اديان نقش و جهاني بحرانهاي ايران ،
رئيسجمهوري واسيليو ، جرج با همشهري گفتوگوي
قبرس سابق
يكي قبرس ، پيشين رئيسجمهوري واسيليو ، جرج :گشايي جستار
كنوني شكوفايي و سياسي تعادل كنوني ، فرهنگ طراحان از
اقتصادداني و فعال سياستمداري او.است قبرس در اقتصادي
با همفكرانش از توجهي قابل تعداد با همراه كه است برجسته
اشغال جريان و ماكاريوس اسقف دوره بحرانهاي از عبور
كشور اين به جديدي شكوفايي و نوين سامان در 1974 ، جزيره
در سال شش سياست ، به ورود از پيش واسيليو.است داده
از خوبي شناخت و بوده مشغول بازرگاني فعاليت به ايران
و اديان مسائل همچنين.دارد ايران تحولات و داخلي اوضاع
دنبال مندي علاقه و احاطه با نيز را معنوي موضوعات
.ميكند
در ابراهيمي اديان كنگره اختتاميه مراسم برگزاري از پس
وقت عليرغم وي كه پرسيديم او از پرسشهايي قبرس ، ليماسول
دوم از پس تحولات و ايران به ويژه علاقه دليل به محدود ،
.پرداخت پاسخگويي به ويژه اشتياقي با كشورمان در خرداد
آقاي توسط كه گفتوگو اين به را ارجمند خوانندگان توجه
.مينماييم استجلب گرفته انجام رضوي مسعود
معارف گروه
مورد در دارند دوست قبرس مردم .آمدهام ايران از من *
ميتوانم ببرند بهكار را (پارس) "پرشيا" اصطلاح ما كشور
بپرسم؟ كشورم درباره را شما نظر
نشانه اين و است ايران عازم ما مجلس رئيس:واسيليو جرج
همراه هم عاليرتبه هيات يك.است ايران و قبرس خوب رابطه
سياستمداران براي هميشه ايران.ميكنند سفر ايران به او
به البته قبرس.است بوده برخوردار خاص اهميت از قبرس
كاهش بسيار دو اين بين رابطه گاهي و نبوده نزديك ايران
و اروپايي سو يك از من كشور ديگر سوي از ولي مييافته ،
به.است بوده ديگر تمدنهاي عبور و برخورد محل ديگر ازطرف
غرب سوي به پنجرهاي قبرس كه بگويم ميتوانم دليل همين
آسيا سوي به وگشوده مهم دروازهاي ايران و ايران براي
.ماست براي
است؟ چقدر ايران از شما شناخت *
.داشتهام ايران با نزديكي بسيار رابطه من :واسيليو جرج
ايران بازار درباره كه بودم كساني نخستين از يكي واقع در
پس ماه تا 6 سالهاي 1973 طول در.زدم جدي مطالعه به دست
تهران در را بازرگاني خدمات دفتر يك هم ايران انقلاب از
(مفتح شهيد) روزولت خيابان در دفتر اينميكردم اداره
دوست ايرانيان از زيادي گروه با ترتيب اين به.داشت قرار
كه داشتم ايران در همكار صد من كه بدانيد است جالببودم
.ميكرديم ارائه ايران صنايع به را كمكها و خدمات انواع
بازارهاي روي مطالعه و ميشناسم را ايران نقاط تمام من
.است بوده من هميشگي علاقههاي از يكي ايران
آمدن كار روي از پس ويژه به ايران ، كنوني وضع *
دارد؟ جايگاهي چه شما مطالعه در خاتمي رئيسجمهور
واقعي نيازهاي خاتمي مورد در ايران جامعه:واسيليو جرج
مرد اينكه عين در خاتمي رئيسجمهور. شناخت خوب را خودش
و خيالي او.ميشناسد خوب هم را دنيايي مسائل است ، مذهب
را ملتش منافع ميكند سعي و نميكند برخورد انتزاعي
.كند تامين ديگران به احترام با همراه
منظوري چه بود ، ايران جامعه نياز خاتمي گفتيد اينكه از *
بفرماييد؟ بيان روشنتر است ممكن آيا داشتيد ،
براي مدرن امكانات و جهان وضعيت ببينيد ، :واسيليو جرج
اكثر مثل هم ايران ملت.ميكند ايجاد را الزاماتي ما همه
و تكنولوژيكي و بينالمللي امكانات تمام به دنيا كشورهاي
امكانات اين .دارند نياز مدرنيته دستاوردهاي برخي خلاصه
در نتواند كه ملتي زيرا ميكند ، آزاد را ملت واقع در
.شد خواهد بدبخت كند استفاده مدرن امكانات از معاصر دنياي
نوع يك اين من نظر به و رسيده شناخت اين به ايران ملت
بگويد نميتواند كهكسي فهميده شما ملت زيرا است ، بلوغ
اعتنا هم دنيا به و دارم قرار خودم خصوصي حريم در من
در.است نرسيده جايي به فكرها اين با كشوري هيچ.نميكنم
;جهت سه دو اين كه اميدوارم قلب صميم از من ايران ، مورد
به ايران تا شوند نزديك هم با پيشرفت و تجدد و سنت و دين
امكانات از ملت "حقيقتا و شود بدل يافته توسعه كشوري
.شوند بهرهمند پهناور كشور اين فراوان
است؟ سطحي چه در الان قبرس و ايران روابط *
گسسته انقلاب از پس سالهاي در رابطه اين:واسيليو جرج
دو مردم از زيادي تعداد و شده تجديد حاضر حال در اما.شد
نزديكي و تعاون اين من نظر به.دارند رابطه هم با كشور
از همه و است حياتي و اساسي منطقه كل براي و ايران براي
.برد خواهند سود آن
ميكنيد؟ تحليل چگونه را ميلوسوويچ به ناتو حمله *
از و ميشود محسوب سياسي بدعت سو يك از اين كه ميدانيد
.صربهاست فجايع و جنايات به پاسخي ديگر طرف
بمباران با هم و ميلوسوويچ سياست با هم من:واسيليو جرج
.دارم زيادي دلايل مخالفت اين براي و هستم مخالف بلگراد
.بودم مخالف نژادي تصفيه و ناعادلانه جنگ با ابتدا از من
خطاي كرد ، نقض را كوزوو خودمختاري ميلوسوويچ اينكه از پس
زشت سياست.برد بين از را توجيهات همه و شد مرتكب بزرگي
من.ميشود محسوب غيرانساني عملي آلبانياييها ، عليه او
زيرا بودم ، مخالف هم كوزوو جديد كشور تشكيل با "شخصا
مناسب كوچك بسيار كشورهاي با جهان آينده كه نميكنم خيال
.نيست خوب هم اقوام و مردم براي اينباشد
است؟ خوب اقوام و مردم براي چيز چه *
به شرافتمندانه و معقول زندگي امكان دادن:واسيليو جرج
كنفرانس در كه شدن جهاني فرايند و امروز دنياي.شهروندان
و قواعد به متقابل نياز و شد تاكيد آن روي هم حاضر
ناديده بتواند كسي كه نيست چيزهايي بينالمللي روابط
ارتباط بدون و قرنها منزوي ، جوامعي گذشته ، در.بگيرد
اين امروزه اما.كنند زندگي ميتوانستند بينالمللي
هم خاص و بسته خيلي نژادهاي حتي.است تصور امرغيرقابل
بين جهاني عظيم تعامل.هستند خبرها و رسانهها تاثير تحت
و شود ديدهمي مختلف فرهنگهاي و ديني و سياسي ايدههاي
دلايل به مهاجرت عظيم جريان شاهد ما اين بر علاوه
كشورهاي در كه كساني.هستيم جنگها يا اجتماعي و اقتصادي
در كشورهاي در كه مردمي يا نميكنند زندگي يافته توسعه
آشنا يكديگر با تلويزيون طريق از هستند توسعه حال
همين يافته توسعه جهان به مهاجرت علتهاي از يكي ميشوند ،
در مهاجرت اصلي انگيزه مسئله اين معتقدم من و است امر
تاريخ طول در مهاجرت و جابجايي بزرگترين و ميباشد جهان
.است تحقق حال در بشر
سوم جهان كشورهاي به مربوط يكسره مهاجرت ، و فقر مشكل *
من.بيشتر صنعتي كشورهاي شايد و مسئولند همه.نميشود
مطرح اينجا در را يكسويه فشار و استعمار و تاريخي منازعه
كرد؟ بايد چه بالاخره كه اينجاست سوءال ولي.نميكنم
نگرانيهاي و معاصر واقعيتهاي با ما بله:واسيليو جرج
كجايند اهل انسانها كه نميكند فرقهستيم روبرو آينده
.كنند زندگي بايد همه.دارند ديني چه يا
بكنند ميتوانند چه آنها رهبران و آنها پيروان و دينها *
حفظ عين در انساني ، تفاهم و صلح به شدن جهاني روند تا
بينجامد؟ ديني و ملي هويت
ابراهيمي اديان سمينار در محوري مسئله اين:واسيليو جرج
دين "اصلا و ميكنند فعاليت جهانشمول صورت به دينها.بود
هم با ميتوانند فرهنگ با وانسانهاي است فرهنگ نوعي
اعتقاد من و است مهم گذشته از بيش مسئله اينكنند زندگي
پرسيديد.نيازمنديم تفاهم به زماني هر از بيش ما دارم
از هريك "احتمالا.دارند راستا اين در سهمي چه اديان
اصول كه ميكنند مطرح را خود اصلي اصول اديان آباء
خود دين الوهيت و درستي به ما از هريك بود خواهند مشتركي
و بگذاريم احترام هم ديگران به بايد ما ولي معتقديم ،
.است همزيستي براي لازم اصل احترام
؟...و فرهنگها در اديان ، در چيست؟ همزيستي موانع مهمترين *
همزيستي مخالف فرهنگ كم و افراطي عناصر:واسيليو جرج
.كنند اخراج و طرد را آنها مردم همه بايدهستند
سياسي دلايل "غالبا و است سياسي بهانه يك نيز بنيادگرايي
ميدهد رخ آنچه اما دارد ، هم ديگر مختلف دلايل و دارد
ميكنند فكر برخي اينكه براي است دين از سياسي استفاده
ديگران از خود انديشه و ميل مطابق ديگري تصوير ميتوانند
.كنند ايجاد
دفاع بايد خود اعتقاد از چگونه موءمنان و دينداران پس *
كنند؟
فرد هرفرهنگ و دانش تعميق و شناخت با:واسيليو جرج
و افراطيها اخراج وظيفه دليل همين به موءمن
همزيستي بايد موءمنان.دارد را دين از سوءاستفادهكنندگان
فهم و تحمل بر "اصالتا هم دين و بياموزند را يكديگر با
اين به ما كنوني بحراني جهان در.است استوار متقابل
.نيازمنديم بسيار همزيستي
.ميكنم تشكر گفتيد پاسخ سوءالاتم به اينكه از *
فرهنگ عرصه اخبار
|
نشر آيينهي در عارفان و فلسفله ، دين
دانشگاه اسلامي مطالعات موءسسه تاسيس سال سيامين
مكگيل دانشگاه -تهران
در علمي تمايل و تحرك نوعي چهل ، دهه از پس سالهاي در
سپس و ايراني دانشوران ميان در اسلامي حكمت و فلسفه حوزه
.شد مشاهده فرنگي دينپژوهان و فيلسوفان و دانشمندان برخي
متون بهويژه -فلسفي كلاسيك متون احياي با حركت اين
وسيعي موج سپس و هجري تا 13 سدههاي 10 شده شناخته كمتر
تداوم اسلامي -ايراني فلسفي فكر اصيل آثار بازشناسي از
شيخ -سهروردي شهابالدين آثار گسترده و مجدد شناخت.يافت
صدرالدين متعاليه حكمت ميراث در بازانديشي ،-اشراق
متفاوت متون برخي احياي او ، شارحان از بسياري و شيرازي
شاگردان و تبريزي رجبعلي ملا آثار نظير -متعاليه حكمت از
تاريخ در جديد آثار برخي نگارش و -وي آراي شارحان و
تحرك اين از گوشههايي..و ابنرشد از پس اسلامي فلسفه
.ميشود محسوب جهان و ايران در علمي مهم
و تهران دانشگاه اسلامي مطالعات موءسسه تاسيس بيترديد ،
و حكمت انجمن ساماندهي پساز كانادا ، در مكگيل دانشگاه
اين در عطفي نقطه ايراني ، و اسلامي رويكردي با فلسفه
.ميشد محسوب مسير
سيد ايزوتسو ، توشيهيكو مساعي با "عمدتا كه موءسسه اين
و ايراني استادان از تعدادي و محقق مهدي دكتر نصر ، حسين
برگزاري با بهتدريج گرديد ، فعال و شد تاسيس غيرايراني
از تازهاي چهره ممتاز ، و عالي كتابهاي چاپ و سمينارها
در.نمود عرضه جهان به را ايراني حكمت و اسلامي فلسفه
سنتي نگرش كه بس همين پژوهشها ، و آثار اين تاثير
اسلامي فلسفه ختم بر مبني -را جهان در فلسفه تاريخنگاران
حكماي و فيلسوفان تلاش و كرد منسوخ تدريج به -رشد ابن به
داوري معرض در را اصفهان مكتب حكماي بهويژه ايران ،
امكان سال ، سي از پس اينك.داد قرار جهان فلسفهدانان
ميتوان و است فراهم موءسسه اين فعاليتهاي درباره داوري
برنامههاي موفقترين از يكي كه كرد قضاوت "جدا
اسلامي حكمت و ايران فلسفي پژوهشهاي عرصه در طراحيشده
برنامههاي تداوم و گسترش با ميرود اميد.ميشود محسوب
متفكران معرفي شاهد غرب ، در هم و ايران در هم موءسسه ، اين
را ناخواستهاي حصر و باشيم ايشان فلسفي آراء و ايراني
بوده اسلام جهان در علمي انحطاط و مشكلات قرنها محصول كه
.سرگذاريم پشت سنجيده روشي با است
همايش به پيامي طي آشتياني ، سيدجلالالدين علامه استاد
به اشاره ضمن مزبور ، موءسسه تاسيس سال سيامين يادبود
ايراني دانشوران غفلت درباره را نكاتي حكمي ، مباحث برخي
مطرح ما فلسفي فرهنگ قلههاي برخي از غيرايراني و
اشراق شيخ علمي عظمت از شناخت فقدان ازجمله.نمودهاند
كه بسياري حواشي و تعليقات و شرحها و سهروردي شهابالدين
.شدهاست نگاشته كمنظير و نادر مرد اين كتب بر
به دهم قرن از كه اصفهان حكمي مكتب با ناآشنايي همچنين
در را عقلي علوم نور و گرديد متلالوء اسلام جهان در بعد
آثار كه بود فلسفي و علمي حوزه اين در.برافروخت ايران
و فلسفه و تفسير و رجال و حديث و اصول و فقه در فراواني
موسيقي همچون ذوقي علوم حتي و رياضي علوم و عرفان و منطق
حتي و تاريخي و ادبي آثار و رسيده ما بهدست
.است مانده برجاي و آمده فراهم متعدد فرهنگنامههاي
زمينه اين در خود پيام در ازجمله آشتياني ، استاد
اندازهاي به اصفهان الهي مكتب در فلسفي حوزه :نوشتهاند
ايران مركز طولاني محاصره بعداز كه بود اصالت با و عميق
بالاخره و گرسنگي از ابرار نفوس از زيادي جمع درگذشت و
آنهمه پيدايش و افغان مهاجمان دست به اصفهان سقوط
جمع شدن متواري و پيدرپي مصائب و گرفتاريها و بدبختيها
فضلا ، از بسياري عده شدن مفقود و دانشمندان از زيادي
و خود همت به و نمود ظهور افشار نادرشاه آنكه بهمحض
نمود ، پاك مهاجمان وجود لوث از را ايران صحنه حق ، توفيق
اعلام و مشايخ و يافت رونق دوباره بركت با حوزه اين
رسيد نوبت آنكه تا آمدند بهوجود فلسفه و حكمت در بزرگي
مدرس و عظيمالشان فيلسوف و حكيم نوري ملاعلي آخوند به
از متجاوز حدود مرحوم آن چون و اصفهان در فلسفه نامدار
اكثر كه نمود تربيت زيادي تلاميذ نمود ، تدريس سال 60
آثار و بودند فلسفي حوزه صاحب و بزرگ مدرسان از آنها
.گذاشتند بهجاي خود از فراواني
پنهان صدف در دري همچون كه ناشناخته مكتب اين معرفي براي
شد برداشته متعددي گامهاي اخير سال پنجاه در بود ، گرديده
به كه است كربن هانري پروفسور كوشش يكي آنها ازجمله كه
اينجانب همكاري با سپس و پرداخت شيخاشراق آثار نشر
و ميرداماد ازجمله "ايران الهي حكماي آثار از منتخباتي"
و كاشاني فيض و ملاصدرا همچون او برجسته شاگردان
همچون بزرگاني و علوي سيداحمد و لاهيجي عبدالرزاق
و تبريزي ملارجبعلي و گيلاني شمساي ملا و ميرفندرسكي
به گيلاني ملانظرعلي و نوري ملاعلي و خواجويي ملااسماعيل
انجمن در كه كوششي ديگر و گرديد عرضه دانش و علم جهان
از تعدادي نشر آن نتيجه كه پيوست بهوقوع فلسفه و حكمت
مانند شده نوشته مكتب اين بزرگان بهوسيله كه بود كتب
صائنالدين و طالقاني ملانعيما و زنوزي ملاعبدالله آثار
.ديگران و اصفهاني تركه
فعاليتهاي زمينه ، اين در چشمگير و مهم كوششهاي از
دانشگاه -تهران دانشگاه اسلامي مطالعات موءسسه سيساله
بهوجود محقق مهدي دكتر همت با كه موءسسه اين.است مكگيل
كه بود كانادا در ايشان تدريس دوره 3ساله دنبال به آمد
با و پرداخت شيعه كلام و متعاليه حكمت تدريس و معرفي به
ملاهادي حاج منظومه شرح كتاب ايزوتسو توشيهيكو همكاري
مهمي متون نشر به سپس و كرد ترجمه انگليسي به را سبزواري
سبزواري منظومه شرح بر آشتياني مهدي ميرزا تعليقه همچون
شرح و نراقي ملامهدي شفاي الهيات شرح و ميرداماد قبسات و
خود فعاليت دايره سپس و پرداخت حلي علامه عشر حادي باب
و پرسش همچون متقدم فيلسوفان از آثاري و داد گسترش را
بر رازي شكوك كتاب و ابنسينا و ابوريحان پاسخهاي
كه كشاورزي و دامپزشكي و پزشكي در آثاري نيز و جالينوس
علمي جامعه به شده ، نوشته ايراني دانشمندان وسيله به
مناسبت به كه فهرستي برطبق آثار اين مجموعه كه كرد تقديم
.ميشود شصت بر بالغ منتشرشده ، موءسسه تاسيس سال سيامين
موءسسه ، اين اثر نخستين كه جلسهاي در كه مسرورم بسيار من
و منتشر بهمنماه 1348 در سبزواري حكمت منظومه شرح يعني
...كردم سخنراني موءسسه محل در شد معرفي
بزرگداشت كنگره
"ارموي محدث" استاد شادروان
محدث جلالالدين مير دكتر" فقيد استاد نكوداشت كنگره
.ميشود برگزار اروميه در امسال مردادماه در "ارموي
ارشاد و فرهنگ كل مدير سپهري محمدباقر حجتالاسلام
محدث مرحوم:گفت زمينه اين در غربي آذربايجان اسلامي
ديني اثر تصحيح 45 با بودهكه مفاخري جمله از ارموي
ادبي و بهفرهنگديني بزرگي خدمات ارزنده آثار وتاليف
.است كرده كشور
اساتيد ، شركت با امسال مردادماه دوم نيمه در كنگره اين
تجليل منظور به و كشور مذهبي و علمي هاي دانشمندان ، شخصيت
اين معرفي و ارموي محدث ادبياستاد و علمي خدمات از
دنبال به.برگزارميشود اروميه در روز دو مدت به شخصيت
به مختلف درمحورهاي مقاله تاكنون 20 مقاله فراخوان
.است شده ارسال همايش اين دبيرخانه
علمي جايگاه چون زمينههايي در مختلف مقالات ارسال
نقش و تاليفي و تصحيحي آثار علمي تجليل محدثارموي ،
نظران صاحب سوي از شيعه فرهنگ درباروري ارموي محدث استاد
ايجاد شعر ، شب مراسم برپايي.دارد ادامه ديني و علمي
اين نام به تاسيسكتابخانه ارموي ، محدث نام به يادمان
صداوسيماي طريق از ارموي محدث استاد معرفي و استاد
كه است مواردي ديگر از كشوري مطبوعات و غربي آذربايجان
.خواهدشد پرداخته بدان ارموي استاد كنگره طي
قمري سال 1323 رمضان در ارموي محدث ميرجلالالدين استاد
تحصيلات و آمد بهدنيا اروميه در (شمسي 1283)
صرف ، ) عربي ادبيات و فارسي ادبيات مقدماتي ،
اصول ، فقه ، ) اسلامي علوم و (عروض و بيان معاني ، نحو ،
.گرفت فرا شهر اين در را (رجال و حديث فلسفه ، منطق ،
از بهرهگيري براي مرحله ازاين بعد ارموي محدث مرحوم
اقامت پساز و رفت مشهد به اسلامي حوزهعلوم محضراساتيد
فرهنگ وزارت استخدام تهرانبه در مقدس مشهد در چهارساله
سمت تهرانبا ملي كتابخانه در ازسال1320 بعد وي.درآمد
.پرداخت خدمت به مخطوطات قسمت رئيس
دانشكده از منقول علوم رشته در سال 1342 در ارموي محدث
به ماهسال 58 آبان پنجم در و گرفت دكترا تهران الهيات
در رازي آرامگاهابوالفتوح درجوار و پيوست ايزدي رحمت
.يافت آرام عبدالعظيم حضرت
قاجار ، تصحيح ميرزا بخش علي تاليف ميزانالملل تصحيح
اسرار تصحيح شوشتري ، نورالله قاضي اطهرقهتاليف الصوارم
كتاب تصحيح بهويژه ثاني ، و شهيد زينالدين الصلوات
پرشماري تعداد و قزويني عبدالجليل اثر "...النقض"
ميراثهاي از علمي يادداشت و مقاله صدها و ديگر تصحيحات
.است برجسته عالم آن
ارتدوكس مسيحيت و اسلام گردهمايي سومين
از جمعي حضور با ارتدوكس مسيحيت و اسلام گردهمايي سومين
ارتدوكس مسيحيت و ايران اسلامي روحانيون و انديشمندان
.شد برگزار مسكو ، مقدس دانيل صومعه در روسيه
...آيتا با ايراني هيات رياست گردهمايي ، اين در
اسلامي ارتباطات و فرهنگ سازمان رئيس "تسخيري محمدعلي"
كليساي بينالملل روابط بخش رئيس "كريل اسقف" و بود
را روسيه طرف مذاكرهكننده هيات رياست نيز روسيه ارتدوكس
.داشت بهعهده گردهمايي اين در
كه است شده گفته گردهمايي اين پاياني قطعنامه در
و فرهنگي مشترك فعاليت افزايش خواستار شركتكنندگان
كه ديني و معنوي ارزشهاي براساس جوامع بين در مذهبي
.شدند است ، انساني فطرت با مطابق
كه بداخلاقي و فساد با نميتوانيم ما كه شد گفته همچنين
با همچنان و كنيم سازش است نسلها و تمدنها تباهكننده
.پرداخت خواهيم مبارزه به آن
اين بعدي دور كه مقررشد همچنين قطعنامه اين براساس
روابط در مذاهب گفتوگوي نقش" باعنوان گردهمايي ،
.شود برگزار تهران در آينده سال "بينالملل
پيش دوسال ارتدوكس مسيحيت و اسلام گردهمايي دور اولين
تهران در گذشته سال نيز آن دوم دور و شد برگزار مسكو در
.پذيرفت انجام
دين دو انديشمندان حضور با كه گردهمايي اين هدف مهمترين
و فرهنگي ارتباطات برقراري ميشود ، برگزار الهي بزرگ
هرگونه منع و جنگ با مقابله و اجتماعي امور در همكاري
.است مذهبي و قومي درگيريهاي
رسيد پايان به دوشنبه روز كه مسكو اخير نشست در
در دين نقش بر تاكيد با خود سخنرانيهاي در شركتكنندگان
كردن نزديكتر هرچه بر انساني تمدن و انسانها اعتلاي
الهي بزرگ دين دو اين به گروندگان ديدگاههاي و آرا
.شد تاكيد
انديشمندان و دانشمندان گردهمايي اين جلسات در همچنين
مسائل در الهي دين دو اين مواضع تشريح به شركتكننده
.پرداختند بابيعدالتيها مبارزه راهحلهاي و اجتماعي
|
معارف كتابخانه
|
قرآن قصار كلمات
نوبت /چاپخش :ناشر / غفوري گلزاده علي دكتر :اهتمام به
:بها / نسخه شمارگان3000/چاپ1377 سال /اول چاپ :چاپ
تومان 1500
تفكر و "روشنگري" تبيين راه در كوششي) كتاب اصلي نام
كتابي قرآن.است (قرآن قصار كلمات مورد در "انديشمندي"
همه براي انساني و ديني احكام و معارف شناختها ، حاوي است
گوناگون جهات از قرآن اسلام ، تاريخ راستاي در.سدهها
پرشتاب عصر در.است گرفته قرار مطالعه و بررسي مورد
همراه گسترده و نوين بهعرصهاي قرآني پژوهشهاي كنوني ،
.است آمده در بشري دانش تحولات با
مسلمان غير و دانشمندانمسلمان و پژوهشگران بين اين در
.گذاردهاند قدم عرصه اين به
در خوشبختانه ايران در قرآني نوين پژوهشهاي پيشينه
نوشتههاي به ميتوان ميان آن از و نيست كم كنوني دوران
مرحوم ، طالقاني مرحوم ، طباطبايي علامه مرحوم استاد
دكتر ياد زنده مطهري ، شهيد استاد ، شريعتي تقي محمد
بهشتي دكتر مظلوم شهيد و بازرگان مهندس شادروان ، شريعتي
واجتماعي فكري كنوني تحولات به عنايت با كدام هر كه...و
.داشتهاند قرآن از خاص تعبيري و تفسير خويش زمان
پا شده ياد هدفهاي به توجه با "قرآن قصار كلمات" كتاب
كتاب درمقدمه كه چنان آن نويسنده.است وادينهاده اين به
"تبيين" لزوم ;قرآن در بنيادين عنصر دو به آورده ،
انتخاب و تامل و تفكر اميد دوم و روشنگري و آشكارسازي
توجه با -مردم ، توسط آگاهي و فهميدن و شنيدن از پس راه ،
.است داشته اشاره -فراواني آيات به
چند هر است كوششي ارائه شده ، ياد كتاب پايه اين بر
اصيل آوردههاي از آگاهي و "تبيين" با رابطه در مقدماتي
و گيرنده طرف و مخاطب اينكه به توجه با هم آن و قرآني ،
.است جامعه افراد همه و مردم يعني "ناس" آن بهرهمند
گواه ارائه و قرآني مسائل و احكام موضوعبندي با نويسنده
به را مربوط آيه نخست قرآن ، سورههاي از يك هر از شاهد و
زير در را آن انگليسي معادل آنگاه و برگردانده فارسي
.است داده بدست فارسي ترجمه
رابطه -جهاننگري انسان؟ ، مثبت ، ارزشهاي عمومي ، ارشاد
موضوع بخشهاي از برخي رهبري ، و مديريت هستي ، ومبدا انسان
.هستند كتاب شده بندي
موسوي ميرحسين مهندس از گفتار پنج
قيمت4800 /دوم 1377 چاپ اسلامي ، فرهنگ نشر دفتر :ناشر
صفحه 145/ريال
جمهوري دولتمردان نوشتههاي و گفتهها كه است سالي چند
انتشار توفيق عملي و نظري حوزههاي در ايران ، اسلامي
كه امروز جوان نسل براي اين و مييابند و يافته عمومي
حوادث انقلاب ، تاريخ درباره آگاهي به علاقهمند و تشنه
حكومتي مسايل و مباحث به دولتمردان نگاه و جنگ دوران
را آنان رويكرد و زاويه ميتواند و مفيد بسيار هستند ،
بيشتري تعميق اسلامي جمهوري اول طراز شخصيتهاي درباره
.بخشد
دوران در كه است افراد اين جمله از موسوي ميرحسين مهندس
و مخالف و داشت دست به را دولت هدايت سكان جنگ ، پرتلاطم
موءثر و مثبت گواهي امور تصدي در توفيقشان بر موافق
سخنراني پنج بردارنده در "گفتار پنج" كتاب.ميدهند
نيز و مقدس دفاع و جامعه انقلاب ، درباره موسوي مهندس
جمهوري در بحث مورد موضوعات به (ره)امامخميني نگاه
.است ايران اسلامي
لايحه تقديم جلسه در موسوي مهندس سخنراني نخست گفتار
ماه 1367 دي يازدهم در كه است مجلس به سال 1368 بودجه
از تصويري ارائه ضمن سخنراني اين در وي.است شده ايراد
راههاي انقلاب ابتداي سال ده مديريتي و اقتصادي وضعيت
"مردم سياسي مشاركت و امامخميني".ميكاود باز را پيشرو
در ماه 1370 مهر در كه است مجموعه اين گفتار دومين
از اسلامي حكومت در مردم سياسي مشاركت بررسي" سمينار
دانشگاه فارغالتحصيلان جمع در و "(ره)امامخميني ديدگاه
زاويهاي از سخنراني اين در ويشد ايراد (ع)امامصادق
در (ره)امامخميني ديدگاه و مشاركت مسئله به سياسي
.ميپردازد اينباره
كنگره در موسوي مهندس سخنراني تنقيح مجموعه گفتار سومين
كه است "ديني تفكر احياي و (ره)امامخميني" بينالمللي
سخنراني اين در وي.شد ايراد سال 1376 ماه خرداد در
معارف و دين حوزه امامدر عقيدتي فكري ثبات اثبات درصدد
.است اسلامي
چهارم سخنراني عنوان "مقدس دفاع درسهاي و دستاوردها"
دفاع هفته بزرگداشت مراسم در كه است موسوي ميرحسين مهندس
.گرديد ايراد مدرس تربيت دانشگاه در مهرماه 1376 در مقدس
مهندس معروف سخنراني به كتاب نوشته آخرين نهايت ، در
در كه دارد اختصاص "توطئه توهم يا توطئه" درباره موسوي
و شد ايراد تهران دانشگاه فني دانشكده در اسفندماه 1376
.گشود كشور مطبوعات در را پردامنهاي مباحث
حج آموزشهاي در بهرهوري
چاپخش ، انتشارات :ناشر /فرد تواناييان حسن دكتر :تاليف
صفحه تومان ، 497 قيمت1500 /اسفند 1377 اول ، چاپ
كشف راه در گام اولين "حج آموزشهاي در بهرهوري" كتاب
متن از كه ميآيد حساب به -اقتصادي بعد در -انساني علوم
است شده استخراج حج ، به مربوط فقهي مسايل و احاديث آيات ،
(توليد قدرت يعني) بهرهوري شود گرفته كار به اگر كه
اگر كه است معتقد حاضر كتاب موءلف.ميكند پيدا افزايش
و فرهنگ به انساني ، علوم رشتههاي كليه در ما متخصصين
و قانونمنديها آموزشها ، كنند ، مراجعه اسلامي غني متون
قرن 21 در انساني علوم تنظيم براي را لازم تئوريهاي
...كرد خواهند كشف هجري پانزدهم قرن و ميلادي
كه مييابند در حاضر كتاب خواندن با مردم عموم و مديران
ميتواند امروز پيچيده و صنعتي زندگي مشكلات براي اسلام
بهرهوري اصول به عمل با و دهد ارائه مناسبي حلهاي راه
را توليد قدرت ميتوان شده استخراج حج از كتاب اين در كه
بالا خانوادگي كانونهاي و ادارات كارخانهها ، مزارع ، در
...برد
|
|