ناگفتهها بسيار گفتهها متوسطه جديد نظام
بسيارتر
فرهنگي علمي صفحه خوانندگان با
عينكهاي از استفاده به نسبت متخصصان
دادند هشدار كسوف
مشاهده براي قلابي

ناگفتهها بسيار گفتهها متوسطه جديد نظام
بسيارتر
انساني نيروي فاني ، معاون اصغر علي دكتر با صريح گفتوگوي
پرورش و آموزش وزارت
دو درس هفتگي ساعتهاي ميشود نيمسالي نظام وقتي *
آخر تا مهر اول از كه كتاب يك يعني.شد خواهد برابر
دي تا مهر اول از ميبايست شود ، تدريس بود قرار ارديبهشت
تدريس هفتگي ساعات ميبايست دليل بههمين شود ، تدريس
شود برابر دو وحتي بيشتر
اميرشاهي سيدافشين از وگو گفت
:اشاره
كه بود اين متوسطه آموزش جديد نظام طراحي اهداف از يكي
در.شوند كار بازار جذب تحصيل ، پايان از پس دانشآموزان
دانشگاه به ورود قبل ، سالهاي مانند هم هنوز كه حالي
به.است متوسطه دوره دانشآموزان از بسياري هدف مهمترين
و دانشآموزان ميان در شايد متوسطه آموزش خاطر همين
از.باشد برخوردار دوچندان اهميتي از آنها خانوادههاي
نگرانيها متوسطه ، آموزش در تحولي و تغيير هرگونه رو اين
خانوادههاي و دانشآموزان براي را فراواني پرسشهاي و
نظام در اصلاحاتي است قرار امسال.ميكند ايجاد آنها
و اصلاحات اين مورد در.پذيرد صورت متوسطه آموزش جديد
اصغر علي دكتر با متوسطه آموزش جديد نظام مسائل همچنين
صورت وگويي گفت پرورش و آموزش وزير آموزشي معاون فاني
.ميآيد پي در كه دادهايم
نظام در اصلاحاتي جديد ، تحصيلي سال ابتداي از است قرار *
چيست؟ اصلاحات اين.پذيرد صورت متوسطه آموزش جديد
است لازم بدهم ، پاسخ شما سئوال اين به كه اين از قبل -
مجبور كه داشته وجود مشكلاتي چه كه كنيم بررسي اول
.كنيم اعمال آموزشي نظام در را اصلاحات اين شدهايم
.ميكنم طبقهبندي بخش دو رادر متوسطه جديد نظام مشكلات
يكي.است واحدي ترمي يا واحدي نيمسالي موجود ، نظام نظام
كه است بوده بازاركار با ارتباط جديد نظام پيامهاي از
.است شده ايجاد دانش كار نام به شاخهاي پيام ، اين تبع به
كه اين براي متوسطه آموزش جديد نظام انعطافپذيري
مختلف رشتههاي و شاخهها ميان در بتوانند دانشآموزان
پوشش تحت دانشآموزان افزايش وهمچنين بدهند رشته تغيير
جديد نظام پيامهاي ديگر از تحصيلي افت كاهش و متوسطه
.است جديد نظام اصلي پيامهاي از موارد اين.است آموزشي
پشت افراد تعداد كه است داشته هم فرعي پيام يك البته
.است قبلي پيام چهار حاصل واقع در كه كند كم را كنكوري
روش در اصلاح شديم ، آن وارد اصلاحات بهعنوان كه چيزي
ميشوم ، آن وارد كه هم اشكالاتي.است بوده نظام اين اجراي
.است بوده اجرا از ناشي كه است اشكالاتي واقع در
مورد در پيشنهادي جديد لايحه قالب در اصلاحات اين آيا *
ميپذيرد؟ صورت پرورش و آموزش نظام
اين در.نيست لايحه اين قالب در اصلاحات اين خير ، -
دانشنباشد و كار بگوييم فرض به كه اين دنبال اصلاحات
ميخواهيم و داريم اصلي پيامهاي حفظ در سعي ما.نيستيم
كه اشكالاتي تا كنيم اجرا را آموزشي نظام چگونه ببينيم
اجرا ، در.برسانيم حداقل به را دارد وجود حاضر حال در
نيمسالي نظام در.است بوده واحدي نيمسالي صورت به نظام
و ميكنند تقسيم گروه دو به را خود درسهاي دانشآموزان
ترم در را ديگر بخش و اول ترم در را خود درسهاي از بخشي
در سال 61 در طرحي كار اين به شبيه.ميكنند مطالعه دوم
اجرا "تام طرح" عنوان تحت صورتآزمايشي به راهنمايي مقطع
آن كارآيي عدم و ارزشيابي مدتي ، از پس تام طرح.است شده
.شد اجرا سالي نظام همان دوباره و شد اثبات تحقيق در
.است نظام اين بودن اجرا ، واحدي با ارتباط در ديگر پيام يك
دست به را لازم نمره درس دو يا يك در دانشآموز اگر
در قبولي و است شده مردود درسها همان در تنها نياورد ،
كه اين ضمن.بود خواهد محفوظ دانشآموز براي درسها بقيه
و مثبت نكات داراي واحدي و نيمسالي روشهاي از كدام هر
اجراي اصلاح درجهت كه شد باعث منفي نكات وجود.است منفي
.كنيم اقدام متوسطه آموزش جديد نظام
برابر دو درس هفتگي ساعتهاي ميشود نيمسالي نظام وقتي
ارديبهشت آخر تا مهر اول از كه كتاب يك يعني.شد خواهد
تدريس دي تا مهر اول از ميبايست شود ، تدريس بود قرار
بيشتر تدريس هفتگي ساعات ميبايست دليل بههمين شود ،
براي را درسي مطالب درك كار اين.شود برابر دو وحتي
اين نيمسالي نظام ديگر اشكالميكند دشوار دانشآموز
.ميشود درسها از بعضي پيوستگي رفتن بين از باعث كه است
درس متوسطه اول كلاس در اول ترم در دانشآموزي "مثلا
انتخاب را شيمي هم دوم ترم و ميكند انتخاب را فيزيك
را فيزيك 2 درس سوم ترم در اگر دانشآموز اينميكند
در آنكه دوباره آغاز و فيزيك درس پايان بين كند انتخاب
ماه نه تا هشت حدود بود ، خواهد بعد سال مهر
بسياري دانشآموز ميشود باعث نتيجه در.فاصلهميافتد
.كند فراموش را درس اين مفاهيم از
بين از دروس از تعدادي در آموزش در پيوستگي "اصطلاحا
و معلم ارتباط كه شده باعث نيمسالي نظام.ميرود
معلمها از بسياري چون.برود بين از "تقريبا دانشآموز
تعداد بودن زياد و تحصيلي ترم بودن كوتاه دليل به
را خود دانشآموزان از برخي است ممكن دانشآموزان ،
.نشناسند
برابر دو مدارس در برنامهريزي حجم نيمسالي نظام در
سالي نظام براي ميخواست مدرسه مدير وقتي "قبلا.است شده
را مدرسه برنامه شهريور در بار يك كند ، برنامهريزي
را برنامه اين سال آخر تا برنامه اعلام از پس و مينوشت
است ترم دو شامل تحصيلي سال چون ولي.ميكرد دنبال
مشكلاتي خود كه پذيرد صورت مجدد برنامهريزي يك ميبايست
.بردارد در را
به و ميآيد پائين يادگيري عمق سالي نظام در مجموع در
.است پايين يادگيري استحكام علمي ، تعبير
را لازم نمره درسي در دانشآموز اگر هم واحدي نظام در
است افتاده كه را درسي بعد ، ترم ميبايست نكند ، كسب
نمره 1 رياضي درس در كه كسي "مثلا.كند انتخاب دوباره
را رياضي 2 درس بعدي ترم نميتواند نكند ، كسب را لازم
درسهاي بين زماني نظر از است ممكن نتيجه در.كند انتخاب
از بعضي در كه دانشآموزي يعني.شود ايجاد تداخل مختلف
يك در است ممكن بعدي درترم است ، آورده كم نمره درسها
اين حاصل.باشد داشته ادبيات درس هم و رياضي درس هم زمان
باز پنجره.است برنامهها در پنجره ايجاد فرآيند ،
در يعني باز پنجره.است جديد نظام در اصطلاحي
.باشد خالي ساعتهايي جديد نظام در دانشآموز برنامهريزي
ولي است ، شده خارج منزل از دانشآموز كه ساعتهايي يعني
فاقد مدارس از بسياري چون.مدرسهبرنامهندارد در
موضوع اين نتيجه در هستند ، .. و تفريحي و ورزشي امكانات
امور در اختلال ايجاد و مدرسه در دانشآموز شدن رها باعث
دانشآموزان تعداد كه اين بهويژه.ميشود مدرسه آموزشي
اين به مدرسه مدير دليل همين به.است زياد مدارس در نيز
تا بگذارد باز را مدرسه در كه است رسيده نتيجه
و بروند بيرون مدرسه از ندارند برنامه كه دانشآموزاني
خروج وليبرگردند دوباره دارند برنامه كه بعد زنگ
كشورمان فرهنگ با نوجواني ، سن در مدرسه از دانشآموز
.ندارد سازگاري
ايجاد باز پنجرههاي واحدي ، نظام گفت ميتوان نهايت در
فرهنگ با و است مخرب پرورشي و تربيتي بعد از كه ميكند
.ندارد سازگاري نيز كشور
چيست؟ اصلاحات بفرماييد "لطفا فرموديد ، را اشكالات *
.شود تبديل سالي به دانشآموزان آموزشي نظام كه گفتيم -
درس ترم دو طي تحصيلي سال طول در كه اين جاي به يعني
سال آخر تا و كنند انتخاب هم با را درسها كل بخوانند ،
اين امسال.بروند پيش كردهاند ، انتخاب كه درسهايي با
دبيرستان وارد تازه كه كساني مورد در تنها سالي نظام
سال كه دانشآموزاني مورد در و شد خواهد اجرا ميشوند ،
اجرا خواندهاند ، درس دبيرستان دوم يا اول كلاس در قبل
همان با برسند ديپلم سطح به كه زماني تا آنهانميشود
دادن تطبيق چون.داد خواهند تحصيل ادامه سالي نيم نظام
گفت ميتوان و دارد زيادي مشكلات سالي نظام با آنها
.است غيرممكن
اول سال انتهاي در كه شده اعلام جديد طراحي اين در
به و شود مشخص دانشآموزان تحصيلي رشته بايد دبيرستان
هدايت شده ، تعيين شاخههاي و رشتهها گرايشها ، از يكي
متوسطه آموزش فعلي نظام در حاضر حال در چون.شوند
درس دبيرستان سوم يا دوم كلاس در كه هستند دانشآموزاني
آنها به كه نكردهاند انتخاب رشته هنوز ولي ميخوانند ،
صورت نحوي به جديد طراحي.ميشود گفته عمومي دانشآموزان
اول سال پايان در دانشآموز تكليف كه است پذيرفته
بدهد ، تحصيل ادامه رشتهاي چه در كه اين براي و دبيرستان
.است روشن "كاملا
شد؟ خواهد چه واحدي نظام تكليف *
واحدي ، سالي نظام در كه شود مطرح سوءال اين است ممكن -
كه است دقيقي و فني سوءال اين.شد نخواهد ايجاد پنجره
زيادي وقت نيز كارشناسي نظر از و بپردازيم آن به بايد
.كردهايم صرف پرسش اين به پاسخ براي
ما سعي كردهايم ، طراحي كه نظامي در كه است اين ما بحث
واحدي سالي نيم نظام در كه قوتي نقاط كه بوده اين بر
حداقل به را ضعف نقاط و كنيم حفظ را است داشته وجود
كار به جديد نظام اصلاح در كه الگويي واقع در.برسانيم
اين تا كردهايم تعيين را اصول سري يك كه است اين برديم ،
قرار پوشش تحت "تقريبا جديد نظام اصلاح طراحي در اصول
يك اگر كه است اين براي ،"تقريبا ميگويم كه اين.بگيرد
از ديگر اصل يك است ممكن بپوشانيم صددرصد بخواهيم را اصل
.برود بين
اصل چون مواردي كردهايم ، طراحي كه الگوهايي از يكي در
اصل باز ، پنجرههاي بردن بين از اصل تغييرات ، حداقل
مشترك فصل و است شده گرفته نظر در..و آموزش استحكام
ميدان آن در را خودمان طراحي ما كه شده ميداني آنها ،
من ، توضيحات از پس است ممكن يعنيدادهايم انجام
اين وليكنيد مطرح اصلاح اين درباره را انتقادهايي
يعني.دارد قرار (طراحي الگوي) مستطيل گوشه در انتقاد
را اصول اين مجموعه ميخواستيم وقتي ولي نبوديم ، بيتوجه
روي "مثلا.كرديم صرفنظر نكات برخي از كنيم ، بهينهيابي
را لازم نمره درس چندين در دانشآموزي اگر كه موضوع اين
ارتقاء دوم كلاس به اول كلاس از كه است مصلحت نكرد ، كسب
همه ميتواند آيا برود ، بالاتر سال به هم اگر.كند پيدا
ابتدا ميبايست "قطعا كه كند انتخاب را دوم سال درسهاي
و كند انتخاب را است مانده باقي اول سال از كه درسهايي
روش ، اين با.بگيرد را دوم سال درسهاي از برخي سپس
پنجرههاي و ميشود دچار بلاتكليفي يك به دانشآموز
.شد خواهد ايجاد او برنامه در فراواني
كلاس از ميخواهد كه دانشآموزي كه بود اين ما جمعبندي
دست ميبايست كند ، پيدا ارتقاء دوم كلاس به دبيرستان اول
كه اين براي ولي كند ، كسب درسها همه در را نمره 10 كم
به دانشآموزان از كثيري عده و نشود زياد تحصيلي افت
اگر كه كردهايم اعلام نشوند مردود درس دو يا يك خاطر
نيز ، باشد تا 10 بين 7 دانشآموز نمره درس دو در حداكثر
در باشد او 12 معدل هم اگر.برود دوم كلاس به ميتواند
تك ميتواند باشد ، زير 7 نمرهاش اگر حتي هم سوم درس
.برود بالاتر كلاس به و كند ماده
.است داشته وجود هم قديم نظام در كار همين مشابه "ظاهرا *
تنها هفت زير درس دو و بود درس يك تنها قديم نظام در -
داخلي امتحانات به مربوط و بود نهايي امتحانات به متعلق
كه بگويند پرورش و آموزش كارشناسان است ممكن.است نبوده
دانشآموز و ميكنيد طراحي را آموزشي نظام "آبكي" خيلي
به شود كم تحصيلي افت كه اين براي و ضعيف پايه با را
كه درسهايي آن گفت بايد پاسخ در.ميبريد بالاتر كلاس
در نبايد نميكند ، كسب را لازم نمره آنها در دانشآموز
كه دانشآموزي "مثلا.باشد موءثر دانشآموز تحصيلي هدايت
كلاس به ميتواند است ، كرده كسب را نمره 5 رياضي در
كه رشتهاي به يعنيرياضي رشته به نه ولي برود بالاتر
نخواهد هدايت است ، تحصيلي رشته آن براي پايهاي درس اين
شد ، صحبت آن درباره مختصري كه الگويي از تصميم اينشد
را تحصيلي افت است خواسته "تقريبا يعني.ميكند تبعيت
دانشآموز تكليف كند ، لحاظ را تحصيلي هدايت كند ، كنترل
"نسبتا پايه يك با دانشآموز اين و كند روشن را
.برود دوم كلاس به قابلقبولي
.واحدي و بود خواهد سالي ما نظام سوم ، و دوم سال از اما
نكند ، كسب را لازم نمره درس يك از دانشآموز اگر آنجا
آن بايد بالاتر كلاس ودر نياورده نمره ، درس همان تنهااز
اجرا دبيرستان اول سال در تنها امسال ولي.كند جبران را
.شد نخواهد اجرا سوم و دوم سال در و ميشود
افت كاهش چون آموزشي نظام اهداف از صحبتهايتان در *
پوشش نرخ افزايش كنكوريها ، پشت كردن كم تحصيلي ،
.كرديد اشاره كار بازار با ارتباط و متوسطه دانشآموزان
شكست هم ، آن نتيجه و نرسيدهايم آن به "ظاهرا اهدافيكه
.است بوده جديد نظام خوردن
است نظام كوچك اهداف از كنكوريها پشت كردن كم البته -
ما كه بودم كرده اشاره و برديد اسم الان كه اهدافي و
جديد نظام كه هم اين.ميدهيم انجام اجرا در را اصلاحات
استدلال اين اساس بر هم ، را نه يا است خورده شكست
.كرد قضاوت نميتوان
ولي.نميكرد تغيير كه بود نخورده شكست اگر حال هر به *
باعث ميدهيد انجام كه اصلاحاتي آيا كه است اين من سوءال
.برسيم برديد ، نام كه اهدافي به كه ميشود
ميليون حدود 5 با كشور در ما كه بفرماييد قبول -
از بسياري علاوه به.هستيم مواجه متوسطه دانشآموز
پرورش و آموزش قبال در مختلف دستگاههاي كه تعهداتي
كه لايحهاي در ما.است نرسيده عمل مرحله به داشتهاند ،
به نكات اين به است شده تدوين پرورش و آموزش مورد در
كه است نظامي يك واقع در اصلاحپرداختهايم اساسي صورت
نظام واقع در.كرد متوقف لحظهاي حتي را آن نميتوان
و كرد متوقف را آن نميتوان كه است قطار يك مانند آموزشي
ميبايست اين بنابر.انداخت راه به دوباره بازسازي از پس
به.بدهيم انجام حركت حال در را آموزشي نظام اصلاحات
.است كند حركت يك پرورش و آموزش در اصلاحات دليل همين
جديد نظام پيامهاي از يكي كه اين به داشتيد اشارهاي *
به شاخهاي آن تبع به كه است بوده كار بازار با ارتباط
از پس دانشآموزان يعني.است شده ايجاد دانش كار نام
كه حالي در.شوند كار بازار جذب كاردانش ، دوره در تحصيل
شاخه دانشآموزان جمله از و متوسطه دوره دانشآموزان همه
نقص موضوع اين آيا.شوند دانشگاه وارد ميخواهند كاردانش
انجام كه اصلاحاتي آيا.نميدهد نشان را جديد نظام
.شد خواهد مشكلات اين رفع باعث ميشود
آن نسبي شدن رفع باعث بله ، بردم ، اسم بنده كه مشكلاتي -
اين ولي گفتم را هدف بار 5 يك من.ميشود مشكلات
مشكلات من.نيست آن بر ناظر ميدهيم انجام كه اصلاحاتي
اصلاحات اين نسبي طور به كه كردم طبقهبندي بخش دو در را
.كند حل را آنها ميخواهد
كه اين يعني نرسيديم ، شده مشخص اهداف به وقتي ببينيد *
.است داشته وجود مشكلاتي
اشتغال و پرورش و آموزش نظام ساختار به اهداف -
تنهايي به دنيا كجاي هيچ در پرورش و آموزش.برميگردد
از زيادي توقع "اصلا و نميكند حل را كنكوري پشت مشكل
مردم نباشد شغلي اگر جامعه در چون.است پرورش و آموزش
اين بنابر.داشت نخواهند ديگري كار خواندن درس از غير
.نميشود خلاصه آموزشي نظام در تنها كنكوري پشت بحث
پرورش و آموزش تنها را مشكل كه شما فرمايش اين *
آموزش كه طراحيهايي اين در ولي صحيح ، كند حل نميتواند
و باشد داشته كلان ديد يك بايد ميدهد صورت پرورش و
در كه ميرسد نظر به ولي.كند نگاه سيستماتيك "اصطلاحا
فكر هم لايحه در.نميكند عمل سيستماتيك طراحيها اين
.است نديده را بخشي يك و ديده را بخشي يك ميكنم
.نميبينيد سيستماتيك كه دهيد نشان را جايي يك شما -
از يكي.خورد شكست كه متوسطه آموزش جديد نظام خود *
.بود همين آن شكست دلايل
.اصلاحات درباره.ميكنيم صحبت چيزي چه درباره داريم ما -
.بدهم جواب كنيد ، سوءال شما چقدر هر كه دارم آمادگي بنده
نظام اصلاحات با رابطه در كه گفتم عمومي بهروابط ولي
شما كه سوءالهايي از برخي.هستم عزيزان خدمت در جديد
به مربوط كه ديگر مباحثي به برميگردد ميكنيد مطرح
هم لايحه مورد درميشود پرورش و آموزش نظام جديد لايحه
وارد است ، نشده خارج دولت از هنوز كه اين دليل به
ميدهيم ، انجام كه اصلاحاتي با رابطه در ما.نميشويم
شما حالا.كردهايم برخورد قضيه با سيستمي كه داريم ادعا
كه كنم ثابت من تا نيست سيستمي كه بفرماييد را موردي
.هست سيستمي
صحبت اصلاحات مورد در تنها كه نميتوانيم ما حال هر به *
مورد يك ولي.باشيم نداشته كاري قسمتها بقيه به و كنيم
صحبت معلم منزلت و مقام و جايگاه از آمدهايد كه است اين
هدايت معلم پرورش و آموزش نظام در كه اين و كردهايد
شخصيت اعتلاي بايد و است تربيت و تعليم فرايند كننده
گيرد قرار توجه مورد همواره معلم اجتماعي منزلت و معنوي
براي مناسبي زمينه مسئوليت و جايگاه اين تناسب به و
به پرورش و آموزش برنامههاي تدوين در آنان فعال مشاركت
در معلمان مشكلات و مسائل همه شما نظر به آيا.آيد وجود
كه طراحي در آيااست شده ديده معلم منزلت و مقام مورد
وجود معلم با ارتباط در كه مسائلي همه دادهايد صورت
آنها ، والدين مناطق ، از يك هر دانشآموزان ويژگي مثل دارد
نظر در را..و منطقه آن مردم فرهنگ اقتصادي ، مسائل
وپرورش آموزش ادارات خود در كه معلمي وقتيگرفتهايد
ميشود ، مواجه مشكل با اداري ساده كار يك انجام براي
.كرد صحبت او معنوي شخصيت اعتلاي از ميشود چطور
كه اصلاحاتي مورد دراست لايحه به مربوط همه اينها -
بزنيد مثال است نشده ديده سيستماتيك اگر كردم ، ذكر بنده
است بار يك.است نشده ديده سيستماتيك آن كجاي بفرماييد و
و آموزش فرآيند مورد در اعتراضات از مجموعهاي شما كه
ممكن هم من و ميكنيد مطرح داريد خود ذهن كادر و پرورش
درباره لحظه اين در ولي.كنم صحبت تندتر شما از است
مصاحبه از قبل ميكنم ، صحبت متوسطه آموزش نظام اصلاحات
ساله پنج برنامه در.بودم كرده تاكيد عمومي روابط به هم
.گفتهام تندتر هم خيلي را شما حرفهاي همه من دوم
نميكنيد؟ صحبت لايحه درباره چرا *
.شود خارج بايد و است دولت در لايحه كه اين براي -
دادهايد صورت كه اصلاحاتي در ميپرسم ، ديگري سوءال *
وظيفه هرحال به چوناست چگونه دانشگاهي پيش دوره وضعيت
دانشآموزان توسط متوسطه ديپلم اخذ از پس پرورش و آموزش
وظايف و اهداف در كه حالي درميرسد پايان به
زبان يك گرفتن ياد ديپلم ، معلومات تعميق پيشدانشگاهي
آيا.است شده ذكر كنكور براي عمومي آمادگيهاي و خارجي
عهده به و پرورش و آموزش مسئوليت از خارج وظيفه اين
دارد؟ مورد اين در نقشي چه اصلاحات اين نيست؟ عالي آموزش
"قبلا ما سيستماست درست حدودي تا شما صحبتهاي -
سال دوازده از پس ما دانشگاهي نظام و بود سال دوازده
ميخواست دانشآموزي اگر دليل همين به.بود شده طراحي
كرده طراحي طوري را دانشگاهي درسهاي شود ، دانشگاه وارد
متوسطه آموزش انتهاي به ميشود وصل آن ابتداي كه بودند
ديپلم ما جديد نظام درميپذيرفت صورت دوازدهم سال در كه
قصد كه دانشآموزي براي اين بنابر.كرديم سال يازده را
كند ، كار جامعه در بخواهد و باشد نداشته ادامهتحصيل
براي كرده كسب متوسطه آموزش و مدرسه دوره در كه اطلاعاتي
ادامه براي ولي بود ، خواهد كافي جامعه در كردن زندگي
بخواهد دانشآموزي اگر خاطر همين به.نيست كافي تحصيل
و ساله يازده ديپلم آخر بين فاصله بايد شود دانشگاه وارد
قضيه اين روي مدتها.كند پر را دانشگاه به ورود ابتداي
شما قول به آيا.كند پر كسي چه را فاصله اين كه شد بحث
.پرورش و آموزش يا كند پر بايد عالي آموزش
در.است شده امتحان سال 56 در بار يك دشوار تجربه اين
يازدهم سال به وقتي دانشآموزان كه بود قرار سال 56
ساله يازده بود قرار چون ميگرفتند ، ديپلم و ميرسيدند
همان.بخوانند پيشنياز دانشگاه در سال يك بدهند ، ديپلم
اجراي توان كه كرد اعلام عالي آموزش و فرهنگ وزارت سال
نتايج و پذيرفت صورت هم برآوردي البته.ندارد را كار اين
عالي آموزش براي كار اين اجراي هزينه كه داد نشان آن
يك با آموز دانش يك سرانه هزينه چون.است بالا بسيار
اين پرورش و آموزش كه شد قرار.دارد زيادي فاصله دانشجو
سال يازده" شد سپس نظامكند اجرا دوازدهم سال در را كار
در و نرفت آن اجراي زيربار عالي آموزش كه"يك علاوه به
.كرد اجرا دوباره را آن پرورش و آموزش نتيجه
.بود من سئوال تكرار بهنوعي واقع در جنابعالي توضيحات *
فكري آيا دادهايد انجام كه اصلاحاتي در بدانم ميخواستم
آيا است؟ شده جديد نظام در دانشگاهي پيش مشكلات براي
ميپذيرد؟ صورت رابطه اين در تحولي و تغيير
.آوردهايم لايحه در را مساله اين -
.نميكنيد صحبت كه هم جديد لايحه درباره *
دعوت را خبرنگاران برود ، مجلس به لايحه كه زمان هر -
اشاره كه نكاتي از بسياري كه ديد خواهيد شما و ميكنم
.ميزنيم شمارا حرف همان هم ما ميكنيد
اهميت با "قطعا پرورش و آموزش مورد در لايحهاي تدوين *
صاحبنظران و كارشناسان با كمتر كه ميرسد نظر به.است
اين مورد در.باشد شده مشورت پرورش و آموزش از خارج
عمده كه صاحبنظراني و اساتيد از بسياري با لايحه
ولي گرفتم تماس است پرورش و آموزش مورد در فعاليتشان
مورد در چرا.نداشتند لايحه اين جزئيات از چنداني اطلاع
.ميشود اطلاعرساني كمتر مهم مسائل اين
.شد داده روزنامهها همه به سال 76 در لايحه اين -
اختيار در شد ، ارائه دولت به لايحه اين كه همزمان
در كه رسيد ما دست به هم نظراتيگرفت قرار نيز رسانهها
.كرديم لحاظ است شده تنظيم مدت اين در كه مجددي پيشنويس
و داشتيم نشستي معلم تربيت دانشگاه علمي هيات اعضاي با
عالي شوراي در.داديم قرار آنها اختيار در را لايحه اين
اساتيد حضور با عالي آموزش و فرهنگ وزارت برنامهريزي
كه سال 65 به لايحه اين.است شده مطرح نيز كشور اول طراز
گروههاي همه و برميگردد ميكرد فعاليت نظام تغيير شوراي
رابطه اين در نظام تغيير شوراي طريق از استانها در كاري
حضور با نظام تغيير شوراي يك استان هر در و بودند فعال
و شد تشكيل كارشناسان و مديران و معلمان دانشگاه ، اساتيد
كه نداريم محرمانهاي چيز ما بنابراين.بودند درگير همه
فرازها از بعضي در است ممكن نكنيم ، اطلاعرساني بخواهيم
پيش مورد در كه سئوالهايي با رابطه در شما با نيز
در گفتم كه اين و باشيم همنظر ميكنيد ، مطرح دانشگاهي
آموزش وزارت كه است طبيعي نميكنيم ، صحبت لايحه با رابطه
اصلاحاتي نيز دولت و است داده دولت به را نظر يك پرورش و
به دولت از خواست ، وقت هر و ميدهد انجام نظر آن روي را
.باشد دولت نظر كه ميكنيم دفاع چيزي آن از ما برود ، مجلس
حرف دولت نماينده عنوان به كه است طبيعي اين بنابر
داشته ديگري نظر كارشناس يك عنوان به است ممكن.ميزنم
با رابطه در بدهيد اجازه گفتم كه هست هم همين براي.باشم
مجلس به لايحه كه وقتي است ممكننشويم بحث وارد لايحه
.شود رفع باره اين در شما سئوالات از بسياري آمد
محوري مدرسه سياست مورد در ديگري سئوال متشكرم ، خيلي *
مدير جديد ، تحصيلي سال در سياست اين اساس بر.داشتم
اطراف در تشكل سه و بود خواهد مدرسه محور واقع در مدرسه
نمايندگان دانشآموزي ، شوراي شامل كه ميگيرند شكل او
كه است مربيان و اولياء انجمن نمايندگان و معلمان شوراي
اين براساس.ميكنند اداره مدير همكاري با را مدرسه
مالي از اعم است ، حدي چه در مدرسه مدير اختيارات سياست ،
شكل هنوز كه دانشآموزي شوراي بهعلاوهآموزشي يا و
اين در ميتوانند خودشان تجربه اولين در آيا است ، نگرفته
مدارس فعاليت از ماه دو كم دست بهعلاوهكنند كمك زمينه
شوراي.كند كار به شروع تشكل اين تا شود سپري بايد
نظر به طرفي از.است بوده تشريفاتي تاكنون كه هم معلمان
با بودن تمركزگرا دليل به ما اداري سيستم كه ميرسد
را مشكلاتي شايد و باشد تناقض در محوري مدرسه سياست
نيست؟ شكست به محكوم سياست اين آيا.كند ايجاد
.ساختاري تمركز عدم بحث يك و داريم اختيار تفويض بحث يك -
يعني.ميگيرد صورت متمركز نظامهاي در اختيار تفويض
عدم.ميكنيم محول را وظايف از بخشي و است متمركز نظام
به سازماندهي و تشكيلات و ساختار يعني هم ساختاري تمركز
اين براي.نيستيم تام اختيارات داراي كه شده طراحي صورتي
هست ، هم درست و كرديد اشاره شما كه متمركز وضعيت از كه
مطلق تمركز عدم "لزوما كه برويم معقول تمركز عدم سمت به
عدم و تمركز بين بهينه نقطه آن يعني.نيست خوب معناي به
.نيست مقطعي و لحظهاي كاري يعني است فرآيند يك تمركز ،
.برسيم بهينه حالت به بايد معقول شيب يك با بلكه
مدرسه سياست تحقق راستاي در سال هر ناچاريم بنابراين
را گام اين امسال حالا.برداريم را گامهايي محوري ،
.برميداريم را ديگري گامهاي آينده سال و برداشتيم
فرهنگي شرايط با متناسب"يقينا گامها اين برداشتن البته
.است پرورش و آموزش سازمان
فرهنگي علمي صفحه خوانندگان با
خود مطلوب روزنامه كه آنان ويژه به و همشهري خوانندگان
ميكنند ، مفتخر گلايهاي حتي يا مقالهاي نوشتهاي ، با را
محدود فضاي كه آن دريغ.هستند ما سرمايههاي مهمترين
مطالب همه از استفاده امكان ديگر ، ضوابط و شرايط و صفحات
با.نميدهد را فرهنگي -علمي صفحه دوستداران و دوستان
اسامي فرهنگي ، علمي صفحه خوانندگان از مجدد سپاس
نيست فراهم آنها چاپ امكان كه مقالاتي و مطالب فرستندگان
:است شرح بدين است ، شده چاپ تلخيص با آنها نوشتههاي يا و
،(اصفهان) هاشمي گلستان سيدمهدي ،(كرمانشاه) توتيايي سيروس
،(تهران) مهدوي فرزاد مهندس ،(تهران) فتحالهي ابراهيم
كاشي رضا ،(اراك) پاكنژاد حسين ،(تهران) عليلو آرش دكتر
غلامرضا ،(قم) منتظر علي دكتر ،(تهران) جعفري احد ،(كرج)
احد ،(شهريار) شاهپري عليرضا مهندس ،(اصفهان) مختاري
بلداجي ، نوروزي علياصغر حضرت ، .ع ،(اصفهان) وهابزاده
جمهوري چشمپزشكي انجمن موسوي ، سيدعلي مقدم ، كتايون
محمدكاظم ،(امام بندر) علوانيان جواد ايران ، اسلامي
(ايران تكنولوژي توسعه مالي صندوق خاص سهامي شركت) مجتهدي
نهضت ،(سقز) فاروقي عمر ،(شيراز) شاهيجاني محمد ،
سازمان از) واهبي مهندس شميرانات ، شهرستان سوادآموزي
،(بروجرد) رضايينژاد علي مهندس ،(خوزستان مهندسي نظام
،(تهران) منامن قهرماني حسين ،(رشت) اسلامدوست فرشيد
آذر و (اروميه) نانبخش ژاله ،(زرينشهر) حسامي علياكبر
.(اراك) بهراميان
عينكهاي از استفاده به نسبت متخصصان
دادند هشدار كسوف مشاهده براي قلابي
درمان و بهداشت كميته اعضاي و متخصصان :فرهنگي علمي گروه
،(بهشتي شهيد دانشگاه در) گرفتگي خورشيد بينالمللي همايش
آن از ناشي خطرات و قلابي عينكهاي از استفاده به نسبت
همايش ، اين دبيرخانه عمومي روابط گزارش بهدادند هشدار
مقوايي قابهاي صورت به تازگي به كه كسوف مشاهده عينكهاي
قرار مشتريان دسترس در نازل قيمت با و ميشود عرضه
بروز سبب و نبوده قبول قابل بهداشتي نظر از ميگيرد ،
اصلي عينكهاي گزارش ، اين براساس.ميشود چشمي ديدگي آسيب
.نميشود يافت نيز ايران در و است گران مايلار لايه با
از آمده بدست اطلاعات و شده انجام مطالعات براساس
رويتخورشيد به علاقهمندان بينالمللي ، سازمانهاي
اين از استفاده جاي به ميتوانند ماه 78 مرداد گرفتگي
از دولايه ، يا شماره 14 جوشكاري شيشههاي از عينكها ،
معرض در دقيقه چند مدت به كه سفيدي و سياه عكاسي فيلمهاي
.كنند استفاده باشند ، گرفته قرار خورشيد نور
علمي اخبار
|
فضا در ايكس اشعه تلسكوپ استقرار
پس كلمبيا برگشت و رفت فضاپيماي :خارجي رسانههاي واحد
زمين به ايكس ، اشعه تلكسوپ موفق دادن قرار مدار در از
كه بود "كالينز آيلين" با ماموريت اين فرماندهي.بازگشت
را برگشت و رفت فضاپيماي يك فرماندهي كه است زني نخستين
.ميگيرد برعهده
ميرسيد نظر به ابتدا در بيبيسي ، تلويزيون گزارش به
خطر آژير اول ، بار درنميشود انجام ماموريت اين
اثر بر فضاپيما پرتاب دوم بار.درآمد صدا به بيدليل
بالاخره فضاپيما اين.بازماند پرتاب از فلوريدا در توفان
در كوچكي فني نقص وجود كه هرچند برخاست ، سوم بار
را هيدروژن سوخت ذخيره كلمبيا تا شد سبب اصلي موتورهاي
مدار به مانده كيلومتر و 11 بسوزاند حدمعمول از زودتر
تلسكوپ استقرار براي فاصله ، اين اما.شود متوقف نظر مورد
تا كه است اي محموله بزرگترين اين.بود كافي چاندرا عظيم
.ميبرد فضا به برگشت و رفت فضاپيماي حال به
مورد در اطلاعات جمعآوري به آينده ، سال ظرف 5 چاندرا
پرداخت ، خواهد كيهان در انرژيدار اشياء و شديد انفجارهاي
اين.ابرنواخترها و سياه حفره اخترها ، تپ جمله از
.بگيرد قرار فضا در تا بود انتظار در سال يك حدود تلسكوپ
تا بمانند منتظر اين از بيشتر اندكي بايد دانشمندان
.افتد كار به "تدريجا آن پيچيده دستگاههاي
تلسكوپ مانند چاندرا عملكرد موفقيت كه صورتي در اما
برگشت و رفت فضاپيماي يك توسط پيشتر كه باشد هابل فضايي
را آن ارزش انتظار اين بود ، گرفته قرار مدار در ديگر
.دارد
افراد رواني بهداشت بر فراوان كار تاثير
انگليس مردم از فزايندهاي شمار :خارجي رسانههاي واحد
كه نظرسنجي در.ميكنند رها روحي فشار علت به را خود شغل
حتي و تندرستي گفتند افراد شده انجام نفر از 2000
بيش.است گرفته قرار شغل تاثير تحت آنان خصوصي فعاليتهاي
متوسل الكل شرب به فشار اين تخفيف براي مردم سوم يك از
.روميآورند رواني مشاوره جلسات به دهم يك و ميشوند ،
وقت تمام شاغلان انگليس در بيبيسي ، تلويزيون گزارش به
از ساعت نيم كه ميكنند كار هفته در ساعت كم 5/38 دست
كاركنان براي اما.است بيشتر جاري قرن آغاز در ميزان اين
در كار ساعات.است بيشتر "احتمالا افزايش اين دفتري ،
.است شده كمتر كارخانجات
روحي فشارهاي درك با اكنون شركتها و ادارات مديران
برابر در بيشتري انعطافپذيري ميكوشند خود كاركنان
.دهند نشان كاري ساعات تغيير مورد در آنان خواستههاي
اقتضا خانواده ساختار حفظ ميگويند اجتماعي كارشناسان
امر اين.كنيم سپري خانه در را بيشتري ساعات كه ميكند
اهميت فرزندان با و هم با والدين بين روابط نظر از
.دارد فراوان
شاغلان از بسيارياست شده زياد دگرگوني دچار كار ماهيت
پي در فقط بيكاران عوض در ;كنند كار كمتر اندكي مايلند
.باشد ميخواهد هرچه حال هستند ، شغل
كار در شوهر و زن ميشود باعث سنگين ، وامهاي بازپرداخت
فرهنگ تغيير درباره صحبت كه است اين موضوع.شوند غرق
.است آن كردن عملي از سادهتر طولاني ، كار ساعات
اينترنت با تلفن
.است شده دردسر باعث مديران از خيلي براي اينترنت پيشرفت
امروز ، دنياي در اطلاعات تبادل سرعت از برخورداري به نظر
يك هميشه بايد آيا.نيست كافي موبايل و فاكس تلفن ، ديگر
داشت؟ همراه (حمل قابل كوچك كامپيوتر) تاپ لپ
چرا نيست چيزي چنين به احتياج ديگر خير ، كه است اين جواب
يك عنوان به تنها نه (قطبي چند)بريد موبايلهاي كه
E - mailايستگاه يك بلكه ميشوند ، قلمداد تلفن دستگاه
.ميروند شمار به نيز (الكترونيكي پست)
پست تلفن ، اين با ميتوان هم ، جلسات بين در حتي
پيغامهاي جديدترين و كرد شمارهگيري را الكترونيكي
.كرد دريافت را وارده
حدود آلمان در و داشته وزن گرم موبايل 230 دستگاه اين
.ميرسد فروش به مارك 1399
سالاري مژگان :ترجمه/ منيجر 99 مجله :منبع
سرطاني سلول به سالم سلول تبديل
كردند اعلام آمريكايي پژوهشگران :خارجي رسانههاي واحد
نائل سرطان با مبارزه زمينه در شاياني پيشرفت به
را سالم سلول يك توانستند يادشده دانشمندان.آمدهاند
منجر داروهايي توليد به ميتواند كشف اين.كنند سرطاني
.ببرند بين از را سرطان كه شود
طبيعي حالت در بدن سلولهاي بيبيسي ، تلويزيون گزارش به
اين گاهي.ميشوند تكثير فرسوده سلولهاي جايگزيني براي
تكثير بيرويه سلولها و ميشود مواجه مشكل با فرايند
"دقيقا هيچكس.ميشود ايجاد سرطاني غده يك و ميشوند
سرطان به را طبيعي فرايند اين كه ميدهد رخ چه نميداند
كردند اعلام آمريكا در پژوهشگران از شماري.ميكند تبديل
آنان.كردهاند پيدا سرطان آغاز چگونگي از مهمي درك
لوله در را سالم سلول يك ژنتيك ، تغيير سه با توانستند
به كه بود آني تغيير اولينكنند سرطاني آزمايشگاه
رشد تغيير دومين.ميكرد كمك سلول عمر طول افزايش
توقف باعث تغيير سومين و شد سبب را سلول بيرويه
اين.ميشود مانع را غيرطبيعي رشد كه شد سازوكاري
.ميكند روشن را سرطان اصلي علل دستاورد
شايان تحولي انساني ، مصنوعي سرطاني غده نخستين توليد
.است شده قلمداد سرطان اساسي ريشه از ما فهم در توجه
دستيابي به دانايي اين تا است لازم بيشتري تحقيقات البته
.بيانجامد موءثر درمانهاي به
|
|