بزرگان سايه چهارمزير نسل ظهور
تبريزي هنرمند فرش بر خيام رباعيات نقش
تالار در "پرك سياه قصه" عروسكي نمايش
هنر
كتاب معرفي
بزرگان سايه چهارمزير نسل ظهور
طراحان دوسالانه نمايشگاه ششمين برپايي بهمناسبت
ايران گرافيك
فن ، اهل و كارشناسان از غير به كه است دهه يك از فراتر
گرافيك ديگر كه رسيدهاند باور اين به هم عادي مخاطبان
.نيست مهجوري هنر ايران در
ره هنر و فرهنگ حوزه در پهلو چند سياستگذاريهاي كه اين
"اصولا و صنايع صاحبان و مديران ديدگاه يا ميبرد كجا به
و شده بهينه و متعادل چقدر گرافيك اصلي سفارشدهندگان
بخش به تا ميدهد مجال آنان به چقدر اقتصادي شرايط
گرافيك محصولات سادهترين از) تبليغات و ديداري ارتباطات
مطلب يك هر بپردازند ، (چندرسانهاي سيستمهاي تا گرفته
موضوع عنوان به دارد جا كه خود براي است جداگانه
ميآيد ، درپي كه مطلبيشوند مطرح مستقلي پژوهشهاي
نمايشگاه ششمين كيف و كم درباره است مختصري تحليل
.ايران گرافيك دوسالانه
خاطرات ياد به را آدمي گرافيك ، ششم نمايشگاه تماشاي
تاريخ بيبديل و معتبر سندهاي حالا كه مياندازد زندهاي
را مجال اين وبيننده ايراناند معاصر گرافيك ساله چهل
در را همه -ميداند چه كسي -بار آخرين براي شايد تا دارد
.ببيند جمع هم كنار
و اساتيد حضور در را گرافيك دانشگاهي دورههاي كه آنها
راه ميانه در حالا و كردهاند طي رشته اين پيشكسوتان
ميدانند آنها.ميكنند درك خوبي به را موضوع اين هستند ،
- يا بلند مسير طول در -هنرمندان ويژه به - انسانها كه
هم از و ميكنند تكميل را همديگر هنريشان عمر -كوتاه
يك به رسيدن:است همين هنر خاصيت"اصولا و ميشوند متاثر
به خاصي شرايط در كه فرد به منحصر حال و شيفتگي نوع
.مييابد را خود ومخاطب ميشود وارد ديگران جمعي روحيه
عادي روند در مخاطب.است همينطور "حتما كه گرافيك درباره
گرافيكي اشارههاي و نشانهها با آنقدر روزمرهاش زندگي
كه ميچرخد سمتي آن به ذهنش ناچار به كه ميشود درگير
ساطع خود از كه خاصي بصري انرژي نسبت به آثار ، اين
او سلائق تعديل يا تغيير در سعي جهت همان در ميكنند ،
مهمترين از يكي به شايد را گرافيك بودن شخصي غير.دارند
بتوان جامعه سطح در هنر اين بودن كاربردي موءلفههاي
.كرد تعبير
معرض در "دائما و كردن خطر به را هنرمند كه موءلفهاي
حساسيت اين كسي شايد كه چند هر واميدارد ، بودن قضاوت
از كه نتايجي حال هر به اما نياورد او روي به را عمومي
گرافيست كه است اين مبين ميشود حاصل گرافيك آثار تماشاي
شرايط درك و مناسب فرهنگي ابزار و دانش با بايستي
كه آن ضمن بپردازد ، اثر خلق به مخاطب رواني -اجتماعي
او سليقه كردن متناسب جهت در خود ظريف حركت كردن متنوع
.نبرد ياد از را
تهران معاصر هنرهاي موزه گالريهاي ديواره بر كه چه آن
با شدن همگام:نوعي به بود جريان همين ادامه شد ديده
و زمانه مقتضيات و شرايط از نشدن دور و مخاطب انتظارات
نسل حرفهايچهار و ذهني توانمنديهاي نمايش نهايت در
.ايران گرافيك
از بيشتر.آمد نظر به صميميتري نمايشگاه ششم نمايشگاه
خود همت به نمايشگاه اجرايي كار اعظم بخش كه منظر اين
به شايد صميميت اين و رسيد انجام به گرافيست هنرمندان
عمليات در جزيي سكتههاي برخي و اطلاعرساني ضعف شكلي
.زدود ذهنها از را نمايشگاه اجرايي
اين -اخير سال بيست در بار اولين براي شايد -جديد نسل
در نه رشته ، اين اساتيد با "مستقيما تا يافت را امكان
كنفرانس سالن در بلكه كار محيط يا دانشگاه درس كلاسهاي
شنود و گفت و نظر تبادل جلسات ودر معاصر هنرهاي موزه
.كند برقرار ارتباط
گرافيك تحول سير و سالها توالي به بنا كه -نسل اين
طور به -ايراناند گرافيك چهارم نسل حكم در ايران معاصر
علاقهمندان فراواني جمله از عديده دلايل به و اعم
يا رشته اين صاحبنظران و اساتيد به نداشتن ودسترسي
كفههاي بيتناسبي علت به شايد- ارتباط اين بودن محدود
از استفاده مجال و فرصت -متعلم و معلم ترازوي
خاص ، موارد جز به را ، اساتيد اين نظرات و راهنماييها
به و شده چاپ آثار روي از تنها را آنان و نداشتهاند
معلماني مانند آثار اين و ميشناسند درآمدهشان نمايش
پيش مشخصي تصويري الگوهاي عنوان به سال ساليان خاموش ،
.بودهاند نسل اين روي
آلمان ، ژاپن ، كشورهاي از معتبري اساتيد حضور سو آن از
ششم نمايشگاه ارزش دوره ، اين در تركيه و كروواسي فرانسه ،
تمام براي حضور اين كه چنان كرد ، افزون پيش از بيش را
(1).نبود تازگي و جذابيت از خالي ايران گرافيك اهالي
شيگهئو چون بزرگاني زبان از را ايران معاصر گرافيك وصف
آلماني ماتيس هولگر يا ژاپني توانمند گرافيست فوكودا
ايشان سوي از كاستيها و ضعفها به پرداختن حتي شنيدن ،
دوسالانه از دوره اين در كه بود مغتنمي فرصتهاي از
.رسيد ثبت به نمايشگاه كارنامه در و داد دست ايران گرافيك
بازار گستردگي از خبر نيز شده ارائه آثار تنوع سويي از
سفارشدهندگان و دور سالهاي مخاطبان شدن هوشمندتر و كار
شخصي ظرافتهاي ميشد دقت اندكي با شايد كه داشت جديدتر
پختگي كنار در را جوانتر طراحان آثار در رفته كار به
و ذهنها در وتازگي هيجان:نشست قياس به پيشكسوتان آثار
.رو پيش در بزرگان تجربه كولهبار و دستها
بعضي با -تهران دانشگاه زيباي هنرهاي دانشكده نسل
معماري و هنر دانشكده نسل ،-توانمندش فارغالتحصيلان
توليد در بيپايانشان انرژي و ريزبيني با -آزاد دانشگاه
دانشگاه نسل ،-فرد به منحصر تجربههاي و بديع آثار
كشف در فراوان بالقوه نيروي با -هنر دانشكده نسل الزهرا ،
ميان در مفيد حضور براي كه وسواسي نيز و تصوير آفرينش و
و سيما و صدا دانشكده نسل ،-دادهاند نشان خود از ديگران
آزاد تجربه هزاران بهعلاوه عالي آموزش مراكز ساير
عالم در شهر ، وكنار گوشه در موفق بسيار گاه و پراكنده
گرافيك يا بستهبندي و نمايشگاهي خدمات عرصه در مطبوعات ،
حضور و آمده پيش بلند گامهاي با چنان غيره و تلويزيوني
اين ظهور حالا از ميتوان كه كردهاند اعلام را خود
و كرد حس ايران معاصر گرافيك جاي جاي در را جديد جريان
به نمايشگاه از بخشهايي اختصاص.گرفت نيك فال به را آن
عالي ابوالفضل مرحوم و آغداشلو آيدين چون هنرمنداني آثار
توسط شده طراحي نشانهاي و مدالها نمونههاي ارائه نيز و
ديگري قسمت در انقلاب از پس سالهاي در گرافيست هنرمندان
گرافيك دوسالانه ششمين ديگر فعاليتهاي از نمايشگاه از
.بود ايران
در خصوص به - آغداشلو آثار سالها اين در كه هنردوستاني
كردهاند ، پيگيري را - مختلف مجلات و كتابها جلدهاي
تصويرگري و نقاشي شاخصهاي از را ايشان حساسيت و پركاري
.ميكنند ارزيابي ايران پيشتاز
از سبكبال و شتابان زود ، بسيار كه -عالي ابوالفضل مرحوم
گرافيك از مهمي بخش پايهگذاران از نيز -رفت ما ميان
گرافيك" جريان با كه بود اخير ساله بيست در ايران معاصر
هشت جنگ و مذهبي موضوعات به پرداختن و "اسلامي انقلاب
از كه داشت آثاري مجموعه شكلگيري در بسزايي سهم ساله ،
انقلاب از پس گرافيك تجربههاي نخستين ارزشمند نمونههاي
.بودند
-پوستر بخصوص -گرافيك آثار از مجموعهاي عالي ابوالفضل از
معرض به امسال نمايشگاه در آنها از بخشي كه مانده جا به
.شدند گذاشته نمايش
*
حضور گوياي ايران معاصر گرافيك به كارشناسان تحليلي نگاه
در انقلاب از پس سالهاي در بهويژه هنر ، اين بالنده
اقتصادي و فرهنگي شرايط تناسب به روزبهروز كه است ايران
.ميكند پيدا رشد براي را مناسبتري شرايط
حضور و بودن كاربردي اقتضاي به گرافيك ، نظر يك از شايد
كه - معماري مانند -هنرها ساير نسبت به جامعه ، در موءثر
جنبههاي و دارند آن با مشابهتهايي ساختاري لحاظ به
چند اين در است ، محسوس بسيار عادي زندگي در آنها كاربردي
آوردن روي نيز دولتي و خصوصي بخش نسبي رونق با ساله
سوي از و گرافيك مختلف تخصصهاي سوي به سفارشدهندگان
آموزش مراكز و دانشگاهها هنرستانها ، گسترش و رشد ديگر
.است داشته موفقي كارنامه كشور ، عالي
و كارشناسي دورههاي پاياننامههاي كيفي سطح بررسي
ميدهد نشان تصويرسازي و گرافيك رشتههاي ارشد كارشناسي
زمينهها اين در تحقيقاتي كار دامنه هنوز كه چند هر
علمي لحاظ از و گسترده بسيار مرتبط زيرشاخههاي وتمامي
اوليه بناي سنگ چون ميتوانند تلاشها اين اما است ، بكر
بسيار آينده ، در وسيعتري پژوهشي و تحقيقاتي فعاليتهاي
(2).باشند گذار تاثير
مسائل زمينه در تخصصي كتابهاي خلاء شايد ميان اين در
و لوازم با آشنايي زمينه در حتي گرافيك ، تئوريك
نكاتي از آن زيباييشناسي يا رشته اين نوين تكنيكهاي
ناشران و شده توجه آن به كم بسيار سالها اين در كه است
نشان رغبت دست اين از آثاري چاپ به كمتر هنري آثار
موارد اين در مهمي دامنهدار تحقيقات شايد يا.دادهاند
.است تاسف جاي حال هر در كه نپذيرفته صورت
كتاب بينالمللي نمايشگاه هنر غرفه در خارجي ناشران حضور
نمايشگاههاي و گرافيك تخصصي كتب ارائه و سال هر
اين از ناچيزي درصد تنها كتاب زمينه در ديگر انگشتشمار
بهدليل جديد نسل كه است حالي در اين و ميكند پر را خلا
و تجربهها جريان در كمتر تصويري ، منابع به دسترسي عدم
.ميگيرند قرار ديگر كشورهاي حرفهاي حركتهاي
تهران. ايران گرافيك دوسالانه نمايشگاه پايان صورت هر به
نگاه با كه شود تلقي ميتواند جديد حركتي شروع منزله به
كه كرد تشبيه دريچهاي به را آن ميتوان خوشبينانه
جستجو را جديدتري افق آن منظر از جديد نسل و نوآمدگان
.روشنايي سوي به دريچهاي:كرد خواهند
داودي آرمان
:يادداشتها
استاد مميز ، مرتضي استاد چون اساتيدي همگامي -1
اين برپايي نحوه در مثقالي فرشيد استاد و محمداحصايي
.بود تعيينكننده بسيار نشستها
آكادميك آموزش براي مناسبي ساماندهي هنوز البته -2
و نشده تدوين بالا به كارشناسي مقاطع در بخصوص گرافيك
.ميشود عمل سليقهاي بسيار زمينهها اين در عليالظاهر
تبريزي هنرمند فرش بر خيام رباعيات نقش
فاتح ديرباز از ايران دستي صنايع ظرافت و ايراني ذوق
بوده زمين مغرب و اروپا بزرگان شاهان ، كاخهاي و دربارها
محل تمدن ، و تاريخ سپيدهدم از ايران عزيزمان كشور است ،
ميان اين در شك بدون.ميباشد متعددي هنرهاي عرصه و ظهور
علت به كه همانها دارد ويژهاي جايگاه ايران بافتهاي دست
براي آنها از آثاري كمتر تاروپودشان رفتن بين از سهولت
گزارشات و نوشتهها در اما است مانده يادگار به ما
.است مشهود آنان از ردپايي سياحان و مستشرقان و مورخان
قديمي قاليچه ايراني هنرمندان اوليه بافتهاي دست جمله از
شده يافت مغولستان آلتايي در واقع پازيريك دره در كه است
موزه در امروزه و ميباشد معروف هم نام همين به كه است
با.است شده شناخته ميشود نگهداري لنينگراد آرميتاژ
مادها بافتهاي دست از معتقدند هنرشناسان آن نقوش به توجه
و اعصار در همواره هنر اين كه ميدهد نشان و پارسهاست و
بوده ، هنرپرور و هنردوست مردم عموم توجه مورد مختلف قرون
امروزه آثار گونه اين آسيبپذيري علت به متاسفانه ولي
تخت معروف فرش حتي و بهارستان فرش مثل معروفي شاهكارهاي
.است رفته فرو افسانه از هالهاي در پرويز خسرو طاقديس
خانقاه رونق دوران (هجري دهم) ميلادي شانزدهم قرن از
اردبيل خانقاه معروف فرش چون نمونههايي كمكم اردبيل
بته و گل بساط اين فرش ، اندكاندك و ميكند خودنمايي
سينه به بود خود ميهمانان پذيراي اتاقها در كه حمل قابل
تزئين به (زيرانداز) مصرفي حالت از يافته ، راه ديوارها
است ، شده تبديل هنر اين دوستداران كاشانه و ديوارخانه
و الهي آيات حتي و نوشتهها و تصاوير وجود دليل بههمين
عصر درميبخشد ارتقاء را هنر اين تقدس جنبههاي قرآني
امروزه كه بهطوري است داشته ادامه رويه اين نيز حاضر
.هستيم زمينه اين در شگفتانگيزي و جالب ابتكارات شاهد
چند اسلامي ميهن گمنام هنرمندان از تن دو راستا اين در
و ماندني بياد طاقتفرسا ، كار به اقدام كه است سالي
كه نيشابوري خيام عمر حكيم رباعيات.نمودهاند جاويداني
منجم اين ناحق به و شده ترجمه دنيا زنده زبانهاي اغلب به
او ماندگار رباعيات با تنها ، ما را شرق بزرگ رياضيدان و
پرتيراژترين شمار در هماكنون كتاب اين ميشناسيم ،
رو دو فرشي بصورت بار اين ميباشد ، شده منتشر كتابهاي
فرش اين بارز مشخصات از شده ، بافته رج شمار 75 بارج
بصورت كه ميباشد شعري مجموعه و اثر اولين گفت ميتوان
مدت.آمده بوجود تبريز بافت شيوه به ريز شمار رج با كتاب
بطول سال چهار آمده آن متن در كه همانطور آن بافت
.است خيري بهمن آن مبتكر و طراح خوشنويس ، است ، انجاميده
سليماني مناف كمك به ميباشد هم فرش بافنده خود كه او
معتبرترين از يكي روي از را مجموعه اين (بافنده)
به جلد دو در كتاب اين.يافتهاند خيام رباعيات نسخههاي
از كدام هر روي شده ، صحافي آن صفحات قطر محدوديت علت
مقبره آن جلد پشت و خيام خيالي تصوير به مزين مجلدات
.است نيشابور در حكيم
شامل 132 صفحه هر و ميباشد در 35 آن 21 صفحات ابعاد
و محدوديت به توجه با رباعيات از يك هر.است گره هزار
بافته حاشيه در ريزي گلهاي با چليپا بصورت بافت مشكلات
شامل جلد دو هر مجموع در و صفحه در 58 آن كلاست شده
بهرنگ صفحات زمينه.است گره هزار پانصد و ميليون هشت
ريشههاي و اشعار و گلها مرينوس ، اعلاي پشم از روشن كرم
.ميباشد خالص ابريشم از آن
اثر اولين خلق و ابداع اثر اين بافت از انگيزه و هدف
و هنر و ذوق دادن نشان و كتاب بصورت خيام رباعيات فرشي
.است جهانيان به ايراني خلاقيت
هنر اساتيد از يكي كار شده منبتكاري صندوقي همچنين
كتابهاي كه است شده ساخته مرغ و گل برجسته نقش با اروميه
.ميشوند نگهداري آن در مذكور
برنامهريزيهاي با خصوص اين در ذيربط مسئولان اميدواريم
تمام هنرمندان براي امكانات ايجاد با و عملي و علمي
ديرپا و هنركهن اين (فرش) بخصوص ايراني هنر رشتههاي
كه عظيمي قشر و كنند عرضه جهانيان به بهتر و بيشتر هرچه
با هستند هنرآفريني و بافت اندركار دست كشور داخل در
منافع رهگذر اين از و پيموده راه آينده به اميد و دلگرمي
عايد غيرنفتي كالاهاي صدور اهميت به توجه با سرشاري
.شود كشورمان
تالار در "پرك سياه قصه" عروسكي نمايش
هنر
به و ثميني نغمه نوشته "پرك سياه قصه" عروسكي نمايش
روي به هنر تالار در خرداد نهم از مسعودي شيوا كارگرداني
.است رفته صحنه
مريم روشن ، روشنك صفاريان ، مهرسان آن در كه نمايش اين
ويژه دارند ، بازي رئيسي نيما و دهقاني شقايق معيني ،
اين صحنه طراح.است "هفت رنگ" گروه از كاري و كودكان
.است اميري نزهت آن آهنگساز و اسماعيلي مهناز نمايش
مفتح ، خيابان نشاني به ساعت 18 راس ميتوانند علاقهمندان
هنر تالار شيرودي ، ورزشگاه جنوبي ضلع ورزنده ، خيابان
شماره 836640 با بيشتر اطلاعات كسب براي و كنند مراجعه
.بگيرند تماس
كتاب معرفي
احباب مذكر
(هجري دهم قرن در فارسي فرهنگ و ادب)
نثاري به متخلص نجاري نقيبالاشراف خواجه سيدحسن *
هروي مايل نجيب:تعليقات و تصحيح مقدمه *
اسفند 1377 اول ، چاپ مركز ، نشر:ناشر *
كالينگور وزيري ، قطع *
صفحه تومان ، 380 قيمت2600 *
بنام محقق و مصحح سال 1360 ديدار محصول "احباب مذكر"
تهيه و رويت و استانبول كتابخانههاي از هروي مايل نجيب
.است حميد سلطان موزه از خطي نسخههاي برخي از فيلم و عكس
قرن ادبي و مذهبي سياسي ، تاريخ از آگاهي براي اثر اين
تحقيقات تنها نه كه است نظير كم اثري قمري هجري دهم
گرديدن راست و شدن بسته عوامل درباره را ما معاصران
"ايران در ادبيات تاريخ" و ميكند تكميل "هند كاروان"
قلمرو از بيرون هم آن -نظر مورد روزگار در را صفا مرحوم
"سخنوران فرهنگ" بلكه ميرساند ، كمال به -صفويه سياسي
سوم ويراست و تحرير محتاج نيز را خيامپور دكتر
.ميگرداند
متاسفانه كه است شاعران تذكره گونهاي "احباب مذكر"
اما بيمقدارند ، و نادار فارسي ، زبان در آنها اكثريت
از گوشههايي تنها نه اثر ، اين همانند آنها از برخي
به بلكه ميدهند ، نشان را فارسي ادبيات و زبان تاريخ
و خوشامدها اجتماعي ، ناپسندهاي و پسندها ادبي ، نقد لحاظ
از اقتصادي بدآمدهاي و خوبآمدها و سياسي ناخوشامدهاي
در اشاراتي متضمن گاه كه بود توانند مستقيم منابع جمله
منابع و نگارشها از انبوهي در كه مزبورند زمينههاي
تذكرههايي جمله از.نميشوند يافت مذكور موضوعات مستقيم
وارسي خور در گوناگون جهات به فارسيدري زبان در كه
امير تذكرتالشعراء از يقين قطع به ميتوان مينمايند ،
نوايي ، عليشير امير مجالسالنفاس سمرقندي ، دولتشاه
(احباب مذكر) نثاري كتاب و..و نصرآبادي تذكرتالشعراي
تصوف تاريخ شناخت اعتبار به بحث مورد تذكرهبرد نام
دهم سده سودمند منابع از يكي نيز ماوراءالنهر و خراسان
و خراسان در را نقشبنديه تاريخ كه جايي تا ميشود محسوب
.نثاري اشارات بررسي با مگر نوشت نميتوان فرارود
به ماوراءالنهر و خراسان در (ق--ه 9) قرن در نقشبنديه
سطح در حضورشان و شدند شناخته عرفاني مطلقه قدرت حيث
پشتوانه با سو يك از آنان.ميشد حس عصر جامعه در وسيعي
ابن انديشه و تفكر پشتوانه با ديگر سوي از و حنفي مذهب
شيعهگراي و شيعي شافعي ، طريقههاي بيشتر توانستند عربي
.برانند ماوراءالنهر و خراسان از را عرفاني
بهره نيز اعتنايي خور در مردمشناسي نكتههاي از كتاب
.ميبرد
طنز
پلارد آرتور:نويسنده *
سعيدپور سعيد :ترجمه *
مركز نشر *
سال 1378 :اول چاپ *
.ميشود بررسي ادبيات مهم مقولههاي از يكي كتاب اين در
و محيط و جامعه قبال در طنزپرداز جايگاه دادن نشان از پس
او نياز مساله خويش ، پيرامون به او نگرش چگونگي و هدفها
و حفظ با روزمره زندگي عيني مسائل به توجه دادن پيوند به
درباره بعدي بخش.ميشود بررسي تخيلي چشماندازي تقويت
شيوه و ميگيرند قرار طنزپردازي دستمايه كه موضوعهايي
.آنهاست به طنزپرداز رويكرد
:بنفشه نگارخانه
تا ساعت 16 از.خرداد تا 14 رسولي اميره نقاشي نمايشگاه
پلاك 50 ، بهار ، كوچه جنوبي ، شيراز ملاصدرا ، :نشاني.19
تلفن8034247
:سبز نگارخانه
و محمدآرا مددي ، حسين محسن طراحي و نقاشي آثار نمايشگاه
و 15 تا 13 ساعت 9 از.خرداد تا 19 از 12 تيموري آزاده
ساعي ، پارك روبهروي وليعصر ، خيابان:نشانيتا 19
تلفن8711311 شماره 1068 ،
:سيحون گالري
از.خرداد تا 20 از 16 امينزاده فرهاد نقاشي نمايشگاه
چهارم ، كوچه خالداسلامبولي ، خيابان:نشاني.تا 18 ساعت 10
تلفن8711305.پلاك 30
:كمالالملك گالري
تا 22 از 16 ميريوسفي سميه سفال روي نقاشي نمايشگاه
پاسداران ، خيابان:نشاني.تا 21 ساعت 17 از.خرداد
تلفن2580053.شماره 31 ششم ، بوستان
:ثمر هفت نگارخانه
از.خرداد تا 22 از 17 ناظري افسانه نقاشي نمايشگاه
كوهنور ، خيابان مطهري ، خيابان:نشاني.تا 20 ساعت 16
تلفن8731403.شماره 25 پنجم ، كوچه
:گلستان گالري
.خرداد تا 13 هفتم از قديريان آفرين شادي عكسهاي نمايشگاه
دروس ، خيابان:نشاني تا 19 ، و 16 تا 12 ساعت 10 از
تلفن2541589.پلاك 42 كماسايي ، خيابان
:برگ نگارخانه
.خرداد تا 27 از 17.مراديان جمشيد مجسمههاي نمايشگاه
.تا 19 و 16 تا 12 ساعت 9 از
كوچه ميرداماد ، به نرسيده وليعصر ، خيابان:نشاني
تلفن8886659.شماره 1/12 دامنافشار ،
:سيحون گالري
از .خرداد تا 13 هشتم از كمپاني شادي نقاشي نمايشگاه
چهارم ، كوچه خالداسلامبولي ، خيابان:نشاني.تا 18 ساعت 10
8711305:تلفن .شماره 30
|
|