به ابتلا خطر غذايي ، "فيبر" مصرف
ميدهد كاهش را قلبي بيماريهاي
ملي آثار فهرست به مردآباد باستاني تپه
پيوست
آموزش و بهداشت وزارتخانههاي همكاري با
در 200 پيشدبستاني كودكان سنجش پرورش و
شد آغاز شهر
پويه در اسلامي -ايراني تمدن و فرهنگ
تاريخ
چهارشنبه كشور زيستشناسي المپياد دومين
ميشود برگزار
به ابتلا خطر غذايي ، "فيبر" مصرف
كاهشميدهد را قلبي بيماريهاي
رژيم زمينه در جديد بررسي يك -خارجي رسانههاي واحد
كمي "نسبتا ميزان مصرف كه است داده نشان زنان غذايي
در زيادي تاثير ميتواند روز ، در (Fiber) غذايي "فيبر"
تلويزيون گزارش به.شد با داشته قلبي بيماريهاي خطر كاهش
ديگر خوب دليل يك جديد ، مطالعه يك اساس بر ان ، .انسي
تكه يك از "معمولا كه مختصر صبحانهاي نخوردن براي
فيبر زيادي مقدار كه زناني:است اين شده ، تشكيل شيريني
غلات از شده تشكيل صبحانههاي در كه آنچه ويژه به غذايي
ابتلا خطر در را چشمگيري كاهش ميخورند ، است (Cereals)
.ميكنند تجربه قلبي بيماريهاي به
در چشمگيري كاهش دريافتهايم ما":ميگويد كارشناس يك
فقط اگر ميآيد ، وجود به قلبي بيماريهاي به ابتلا خطر
".شود پيدا غذايي فيبر مصرف در افزايش متوسطي ميزان
و نظر زير سال ده طي را پرستار هزار حدود 70 پژوهشگران
متغيرهايي ساير كنترل و كردن مهار از پس.داشتند مطالعه
مانند باشند ، گذار تاثير قلبي بيماريهاي بر ميتوانند كه
كه پرستاراني دريافتند آنان كردن ، ورزش و كشيدن سيگار
كردهاند ، مصرف را روز در گرم يعني 23 فيبر ميزان بيشترين
يافته كاهش قلبي بيماريهاي به ابتلايشان خطر درصد 23
كه 23 برسد نظر به است ممكن":ميگويد كارشناس يك.است
فنجان يك نصف اگر اما است ، زياد خيلي روز در فيبر گرم
نان تكه و 2 سيب يك زياد ، فيبر با (Cereals) صبحانه غلات
.كردهايد مصرف غذايي فيبر گرم حدود 23 شما بخوريد ، گندم
قلب از فيبري مواد چطور نميدانند "دقيقا دانشمندان
روي آن اثر و سر دو جو ميان مثبتي رابطهميكند محافظت
فيبرها انواع تمام جديد مطالعه ايناست شده مشاهده قلب
ميوهها ، در موجود فيبرهاي يعني ;است كرده بررسي را
.غلات و سبزيجات
تنها ميكرديم تصور ابتدا:ميگويد ديگر كارشناس يك
شور آن مثال كه ميدانيد.هستند سودمند حل قابل فيبرهاي
دريافتهايم بررسي ، اين از اما.است دوسر جو بلغور يا با
در را بيمار يك مورد.است سودمند و خوب فيبر ، نوع همه
به پيش سال دو كه است زني كاستاركا گلوريا:بگيريد نظر
ورزش و غذايي رژيم براي پس ، آن از وي.شد دچار قلبي سكته
فقط من پيشتر ، ":ميگويد وي.است شده قائل بيشتري اهميت
غلات صبحانه به سپس.ميخوردم نان تكه يك صبحانه براي
".آوردم روي
ملي آثار فهرست به مردآباد باستاني تپه
پيوست
آباد مرد تپه باستاني و تاريخي اثر :فرهنگي علمي گروه
شهرستان (مردآباد) ماهدشت در پيش سال حدود 7000 به متعلق
.رسيد ثبت به ايران ملي آثار فهرست در شماره 2252 با كرج
سفالهاي كشور ، فرهنگي ميراث سازمان عمومي روابط گزارش به
:شامل تمدني دوره چهار به مربوط تپه سطح از شده جمعآوري
ميلاد ، از پيش اول هزاره ميلاد ، از قبل سوم تا پنجم هزاره
تا چهارم قرن از) اسلامي دوران و ساساني و دورهپارتي
اول ، دوره به مربوط سفالهاي تكه.است (قمري هجري نهم
نخودي و قرمزعنابي رنگهاي با متنوع رنگهاي و نقوش داراي
.است
تكه و بوده سوم و چهارم هزارههاي به مربوط سفالها بيشتر
ديده بهندرت ميلاد از پيش پنجم هزاره به متعلق سفالهاي
نوع از دوم دوره به مربوط سفالهاي تكه همچنين.شدهاند
و بوده ميلاد از پيش اول هزاره به متعلق ساده خاكستري
نمونه.ميباشد لاوك و بزرگ خمرههاي و كوچك ظروف شامل
فرهنگ به متعلق محوطههاي بيشتر مكشوفه ظروف در نقوش اين
.است شده ديده خاكستري سفال
تپه سطح در معدودي تعداد به كه دوره اين سفالهاي تكه
شامل و ساساني و پارتي دورههاي به متعلق شده ، مشاهده
فرهنگي مواد.است مختلف ظروف كف و بدنه -لبه از قطعاتي
و بدنه و كف از تكههايي شامل نيز اسلامي دوره به مربوط
.است لبه
آموزش و بهداشت وزارتخانههاي همكاري با
در 200 پيشدبستاني كودكان پرورشسنجش و
شد آغاز شهر
آمادگي و جسماني سلامت سنجش" طرح :فرهنگي علمي گروه
همكاري با ديروز از "دبستان به ورود آماده كودكان تحصيلي
آموزش و درمان بهداشت ، و پرورش و آموزش وزارتخانههاي
.شد آغاز كشور شهر از 200 بيش در پزشكي
طرح ، اين اجراي با اسلامي جمهوري خبرگزاري گزارش به
و بينايي شنوايي ، نظر از دبستان به ورود آماده كودكان
طرح.ميگيرند قرار ارزيابي مورد تحصيلي ، آمادگي سنجش
به ورود بدو نوآموزان تحصيلي آمادگي و جسماني سلامت سنجش
دو داراي كه ميشود انجام پايگاه قالب 600 در دبستان
.است تخصصي و عمومي مرحله
از پس نوآموزان پرورش ، و آموزش نظام مقررات براساس
باليني ، معاينات انجام و ويژه پايگاههاي به مراجعه
مدارس در (آنان سلامت از) پزشكان تاييد و شنوايي بينايي ،
تحت مدارس راهي صورت ، اين غير در و ميشوند ثبتنام عادي
.شد خواهند استثنايي پرورش و آموزش سازمان نظر
در و سنجش پايگاه در 398 طرح اين سال 1377 ، در است گفتني
.گرفت صورت شهر 181
پويه در اسلامي -ايراني تمدن و فرهنگ
تاريخ
موزه رئيس و دانشگاه استاد ;تورسونوف پروفسور با گفتگو
تاجيكستان دولتي
با تقابل در كه تاريخ از دورهاي در ايران درخشان تمدن
تارك بر درخشان فرهنگي موجد بود ، روم و يونان تمدنهاي
مرزهاي كه شد خاكي گستره اين موي سپيد و پير تاريخ
دوره در كه دربرميگرفت را وسيعي گستره آن ، جغرافيايي
از بسياري اقليم از بايد آن تمامي يافتن براي معاصر
آن مشترك وجوه و كرد عبور همسايه كوچك و بزرگ كشورهاي
كه است پيشينيان غني فرهنگ و نژاد زبان ، :شامل تمدن ،
.رود مي شمار به جغرافيايي گسستگي اين اتصال حلقه
مورد در پژوهشي گروه يك با خراسانشناسي مركز "اخيرا
.است گذاشته قدمپيش مركزي آسياي و خراسان مشترك مطالعات
حاجي تورسونوف پروفسور" ميزبان هماكنون مركز اين
.است تاجيكستان دولتي موزه رييس و دانشگاه استاد "نظيرجان
تاجيكستان از تاريخ دكتراي درجه داراي تورسونوف پروفسور
در ويپترزبورگاست سن از مردمشناسي دكتراي همچنين و
تمدن و فرهنگ مورد در كتابي تدوين مشغول مركز ، اين
خبر كه را گفتوگويي امروز.مركزياست آسياي در ايراني
تقديم ، است داده انجام مشهد در ايشان با همشهري نگار
.ميكنيم خوانندگان
ايراني فرهنگ در مايهاي و جوهره چه عالي ، جناب نظر به *
گسست جغرافيايي ، گسستگي وجود با كه دارد وجود پارسي و
نداشتهايم؟ فرهنگي
و آثار غني پشتوانه با آريايي فرهنگ:تورسونوف پروفسور
وجود با كه است گذاشته جا به خود از را بسياري نمونههاي
يگانه تمدن و فرهنگ اين جغرافيايي انفصالهاي و تهاجمات
مختلف مناطق در.است شده شكوفا و حفظ خود به خود
جلوهگاه باستاني و ادبي بازماندگان و اماكن ماوراءالنهر
رسيده ما به كه گذشته كتب در.است ما مشترك ميراث ظهور
شرقي و (امروز ايران) غربي قسمت دو با ايران از است
كه است پرواضحميبرند نام (مركزي آسياي از بخشهايي)
و هنري آثار آفرينش به يكديگر كنار در قسمت دو اين
مشترك زبان در را عشق و دل ماواي و ميپرداختند ماندگار
شگرف آثار آن ثمره كه ميكردند ، جستوجو پارسي ادبيات و
غوطه با همچنين و است امروز ادبيات شاهكارهاي بيبديل و
سيماي پيشين نوشتههاي و مخطوطات عمق در خوردن
خسرو ناصر خجندي ، كمال سينا ، ابن رودكي ، چون شخصيتهايي
و دانشمندان ردپاي آن جاي جاي در و مشاهده را ديگران و
شهر ايران سوي به نژاد اين هدايت در را برجسته علماي
.ميكنيم احساس
برخوردهاي و تهاجمات پي در ميلادي قرن 16 از متاسفانه
آمد بوجود ايران در جغرافيايي گسستگي شيبانيان و صفويان
به.شد جدا هم از فرهنگ اين بخش دو تاريخي سرنوشت و
جا به فرهنگ در پژوهش و تحقيق با بايد پيوستگي حفظ منظور
پرمحتوا بسيار بايگانيهاي و ايران در گذشتگان از مانده
گوناگون پژوهشهاي و مختلف مدارك و اسناد از كه زيادي و
و همدلي است شده جمعآوري تاجيكستان در اخير سال يكصد طي
معرفي با نتيجه در و كنيم ايجاد را گستردهاي تلاش
اتحاد اين غناي بر خود فرهنگ افتخارآميز جنبههاي
.بيفزاييم
فرهنگ را جامعه فرهنگي ساخت گذشته ، در دكتر ، آقاي جناب -
حاكم سنتهاي تاثير تحت عامه فرهنگ و ميكرد تعيين عامه
تاثير تحت فرهنگي ساخت امروزه است ، بوده اجتماع بر
.است رسانهها و دولتها سياست جمله از ديگري موءلفههاي
ماندگاري و غنا براي عامه فرهنگ حاضر حال ، در شما نظر به
بكند؟ بايد چه خود
پيشرفت سوي به را جامعه حيات ، قانون:تورسونوف پروفسور
سو آن به باشد داشته بيشتري جاذبه كجا هر و ميدهد سوق
بين بتواند كه سياستهايي گرفتن بكار داشت ، خواهد گرايش
هماهنگي جديد قرون در پيشرفت نمودهاي و جامعه سنتهاي
البته داشت ، خواهد عامه فرهنگ بر شاياني اثر آورد ، بوجود
فرهنگي رشد به كمكي گوناگون محدوديتهاي كه است مسلم
بايد فرهنگي موسسههاي رسالت كه اينجاست در و نميكند
و تحقيقات انجام و جامعه شناخت با و بنماياند را خود
فرهنگي مباني نگهداري و احيا براي متقن برنامهريزيهاي
سوي به جامعه ارتقاي براي را مناسب راههاي و كنند فعاليت
.بجويند فرهنگي شهر كلان يك
رسانهها؟ و -
چه ميان اين در رسانهها اينكه:تورسونوف پروفسور
اهميت.دارد زيادي حرفهاي جاي ، خود داشت خواهند جايگاهي
روز به البته و مردم عموم با مستقيم ارتباط در رسانهها
ميتواند كه است عاملي ، تنها مهم اين و ، است آنها بودن
داشته مستقيم تاثير عامه فرهنگ بر عاطفي ارتباط ايجاد با
روزنامههاي موفقيت به ميتوان زمينه اين در و باشد
.كرد اشاره پرشمارگان
اين به ميشود هدايت مدرنيته سوي به جامعه كه آنجا از -
جايگاه باشد ، حاكم جوامع تمامي بر غالب فرهنگ يك كه معني
چگونه هستند ، نيز غني پيشينه داراي كه را سنتي فرهنگهاي
ميكنيد؟ ارزيابي
مدنيت كه است دانشمندان وظيفه اين:تورسونوف پروفسور
دست به معنوي سنتهاي و دفينهها قلعهها ، از كه را قديم
يك به و كنند تلفيق حاضر قرن تمدن شاخصهاي ، با است آمده
همچنين و برسند منطقهاي خاص گرايشهاي با بديع مجموعه
فرهنگ جاذبههاي نماياندن چون متعددي عوامل آن ، رواج در
گونههايي در متخصصان و متفكران تامل.است موثر نيز كهن
شدن فراموش از اينكه ضمن باستانشناسي و مردمشناسي چون
ماندگاري به شاياني كمك ميكند جلوگيري گذشته فرهنگ
ديگر تجربه از استفاده طرفي از و دارد نيز قديمي سنتهاي
ميتواند هستند نيز قدمت داراي كه پيشرفته كشورهاي
گروههاي ژاپن كشور مثال عنوان به.باشد راهنمايمان
ايراني قديمي سنتهاي و فرهنگها شناخت درخصوص تحقيقاتي
دست علوم ريشههاي به آن از استفاده با كه دارد نژادها
.ميكند استفاده آن از جديد فنآوري در و مييابد
و است تاريخ زنداني انسان كه است آن از حاكي نظر يك -
.است دشوارتر و بيشتر كهنسال ملتهاي نزد حبس اين
چيست؟ حبس اين از رهايي راههاي جنابعالي بهعقيده
همه ما "لعبتباز فلك و لعبتكانيم ما":تورسونوف پروفسور
با ميدهيم انجام كه را آنچه و هستيم تعالي خداي بندگان
است ، داده بندگانش به جزيي اختيار يك حق حضرت اوست ، عنايت
بهنوعي .بگذاريم فراتر بندگي سرحد از را پا نبايد لكن
خود كه است انسان ميليونها فعاليت ثمره خود تاريخ
و جبر جدال متقابل نتيجه حبس اين.بودهاند تاريخ زنداني
نمايان خرد و عقل در را خود كه انسانهاست اختيار
استاد و سختگير تاريخمربي اين بر علاوهميسازد
علمي رشته يك بهعنوان كه معني اين به .است بشريت حقطلب
سياسي ، علوم زمينههاي در تحقيق و بررسي به بايد
بشريت راهنماي درواقع و بپردازد جمعيتشناسي مردمشناسي ،
بايد بند ، اين از شدن رها براي.باشد حقيقت يافتن در
تمام آفرينش و باور زمين روي در خدا نماينده بهعنوان
به يافتن دست با ، آنگاه كنيم قبول خود بهخاطر را كاينات
.پيببريم وجود رمز و راز به وسيع ديدي با "جنتالماوي"
گفتوگوي" عصر به ورود زمينههاي ساختن مهيا براي -
و مفيد ميتواند چقدر تاريخي مطالعات انجام "تمدنها
است؟ ممكن چگونه كار اين "اساسا و باشد؟ موءثر
يكديگر فرهنگهاي به بايد عرصه اين در:تورسونوف پروفسور
و آدم زاده همه ما كنيم ، نظاره اكرام و عظمت تفاهم ، با
هستيم ، يگانه سيارهاي با بشريت اعضاي
"گوهرند يك ز آفرينش در كه/يكديگرند اعضاي بنيآدم"
مطمئن ، شيوه تمدنها ، گفتوگوي به رسيدن براي بنابراين
گذشتگان تاريخي تجارب از بردن استفاده و خردمندانه تفكر
امتزاج و گوناگون سنتهاي و فرهنگها تلفيق با كه است
كلانشهر يك به دستيافتن براي جمعيت تدبير علم با آنها
حفظ مختلف آفتهاي از را جامعه آن نتيجه در و كنيم تلاش
اروپا و ايران تمدنهاي گفتوگوي ايده اساس البته كنيم
، است اهميت حايز بسيار بشريت عموم فرهنگ تبادل بهعنوان
تدبير و علم با همراه ناگسستني و قوي رابطه يك لاجرم
.است آن لازمه
با تاجيكها نزد تاريخي ادبيات آيا بدانيم مايليم -
خود تاريخي ادبيات ويژگيهاي از است؟ مواجه عامه اقبال
شكل در كه ادبيات اين از بخش آن بهويژه بگوييد ، برايمان
.است موءثر عامه فرهنگ به دادن
در تاريخي ادبيات از استفاده:تورسونوف پروفسور
بهره تابهحال متاسفانه و است شده آغاز تازه تاجيكستان
"الملوك و الرسول تاريخ" "مثلا.نبردهايم آن از كافي
گرفته قرار مردم دسترس در "اخيرا "طبري جديد محمدبن" اثر
تاجيكستان كتابخانههاي و گنجينهها در البته.است
گروههاي "اخيرا كه دارد وجود نفيسي بسيار خطي كتابهاي
.گماردهاند همت آنها تصحيح و مطالعه به متنشناس و محقق
بهنام بنياد يك تاجيكستان دولتي دانشگاه پيش چندي
دولت ايجاد سال هزاروصدمين بهمناسبت "سامانيانشناسي"
آنان خدمات معرفي و حكومت اين شناساندن براي سامانيان
آيينه در سامانيان دولت" كتاب منظور بهاين.داد تشكيل
ادبيات به گرايش موج حقيقت در و ساخت منتشر را "تاريخ
متاسفانه 98.شد آغاز كشور اين در رسمي بهطور تاريخي
نياكان ، خط با ناآشنايي دليل به تاجيكستان مردم درصد
در.كنند پيدا دسترسي موجود گنجينههاي به نميتوانند
يافتن دست براي پژوهشگاه در 20 خوبي پژوهشهاي تاجيكستان
كه است مسلم و ميگيرد انجام تاريخي عظيم منابع اين به
يك قالب در فارسيزبانان و نژادها ايراني همدلي و همكاري
را تاريخي ادبيات ميتواند قوي بسيار فرهنگي ارتباط
.كند ورتر مايه گذشته به را ما نگرش و غنيتر
و ايران مردم ميان ارتباط و تماس امكان شدن فراهم -
آثار چه درازمدت و كوتاهمدت در شما بهنظر تاجيكستان
خواهدداشت؟ پي در فرهنگي
تاجيكستان پارلمان ميلادي سال 1989 در:تورسونوف پروفسور
و كرد تصويب كشور اين رسمي زبان بهعنوان را فارسي زبان
در شود بيشتر كشور دو بين ارتباط هرچه كه است پرواضح
و گذاشت خواهد مثبت اثر تاجيكستان در فارسي زبان تكميل
و اسلامي اصيل فرهنگهاي پرورش با درازمدت در درنتيجه
قدمت و پيشينه با شهر آرمان يك به آريايي والاي تمدن
.رسيد خواهيم مشترك
و افسانهها بهصورت گاه كه ملتها تاريخي حافظه -
رواني و اجتماعي منش روي حد چه تا ميكند بروز ترانهها
دارد؟ اثر آنان
حافظه در كه روايتهايي و افسانهها:تورسونوف پرفسور
ناميده "تاريخ فولكلوريك" دارد وجود ملتها تاريخي
فنآوري بهسوي جامعه كه حاضر زمان در آن اهميت و ميشود
تفكر گسترش و رواج در پيشميرود فرهنگ و علوم رشد و
به توجه با.است اهميت حايز ايران ملي و اسلامي
شگرف بسيار تاثير و جوانان و نوجوانان نقشپذيري
در دور گذشتههاي از بهجامانده ترانههاي و افسانهها
آنان بديعپرور و خلاق فكر بهكارافتادن و آنها روحيه
شكوفايي و رشد شاهد گوناگون زمينههاي در آثار آفرينش در
.بود خواهيم معاصر ادب و هنر
، خوبي بسيار كارهاي عامه فرهنگ زمينه در تاجيكستان در
تاريخي فولكلور" زمينه در كتاب جلد انتشار 40 جمله از
.است شده انجام "تاجيكستان مردم
بيشتر غناي و نزديكتر ارتباط براي جنابعالي بهنظر -
كرد؟ بايد چه كشور دو در معاصر ادب و فرهنگ
از يكي نام كه بودم شنيده پيشتر:تورسونوف پروفسور
"خجند آل" را اصفهان تاريخي شهر اصلي خيابانهاي
اين از ديدار و شهر اين به اخير سفر در گذاردهاند ،
تصميم و بردم لذت شهر اين مسئولان انتخاب حسن از خيابان
از يكي نامگذاري ، پيشنهاد تاجيكستان به بازگشت در دارم
بهنظر.بنمايم را اصفهان به خجند شهر اصلي خيابانهاي
صورت كشور دو در كه تاريخي مشترك نامگذاريهاي من
و ايران تاريخي شهرهاي بين برادري اعلام در ميگيرد ،
شهرهاي بين كه مايلم خيلي و ، است مهم بسيار تاجيكستان
.دهد روي بهزودي اتفاق اين خجند و مشهد اصفهان ،
نزديكي و ، صميميت زيبايي درعين فرهنگي حركتهاي اينگونه
دو مشترك فرهنگ غناي و رشد موجب و كرده ايجاد را بيشتري
.خواهدشد همزبان ملت
است ، باقيمانده ديگري مطلب اگر شما از تشكر با -
.بفرماييد
كه همشهري روزنامه و شما از هم من:تورسونوف پروفسور
همچنين و سپاسگزارم گذاشتيد ، اختيارم در را فرصت اين
بعداز قدم اولين در كه خراسانشناسي مركز از ميكنم تشكر
اميدوارم و پذيرفتند ميهمان بهعنوان مرا خود ، بنياد
فرهنگي و علمي ارتباط در كارشناسان بين روابط اينگونه
.يابد افزايش كشور دو بين
عليزاده مهدي :از وگو گفت
چهارشنبه كشور زيستشناسي المپياد دومين
ميشود برگزار
المپياد دومين اول مرحله آزمون:فرهنگي علمي گروه
چهارشنبه 26 روز صبح الي 11 ساعت 9 از كشور زيستشناسي
برگزار كشور سراسر در همزمان بهطور جاري خردادماه
ميان از جوان ، دانشپژوهان باشگاه گزارش به.ميشود
براي و برگزيده نفر حدود 30 آزمون اين در شركتكنندگان
دانشپژوهان باشگاه به جاري تابستان آموزشي دوره در شركت
.خواهندشد فراخوانده جوان
|