است ترسناك همچنان امتحان ، غول
مدارس نهايي و سوم نوبت امتحانات برگزاري بهمناسبت
:اشاره
فيزيك -رياضي چهارم سال دانشآموزان اعتراض گذشته هفته
از گروهي اعتراض با كه نهايي ، امتحان سوءالات به تهران
مشكلات از گوشهاي تنها بود ، همراه رشته اين دبيران
حجم.كرد روشن ما آموزشي نظام در را امتحانات به مربوط
دانشآموزان ، توان و ظرفيت رعايت عدم كتابها ، سنگين
دوره اين متوسطه ، دوره آموزشي نظام در پيدرپي تغييرات
اين سواي اما.است درآورده بغرنج مسئله يك بهصورت را
بسيار ما آموزشي نظام در امتحان از ترس ومسايل ، مشكلات
.است ريشهدار
اعمال و بغرنج سوءالات طرح بيدليل ، سختگيريهاي
مطلق بياطميناني تداعيكننده بيشتر كه شديد مراقبتهاي
غول يك بهصورت را "امتحان" مجموع در ماست ، نوجوانان به
پرورش و آموزش وزارت اقدامات البته.است درآورده ترسناك
در ابتدايي پنجم كلاس نهايي امتحانات برگزاري ازقبيل
حدودي ، تا كه است مثبتي گامهاي تحصيل ، محل مدارس همان
روش امااست كاسته دانشآموزان محيطي مشكلات از
توان از خارج و دشوار سوءالات طراحي بخصوص امتحانات
برطرف مرور ، به بايد كه است مشكلاتي ازجمله دانشآموزان ،
امتحان ، شبهاي كابوس از فارغ بتوانند دانشآموزان و شود
سال درطول دروس فراگيري براي را لازم اعتمادبهنفس
.آورند بهدست تحصيلي
ميرسد ، بهنظر نگران بهشدت كه مادري.روانپزشك مطب در
پسر 13 يك كه فرزندش بيماري درباره ميكوشد دشواري با
:بدهد توضيح است راهنمايي دوره آخر سال و ساله
سر است ، خوانده امتحانات براي كه را آنچه پسرم است مدتي
و مضطرب را او عارضه اين و ميبرد ازياد امتحان جلسه
.است كرده افسرده
:ميدهد ادامه نگران مادر
در وقتي چون.نيست روبهرو مشكلي چنين با هميشه پسرم -
پاسخ ما پرسشهاي تمامي به ميكنيم ، امتحان را او خانه
ميفهمد ، خوب نيز را درسها و است باهوش بسيار او.ميدهد
فراموشي دچار ناگهان امتحان جلسه سر چرا نميدانم اما
كه را همهآنچه انگار ميگويد خودش كه آنطور و ميشود
!ميكنند پاك او ذهن از است ، خوانده
مشكلات قبيل اين با كه روان و اعصاب متخصص پزشك
نيز آن علل و ريشهها با و دارد كامل آشنايي نوجوانان
نوجوان كه درمييابد سوءال چند از پس آشناست ، تاحدودي
نيست ، روبهرو مشكلي چنين با امتحاني جلسات تمام در مضطرب
آنها ، دبيران كه دارد مشكل درسها از تعداد آن با بلكه
اين همواره و سختگيربوده عصباني ، افراد زمره در
.كردهاند امتحان از ساختن محروم به تهديد را دانشآموز
آن براي عارضه اين:ميگويد روان و اعصاب متخصص پزشك
به چون نيست ، نگرانكننده چندان حساس اما باهوش جوان
است آن بزرگتر و مهمتر مسئله اما ميشود ، برطرف مرور
ميباشد ترسناك غول يك امتحان ما بچههاي براي هنوز كه
براي شدن آماده هنگام ميكنند ، سعي بچهها دليل بههمين
را مسئلهها و فرمولها عبارات ، مجموعه تازه ، امتحان يك
پيامها ، و موضوعات تراكم اين.بدهند جا خود حافظه در
با امتحان جلسه سر در يعني بازدهي هنگام را فرد گاهي
يك كه لحظههايي همان در درست و ميكند روبهرو مشكل
باشد ، برده ياد از را مطالب مبادا ، كه ميترسد دانشآموز
بيايد او بهسراغ موقت و خفيف فراموشي عارضه يك است ممكن
.كند روبهرو مشكل با سوءالات به پاسخگويي در را او و
سنگين فضاي از و برميگردد بهخانه وقتي دانشآموز همين
و استراحت لحظاتي از پس ميشود ، دور امتحان مضطرب و
پزشك اينميآورد بهخاطر را پاسخها همه امنيت ، احساس
نظام در سنتي مشكل يك امتحان بودن ترسناك ميگويد ،
.ميگردد منتقل ديگر نسل به نسلي از همچنان و ماست آموزشي
سختگيري.دارد هم ديگري علتهاي امتحان بودن ترسناك اما
خود نوبه به امتحاني سوءالات طراحان از بعضي بيمورد
ذكر را نمونه يك.كند ترسناك را آزمون يك ميتواند
:ميكنيم
دبيرستانهاي آخر سال دانشآموزان نهايي امتحانات در
رشته به مربوط سوءالات شد ، آغاز گذشته هفته از كه تهران
دانشآموزان توان از خارج و سخت بسيار كه فيزيك -رياضي
و دانشآموزان دستهجمعي اعتراض باعث بود ، شده تهيه
.شد آنان خانوادههاي
فيزيك -رياضي سوم سال دانشآموزان از گروهي دليل همين به
دشوار سوءالات به اعتراض در خود مادران و پدران همراه به
در سختگيري.آمدند گرد امتحاني حوزه مقابل در امتحاني
از بعضي اعتراض موجب رشته ، اين امتحاني سوءالات مورد
از جمعي كه همچنان شد ، نيز تهران دبيرستانهاي دبيران
خواستار نيز تهران پرورش و آموزش منطقه 12 دبيران
دبيرستانهاي سوم سال فيزيك -رياضي امتحان در تجديدنظر
مناطق 1 ، 2 ، 5 ، 6 در پسر و دختر دانشآموزانشدند تهران
خاطر رشته اين شده طرح سوءالات به اعتراض در تهران و 11
سال فيزيك كتاب علمي سطح از خارج پرسشها كه كردند نشان
اعتراضات اين دامنه.است شده طراحي فيزيك-رياضي رشته سوم
"ظاهرا و شد كشيده نيز اصفهان جمله از استانها ، ديگر به
و خانوادهها اعتراضات قبول ضمن پرورش و آموزش وزارت
.است داده مساعد قول مسئله اين حل براي دبيران ،
چرا و ميگيرند سخت امتحاني ، سوءالات طراحان از بعضي چرا ،
يكي دقيق طور بهندارد وجود كلان نظارت يك مورد اين در
همين امتحانات از ما دانشآموزان بيزاري عوامل از
سال دانشآموزان از يكي پدر.است بيمورد سختگيريهاي
و آموزش منطقه 8 در واقع دبيرستاني فيزيك -رياضي سوم
:ميگويد تهران پرورش
با متوسطه دوره در بخصوص ما كشور آموزشي نظام
.روبروست گوناگوني نابسامانيهاي
سابق وزير زمان در كه آموزشي جديد نظام كه ميدانيد
وجود به را مشكلاتي چه خود درآمد ، اجرا به پرورش و آموزش
ايجاد مشكلات از تا برآمدند ، درصدد كنوني مسئولان.آورد
نظام عنوان به حاضر حال در كه آنچه اما بكاهند ، شده
نظام و جديد نظام از تلفيقي واقع در داريم متوسطه آموزش
سوءالات و دارد را خود خاص مشكلات كه است آموزشي سنتي
سر و اعتراض همه اين باعث كه فيزيك -رياضي آزمونسال 4
است متوسطه دوره نظام مشكلات از ناشي حدودي تا شده صدا و
سوءالات طراحان تاسفبار گرايش به نيز آن ديگر بخش و
دارد ، بستگي دانشآموزان دادن قرار فشار تحت براي امتحاني
طوري آموزشي نظامهاي جهان ، كشورهاي بيشتر در "معمولا
تحصيلي سال طول در دانشآموزان كه است شده اجرا و طراحي
بهتر فهم و درك براي و ميگيرند فرا را درسها مرور به و
و ميشود عمل اقناعي روشهاي با "معمولا درسها
اما ميروند ، درسها سراغ به رغبت ، و ميل با دانشآموزان
نشده ايجاد اشتياقي و ميل چنين هنوز ما ، آموزشي نظام در
ابتكار و ذوق صاحب كه آموزگاران و دبيران از بعضي تنها و
كار و ميگيرند پيش در را روشي و راه چنين ميباشند ويژه
خاطره در هميشه خوب خاطرات عنوان به آنها ابتكار و
.ميماند دانشآموزان
...و امتحان شبهاي
هر از فراغت از پس كه يافت ميتوان را دانشآموزي كمتر
كنار با همزمان سوم ، ماهه سه امتحان ويژه به امتحاني
انبوه از را خود ذهن دوره ، آن درسي كتابهاي گذاشتن
يك وقتي دانشآموز يك چرا.نكند تخليه كردني ، حفظ مطالب
رمان سينمايي ، فيلم يك قالب در را تاريخي مهم رويداد
را آن جزئيات تمام ميبيند ، تلويزيوني مجموعه يا و جذاب
را رويداد همان دانشآموز ، همان اما ميسپارد ، خاطر به
نميشود پذيرا ميشود ، عرضه درسي كتاب يك قالب در وقتي
به هم بعد و ميكند حفظ امتحان شب براي فقط را آن يا
.ميسپارد فراموشي
محتواي در بايد را مشكلي چنين:ميگويد دانشگاه استاد يك
جستوجو ما تدريس روشهاي و آموزشي نظام درسي ، كتابهاي
كتابهاي حجم دبيرستاني كتابهاي ميان در متاسفانه ، .كرد
برخلاف كه است سنگين چنان آن محتواي و زياد آنقدر ديني
اين دانشآموزان آثار ، اين پديدآورندگان عاليه اهداف
.ميدهند قرار كردنيها حفظ رديف در تنها نيز را كتابها
كتابها ، قبيل اين تلخيص با ميتوانند موءلفان كه حالي در
تصويري جاذبههاي با همراه و روانتر نثر گرفتن كار به
وي.كنند ايجاد دانشآموزان در را فراگيري رغبت بيشتر ،
تاريخ و ديني تعليمات كتابهاي ميان اكنون:ميافزايد
تمامي و دارد وجود زيادي مشترك موضوعات دبيرستان دوره
.است سنگين نيز آنها
با دانشآموزان كه باشد طوري بايد درس كلاس و مدرسه فضاي
آمادگي با كنندو جذب را درسي موضوعات ذره ذره و اشتياق
آرام محيط يك در بايد "الزاما كه امتحانات عهده از كامل
.برآيند شود ، برگزار كنوني ، رايج هراس و رعب از دور به و
حجم عليرغم و رعبآور ما فرزندان براي امتحانات آنكه نه
دانشآموزان واقعي فراگيري ميزان درسي ، كتابهاي سنگين
.باشد اندك
روشنروان حامد
|