جهان در ها تمدن گفتگوي دستاوردهاي
آينده
والروشتاين امانوئل ديدگاه از جهاني نظام شناسي هستي
(پاياني بخش)
امكان بهترين مثابه به اجتماعي نيروهاي و فرهنگها گفتگوي
با و طريقي ازچه كه دراينجاست مهم بسيار و اساسي پرسش
و مسائل طرح به ميتوان "اولا (امكانشناسي) امكاني چه
و دقيق شناسايي بهطوريكه پرداخت بشري جامعه مشكلات
شاخصهاي و ويژگيها موءلفهها ، ابعاد ، همهجانبه و وسيع
اولويتبندي و تحليل توصيف ، سپس و گرديده ميسر بحران
گام آنها فصل و حل جهت در "ثانيا و (هستيشناسي) شوند
مطلوب اجتماعي بهنظام حصول درنهايت و شده برداشته
.(هدفشناسي) گردد مهيا ومتعالي
كه حاضر حاد بحران از رهايي براي ميرسد نظر به
و ابزاري عقلانيت زدودن جهت و شده انسان نوع گريبانگير
راهحل يك تنها سلطه اشكال ساير و فنسالارانه
قرار انسان پيشروي آگاهمند حال درعين و واقعبينانه
هر از بهدور خردمندانه و آزاد گفتگويي برپايي آن و دارد
آلترناتيوهاي.است تعصب و خودمداري قالبي ، باورهاي گونه
اصلاحات يا و معمول سياق و سبك به انقلاب مانند مرسوم
و كارا بيترديد و داده پس را خود امتحان متداول ، بهروش
پيش از بيش نيز بشر ابناي تمامي سرنوشت.نيستند مفيد
از بيش حتي امروز آدميان و بشريت.است خورده گره بههم
و انسانها اينكه.كردهاند پيدا مشترك سرنوشتي گذشته
ضمن بتوانند بشري جوامع اجتماعي و فرهنگي نيروهاي
ملي ، قومي ، تبليغات و تلقينات تعصبات ، از خود آزادساختن
و عقلاني گفتگويي به دست هم با فرهنگي مذهبي ، نژادي ،
.است امكانپذير ليكن دشوار بس فرآيندي ;بزنند خردمندانه
روشهاي و اعتقادات يا و شيءگونه عقلانيت اينكه با
فرهنگي و اجتماعي زندگي عرصههاي بر قشري و گرفته زنگار
فرودستان ، و فرادستان محكومان ، و حاكمان و افكنده سايه
و استيلا اما است كشانيده بيگانگي و اسارت به را هردو
انساني خرد و عقلگردد تلقي نبايد تمام و تام آن تفوق
توليد باز چنگال از را خود آزادسازي توانايي هنوز
جمعي ارتباطي كنش و مفاهمه و تفسير مدد به و اجتماعي
.دارد
مدرنيته اول فاز نشانگر كه ابزاري عقلانيت گفت ميتوان
خود انقراض دوره به پا و رسيده بهپايان ذخايرش است
بهدنبال و روشنگري عصر از مدرنيته اول فاز.است گذاشته
كمابيش نظامي بهعنوان سرمايهداري نظام شدن جهاني با آن
علمگرايي ابزاري ، تمدنسازي چون خصلتهايي واجد كه مسلط
وجود عرصه پابه است شيءگونه و ابزاري عقلانيت و ابزاري
بهنظر.كرد بسيج را خود نيروهاي تمام و نهاد توسعه و
به كارش و شده مصرف انرژياش تمامي مزبور فاز ميآيد
كند ، كنترل و رهبري را جهان نميتواند ديگر و رسيده انتها
ضمن شيءگونهاش عقلانيت با جهاني نظام اينحال با
پديد آدمي زيست و هستي براي نامطلوبي و مخوف اثرات اينكه
آن و كرده خلق را تازهاي زمينههاي و پتانسيلها آورده ،
(تفهمي عقلانيت) آگاهمند -انساني عقلانيت بروز امكان
.ميباشد مدرنيته دوم فاز آغاز كه است همگاني درگستره
عقلانيت به معطوف كه مدرنيته فاز تغيير و نوين سوگيري
را ارتباطي كنش و گفتمان آنچنان است (فرهنگي) ذاتي
نمايد طراحي و پيريزي را جهاني آن پرتو در كه ميطلبد
سهمي و كنند تصرف و دخل بسترش در بتوانند انسانها همه كه
رويكرد.باشند داشته بشري جوامع معنوي تكامل و پويايي در
طراحي و تدوين راه آغاز در (تفهمي -فرهنگي) ذاتي عقلانيت
مقدمات ريشهاي و اصيل گفتمان كه ميباشد برنامههايش
.مينمايد فراهم جهاني مدني جامعه به وصول براي را لازم
قبول مورد و آگاهمند ابزار هم و هدف هم عقلانيت اين در
به رسيدن جهت جهاني عمل قاعده آغاز اين كه است شهروندان
.است خردمندانه و آزاد گفتماني ازطريق جهاني مدني جامعه
در ريشه جهاني مدني جامعه استقرار و طراحي بنابراين
گفتماني ازطريق كه داشته (تفهمي -انساني) ذاتي عقلانيت
اندوختهها تمامي جهاني گفتمان اين است امكانپذير جهاني
بهرسميت را بشري متفاوت و متكثر فرهنگي انباشتهاي و
(انساني هدفمند عقلانيت) مدرنيته دوم فاز آغازميشناسد
فرهنگي ، حوزههاي تمامي در آزاد و خردمندانه گفتگويي با
جهاني پهنه در و ايدئولوژيك و اقتصادي سياسي ، اجتماعي ،
خاصگرايي قوممداري ، بند در رويكردي اينچنين.است ميسر
دستاوردهاي شناختن بهرسميت ضمن بلكه نبوده مداري تمدن و
كه دارد را اين توان متكثر ، اجتماعي نيروهاي و فرهنگها
مدني جامعه تحقق جهت در آنها ثمربخش و قوت نقاط تمامي از
بهره خردمندانه و آزاد باز ، مددگفتگوي به و مطلوب جهاني
شناختن بهرسميت و پذيرش فرآيند اين آغاز نقطه.گيرد
آغاز نقطه هابرماس دليل بههمين است متقابل طرفين حداقل
معناي به خردمندانه و آزاد گفتگوي يعني جا همين از را
.ميكند شروع ديالكتيكي ديالوگي
و متكثر لايههاي خردمندانه ، و آزاد گفتگوي اين در
طرفين حداقل شناختن بهرسميت و پذيرش ضمن انساني متنوع
برابر در عقايد و هنجارها ارزشها ، ريختن برون به متقابل
و باز بيشتر هرچه ديگري و خود به را آنها و مينمايند هم
ارزشي ، عقيدتي ، تعارضات بروز آن حاصل كه مينمايند روشن
ريختن برون از هابرماس منظور.است فيمابين هنجاري
همه بهطوريكه ;ميباشد همگاني و وسيع سطحي در ذهنيتها ،
.نمايند بحث و عقيده ابراز اساسي مسائل به راجع انسانها
در آنتيتزها ارزشي و هنجاري عقيدتي ، تعارضات بروز دراثر
و برآيند سنتز ، نوعي آن حاصل كه گرفته قرار تزها برابر
برآيند يا سنتز اين.است گفتگو طرفين ميان فكري اجماع
كه مشترك رويه وحدت و عام كنش براي را زمينه فكري مشترك
كنشهاي اين از.ميكند فراهم است ، شده دروني و آگاهانه
اجتماعي نظم و انسجام نوعي (همجهت و همسو)عام اجتماعي
نظم اين نهايت در و ميگيرد شكل (جهاني عمل قاعده) عام
حوزههاي همه مشترك و دروني ازخواسته كه عام اجتماعي
مهيا را انساني -اجتماعي تكامل موجبات گرفته نشات انساني
ساختهاي استيلاي و سلطه بيگانگي ، بدينترتيب و كرد خواهد
مدل اين در ;رفت خواهد ميان از كاذب فرهنگي -اجتماعي
رهاييبخش علم اجتماعي واقعيت حوزه در شناختي جامعه
-زباني تفهم و فهم يعني ديالكتيكي آن روش كه ميشود توليد
گفتگوي آغازين مقدمه هابرماس مدل در.است متقابل كلامي
و (دموكراسي) مقابل طرف پذيرش معناي به خردمندانه و آزاد
.است متكامل و عام اجتماعي انسجام آن نتيجه
تمدنها و فرهنگها گفتگوي اهميت
عصر بشريت براي دلايلي بنابه خردمندانه و آزاد گفتگوي
:است حائزاهميت و ضروري حاضر
و حساسيتپذيري ضريب بردن بالا ضمن گفتمان اين -الف
طرح امكان جهاني ، بحرانهاي به نسبت مردمان مسئوليت احساس
بهطوريكه نموده فراهم متكثر فرهنگهاي منظر از را مسائل
و طبقهبندي شناسايي ، سر بر ميتوانند مزبور تكثرهاي
از و كنند پيدا اشتراكنظر و اجماع مسائل ، اولويتبندي
.يابند دست موجود وضع مشتركانه بههستيشناسي اينطريق
(مسائل طرح و موجود وضع هستيشناسي در وفاق)
نيروهاي و فرهنگها كه ميشود باعث گفتمان اين ازطرفي -ب
يك هر يكديگر شناختن بهرسميت و پذيرش ضمن متكثر اجتماعي
مطلوب جامعه ويژگيهاي و مختصات بيان به خود موضع از
ارزيابي و درك و مفاهمه به را آن و بپردازند نظر مورد
و فكري وحدت و وفاق جهت زمينه نهايت در كه گذارند طرفين
سر بر همگي كه مطلوب جهاني جامعه به دستيازيدن جهت عملي
در اجماع).ميگردد مهيا باشند داشته نظر اشتراك آن
(مطلوب وضع يعني هدفشناسي
امكاني و پل بسان تمدنها و فرهنگها گفتگوي درواقع -ج
را آن مسائل طرح و بشري جامعه موجود وضع كه است عقلايي
بهعبارت.ميدهد پيوند آينده جهاني جامعه مطلوب وضع به
است عقلايي محملي و امكان بسان گفتگو اين ديگر
آن مسائل و موجود وضع هستيشناسي در هم كه (امكانشناسي)
هدفشناسي در هم و سازد مهيا ميتواند را عام وفاق زمينه
ممكن را عام اجماع شرايط (مطلوب جهاني جامعه ارائه)
.ميسازد
ارزشهاو پذيرش سر بر اجماع و گفتگو طريق از تنها - د
جلوي خواهدتوانست بشر كه است عام اخلاقي معيارهاي
حقانيت اثبات براي را قوممدارانه و انحصاري قرائتهاي
را رسالت و پيام اين فرهنگها گفتگوي.بگيرد خشونت
سر بر عاقبت آن پرتو در انساني نژاد كه دارد بههمراه
.آيد فرود خويشتن با آشتي
ضمن آن در انسانها كه است محملي فرهنگها گفتگوي - ه
انساني ، حال درعين و مشترك معيارهاي و عام اصول پذيرش
به و بپذيرند را يكديگر اجتماعي و فرهنگي تكثرهاي
.شوند قائل حقانيت و احترام يكديگر تفاوتپذيريهاي
به ميتواند كه غنابخش است تجربهاي فرهنگها گفتگوي -ز
مشترك آينده حس و داده پايان فرهنگها تاريخي ناهمزماني
از باز روي با همگي بهطوريكه بخشد تقويت آنها در را
و تعالي و رشد راه در و بياموزانند و بياموزند يكديگر
به ميتوان گفتمان با.باشند كوشا ديگري و خود ارتقاء
كور تعصب و غربيان (etnho centriqe) قومپرستي افسون
شرق به ميتواند غرب كه همانطور كشيد بطلان خط شرقيان
به ميتواند كه دارد بسيار چيزهايي هم ، شرق بياموزاند
عشق ، با تمدنها و فرهنگها كه روزي.بياموزاند غرب
براي و هم كنار در يكديگر به مسئوليت و توجه احترام ،
هويتبشري جهانشمولي از ميتوان صورت آن در كنند همزيست
.آورد بهميان سخن
است موجود مقالات سرويس در پانوشتها *
انديشه تازههاي
|
(1)توسعه اقتصاد اساسي مباحث
:ناشر / (ارمكي) آزاد غلامرضا :مترجم /مير جوالد :نويسنده
قيمت2500 وزيري قطع / بهار 1378 اول ، چاپ ني ، نشر
صفحه تومان ، 640
چاپ در استنفورد ، دانشگاه استاد مير ، .م جرالد پروفسور
دهه سه حاصل كه "توسعه اقتصاد اساسي مباحث" كتاب ششم
است ، توسعه اقتصاد اساسي مباحث در دقيق و عميق مطالعه
توسعه تبيين و تفسير بر مبتني رهيافتي ارائه با ميكوشد
به وجه بهترين به سياستگرا و مسئلهگشا موضوعي عنوان به
.گويد پاسخ توسعه اقتصاد پژوهندگان و دانشجويان نيازهاي
براي درسي كتاب از خاصي نوع تدوين قصد به رو ، اين از
و متنوع ديدگاههاي از اقتصادي توسعه اساسي مباحث تشريح
درسي كتاب معمول نوع نگارش از متفاوت چشماندازهاي
.ميپرهيزد
و توسعه پراكنده زمينه از مباحث كردن گلچين با كتاب اين
و انديشهها از وسيعي طيف آنها ، عقلايي آوردن در نظم به
توسعه سياستهاي و مسايل درك براي كه را بستهايي كار
تجديدنظر كتاب اين در علاوه به دربرميگيرد ، ضرورياند ،
و توسعه اقتصاد مضمون در تغييرات به پاسخ در گستردهاي
طرح به و گرفته صورت جامعه توسعه راه سر بر تازه مسائل
نو ، نهادين اقتصاد علم نو ، رشد تئوري جمله از جدي مباحث
نو ، تجارت تئوري ناكامل ، بازارهاي و ناقص اطلاعات مسايل
خرد ، اقتصاد كاربردي مطالعات خانوار ، رفتار الگوهاي
سياستگذاري اصلاح در اخير تجربه زيست ، محيط جنسيت ، مسايل
.است شده توجه حكومت با پيوند در سياسي اقتصاد و
پوپر كارل سياسي انديشه
نو ، طرح انتشارات عزتاللهفولادوند ، ترجمه يرمر ، شي جرمي
ريال بها 12000
تحرير بهرشته خود زندگي مدت در را فراواني آثار پوپر
جامعه علمي اكتشاف منطق ابطالها ، و حدسها است ، درآورده
رها از پس انديشه بود معتقد خود پوپر....و دشمنانش بازو
و خواسته پيآمدهاي نيست ، ما اختيار در ديگر شدگي ،
پژوهش راه كمين در هدف به وصول طي در ناخواسته بهويژه
شود ، درك محقق سوي از اگر موضوعي چنين نشستهاند ، علمي
با كرد ، خواهد انتشار جهت علمي وسواس با توام را وي مطلب
آزمون معرض در را خويش يافتههاي است مايل محقق همه ، اين
صدق ميزان و دهد قرار نقدپذيري نظام آن از مهمتر و خطا و
بيشتر هرچه عمل و نقد ميدان در علمياش گزارههاي كذب و
اين آفريننده خود كه نيز پوپر.شوند نزديك ابطال به
شييرمركه جرمي اينرو از نيست ، مستثني آن از است قاعده
خالصانه را وي تئوري كرده سعي همواره و بوده پوپر شاگرد
و باز جامعه در پوپر سياسي فلسفه نقد به كند ، درك
پوپر اساسي مباحث از بسياري در وي.است پرداخته دشمنانش
براي كه حاضر كتاب.ميكند مطرح را مهمي مسئلههاي
را پوپر كارل سياسي انديشه مبسوط ، نحو به بار نخستين
ويژهاي جايگاه از ميدهد ، قرار انتقادي بحث مورد
پوپر ، نقد عالمانه نگاه از بيترديد.است برخوردار
راه اصلاح بلكه نيست ، او قوت نقاط انگاشتن ناديده
از جديد سياسي جامعههاي خلق براي بشري نشيب پرفرازو
همينروي از شايد است جديد سياسي فلسفههاي خلق طريق
با را او پوپر مدرنيته انديشه نقادي با "يرمر" كه بوده
مقايسه مدرن جهان در مدرن پست فيلسوفان انديشههاي
.ميكند
اسلامي مجازات قانون و تفصيلي فهرست
(سال 1377 در شده انجام اصلاحات براساس)
استان تجديدنظر دادگاه قاضي) محمودي حميد :از تدوين
(دانشگاه مدرس و تهران
داد نشر دفتر :انتشارات
تومان بها800
مشتمل اسلامي مجازات قانون بخش پنج كتاب اين كننده تدوين
خود ابتكار با را تعزيرات و ديات قصاص ، حدود ، كليات ، بر
نموده تنظيم قانون متن همراه به تفصيلي فهرست صورت به
جرائم مجازات ميزان يافتن مجموعه ، اين از استفادهاست
تسريع و تسهيل را آنها دهنده تشكيل عناصر به توجه با
در خود نظر مورد موضوع جستجوي از را خواننده و ميكند
و تسلط اين بر علاوهميسازد بينياز قانون مواد تمام
و قضاوت مسند تصدي سالها حاصل كه كتاب نگارنده تجربه
واژگان شيوايي و دقت ضريب است حقوق دانشكدههاي در تدريس
.است برده بالا را انتخابي عبارات و
|
|