وپژوهشي تازه هاي كتاب خالي جاي
ها دركتابخانه
فرهنگي توسعه روند در عمومي كتابخانههاي نقش به نگاهي
(پاياني بخش)
سالاري نظري يونس :طرح
نياز مورد كتابهاي تامين براي لازم مالي پشتوانه بايد
گردد ايجاد عمومي كتابخانههاي
:اشاره
كتابخواني ، و كتاب به جامعه يك دسترسي شكل مطلوبترين
و بزرگ شهر در.است محله هر در عمومي كتابخانه يك وجود
قدمت از كه عمومي كتابخانههاي بر علاوه تهران ، پرجمعيت
دهه طول در كتابخانه صدها ميباشند ، برخوردار بيشتري
وجود به مردم همكاري با و تهران شهرداري همت به اخير
نوعي به نيز نوبنياد كتابخانههاي مجموعه و است آمده
كه آنچه اما.ميباشد بهرهبرداري قابل مطالعه اهل براي
پاسخ شهر مختلف محلههاي در را كتاب به مردم واقعي نياز
قديمي كتاب شماري با كتابخانه فيزيكي مكان تنها ميگويد ،
به نشر تازههاي بايد پيوسته جرياني صورت به بلكه نيست ،
كتابهاي به طريق اين از مردم و يابد راه كتابخانهها اين
.باشند داشته دسترسي تازه
نياز مورد و كافي تعداد به پژوهشي كتابهاي وجود همچنين
جامعه فرهنگي بالندگي و رشد به كتابخانهها قبيل اين در
متوسطي ذخيره با كتابخانه يك.كرد خواهد كمك بيش از بيش
انبوه فصول ، تمام در جامعه نياز مورد كتابهاي از
.ميكند جلب خود به را كتاب به مشتاقان
را آن پاياني بخش كه گزارش اين در ما اصلي بحث
فصل در عمومي كتابخانههاي برخي بودن خلوت ميخوانيم ،
جوان جمعيت از قابلتوجهي بخش فراغت زمان يعني تابستان
.پرداختهايم آن بررسي به كه ماست كشور
اقشار دستيابي براي مناسبي مكانهاي عمومي كتابخانههاي
ميشود تامين وقتي نياز اين اما.ميباشد كتاب به مردم
.باشد داشته وجود كتاب كافي اندازه به كتابخانه يك در كه
.گفتهاند پاسخ ما پرسشهاي به شهروند دو مورد ، اين در
نداريم دسترسي
لوازم سازنده شركت يك كارمند "ربيعنژاد فرزين"
به اندازه چه تا كه ما سوءال به پاسخ در الكترونيك
اين در خود علاقه مورد كتابهاي و عمومي كتابخانههاي
سال دو در ترديد بدون:ميگويد دارد ، دسترسي مكانها
در دولت فرهنگي مثبت و خوب جهتگيريهاي تاثير تحت گذشته
كتابهاي از خيلي كتاب عرضه و نشر ترويج و تشويق جهت
اگر.است شده منتشر و چاپ مطالعه اهل علاقه و نياز مورد
كم اقشار دسترسي مهم موانع از كه كتاب قيمت گراني از
كنيم ، چشمپوشي است ، فرهنگي مهم كالاي اين به درآمد
سالها اين در را كتاب عرضه فراواني و تنوع نميتوانيم
ديده با را تاثيرگذار و مثبت تحول اين و انگاريم ناديده
نحوه با كتاب عرضه و نشر آهنگ امانكنيم ارزيابي تحسين
از وقتي.نيست سازگار عمومي كتابخانههاي در آن عرضه
سراغ ميكنم مراجعه آنجا به من كه كتابخانهاي مسئولان
روبهرو منفي پاسخ با اغلب ميگيرم ، را جديد كتابهاي
.ميكنند مطرح را مالي كمبودهاي دليل هميشه و ميشوم
براي كافي امكانات و بودجه عمومي ، كتابخانههاي يعني
از بسياري ندارند را علاقهمندان نياز مورد كتاب تامين
دلايل به كه دانشجويان و دانشآموزان جمله از افراد
به دسترسي از نميباشند ، كتاب خريدن به قادر اقتصادي
محروم عمومي كتابخانههاي در خودشان علاقه مورد كتابهاي
براي نياز مورد كتاب تامين كه ميرسد نظر به.ميمانند
پراهميت وظيفه يك عنوان به بايد فرهنگي اماكن قبيل اين
كافي مالي تمكن از كه كساني و نيكوكاران حتي و شود تلقي
احسن نحو به ميتوانند زمينه اين در ميباشند ، برخوردار
جديد عنوانهاي از را عمومي كتابخانههاي و باشند موءثر
.پركنند مردم نياز مورد كتاب
كتابخانههاي از يكي بازنشسته كتابدار "آصفنيا خانم"
فرهنگي سياستهاي پيدرپي تغييرات":ميگويد تهران بزرگ
منفي تاثير عمومي كتابخانههاي وضعيت بر اخير دهه يك در
مديران برخي كه بودم شاهد خود بار چند.گذاشت جا به
تحت را مردم اقشار براي استفاده قابل و مفيد كتابهاي
ابلاغ آنها به كه سياستهايي يا شخصي سليقههاي تاثير
با هميشه مراجعان و ميكردند دور كتابخانه از ميشد ،
ديدگاه با ديگري مدير سپسميشدند روبهرو منفي پاسخ
به قبلي شده خارج كتابهاي بازگرداندن خواستار تازه ،
فرهنگي سياستهاي نشيب و فراز اين و ميشد كتابخانه
با رابطه در كتابخانهها برنامههاي به زيادي لطمات
زيادي كتابهاي حالا ، خوشبختانه ، .ساخت وارد آن مراجعان
كتاب ، قاچاقچيان كار كردن كساد ضمن و است شده بازار روانه
زماني تا اما است ، افزوده كتابخواني و مطالعه رونق بر
خزانه داشتن نگه روز به براي پايداري سياست كه
مراجعان نياز به نميتوان درنيايد ، اجرا به كتابخانهها
بالندگي و رشد به كاستيها قبيل اين شك بدون و داد پاسخ
".ميزند لطمه جامعه عمومي فرهنگ
براي كتاب تهيه و انتخاب":ميگويد دانشجو "سهرابي.ب"
شده گرفته نظر در عموم استفاده براي كه كتابخانههايي
مراجعان نياز پاسخگوي تا شود انجام لازم دقت با بايد
مركز بزرگترين از يكي به مورد اين در كه ايرادي.باشد
ميباشد ، وارد كشور در نوجوانان و كودكان كتابهاي نشر
واقعي نياز بر سليقهاي ديدگاههاي مرور ، به كه است اين
است شده سبب همين و است كرده غلبه مركز اين به مراجعين
چشم كتابها ، قبيل اين مطالعه از نوجوانان و كودكان كه
اندازه هر مراكز اين در است داده نشان تجربهبپوشند
باشد ، نزديكتر مخاطبان نياز و ذوق با تصميمگيريها
اعمال و ميكنند پيدا بيشتري خواستاران كتابها
هدر را سرمايهها خواستها اين با ناهماهنگ سليقههاي
.ميدهد
مطالعه سالنهاي
كتاب بررسي و انتخاب كميته
انجام به را كتابخانهها به كتاب ارسال و انتخاب كار
موضوع و محتوا نظر از را كتابها كميته اين.ميرساند
عنوان به.ميفرستد كتابخانهها به و كرده دستهبندي
و 4 درجه 3 كتابخانه يك به سنگين و تخصصي كتابهاي مثال
كتابخانه يك به نيز ساده كتاب يك و نميشود فرستاده
.نميگردد ارسال درجه 1
عمومي كتابخانههاي امناي هيات دبيرخانه معاون ضرغامي
آن با حاضر حال در كه عمدهاي مشكل":ميافزايد كشور
بالاي 50 حدود كه است خانهها قرائت وجود هستيم مواجه
و محصلين و كرده اشغال را كتابخانهها فضاي درصد
از دانشآموزان يعني ميكنند استفاده آن از دانشآموزان
اين اگرميكنند استفاده خواندن درس براي آنها
كتابخانه محيط و كتاب مخزن فضاي صرف را قرائتخانهها
رويكرد اين از ما البته.داشت خواهد بيشتري كارايي كنيم
محيط با نوجوانان شكل اين به حداقل چون ميكنيم استقبال
وجود به توهم اين است ممكن اما ميشوند آشنا كتابخانه
آموزشي موءسسات اگر.است خواندن درس براي كتابخانه كه آيد
مشكل اين ديگر باشند داشته مطالعه سالنهاي خودشان براي
به و نميآيد پيش شهر سطح عمومي كتابخانههاي براي هم
به كه ميكنند مراجعه كتابخانه به كساني فقط ترتيب اين
ميگيرند رونق زماني ما كتابخانههايدارند نياز كتاب
از استفاده و كنيم حذف آموزش نحوه از را كردن حفظ ما كه
".دهيم رواج را آموزش و تحقيق براي كتاب
از بايد ديگر خوب عادت هر مثل مطالعه فرهنگ رواج براي
سني گروه مخصوص كتابخانههاي تاسيس.كرد آغاز كودكي
با نوجوانان و كودكان
به كودكان كردن علاقهمند جهت موءثر سياستهاي كارگيري به
.باشد كشور كتابخانههاي اهداف از يكي ميتواند كتاب
كتابخانههاي فرهنگي امور مسئول كارشناس ميرزا خانم
مورد در تهران نوجوانان و كودكان فكري پرورش كانون
:ميگويد كتابخانهها اين فعاليتهاي
دارد كتابخانه واحد كشور 400 سطح در فكري پرورش كانون"
و كودكان و دارد فعاليت تهران استان در آن واحد كه 52
اين از ميتوانند سال شانزده تا هفت نوجوانان
اين در موجود كتابهاي بيشتر.كنند استفاده كتابخانهها
و داستاني كتابهاي سني شرايط به توجه با كتابخانهها
داستاني قالب كه ادبي و تاريخي مذهبي ، علمي ، كتابهاي
ارسال و انتخاب كتاب بررسي كميته توسط كه هستند دارند
نوجوانان و كودكان كتابهاي كه ناشراني تمام.ميشوند
ميفرستند بررسي كميته براي را كتابهايشان ميكنند منتشر
بازرگاني امور توسط قبولي امتياز كسب و گزينش از بعد و
".ميشوند فرستاده كتابخانهها به و شده خريداري
با خاصي اهداف با نيز ادبي و هنري فرهنگي ، فعاليتهاي
در كه ميشوند انجام كتابخانهها در سني گروه به توجه
شخصيتها ، معرفي كتابخواني ، قصهگويي ، فرهنگي بخش
كتاب معرفي و بازديد كاردستي ، آموزش مسابقات ، شعرخواني ،
ادبي بخش در و..و سفال خوشنويسي ، نقاشي ، هنري بخش در و
قصهنويسي شعر ، مثل ادبي زمينههاي در بچهها استعدادهاي
اين تمام از هدف كه ميشود داده جهت و رشد مقالهنويسي و
.كنند پيدا كتابخواني به عادت بچهها كه است اين فعاليتها
تعداد افزايش چه اگر شد گفته آنچه به توجه با
در مثبت گامهاي از ميتوان را شهر سطح در كتابخانهها
كه آنجا از اما دانست كتابخواني با مردم دادن آشتي جهت
آثار نميتوان نميشود توجه ريشهاي طور به مسئله اين به
مردم ميان در مطالعه فرهنگ كردن همگاني در را وسيعي
.كرد مشاهده
ما دانشجويان و دانشآموزان كه زماني تا ديگر طرف از
اكتفا درسي كتب به تنها اطلاعاتشان گسترش براي مجبورند
آشنايي ابتداي از را پژوهش و تحقيق كه زماني تا كنند ،
در كه زماني تا و نكنيم زنده آنها در كتاب با كودكان
به مربوط محفوظات به تنها دانشآموز و دانشجو ارزيابي
كه باشيم داشته توقع نبايد كنيم بسنده درسي كتب
اين با بلكه باشد علم جويندگان از پر كتابخانههايمان
درس سالن عنوان به كتابخانهها از هميشه و هميشه روش
.شد خواهد استفاده خواندن
"صاحبي فهيمه"
|