري
طريق از را نياز مورد آگاهيهاي و اطلاعات...و" -12
ثبت كرده جمعآوري مستقيم طور به عملي تجربه و مشاهده
.ص 66 ".ميكنيم
با را نياز مورد آگاهيهاي و اطلاعات...و:جاي به
ثبت و جمعآوري مستقيم طور به عملي تجربه و مشاهده
.ميكنيم
و 4 فارسي 3 ادبيات
(مقدمه)...به بخشيدن تحقق منظور به -1
(مقدمه) دانشآموزان شدن فعال منظور به -2
(مقدمه)...پژوهشي مهارت تقويت منظور به-3
هستي وجود ، عين در كه است مفهومي بساط اول ، مصراع در -4
(ص 159) ميشود نقض جمله بقيه وسيله به آن
وجود ، عين در كه است مفهومي "بساط" اول مصراع در:جاي به
.ميكند نقض را آن هستي جمله بقيه
آرام ها ، "بياموزيم" اين طي دانشآموزان ميرود انتظار -5
.فراگيرند را بلاغي و ادبي دانشهاي از مجموعهاي آرام
(مقدمه)
...دانشآموزان اميدواريم يا داريم انتظار:جاي به
مهمترين ارتباط ، برقراري و است انديشه تكيهگاه زبان
است استوار و پويا انديشهاي و ميرود شمار به آن ويژگي
لطيف عنصر اين بنابراين ، باشد ، داشته محكم تكيهگاهي كه
وارد خللي آن پويايي و انديشه بيان تادر بنهيم ارج را
.نشود
قاسملو مجتبي *
و فرهنگ وزير از درخواست
عالي آموزش
آموزش و فرهنگ وزير سمت به كه هنگامي معين مصطفي دكتر
اساتيد پس اين از كه كرد اعلام شد ، منصوب عالي
نويد ايشان ، سخنان.نميشوند بازنشسته كشور دانشگاههاي
كه دانشگاه استادان از گروه آن كه بود موضوع اين دهنده
حاضر حال در و بودند شده شخصي اغراض قرباني اين از پيش
كار به ميتوانند سرميبرند ، به فكري و جسمي سلامت در
.شوند دعوت
به من.است شده سپرده فراموشي به موضوع اين "ظاهرا ولي
و شدهام شخصي اغراض قرباني كه دانشگاه استاد يك عنوان
شده دلگرميام موجب عالي آموزش و فرهنگ محترم وزير سخنان
در كه فرانرسيده آن زمان آيا:دارم سئوالي ايشان از بود ،
وجود به دانشگاه ولي شدهاند ، بازنشسته كه اساتيدي مورد
شود؟ فكري دارد ، نياز آنها
ر.س.دكتر
را خود آمادگي همشهري ، روزنامه فرهنگي علمي گروه:توضيح
فرهنگ وزارت عمومي روابط ديدگاههاي و نظريات انعكاس براي
از است اميدوار و كرده اعلام ارتباط اين در عالي آموزش و
كه محترم استاد اين اختيار در را مناسب پاسخ رهگذر ، اين
نيز و است محفوظ همشهري تحريريه نزد وي مشخصات و نام
.دهد قرار شدهاند ، بازنشسته اجبار به كه استاداني ساير
جديد علمي نشريه يك انتشار
علمي ، تئوريهاي مباني پژوهشي و تحليلي مجله شماره اولين
بيوفيزيك و مولكولي بيولوژي علمي تحقيقات انستيتو نشريه
عنوان تحت انگليسي و فارسي زبان دو به زودي به ايران ،
.ميشود منتشر "حيات و طبيعت علم ، "
و مولكولي و بيولوژي علمي تحقيقات انستيتو عمومي روابط
ماهانه نشريه ، اين كه است كرده اعلام ايران بيوفيزيك
.بود خواهد
عالي آموزش و فرهنگ وزارت
همايش ميكند برگزار
در آن تحقق و آزادي"
علمي
"اسلامي جمهوري
جمهوري در آن تحقق و آزادي علمي همايش :فرهنگي علمي گروه
تحقق ميزان و نظري مباني هدفتبيين با ايران اسلامي
در انقلاباسلامي ، محوري شعارهاي از يكي عنوان به آزادي ،
.ميشود برگزار ايران اسلامي جمهوري نظام
در دوشنبه روز همايش اين دبير طالبي ابوتراب دكتر
همايش اين:گفت مطلب اين بااعلام خبرنگاران با گفتوگو
آموزش و وزارتفرهنگ اجتماعي و فرهنگي معاونت مشاركت با
مدت به ارديبهشت چهاردهم روز مدرس تربيت دانشگاه و عالي
.ميشود برگزار دوروز
- علمي همايشهاي سلسله جمله از همايش اين:افزود وي
استقلال ، " ايران اسلامي محوريانقلاب شعار بررسي پژوهشي
به آن همايش نخستين در كه است "اسلامي جمهوري آزادي ،
.شد خواهد پرداخته درجامعه آزادي محوري شعار تحقق بررسي
شامل نظري مباحث همايش ، اين در:كرد خاطرنشان طالبي
در آزادي برداشت اسلام ، و غرب در تاريخچهآزادي و مفهوم
مرزهاي و حد و شاخصهايآزادي غرب ، با آن مقايسه و اسلام
.ميگيرد قرار بررسي و نقد مورد و مطرح آن
ايران ، اسلامي جمهوري در آن تحقق و آزادي درهمايش:گفت وي
اجتماعي ، فرهنگي ، بعد چهار در جامعه در تحققآزادي ميزان
خواهد قرار بررسي و موردتوجه قضائي و حقوقي و سياسي
.گرفت
رئيس معزالدين ، حضور با
و ايرانگردي سازمان
و جهانگردي اجلاس
جهانگردي
نيويورك در پايدار توسعه
ميشود برگزار
با "پايدار توسعه و جهانگردي اجلاس" :فرهنگي علمي گروه
از جهانگردي جهاني عضوسازمان كشورهاي نمايندگان حضور
نيويورك مللدر سازمان اصلي مقر در هفته دو مدت به امروز
.ميشود برگزار
نيز و توسعه و تجارت كميسيون همكاري با كه اجلاس اين در
جهانگردي جهاني سازمان و ملل سازمان زيست كميسيونمحيط
صنعت در خصوصي و دولتي نمايندگانبخشهاي ميگردد ، برپا
آخرين درخصوص جهان ، سراسر جهانگردي وزراي و گردشگري
.كرد خواهند نظر تبادل صنعت اين توسعه دستاوردهاي
رئيس و اسلامي وارشاد فرهنگ وزير معاون معزالدين محمد
از مركب هياتي راس در نيز ايرانگرديوجهانگردي سازمان
گردشگري زمينه فعالدر خصوصي و دولتي بخشهاي نمايندگان
.كرد خواهد شركت اجلاس اين در كشور ،
جهانگردي وزراي با اجلاس برگزاري طول در همچنين هيات اين
گردشگري زمينه در همكاري تبادل مختلفدرخصوص كشورهاي
.خواهندكرد نظر تبادل و بحث واكوتوريسم
در ايلامي واژهنامه نخستين
ميشود تدوين ايران
تدوين و گردآوري بار نخستين براي :فرهنگي علمي گروه
ملي موزه كتيبههاي تالار در ايلامي بزرگ واژهنامه
.شد آغاز ايران
تدوين كشور فرهنگي ميراث سازمان عمومي روابط گزارش به
و شده چاپ الواح تمامي مبناي بر ايلامي واژهنامه اين
.ميگيرد صورت نشده چاپ
مبناي 5500 بر واژهها اين ارفعي عبدالمجيد دكتر گفته به
و رسيد خواهد چاپ به نبشته گل و نبشته آجر نبشته ، سنگ
.برسد پايان به آينده سال سه طي كار اين ميشود پيشبيني
چاپ به جهان در ايلامي واژهنامه پنج تاكنون است گفتني
هخامنشي دوره ايلامي زبان به واژهنامه دو كه است رسيده
.ميباشد هخامنشي از قبل ايلامي زبان به بقيه و
|