دهيم گسترش را كار فرهنگ
كودكان كتابهاي پشتوانه پژوهش
نوجوانان و
دهيم گسترش را كار فرهنگ
"درآمد پيش"
يك و پزشك يك تعميركار ، يك پيشهور ، يك وقتي هم هنوز
ميدهد ، انجام خوب را كاري... و معمار يك يا و مهندس
اودر كار آوازه باشد ، داشته تبليغ به نياز كه آن بدون
به دادن بها با جامعه نامآوران اين.ميپيچد مردم ميان
وهم ميكنند رضايت احساس خود كار حاصل از هم كار فرهنگ
كسب اينان اوليه هدف واقع در.برخوردارند كافي درآمد از
به دادن بها دليل به اما است ، نبوده بيشتر درآمد و شهرت
چنين به ناخواسته آوردهاند ، روي آن به كه حرفهاي
هنگام خودرو يكتعميركار وقتي.يافتهاند دست موقعيتي
و نميكند بسنده خودش تخصص محدوده به تنها وسيله ، بازديد
واقع در ميپردازد ، قسمتها ديگر وارسي به دلسوزي ، با
اما ميداند ، عمومي اموال حفظ به موءظف را خود
معايب رفع براي مراجعهكنندگان به او مفيد يادآوريهاي
و اعتماد مورد مشتريان هميشه كه ميشود باعث خودروها ،
.باشد داشته پايدار
را ما كشور جوان جمعيت از توجهي قابل بخش كه اكنون
انداختن جا ميدهند ، تشكيل كار جوياي دانشآموختگان
بديهي.است كرده پيدا اهميت زماني هر از بيش كار فرهنگ
و ماهر نيروهاي را كار جويندگان از نيمي اگر حتي است ،
در بيكاري معضل ميدادند ، تشكيل نياز مورد فنون به مسلط
گزارش.نميكرد بروز اينگونه دانشآموختگان قشر ميان
.دادهايم اختصاص موضوع همين به را حاضر
تهران ، شمال كوههاي برفراز سياه ابرهاي شدن جمع با
نفوذ بهپاييندست شده ، آغاز توچال دامنه از كه رگباري
رگبار كه جواني شريعتي ، دكتر خيابان حاشيه در .بود كرده
او.بود ايستاده بود ، كرده خيس را پيراهنش و موها باران
رفع براي مرتب و داشت دست در را فلزي و سنگين قطعه يك
نزديك او به.ميكرد جابهجا دستهايش ميان را آن خستگي
لحظههايي در.بگيرد قرار من چتر پناه در كردم سعي و شدم
را منظورم هوشمندانه بودم ، شده خيره فلزي قطعه آن به كه
...پرسه دستگاه مال:گفت و دريافت
تاكسي توي را حرفهايش باقي.كرد توقف ما براي تاكسي يك
:داد ادامه
كارخانه يك توي ساوه نزديك كاوه صنعتي شهر -
.ميكنم كار پلاستيكسازي
.ميگيري حقوق چقدر:ميپرسم
.(ماه در تومان هزار 70) تومن حدود 70 -
:ميدهد ادامه كوتاه سكوتي از پس...
!...سالهاينكارهام ميمونم120 پرس دستگاه پاي
.ميكنم نگاهش تعجب با
:ميگويد كوتاه لبخندي از پس
رد كه بودم راهنمايي اول سال.كردم شاگردي سالگي از 14 -
.سالمه الان 26.كرد كمك عمو.كار اين سر گذاشتنم.شدم
!هستي راضي كارت از:ميپرسم
:ميگويد
يه تازگي.ميكنم كار تميز آخه.دارم دوستش خيلي آره ، -
ياد اونم من.ميكنه كار كامپيوتر با كه آوردن دستگاه
.گرفتم
از پسميشوم جدا او از ناچار به سيدخندان ، پل نزديك
رشته در.ميافتم همسايه جوان ياد تاكسي از شدن پياده
يك امااست شده فارغالتحصيل آزاد دانشگاه از كشاورزي
ميرسد ذهنم به سئوال اينميگردد كار دنبال كه است سال
به توسعه عمده محورهاي از يكي كه ما كشاورزي بخش آيا كه
كار نيروي از بينياز اندازه اين تا ميآيد ، حساب
و ندارند را لازم كارايي جوان اين امثال يا است ، متخصصان
كتابهاي از كه نظري اطلاعات از انبوهي اعتبار به تنها
ميباشند؟ كار جستوجوي در كرده ، دريافت دانشگاه دوره
صنعتي شهر كارخانههاي از يكي در كه رستگار پور -م مهندس
سئوال به پاسخ در ميباشد ، كار به مشغول قزوين در البرز
گوناگون دلايل به بنا ما كشور در:ميگويد گفته پيش
در مفيد كار پايين بازدهي.است نيفتاده جا كار ، فرهنگ
از ناشي كارگاهها از دربعضي كار كيفي افت و دستگاهها
.است مسئله همين
زيانبخش آثار كار ، فرهنگ نشدن نهادينه:ميافزايد وي
ما كشور اقتصادي بخش بهخصوص بخشها از بسياري در را خود
مرغوب عليرغم داخلي فراوردههاي كيفيت.است داده نشان
.نيست رضايتبخش آنها اوليه مواد بودن
داشته نارضايتي نميدهد ، كار به تن كه كارگري است ، ممكن
نيز را اين او اما كند ، ارائه را مختلفي دلايل و باشد
ستمبه نوعي كار ، نيروي يك زدن درجا كه است نگرفته ياد
سيستمهاي بهبود به كار ، جريان در كه كسي.است خويشتن
نوتر روشهاي جوي و جست در دايم و ميكند كمك كاري
را ونوآورياش تخصص فراگيري ، دايره حقيقت در ميباشد ،
.است جامعه همه سود به اين و ميدهد گسترش
ريشهها به نگاهي
دادگاه قاضي ميز مقابل در وقتي جوان بزهكاران از بسياري
خلاف كار به چرا كه پرسش اين مقابل در ميگيرند ، قرار
بايد را سردرگمي اين.ندارند پاسخي هيچ آوردهاند ، روي
كه دانست خلافي كار و بزه انجام به جوان آن بيميلي در
قبيل اين اگر.است داده در تن آن به ناچار به شايد
به بنا ميتوانستند ميآموختند ، را حرفهاي و فن جوانان ،
به بتوانند هم و باشند مفيدي عنصر هم خودشان قلبي خواست
نه روزگاري در.گويند پاسخ خود معنوي و مادي نيازهاي
ايران در ديوانسالاري نشانههاي نخستين وقتي دور چندان
فراگير عطشي صورت به عالي تحصيلات به ميل شد ، آشكار
روز گسترش با دوره ، آن و سالها آن در.فراگرفت را جامعه
جديد ، سازمانهاي پي در پي تولد و اداري تشكيلات افزون
كه پدراني و ميداد جامعهپاسخ عطش اين به ديوانسالاري
تحمل قيمت به بودند ، نبرده بهرهاي نوين تحصيلات از خود
كه ميپروراندند سر در را آرزو اين سنگين هزينههاي
روزها آن از.ببينند اداري پستهاي در را برومندشان فرزند
آينده و اعتبار مادي ، ارزش از هالهاي در "استخدام" واژه
استخدام ادارهاي در كه جواني و ميكرد خودنمايي روشن
به را رسيده نو خوشبختي اين زنان قدم ميتوانست ميشد
شدن سپري با اكنون.برساند خود همسايگان و بستگان گوش
از انبوهي ايران ، در ديوانسالاري سپيدهدم از دهه چند
اين از كار جوي و جست در جوان ، دانشگاهي فارغالتحصيلان
روزنامهها استخدام ستون و ميروند سازمان آن به سازمان
كه هستند هم جواناني وضعيت همين در.ميكنند رو و رازير
و مولد كار به پايينتر ، تحصيلات از برخورداري عليرغم
كه شده تشكيل كساني از گروه اين.مشغولاند مفيد
با يا و خانواده تشويق با يا را حرفهاي و فني مهارتهاي
را خود كاري توان وتوانستهاند گرفتهاند فرا خويش رغبت
دانشگاههاي گسترش واقع در.برسانند اثبات به عمل در
انقلاب پيروزي از پس دوران در و اخير دهه دو طي ايران
آموزش مراكز و دانشگاهها در تحصيل ادامه امكان اسلامي ،
فراهم استعداد با و علاقهمند جوان هزاران براي را عالي
و جذب زمينه نبودن اقتصادي ، تنگناهاي امااست كرده
شده سبب جامعه در موجود برتقاضاي كار نيروي عرضه فزوني
جست در همچنان خود دانشگاهي تحصيلات از پس زيادي عده كه
مراكز وگسترش ايجاد موقعيت ، اين در.باشند كار وجوي
حرفهاي و فني مراكز هنرستانها ، حرفهاي ، و فني آموزش
دولتي ضوابط چارچوب در خصوصي بخش يا و دولت توسط روستايي
گسترش به كشور ، نياز مورد نيروهاي تامين ضمن ميتواند ،
.كند كمك كشور در توليد كيفي ارتقاء و كار فرهنگ
جهاني عباس
كودكان كتابهاي پشتوانه پژوهش
نوجوانان و
كتاب تيراژ هزار نوجوان ، 4 و كودك 20ميليون
(بخش واپسين)
و نوجوانان و كودكان سني دوره بودن حساس به توجه با
جهان ، كشورهاي از بسياري در آنان ، اساسي و مهم نيازهاي
گسترده تحقيقات پايه بر سني دوره اين نياز مورد كتابهاي
از پژوهشي چنين گوناگون مراحل در و ميگردد منتشر و تهيه
موءلفان و ميشود نظرخواهي جامعهشناسان و روانشناسان
نياز و ذوق روحيه ، از آگاهي با ميكنند سعي كتابها
و تهيه را آنان نياز مور كتابهاي نوجوانان و كودكان
تحقيقات قبيل اين شاهد كمتر ، ما كشور در.كنند منتشر
.بودهايم نوجوانان و كودكان كتابهاي زمينه در اساسي
توسط كه را كودك فرهنگ دايرتالمعارف مثل مواردي البته
متخصصان توسط طولاني تحقيقات از پس كودك كتاب شوراي
.دانست مستثني بايد شد ، سپرده چاپ به گوناگون رشتههاي
و كودكان نيازسنجي پايه بر لازم تحقيقات است ، خوب چه
آنان نياز مورد كتابهاي انتشار و تهيه براي نوجوانان
.گيرد انجام
ايران ، در نوجوانان و كودكان كتابهاي مثبت ويژگيهاي از
سني دوره اساس بر كتابها اين تقسيمبندي شدن نهادينه
اين.نميكنند رعايت ناشران همه را اصل اين اما است
و كودكان نياز و روحيه شناخت پايه بر اگر بندي تقسيم
برخوردار هم پژوهشي پشتوانه از و شود انجام نوجوانان
را كشور جوان جمعيت كنوني نياز از توجهي قابل بخش باشد
.ميكند تامين
!نميشناسند را آنان
سبك چنانچه معتقدند نوجوانان و كودكان ادبيات كارشناسان
و نيازها مقتضاي به ونوجوان كودك كتابهاي محتواي و نگارش
كارايي فاقد باشد ، نشده تهيه سني گروههاي اين علايق
.بود خواهد لازم
و افسانه ، و تخيلي محتواي با كتابهاي يكنظرسنجي ، براساس
كم "تاريخي" كتابهاي و پرخوانندهترين "داستان"
و كودكان فكري پرورش كانون كتابهاي خوانندهترين
.ميدهند تشكيل را نوجوانان
كودكان توليدي كتابهاي زمينه در فرهنگي كارشناسان از يكي
كانون ازكتابهاي استقبال عدم علت":ميگويد نوجوانان و
تصاوير ، پائين كيفيت نوجوانان ، و كودكان فكري پرورش
متن سنگيني و تكراري موضوعهاي و عناوين از استفاده
براي نويسندگان و شعرا تصويرگران ، است بهتر.آنهاست
درجمع نوجوانان و كودكان ديدگاههاي و نظرات از آگاهي
.شوند مطلع خود آثار قوت و ضعف ازنقاط تا يابند حضور آنان
حتي و كتاب جلد حروف ، كاغذ ، جنس ازتنوع ، بهرهگيري
صداوموسيقي پخش يا كتاب فرم در تغيير مثل جنبي امكانات
نوجوانان و كودكان جذب در موءثري عامل ميتواند كتاب از
.باشد مكتوب آثار به
در نوجوانان و كودكان كتاب آثار تنوع":ميافزايد وي
ناشران سياستهاي از ناشي ازآنكه بيش جهان نقاط اغلب
.است آثار از دسته اين مخاطبان نظرات از بهرهگيري باشد
كشورهاي در ديسني والت فيلمهاي از برخي باپخش همزمان
جذابيتهاي از استفاده با ناشران اغلب واروپايي آمريكايي
با ميزنند ، سخنگو كتابهاي انتشار به دست صوتي و تصويري
جمعيت ميتوان ايران در مشابه روش كارگيري به
"كرد؟ جذب كتاب بازار به را نوجوان و ميليونيكودك
تحقيقات انجام متولي نهادي و سازمان هيچ حاضر حال در
تبيين و سنجش و مخاطبان از نيازجويي درزمينه زيربنايي
كارشناسان گفته به كه حالي در.نيست آنان خواستههاي
جبران براي مخاطبان نظرات از آگاهي ناشران ، و فرهنگي
در اثرگذاري مطلوب حد به رسيدن و نواقص رفع كاستيها ،
وعدم تحقيقات خلاء به توجه با.است ضروري پيام گيرندگان
كوچك مخاطبان ديدگاههاي و سليقه پيبردن براي نظرسنجي
و فرهنگ وزارت نظير فرهنگي سازمانهاي است لازم ميليوني ،
فكري پرورش كانون ويژه به و پرورش و آموزش اسلامي ، ارشاد
فرهنگي امور متوليان عنوان به نوجوانان و كودكان
آن بر علاوه.باشند داشته موضوع اين به پيش از توجهيبيش
و مثبت ازنگاههاي فارغ نيز نوجوان و كودك كتاب منتقدان
را نوجوانان و كودكان فرهنگي آثار بكوشند بايد منفي
بروز براي زمينه بلكه تا كنند نقادي كارشناسي ازديدي
.شود فراهم آثارمفيد
يك "صرفا مطبوعات عرصه در هم آن ايران در مكتوب آثار نقد
را منتقدان از برخي متاسفانه و است گرفتن ايراد نوع
آثار محتواي به كه ميدهند تشكيل كار تازه كارشناسان
دسترسي عدم و نقد ضعف اينك هم. دارند توجه كمتر
نوجوانان و كودكان و خانوادهها بهديدگاههاي نويسندگان
مخاطبان از دسته اين كتاب بازار ركود براي را زمينه
.است كرده فراهم
|