بهشتي شهيد كلام در ضدخشونت منطق
بهشتي دكتر شهيد آيتالله شهادت سالگرد مناسبت به
اين دارد ، عكس نتيجه جنجالآفرين و جنجالي موضعگيري" *
چماقهاي ياد به را افراد از بسياري موضعگيريها ،
عقايد تفتيش عصر درباره تاريخ در كه مياندازد تكفيري
تا ميشود موجب و خواندهاند وسطي قرون و كليسا
در امروز كه جوان نسل هدايت ارزنده و مثبت زمينههاي
به و شود تباه گرفته قرار مند علاقه دوستان دسترس
شود تبديل ضد زمينههاي
اشاره *
بهشتي شهيد مرحوم از دارند سعي اغلب خشونتطلب گروههاي
به سخنان.كنند ترسيم خشن چهرهاي مخالفين ، با مواجهه در
روش بهشتي شهيد كه دارد آن از حكايت ايشان از مانده جاي
ميدانسته مسائل حل براي راه بهترين را صحيح "گفتوگوي"
دوستان روشي ، گاهبا چنين جايگاه ساختن محكم براي و
قم ، علميه حوزه در يزدي مصباح آيتالله جمله از خود قديمي
قطعات اغلب كه زير مقاله.است شده مي جدي اختلاف دچار
دكتر شهيد درباره ايشان سخنان و گوها و گفت از گزينششده
مخالفان با بهشتي شهيد برخورد شيوه دارد قصد است ، شريعتي
.كند ترسيم را
مقالات گروه
بنياد چيست؟ مخالف انديشه به نسبت بهشتي شهيد نقد شيوه
توسط بهشتي آيتالله شهيد انديشههاي و آثار نشر
جستجوگري شريعتي ، دكتر كتاب چاپ به اقدام بقعه ، انتشارات
انگيزه و علل به كتاب مقدمه در است ، كرده مسيرشدن در
آن خير باني نام به كه قم منتظريه علميه مدرسه برپايي
همت با و شده مشهور حقاني والمسلمين حجتالاسلام مرحوم
و جنتي آيتالله قدوسي ، شهيد بهشتي ، دكتر شهيد آيتالله
متن لابلاي در ميكند ، اشاره گرفت پا مصباح آيتالله
بهشتي شهيد گوهاي و گفت و سخنرانيها مجموعه كه كتاب
با بهشتي دكتر شهيد روش اختلاف است شريعتي شهيد درباره
كه گونهاي به است نمايان خوبي به (ص 58) مصباح آيتالله
هم مصباح آقاي جناب به مكرر من" ميگويد بهشتي شهيد
كه بحثهايي اين چرا عزيز ، برادر گفتهام گفتهام ،
" شود؟ مطرح اينطور بايد دارد بيشتر رسيدگي به احتياج
من بحث نيست ، مصباح آقاي جناب بحث اينجا در من بحث.."
اين در هم ايشان بهاست مدرسه طلاب شما با اينجا در
بحث بحث ، آقا گفتم كردم ، عرض قبل روز پانزده - ده ديدار
با هستيم ، دوست ايشان با ما چون - است مدرسه تربيتي روش
مدرسه طلاب شما ميگويم ، ;ميزنيم حرف صريح هم
بنده لااقل وگرنه بياييد ، بار اسلوب اين با نميتوانيد
".باشم سهيم كارها در ذرهاي مدرسهاي ، چنين در نميتوانم
بيجا ، پرخاشگر لجوج ، انسان مشت يك بخواهد كه مدرسهاي"
چه بزنند حرف كلمه دو هم با نتوانند كه كند تربيت متعصب
حق به و اسلام به خدمتي چه صورت اين در دارد؟ ارزشي
.(و 59 ص 58) "انگيزهاي؟ چه به كردهاند؟
گرايانه عدالت انديشه حق به كه رشد ابن مانند بهشتي شهيد
مسلط انديشه كه و 17 قرن 16 در مخالفين ، با برخورد در وي
بر شد ، تساهل و تسامح تئوري زايش موجب و بود اروپا بر
در آور انصاف تشيع انصافآور ، اسلام منصف ، انسان رشد
جمود ، تعصب ، تحجر ، ":ميگفت و ميكرد تاكيد حقاني مدرسه
بنده هست اگر باشد ، مدرسه تربيت آهنگ نميتواند هرگز..
رفقاي هست ، مدرسه در چيزي چنين اگر نيستم ، مدرسه اين از
مطمئن است ، اين رسالتش حقاني مدرسه كه بفرمايند اعلام ما
مدرسه عنوان به دوستان شما با ديدارمان آخرين باشيد
.(ص 59) ".ديگر ديدارهاي در مگر - بود خواهد
جستجوگر انسان ميخواهيم اينكه بر تاكيد با بهشتي شهيد
شما ":ميگويد است حق شناخت پي در كه بياوريم بار
تمام در شناخت ، براي را خودتان فعلي معارف چگونه آقايان
پرخاش هم به قدر اين كه ميدانيد بالغ قدر آن جزئياتش ،
اصلا - ميكنيد پرخاش هم به رفقا شما شنيدهام ميكنيد؟
انسانها آوردن راه به راه ولنگاري ، كي.ميكنيد ولنگاري
ص)" ميكنيد؟ استفاده ولنگاري حربه از شما كه است حق به
حياتي تجديدنظر به روش اين نقد در بهشتي شهيد.(و 60 59
و ميكند اشاره تمام تلخي و بزرگواري با خود زندگي دوران
كنيد فكر كه نيست من امروز شعار اين ميدانيد ، ":ميگويد
.است من عمر دوران تمام شعار اين.ميگويم را آن حالا من
اين فهميدم كه وقتي از.است شده سپري شعار اين با من عمر
باشد ، هادي اينكه جاي به جداليطلبگي جنجالي شيوههاي
از بنده چون.كردم رها الهي توفيق به است ، مضل
فيضيه ، مدرسه در.بودم قم طلاب فريادكشترين و بحاثترين
جلوي رفقا ، با شبيري آقاموسي آقاي با وقتي كفايه ، بحث در
مدرسه در بنده فرياد ميكرديم ، بحث و مينشستيم كتابخانه
همديگر حرف ميخواهيم ما چي؟ كه !حماقت !حماقت.ميپيچيد
يك در الهي توفيق بزنيم؟ هم سر داد چرا پس بفهميم ، را
".كنم رها را شيوه اين بتوانم كه شد من حال شامل مرحله
.(و 61 ص 60)
در را اسلام از انحراف نقطه بهشتي شهيد مبنا همين بر
:ميگويد و ميكند يادآوري شريعتي با كنندگان برخورد شيوه
است منحرف اسلام از "قطعا كه چيز آن بودم گفته مكرر "
در (شريعتي) دكتر با برخورد در آقايان اين كه است روشي
آن با قطعا اين.است قطعاضداسلام اينگرفتهاند پيش
الذين فبشرعبادي كه ميدهد آموزش ما به قرآن كه چيزي
و الله هداهم اولئكالذين احسنه فيتبعون القول يستمعون
.(ص 22)" است ناسازگار (17- زمر) اولوالالباب هم اولئك
نگراني از گرفته نشات پيش سال در 20 بهشتي شهيد درد اما
صفحه 80 در ، وي است جزميتانديشي و تحجر خشونت روش از وي
نتيجه جنجالآفرين و جنجالي موضعگيري":ميگويد كتاب
ياد به را افراد از بسياري موضعگيريها ، اين دارد ، عكس
تفتيش عصر درباره تاريخ در كه مياندازد تكفيري چماقهاي
تا ميشود موجب و خواندهاند وسطي قرون و كليسا عقايد
در امروز كه جوان نسل هدايت ارزنده و مثبت زمينههاي
به و شود تباه گرفته قرار مند علاقه دوستان دسترس
گفتارش صدق براي بهشتي شهيد ".شود تبديل ضد زمينههاي
كه سال 1325 در ":ميگويد و ميكند استناد خاطرهاي به
به تاسف كمال با (قبل سال يك و سي يعني) آمدم قم به من
مركزي محدوده كه روز آن كوچك قم در ميديدم خودم چشم
يك فقط موقع آن در و بود ارم فلكه تا بازار از شهرياش
و معلم (نظامي حكيم دبيرستان) داشت وجود آن در دبيرستان
يك از معمم و ميرود خيابان پيادهرو يك از مدرسه محصل
آيا ميكردند ، پرهيز هم از راستي به و ديگر ، رو پياده
(ص 81)"برگرديم؟ شومي وضع چنين به ديگر بار است قرار
اتمام و جوانان هدايت براي تعجيل برابر در بهشتي شهيد
مابه موضوع حل براي يزدي مصباح آيتالله جناب حجت
جناب ":(ص 81) ميگويد شريعتي دكتر آراء با الاختلاف
به من فرمودند كردم ايشان با كه بحثي در مصباح آقاي
!چيست؟ حجت اتمام برادر ، گفتم.ميگويم حجت اتمام عنوان
ديد ، آسيب هدايت اگر.است مطرح هدايت حجت ، اتمام از قبل
فن اين كارشناس فرد يك عنوان به من حجتي؟ اتمام چه
صاحبنظر عنوان به كسي روحانيت در است قرار اگر.ميگويم
با ارتباط در خوانده درس جوان نسل به مربوط مسايل در
عمرم.هستم آنها از يكي كه من لااقل شود ، نامبرده مذهب
صاحبنظر كارشناس بهعنوان من گذراندم ، راه اين در را
!چيست؟ حجت اتمام است ، خطرناك اين ميگويم فن اين
پنبه را سال چهل-سي اين رشتههاي تمام اين ميگويم ،
با ما اگر است گفته كسي چه چه؟ يعني حجت اتمامميكند
نيست؟ كافي كنيم ، بيان را انحرافي نقطههاي روشنگر بيان
كار يا است بهتر طولاني مفيد كار !بكشد طول ميكشد؟ طول
"فوري؟ پرخطر
گفتگوست ، بر مبتني كه را سياسي توسعه مبناي بهشتي شهيد
وي ، پيش سال فرياد 20 رو اين از بود ، دريافته خوبي به
مي كه معضلي.بود دافعه پر روشهايافراطيو عليه
تشويق و اسلام از مردم و جوانان دوري ساز زمينه توانست
.باشد گوناگون هاي جلوه در خشونت
جوانان آينده مسائل كه بود كرده درك درستي به بهشتي شهيد
ياد به را آنان روشهايي چنين چگونه و بود خواهد چه ما
و سخنرانيها مجموعه براساس انداخت ، خواهد وسطي قرون
در جستجوگري شريعتي دكتر" كتاب در بهشتي شهيد گفتگوهاي
روند در را مدني جامعه انسان بود مايل وي ،"مسيرشدن
با شخصي تدبير و فردي تعقل با انساني كند ، تربيت گفتماني
افكار و مشكلات با مواجهه براي سنت ، و قرآن به تكيه
خرداد 1376 ، 20 دوم در سال از 20 پس روشي چنين مخالف ،
.است داده اختصاص خود به را راي ميليون
نخعي آصف فروزان
انديشه تازههاي
|
وسطي قرون در وحي و عقل
:بها گروس ، انتشارات پازوكي ، شهرام ترجمه ژيلسون ، اتين
ريال 4000
يعني غربي تفكر سير در عمده دوره سه ژيلسون كتاب اين در
و ميكند مطرح را رنسانس و وسطي قرون يونان ، فلسفه عصر
قرون در مطرح آراء صدق ميزان به فصل چند در ميخواهد
سه قالب در را انتزاعي تفكر قرن هفت تا بپردازد وسطي
نوشتههاي كه عمدهاي معنوي خانوادههاي از كلي خانواده
.بدارد عرضه نگاشتهاند را وسطي قرون الهي و فلسفي كثير
شرح نيز خودش چنانكه معنوي ، خانوادههاي از ژيلسون مقصود
هريك كه وسطاست قرون متفكران مختلف گروههاي ميدهد ،
آن ارتباط و وحي و عقل مسئله باب در كه خاصي نظر بنابر
:فصل سه در كتاب اينشدهاند تقسيمبندي داشتهاند ، دو
و عقل ميان هماهنگي -عقل 3 برتري -ايمان 2 برتري -1
.است شده نگاشته صفحه در 61 ايمان
دوم و اول جلد (مقالات مجموعه) دوم جنس
چاپ -توسعه نشر:ناشر -خراساني احمدي نوشين:كوشش به
خرداد 1378:اول
تفكر در كه سالهاست "زن" نام به موضوعي به پرداختن
بسياري گستره از ما جامعه فرهنگي و اجتماعي سياسي ،
از نيز گوناگون كشورهاي در بحثي چنين.است برخوردار
در مختلفي جريانات امروزه و است برخوردار ويژهاي جايگاه
در و چارچوب اين دردارند فعاليت و گرفته شكل باره اين
قرار جدي توجه مورد "زنان" به مربوط مسائل بررسي ما كشور
.است شده منتشر بسياري كتابهاي و گرفته
چاپ با كه راستا اين در است فعاليتي دوم ، جنس كتاب
و هنري فرهنگي ، تاريخي ، عرصههاي كه متنوع مقالات
.است ساخته عنوان را چند مباحثي دربرميگيرد ، را اجتماعي
و تاريخ كارگر ، زنان مسائل مدرنيسم ، و زنان چون بخشهايي
جلد دو اين در كه است مطالبي جمله از..و زنان ادبيات
.دارد وجود
در است ، شده تشكيل مقاله چند از هريك كه بخشها اين
هرچند نمايي تا است آن پي در ژورناليستي ، بيشتر قالبي
.دهد ارائه ايران در زن وضعيت از مختصر
انساني توسعه
:ناشر خواجهپور ، غلامرضا ترجمه -كنلي مك تري -گريفين كيث
ريال قيمت7500 /وداد
برنامه در كه است سالهاي چند بررسيهاي حاصل كتاب اين
برجسته اقتصاددانان از شماري مشاركت با و متحد ملل توسعه
و رسا مفهوم كوشيدهاند اثر اين درشدهاند انجام جهان
انديشههاي و دهند دست به انساني توسعه از روشني
.بگذارند گوناگون كشورهاي سياستگذاران روي پيش راهگشايي
كه) انساني توسعه بحثانگيز موضوع تنها نه رو ، اين از
بحث مورد (ميشود دانسته اقتصادي توسعه نهايي هدف اينك
تحقق برنامههاي و راهبرد بلكه ميگيرد ، قرار شناسي دانش
براي كتاب اين مطالعه.ميشود عرضه نيز توسعهاي چنين
دانشجويان و استادان توسعه ، كارشناسان سياستگذاران ،
جامعهشناسي ، سياسي ، علوم و اقتصاد رشتههاي در بهويژه)
مسايل اين علاقهمندان نيز و (رشتهاي -ميان حوزههاي و
.ميشود توصيه
نمادها فرهنگ
فضايلي ، سودابه:تحقيق و ترجمه گربران ، آلن شواليه ، ژان
الف حرف اول جلد جيحون ، انتشارات
نمادها از جهاني و ميكنيم ، زندگي نمادها از جهاني در ما
نقد از قومشناسي ، تا روانكاوي از.ميكنند زندگي ما در
بشري ، علوم تمامي سياست ، و هنر تبليغ شيوههاي تا هنر
حقايق با خود مسير در همگي امروز ، فنون تمامي و هنرها
كه را معمايي تا ميورزند جهد و هستند آشنا نمادها پنهان
ياري به كه فرهنگ اينبرگشايند ميكنند ، طرح نمادها
گربران آلن و شواليه ژان نظارت با جهاني محققان از گروهي
نحو بهترين به تا ميدهد امكان خواننده به شده ، تاليف
.كند كشف را آن واقعي ارزش و بكاود را نمادها ابعاد تمامي
و تفسير مطمئنترين مدخل ، از 1600 بيش با فرهنگ اين
و ميدهد دست به مرجع كتابهاي از را برداشت محكمترين
فرهنگ ترتيب ، بدينميكند ارايه جامع و بارور تحقيقي
در بل نيست ، آگاهيها و اطلاعات از خلاصهاي فقط نمادها ،
را خيال درهاي برنماد ، بافتن روءيا به ترغيب با حال ، عين
دعوت روءيا بر بافتن روءيا به در باشد همچون و ميگشايد
.ميكند
|
|