تابستاني خلوت در عمومي كتابخانههاي
فرهنگي توسعه روند در عمومي كتابخانههاي نقش به نگاهي
كتابخانههاي از بعضي در مطالعه سالن كمبود يا نبود
اين از استفاده براي مردم بيرغبتي مهم عوامل از عمومي
است فرهنگي مكانهاي
تازه كتابهاي كمبود و كتاب عنوانهاي بودن محدود
خلوت دلايل از ديگر يكي نيز علاقهمندان نياز مورد و
ميباشد عمومي كتابخانههاي از برخي بودن
:اشاره
بهترين از يكي شده ، آغاز آن دوم نيمه كه تابستان فصل در
نوجوانان كودكان ، .است مطالعه و كتابخواني سرگرميها ،
افزايش و غيردرسي كتب مطالعه براي مفيد فرصت اين از اگر
جلو به گامي واقع در كنند ، استفاده خود آگاهي و دانستني
آمادگي با ميتوانند را بعدي درسي سال و برداشتهاند
ما كشور جوان جمعيت در رغبتي چنين اگر.كنند آغاز بيشتري
و مطالعه از را خود نيز مسنترها و باشد داشته وجود
كتابخانهها مطالعه سالن ندانند ، بينياز كتابخواني
اما باشد ، جمعيت از پر بايد عمومي كتابخانهها بويژه
كتابخانههاي سالنهاي در روزها ، اين در و نيست چنين
حضور درسي كتابهاي مطالعه براي دانشآموزان اغلب عمومي ،
اين در ميتوان را مطالعه اهل از كمتري شمار و دارند
مشكل علت و ريشهها بررسي به حاضر گزارش.يافت سالنها
.است پرداخته گفته پيش
ماهواره تلويزيون ، راديو ، از استفاده كه ارتباطات عصر در
را نوشتاري ارتباطات جاي شفاهي ارتباطات كلي طور به و
مطالعه طريق از اطلاعات دريافت گرفتهاند اطلاع كسب براي
در وسايل اين حضور ليكن.است توجه مورد كمتر قبل به نسبت
كسب در مطالعه اهميت از است نتوانسته هنوز ارتباطات عرصه
عرصه در مختلف كتابهاي انتشار رشد و افزايش بكاهد ، اطلاع
جايي تا ادعاست اين بر دليلي اجتماعي مسائل و دانش و علم
نشريات و كتاب ميزان با گاهي را جامعه هر تمدن پيشرفت كه
ميزان و كتابخانهها تعداد واسطه به گاهي و
كه است ترتيب اين به.ميسنجند آنها به مراجعهكنندگان
كتابخانه به مراجعهكنندگان ميزان و كتابخانه كتب تعداد
از كشور آن مردم برخورداري و علاقه معيار كشور هر در
شاهد روز به روز اگرچه ما كشور در.است آن مظاهر و فرهنگ
اما هستيم شهرها سطح در عمومي كتابخانههاي تعداد افزايش
عموم استقبال مورد كمتر كتابخانهها اين مختلفي دلايل به
.ميگيرند قرار مردم
را كتابخواني محدودكننده اصلي موانع صاحبنظران از بسياري
درگيري اقتصادي فقر عام ، معناي به اجتماعي عوامل در
.ميدانند زندگي تنگناهاي و كمبودها با كمدرآمد اقشار
غني و سو يك از مردم بين در كتابخواني فرهنگ بودن پايين
از موضوع تنوع و كتاب محتواي لحاظ كتابخانههابه نبودن
.باشد بيتوجهي اين عمده عامل ميتواند ديگر سوي
كرده معرفي مطالعه به علاقهمند را خود كارمند ، يزدي رضا
عمومي كتابخانههاي از مردم استقبال عدم علت درباره و
:ميگويد
مطالعه فرهنگ با مردم نبودن آشنا من نظر به اصلي علت"
اگر نميكند مطالعه صرف را وقتش هيچكس همين خاطر به.است
او به را اجازه اين زندگي گرفتاريهاي باشد علاقهمند هم
جايي شغلي گوناگون گرفتاريهاي ميان در واقع در.نميدهد
به بخواهند كه برسد چه نميكنند باز كتاب مطالعه براي
محدوديت هم ديگر موضوع يككنند مراجعه هم كتابخانه
كتابهايي است كتابخانهها در موضوع تنوع و كتابها تعداد
كتابخانهها در پژوهشي كتابهاي و ميشوند منتشر تازه كه
شلوغ مسئله.هستند قديم چاپهاي كتابها بيشتر ندارد ، وجود
از استفاده براي خصوص به هست هم كتابخانهها سالن بودن
براي مطالعه سالن از دانشآموزان استفاده.مطالعه سالن
اعضاي از را سالن از استفاده فرصت خواندن درس
كه تهران مثل بزرگي شهر در.ميگيرد كتابخانهها
بعضي دارند زيادي فاصله هم با خيابانها و محلهها
محل در را نظرش مورد كتاب شخصي كه است لازم وقتها
كتابخانههاي در مواقع بيشتر در ولي كند مطالعه كتابخانه
".ندارد وجود مكان اين دولتي خصوص به عمومي
هنوز گفت بايد كتابخواني با فراغت اوقات معناي ارتباط در
و مفيدترين بهترين ، عنوان به كتاب از ميتوان هم
.برد نام فراغت اوقات پركردن براي وسيله سالمترين
فراغت اوقات گذراندن نحوه مورد در شده انجام تحقيقات
و (%83) درصد بيشترين با تلويزيون تماشاي كه داده نشان
(%54) كتاب مطالعه و (%67) كردن استراحت و آن از بعد
فراغت اوقات گذران صورت عمدهترين (%45) پارك به رفتن
.است
چگونگي مورد در دبيرستان دوم سال دانشآموز قاسمي مينا
:ميگويد تابستان در فراغتش اوقات گذران
و ميكند پر مدرسه و درس را وقتم بيشتر كه مدرسه ايام"
فراغت اوقات
را وقتم است تعطيل مدرسه كه تابستان ولي ندارم آنچناني
و ميآيم پارك به هم عصرها ميكنم پر تلويزيون تماشاي با
ميرويم سينما به هم روزها بعضي.ميزنم قدم دوستانم با
تابستانها البته.ميكنم پر را وقتم جوري يك خلاصه
سرگرم را خودم بالاخره ولي ميرود سر بيشتر حوصلهام
".ميكنم
:ميگويد نميكند مطالعه چرا كه سوءال اين به پاسخ در او
كه تابستان.ميخوانم درس را مدرسه روزهاي تمام من"
ندارم كتاب خواندن به علاقهاي ديگر است تعطيل مدرسه
و بخوانم درس مدرسه دوران در هم باشد قرار اگر يعني
بعضي.است خستهكننده "واقعا نظرم به كتاب هم تابستان
ميكنند معرفي دوستانم كه را رمان و قصه كتابهاي وقتها
ميافتد اتفاق كم خيلي ولي ميخوانم و ميگيرم آنها از
براي خانه نزديك پارك كتابخانه از مدرسه ايام در البته
كتاب مطالعه براي ولي ميكنم استفاده خواندن درس
".نميگيرم
ضعفهايي از يكي ما كشور در آموزش نامناسب روش متاسفانه
در كودكي از مطالعه فرهنگ تنها نه ميشود باعث كه است
نوعي بلكه گردد فراموش دانشگاه در بعدها حتي و مدرسه
كردن مجبور.شود ايجاد مطالعه و كتاب به نسبت بيزاري
كه ميشود باعث درسي متون حفظ به دانشجو و دانشآموز
.بردارند قدم اطلاع كسب براي مطالعه سمت به كمتر آنها
فصل كه تابستان فصل در ما نوجوانان و جوانان كه حالي در
را خود زمان از زيادي لحظههاي است تحصيل از فراغت
بهترين ميتوانند كتابخانهها ميكنند ، تلف ناآگاهانه
.باشد آنها فراغت اوقات صرف براي مكان
از فرهنگي مجموعههاي كنار به عمومي كتابخانههاي آوردن
توسعه در مفيد حركتهاي از يكي پاركها و فرهنگسراها جمله
.است شده انجام تهران شهرداري توسط كه است مطالعه فرهنگ
به وابسته انديشه شبانهروزي كتابخانه مدير ياسين آل
و كتاب دوستداران استقبال مورد در انديشه فرهنگسراي
:ميگويد كتابخانه اين از مطالعه
را آن پارك بودن تفريحي از جداي پارك در كتابخانه وجود"
اينكه شرط به ميكند تبديل فرهنگي مكان يك به
.شود انجام كتابخانهاي چنين در لازم سرمايهگذاري
طور به كه است خاورميانه كتابخانه تنها انديشه كتابخانه
حال در كتابخانه اين.است مراجعين پذيراي شبانهروزي
و دانشجويان را مراجعين بيشتر و دارد فعال عضو حاضر 1700
و شهر نقطه هر از كه ميدهند تشكيل محققين و محصلين
كدام هر و ميكنند مراجعه كتابخانه اين به تهران استان
براي را متفاوتي كتابهاي وشغلي تحصيلي موقعيت به بنا
عضو تعداد اين وجود با خوشبختانه كه برميگزينند مطالعه
حال به تا است زياد هم خواستههايشان تنوع كه
وقتها بعضي اما.كنيم تامين را مراجعين نظر توانستهايم
پيدا اختصاص كتاب خريد براي كتابخانهها به كه بودجهاي
باعث كه كتاب گراني يعني نيست كافي "واقعا ميكند ،
گريبانگير كنند ، توجه خواندن كتاب به كمتر مردم ميشود
به دوبار يكي مراجعهكننده وقتي.هست هم كتابخانهها
پيدا كتابخانه رادر آن و ميآيد دارد نياز كه كتابي سراغ
به نداشتن عادت اين بنابر نميآيد آن سراغ ديگر نميكند
نظر از كتاب بازار سامان نابه وضع طرف يك از مطالعه
كه باشند اصلي عامل ميتوانند ديگر طرف از قيمت و گراني
پاسخگوي نتوانند بايد كه طور آن كتابخانهها شوند باعث
".باشند مراجعين
فرهنگي توسعه از صحبت كه دورهاي در شد اشاره كه همانطور
عمومي كتابخانههاي افزايش در را آن مظاهر از يكي است
عمومي كتابخانههاي تعداد كه طوري به.ديد ميتوان
بوده واحد پانصد حدود سال 65 در ارشاد وزارت به وابسته
.است يافته افزايش واحد حدود 1200 به حاضر حال در كه
در عمومي كتابخانههاي امناي هيات دبيرخانه معاون ضرغامي
تحت كه عمومي كتابخانههاي تعداد":ميگويد مورد اين
واحد حدود 1200 حاضر حال در دارند قرار ارشاد وزارت پوشش
براي كتابخانه واحد يعني 2000 جهاني استاندارد به كه است
.است نزديك بسيار ما كشور مساحت و جمعيت با كشوري
سطح به كتابخانهها اين رساندن براي هم فعاليتهايي
در كيفي لحاظ به چه و كمي لحاظ به چه جهاني استاندارد
تحت كه هم ديگر كتابخانههاي با ما البته.است انجام حال
كمك ما از اگر يعني.داريم همكاري نيستند ما پوشش
ميكنيم همكاري آنها با باشد توانمان در چنانچه بخواهند
كتابهاي بهزيستي سازمان نابينايان كتابخانه براي "مثلا
نهضت كتابخانه براي و ميكنيم ارسال را آنها مخصوص
به سوادآموزان دادن عادت براي آساني كتابهاي سوادآموزي
.ميفرستيم مطالعه
نظر از عمومي كتابخانههاي درجهبندي به راجع همچنين وي
:ميگويد كيفي و كمي
هستند متفاوتي بنديهاي درجه داراي عمومي كتابخانههاي"
مثل جانبي امكانات و ساختار و فضا ساختمان ، نظر از كه
نوع و محتوا نظر از و دسته پنج به..و زيراكس صحافي ،
شده سعي سياستگذاريها در.ميشوند تقسيم دسته سه به كتاب
يك ، درجه كتابخانه يك تهران شهر مثل شهري از منطقه هر در
چهار و سه درجه كتابخانه سه يا دو و دو درجه كتابخانه دو
مركزي كتابخانه يك هم شهرستانها در و باشد داشته وجود
و سه درجه كتابخانه دو و دو درجه كتابخانه دو و يك درجه
و بخشها و كوچكتر شهرستانهاي در و شود ايجاد چهار
احداث پايينتر درجات كتابخانههاي ترتيب به هم روستاها
.گردد
دارد ادامه
گزارش يك بازتاب
|
برگزينيم را بهترين
در (مترو) حومه و تهران شهري راهآهن شركت عمومي روابط
تيرماه 78 مورخ 24 در ستون اين در مندرج مطلب به پاسخ
"فرسوده اتوبوسهاي مشكل و كرج آزادراه" عنوان تحت
ارسال همشهري به "برگزينيم را بهترين" عنوان با نوشتهاي
.است داشته
براي اساسي پيشنهاد دو به اشاره با ارسالي متن اين در
جايگزيني:شامل كرج آزادراه در آمد و رفت مشكل كاهش
نقليه وسايط و اتوبوسها جاي به سالم و نو اتوبوسهاي
به توجه با كرج ، مخصوص جاده از استفاده و فرسوده و دودزا
اجراي كرج ، -تهران محورهاي در آمد و رفت سنگين حجم
و شده توصيف زيانبار و آلاينده غيرعملي ، فوق پيشنهادهاي
ارزانترين ، مهمترين ، از يكي عنوان به ريلي نقل و حمل
به زيست ، محيط با سازگار همچنين و ايمنترين و سريعترين
اين بر تاكيد با.است شده توصيه انتخاب بهترين عنوان
نظرتان از را فوق متن از ديگري بخشهاي سودمند ، يادآوري
:ميگذرانيم
و آمد خصوص در شده ذكر نارساييهاي و تنگناها به توجه با
و تهران شهري راهآهن شركت كرجي ، و تهراني مسافران شد
-تهران برقي قطار مسير راهاندازي و احداث (مترو) حومه
متروي اوليه طرح درداد قرار خود كار اولويت در را كرج
توجه مورد آن حومه با شهر داخل محدوده ارتباط تهران ،
سرريز به توجه با طرح ، بازنگري در ولي بود گرفته قرار
خط احداث ضرورت شهر ، كلان اين غرب سوي به تهران جمعيتي
.گرديد مطرح اقماري شهركهاي و كرج و تهران بين تندرو آهن
سريعترين و ايمنترين منظمترين ، ارائه و طراحي در
.گرفت قرار مدنظر شهر دو مسافران جابجايي و حمل در خدمات
سال اسفندماه اواسط از كرج -تهران سريعالسير برقي قطار
برق نيروي با قطار اينرسيد بهرهبرداري مرحله به 77
زيست مخرب اثرات هرگونه فاقد اينرو از و ميكند حركت
حمل 172 گنجايش داراي برقي قطار واگن هراست محيطي
يا و اتوبوس معادل 4 "تقريبا كه است نشسته صورت به مسافر
.ميباشد كامل ظرفيت با سواري اتومبيل 34
اينرو از و.است خطه دو كرج -تهران مسير اين بر علاوه
شرق) يكديگر جهت خلاف در لحظه يك در ميتوانند قطار دو
.كنند حركت (بالعكس و -غرب به
اسفندماه اواسط) فعاليت آغاز از قطار اين مسافران شمار
افزايش روز در مسافر به 8000 مسافر از 300 تاكنون (77
نشانگر بينظير و توجه جالب استقبال اين و است يافته
قطارهاي با مسافرت بيشمار مزاياي از مسافران شدن آگاه
.است مترو
دارد وجود قابليتي و ظرفيت كرج -تهران موجود ريلي خط در
روز در مسافر هزار ميزان 130 تا مسافر جابجايي و حمل كه
افزايش كرج -تهران فاصل حد در اتوبوس سفر معادل 2600
بين ايستگاههاي است لازم هدف اين تحقق براي و مييابد
ورزشگاه اكباتان ، ايستگاههاي حومه ، و كرج شهر داخل و راه
آتمسفر ، گرمدره ، خودرو ، ايران جنگلي ، پارك آزادي ،
.شود فعال و راهاندازي مهرشهر و مردآباد
قبيل از (مترو) برقي قطار ديگر مزاياي به ارسالي متن در
هزينههاي در صرفهجويي خانواده ، حريم و مسافران امنيت
در نهايي توفيق براي و است شده اشاره نيز مسافران جاري
بيشتر هرچه حمايت ريلي ، نقل و حمل شبكه كامل برقراري
پيگيري و مساعدت و مهم پروژه اين معضلات رفع براي دولت
.است گرفته قرار تاكيد مورد كرج و تهران شهرداريهاي
قطار بخصوص ريلي نقل و حمل آشكار برتري بر تاكيد ضمن *
خور در را نكته اين ديگري ، نقليه وسيله نوع هر بر برقي
سريعتر دسترسي به مربوط مشكلات رفع كه ميدانيم يادآوري
گونهاي ، به كرج -تهران برقي قطار به مسافران ارزانتر و
مقايسه در را راحت و ايمن مطمئن ، وسيله اين با آمد و رفت
هزينهتر كم مجموع در جادهاي نقل و حمل وسايل ديگر با
را مترو خط اولين به مردم بيشتر رويكرد موجبات سازد ،
به بردن پناه با كه را كساني و.كرد خواهد فراهم
برسند ، مقصد به سريعتر دارند ، سعي فرسوده ، اتوبوسهاي
.ميكند راغب برقي قطار از استفاده به
|
|