كلهر مكتب راستين پيرو
سيم ده تار :نو طرحي
"ادگاردگا" آثار فروش
كلهر مكتب راستين پيرو
خوشنويسي استاد عمادالكتاب ، درگذشت سالگرد مناسبت به
(تير 26)
ويژهاي اهميت از ري ايران باستاني شهرهاي ميان در
مركز همواره باستان عهد از شهر ايناست بوده برخوردار
كه عهدي بوده ، قرون و اعصار طول در مختلف سلسلههاي توجه
آتشكدهها در زرتشت دنبال به را يكتا خداوند ايران مردم
اوستا متون در رگا و رگ صورت به ري.ميپرستيدند
ري اطراف تپههاي و خرابهها امروزه.ميكند خودنمائي
هر و دارد نهفته خود در را روزگاران آن گنجينههاي
.فروميبرد انديشه جيب در را متفكري
بلاد شاه كرم و كون و مردمي گوهر
نبود عالم همه در چوري كه ري ، بود ري
-قاجاريه پايتخت -تهران همسايگي در ري معاصر تاريخ در
علت همين به ميكند ، ايفا را خود شگفتانگيز و فعال نقش
مذهبي ، ادبي ، علمي ، شخصيتهاي متمادي ساليان طول در
به ما تاريخ و فرهنگ در را شگرفي تحول كه هنري و سياسي
عصر در كه بزرگانيآرميدهاند شهر اين در نهادهاند جا
به و بودهاند عوام و خواص حكومتها ، توجه مركز خود
در هريك "جهت زشش خوبان و پركرشمه است شهري" مصداق
گوي و بوده ميدان يكهتاز...فنون و علوم از شاخهاي
اسير را قوم شيفتگان و عاشقان و ربوده سايرين از را سبقت
و بزرگان ميان از.ساختهاند خود نازكخياليهاي مجذوب و
و كشيده خاك نقاب در روي كهن شهر اين در كه هنرمنداني
و خط يگانه استاد از ميتوان گفتهاند لبيك را خالق نداي
(عمادالكتاب) قزويني سيفي محمدحسين ميرزا زمان خوشنويسي
تاكنون كه دوران ، خوشنويسي مسلم استاد يگانه.برد نام
خوشنويسي در را تاثير بيشترين ولي شده ياد وي از كمتر
.است داشته امروز
نوابغ از يكي را وي ميتوان حق به كه عمادالكتاب ، استاد
با امروزي ايران خوشنويسان اتصال حلقه آورد ، شمار به عصر
.است كلهر محمدرضا ميرزا خط ، هنر تاريخ مرد بزرگ
:سمناني علاءالدوله شيخ فرموده مصداق به
دارد مسكن مصطبه در كه رند هر
دارد دامن سوخته من ز بوئي
است دلي آشفته و گليم سيه كه هرجا
دارد من از خرقه و است من شاگرد
در 1240 عمادالكتاب به معروف قزويني سيفي محمدحسين ميرزا
شاگرد اگرچه ايشان گشود ، جهان به ديده قزوين در شمسي
مريدان از گفت ميتوان لكن نبود ، كلهر ميرزاي مستقيم
به كسي وي جز به.است (كلهر) خوشنويسي تاريخ هنر آستان
شادروان.نكرد رهبري و هدايت را كلهر مكتب شيوائي ، اين
به بعد ولي كرد ، آغاز را مشق نسخ خط با ابتدا عمادالكتاب
ثلث شكسته ، نستعليق ، خطوط انواع در وي.آورد روي نستعليق
بر علاوه استاد.ميزد قلم استادانه جلي و خفي نسخ و
نمونه.بود توانا و چيرهدست هم آبرنگ نقاشي در خوشنويسي
.است كرده نقاشي را آن ماهرانه كه اوست خود تصوير آن
مكتب از برخاسته كرد ، پيريزي عمادالكتاب كه شيوهاي
ذرهبين ، توسط را ميرزا خطوط كلمات و حروف وي.بوده كلهر
اين نشر براي او.مينمود مشق آنها روي از و ميكرد بزرگ
اين از حكايت رسمالمشقهايش.شد متحمل زيادي زحمات مكتب
مبهوت را هنرشناسان كه دارد اعجابآور سبك و هنرنمائي
.است كرده
به متعددي شاهكارهاي خود نشيب و پرفراز حيات طول در او
حكيم شاهنامه به ميتوان جمله آن از كه نهاده يادگار
كرد اشاره طوس در وي مقبره كتيبههاي و فردوسي ابوالقاسم
همچنين.آورد ارمغان به استاد براي را عمادالكتاب لقب كه
ترجيعبند اوصافالاشراف ، آفريقا ، به استانلي سياحتنامه
حضرت سردر كتيبههاي رسمالمشق ، دوره يك و اصفهاني هاتف
در سر كتيبه جعفر ، موسيبن بن حمزه صحن مقابل عبدالعظيم
كتيبههاي (سپهسالار مسجد) مطهري شهيد عالي مدرسه ورودي
ورودي در سر كتيبه و عليشاه صفي مقبره و خانقاه صحن
.اوست يادگارهاي از ري شهر در فيروزآبادي بيمارستان
از همه شك بدون عمادالكتاب شيوه خوشهچينان و شاگردان
عظيم خيل و ميباشند خوشنويسي و خط مسلم استادان
شمار به بزرگوار اين تربيتيافتگان از امروزي خوشنويسان
روانشاد ميتوان استاد شاگردان معروفترين از.ميروند
خط ، زرين استادحسن شادروان كاوه ، علياكبرخان استاد
حقيقي ، منظوري علي مرحوم بوذري ، ابراهيم استاد مرحوم
كجوري ، موسوي سيدابوالفضل حاتمي ، تقي آقاحسيني ، علي مرحوم
هركدام كه برد نام را كمال محمدتقي مرحوم و افضلي محمد
از و داشته سهمي هنر اين پيشبرد و شاگردان تربيت در
.نمودهاند وافري خودگذشتگيهاي
در مدتي مجازات كميته در عضويت دليل به عمادالكتاب استاد
كتابت زندان در آثارش برخي علت همين به.بود محبوس زندان
عبارت به او سياهمشقهاي از تعدادي و شده
عشق از حاكي كه ميشود ختم "فيسجن" ،"مشقالعبدالمحبوس"
نمور و تاريك گوشههاي در حتي كتابت به او اهتمام و
.ميباشد زندان
عرصه اين راستين استادان مشق مكتب قديمالايام از البته
استاد به ميتوان نمونه براي.است بوده سياست و مشق مجلس
كسي به نجمآبادي حاجمحمد به جز كه كرد اشاره كلهر
كسي به تسليم و سرتعظيم بلندنظري از وينميكرد اقتدا
و باختگان خود با همراهي از همواره.فرونميآورد
ناصرالدين دعوت كه جايي به تا ميزده ، باز سر وطنفروشان
نپذيرفت ، انطباعات وزارت در كتابت كار براي را قاجار شاه
:كه شيراز خواجه فرموده مصداق به
نميبريم قناعت و فقر آبروي ما
است مقرر روزي كه بگوي پادشه با
غزل بود ، نيز شاعري قريحه و ذوق داراي عمادالكتاب مرحوم
حكايت است ، شده سروده زندان در و احمدشاه زمان در كه ذيل
:دارد استاد بسيط فكر و لطيف طبع از
بود شدني خون دل و ديده وطن عشق از
بود شدني چون شد تو فتواي به كه به آن
نوشيد همه پرستي بيگانه باده از
بود شدني مسجون كه كام آن به تلخ شد
نميكرد شاه ملعبه را تو ملك اين
بود شدني گلگون تو فرزين چهره گر
سيروس و جسم سراي بيگانه به بگذاشت
بود شدني بيرون دايره از خود كه ره زان
مخالف بيداد نغمه نزدي هرگز
بود شدني همايون عشاق ناله گر
سيفي به ويرانه محبس نشدي مسكن
بود شدني موزون همه مردم ناله گر
تحرير براي خود والاي اهداف خصوص در عمادالكتاب مرحوم
:مينويسد رسمالمشق
تعيش در فقط كه طولي و عرض كم حيات و گمنام زندگي به من"
.نبودم دلخوش باشد غوطهور طبيعت فناپذير نگار و نقش و
و داخل ميتوانم وقتي خلقت نمائي علت در كه بردم پي من
بدانم بوده ، واقف "كاملا ايجاد فلسفه به كه باشم سهيم
لطيفه اين دقايق به خوشبختانه.است تكاليفي چه داراي بشر
نيك نام فقط حيات شيريني و لذت كه دريافتم خوب و مستحضر
جامعه به نسبت كه نمايد انسانيت دعوي ميتواند آنكس و
.بگذارد يادگار به خود ملت براي مفيدي آثار و خدمتگذار
رسمالمشقي قبل سال بيست در افكار همين تاثير تحت در
نفيسترين از يكي كه دارند تصديق من هموطنان و ترتيب
و تجديد بهتري اسلوب با را همان اينك بود ، من آثار
سيفي 1302 عمادالكتاب حسين محمد ، ابن ميگذارد ، يادگار
".شمسي
كه است هنرمندي اولين وي كه گفت ، بتوان جرات به شايد
نموده مرسوم و معمول شيوه به رسمالمشق نگارش به اقدام
.است
تاريخ 26 در پرثمر زندگي سال از 75 پس فرزانه استاد اين
.كشيد خاك نقاب در روي تهران در شمسي سال 1315 تيرماه
امامزاده جنوبي ضلع منتهااليه ري شهر در آرامگاهش
اشعار اين او ، مزار سنگ روي بر.ميباشد عبدالله
:ميكند خودنمائي
جهان زوار رفت چسان آخر ديدي
داد و هنرمند مرد بود كه سيفي عماد
بتان خال و خط ز خوبتر خطي داشت
اوستاد مهين بود جهان خطان خوش به
پنج سه سراي درين پنج و هفتاد عمرش
مراد روي نديد رنج و درد بسي ديد
و ايران خوشنويسان انجمن بخصوص هنر دوستداران است ، اميد
شايسته مقبره بزرگ هنرمند اين از تجليل در منطقه شهرداري
و زمان مرور تا كنند احداث وي مدفن براي را درخوري و
رفتن ميان از باعث قبرستان اين در احتمالي تغييرات
.نشود شادروان آن آرامگاه
عباد اميد بتو اي صدراجل اي
عماد چو مسلم خط به توام عهد در
عناد به عمادم ز كم كسي گفت گر
مداد و كلك اين و بنان اين و صفحه اين
خيري بهمن
سيم ده تار :نو طرحي
به بسته و زمان گذر در آن سازهاي و ايراني موسيقي
.است گذاشته سر پشت را تحولاتي و تغييرات تاريخي مقتضيات
بود ، زمانه روح به درست پاسخي اگر تغييرات و تحولات اين
.است شده ماندگار و گرفته قرار پذيرش مورد بهراحتي
به زمان گذر در تحولات اين مبدع نگاه درستي ديگر سخن به
صحه آن ماندگاري بر تاريخ كارگاه و است رسيده اثبات
ايراني آهنگساز و موسيقيدان شيرزاديان كاوس.است گذاشته
كه ميباشد سيم ده با تاري ساخت براي تحقيق مشغول
و ميبخشد ساز اين به ويژهاي امكانات و قابليتها
.ميآورد بوجود ايراني سازهاي اركستر در خاصي رنگآميزي
ده تار و ميشود اضافه ساز بم قسمت به اكتاو يك واقع در
ساز اين در ميكند پيدا مورد اين در تازهاي قابليت سيم
نوازنده و كرد نخواهد چنداني تغيير تار اصلي شكل جديد
راحتي به آن با ميتواند تمرين اندكي با تار حرفهاي
.بنوازد
و صدا به وابسته موسيقي اشاعه و حفظ مركز توسط طرح اين
ظريف هوشنگ چون استاداني و گرفته قرار حمايت مورد سيما
در تنبور و تار سازنده مرادي آقاي و عود استاد ونريمان
ساز اين طراح شيرزاديان.دارند قرار آن ساخت روند
تار قابليتهاي تهران در كنسرتي طي زودي به است اميدوار
.دهد نشان علاقهمندان به نزديك از را خود سيم ده
و تار رشته در موسيقي فارغالتحصيل شيرزاديان كاوس
.است آهنگسازي
روي بر و كرده برپا امريكا و ايران در كنسرتهايي وي
متن موسيقي "سيكوپر -مريان" ساخته "علف" فيلم جديد نسخه
.است گذاشته
بر تحقيق صرف را خود عمر سال بيست از بيش كه شيرزاديان
كرده ، ايراني موسيقي و قالي رنگ و بافت و نقش هماهنگي روي
تحقيقات مركز بايد فرهنگي ميراث اداره كه دارد عقيده
يك در را رشته دو اين بخصوص موسيقي و (قالي) فرش هنر
اساتيد و هنرجويان تا كند داير ايران مهم شهرهاي در مركز
يك در را قالي و موسيقي راز و رمز بتوانند رشته دو هر
.كنند كامل را يكديگر هنر دو هر تا دهند گسترش مجموعه
جهاني ايران موسيقي و فرش هنر و اقتصاد طرح ، اين با تنها
.شد خواهد بيهمتا و
"ادگاردگا" آثار فروش
امپرسيونيست ، هنرمند اثر كاغذ ، روي بر پاستل نقاشي اثر يك
(دلار ميليون 28) پوند ميليون ركورد 6/17 با ،"ادگاردگا"
در ساتبي برگزيده حراج خانه در موفقيت ، بيشترين با و
.رسيد فروش به لندن
قطعه فروش 47:گفت مسئولحراج "رويتر" خبرگزاري گزارش به
كلودمونه ، همچون هنرمنداني آثار شامل كه او آثار
بر 50 بالغ ميشد ، پيكاسو پابلو و رونوار پيرآگوست
بين 5 "دگا" آثار از يكي ميرفت گمان.گرديد پوند ميليون
اين نهايي قيمت اما برسد ، بهفروش پوند ميليون تا 7
يك به متعلق كه را قبلي ركورد افزايش ، برابر سه با تابلو
اين.داد قرار حمله مورد بود هنرمند همين اثر ديگر نقاشي
بر 16 بالغ قيمتي با و دقيقه از 5 كمتر در كه نقاشي
"قبلا كه ناشناس فرد يك توسط رسيد ، فروش به پوند ميليون
.شد خريداري بود ، كرده اعلام تلفن با را پيشنهاد اين
تجاوز پايه قيمت از نهاييشان قيمت كه آثاري ديگر از
هنري" تكاندهنده اثر مسخره لباس و زرد لباس تابلوي كرد ،
.رسيد بهفروش پوند ميليون بالغبر 7 كه بود "ماتيس
از سرعت به دگا و ماتيس اثر دو هر ارزش كه وقتي اما
نماينده ،"ملانيكلر" رفت ، فراتر تخمينيشان قيمت
خطر اين:گفت موءسسهساتبي مديره هيات رئيس و اروپايي
غرش دوران يعني پيش دهه تورمي وضعيت به كه دارد وجود
.بازگرديم هنري ، آثار قيمت
سرمايهگذاريهاي به علاقهمند اكنون كه ژاپني بانكهاي
كه بودند كساني جزو هستند ، لمس قابل موضوعات در بيدرنگ
فروش همچون هنري ، آثار بلندپروازانه قيمتهاي دهه 1980 در
در ونگوگ ، "آفتابگردان گلهاي" تابلوي پوندي ميليون 25
پيشنهاد كه هنگامي اما.ميكردند نكوهش را سال 1987
انتهاي در شده جمع ميليونرهاي جنگ دوشنبه ، روز تلفني
و متعصبين از بعضي كرد ، آرام را لندن مد سالن غربي
.كردند تنفر ابراز بالا قيمت اين از هنري هواخواهان
|