حقوق بررسي سمينار خرداد هجدهم روز
ميشود برگزار
تهران در مطبوعات
مضر؟ يا مفيد ;تحصيلي جهش
كنيم دلگرم را خود
حقوق بررسي سمينار خرداد هجدهم روز
ميشود تهرانبرگزار در مطبوعات
مركز سوي از مطبوعات حقوق بررسي سمينار :اجتماعي گروه
تهران در خرداد سهشنبه 18 رسانهها تحقيقات و مطالعات
.ميشود برگزار
و استادان روزنامهنگاران ، روزه ، يك سمينار اين در
و حقوق موضوع حقوقدانان و مطبوعات و ارتباطات صاحبنظران
حرفهاي استقلال و شغلي امنيت مطبوعات ، آزاديهاي
مطبوعاتي جرايم و تخلفات به رسيدگي نحوه روزنامهنگاران ،
نظارت هيات و منصفه هيات مطبوعات ، دادگاه عملكرد و ، رويه
سمينار اين.ميدهند قرار بررسي و بحث مورد را مطبوعات بر
اجتماعي علوم دانشكده اجتماعات تالار در شنبه سه صبح
حضور و ميشود برگزار گيشا پل زير در واقع تهران دانشگاه
.است آزاد عموم براي
مضر؟ يا مفيد ;تحصيلي جهش
كودكان آموزش متنوع و متعدد روشهاي ميان از :اشاره
(Acceleration) "تحصيلي جهش" (Giffted) سرآمد و تيزهوش
دسته اين آموزش شيوههاي قديميترين و متداولترين از يكي
تنها كه گفت بتوان شايد و ميآيد شمار به دانشآموزان از
ما جامعه پرورش و آموزش نظام در كه است تحصيلي تسريع روش
.است گرفته قرار استقبال و استفاده مورد
واژههاي تحصيلي تسريع و تحصيلي جهش تصور ، برخلاف
روشهاي كنار در تحصيلي جهش واقع در.نيستند مترادفي
از قبل مدرسه شروع انفرادي ، و مستمر پيشرفت:چون ديگري
،...و ابتدايي كلاسهاي در پيشرفته دروس تحصيل يا معمول سن
آموزشي برنامههاي به بخشيدن تسريع روشهاي از يكي تنها
رعايت با ميتوانند تيزهوش دانشآموزان آن طي كه است
برنامههاي از دوكلاس سال يك در خاصي ، مقررات و شرايط
.بگذارند سر پشت را مدارس عادي
واقعي سرمايههاي از سرآمد ، و تيزهوش افراد آنجائيكه از
آموزشي مسائل به اهتمام و توجه ميشوند ، محسوب جامعه هر
.ميباشد جوامع مسئولين خطير وظايف جمله از آنان پرورشي و
و باهوش كودكان زودتر هرچه بايد كه بود معتقد افلاطون
و علوم اختصاصي بهطور آنها به و كرده شناسايي را نابغه
وابسته را يونان دموكراسي بقاي وي.شود داده تعليم فلسفه
و استعداد با افراد آموزش امر در كشور اين توانايي به
(1).ميدانست جامعه رهبري جهت سرآمد
تيزهوش افراد خاص مدارس تاسيس تاريخچه بر گذرا نگاهي
بود ميلادي سال 1900 در بار نخستين براي كه ميسازد روشن
كودكان قبيل اين براي مخصوص كلاسهاي نيويورك شهر در كه
كه مييافتند اجازه دانشآموزان كلاسها اين در.شد ايجاد
(2).برسانند پايان به سال دو در جهشي بصورت را كلاس سه
و آموزش در كه محدوديتهايي لحاظ به نيز ما جامعه در
روشهايي از يكي تحصيلي جهش دارد ، وجود تيزهوشان پرورش
اين نيازهاي جوابگوي حدودي تا ميتواند كه است
بيشتري سرعت با تا كند كمك آنان به و باشد دانشآموزان
وارد و كرده طي عادي مدارس در را آموزشي دورههاي
آئيننامه ماده 28 در خاطر همين به.شوند دانشگاه
شورايعالي جلسه نهمين و هشتاد و چهارصد مصوب امتحانات
استفاده جهت لازم شرايط و مقررات ،(1368) پروش و آموزش
اين برطبق.است گرديده تدوين و تعيين تحصيلي جهش از
يكبار فقط ابتدايي دوره دانشآموزان آئيننامه ،
چهارم به دوم پايه از خود ولي كتبي تقاضاي با ميتوانند
از جهش براي كه صورت بدين.نمايند جهش پنجم به سوم از يا
شهريور در را سوم كلاس امتحانات بايد چهارم ، به دوم پايه
ميبايست نيز پنجم به سوم پايه از جهش براي و ماه
.بگذارند سر پشت ماه همان در را چهارم كلاس امتحانات
:براينكه مشروط
معدل حداقل جهش از قبل پايه ماه خرداد امتحانات در :الف
نموده كسب را نمره 15 حداقل دروس كليه در و آنان 18 كل
.باشند
را "الف" بند شرايط نيز (جهشي) شهريورماه امتحانات در :ب
.نمايند احراز
خود ولي كتبي تقاضاي با نيز تحصيلي راهنمايي دوره در
از) نمايند استفاده تحصيلي جهش از يكبار فقط ميتوانند
(راهنمايي سوم پايه به راهنمايي اول پايه
شهريور امتحانات در نبايد دانشآموز مقطع اين در البته
كسب از 16 كمتر نمره درسي مواد از يك هيچ در (جهشي)
.نمايد
از كلاس يك دانشآموز جهش ، به اقدام با كه آنجا از
قرار دانشآموزاني كنار در و گرفته سبقت خود همسالان
ميباشند ، بزرگتر وي از يكسال سني لحاظ از كه ميگيرد
نحوه با رابطه در را ترديدهايي و پرسشها مسئله اين
پس آنان تحصيلي پيشرفت همچنين و اجتماعي -عاطفي سازگاري
ذهن در روش اين بودن مضر يا مفيد كلي طور به و جهش از
تربيت و تعليم صاحبنظران.است برانگيخته والدين و مربيان
.داشتهاند ابراز را متفاوتي نظرات زمينه اين در نيز
مخالفان نظرات نقطه ارائه با تا برآنست سعي مقاله اين در
تبييني به آنان ، دلايل بيان و تحصيلي جهش با موافقان و
.يابيم دست آموزشي مهم مسئله اين از روشن
برآن مخالفان كه است دلايلي جمله از يادگيري شدن سطحي
نوعي تحصيلي جهش آنجائيكه از آنان زعم به.ميكنند تاكيد
مانع و كاسته آموزش تعميق و غنا از است ، آموزش در تسريع
.ميشود نوجوانان و كودكان فردي اكتشافات از
تحت كه معتقدند (Ginsberg & Opper) "اوپر" و "گينزبرگ"
حتي مناسب موعد از قبل يادگيري براي كودك دادن قرار فشار
كادرستي است ، كرده رشد او در لازم ذهني ابزارهاي كه وقتي
(3).نيست
تحصيلي ماه نه براي كه مفاهيمي و مطالب آموزش
زماني مدت در است ، گرديده تدارك و تهيه عادي دانشآموزان
براي زيادي بسيار ذهني و رواني فشار ماه ، سه از كمتر
.داشت خواهد همراه به دانشآموز و معلم
تيزهوش ، و سرآمد كودكان برجسته خصوصيات از يكي كه هرچند
ولي ميباشد ، خود همسالان به نسبت بهتر و سريعتر يادگيري
هوشي سطح يك در همگي نيز تيزهوشان كه داشت توجه بايد
برخي يادگيري در "صرفا آنان از بسياري است ممكن و نيستند
استعداد و عمل سرعت خود از رياضيات و علوم مثل دروس از
روخواني مثل درسي مواد ديگر در ولي دهند نشان بالايي
خاطر همين به.باشند عادي كودكان حد در املاء و فارسي
عاملي عمدهترين را يادگيري شدن سطحي جهش ، مخالفين
خواهد سئوال زير را آموزشي شيوه اين ارزش كه ميدانند
.برد
كه است اين كرد اشاره آن به بايد اينجا در كه مهمي نكته
نه را معلم است ممكن (تابستان فصل در) آموزش فرصت كمبود
به بلكه درسي كتابهاي مهم و اساسي مفاهيم آموزش سوي به
در سوءالي ارزش "صرفا كه مطالبي تمرين و تعليم سمت
دانشآموز معلم ، سخن ، ديگر به.دهد سوق دارند امتحانات
دارد پيشرو در كه فشردهاي و سخت آزمونهاي براي را خود
بيشك.بعدي تحصيلي سال براي نه و ميكند مجهز و آماده
تحصيلي ، هرسال در درسي مطالب و مسائل از بسياري يادگيري
بالاتر كلاس مفاهيم آموختن براي اساسي و زيربنايي ارزش
به پرداختن بدون طوطيوار و سطحي يادگيري "قطعا و دارد
در را جهشي دانشآموز آنها ، تحليل و تجزيه و مسائل عمق
.ساخت خواهد مواجه فراواني مشكلات با بالاتر كلاس
بيش نوجوانان به اگر" كه است معتقد (Elkind) "الكايند"
به آنها كامل جذب مانع كه گردد ارائه رسمي تعليمات حد از
آمد خواهند بار كودكاني "احتمالا بشود ، خودشان اكتشافات
(4)".سوختهاند هوشي نظر از كه
وي اجتماعي -عاطفي رشد با دانشآموز ذهني نيازهاي برخورد
با مخالفين كه است دلايلي ديگر از جهش ، به اقدام از پس
مسئله ، اين نمودن مطرح.ميكنند اشاره آن به تحصيلي جهش
كه معنا اين به.است مبتني رشد مختلف جوانب ناهماهنگي بر
براي معتبري ملاك نميتواند تيزهوش افراد بالاي ذهني رشد
امكان بسا چه.آيد بحساب آنان بالاي اجتماعي -عاطفي رشد
خود عادي همسالان همانند نظر اين از تيزهوش كودك كه دارد
تحصيلي جهش خاطر همين به.باشد پائينتر حتي يا و
ايجاد نوجوانان و كودكان از دسته اين براي را موقعيتي
ديگر با را ذهنيشان رشد بين ناهماهنگي و شكاف كه ميكند
.نمايند احساس خود رشدي جنبههاي
بروز باعث كه رشدي ناهماهنگي اين مخالفان ، عقيده به
به ميشود ، جهش از بعد پايههاي در ناسازگارانه رفتارهاي
برجاي منفي تاثير دانشآموز تحصيلي عملكرد بر تدريج
تحصيلي پيشرفت و ذهني آفرينش خلاقيت ، از را وي و گذاشته
.ميدارد باز
كه شد خواهد باعث اجتماعي -عاطفي ناسازگاري اين همچنين
را وي هستند ، بزرگتر او از يكسال كه جديدش همكلاسيهاي
.ندهند شركت خود گروهي فعاليتهاي و بازيها در
تحصيلي ، جهش به اقدام با سرآمد ، و تيزهوش دانشآموز
بدون.ميدهد كاهش مقطع يك در را خود تحصيل مدت "صرفا
جهش ، از پسآيد بوجود او آموزشي كيفيت در تغييري آنكه
از كه دانشآموزاني كنار در و عادي مدرسه يك در بازهم وي
و گرفت خواهد قرار هستند عادي سطح در ذهني قابليتهاي نظر
روشهاي و درسي منابع معلم ، مثل امكانات همان با ناگزير
است شده گرفته نظر در عادي شاگردان براي كه آموزشي
نيازها ، تيزهوش ، افراد حاليكه در.داشت خواهد سروكار
مدت كردن كوتاه و دارند را خود خاص تواناييهاي و علائق
و خواستها پاسخگوي كامل طور به نميتواند آنان تحصيل
.باشد پيچيدهشان نيازهاي
جمله از جهش از بعد سالهاي در تحصيلي برتري دادن دست از
مطرح (Southern) "ساترن" چون محققين كه است ترديدهايي
(5).كردهاند
ممتاز شاگرد عنوان به كلاس در همواره كه دانشآموزي
بلوغ عدم علت به جهش ، از پس دارد احتمال است ، شده انتخاب
امتياز اين جديدش ، همكلاسيهاي با متناسب اجتماعي -عاطفي
به اعتماد دادن دست از باعث امر همين و بدهد دست از را
.شود يادگيري در وي رغبت و انگيزش كاهش و نفس
اين چون كه اينست ميكند ، مطرح ساترن كه ديگري نكته
سطح در هوشي توانائيهاي نظر از نوجوانان و كودكان
و بهتر بالطبع و هستند خود همسالان به نسبت بالاتري
را ديگران كه دارد وجود امكان اين ميآموزند ، سريعتر
آنان به نسبت خود نگرشهاي در و دانسته خود از پائينتر
(6).كنند بودن ممتاز و تكبر احساس
جهش از مكرر استفاده با رابطه در ترديدها اين البته
موءيد كه محكمي پژوهشي پشتوانه ليكن است ، شده مطرح تحصيلي
.ندارد وجود باشد جهشي دانشآموزان با رابطه در آنها صحت
بالاي توانائيهاي خاطر به تيزهوش كودك كه تصور اين
از اندازه يك به دروس تمام فراگيري در ميتواند ذهنياش ،
قبول قابل مخالفان نظر از دهد ، نشان استعداد و نبوغ خود
كودكان اين از بسياري شد گفته هم "قبلا كه همانطور.نيست
از متفاوتي سطوح مختلف ، دروس محتواي فراگيري نظر از
مجموع كه تحصيلي جهش اين بنابر.ميدهند نشان را موفقيت
را دانشآموز است ممكن دربرميگيرد ، را پايه يك دروس
استعداد از آنها در كه دروس از برخي سريع يادگيري براي
جسمي و ذهني فشارهاي دچار نيست برخوردار بالايي چندان
.نمايد زيادي
قرار توجه مورد را مسئله اين (Remy Shauuin) "شوون رمي"
تمام به بخشيدن تسريع جاي به كه است معتقد وي.است داده
آنها در كودك كه دروسي از دسته آن "صرفا بايد درسي ، مواد
داده تسريع است برخوردار بيشتري استعداد و آمادگي از
هم از جدا درسي واحدهاي نظام مشكل ، اين حل براي وي.شوند
(7).ميكند پيشنهاد را تحصيلي سال طي در
نيز تربيت و تعليم متخصصان از عدهاي ديگر ، طرف از
براي را آموزش روش اين بودن مفيد تا ميكوشند سرسختانه
.برسانند اثبات به تيزهوش دانشآموزان
مطرح چيز هر از پيش كه را آنچه تحصيلي ، جهش با موافقان
كه معني بدين.است "آموزش در مساوات" اصل ميسازند ،
و استعدادها نسبت به تا داد اجازه دانشآموزان به بايستي
كه معتقدند ايشاننمايند پيشرفت خود ذهني توانائيهاي
تيزهوش دانشآموزان كه نيست عاقلانه و منطقي وجه بههيچ
"اساسا و نمائيم محدود تقويميشان سن حصار در را سرآمد و
بايد بلكه نيست درستي كار سني تراز براساس كودكان توزيع
.داشت توجه آنها هوشي توانائيهاي به
خاطر به انگيزش و علاقه دادن دست از و تدريجي نابودي خطر
هوشي توانائيهاي با درسي محتواي لازم تناسب عدم
مطرح موافقان كه است مسائلي ديگر از سرآمد ، دانشآموزان
.ميكنند
جهش) فرصت اين از تيزهوش دانشآموزان اگر آنان عقيده به
در دقت و سرعت نظر از كه آنجايي از شوند ، محروم (تحصيلي
كلاس تدريج به هستند ، خود همسالان از برتر مطالب فراگيري
حالت يك معلم تدريس نحوه نيز و آموزشي برنامههاي و درس
علاوه و آورده بوجود آنان براي كسالتآوري و خستهكننده
ميشود ، ايشان استعدادهاي رفتن باعثهدر اينكه بر
.كرد خواهد كمرنگ را معلم و آنها بين ارتباط
آموزشي ، محيط از نفرت محروميت ، نوع اين ديگر عواقب از
نزد شدن واقع مقبول خاطر به كمآموزي جهت در فشار
(8).ميباشد تحصيلي نادرست عادات نيز و همسالان
و سال 1992 در كه پژوهشي در (Miraca Gross) "ميراكاگراس"
انجام طولي و موردي مطالعهاي صورت به استراليا كشور در
كه را 160-هوشي200 بابهره تيزهوش بسيار كودك پنج شد ،
.داد قرار بررسي مورد بودند يافته جهش افراطي گونهاي به
و خستگي ذهني ، شديد محروميت دچار كودكان ، اين جهش از پيش
آنان همسالان گروه اجتماعي نظر از.بودند انگيزش فقدان
.داشتند نفس عزت از پائينتري سطوح و بودند كرده طرد را
و والدين قضاوت براساس كه داد نشان تحقيق يافتههاي
و تحصيلي نظر از هم جهش ، از پس دانشآموزان اين معلمان ،
قرار مناسبتري بسيار جايگاه در اجتماعي نظر از هم
و دادند نشان را انگيزش از بالاتري سطوح آنان.گرفتند
مقبول منظور به كمآموزي جهت در فشار كه كردند گزارش
كاهش آنان در معنيداري طور به همسالان نزد شدن واقع
(9).است رفته بين از "كاملا يا يافته
از پس تحصيلي برتري دادن دست از تحصيلي ، جهش با موافقان
زمينه اين در كردهاند سعي و كرده رد "شديدا را جهش
.دهند ارائه محكمي پژوهشي شواهد
يك در سال 1984 در (Kulik & Kulik) "كوليك" و "كوليك"
نشان تحصيلي جهش درباره مطالعه از 26 جانبه چند تحليل
دانشآموزان با جهش ، از پس تيزهوش دانشآموزان كه دادند
"تقريبا عملكرد كلاسها همان در خود از مسنتر تيزهوش
(10).داشتند مشابهي
تحصيلي وضعيت بررسي به كه خود تحقيق در "اراني" همچنين
دسته اين كه ميدهد نشان است ، پرداخته جهشي دانشآموزان
نسبي وضعيت مجموع در نيز بعد سالهاي در دانشآموزان از
(11).ميكنند حفظ را خود خوب
-عاطفي سازگاري مسئله با رابطه در (Terman) "ترمن"
نه افراد اين كه است معتقد جهشي دانشآموزان اجتماعي
ساير بر نيز اجتماعي سازشي نظر از بلكه هوشي نظر از تنها
با را خود ميتوانند خوبي به و دارند برتري دانشآموزان
كه ميكند توصيه وي حتي.سازند موافق و هماهنگ جديد محيط
جلوتر كلاس يك لااقل بايد بالا به هوشبهر 140 با كودكاني
(12).باشند خود همسالان ساير از
تلخيص با نيز (Feld Housen & Black) "بلك" و "فلدهوسن"
روش اين كه ميدهند گزارش تحصيلي ، جهش به مربوط تحقيقات
اما.ميكند زيادي كمك تيزهوشان تحصيلي موفقيت به
به هنوز آنان عاطفي و اجتماعي رشد بر آن منفي تاثيرات
ميزان كند ، بروز هم سازشي مسائل اگر و است نرسيده اثبات
(13).دارد موقتي جنبه ماهيت نظر از و است اندك آن
حتي كه معتقدند نيز تحصيلي جهش طرفداران از برخي البته
بوجود سازگاري مشكلات آن از پس يا جهش جريان در اگر
.بود خواهد مشكلات آن بر غلبه به قادر تيزهوش كودك بيايد ،
.نكند تجاوز سال دو از جهش اينكه بر مشروط
مختصر اين به تحصيلي جهش با موافقان و مخالفان بحث دامنه
ولي.ميطلبد را مقاله يك از بيش فرصتي و نميشود ختم
اين كرده پيدا بيشتري اهميت امروزه كه آنچه دانست بايد
و چگونه را تيزهوش كودكان آموزش مختلف روشهاي كه است
به كرد؟ پياده ميتوان دانشآموزان از دسته كدام براي
نتيجه اين به تربيت و تعليم صاحبنظران سخن ، ديگر
روشهاي از كدام هر نبودن يا بودن مطلوب كه رسيدهاند
توجه آن از مهمتر و روشها آن اجراي نحوه به بستگي آموزشي
توانائيهاي نظر از دانشآموزان فردي تفاوتهاي مسئله به
.دارد استعدادها و علائق اجتماعي ، -عاطفي سازگاري ذهني ،
پيشنهاداتي ارائه و نكته چند بيان فوق ، مطالب به توجه با
تيزهوش كودكان آموزش روش اين كردن مطلوبتر هرچه جهت در
.ميرسد نظر به ضروري
از يكي تحصيلي جهش شد ، گفته مقاله ابتداي در كه همانطور
يكي كه گفت ميتوان واقع در و است تحصيلي تسريع روشهاي
آموزش روشهاي هزينهترين كم حال عين در و سادهترين از
مواجه بيشتري عمومي استقبال با كه ميباشد سرآمد كودكان
گرفتن نظر در بدون مواقع بيشتر در متاسفانه ولياست شده
مربيان و والدين توسط كافي بررسيهاي انجام و ملاحظات
.است گرفته صورت
در درخشان نمره چند وجود مربيان ، و والدين از بسياري
و دانسته وي تيزهوشي و نبوغ نشانه را دانشآموز كارنامه
يا و ترغيب تحصيلي جهش از استفاده به را او ميكنند سعي
پيشرفت استعداد كه داشت توجه بايد.كنند مجبور حتي
.نهبالعكس ميآيد شمار به هوش از مجموعهاي زير تحصيلي
محدود واقع در تحصيلي پيشرفت استعداد به هوش كردن محدود"
(14)"است آن محتواي و قلمرو كردن
تحصيلي ناكاميهاي جبران براي والدين از بسياري متاسفانه
اجتماعي -عاطفي مسائل گرفتن نظر در بدون خود ، اجتماعي و
به پايه يك از جهش به را وي فرزندشان ، رواني آمادگي و
آئيننامهاي شرايط و مقررات.ميكنند وادار ديگر پايه
.شود والدين از برخي خواست اين از مانع است نتوانسته نيز
جهش به مربوط آئيننامه در تجديدنظر با تا است ضروري لذا
نظر و آموزشگاه مشاور تائيد شده ، ذكر شرايط به تحصيلي ،
وي مختلف ويژگيهاي مورد در متقاضي دانشآموزان مربيان
نظر مورد دانشآموز كه است بهتر ضمن در.شود اضافه نيز
مورد مختلف دروس محتواي فراگيري توانايي لحاظ از را
در وي يادگيري استعداد چنانچه تا داد قرار دقيق ارزيابي
جهش از است ، عادي دانشآموزان اندازه به دروس از بعضي
امر اين تحقق البته.شود جلوگيري دروس آن در او كردن
نظام در هم از جدا درسي واحدهاي نظام كه است اين به منوط
ديگر مسئله.گردد دروس كليه جهش جايگزين ما پرورش و آموزش
دانشآموزان براي كه تمرينهايي و تكاليف بايد كه است اين
تكاليف از متفاوت كيفي نظر از ميشود ، گرفته نظر در جهشي
حس مطلوبي نحو به بتواند و باشد كلاس عادي شاگردان
به بايد نيز معلم تدريس روش.نمايد تقويت را آنان كنجكاوي
.گردد آنان در خلاقيت قدرت افزايش باعث كه باشد گونهاي
در اكتشافي روش نيز و پاسخ و پرسش مسالهگشايي ، روشهاي
آنها نبوغ و استعدادها رفتن هدر و خستگي از مانع تدريس ،
كه باشد شكلي به نبايد فوق نكات رعايت البتهخواهدشد
و آنها بين معلم كه كنند احساس كلاس عادي دانشآموز
.ميشود قائل تبعيض جهشي شاگرد
حسادت حس نوجوانان ، و كودكان برداشتهاي نوع اين كه چرا
تاثير وي با روابطشان برقراري در و برانگيخته آنان در را
كنار در كه معلمي بيشك.گذاشت خواهد جاي بر منفي
جهشي دانشآموز چند يا يك با خود ، كلاس عادي دانشآموزان
وي.داشت خواهد دوش بر تري سنگين مسئوليت دارد ، سروكار
آشنا خوبي به افراد از دسته اين مختلف ويژگيهاي با بايد
خود از خاصي مهارت و ظرافت آنها با برخورد در و بوده
.دهد نشان
هرگونه احتمالي بروز از جلوگيري براي بايد معلم
دانشآموزان ، از گروه اين در اجتماعي -عاطفي ناسازگاري
شاگردانش همه بين مستحكم و قوي دوستانه رابطه نوع يك
دانشآموز بودن كوچكتر يكسال كه نگذارد و نمايد برقرار
ديگران ، به نسبت وي بالاي هوشي بهره حتي يا و جهشي
گروهي بازيهاي و كلاس فعاليتهاي از وي شدن طرد موجبات
.نمايد فراهم را
"كاظمي احسان"
:منابع
پرورش و آموزش و روانشناسي بر مقدمهاي" علي ، افروز ، -1
چاپ تهران ، دانشگاه انتشارات تهران ، ،"استثنايي كودكان
.ص 168 نهم 1368 ،
.ص 172 منبع ، همان -2
تحصيلي وضعيت بررسي مقاله" آرين ، اراني ، :از نقل به -3
دهم ، سال تربيت ، و تعليم فصلنامه ،"جهشي دانشآموزان
.ص 83 بهار 1373 ،
.ص 184 منبع ، همان :از نقل به -4
مقايسه" مقاله محمدرضا ، آهنكوبنژاد ، :از نقل به -5
غيرجهشي و جهشي دانشآموزان اجتماعي و عاطفي سازگاري
روانشناسي ، و تربيتي علوم مجله ،"اهواز ابتدايي دوره
زمستان 1373 و پاييز اول ، سال اهواز ، چمران شهيد دانشگاه
.ص 72 سوم ، و دوم شمارههاي
.ص 73 منبع ، همان :از نقل به -6
مركز ،(ميناكاري محمود ترجمه) ،"سرآمدها" رمي ، شوون ، -7
.صص 1716 دوم ، 1368 ، چاپ تهران ، دانشگاهي ، نشر
،"آموزشگاه در روانشناسي كاربرد" بدري ، مقدم ، -8
.ص 52 چهارم ، 1366 ، چاپ سروش ، انتشارات
.ص 174 محمدرضا ، آهنكوبنژاد ، :از نقل به -9
-سي.ديويد برلايند ، .ل.نيت گيج ، :از نقل به -10
نشر ،(خوينژاد غلامرضا دكتر ترجمه) ،"تربيتي روانشناسي"
.ص 328 اول ، 1374 ، چاپ پاژ ،
.ص 89 آرين ، اراني ، -11
.ص 154 بدري ، مقدم ، :از نقل به -12
ام ، جيمز ، كافمن ، -پي دانيل هالاهان ، :از نقل به -13
انتشارات ،(جواديان مجتبي ترجمه) ،"استثنايي كودكان"
.ص 646 اول ، 1371 ، چاپ رضوي ، قدس آستان
كودكان پرورش و آموزش كتاب مقدمه.حسين لطفآبادي ، -14
.ص 7 تيزهوش ،
كنيم دلگرم را خود
باشيم؟ داشته سالم نگرشي چگونه
كه ميكنيم رفتار شيوهاي به ميكنيم مشاهده روزها بعضي
.دارد مغايرت يافتهايم ، دست بدان كه بلوغي و رشد همه با
انتقاد همكاري از ميكشيم ، داد دوستي سر "احتمالا
طور به ما ذهن گويي.ميخنديم چاقي آدم به يا ميكنيم
خود شويم متوجه آنكه از پيش.ميرود گذشته راه به خودكار
از و ميشويم دلسرد.مييابيم گذشته رفتارهاي اسير را
.ميكشيم خجالت قديمي رفتاري الگوهاي ادامه علت به خود
نمودن ، ناراحتي احساس آن از و كردن شك قديمي رفتارهاي در
ما كه ميدهد نشان امر اين.است پيشرفت سالم نشانههاي
و ميدهيم ترجيح و تشخيص را زندگي بهتر هاي شيوه
كه زماني در درست را قديمي عادتهاي كه آموختهايم
نكته.كنيم كشف يابند ، راه ما زندگي به دوباره ميكوشند
كمال نه ما هدف كه است واقعيت اين داشتن خاطر به اساسي
شرمساري ، جاي به ميتوانيم مااست شخصي پيشرفت كه شخصي ،
آمدهايم ، نائل بدان كه عظيمي پيشرفت به و ببخشيم را خود
دلسردي جايگزين را دلگرمي ميتوانيم مانظريبيفكنيم
.كنيم
گرفتن نظر در جاي به كردهايم كه عظيمي پيشرفت باديدن
عادتهاي تشخيص با نيز و بپيمائيم بايد هنوز كه درازي راه
يابند ، راه ما زندگي به دوباره ميكوشند كه ناسالمي
.كنيم دلگرم را خود ميتوانيم
رابينسن ب دكتر :نوشته
غيبي منوچهر دكتر :ترجمه
|