تبعيض بدون همه براي تلاش
كتاب معرفي
در هيتلر نقاشي اثر دو نمايش مناسبت به
پول تماشاگه
تبعيض بدون همه براي تلاش
ايران عكاسانمطبوعاتي انجمن تشكيل مناسبت به
:اشاره
انديشه و فرهنگ گسترش ضامن خود كه مطبوعات امروزه
عكاسان خلاق و مستقل نگاه با تا ميكوشند هستند اجتماعي
افكار براي را زندگي واقعيت با رويارويي زمينه مطبوعاتي ،
براي كه است كسي خبري عكاس حقيقت در.سازند ميسر عمومي
بطن در و مردم ميان در اطرافشان واقعيات از مردم اطلاع
عامتر تعريف يك در و ميكند عكاسي درگيريها و مشكلات
را عكاسي تصاوير كه ميشود اطلاق شخصي به مطبوعاتي عكاس
رسانهها در تصاوير اين ارائه طريق از و ميكند توليد
در عادلانه موازنهاي تاكنون آيا ولي.ميكند معاش امرار
.است آمده بوجود مطبوعات مديران سوي از آنان جايگاه تبيين
را خود شايسته جايگاه ايران مطبوعاتي عكاسان آيا
عدهاي پيش چندي.آوردهاند بدست كشور مطبوعاتي درجامعه
براي مطبوعاتي عكاسي جامعه پيشكسوتان و اساتيد از
شغلي تامين و مطبوعات در حرفه اين كيفي سطح ارتقاء
مطبوعاتي عكاسان انجمن" تاسيس به اقدام مطبوعاتي عكاسان
راستي به كه است مطرح سئوال اين اينجا در.كرد "ايران
مطبوعاتي عكاسان مشكلات حل در ميتواند چقدر انجمن اين
كوشا ما مطبوعاتي درجامعه حرفه اين رونق و وتوسعه ايران
باشد؟
مطبوعاتي عكاسان از چند تني سراغ به راستا همين در
پي در كه شديم جويا زمينه اين در را آنان نظرات و رفتيم
.ميآيد
زمينه اين در "انتخاب" روزنامه عكاس "هماوندي راهب"
چون.است عكس سنديت از ناشي عكاسي مشكلات تمام":ميگويد
مكاني و زماني مقطع يك در كه است واقعيتي بيانگر عكس
متفاوت آن با برخوردها جهت همين به ميافتد اتفاق مشخص
زيادي زحمت آن براي عكاس كه عكسي يك اوقات گاهي و است
نميشود وميگويند ميشود گذاشته كنار راحت خيلي كشيده
خودمان ما را عكس اين مگر كرد چاپ نميشود چرا.كرد چاپ
اين و افتاده اتفاق كه است واقعيتي اين ساختهايم؟
سياستهاي وهمچنين سردبيران آگاهي عدم به برميگردد
.نيست مطرح "اصلا عكاس و عكس سرويس نظر واقع درروزنامه
قطع عكس با ارتباطش ميگيرد ، را عكسش عكاس وقتي يعني
ميرود ، روزنامهها در عكس اين كه نميداند حتي و ميشود
".ميرود شكل چه به يا نميرود
وجود مطبوعاتي عكاسان براي مشكلاتي چه حاضر درحال *
حل مسائل اين انجمن اين تشكيل با داريد انتظار داردكه
كند؟ پيدا وتحقق شود
راه در بايد و است صنفي انجمن يك انجمن ، اين حال هر به -
مطبوعاتي عكاسان صنف به مربوط كه مسائلي و مشكلات حل
دارد وجود حاضر حال در كه مشكلاتي.باشد كوشا ميشود
جايگاه انجمنبتواند اگر كه است مادي مسائل از دستهاي
عكاسان كند ، دفاع وازآن معرفي خوبي به را وعكاسي عكس
.كنند كار ميتوانند مالي فشارهاي از دور به و راحتتر
كه است حقوقي انتظارات برخي مادي ، انتظارات بر علاوه
مثال طور به.باشد عكاسان حقوقي مسائل پيگير بايد انجمن
برخورد ما با همه اخير قضاياي و ها درگيري اين در
كه حالي در.امنيتي نيروهاي هم و دانشجويان هم ميكردند
مطلع بايد مردم چون ميداديم انجام را كارمان بايد ما
"بعضا ميافتد عكاس براي اتفاقي كار حين در اگر و شوند
عكاسان از يكي درگيريها همين در.نميكند حمايت روزنامه
وحتي كند حمايت ميتوانست بود انجمني اگر كه خورد گلوله
حمايتي هيچ روزنامه كه حالي در كند شناسايي را مسببين
و باشد قضيه اين سر پشت بايد صنفي انجمن حال هر به.نكرد
در كه دهد توضيح امنيتي نيروهاي و مسئولين براي را فضا
اين بايد چرا نيست ، ممنوع آن در عكاسي حرفه كه جامعهاي
با ميتواند صنفي انجمن همچنين.باشد داشته وجود مشكلات
را ذهنيت اين و كند برقرار ارتباط مطبوعات سردبيران
دخيلتر روزنامه در عكس كردن كار در عكاسان كه كند القاء
.باشد بازتر آنها براي فضا و باشند
چيست؟ انجمن اساسنامه پيشنويس درمورد شما نظر *
كه مشكلي فقط.بود شده مطرح وخوبي جامع مسائل كل در -
با كه داشت وجود شبههاي مطبوعاتي عكاسي تعريف در داشت
در اصلاحاتي ميكنم فكر داشتيم دوستان با كه صحبتهايي
رفع آن شبهات و مشكلات و شده انجام اساسنامه پيشنويس
هنرهاي موزه در كه جلسهاي اولين در البته.باشد شده
برگزار كار وزارت نماينده و تاجزاده آقاي حضور با معاصر
هستند ، مطبوعاتي قديمي عكاسان از كه موءسس هيات آقايان شد
رايگيري يك) بعد و كردند ارائه را اساسنامه پيشنويس
كه معنا بدين.گرفت صورت اصلي اعضاء انتخاب براي مخدوشي
اجازه همچنين.نبود شفاف و مشخص رايدهندهها هويت
كنند معرفي را كانديداهايي هم مطبوعاتي عكاسان كه ندادند
در شدند ، انتخاب كه نفري چهار كه گفت ميتوان درحقيقت و
كمبود آنها توجيه البته.انتخابي تا بودند انتصابي واقع
حساسيتي اشخاص روي ما ضمن درپذيرفتيم هم ما كه بود وقت
با كه داشتيم اعتراض انتخابات شكل روي ولي نداريم
اين آينده حال هر به.شديم قانع ما دادند كه توضيحاتي
يك امروزي انسان چون.است خوبي و روشن آينده كل در انجمن
صنفي انجمنهاي و احزاب اين در بايد و است اجتماعي انسان
عكاسان تمامي ميكنم فكر من حال هر بهبگيرد شكل
در كه اميدواريم همه و هستند موافق قضيه اين با مطبوعاتي
.برداريم راه سر از را مشكلات بتوانيم دوستانه جو يك
فعلي جايگاه مورد در همشهري عكاس"طاهركناره الله عطاء"
:ميگويد جامعه و مطبوعات در خبري عكاسي
حتي اينكه و نيست تخصصي خبري عكاسي ما دركشور متاسفانه"
را مطبوعاتي عكس كاربرد هنوز سرويس دبيران و سردبيران
خاطر همين به نبردهاند ، پي آن اهميت به و نشناختهاند
ميتواند چقدر عكس اينكه به و ميگذرند آن كنار از راحت
.ندارند توجهي باشد ، داشته برتري هم مطلب به نسبت حتي
در عكس دبيرسرويس و كارشناس مطبوعات در هنوز ما متاسفانه
داردو را صفحه كردن پر جنبه فقط عكس و نداريم روزنامه
كار صفحه در عكسي سنديت صرف به فقط عكاس نظر اعمال بدون
روانشناسي و ديداري لحاظ از عكس اين اينكه بدون.ميشود
حس وهمين كند برقرار خواننده و بيننده با ارتباطي بتواند
در كه ميشود باعث و ميگذارد تاثير هم خودعكاس روي
نداشته وجود عكاسان بين رقابتي گونه هيچ مطبوعاتي جامعه
".پذيرد صورت كندي به زمينه اين در پيشرفت و باشد
انجمن مثل تشكلهايي و انجمنها تشكيل ضرورت مورد در وي
انجمنهايي چنين يك":ميگويد ايران مطبوعاتي عكاسان
كه كساني و ما بين باشد ارتباطي كانال ميتواند
را ما شغلي و كاري نظر از يعني.هستند كار تقاضاكننده
به انجمن و است حقايق ثبت عكاس كار كه چرا.كند حمايت
در را مطبوعاتي عكاسي جايگاه ميتواند مرجع يك عنوان
شرط بهجابيندازد مردم حتي و مقامات بين در و ايران
و برسد عمل مرحله به اساسنامه در موجود موارد تمام اينكه
باشد همگاني تشكيلات اين كه باشد طوري و نباشد شعار صرف
".تبعيضي هيچ بدون شود تلاش همه براي و
عكاسي حرفه مشكلات آزاد روزنامه عكاس "عابدي عليرضا"
:ميكند بيان چنين را مطبوعاتي
يكديگر مكمل خبر ، و خبري عكس ميدانيم همه كه طور همان"
به ميتوانم و.يكديگرند ملزوم و لازم واقع در و هستند
تا 80 روزنامه 75 هر در فعلي جامعه در كه بگويم صراحت
سرويس كار عمل در كه چرا.ميزند عكس را اول حرف درصد
نقش و..و ورزشي فرهنگي ، خبري ، بخش در چه است توليد عكس
رو اين از.است روزنامه سرويسهاي تمام به دادن سرويس آن
به روزنامهها در متاسفانه ولي.دارد ويژهاي جايگاه
شناخت عدم و سرويس دبيران و سردبيران آگاهي عدم دليل
و شرايط شايد و بايد كه چنان آن مطبوعات در عكس جايگاه
و.نيست ارضاءكننده عكاسان براي مطبوعاتي عكاسي فضاي
گسترده حضور مطبوعاتي عكاسان اينكه عليرغم گفت ميتوان
در را خود حسننيت و دادند نشان صحنهها تمامي در را خود
روزنامهها سردبيران ولي رساندند اثبات به مطبوعاتي كار
و كردند نگاه قضيه به كارگر و كارفرما بصورت هميشه
نكردند نگاه مساله اين به ژورناليستي ديدگاه از هيچگاه
و ما مطبوعاتي جامعه آگاهي عدم از ناشي اينها تمام و
عكاسي جايگاه و عكس مورد در ما جامعه مردم كلي بطور
".است مطبوعاتي
و هستم كارم عاشق من اينكه با":ميگويد همچنين وي
يك اگر ميكنم فكر ولي كنم كار مطبوعات در كه علاقهمندم
از بيشتر خيلي من جاني و شغلي تامين بودم دورهگرد عكاس
".ميكنم كار مطبوعات در است سال بيست كه بود حالا
ايران مطبوعاتي عكاسان انجمن شكلگيري زمينه در عابدي
كه است طبيعي و دارند تشكلي يك اصناف تمام":است معتقد
بشويم ، جمع هم دور و باشيم داشته انجمني يك هم ما اگر
ما مشكلات و دردها هم انجمن و كنيم تبادلنظر و كنيم بحث
.ميكنيم استقبال ما كند دفاع ما حقوق از و كند لمس را
داشته مستقل مجموعه يك كه داريم دوست هم ما حال هر به
اصناف زيرمجموعه اينكه نه باشد خودمان به متعلق كه باشيم
.باشيم ديگر
ديده افرادي انجمن اين موءسس هيات بين در اينكه عليرغم
در ميكنم فكر من و ندارند خوبي ديدگاه كه ميشوند
ولي باشند ، موءثر نميتوانند چنان آن انجمن اهداف پيشبرد
با و هستم خوشبين حركت اين شروع به "شخصا من حال اين با
وزارت تاييد به اساسنامه كه اميدوارم و موافقم كار نفس
در و باشيم داشته تكيهگاه بتوانيم هم ما و برسد كشور
روز به روز و دارد وجود عكاسي زمينه در كه مشكلاتي مورد
داشته خود حق احقاق براي خوبي پشتوانه ميشود حادتر هم
".باشيم
اصلي اعضاي از يكي و خرداد روزنامه عكاس "منتظري جواد"
و انجمن اين تشكيل زمينه در ايران مطبوعاتي عكاسان انجمن
:ميگويد دارد وجود راه اين در كه مخالفتهايي و مشكلات
هر به شود درست كه نامي هر به انجمني هر دنيا جاي هر در"
كه نميشود دليل اين و داشت خواهد وجود مخالفتهايي حال
اگر و.نگيرد صورت كاري هيچ مخالفتها اين وجود خاطر به
يك كه اشخاصي كه دارند اعتقاد افرادي دنيا جاي هر در
كار اين اندازههاي و حد در دادهاند تشكيل را انجمني
اثبات به اگر و كنند كنند ، اعتراض شكايت ميتوانند نيستند
".نيست مشكلي هيچ و برميگردد انجمن رسيد
در مطبوعاتي عكاسان از برخي كه اعتراضاتي مورد در وي
چنين داشتند انجمن اين رايگيري و برگزاري شيوه مورد
ميشد بيان رسمي شكل به اعتراضات اين اگر":ميدهد پاسخ
حركتها و اعتراضات اينگونه با "شخصا منبود بهتر خيلي
منفي نگاه چرا ولي.است قشنگي حركت خيلي.نيستم مخالف
نظرمان بايد چرا.ببينيم را خوبيها نميكنيم سعي چرا
حرف رودررو نميكنيم سعي چرا.باشد افراد كوبيدن فقط
معناي همان اين و ميرسيم بهتري جاي به "مطمئنا كه بزنيم
اصرار آن به خاتمي آقاي كه گفتماني همان.است گفتگو
".دارند
گالري در خبري عكسهاي از نمايشگاهي يك كه بود قرار *
بود؟ چه آن برگزاري عدم دليل شود برگزار گلستان
به را عكسها ايران در بار اولين براي كه بود قرار چون -
به نياز هم اين و كنند چاپ بزرگ ابعاد در و متري صورت
قول كه هم روزنامهها و افراد يكسري و داشت بالايي هزينه
اين متاسفانه و نكردند بودند ، همكاري داده همكاري
.نشد برگزار نمايشگاه
كتاب معرفي
و مطالعات مركز انتشارات عكاسي ، كتاب) كاشانه *
(تهران شهر برنامهريزي
نقشبندي اسعد تعميدي ، فاطمه :عكاسان *
كسرايي حميرا :صفحهآرايي و طراحي *
نقشبندي اسعد :متن *
چيذري حسن :متن ترجمه *
مجموعه اين در":است آمده مذكور كتاب مقدمه از بخشي در
و ميبينيم را سردرها و كوچهها قديمي ، خانههاي تصاوير
ديگر آنها از بسياري شايد كه ميشويم وارد دنيايي به
آنها ديدن شانس هم ما از بعد نسلهاي شايد و ندارند وجود
براي كه ميگذاريم قدم فضاهايي به.باشند نداشته را
وجود مردم روحيه با مناسب مكانهاي روز ، لحظات تمامي
اين در آرامش و آسايش براي كلام ، جان و است داشته
و شدهاند قايل ارزش زمان آن محدود امكانات با خانهها
با شده ، فكري خانه گوشه هر بودن چشمنواز و منظر براي
كه ما براي اين و رفته كار به سليقهاي وسواس ، و حوصله
".است حسرتآفرين شدهايم ، آپارتمان محدود فضاي اسير
در هيتلر نقاشي اثر دو نمايش مناسبت به
پول تماشاگه
يك مدت به مردادماه نوزدهم از پول ، تماشاگه نگارخانه
هيتلر آدلف اثر دو از نمايشگاهي برپايي به اقدام هفته
گلصباحي گلناز توسط مطلبي مناسبت ، بههمين.است كرده
.ميخوانيد پي در كه شده تهيه
و ژاپني اروپايي ، كشورهاي مطبوعات كه است سال دو از بيش
هيتلر ، اثر نقاشي تابلوي دو وجود درباره داخلي ، مطبوعات
.هستند ضدونقيض حال عين در كه ميكنند ارائه را مطالبي
و مستضعفان بنياد حوزههاي كل اداره رئيس اظهارات طبق
خزانههاي كهدر نقاشي دو اين اسلامي ، انقلاب جانبازان
(121911) سالهاي در "احتمالا ميشدند ، نگهداري اداره آن
آبرنگ دو هر و ندارند تاريخ تابلوها).شدهاند ترسيم
(.ميباشند كاغذ روي
كليساي وين ، شهر از نمايي آبرنگ ، اثر دو اين
"روتونده" ساختمان از نمايي و (37x c5/26m)ميكائيل
.ميدهند نشان را (25x c19m)
پاسخ كه گفت بايد ايران به تابلوها ورود چگونگي مورد در
اسفندياري حسن بهروايتي و نيست موجود زمينه اين در قطعي
شروع از پيش چندماه رضاخان ، بهدستور كه (محتشمالسلطنه)
سفر ، اين در داشته ، برلين و لندن از ديداري دوم جهاني جنگ
نيز ديگري فرد همچنين.است گرفته هيتلر از را نقاشيها
كه است كرده ذكر فرانسه زبان فارسي راديو با گفتگو در
به و خريده اتريشي عتيقهفروشي يك از را تابلوها اين
و نيستند كامل اطلاعات اين البته.است آورده ايران
لندن ، چاپ كيهان خارجي روزنامههاي كه مطالبي عليرغم
شده ، اداره نوشته.. و ايتاليا لارپوبليكاي ژاپن ، آساهي
.ندارد را آثار اين فروش قصد موزهها كل
برجستهترين از يكي "پيتريان" توسط آثار اين اصالت
تاريخ در هيتلر هنري آثار اصالت تعيين كارشناسان
.است شده تائيد 20/11/1972
و بوده اتريش در آلمان سفارت هنري مشاور سال 1937 در او
وين در هيتلر كارهاي درباره تحقيقات مسئول سفارت ، طرف از
كارهاي از بسياري او دوم جهاني جنگ پايان تا.ميشود
حزب تحويل را مجموعهها و كرده شناسايي را هيتلر آبرنگ
بردن بين از دستور هيتلر ادعايي ، طبق.ميدهد نازي
كار اين معلوم قرار از اما.ميكند صادر را هنريش كارهاي
در آثار از بسياري حاضر درحال زيرا نپذيرفته صورت
.است موجود مجموعهها و موزهها
را "پيتريان" امضاي اصالت نيز ، موكه الوپيسي دكتر "ضمنا
اين امضاي صحت نيز ايران سفارت و داده قرار تائيد مورد
.است كرده تائيد را دو
سالهاي 1911 در "حدودا نقاشيها اين كه ميرود احتمال
جواني هيتلر سالها آن در.باشند شده ترسيم يا 1912
سر در را شدن هنرمند روءياي كه بود بيستوچندساله
.ميكرد دنبال صميمانه علاقهاي با را نقاشي و ميپروراند
هنرهاي آكادمي در نامنويسي از پس كه بود درصدد وي
قوانين بهعلت ولي ، كند دنبال را نقاشي رشته وين ، زيباي
پذيرفته زيبا هنرهاي دانشكده در امتحانات ، بر حاكم خشك
.داشت محفوظ دل در را آرزو اين و نشد
كه نميداد راه خود به را انديشه اين كسي زمان آن در
از تابلوها خلال از كه هنرمندانهاي و لطيف روح آن صاحب
آتي سالهاي در خشن و خونريز رهبري به ميداد ، نشان خود
نشان را روتونده قديمي بناي نقاشيها ، از يكي.شود بدل
بوده بينالمللي نمايشگاه محل قرن 19 اواخر در كه ميدهد
.ندارد وجود ديگر اكنون و
قديميترين از كه ميدهد نشان را خياباني ديگر نقاشي
قرن معمول لباسهاي با افراد و ميشده محسوب وين محلههاي
جالب شباهت آنها از يكي و شدهاند تصوير و 19 18
.دارد فرانسه امپراطور بناپارت ، ناپلئون به توجهياي
آثار ميشود ، زده حدس تابلوها تاريخي حدود كه اينطور
.است ميزيسته وين در او كه هستند دورهاي به مربوط
جلوههاي معرفي براي آثاري بيشتر هيتلر وين دوره كارهاي
تعداد كه ميرسد بهنظر البته.است بوده زادگاهش بعدي
زيرا.بودهاند وين نقاشيهاي از كمتر مونيخ نقاشيهاي
نقاشيها اين به كمتر آثارش جستجوي جريان در هيتلر
(آگوست 1914 تا مي 1913) يكسال از كمتر او.است پرداخته
ارتش به داوطلبانه آن از پس و پرداخت نقاشي به مونيخ در
.پيوست باواريا
چند به ميتوان آنها سبك و هيتلر هنري كارهاي درخصوص
ديدن ساده و زيبا كه كرد اشاره قابلتوجه و برجسته مورد
گرايش با را ما آسمان پرداخت به توجه.ميكند بيان را او
ذات همچون -صاف نهچندان آسماني درآوردن دربهتصوير او
.ميسازد آشنا -زندگي
"آلتا فون ردلف" آثار تحتتاثير بهشدت هيتلر كارهاي
ودرواقع (19051812) نوزدهم قرن اواخر برجسته نقاش)
.هستند او آثار آسمانهاي شمايل و تركيب از كامل برداشتي
كردن تصوير در را "فونآلتا" واقعگرايانه روش او
نحوه و لطيف و ملايم رنگهاي از استفاده و چشماندازها
.است ميپسنديده بسيار را آسمان كشيدن بهتصوير
كه بودند بيجان اشياي و شهرها چشمانداز او ، خاص مناظر
بيان اشكال و فرمها كردن بهتصوير در را او شيفتگي
نقاشيهاي در معماري به او دلبستگي همچنينميكنند
و بلند ساختمانهاي و كليساها و خانهها از متعددش
او نقاشيهاي در.است شده متجلي شهرها چشمانداز
در و درخشان رنگمايههاي از استفاده با ساختمانها
سايهروشنها ، و رنگها تدريجي تغيير با و ظرافت نهايت
دقيق ارائه با و دقت نهايت در دورنمايي.ميشدند تصوير
سرزندگي و هياكل آناتومي به ولي.است بوده همراه جزئيات
.است شده مبذول اندكي توجه حركات
و روان آسان ، خارقالعادهاي شكل به او آبرنگهاي
طبعي و پرورشيافته دستي وجود بر دلالت و پرتحركند
.دارند هنرمند و خوشذوق
درباره را مفيدي اطلاعات اينترنت ، در هيتلر تاريخي موزه
هيتلر است مدعي و كرده جمعآوري وي غيرهنري و هنري آثار
صورت پرتره ، معماري ، موضوعات با نقاشي هزار سه تا دو
آثار ازجمله.است كشيده منظره گل ، سگ ، بخصوص حيوانات
اتوبان از طراحي و فولكسواگن طراحي او از مانده باقي
.شدهاند نقاشي جواني در كه است
.است شده استخراج اينترنت از موجود اطلاعات برخي *
|