همايش آلمان و ايران مشترك همكاري با
برگزار اشتوتگارت شهر در سياست و مذهب
ميشود
ادامه جهان درفش قديميترين مرمت كار
دارد
...مينويسم كه است سال 43
همايش آلمان و ايران مشترك همكاري با
برگزار اشتوتگارت درشهر سياست و مذهب
ميشود
مشترك همكاري با "سياست و مذهب" همايش :علميفرهنگي گروه
.ميشود برگزار اشتوتگارت شهر در آلمان ، و ايران
اسلامي ، ارتباطات و فرهنگ سازمان عمومي روابط بهگزارش
انديشمندان ، از جمعي آن در كه همايش اين برگزاري از هدف
داشت ، خواهند شركت كشور دو اسلامشناسان و شرقشناسان
.است شده عنوان آلمان و ايران بين فرهنگي گفتوگوي گسترش
از آلمان ، در كشورمان فرهنگي رايزن خداداديان گفته به
و اسلام از عبارت همايش ، اين در بحث مورد موضوعهاي جمله
مذهب و فرهنگ -فرهنگي ياگفتوگوهاي و فرهنگي نبرد غرب ،
نقش غربي؟ فرهنگ يك بشر ، حقوق -جهانيشدن عصر در
جامعه و دولت رابطه و ها فرهنگ روابط در جمعي رسانههاي
مذاكرات دنبال به همايش ايناست سياسي فرهنگهاي در
روابط انستيتو دبيركل با بن در كشورمان فرهنگي رايزني
اكتبر ماه آن برگزاري زمان و ميشود برگزار آلمان خارجي
.است ميلادي جاري سال
ادامه جهان درفش قديميترين مرمت كار
دارد
به جهان درفش قديميترين مرمت كار :فرهنگي -علمي گروه
آثار مرمت و حفاظت پژوهشكده در همچنان "شهداد" نام
.دارد ادامه فرهنگي ميراث سازمان تاريخي -فرهنگي
با ميلهاي و شكل مربع صفحهاي از كه فلزي درفش اين
هنگام پيش سال هشت و بيست است ، شده تشكيل عقاب مجسمه
حاشيه در شهداد باستاني شهر يك شماره گورستان در كاوش
.شد فرسودگي دچار گوناگون دلايل به كه آمد دست به كويرلوت
-فرهنگي آثار مرمت و حفاظت پژوهشكده كارشناس يك گفته به
درفش ساخت روش حدودي تا پاكسازي ، مرحله اتمام با تاريخي
به ابتدا در درفش اين:افزود وي.است شده آشكار "شهداد"
مفتولهاي از استفاده با سپس بوده فلزي ورقه يك صورت
در يك صورت به را سوراخهايي درفش ، صفحه جنس هم فلزي
سانتيمتر قطر 2 به را آن لبههاي و كرده ايجاد ميان
.برگرداندهاند
به منتهي قسمت در مفتولها اين :كرد اضافه قاضيان مجيد
درآمده حلقهاي شكل به و شده لولا به تبديل پرچم ، ميله
گزارش به.ميدهد پرچم ميله به را حركت قابليت كه است
از مطلوب نگهداري براي فرهنگي ، ميراث سازمان عمومي روابط
درفش تا شده طراحي ويژه ويتريني جهان ، درفش قديميترين
در بازسازي و مرمت از پس ساله هزار پنج فرد به منحصر
.گيرد قرار عموم ديد معرض
...مينويسم كه است سال 43
كتابهاي مترجم و نويسنده روءوف ، علي با گفتوگو
- علمي كتابهاي و مجلات توليد امور مسئول و آموزشي
كشور تربيت و تعليم پژوهشكده در پژوهشي
آن از.است زندگي بازي دلپذيرترين و شيرينترين نوشتن *
و غمها همه و بديها و خوبيها همه كه بازيهايي
ميريزد ظرف يك در را زندگي شاديهاي
كه تحصيلاتي و زندگي و كار و خودتان درباره كمي ابتدا *
بگوييد؟ داشتهايد
.شدم متولد ارديبهشت 1315.ممنونم كردهايد كه لطفي از -
شهر اين در را مقدماتي دانشسراي.است مقدس مشهد زادگاهم
دريافت را "معلمي" ابلاغ كه بودم ساله نوزدهگذراندم
.شدم اعزام خراسان استان مركز غرب در روستايي به و كردم
نزديكتر شهر به كه ديگر روستاي يك و روستا آن در سال سه
با فيزيكي و كاري نظر از سال ، سه اين.كردم خدمت بود ،
بهترين جزو آنها اولياي و روستايي نوجوانان و كودكان
به و شيرين خاطرههاي و تجربهها.بود من زندگي سالهاي
كه محروميتهايي و زندگي نظر از اما ، .دارم يادماندني
غصه و غم چيز ، هر از بيشبودم رنج و غم در بود ،
.ميكرد آزردهام روستاييان فرهنگي و مادي محروميتهاي
فارغالتحصيلان حرفهاي و معنوي ارزش روزها آن
.داشت منزلتي و قرب و بود بالا خيلي مقدماتي دانشسراهاي
مانده باقي سال دو و بردند شهر مرابه كه بود امر همين
ادبي ديپلم سالها ، اين طيكردم خدمت شهر در را تعهدم
ديپلم مقدماتي دانشسراي ساله دو دوره زمان آن در.گرفتم
از يكي سال آخرين بوديم مجبورنميشد محسوب كامل
امتحان را دبيرستاني طبيعي يا رياضي ادبي ، رشتههاي
.شويم شناخته كامل ديپلم تا بدهيم
تربيت دانشگاه -عالي دانشسراي كنكور در.شد تمام تعهدم
بود انگليسي زبان تحصيليام رشته.كردم شركت -فعلي معلم
در را روزها از نيمي ،"تحصيل به مامور" صورت به و
درس را ديگر نيم و ميدادم درس تهران دبيرستانهاي
.ميخواندم
سيزده دوازده ، حدود.بازگشتم مشهد به ليسانس گرفتن از پس
آموزش مراكز و دانشكدهها و شهرم دبيرستانهاي در سال
عالي آموزشگاه و پيراپزشكي دانشكدههاي از يكي مثل عالي ،
درسنامهاي و بودم مشغول انگليسي تدريس به مدارس بهداشت
مشابه مراكز در آن تدريس كه كردم تاليف مراكز اين براي
.شد توصيه
ازكشور خارج تحصيلي بورس امتحان در.آمدم تهران به بعد
با تربيت ، و تعليم رشته در را ليسانسم فوق.شدم قبول
دانشگاه از مقرر موعد از زودتر آموزشي ، مديريت گرايش
دكتري دوره.كردم دريافت [جنوبي كاليفرنيا دانشگاه] Jusc
ايالت در] UMC كلمبيا دانشگاه تربيتي علوم دانشكده در را
گذرانده را دوره اين از نيمي از بيش كردم ، آغاز [ميسوري
تحصيل و درس اسلامي ، انقلاب خاطر به سال 1358 در كه بودم
.بازگشتم وطن به و كردم رها را
در را عمر دو ميبينم ميكنم ، نگاه گذشته به كه حالا
امور گذراندن و درس و كار عمر يكي:گذراندهام هم كنار
.نوشتن و تاليف و مطالعه عمر ديگري و زندگي
در شدهاند ، سپري هم كنار در عمر دو اين كه آنجا از
چون ، .داشتهاند مطبوعي و عميق تاثرهاي و تاثير يكديگر
در عمل و تجربه صورت به داشتم كه مطالعههايي همواره
ميشدند سبب نيز تجربهها و ميكرد پيدا نمود درس كلاس
.پيبگيرم و كنم حفظ همچنان را تحقيق و مطالعه
چيزهايي چه دربارهكنيد صحبت نوشتههاتان درباره *
چيست؟ شما نوشتههاي اصلي محورهاي و مينويسيد؟
اين.كنم دستبندي را نوشتههايم بتوانم شايد -
يك.دهم انجام مختلف گونههاي به ميتوانم را دستهبندي
و ترجمه نوشته ، :مثل است ، كارها جنس و نوع نظر از گونه
خودش خاص هواي و حال آنها از يك هر كه است طبيعي و تاليف
.دارد را
مثل.است پيامگيران و محتوا ازنظر ديگر ، گونه
و دانشجويان و مادران ، و پدران معلمان ، براي نوشتههايي
و تربيت و تعليم دنياي به كه كساني عموم و دانشگاهيان ،
براي كه ديگر نوشتههاي و دارند علاقه يادگيري و ياددهي
حرفه" محور بر كه نوشتههايي و است جوانان و نوجوانان
.است "معلمي
خود نوشتههاي و كتابها براي را محور اين چرا *
كردهايد؟ پيدا آن انتخاب براي خاصي دليل برگزيدهايد؟
تنها نه ما معلمين ميبينم ميكنم كه مقايسههايي در -
طبقات جزو بلكه هستند ، جامعه بينصيب و محروم طبقات جزو
مهارتهاي مورد در كه هستند بيگناهي و مظلوم
نميتوانند و نرسيدهاند ارضا به حرفهايشان
زحمتهاي از و برسند شغلي رضايت بهطوركليبه
.ببالند خود به و ببرند بهره ميكشند كه بيشائبهاي
نياز نوكار و نوپا و جديد معلم هزار چندين به سال هر ما
رو حرفه اين به كه كساني اتفاق به قريب اكثر.داريم
چه.دارند را شدن "حرفهمند" شايستگي و توان ميآورند ،
سرمايهگذاري شايستگي ، و توان اين كشيدن فعل براي بهتر
.باشيم داشته پسنديده و مطلوب
استانها ، تربيتي علوم دانشكدههاي گسترش و تقويت مگر
زمينههاي و رشتهها در نياز مورد معلمان تربيت براي
گسترش از دشوارتر يا اهميتتر كم داريم ، نياز كه مختلفي
است؟ عالي تحصيلات رشتههاي ديگر و پزشكي دانشكدههاي
نوع اين براي كردهام سعي نوشتههايم و كتابها در
راهكارهاي و كنم پيدا كاربردي و عملي پاسخهاي پرسشها ،
و آموزش جامعه روزي دارم اميد.بدهم نشان نيز را آن
از را آن و بكند جديتري توجه مسئله اين به ما پرورش
با بيترديد.بداند است گريبانگير كه مسايلي عمدهترين
سهولت به مشكلات و مسئلهها ساير ،"مادر مسئله" اين حل
.باشد امروز همين روز آن دارم اميد.شد خواهند مرتفع و حل
رساندهايد؟ چاپ به زمينه اين در نوشتههايي چه *
معلم تربيت:كنم ياد كتابها اين از بايد تاليف رده در -
و آموزشي تكنولوژي درسمايه معلمان ، كارمايه كارورزي ، و
را چاپ آخرين مراحل يكي ، اين كه يادگرفتن براي دادن ياد
موارد اين به بايد شده ترجمه كتابهاي از.گذراند مي
مقياس در تدريس مهارتهاي تمرين) خرد تدريس:كنم اشاره
پرورش و آموزش به نگاهي براون ، جورج پروفسور نوشته (كوچك
و است شده تنظيم و تدوين كه امروز جهان در دبستان از پيش
پرورش و آموزش به كه درون گنج يادگيري برجسته نكتههاي
خانم اتفاق به آخري كتابدارد اشاراتي قرن 21 براي
.است شده ترجمه فقيهي فاطمه
زمينههاي در مقاله از 30 بيش كتاب ، اين 7 بر علاوه
در معلمان حرفهاي مهارتهاي و پرورش و آموزش مختلف
و نوجوانان و كودكان فرهنگنامه گوناگون ، كتابهاي
شده چاپ روزنامهها فرهنگي بخش در نيز و تخصصي مجلههاي
.است
علاوه كردهام ، سعي نوشتهها ، اين اتفاق به قريب اكثر در
كه ننويسم مطلبي يادگيري ، -ياددهي اصول و تعاريف بيان بر
معلمان براي اجرايي و عملي و كاربردي نمونههاي از خالي
قرار دستهبندي اين دوم رده در كه كتابهايي.باشد
جوانان و نوجوانان براي كه هستند كتابهايي ميگيرند ،
تجربهها همان نوشتهها اين از برخي خميرمايه.نوشتهام
به معلمي ، دوران از كه هستند نشدني فراموش خاطرههاي و
ميليون ، يك داستانهاي.آوردهام دست به روستا ، در ويژه
دو ولي.جملهاند اين از آبم من ادبي قطعه و ما ، كتابخانه
موضوعهاي برفي كفشهاي با و عمر شيشه داستان كتاب
.دارند متفاوتي
براي علوم مجموعه" عنوان با ترجمه اينها 5 بر علاوه
اينها مجموعه اين كتابهاي.است رسيده چاپ به "نوجوانان
:هستند
وآكنه شب ، آسمان جوي ، پديدههاي خودرو ، گلهاي فضا ،
رمضانعلي دكتر كمك به آخري كتاب ،(جواني جوشهاي درمان)
.است شده ترجمه يوسفي
نوشته نوجوانان و كودكان ادبيات نيزدرزمينه مقاله چندين
گفتم كه مواردي به.است رسيده چاپ به كه كردهام ترجمه يا
و موضوعي ويرايش كه متعددي مقالههاي و كتابها بايد
.كنم اضافه نيز است ، را شده گذاشته عهدهام به آنها ادبي
مينويسيد؟ چگونه *
هر كه معني اين به.هستم "سخت" خيلي مورد اين در -
براي وقتي تا و ميخوانم چندبار و چندين را نوشتهاي
از دست نياورد ، فراهم را درونيام رضايت و نيفتد جا خودم
بازهم اگر رضايت ، اين كسب از پس حتيبرنميدارم سرش
.ميپردازم تازه ويرايش و پيرايش به بخوانم ، را نوشتهام
كه سالهايي.است نكرده رها مرا وقت هيچ وسواس اين
اين.ميكردم بازي وسواس اين ، با داشتم زيادتري اشتغال
البته.ميافتادم عرضه فكر به كمتر و ميكرد سرگرمم بازي
با هم آن -را كردن زندگي براي تكاپور دشواريهاي بايد
بازي اين كنار -است كرده نصيبم (!)معلمي شغل كه مواهبي
دستم به بيشتري مجال شدم ، بازنشسته وقتي.آورم حساب به
.ميكنم استفاده مجال اين از هم هنوز كه افتاد
از غير ديگري فعاليت آيا و مينويسيد؟ هم هنوز آيا *
داريد؟ نوشتن
از 43 بيش به من آموزشي و فرهنگي خدمت كه اين با بله ، -
.نشدهام خسته كه حال تا.مينويسم هنوز ميرسد ، سال
آن از.است زندگي بازي دلپذيرترين و شيرينترين نوشتن
و غمها همه و بديها و خوبيها همه كه است بازيهايي
با برقي همزن مثل و ميريزد ظرف يك در را زندگي شاديهاي
كار اين صرف كه زمانيميآميزد هم در را آنها سرعت
از كه معجوني بيشتر هميشه چون.است ارزشمند خيلي ميشود
و بو طعم ، ميآيد دست به غم ، و شادي و بد ، و خوب آميختگي
من براي روزي هيچ اميدوارم.ميدهد را "زندگي خود" مزه
.بنويسم نتوانم يا ننويسم ، كه نباشد
در است سال كه 10 بگويم بايد سوءال دوم بخش مورد در
وزارت به وابسته پژوهشي موءسسه تربيت ، و تعليم پژوهشكده
-علمي كتابهاي و مجله توليد و تهيه وظيفه پرورش ، و آموزش
پژوهشنامه" مجله.دارم عهده به را پژوهشي -آموزشي
سال ميشد 7 منتشر خبري فصلنامه صورت به كه "آموزشي
و منظم طور به فصلنامه اين از شماره و 26 داشت ادامه
و توسعه سبب به مجله اين كه وقتي.شد منتشر توقف بدون
وظيفه شد ، متوقف رايانهاي اطلاعاتي فرآوردههاي گسترش
عهدهام به پژوهشي /علمي كتابهاي چاپ و توليد بر نظارت
از آنها همه كه است شده منتشر كتاب تاكنون 22.شد سپرده
به و شده استقبال دانشگاهيان و دانشجويان فرهنگيان ، جانب
و تهيه دست در ديگر كتاب چندين.است رسيده متعدد چاپهاي
ميكنم فكر.شد خواهد منتشر موقع به كه است تدوين
كتابهاي چاپ و توليد نظر از تربيت و تعليم پژوهشكده
كارشناسان ، برنامهريزان ، سياستگذاران ، براي تخصصي
.است داشته خوبي توفيق علاقهمندان و معلمان
متشكرم *
.سپاسگزارم هم من -
فرهنگي اخبار
|
به پرورش و آموزش وزارت نيروهاي انتقال
است آزاد غيرانتفاعي مدارس
و آموزش وزارت نيروهاي پرورش ، و آموزش وزير موافقت با
مدارس به ميتوانند اداري و پرورشي آموزشي ، از اعم پرورش
.شوند منتقل غيرانتفاعي
به مشروط غيرانتفاعي مدارس به دولتي نيروهاي انتقال
صورت در و انساني نيروي كمبود با مدارسدولتي مواجهنشدن
.است امكانپذير مدارس اين موءسسين يا موسس تقاضاي
و ايثارگران شاهد ، معاونت عمومي روابط گزارش به
كاركنان شدن مامور پرورش ، و آموزش وزارت مشاركتهايمردمي
بر نظارت شوراي نظر با ديگرنيز منطقه به منطقهاي از
.است بلامانع استان غيرانتفاعي مدارس
مدارس در مامور نيروي نفر هر ازاي به گزارش ، اين براساس
هم متوسطه و راهنمايي مدارس در و دانشآموز شش ابتدايي ،
و رايگان صورت به پرورش و ادارهآموزش معرفي با نفر پنج
.ميشوند ثبتنام تخفيف با يا
كودكان كتابهاي حوزه در جديد كتاب ده
كتاب ده رنگوارنگ ، قصههاي مجموعه از علم ، معيار نشر
به (الف سني گروه ويژه) كودكان كتابهاي حوزه در را جديد
.است كرده عرضه نشر بازار
اول چاپ كه كتابها اين مشخصات ما ، خبرنگار گزارش به
شمارگان 15 با و سال 1377 روزهاي واپسين در آنها كليه
با (چهاررنگ مصور ، -خشتي قطع) صفحه در 12 و نسخهاي هزار
:است زير قرار به شده ، منتشر ريال قيمت 1500
سالك ، داود :نويسنده -فهميده فيل ترسيده ، سنجاب *
.شهلا شيرين :تصويرگر
:تصويرگر كريمي ، رضوان :نويسنده -دانا روباه ناقلا ، گرگ *
.شيخزاده احمد
:تصويرگر احمدي ، ژيلا :نويسنده -كوچولو سياه جوجه *
.شهلا شيرين
.صفايي داود :تاليف -رنگآميزي و شعر با اعداد آموزش *
احيايي ، محمود :نويسنده -بدزبان مار مهربان ، مرد *
.چرخيان ميترا :تصويرگر
محمدعلي :تصويرگر صفايي ، داود :نويسنده -كوچولو موش *
.افغان سپهر
.شهلا شيرين :تصويرگر صفايي ، داود :نويسنده -زرنگ گنجشك *
:تصويرگر -سالك داود :نويسنده -درميزنه؟ كيه كيه *
.افغان سپهر محمدعلي
داود :نويسنده -سياه تنبل كلاغ پاكوتاه ، زرنگ مرغ *
.احمدي مجتبي :تصويرگر صفايي ،
فيروزه :تصويرگر احيايي ، محمود:نويسنده -عروسكها شهر *
.مظفري
دانشآموزان ويژه آزمايشگاهي مسابقه برگزاري
ابتدايي پنجم
و آموزش اداره آموزشي تكنولوژي و تجهيزات ستاد سوي از
ويژه آزمايشگاهي ، مسابقه دوره يك تهران ، منطقه 16 پرورش
.شد برگزار ابتدايي پنجم سال پسر و دختر دانشآموزان
ترويج بهمنظور كه مسابقه اين در ما ، خبرنگار گزارش به
توسعه عملي ، كارهاي حوزه در علمي فعاليتهاي فرهنگ
از پس شد ، برگزار علمي تفكر پرورش و دستورزي مهارتهاي
مختلف آزمايشهاي انجام و عملي فعاليت مرحله چند برپايي
فاطمه بياتي ، مريم خرم ، مهرنوش دانشآموزان ، توسط
بخش در مخلصيان سپيده و ميرزاپور فرزانه بهراميان ،
نورمحمدي ، محمدرضا انصاري ، علي عليقلي ، پيمان و دختران
رتبههاي به پسران بخش در خجسته محمدرضا و خدمتي مجيد
.يافتند دست پنجم تا اول
|
|