سيما و سنجشصدا مركز تحقيقات به چرا
كنيد؟ نمي استناد
به كماعتمادي" مقاله به صداوسيما جوابيه بر يادداشتي
"چرا؟ صداوسيما
نتايج به استناد تحقيق يك نتايج نقد راههاي از يكي
تحقيقات و سنجش مركز چرا اما است ، مشابه تحقيقات
ميزان مورد در خود تحقيقات نتايج به خود نقد در صداوسيما
.نميكند اشاره سيما و صدا به مردم اعتماد
كم" عنوان تحت مطلبي مورخ 8/2/1378 همشهري روزنامه در
برگيرنده در كه بود شده درج "چرا؟ سيما و صدا به اعتمادي
از يكي ارشد كارشناسي تحصيلي نامه پايان نتايج برخي
برنامهاي سنجش و مطالعات تحقيقات ، مركز.بود دانشجويان
مطلبي (ارديبهشت تاريخ 25 در) بعد روز نيز 17 سيما و صدا
روزنامه در مذكور مقاله به سيما و صدا پاسخ عنوان به را
مقاله در شده بيان مطالب به تا رساند چاپ به همشهري
مقاله به كه ايراداتي از صرفنظر.باشد داده مناسب پاسخي
صدا جوابيه ، است ، وارد "چرا؟ سيما و صدا به اعتمادي كم"
ايرادات و بوده برخوردار كمتري ارزشي بار از نيز سيما و
مركز فعاليتهاي با كه كسي.است وارد آن بر عديدهاي
آشنايي سيما و صدا برنامهاي سنجش و مطالعات تحقيقات ،
خوبي به باشد ، كرده آنها تحقيقي جزوات بر مروري و داشته
سيما ، و صدا جوابيه در شده مطرح ايرادهاي كه درمييابد
.است وارد نيز سازمان آن تحقيقات مركز خود به "عمدتا
مطرح سيما و صدا تحقيقات مركز جوابيه به كه اشكالي اولين
مقاله شود ، القاء خوانندگان به موضوع اين كه است آن است ،
در كلاسي تكليف يك براساس چرا؟ سيما و صدا به اعتمادي كم
نظرسنجي يك استناد به "اصولا كه رسيده انجام به دانشكده
درخصوص را نتايجي چنين نميتوان درسي تكليف و آموزشي
اين.كرد حكم اعتبار بدين و گرفت سيما و صدا ملي رسانه
به عدهاي پاسخ و سئوال چند صرف آيا":ميافزايد جوابيه
و علمي پشتوانه و جسارت چنان از را ما ميتواند آن ،
محقق يك مقام در كه سازد برخوردار استواري و متقن تجربي
كنيم صادر حكمي چنين كشورمان سيماي و صدا درباره عالم و
عموم به كشور پرتيراژ روزنامههاي از يكي در را آن و
"بداريم؟ عرضه مردم
.است سهل بسيار سيما و صدا جوابيه از بخش اين به پاسخ
در را آن مذكور تحقيق از دقيق اطلاع بدون ميتوانيم چطور
حكم و بگيريم نظر در آن به عدهاي پاسخ و سئوال چند حد
درسي تكليف يك از فراتر شده انجام تحقيق نتايج كه برانيم
به و كرده سرهمبندي را آن نمره براي دانشجو كه نبوده
شده انجام تحقيقات به بايد چرا.است داده تحويل استاد
و ارشد كارشناسي دانشجويان بهخصوص دانشجويان توسط
براي ارزشي و بنگريم ديدي چنين با مختلف رشتههاي دكتراي
تلاش كه ميدهيم حق خودمان به چگونه نباشيم؟ قائل آنها
از بسياري دهيم؟ تنزل درسي تكليف يك حد در را آنها
علمي پشتوانه از كشور دانشجويان توسط شده انجام تحقيقات
و مييابند جرات كه آنهايي خصوص به است ، برخوردار بالايي
چاپ به نشريات در عموم اطلاع براي را خود تحقيق نتايج
علمي اصول از تحقيقي اگر صورت اين در چه ميرسانند ،
يابد ، انعكاس و برسد چاپ به جريدهاي در و نباشد برخوردار
.گرفت خواهد قرار سئوال مورد فن اهل نزد در آن محقق
و دارد همراه به را فرضياتي تحقيقي هر ميدانند فن اهل
در كه دهد قرار بررسي مورد را فرضيات ميكند تلاش محقق
.شد خواهد منجر آنها اثبات عدم يا اثبات به نهايت
رسيده نتيجه اين به خود فرض در نيز مذكور تحقيق نگارنده
يافته كاهش سيما و صدا رسانه به نسبت عمومي اعتماد كه
اطلاع منظور به مقاله يك عنوان به را آن نهايت در و است
.است رسانده چاپ به روزنامه در ديگران
بايد اما ندارد جسارت به نياز مقالاتي چنين چاپ يقين به
زماني تا و باشد برخوردار خوبي تجربي و علمي پشتوانه از
را آن كه نيست منطقي نباشد ، ميسر تحقيق كل به دسترسي كه
از درسي تكليف يك حد در و دهيم قرار شديد عتاب مورد
.بكاهيم آن اعتبار
سيما و صدا تحقيقات مركز ناراحتي ميرسد نظر به كه آنچه
چاپ بلكه است ، تحقيقاتي چنين انجام نه گرديده ، موجب را
اطلاع براي و پرتيراژ روزنامههاي در تحقيقات اين نتايج
.است عموم
حال" است شده اشاره سيما و صدا جوابيه از ديگر بخشي در
آماده و زد كاري چنين به دست دليلي هر به روزنامهاي اگر
مجاز پژوهشگر و عالم يك مقام در ما آيا باشد مقاله چاپ
در كه آسيبي و خسارت "قطعا...هستيم؟ القائاتي چنين به
آن پژوهشهاي و اجتماعي و انساني علوم ساحت به رهگذر اين
ممكن كه است دستاوردي از بيش مراتب به ميرسد كشورمان در
دست به گروهي و صنفي مناقشات و سياسي رقابت صحنه در است
".آيد
وارد اساسي ايراد سه سيما و صدا جوابيه از بخش اين بر
به مطبوعات در را مقالاتي چنين انعكاس اينكه اول:است
منفي جنبه ميتواند كه است كرده مطرح القائات عنوان
از علمي بررسي يك بيان چرا پرسيد بايدباشد داشته
مطرح القائات عنوان به سيما و صدا تحقيقات مركز ديدگاه
و صدا مورد در مطلبي هر درج كه است درست آيا ميشود؟
عنوان به باشد نيز بررسي يك منفي نتايج است ممكن كه سيما
شود؟ گرفته نظر در نويسنده ذهن القائات
چنين كه ميشويم مدعي مدركي و دليل چه با ثاني ، در
و انساني علوم ساحت به شديد آسيبي و خسارت تحقيقاتي
از بايد ميرساند؟ كشورمان در آن پژوهشهاي و اجتماعي
سيما و صدا عمومي روابط و تحقيقات مركز در دوستانمان
نداشته را ويژگيهايي چنين ميتواند تحقيقاتي چه كه پرسيد
وارد انساني علوم ساحت به را آسيبي آنها زعم به و باشد
بود ، فعلي نتايج عكس مذكور تحقيق نتايج اگر آيا نسازد؟
به تحقيقاتي چنين كه بود معتقد هم باز جوابيه نويسنده
ميسازد؟ وارد آسيب اجتماعي و انساني علوم ساحت
آن نويسنده داوري پيش به جوابيه از بخش اين سوم ايراد
چنين درج جوابيه نويسنده ديگر عبارت به.ميگردد مربوط
مناقشات به پرداختن عنوان به مطبوعات در را مقالاتي
كه آنچه باشد ، چنين اگر حتي.است كرده مطرح صنفي و گروهي
به را سيما و صدا مسئولان و گيرد قرار توجه مورد بايد
هم آن ديگر ، چيزي نه و است تحقيق نتايج كند ، ترغيب واكنش
از ديگر قسمتي در.مستدل و علمي عكسالعمل به ترغيب
شخص هر كه موضوع اين بر تاكيد ضمن سيما و صدا جوابيه
و سيما و صدا سازمان درباره را خود شخصي نظر كه است آزاد
رسانههاي و مطبوعات در منتقدانه لحني با آن مديريت حتي
:است آمده سازد ، منتشر كشور جمعي
با آن افتتاح كه شخصي نظرات اين كه است تاسف مايه..."
با آن اختتام و توسعه نظريههاي از پارهاي به گريزي
همراه تمريني و آموزشي نظرسنجي يك آماري نتايج به نگاهي
را تصور اين و بگيرد خود به علمي مقاله يك صورت است شده
علمي مقاله يك كه كند ايجاد غيرمتخصص و عادي خواننده در
ماخوذ درصد و رقم مقداري ذكر و طرح آيا دارد ، پيشرو را
كه بدهد مجوزي چنين ما به ميتواند درسي تكليف يك از
كم سيما و صدا به نسبت دانشجو قشر ميان در كنيم اظهارنظر
"دارد؟ وجود اعتمادي
و شده مطرح نويسنده سوي از تاكيدي با جوابيه از بخش اين
هر ميشود تاكيد "مجددا" كه ميشود آغاز جمله اين با
"...شخصي
مطرح گونهاي به تاكيد كلمه اين گفت ، بايد مورد اين در
سيما و صدا عمومي روابط يا و جوابيه نويسنده گويا كه شده
ميتوانند آنها كه گرفتهاند نظر در مردم براي را حق اين
سيما و صدا درخصوص اظهارنظر به منتقدانه لحني با
اين مسئولين كه ميدهد نشان برخوردهايي چنينبپردازند
دارند حق "واقعا مردم كه ندارند باور هنوز فراگير رسانه
به كشور سازمانهاي و نهادها كليه و سيما و صدا به نسبت
سوي از موضوع اين بر تاكيد بنابراين.بپردازند ارزيابي
كه دارد را مضمون اين سيما و تحقيقاتصدا دستاندركاران
حال اماگرفتهاند نظر در مردم براي را حقي چنين آنها
تحقيق در دستي آنكه عليرغم مردم همه براي حق اين كه
و دانشجويان براي چرا شده شناخته رسميت به ندارند
صدا مسئولين منفي واكنش با و نميشود پذيرفته نويسندگان
آنها ميل مطابق تحقيق نتايج چون و ميشوند مواجه سيما و
ارزيابي "تمريني و آموزشي نظرسنجي يك" حد در را آن نيست
.ميكنند
ديد معرض در ميتواند روشمند سنجي نظر هر نتايج گفت بايد
تحقيقي هر از حاصله نتايج كه چرا.گيرد قرار عمومي افكار
و است تعميم قابل تحقيق آماري جامعه سطح در حداقل
مورد موضوع به نسبت آماري جامعه كه كرد اظهارنظر ميتوان
سيما و صدا جوابيه پايان در.داشتهاند ديدگاهي چه تحقيق
راديو ساختار اصلاح به تنها نه اقدامات اين كه شده اظهار
تحقيقات رشد به رو روند به بلكه نميشود منجر تلويزيون و
آنها به نسبت را همگان و ميسازد وارد آسيب و لطمه علمي
درآمد سياسي بازيهاي خدمت به و شدن دست ملعبه خطر و
بايد جوابيه از بخش اين به پاسخ در.ميسازد بدگمان نشان
افراد سوي از و مختلف زمينههاي در تحقيقات انجام گفت ،
سازمانها ساختار اصلاح به لطمهاي تنها نه حقوقي و حقيقي
مذكور تحقيقات اگر بلكه نميسازد وارد آنها فعاليتهاي و
ارزيابي در را پرباري نتايج گيرد صورت لازم دقت با
.داشت خواهد همراه به ساختار اصلاح نهايت در و فعاليتها
دارند اتفاقنظر نكته اين بر محققان همه اينكه ديگر نكته
يا و افراد از برخي سوي از ميتواند تحقيقي هر نتايج كه
اما گيرد قرار نامناسب بهرهبرداري مورد سياسي گروههاي
نتايج از استفاده مطلوب شكل كه است اين در اصلي نكته
ميرسد بعيد كه دانشگاهي تحقيقات بهخصوص و تحقيقاتي
چه و باشد بايد چگونه باشد سياستبازان دست ملعبه
نظر ازكرد آنها نتايج از ميتوان مثبتي بهرهبرداريهاي
و تحقيقات مركز از انتظار اين علمي تحقيقات كارشناس يك
تحقيق اهميت بيان با كه ميرفت سيما و صدا عمومي روابط
با تا ميكرد دعوت محققان و صاحبنظران از رسانه زمينه در
را خود بررسيهاي نتايج رسانه ، اين فعاليتهاي ارزيابي
و استفاده مورد تا ميكردند ارسال سيما و صدا به
.ميگرفت قرار لازم بهرهبرداري
و تحقيقات مركز داشتن با حتي سيما و صدا گفت بايد
درخصوص شده انجام تحقيقات از بازهم پژوهشي متعدد واحدهاي
باشد ، بينياز نبايد ديگر سازمانهاي و افراد توسط رسانه
واحدهاي از فراتر شايد ديگر محققان ديد زاويه كه چرا
.باشد رسانه اين پژوهشي
مقاله به مناسب پاسخ كه است ضروري نكته اين ذكر پايان در
تحقيقات برمبناي و علمي و مستدل پاسخي ميبايست مذكور
مقاله نويسنده اگر ديگر عبارت به.ميگرفت صورت ميداني
بود دربرگرفته را دانشجويان آماري جامعه كه خود تحقيق در
خود فعاليتهاي در را سيما و صدا كه يافته دست نتايجي به
سيما و صدا تحقيقات مركز است ، نكرده ارزيابي موفق چندان
ميپرداخت تحقيقي انجام به بايستي آن نتايج رد براي نيز
در تا بود مي مذكور تحقيق ويژگيهاي همان دربرگيرنده كه
به مناسب پاسخي جديد تحقيق يافتههاي براساس بتوان نهايت
با است ، مطرح سئوال اين جاي همچنين.داد نظر مورد مقاله
سال طول در سيما و صدا تحقيقات مركز اينكه به توجه
به مختلف برنامههاي و موضوعات در را بسياري تحقيقات
انجام تحقيقات نتايج از انعكاسي هيچ چرا ميرساند ، انجام
تا نميرسد چاپ به جرايد در عمومي افكار اطلاع براي شده
سنجيدهتري و بيشتر اطلاعات با بتوانند جامعه انديشمندان
.بپردازند سازمان فعاليتهاي به نسبت ارزيابي به
سيما و صدا كارمند
محفوظ امضاء
|