سينمايي فيلم كارگردان قادري ، ايرج
!نكنيد نقد مرا ميكنم تمنا :"طوطيا"
فيلمساز دوخواهر
خبر ، هنر
سينمايي فيلم كارگردان قادري ، ايرج
!نكنيد نقد مرا تمناميكنم :"طوطيا"
بيشتر سوي از كه انتقادهايي بهرغم ،"طوطيا" فيلم
از بيش گذشت با و است وارد آن فيلمساز و فيلم به منتقدان
مناسب چندان نه فصلهاي از يكي در آن نمايش از ماه دو
دارد ، قرار فيلمها فروش جدول درصدر همچنان اكران ، براي
كردهايم گفتوگويي قادري ، ايرج فيلم ، اين كارگردان با
:ميخوانيد كه
.بگوييد طوطيا فيلم ساخت چگونگي از *
عليرضا خوبم همكار و دوست من ، اوليه ايده براساس
آن حاصل و گرفت نام طوطيا كه نوشت فيلمنامهاي داودنژاد
.سينماهاست پرده بر امروز كه است فيلمي
وفادارمانديد؟ داودنژاد فيلمنامه به چقدر *
دلايلي به است ممكن يعني.ميداد اجازه شرايط كه آنجا تا
ساختار در اما باشم شده تغييراتي به مجبور كار حين در
.ندادم تغييري آن اصلي
اجتماعي واقعيتهاي با حد چه تا فيلم اين ميكنيد فكر *
دارد؟ همخواني
جامعه در روز مساله يك فيلم موضوع كه چرا.زياد بسيار
بيرون در آنها اشتغال و اجتماع صحنه در حضورزنان ;ماست
حضور كه زندگيهاست همين از يكي داستان من فيلم.منزل از
كل فضاي بر خوشايند چندان نه تاثيراتي اجتماع در خانه زن
...ميگذارد خانواده
نيست؟ اينطور شده ، اغراق بسيار اما... *
.نبود دور نظرم از كار دراماتيك بافت حال هر به
ميكشاند جنون به را مرد كار پايان در كه بحراني اما *
...ميرسد نظر به غيرواقعي بسيار
دغدغههاي و گرفتاريها بهنظرم نميبينم ، اينطور من نه
دكتر يك حتي بكشاند ، جنون مرز به را كس هر است ممكن ذهني
...را روانشناس
ميكنيد فكر ميبينيد؟ درچه را فيلم از استقبال دليل *
باز بود فيلم پاي قادري ايرج جز ديگري كارگردان اسم اگر
ميشد؟ مواجه بالايي فروش چنين با هم
را فيلمهايم و دارند محبت من به بسيار مردم حال هر به
.پرسيد آنها از بايد را سئوال اين ميپسندند
ميزان چه تا شما خود بدانم ميخواهم ميپرسم شما از نه *
آثار و اسم همراه به كه هستيد سينما از نوعي به معتقد
ميشود؟ ياد آن از شما
دفعات به است ، فيلمفارسي واژه منظورتان اگر نميدانم
چرا؟ و شد باب كجا از اصطلاح اين نميدانم كه گفتهام
از طبقهاي هر از و ميفروشد ميليون كه 160 فيلمي اگر
ميپسندند هم را كار حاصل و ميروند آن ديدن به اجتماع
ندارم ، هم ابايي و سازم فيلمفارسي يك من است ، فيلمفارسي
و ساختن بهتر براي البته.است من فيلمسازي نحوه اين
همين دارم توان در آنچه اما.ميكنم سعي شدن مقبولتر
مينويسند نقد و نميپسندند مرا فيلم كه آنهااست
نميدانم است متفاوت هتاكي با نقد من نظر به اما مختارند
هر من گذشته نكنيد ، نقد مرا ميكنم تمنا كه بگويم چطور
در اگر ندارد امروزم فيلمسازي به ارتباطي بوده كه چه
و ببخشيد مرا كه گفتهام بارها بوده اشتباهي كارنامهام
نه كنيد نقد را كار حاصل شما و بسازم را فيلمم بگذاريد
!مرا حرفهاي پرونده
جرياني با مخالفت شما با مخالفت شايد گفتم كه همانطور *
نميپسندند؟ منتقدان كه است فيلمسازي از
بسيار فيلم يك سويي از است ممكن چطور نميفهمم را اين من
كمترين بدون ديگر طرف از و بگيرد قرار استقبال مورد
معرفي بيارزشي و مبتذل كار منتقدان برخي توسط ترديدي
.شود
براي كه نيست تماشاگري به توهين نظردوستان ، اين آيا
چه به مخالفتها اين دارد ، دلايلي غلط يا درست به انتخابش
نميتواند سينما عام و هميشگي مخاطب اينكه يعني است معني
كار اين به قادر ما از عدهاي فقط و بدهد درست تشخيص
از گروهي مطلوب سينماي جز سينمايي هر آيا...هستيم
...توهينهاست بدترين مستحق و شده طرد و بد منتقدان ،
نداريد؟ اعتقادي خاص مخاطب با سينماي به هم شما پس *
البته و - نبايد كه همه ميگويم من نيست اينطور "اصلا نه
همه كه است رسم دنيا كجاي درباشند فليني -نميتوانند
.بسازند - خاص مخاطب با شما قول به يا -هنري يا متفاوت فيلم
سينماي سينماست ، صنعت ويژگيهاي از متفاوت محصولات عرضه
خاص مخاطب دنيا جاي درهمه هنري و كمدي ملودرام ، اكشن ،
حضور نفي بر دليلي نميتواند كدام وهيچ دارد را خودش
پرده بر فيلمي من فيلم با همزمان الان همين باشد ديگري
سازنده و برده جايزه زيادي فستيوالهاي در كه سينماهاست
همه ميشود مگر اما.است بنده احترام مورد بسيار هم آن
را ديگران و بدهند نشان را فيلم يك همان ايران سينماهاي
خودش مخاطب فيلم آن است ، منطقي اين "اصلا .كنند بايكوت
ديدن به مجبور را كسي من نه..هم من فيلم و دارد را
با تصميمنهايي.را كسي عزيز همكار آن نه ميكنم طوطيا
ميفروشد خوب هم نظر مورد فيلم قرار از..است اثر مخاطب
!باشد اثر بودن مبتذل بر دليلي نميتواند "صرفا فروش پس
شما به وارد انتقادهاي از برخي كه ميپذيريد حال هر به *
است؟ غرضورزي از خالي آثارتان و
كار مدعي و ندارم تعصبي هيچ ، من است همينطور "حتما بله
.نيستم هم خارقالعادهاي
سينما از ديگري جور و ميدهم انجام بلدم كه را كاري من
نميكند ، برقرار ارتباط امروزي مخاطب با نظرم به كه را
كارم شيوه همين در اما باشم ، بلد ميخواهم نه بلدم نه
.دارم اشكالاتي "مسلما
راهنماييهاي كه را كساني همه دست گفتهام هم كرات به
.ميفشارم باشد ، آثارم كيفي سطح ارتقاء باعت سازندهشان
دو ميتوانيد سال يك در شما كه است چگونه ديگر ، پرسش و *
بسازيد؟ فيلم
سال دو طي فراوان مشكلات با را فيلم دو اين من نه ،
عمومي اكران و جشنواره در آنها نمايش زمان فقط و ساختم
تا ميتوانم بله بدهد ، اجازه امكانات اگر اما شد ، همزمان
برقرار خوبي ارتباط مخاطبم با و بسازم هم فيلم سه سالي
.كنم
در كسي ميروم ساعت يك در من كه را مسيري شايد نميدانم
!است؟ من مشكل اين كند طي روز سه
با مقايسه در خاك در پنجه ديگرتان فيلم كه آن دليل *
چه درآمد نمايش به سكوت در و انتقاد و جنجال بدون طوطيا ،
بود؟
.نكنم صحبتي "اصلا فيلم آن به راجع دهيد اجازه من به
فكر درآمد ، نمايش به نامناسبي شرايط در و آگهي بدون فيلم
به خودشان فيلم آن كننده پخش و تهيهكننده دوستان ميكنم
!زدند گل خودشان
...پاياني صحبت و *
كه كاري تنها حرفهاي فضاي از دوري سال پانزده از پس من
پذيرفته جامعه و نظام كليت توسط دليل هر به بودم ، آموخته
دارم دوست بد يا خوب هم حالا و گرفتم كار اجازه و شدم
دل و جان با هم را سازنده انتقادهاي بدهم انجام را كارم
.نميدانم نقد را توهين و هتاكي كه آن عين در ميپذيرم
است من حرفه فيلمسازي دوستان ، كه بگويم ميخواهم اما
كه هستم اجتماع اين شهروندان از يكي من حرفهام از وجدا
راه باران و آفتاب زير درخيابان شما مثل ميخواهد دلم
...بدهيد من به را اجازه اين "لطفا بروم ،
فيلمساز دوخواهر
افران "دليا" و "نورا" با گفتوگو
"داري تونامه" فيلم در هنرمند خواهر دو افران دليا و نورا
اين پيرامون بحث.داشتهاند خوبي مشترك همكاري هم با
خانه داخل فضاي.ميشود انجام افران نورا منزل در فيلم
حرفهاي كار دفتر يك مثل.ندارد خانه يك به شباهتي هيچ
روبرو خوبي فروش با عمومي اكران در كه داري تونامه.است
نورا.آنهاست حالات و روحيه منعكسكننده نوعي به شد ،
مثل هم دليا.ميكند فكر رمانتيك و امروزي خيلي افران
منتقل خود خاص شكل به را روحيه اين كه تفاوت اين با اوست
را خود حرفهاي كار دارد سال كه 57 "افران نورا".ميكند
حرفه از سر زودي به و كرد شروع روزنامهنگاري با
فيلمسازان ديگر براي نخست او.درآورد فيلمنامهنويسي
ملاقات را سالي هري وقتي و نيكولز مايك سيلكوود مثل)
اين موفقيت از بعدمينوشت فيلمنامه (راينر راب ميكند
كارگرداني خود ميگيرد تصميم افران كه بود فيلمها
من زندگي اين فيلمهاي و بگيرد عهده به را فيلمنامههايش
.ميسازد را مايكل و سياتل در بيخواب است ،
خواهر فيلمنامههاي بيشتر نگارش در و است ساله 54"دليا"
يك نيز او حال عين در.است داشته همكاري وي با خود
نشريات و روزنامهها براي مقالاتي و است روزنامهنگار
نگارشي امپراطوري" يكديگر كمك با دو اين.مينويسد معتبر
والدين امپراطوري اين دركردهاند تاسيس را "افرانها
فيلمنامهنويسان آنهادارند حضور نيز -فوب و هنري -آنها
داري نامه تو فيلمنامههستند سينما پنجاه و چهل دهه
فيلم.دارد خود در را افران خانواده نگارشي سنن تمام
نام به "لوبيچ ارنست" كلاسيك اثر شده دوبارهسازي نسخه
"استوارت جيمز".است سال 1940 محصول حوالي همين مغازهاي
نقش در كلاسيك فيلم اين بازيگران "سوليوان ماركارت" و
از و نميشناسند را يكديگر كه ميشوند ظاهر كارمنداني
"راين مگ" جديد فيلم در.ميكنند مكاتبه هم با نامه طريق
كه است كودكاني اسباببازي و كتاب كوچك فروشگاه يك مالك
از يكي سروكله زودي به اما.است راضي خود كار از
محل نزديكي در كودكان اسباببازي و كتاب بزرگ شعبههاي
رقيب فروشگاه اين اداره مسئوليت.ميشود پيدا او كار
پيچيده زماني اوضاع "هنكس تام" جز نيست كسي بهعهده
آنكه بدون كاراكتر دو اين ميفهمد بيننده كه ميشود
و هستند دوست هم با كامپيوتر طريق از بشناسند ، را يكديگر
.ميكنند نامهنگاري
كودكان ، فروشي كتاب از افران خواهران زير گفتوگوي در
.ميكنند صحبت...و پدرخوانده كامپيوتري ، نامهنگاري
ديدگاههاي دليا اما.باشد بزرگتر خواهر نورا است ممكن
.ميكند صحبت مستقل موضعي از و دارد را خودش
راين مگ و هنكس تام مينوشتيد ، را فيلمنامه وقتي آيا *
داشتيد؟ ذهن در را
فكر منميكنيم عمل شكل همين به هميشه ما:افران نورا
كه كرد پيدا سينما صنعت در بتوان را كسي هيچ نميكنم
را نفر دو اين مينويسد ، رومانتيك كمدي فيلمنامهاي وقتي
دو اين براي را فيلمنامهاش و باشد نداشته خود ذهن در
.ننويسد نفر
است؟ طور همين "واقعا *
نظر ديگران درباره نميتوانم و هستم خودم فقط من خب ، :ان
.باشد طور همين ميكنم فكر اما.بدهم
تهيهكننده را فيلم توليد ايده ميدانم من كه آنجا تا *
.داد "دانر شولر لورن" آن
امي" يعني ترنر شركت مسئولان از يكي طريق از ما:ا.ن
جريان در (است پيكچرز كلمبيا مسئول اكنون كه) "پاسكال
همين مغازهاي فيلم امتياز ترنر تد.گرفتيم قرار كار
كارمندان از يكي را اصلي ايده.دارد اختيار در را حوالي
بجاي كه داد پيشنهاد دانر شولر.داد دانر شولر
استفاده (Email) كامپيوتري پست از معمولي نامهنگاري
.كنيم
براي خوبي خيلي ايده كه گفتيم مسئله اين شنيدن از پس ما
فيلمنامه اصلي مشكل او حقيقت در.است امروزي فيلمنامه يك
يك متن نگارش هنگام ميدانيد ، .بود كرده حل خوب خيلي را
"ظاهرا كه ميشويد روبرو مشكلي با شما فيلمنامه يا نمايش
در.ميگيرد زيادي خيلي وقت آن حل اما است ، ساده خيلي
كه نبود نيازي جديد فيلم در نامهنگاري براي حقيقت ،
.شوند دور خيلي خود كار و زندگي محل در اصلي شخصيتهاي
مشكل حلكننده حقيقت در كه رسيديد جايي به چگونه شما *
بود؟ شما
ايدهاي هيچ من" گفتم دليا به كه ميآيد يادم به :ا.ن
اي":گفت او و ".بنويسم چگونه را فيلمنامه اين كه ندارم
نظر در را شهر در منطقهاي.است ساده خيلي كار اين بابا ،
.بده قرار آن خيابانهاي از يكي در را فروشگاه يك بگير ،
زندگي به بقيه كنار در كه كن رها را اصلي شخصيت دو بعد
".بدهند ادامه
سادگي؟ همين به *
در بايد من كه ميرسيد نظر به چنين.بله :افران دليا
اما.باشم بوده هست ، فيلم در كه آنچه به شبيه فروشگاهي
رمانتيك كمدي فيلمهاي در "معمولا كه را مشكلي ما خب ،
خيلي "معمولا فيلمها نوع اين در.ميشناسيم دارد وجود
بتوانيد كه باشيد داشته ستونهايي شما كه است سخت
كمدي فيلمهاي در.كنيد بنا آنها روي را شخصيتها
از من و دارند فاصله هم از خيلي "معمولا آدمها رمانتيك
.نيستند هم كنار در و هم با آدمها اين چرا ميپرسم خودم
در دارم دوست من" ساده جمله اين تا نميشود پيدا كسي چرا
بود مسئله اين از بعد بياورد؟ زبان به را "باشم شما كنار
تا ميشود باعث چيزي چه كه شد مطرح من براي پرسش اين كه
قصه اصلي خط مسئله همين باشند؟ جدا و دور هم از آدم دو
.برد جلو به را فيلم
هم با كه شخصيتي دو كه كنم اضافه هم را نكته اين :ا.ن
بعد ، نميشناختند را يكديگر دارند كامپيوتري مكاتبه
و دقيقتر ميشوندشناخت مجبور آدم دو اين كمكم
زيادي فيلمهاي ما روزها اينكنند پيدا هم از نزديكتري
پايان در نميشناسند ، را يكديگر كه شخصيتي دو كه نداريم
.كنند ازدواج هم با ماجرا
رفت؟ پيش صورت چه به فيلمنامه نگارش كار *
به را نتيجه بعد ، و ميكرديم گفتوگو و بحث اول ما :ا.د
ساده خيلي كارمان ترتيب اين به.ميكرديم منتقل كاغذ روي
.بود راحت و
روان و سريع خيلي كار تا ميشود باعث كار شيوه اين :ا.ن
كار كه -مادرمان و پدر ميدانيم ما مثال ، براي.برود پيش
روي بر كدام هر -ميدادند انجام مشترك صورت به را نگارش
مادرم و ميزد قدم پدرمميشدند متمركز كار قسمت كدام
شيوه اين به دليا و من خب ، اما.مينشست تايپ دستگاه پشت
و مينشيند تايپ دستگاه پشت او وقتها بعضي.نميكنيم كار
را صحنه يك پيرامون بحث او وقتها بعضي.من وقتها بعضي
كارمان ميكنيم سعي.من وقتها بعضي و ميكند شروع
.باشد يكديگر تكميلكننده
شهر در كامپيوتري پست روي هم زيادي تحقيقات بايد شما *
نميسازيد ، آشكار را مسئله اين اما.باشيد كرده نيويورك
زندگي از جامعي شناخت بگوئيد كار اين با داريد قصد آيا
داريد؟ نيويورك مثل شهري در آدمها
و دهيم انجام درست را كارمان كرديم سعي فقط ماخير :ا.ن
.كنيم عمل هوشمندانه
كه است ارتباطي وسايل از يكي هم كامپيوتري پست :ا.د
شيوه اينميكنند استفاده آن از روزها اين آدمها
.نيست غريبي و عجيب چيز ارتباطي
جلب مرا توجه كامپيوتري پست با رابطه در كه نكتهاي :ا.ن
نه و است نامه يك نه ارتباطي شيوه اين كه است اين ميكند
و ذهن درون در كه است چيزي ارتباط اين كل.تلفني تماس يك
برقرار را ارتباط شيوه همين به و دارد وجود شما سر
.ميكنند
داريد؟ هم درگيري و تضاد نگارش هنگام *
.ميافتد اتفاق اين وقتها بعضي و است طبيعي "كاملا :ا.ن
ميكند؟ اضافه فيلمنامه بر را چيزهايي چه شما از يك هر *
هم؟ به شبيه يا متفاوت چيزهاي و مسائل
دارد آدم وقتي ميكنم فكر من.دارد كار نوع به بستگي :ا.د
چيزهاي خود مقابل طرف از ميدهد ، انجام مشترك كار يك
.ميآموزد زيادي
شما به چيزي چه كار اين با رابطه در مادرتان و پدر از *
است؟ رسيده ارث
.هستيم كارمان عاشق ما تمامي.كار به عشق :ا.د
كار درباره را هرچه ميكنم فكر.نميدانم خب ، :ا.ن
.بردهام ارث به و گرفته ياد آنها از ميدانم ، نويسندگي
كار و كرده محبوس اتاقي در را خود شما والدين آيا *
ميكردند؟
هر آنها.ميزدند سر استوديو به هميشه آنها.خير :ا.ن
.ميرفتند فوكس استوديوي به جداگانه ماشينهاي با صبح روز
آنلاين فيلم هفتهنامه :منبع
زياري كيكاوس :ترجمه
هنر خبر ،
سنتي جشنواره كارشناسان اعزام
در كننده شركت گروههاي از برخي كار تكميل منظور به
اين برگزاري ستاد طرف از آئيني سنتي جشنواره دهمين
خواهند اعزام راهنما استاد عنوان به كارشناساني جشنواره
شده ، پذيرفته نمايشهاي بازبيني هيات طرف از تصميم اين.شد
اتخاذ شهرستان از كننده شركت نمايشهاي بررسي از پس
اسلامي ارشاد و فرهنگ وزارت نمايشي هنرهاي مركز و گرديده
كننده شركت كارهاي شدن قويتر در سعي امكان اين ايجاد با
.دارد آئيني -سنتي نمايشهاي جشنواره دهمين در
عشايري جشنواره ميزبان لرستان
سنتي و بومي نمايشي آئينهاي حفظ و حرمتگذاري راستاي در
برگزار ماه مرداد دوم نيمه در عشايري جشنواره ايران ،
.ميشود
از (ماه 77 آذر) پذيرش مهلت پايان تا جشنواره اين در
دبيرخانه ، دفتر به ارسالي نمايشي طرح و متن مجموع 45
براي را نمايشنامه تعداد 27 بررسي ، از پس بازخواني هيات
مورد تير تاريخ 25 از تعداد اين كه كردند ، معرفي بازبيني
.ميگيرد قرار بازبيني
اليگودرز شهرستان در امسال جشنواره اين برگزاري محل
هنرهاي مركز همكاري با جشنواره اين است گفتنيبود خواهد
برگزار لرستان مركز اسلامي ارشاد كل اداره و نمايشي
.ميشود
گروسي اميرنظام يادواره تئاتر جشنواره چهارمين
ميشود برگزار بيجار در
و فرهنگ اداره همكاري با بيجار شهرستان نمايش انجمن
يادواره تئاتر جشنواره چهارمين دارد نظر در اسلامي ارشاد
برگزار شهرستان اين در ماه مرداد در را گروسي اميرنظام
.كند
جشنواره اين در شركت براي شده تصويب نمايشهاي بازبيني
نيز جشنواره اين برگزاري زمان و است تير تا 30 از 25
.بود خواهد مرداد دوم نيمه
خياباني نمايش اجراي و 7000 جوانان كار ،
نمايش اجراي سراسري 7000 همايش اولين بازخواني نتايج
جوانان بين كار فرهنگ ترويج عنوان با كه كشور در خياباني
.شد اعلام ميشود ، تشكيل
به كشور سراسر از ارسالي نمايشنامه و طرح بين 201 از
داوود از متشكل كه متون بازخواني هيات جشنواره ، دبيرخانه
از پس بودند الوند محمدرضا و فرهنگ محمود بيگي ، فتحعلي
و طرح و 57 تهران از را نمايشنامه و طرح تعداد 73 بررسي ،
.پذيرفتند شهرستان از را ديگر نمايشنامه
تصويبي متون و تيرماه تا 10 از 5 تهران تصويبي متون
قرار ارزيابي و بازبيني مورد تير تا 27 از 17 شهرستان
.گرفت خواهند
خبر اين اعلام ضمن همايش اين برگزاري مسئول فرهنگ محمود
همايش اين در نمايشي هنرهاي مركز كه را مدتي بلند اهداف
:كرد تشريح چنين ميكند دنبال
و سازنده انگيزههاي ايجاد و جوانان تشويق كار ، شناخت
و حمايت و تشويق و سازندگي سمت به جوانان هدايت پويا ،
نيل راه در كار فرهنگ شناخت كردن مهيا جوانان ، راهنمايي
جوانان ، بين در كار فرهنگ ترويج خودكفايي ، بزرگ اهداف به
بهرهوري سطح ارتقاء جهت در تلاش و بيكاري عوامل شناخت
و جوانان در ضروري غير كارهاي موضوع به پرداختن كار ، در
اجرا و تحقيق و كار به تئاتري گروههاي گرايش آن ، اثرات
است اهدافي جمله از كار زمينه در مطرح مشكلات مقوله در
همايش اين راستا همين در.ميشود دنبال همايش اين در كه
و تهران ميادين و پاركها در خياباني نمايش اجراي 7000 با
آينده ، مرداد از است ، گفتني.ميشود برگزار ديگر استان 28
خود اجراهاي همزمان كشور سراسر در كننده شركت گروه 70
. داد خواهند قرار عموم ديد معرض در را
تهران سينماهاي در فيلمها اكران جديد طرح
جديد گروهبندي و فيلمها اكران جديد طرح :هنر و ادب گروه
نمايندگان سوي از كه سال 1378 ، در تهران سينماهاي
تهيه اتحاديه و ايران سينماداران انجمن تامالاختيار
سال 1378 براي بود شده ارائه ايران فيلم توزيع و كنندگان
امور معاونت ارزشيابي و نظارت كل اداره موافقت مورد
.گرفت قرار سينمايي
طرح اين در سينمايي معاونت رسانههاي امور دفتر گزارش به
ايراني فيلمهاي نمايش مخصوص گروه پنج به تهران سينماهاي
.شدهاند تقسيم خارجي فيلمهاي اكران مخصوص گروه يك و
:است شرح اين به تهران سينماهاي جديد گروهبندي
.سروش و ارم شاهد ، ملت ، قدس ، 2 ،-بهمن سينماهاي يك گروه
-سه گروه.البرز و مراد پيروزي ، فرهنگ ، استقلال ، -دو گروه
گروه.سارا و سعدي تهران ، بلوار ، افريقا ، تماشا ، شهر
.رودكي و ميلاد ماندانا ، آستارا ، فلسطين ، مركزي ، -چهار
گروه.جمهوري و جوان كانون ، جديد 1 ، عصر صحرا ، -پنج گروه
سپيده و كريستال سينماهاي:خارجي فيلمهاي
افزايش هدف با است قبل سال شده اصلاح طرح كه طرح اين
پرمخاطب فصل در سينمايي فيلم پنج اكران همزمان توانايي
اجرايي آئيننامه گزارش اين براساساست شده ارائه سال
ازنمايندگان مركب نمايش تنظيم شوراي توسط مذكور طرح
توزيع و كنندگان تهيه اتحاديه و ايران سينماداران انجمن
شورا اين پيشنهاد از پس كه تهيه سينما خانه و ايران فيلم
اطلاعكليه به ارزشيابي و نظارت كل اداره موافقت و
.رسيد خواهد علاقهمندان و دستاندركاران
هندسي ساختار برپايه آثاري
آن برتافتن مانع چيز هيچ كه است جوشنده چشمهاي هنر
به جا هر و كس هر در هنر ميدانيم چنانكه.شد نخواهد
شرايط و زمان مقتضاي به و كرده بروز خويش به منحصر گونه
پديدار و سربرميكند هنرمند انديشه به اتكا با و موجود
انفرادي نمايشگاه چندين برپايي شاهد اين از پيش.ميشود
و گالريها در سليمي همايون دكتر نقاشي آثار از گروهي و
از ملهم "عموما كه سليمي همايون آثار.بودهايم موزهها
و آن هندسي ساختار برپايه و ايراني اصيل معماري
او ذهن نقاشانه مكاشفه و عرفاني رازهاي و رمز دربرگيرنده
به او نقاشي بوم پهنه بر فعال و اكشن گونهاي به كه ;بود
كه آن اجراي در بود شتابي چنان را نقاش و ميرسيدند ظهور
اين پس در چه اگر.داشت وامي چنيناش زمان تنگي گويي
.بود نهفته آشكار بردباري و صبر نشان پرده
گياه پرورش به را خويش هنر و ذوق سليمي كه است سالي چند
دارد ژاپن و چين شرق فرهنگ در ريشه كه "بنزاي" شيوه به
در ديرين استقامتي و آرامش سكوت ، روح.است داشته معطوف
ماشينيزم زائيده رخوت و خمودگي از.است متجلي كارها اين
پويايي و بالندگي و است رشد حكايت حكايت.نيست خبري
.صبر مقام در سنگ دل در پنهان و ناپيدا
شاهد جنجال و هياهو از بدور كار اين در سليمي همايون
برگهايي و شاخ ويرايش و پيرايش به و است شكوفايي
;ميدارند ارزاني بيننده به را طراوت و نشاط كه ميپردازد
شمار به "ذن" گونهاي سليمي براي دلمشغولي اين.بيدريغ
و گرانباري و ميآموزد را ناممكن در زيستن او.ميآيد
.است هستي به خود دين اداي پي در و ميآزمايد را مشقت
اين در و نيست طبيعي روند از جداي چيزي آفرينش ، او براي
سكوت و ميرسد ثبوت و ظهور به اوست انديشه صيرورت و سير
از روشنتر بايزيد بقول و است شاخ بن اين گرانباربر
در صابري صدره و شدم سكوت سراي ساكن نديدم ، چراغي خاموشي
يگانگي از او چشم ميشود مرغي كه است اينگونه..پوشيدم
.هميشگي از او پر و
هدايت رضا
جهان برجسته عكاس پنج آثار نمايش
عكاس پنج" عنوان با عكس تخصصي نمايشگاه :هنر و ادب گروه
فرهنگسراي در هفته يك مدت به خرداد از 25 "جهان نامدار
.است شده برگزار نياوران
كارتيه هانري" ،"پورتر اليوت" آثار نمايشگاه اين در
در "هويزر روبرت" و "ماينوروايت" ،"كودلكا جوزف" ،"برسون
.ميگيرد قرار عموم ديد معرض
جهان عكاسان برجستهترين رديف در عكاسان ، اين است گفتني
معرفي هدف با ايران جوانان سينماي انجمن و دارند قرار
و علاقهمندان آشنايي و ارتباط و بزرگان اين آثار
.ميدهد قرار عموم ديد معرض در را آثار اين عموم ، استفاده
ساعتهاي 9 در خرداد تا 31 روز 26 ميتوانند علاقهمندان
.كنند بازديد نمايشگاه اين از الي 18
|