باز همگان روي به موزهها درهاي امروز
است
تهران در "78 نقشهبرداري نمايشگاه
يافت گشايش
نقاشي برجسته هنرمند همداني استاد از
ميشود
تجليل شيشه پشت
جهاني صلح درباره آموزههايي
آغاز امسال مهرماه دانشآموزي سازمان
ميكند بهكار
باز همگان روي به موزهها درهاي امروز
است
روز (مي 18) ماه ارديبهشت امروز 28 :فرهنگي - علمي گروه
و موزهها از بازديد مناسبت همين به و است موزه جهاني
ما كشور در.است رايگان عموم براي فرهنگي - تاريخي مراكز
اين در.است فرهنگي ميراث هفته سرآغاز ماه ارديبهشت 28
برنامههاي موزهها كل اداره و فرهنگي ميراث سازمان هفته
- موزهها با مردم عموم ساختن آشنا جهت را متنوعي
اين كلي هدف.دادهاند ترتيب - خاموش دانشگاههاي
فرهنگي هويت و ميراث از شهروندان آگاهي افزايش برنامهها
و نگهداري حفظ ، براي عمومي اهتمام نتيجه در و ايرانيان
نيز مختلف مقاطع در كشور مدارساست آثار اين معرفي
موزهها از دانشآموزان جمعي بازديد براي را برنامههايي
.دادهاند ترتيب فرهنگي - تاريخي آثار و
تهران در "78 نقشهبرداري نمايشگاه
يافت گشايش
نقشه سازمان محل در ديروز نقشهبرداري 78 نمايشگاه
نمايشگاه 48 اين در.يافت گشايش تهران مهرآباد در برداري
علوم زمينه در تخصصي و علمي موءسسه و شركت سازمان ،
جغرافيايي اطلاعات روشهاي رايانه ، علوم نقشهبرداري ،
كاداستر ، دور ، راه از سنجش كارتوگرافي ، ،(اساي.جي)
آخرين ژئودزي ، و هوايي نقشهبرداري آبنگاري ،
در مترمربع هزار مساحت به فضايي در را خود دستآوردهاي
كه نمايشگاه اين برپايي از هدف.گذاردهاند عموم ديد معرض
اطلاعات ، تبادل داشت ، خواهد ادامه ارديبهشت سيام تا
دستاندركاران و كارشناسان ميان فنآوري و تجربه
.است شده ذكر نقشهبرداري
نقاشي برجسته هنرمند همداني استاد از
تجليلميشود شيشه پشت
جهاني روز مراسم برگزاري با همزمان :فرهنگي علمي گروه
حسن استاد بزرگداشت منظور به فرهنگي ميراث هفته و موزه
نمايش به وي آثار شيشه پشت نقاشي برجسته هنرمند همداني
.ميآيد در
اين در كشور فرهنگي ميراث سازمان عمومي روابط گزارش به
در هنرمند اين هنري فعاليت سال از 60 گزيدهاي نمايشگاه ،
.ميشود گذاشته نمايش به "شيشه پشت نقاشي موزه"
خارج در زيادي تعداد همداني استاد ارزشمند آثار مجموع از
آثار نيز و ايران موزههاي در اندكي تعداد و كشور از
وي نزديكان و مجموعهداران كلكسيون در توجهي قابل
.ميشود نگهداري
و يوسف:از عبارتند مختلف دورههاي در وي آثار معروفترين
گرفتن تقاص فرهاد ، و شيرين شيرين ، و خسرو عروسي زليخا ،
به مربوط و شده كار سنتي رنگهاي با كه سياوش از كيكاووس
.است "دستخوش" امضاء با همراه استاد جواني دوره
متفرقه كارهاي و كپيهكاري درويشي ، پردههاي نقش همچنين
عمل" يا و "حسين عمل" امضاء با و كاري ركود دوره حاصل
.ميخورد چشم به تاريخ بدون غالبا "همداني حسين
عباس ، شاه بزم الرشيد ، هارون نظير تابلوهايي است گفتني
دوره حاصل نيز ديگر اثر چندين و خيبر جنگ چالدران ، جنگ
نقاشي هنر بازار رونق سالهاي در ايشان هنري بلوغ
.است قهوهخانهاي
سمت سكته اثر بر آنكه از پس و پيش سال پنج همداني استاد
با ايران نبرد" تابلوي چپ دست با افتاد كار از بدنش راست
را "سهراب با نبرد در گشسب بانو" تابلوي نيز و "توران
.كرد خلق
بعدازظهر پنج ساعت همداني حسين استاد بزرگداشت نمايشگاه
پشت نقاشي موزه محل در جاري ماه خرداد پنجم چهارشنبه
چهار تنكابن ، خيابان شميران ، پيچ خيابان در واقع شيشه
.ميشود افتتاح شماره 483 هدايت ، راه
فرهنگي ميراث هفته و موزه جهاني روز بزرگداشت براي
شده برگزار استانها مراكز و تهران در ويژهاي برنامههاي
قرار عموم ديد معرض در و افتتاح نمايشگاه و موزه چند و
.ميگيرد
جهاني صلح درباره آموزههايي
اشميت هلموت با همشهري اختصاصي گفتوگوي
آلمان اسبق صدراعظم
مشترك اصول نيازمند "واقعا ما قرن 21 ، پرجمعيت جهان در *
هستيم صلح براي اخلاقي
آلمان ، اسبق صدراعظم و برجسته سياستمدار اشميت ، هلموت
به نسبت همچنان او.است پرتجربه و كهنسال رجلي اينك
.است دقيق و عميق نظرياتي داراي و علاقهمند جهاني مسائل
بزرگترين از يكي عنوان به همواره كشورش در او جايگاه
اينك هم و بوده مطرح اقتصادي و سياسي طراحان و صاحبنظران
و اعتدال به كه است جهان سياسيون احترام مورد شخصيت نيز
عنوان با هنوز كه اشميت هلموت.يافته اشتهار متانت
و سياستمداران ساير و كشورش مردم سوي از اشميت صدراعظم
كه ابراهيمي اديان كنفرانس در ميشود ، خطاب متفكران
ايراد به شد برگزار قبرس ليماسول شهر در مه ماه اوايل
انجام سمينار همان حاشيه در گفتگو اين.پرداخت خطابه
جهاني ، معضلات خشونت ، درباره وي ديدگاههاي واجد و گرفته
.است ديني و ملي تساهل و جمعيت صلح ،
را نكتههايي اديان سمينار افتتاحيه سخنراني در شما *
شما نظر به كرديد ، مطرح جهان كنوني مشكلات درباره
كدامند؟ مسائل يا مسئله مهمترين
بالكان در بخصوص پايدار ، توازن ايجاد و صلح:اشميت هلموت
در.است برخوردار زيادي اهميت از البته خاورميانه ، و
و آوارگان مسئله و جنگ هم هنوز جهان ، مسائل مهمترين واقع
و ساخته درگير را كنوني دنياي از مهمي بخش كه است گرسنگي
.ميبرد ميان از را انسانها
است؟ مسائل مهمترين هنوز آن عواقب و جنگ پس *
ما همه.است ديگر عوامل معلول خودش جنگ:اشميت هلموت
وضع نيابيم ، آن براي راهحلي اگر كه داريم ديگري مسائل
به اگر انسانها جمعيت رشد "مثلا.شد خواهد خطرناكتر جهان
بسياري در درآمدها سرانه كه حالي در شود نزديك انفجار
و وخيمتر وضعيت به صورت اين در مييابد ، كاهش نقاط
در "مثلا گذشته ، در كنيد ، دقت شما.ميرسيم بحرانيتري
جهان سراسر در شايد نفر ميليون چند ابراهيم حضرت عهد
و كشاورزي به امروزي عراق و فرات بين كه بودند پراكنده
.است گذشته زمان آن از قرنها امروز.بودند مشغول دامداري
به ميخواستم تازه و بودم ساله شش سال 1925 ، در من وقتي
نفر ميليارد دو زمين كره در انسانها جمعيت بروم مدرسه
در ميرسد نظر به و است نفر ميليارد شش امروز اما بود ،
انفجار به و شده اشباع جمعيت از جهان بيست ، قرن دوم دهه
ملل ، سازمان مطالعات و برآوردها طبق بر.ميشود نزديك
نه به رقم اين آينده ، سال پنجاه در كه ميشود پيشبيني
.برسد نفر ميليارد
است؟ كنترل غيرقابل "جدا وضع ، اين عواقب آيا *
براي ضروري و موجود سرانه ، فضاي امروز:اشميت هلموت
در آنچه چهاردرصد به واقع در و يافته كاهش انسان فعاليت
خواهد هم بيشتر كاهش اين.است رسيده بود قبل سال هزار دو
سر روي شوند مجبور انسان ، ميليونها انسانها ، شايد و شد
در بلند و كوچك آپارتمانهاي در.كنند زندگي يكديگر
.دارد وجود ضرورتها اين...و مكزيكو قاهره ، شانگهاي ،
چنين وجود با كه داشته وجود مسئله اين هميشه من براي *
گرسنگي ، جمعيت ، انفجار:ميكند تهديد را بشر كه مشكلاتي
دولتها و رهبران چرا...و زيست محيط فرسايش فضا ، كاهش
از را آنها كه ميافكنند مصائبي و جنگها گرداب در را خود
ميكند؟ غافل جدي و اصلي امور
جديد دنياي ضرورتهاي.است خوبي پرسش اين:اشميت هلموت
فرايند شاهد ما جمعيت ، انفجار كنار در.ميشود عوض دارد
بسيار مالي و اقتصادي تبادلات.هستيم فناوري شدن جهاني
و تلويزيون طريق از انسانها و شده زياد و پيچيده
و سابق مشكلات اما.مشغولند اطلاعات تبادل به رسانهها ،
نظير مشكلاتي حال ، اين بادارد وجود همچنان نيز جنگها
زمين و آب منابع كاهش زندگي ، فضاي كاهش جمعيت ، افزايش
رقابتهاي بروز باعث ميتواند شدن ، جهاني و كشاورزي
خاورميانه ، آسيا ، نظير مناطقي در بيشتر اختلافات و خصمانه
در جمعيت كه مناطقي ;شود لاتين امريكاي حدي تا و آفريقا
امريكا ، در شدت اين با مسائل اين اما.است شده اشباع آنها
مسئله با هم روسيه.ندارد وجود ژاپن و شمالي اروپاي
.نيست روبهرو جمعيت افزايش
توجه عدم و جوامع اين بيشتر آسيبپذيري موجب چيزي چه *
ميشود؟ توسعه ايجاد و فقر رفع بنيادي ، مسائل به دولتها
در ناسيوناليستي و سياسي ايدئولوژيهاي:اشميت هلموت
آسيبپذير را آنها و داشتهاند نقش جوامع اين آسيبپذيري
و دشمنيها كه ايدئولوژيهاست اين كنار در.است كرده
برونئي ، روآندا ، .دارد وجود نژادپرستانه سركوبهاي و جنگها
از خاصي نمونههاي...و عراق كوزوو ، بوسني ، كشمير ،
.ماست جهان مشكلات
كشورهاي در مردم توده طرف از ايدئولوژيها اين گاهي *
اين در اساسي نقش آنها و ميشود حمايت نيافته توسعه
...دارند گرايشها
"مثلا.است ديگري چيز مسائل ريشه اما بله ، :اشميت هلموت
در برند ، سر به متراكم جوامع در شوند مجبور مردم هرچه
زيست بهتر كه افرادي از زيرا.ميشوند عقده دچار واقع
ايدئولوژيهاي و افراط به اينها.ميآيد بدشان ميكنند
.ميزند دامن بنيادگرايي و سياسي تند
آن ريشه ميگوييد؟ سخن بنيادگرايي درباره چگونه شما *
چيست؟
و جو كينه رهبران توسط واقع در بنيادگرايي:اشميت هلموت
جز نبود چيزي صليبي جنگهاي "مثلا.است شده ايجاد تندرو
فتح و جهانگشايي دنبال به كه مسيحي بنيادگراهاي تمايل
پيشرفتهتر آنها از "غالبا كه جوامعيبودند ديگر جوامع
هم آن از هيتلر ، بنيادگرايي.ميزيستند صلحآميزتر و
پي در عظيم جهاني فجايع و نژادي كشتارهاي و بود بدتر
.داشت
وضعي چه امروزه بنيادگرايي.است تاريخي اشارات اينها *
دارد؟
.هستيم كشي نسل شاهد هم امروز مااست واضح:اشميت هلموت
وجه هيچ به من نظر به كه دارد وجود نيز ديني بنيادگرايي
عقب بخشهاي فقط ;نيست دين يك حقيقت نمايانگر و نماينده
بنيادگراها اين از برخي.هستند تمدن و جامعه از مانده
.ميزنند دامن تروريسم به افراطي عقايدي براساس
عوامل.نيستند خشونت ايجاد عامل بنيادگراها فقط اما *
آيا.ميزند دامن را وضع اين كه دارد وجود نيز ديگري
خشونت معضل امريكاييها همه ، از بدتر و آلماني بچههاي
ندارند؟
.ميكنم انتقاد رسانهها نقش از من البته ، :اشميت هلموت
.ميزنند دامن خشونت به "دائما اينترنت و تلويزيون
و ميكند مسموم را ما بچههاي الكترونيكي رسانههاي
آراء.ميدهد گسترش جا همه به خود تصويرهاي در را خشونت
قتل ، جنگ ، روياروي "دائما جوانها ، اكثر افكار و
او به رسانهها طريق از كه است سوءاستفاده و تيراندازي
يك كرديد ، اشاره آن به شما كه من كشور در.ميشود القاء
به و مينشيند ويدئو و تلويزيون روبهروي ساعتها نوجوان
.ميكند استفاده آنها از مدرسه ساعات تعداد اندازه
شاهد 3500 آنها ترتيب اين به كه است آن از حاكي آمارها
كه ميشود القاء آنها به.هستند سال يك طول در قتل مورد
داده جلوه طبيعي چيز همه.است زندگي عادي بخش خشونت
نميكنند ، ايفا را خود واقعي نقش هم خانوادهها.ميشود
تربيتي فضاي به نسبت.بيگانهاند واقعيت با هم آنها چون
رسانههايالكترونيكي.بيتفاوتاند فرزندانشان
پيش هفته سه دو.ميزنند دامن خشونت فرهنگ به ناخودآگاه
صحنهها اين از يكي شاهد امريكا كلرادوي در مدرسه يك در
.ميبينيم نيز خاورميانه اخبار در و كوزوو خاك در.بوديم
.شود عادي واقعيت ، يك عنوان به خشونت تا ميشود سبب اينها
اين به شايد و ميپندارند طبيعي را صحنهها اين جوانها
.باشد چهرهايداشته چنين است لازم دنيا كه ميرسند باور
چه جوانهايتان خود ، ملت براي شما بكنيم؟ بايد چكار *
ميكنيد؟ پيشنهاد را چيزي
تا هستيم سياسي تلاش و آموزش نيازمند ما:اشميت هلموت
بايد.كنيم برطرف را است منفي آنچه تاثير بتوانيم
و صلح آموزش براي مناسب شرايط تا كرد اصلاح را رسانهها
از را خشونت عدم مزاياي ما.شود فراهم آن مزاياي و آرامش
.بردهايم ياد
چيست؟ شما نظر از خشونت عدم و صلح مزاياي *
كه است چيزي اين.تحمل و (تولرانس) تساهل:اشميت هلموت
در هم و جامعه يك افراد بين در هم.دهيم آموزش بايد ما
به دين سه كه بياموزيم بايد همچنين.بينالمللي سطح
و دارد زيادي اهميت صلح براي اين.بگذارند احترام يكديگر
اهميت بر است ، گسترش حال در "دائما كه جمعيتي با بخصوص
.شد خواهد نيز افزوده آن
اما.است مسئله يك رسانهها ، طريق از خشونت القاي *
.دارد وجود نيز مشهور متفكران برخي توسط آن شدن تئوريك
.است هانتينگتون ساموئل تئوري شما منظور:اشميت هلموت
نظريه نيابيم ، مناسب راهحلهاي گفتم كه مسائلي براي اگر
.برسد ظهور منصه به است ممكن تمدنها برخورد در هانتينگتون
نگيريم ، را آن جلوي مناسب زمان در اگر كه است اين مسئله
برخورد از تازهاي دور وارد است ممكن اديان پيروان حتي
.بشوند
و تساهل به اديان.است اديان تحريف به مربوط مسئله اين *
مردم اعتقادات از سياستمداران ولي كردهاند دعوت صلح
.ميكنند سوءاستفاده
مثبتي و خوب نمونههاي تاريخي ، نظر از ما:اشميت هلموت
تعليمدهندگان.داشتهايم مدارا و تحمل با رابطه در
امپراتور "مثلا.كنند تكيه نمونهها اين بر بايد اديان
داد دستور قبل ، سال يكهزار حدود پالرمو ، در دوم فردريك
و يهود پيروان برابر در ميبايد مسلمانان و مسيحيان كه
يكديگر آنها.دهند نشان بردباري و مدارا خود از مسلمانان
كوردوبا ، در اديان ، همزيستي يعني اين و ميكردند تحمل را
وجود ديني تحمل موءثري نحو به ديگر ، ونمونههاي تولدو
نيازمند مابودهاند اديان همين پيروان هم آنها و داشته
مسائل همان به مجبورم هم باز اما.هستيم ديني تحمل اعمال
انفجار يعني جهاني ، تاثيرگذار عوامل مجموع بازگردم ،
وظيفه دو باعث..و منابع كمبود و جهاني فناوري و جمعيت
:دارد قرار بزرگ دينهاي پيشروي كه شد خواهد عظيم چالش و
و حمايت -خود ، 2 فرهنگي و ديني هويت از حفاظت و حمايت -1
.نزديك همسايگان بخصوص ملتها ، ساير هويت از حفاظت
حمايت اين از نمونهاي را اروپا اتحاديه ميتوانيم آيا *
كنيم؟ قلمداد همسايه و خودي هويت حفاظت و
كشورها اين.است مثبتي نمونه اروپا اتحاديه:اشميت هلموت
بيش كه جنگهايي.بودهاند ويرانگر جنگهاي درگير همواره
مشترك صورت به و آمدند گرد اما.داشت ادامه هزاره يك از
خاص زبانهاي و فرهنگ داراي آنها.گرفتند قرار هم كنار در
.دارند سر پشت در را قدمت سال هزار برخي كه هستند خود
.است متفاوت هم نهادهايشان و تاريخ و آموزشي سيستمهاي
كنند حفظ را خود ملي فرهنگ و هويت تا آمادهاند همه اما
آنها جمعي سرنوشت به كه مشترك مجمع يك در شركت عين در
تا شده تشكيل اروپا اتحاديه ترتيب اين به.ميشود مربوط
-قدرت ابر سه برابر در و بايستند مشكلات برابر در بتوانند
و مجمع اين.كنند ايستادگي -ابرقدرت چهار هم شايد و
اروپا اتحاديه اعضاياست تحمل ارتقاي جهت در اتحاد ،
تنازع و نفرت قرنها و سالها دارند سعي كه كشورند پانزده
همكاري و سياسي تحمل از نمونهاي و بگذارند كنار را سنتي
.كنند ارائه را بينالمللي
كه هستند واحدي دين پيرو كشورها اين مردم اكثريت *
مسيحي صربهاي دست به مسلمانان بالكان در اما.است مسيحيت
كه چند هر ندارد ، وجود ديني تحمل آنجا در.ميشوند كشته
.ايستادهاند صربها روياروي بالاخره مسيحي كشورهاي و ناتو
دارد؟ ميان اين در نقشي چه ديني تساهل و تحمل شما نظر به
اديان رهبران و روحانيان به موضوع اين:اشميت هلموت
احترام بر مبتني تساهل ديگران به بايد آنها.بازميگردد
ميسر هنگامي اين وكنند مبارزه جهل با و بياموزند را
مثبت ارزشهاي و مثبت نقاط با و بشناسيم را يكديگر كه است
اطلاعات حداقل ما كه است لازم پس.شويم آشنا ديگر اديان
.باشيم داشته ديگر اديان درباره را بنيادي آموزههاي و
مشترك اصول نيازمند "واقعا ما قرن 21 ، پرجمعيت جهان در
خاصي مسئوليت اديان ، نمايندگان.هستيم صلح براي اخلاقي
مقابل در تبعيضآميز اعمال و تبعيض بيان از جلوگيري جهت
فناتيزم خشونت ، ريشه بايد آنها.دارند اديان ساير پيروان
احترام و شناخت به و ببرند ميان از را ديني جنگهاي و
.ورزند اهتمام متقابل
ميكنيد؟ دنبال را ايران اخبار و تحولات آيا *
.است مهمي كشور ايران:اشميت هلموت
درباره را نظرتان سئوال آخرين عنوان به ميتوانم *
جمهور رئيس برنامههاي و ديدگاهها و ايران اخير تحولات
بپرسم؟ خاتمي
خاتمي جمهور رئيس انتخاب با ايران مردم:اشميت هلموت
ارائه خاورميانه در را دموكراسي از خوبي نمونه توانستند
مسائل ايران مردم ميدهد نشان و است مثبت حركت اينكنند
و ميكوشيد دموكراسي براي شماكردهاند درك را آينده
با اسلام پس.است مسلمان روحاني يك هم خاتمي آقاي
تا شده باعث اين.نيست مخالف تساهل و صلح و دموكراسي
نظر بهكند تغيير اسلام به نسبت جهان مردم همه ديدگاه
.است اديان و جهاني شناخت و تفاهم سوي به گام يك اين من
داشته ادامه ايران كشور در همچنان موفقيتها اين اميدوارم
.باشد
.سپاسگزارم شما بردباري و لطف از *
رضوي مسعود سيد :از گفتوگو
آغاز امسال مهرماه دانشآموزي سازمان
ميكند بهكار
همزمان كشور دانشآموزي سازمان نخستين :فرهنگي علمي گروه
.ميكند آغاز را خود فعاليت جديد تحصيلي سال شروع با
اعلام ضمن پرورش و آموزش وزارت پرورشي معاون عبادي رحيم
را دانشآموزي سازمان خبرنگاران ، جمع در خبر اين
قرائت سازمان اين:گفت و دانست كشور در تشكل گستردهترين
آن محور كه داشت خواهد دانشآموزي فعاليتهاي از جديدي
كه مطلب اين به اشاره با ويبود خواهند دانشآموزان نيز
:افزود كرد ، خواهد فعاليت ملي بعد در دانشآموزي سازمان
و علمي عاطفي ، عقلاني ، اخلاقي ، ديني شخصيت اعتلاي
مشاركت زمينه ايجاد و جامعه آيندهسازان اجتماعي
اين اهداف مهمترين جمله از امور در آنها همهجانبه
حدود كه كرد اميدواري اظهار ادامه در وي.ميباشند سازمان
سازمان اين عضويت به نوجوان و جوان ميليون پنج
.درآيند دانشآموزي
|