(ره) خميني امام تفكرسياسي اصول
روحاني حسن دكتر والمسلمين حجتالاسلام خطابه
روحاني حسن دكتر سخنراني مشروح ذيل ، متن :جستارگشايي
در اسلامي شوراي مجلس رئيس نايب و ملي امنيت شوراي دبير
تاريخ به كه است كشور سراسر جمعه ائمه گردهمايي يازدهمين
(ره)خميني امام مجتمع محل در جاري سال ماه ارديبهشت بيستم
و حضرت آن جانسوز رحلت سالروز با مقارن.گرديد برگزار
كامل متن راحل ، امام نام به امسال عنوانگذاري به توجه با
امام درباره آموزشهايي و نكتهها واجد كه خطابه اين
به است حضرت آن از بازمانده كلمات و عبارات از ومستخرج
.ميرسد خوانندگان گرامي نظر
معارف گروه
(ره)امام زندگي ادوار
خاصي ويژگيهاي با (سره قدس)امام حضرت كودكي دوران گرچه
و ميرسد شهادت به پدربزرگوارش ماهگي چند در ;بود همراه
هم جواني آغاز در و ميگردد محروم پدر سرپرستي از او
با توام را كودكي دوران لذا و ميدهد دست از را مادر
به علميه حوزه در جواني دوران در.ميگذراند مشكلات
نبوغ صاحب و استعداد با فوقالعاده فاضل ، طلبه يك عنوان
مقدس احكام دقيق اجراي به خاص تقيد داراي آن ، از مهمتر و
بود مقيد واجبات انجام به تنها نه ميشد ، شناخته اسلام
به امام.بود پايبند سخت نيز مستحبات انجام به حتي كه
از شديد اجتناب و "حقالناس" زمينه در "مخصوصا ويژگي اين
.بود معروف تهمت و غيبت
مسائل به ايشان خاص توجه امام ويژگي سالگي ميان دوران در
آن به برگرديم اگر البته كه ;بود كشور سياسي و اجتماعي
كه ميشود روشن بگيريم ، نظر در را زمان آن شرايط و دوران
اين علميه حوزههاي بر حاكم هواي و حال و شرايط آن در
توجه قم زمان آن علميه حوزه در.است بوده مهم چقدر مسئله
و سياسي مسائل به حوزه نام به مدرسين و فضلاء از يكي
تهران به ايشان.است بوده اهميت حائز بسيار اجتماعي
ميكرد پيدا حضور سابق ملي شوراي مجلس در گاهي و ميآمد
مسائل به و بود تماس در (رض)مدرس..آيتا شهيد با و
شبهاتي رفع براي ميبينيد شما.داشت ويژه توجه روز سياسي
ميكند تعطيل را خود بحث و درس -بود شده مطرح روز آن كه
.مينمايد تاليف را كشفالاسرار معروف كتاب و
سن 63 در و كهنسالي دوران آغاز در يعني بعد ، دوران در
را عزلت "تقريبا قبل سالهاي در امام كه حالي در سالگي
در تقليد مرجع يك عنوان به نبود حاضر و بود برگزيده
و زمان آن ويژه شرايط خاطر به ;باشد داشته فعاليت جامعه
مينمود ، تهديد كشور اين در را اسلام موجوديت كه خطراتي
بر را طاغوت رژيم عليه بزرگ مبارزه و عظيم نهضت يك رهبري
.گرفت عهده
لحاظ از (قدسسره)امام شخصيت در مهمي بسيار ويژگيهاي
اين در ، منتهي دارد وجود اخلاقي و فلسفي عرفاني ، فقهي ،
به بايد كه (قدسسره)امام زندگي از بخش آن تاريخي مقطع
مسائل در ايشان كارساز و مهم نظرات شود ، خاص توجه آن
تنها اواست حكومتي فقه يا و عمومي فقه اسلام ، اجتماعي
پياده عمل در را خود حكومتي نظريه توانست كه بود فقيهي
.نمايد تبيين را آن عمل و زبان با واقع در و كند
ساله دوران 30 امام پربركت حيات از بخش مهمترين بيترديد
و اجتماعي مسائل به "عمدتا كه است بزرگوار آن زندگي آخر
يك تاسيس و طاغوتي و ظالمانه حكومت يك سرنگوني و سياسي
.گذشت اسلامي ، حكومت
امام كلمات در اجتهاد و بررسي لزوم
متن و نامهها اعلاميهها ، وي ، كلمات و سخنان امام ، سيره
گنجينه و مهم بسيار اسناد عنوان به امام سخنرانيهاي
صحيح فهم البته كه ;ماست اختيار در كه است گرانبهايي
و دقيق بحث يك به احتياج امام از مانده يادگار به مطالب
جهت امام كلمات و سخنان بررسيدارد اجتهاد نوعي واقع در
شما.است ملي و ديني وظيفه يك امروزه آنها دقيق فهم
و كلمات از بخشي از كه هستند افرادي متاسفانه ميبينيد
خاص ، و عام منسوخ ، و ناسخ به توجه بدون امام ، سخنان
نظر مورد مطالب تقييد و اطلاق به توجه بدون و استثنائات
ضروري خيلي لذا و ميكنند استفاده و بهرهبرداري را خود
داشته عميق تحقيق يك امام سيره و امام سخنان در كه است
(سره قدس)امام از مانده جاي به مباحث و سخنان بايد.باشيم
مطالب كردن فروع و اصول بحث "مخصوصا شود دستهبندي
براي اصول عنوان به بخش كدام كه ;است مهم بسيار ايشان
عنوان به قسمت كدام و اسلامي حكومت و اسلام سياسي تفكر
.است مسائل مهمترين از مساله اين.شود تلقي بايد فروع
براي بزرگ خطر يك اصول بردن ياد از و فروع به خاص توجه
اين بر همواره هم امام خود.ميشود محسوب اسلامي نظام
انقلاب از قبل سالهاي در هست يادتان.داشتند تاكيد مهم
امام بود شده داغ بحث ولايت مسئله به راجع كه زماني آن
خطر در توحيد كه هستيم درشرايطي امروز كه دادند پيغام
بگذاريد را ولايت بحث.بگذاريد كنار را ولايت بحث است
و قرآن توحيد ، اساس امروز اينكه چه مناسبتر فرصت براي
كه است مسائل كردن فرع و اصل همان اين.است خطر در اسلام
مهم بسيار نظام و حكومت يك حفظ براي و جامعه اداره براي
.است
نامگذاري عليه تعالي..رضوانا امام نام به كه امسال
و بيان و تحقيق اهل كه آنهايي ويژه به ما همه است شده
انجام را گستردهاي كار زمينه ، اين در بايد هستند قلم
قدمي زمينه اين در محققين و فن اهل اگر چون.دهند
و است محدود اطلاعاتشان و دانش سطح كه افرادي برندارند
كلمات و سخنان از غيردقيق و ناصحيح برداشت مغرض افراد يا
نشر جامعه در را برداشتها همان و نمود خواهند امام
حضرت نظرات دقيق تبيين اين بنابر.داد خواهند
و انديشمندان همه براي مهم وظيفه يك (قدسسره)امام
چند به هست كه فرصتي حد در جلسه اين در.است دانشمندان
(قدسسره)امام حكومتي فقه و امام سياسي زندگي از نكته
.نمود خواهم اشاره
يك و حكومت يك بنيانگذار كه كسي كه است اين بحث اولين
بزرگ نهضت يك و عظيم مبارزه يك رهبر همچنين و بوده نظام
چه رهبر اين سياسي تفكر تز زيربناييترين ;بوده عمومي و
حكومت تشكيل دوران در چه و مبارزه دوران در چه است؟ بوده
دو هر به رسيدن براي او استراتژي "ثانياجامعه اداره و
چه جديد نظام يك اداره و تاسيس و انقلاب پيروزي يعني هدف
حكومت بحث در امام كه اصلي مهمترين "ثالثا است؟ بوده
توجه با است؟ بوده اصل كدامين داشته تاكيد آن بر اسلامي
ما اگر است ، بوده ايشان تاكيد مورد كه فراواني اصول به
آن سيره و سخنان و كلمات در بتوانيم را نكته سه اين
سياسي زندگي اصلي پايههاي شايد آوريم دست به بزرگوار
.باشيم كرده تبيين را امام
(قدسسره) امام سياسي انديشه زيربناييترين
انديشه و تفكري تز ترين اصلي يعني اول مساءله زمينه در
امام نظرات و ميكند ياري من حافظه كه حدي در امام سياسي
و سخنان در زدم ، ورق را نور صحيفه و دارم ياد به را
اصلي هيچ ،(قدسسره)امام اعلاميههاي و كلمات
و نيست "سياست از دين جدايي عدم" اصل از زيربناييتر
اين اگر شما يعني.است اصل زيربناييترين اين بيترديد
و سال 41 از) ساله قيام 16 و مبارزه هم برداريد ، را اصل
بيمفهوم (انقلاب پيروزي سال 57 تا امام مبارزه شروع
مفهوم و معنا اسلامي و ديني نظام يك تاسيس هم و ميشود
دوران يعني بخش دو هر زيربناي.داد خواهد دست از را خود
سياست و دين آميختگي و امتزاج اصل حكومت ، دوران و مبارزه
.ميباشد سياست از دين جدايي و انفكاك عدم اصل و
كلمات در و مجيد قرآن در مختلف بيانهاي با اصل اين البته
آمده بزرگ فقهاء و عليهمالسلام ائمه و (ص)اسلام پيامبر
تاكيد آن بر مدرس...آيتا شهيد كلمات در ويژه به است ،
عين ما سياست و ما سياست عين ما ديانت" جمله و است شده
منتهي ;است مشهور و معروف مرحوم آن از "است ما ديانت
فراواني تاكيد اصل اين بر عمل در هم و بيان در هم امام
انقلاب از قبل اعلاميههاي و سخنرانيها اگر شما.نمود
كنيد ملاحظه را ايشان انقلاب از بعد مطالب همچنين و امام
اصل اين بر مناسبتي هر در (قدسسره)امام جا همه ميبينيد
به را سياست از دين جدايي عدم او.است كرده تاكيد مهم
سيره در كه ميداند اسلام ضروريات از يكي عنوان
(عليهالسلام)اميرالموءمنين سيره و (عليهالسلام)پيامبر
نيز عليهمالسلام معصومين روايات.است بوده تاكيد مورد
در مساله اساسيترين اصل ، اين.است مدعي اين ديگر دليل
حكومت تشكيل باب در و مبارزه باب در امام سياسي انديشه
.بود اسلامي
بودن ديني درعين و ديني حكم هر (قدسسره)امام ديدگاه از
مشي خط "اساسا.است دين جزو صحيحي سياست هر و است سياسي
:ميفرمايد امام.ميگيرد سرچشمه دين از صحيح سياسي
كردند ، معرفي بد را اسلام است ، سياست تمامش اسلام والله"
ج 1 ، نور ، صحيفه)".ميگيرد سرچشمه اسلام از مدن سياست
(ص 65
نه متعالي مفهوم در سياست.است مختلف ابعاد داراي اسلام
دين ميباشد ، هم دين عين بلكه است نزديك دين به تنها
سياسي فعاليت.است بيمعنا دين بدون سياست و سياست بدون
صحنه در مردم حضور.است آنان حق هم و است مردم وظيفه هم
اجراي و جامعه و خويش سرنوشت در دخالت مفهوم به سياسي
هر ديني وظيفه بزرگترين خود اين كه است الهي احكام
امر دفاع ، جهاد ، مانند ديني احكام از برخي.است مسلمان
داراي سبيل ونفي تبري تولي ، منكر ، از نهي و معروف به
نماز نماز ، مانند احكام از ديگر برخي و سياسي غالب وجهه
اما عبادياند غالب وجه داراي چه اگر حج و روزه جماعت ،
عبادت از امتزاجي حقيقت در و نيستند سياسي مسائل از جدا
.است آن بارز نمونههاي از حج و جمعه نمازسياستند و
سياسي وجهه داراي حج و جمعه نماز امام تفسير با گرچه
مسجد":ميفرمايند مسجد به نسبت امام.ميباشند غالب
جمعه ، خطبه با جمعه روز در.است بوده اسلام سياست مركز
سياست به مربوط جنگها ، به مربوط مطالب سياسي ، مطالب
شالودهاش.است ميشده درست مسجد در همه اينها مدن ،
( ص 199 ج 1 ، نور ، صحيفه) ".است ميشده گفته مسجد در همه
سوي از گستردهاي مبارزه هم اخير سالهاي در "اتفاقا
شده آغاز تفكر اين عليه امام راه دشمنان و انقلاب دشمنان
مجلات ، و روزنامهها مقالات نوشتهها ، از بسياري در.است
اصل همين بر اساسي ضربه هدف ، سخنرانيها از بعضي در و كتب
براي "اساسا دين كه بيان اين با گاهي.است بوده مهم
جزو حكومت كه عنوان اين تحت گاهي نيست ، مردم دنياي اداره
تحت گاهي و است شده واگذار مردم خود به كه است موضوعاتي
ونه است مشورت و عقل درجامعه ، حكومت مبناي كه عنوان اين
يا اطلاع كم افراد از برخي.ميشود دنبال هدف اين وحي ،
و قرآن در حكومت مباني "اساسا كه ميكنند استدلال مغرض
دليل به است ، نشده تبيين هدي ائمه و پيامبر كلمات يا
بحث يك بلكه نيست ديني و فقهي بحث يك بحث اين اينكه
مديريت "اساسا و است مديريتي بحث يك يا و سياسي -حقوقي
در و است شده واگذار تجربه و علوم مشورت ، مردم ، آراء به
كرده پياده را آن صورتي به بشري جامعه زماني ، مقطع هر
كه عنوان اين تحت گاهي.ندارد ارتباطي بادين و است
دنياي براي نه و است مردم آخرت آباداني براي دين "اساسا
احكامي يا و شرعي نه و است عرفي امور از حكومت يا و مردم
نه و است امضايي وجوددارد دين در حكومت زمينه در كه
استدلال نادرست سخن اين بر اينها ، امثال و تاسيسي
و سخنرانيها مقالات ، در حملات ميبينيد شما.ميكنند
حتي است كرده پيدا شدت اخير سال دو يكي طول در نوشتهها
احترام مورد (قدسسره)امام ظاهر به كه افرادي از بعضي
.دادهاند قرار هدف را زيربنايي اصل اين است ، آنها
غربزدهها و متحجرين
.است رفته دست از چيز همه شود ، سست زيربنايي اصل اين اگر
نظر اتفاق غربزدهها و متحجرين مورد ، اين در كه است عجيب
.خاصي اهداف براي و دلايلي مبناي بر كدام هر منتهي.دارند
نبايد ما و ندارد سياست به كاري دين ميگويند متحجرين
با سياست در ورود "اساسا و شويم وارد سياسي مسائل در
دين ميگويند هم غربزدهها ;نيست جمع قابل تدين و تقوي
امر يك مديريت و حكومت چون كند مداخله سياست در نبايد
و بيان اين طبق آنهاشرعي و ديني نه و است تجربي و علمي
مسائل وارد نبايد و شود حفظ دين تقدس بايد كه استدلال
قادر دين "اساسا كه استدلال اين با اينها و شويم سياسي
مسائل و گيرد عهده بر را جامعه مديريت و حكومت نيست
نحو يك با كدام هر واقع دراست مردم عهده بر سياسي
ولي خود خاص هدف به رسيدن براي كدام هر و استدلال
مورد را مهم و اساسي اصل يك دو هر واحد شعار با متاسفانه
برود دست از زيربنا اين اگر.دادهاند قرار هجوم و هجمه
طاغوت رژيم برابر در مسلمان ملت ديروز قيام و مبارزه هم
نظام اساس و بنيان هم و ميگيرد قرار سئوال علامت زير
.شد خواهد مواجه سئوال علامت با اسلامي حكومت و اسلامي
چشم به فراوان (قدسسره)امام آثار در مهم اصل اين
از قسمتهايي جلسه اين در نميبينم نيازي من كه ميخورد
تا سال 1341 از ما و كنم نقل را (قدسسره)امام كلمات
امام تاكيد سال 1368 در (قدسسره)امام حضرت زندگي پايان
حضرت بيانات و كلمات در كرات به را اصل اين بر
.ميكنيم مشاهده (قدسسره)امام
(قدسسره) امام استراتژي
براي استراتژي نوع چه (قدسسره)امام كه اين دوم مساله
براي همچنين و گذشته رژيم دوران در انقلاب پيروزي
آن ، حفظ براي و ديني حكومت يك و نظام يك بنيانگذاري
استراتژيهاي نهضت يك راهبري براي بيترديد.كردند اتخاذ
مبارزات رهبران و داد قرار حركت مناط ميتوان را مختلفي
اتخاذ را گوناگوني استراتژيهاي تاريخ طول در انقلابها و
نيز حكومت اداره و حفظ در و حكومت يك تاسيس در.كردهاند
(قدسسره)امام ولي.دارند وجود گوناگوني راهبردهاي
اعتقاد به مقطع آن در كه كرد انتخاب را خاصي استراتژي
پيروزي عامل نبود قادر استراتژي اين صاحبنظران از بسياري
به را راهبرد اين صحت (قدسسره)امام عمل در ولي باشد
.رساند اثبات
دارد ادامه
|