استوار باور
اسلامي فرهنگ نشر دفتر از قرآني اثر دو
استوار باور
(ره)امامخميني رهبري و شخصيت ويژگيهاي
راحل امام سال مناسبت به
حجتالاسلام گفتار اين نخست بخش در :جستارگشايي
و شخصيت عمق به اشاره ضمن خاتمي سيدمحمد والمسلمين
رهبران شخصيت بسا ، چه" كه آوردند (ره)امامخميني انديشه
ستايش از خيرهكننده هالهاي در بشري جوامع بزرگ
حتي و بدگويي از سنگين سايهاي در يا شيدا دلدادگان
كه است مشكلي اين ، و بماند پوشيده دل بد دشمنان هتاكي
بزرگ پيشواي شخصيت و زندگي باب در را آن بارز مصداق
.ديد ميتوان اسلامي انقلاب
اشاره امام حضرت شخصيت متفاوت ابعاد به ادامه در خاتمي
آن احياگري سياسي ، رهبري فقهي ، شخصيت درباره و كرده
كلام و فلسفه بركشيدن در نقشش و ديني امور در بزرگوار
انديشمندي عنوان به خميني امام":افزود و راند سخن
زنده اسلام منادي عمل ، و انديشه در بين روشن و زمانشناس
با و بود واپسگراييها و كجانديشيها با مخالف و
".او پشتيبانان و شاه با كه داشت ستيز همانگونه نيز متحجران
بزرگوار آن عملي سلوك و سيره نيز و دانش و علم به اشاره
پاياني بخش در.بود گفتار اين نخست بخش پايانبخش ،
...و "روشنبيني " ،"استوار باور" همانند ديگري ويژگيهاي
را گرامي خوانندگان شما توجه كه است شده آورده مرحوم آن
.مينماييم جلب آن به
معارف گروه
حضرت بارز خصوصيات از ناپذير ، تزلزل يقين و استوار باور
جهاد و نظري وسيع اجتهاد برآيند واقع در و امام
عزم در كه يقيني و باور.بود ايشان عملي شگفتانگيز
لازمه كه سهمگين مشكلات با مقابله در ايشان پولادين
امام.كرد تجلي است ايران اسلامي انقلاب عظمت به انقلابي
و وسيع انديشه با كه الهي وظيفه به عمل در هيچگاه
پيمان برسر و نكرد ترديد بود رسيده آن به عميق دروننگري
همان با را نهضت دوران مشكلات سختترين و ايستاد خويش
مرگ تابسوز مصيبت كه كرد تحمل رضا و توكل و سعهصدر
و روحي عظمت.را خميني مصطفي آيتالله فرزانهاش فرزند
در كه بود آنجا تا مشكلات تحمل در امام استوار باور
از و مجاهد عالمان از كه گرانقدرش فرزند فقدان مصيبت
اميدهاي از و مبارزه هدايت در رهبر بازوان نيرومندترين
و بهت ميان در ميشد محسوب رهبري تداوم و مرجعيت مسلم
تالم حادثه اين تسليت عرض براي كه ديداركنندگاني حيرت
و دانست "الهي خفيه الطاف" از آنرا بودند آمده برانگيز
تا كرد سفارش مجلس همان در و داد دلداري را پيروان
حق حكومت تحقق الهي ماموريت موانع ، و مشكلات همه عليرغم
نصر به اميد و پشتكار و وحدت با و گيرند دنبال را عدل و
فرازي كه امام باور و يقين.بروند پيش به تعالي حق ذات
آنست ، كننده خيره تجليگاه ايشان ارجمند وصيتنامه آخر در
از خود اجتماعي و جهادي و عملي عمر سراسر در كه همانست
.بودند برخوردار آن
روشنبيني
وارستگي و زهد و عملي و نظري علوم در را امام جامعيت اگر
همه آن وجود با كنيم ، لحاظ قدرتتصميمگيري و شجاعت و
در عملي و نظري عرفان و علم و انديشه درخشان چهرههاي
براي فراواني همانندهاي نميتوانيم بازهم اسلام تاريخ
هنگامي ايشان جامع شخصيت وليكنيم پيدا خميني امام
و اسلام دنياي و ايران سرنوشت و سرشت در بزرگ تحول منشاء
"روشنبيني" خصلت پرتو در كه ميشود امروز جهان نحوي به
موقعيت شناخت و زمان دركميگيرد خاص تلالو ايشان ممتاز
به داشتن نظر و بشر سرگذشت از پندآموزي و آدم و عالم
است اينها است ، انسان والاي شان خور در كه آيندهاي
امام چون پارسايي انديشمند باور دين كه آنچه ازجمله
استبداد ، ستم از سوخته و استعمارزده سرزمين در را خميني
و ايمان از برآمده نهضتي رهبري و جنباني سلسله شايسته
از يكي كه نهضتي ;ميكند فداكار مردمي آرمان
كه نهضتي.است اسلامي تاريخ واقعه حوادث سرنوشتسازترين
پراقتدارترين سرنگوني در تنها نه را خود شايستگي
ترفندها طوفان برغم بلكه داد نشان زمان وابسته ديكتاتوري
در قانوني و مردمي نظامي تاسيس توفيق توطئهها ، و
قدرتي منشا مستبد حاكمان زور جز كه يافت را سرزميني
را خود سرنوشت بر حاكميت امكان آن مردم و بود نديده
خود به آن جهاني اثر فوريترين كه نهضتي.بودند نيافته
هويت احساس كردن زنده و جهان سراسر مسلمانان آوردن
مطرود اسلام تا شد سبب همانكهبود آن فرهنگي و تاريخي
نظر در تنها نه كه شود مبدل پويا و زنده عاملي به مهجور
قيام انگيزهساز و سربلندي و غرور منشا آيين ، اين پيروان
و اسلام دشمنان بلكه است شده پايمال حقوق احقاق براي
امروز چنانكه گرفتهاند ، جد به آنرا اكنون نيز مسلمانان
مطرحترين جمله از مسلمان ملتهاي بيداري و اسلام قدرت
نظر در حتي بينالمللي ، محاسبات و معادلات در عوامل
اردوگاه فروپاشي با كه بخصوص است ، جهاني سلطه پيشوايان
با مقابله براي برنامهريزي و قويتر احساس اين شرق
.است شده جديتر اسلامي حركتهاي
جامعه اداره صحنه در امام آفرين تحول و روشنگر فتواهاي
مديريت تنگناهاي رفع جهت در آنچه و امروز بشر و انقلابي
درباره ايشان دهنده تكان رهنمودهاي و است شده ابراز نظام
دنياي در پيچيده جامعه اداره براي كافي و شايسته اجتهاد
مجتهد ايشان نظر به كه خصوصياتي و آينده و كنوني
داشته بايد مسلمانان جامعه رهبري شايسته و جامعالشرايط
ضمير و روشن فكر از است بارزي نشانههاي همگي...و باشد
از برخاسته اينهمه و اسلامي انقلاب كبير رهبر دردآشناي
از امامرا بينش ميان فاصله كه است معيارهايي و اصول
نشان واپسگرا ، و خموديآفرين و بيتفاوت اسلام با اسلام ،
در او نجات و انسان براي كه اسلامي ميان فاصله.ميدهد
خويش سرنوشت بر حاكميت به آدمي فراخواننده و جهان همين
زندگي ديگر نشئه در سعادت مقدمه را همه اين و است
جامعه بر فضيلت و رذيلت حاكميت كه اسلامي با ميداند ،
رهايي كه اسلامي ميان فاصلهاست يكسان آن براي انساني
عدالت استقرار به او كننده دعوت و درون از انسان دهنده
و نميانديشد ظواهر به جز كه اسلامي با است ، اجتماعي
- بالاخره و است بيتفاوت مسلمانان ذلت و بدبختي به نسبت
ميان فاصله -ضمير روشن آن خود كلام از گرفتن بهره با
يا و متحجرانه برداشتهاي با اسلام از امام برداشت
فاصله فريب ، و سلطه مراكز جانب از شده ارايه برداشتهاي
و ،"آمريكايي اسلام" با است "(ص)محمدي ناب اسلام" ميان
آنكه براي و "ناب اسلام" از صيانت منظور به لذا
غفلت مورد بزرگ آن غيبت در و بماند روشنتر اسلامامام
گستردهاي تحقيقي و علمي تلاش كه است بايسته نگيرد قرار
و نظري مبادي بسط و تحليل و تشخيص و آن تبيين جهت در
صورت است ، شده نتايجمنتهي اين به كه ممتازي اجتهادي
و اسلامي علمي حوزههاي رسالت مبرمترين كه كاري گيرد
.است ديني روشنفكر متفكران وظيفه
است دشوار امام از گفتن سخن گفتيم ، آغاز در چنانكه باري ،
بجاي ايشان از كه است آثاري امام شخصيت توصيفگر بهترين و
امام چون كه عالم در است رهبري كمتر و است مانده
و حضور انقلاب شيرين و تلخ لحظههاي همه در هوشيارانه
و حكمي و فقهي آثار بر علاوه اينك و باشد داشته موضع
اعلاميهها ، بيانيهها ، از سنگيني مجموعه ادبي ، و عرفاني
جان كه است گرانقدري ميراث حضرت آن سخنرانيهاي و احكام
را امام بلند روح شگفتيهاي با بيشتر آشنايي مشتاقان تشنه
به مطمئن باشد روزنهاي كه اميد اين با ;ميكند سيراب
جهان "فسرده پيكر" در "خدا روح" بزرگ روح پهناور فضاي
.كنوني هوسناك و ستمآلود
اسلامي فرهنگ نشر دفتر از قرآني اثر دو
كريم قرآن سورههاي مقاصد و اهداف در تحقيق به درآمدي -1
دكتر :نگارش /شحاته محمود عبدالله دكتر :نويسنده
قطع /سوم چاپ /اسلامي فرهنگ نشر دفتر / حجتي سيدمحمدباقر
تومان قيمت 1400 /صفحه 622/كالينگور وزيري
عبارات كه نيست رو آن از "صرفا كريم قرآن جاودانگي و حفظ
و ثبت ابزارهاي ديگر يا و دفاتر و مصاحف در آن كلمات و
و مساجد در و ميشود تلاوت يا و مانده باقي ضبط
قرار استفاده مورد -نيايش و عبادت هنگام به -پرستشگاهها
الهي نوشتار اين جاودانگي و صيانت و حفظ بلكه ;ميگيرد
جهانيان انظار آن ، سايه در كه است عظمتي و شكوه خاطر به
پر و گرفته فرا را گيتي سراسر و نموده جلب خود به را
مهمترين براي اساسي و عمده انگيزه يك بهصورت و كرده
بشر كه جنبشهايي هست ، و بوده اجتماعي و فكري جنبشهاي
نگرش زاويه "معمولادارد آشنايي و انس آن با تاكنون
صرف ، نحو ، همچون علومي زاويه از مجيد قرآن به مسلمين
در و..تجويد ، فقه ، قصص ، ادبي ، علوم تاريخ ، بلاغت ،
به مسلمين نگرش پي در.است بوده تجربي علوم اخير سالهاي
و سبكها داراي قرآن تفاسير علومي ، چنين زاويه از قرآن
از برخي ;نحوي برخي است ، گشته متنوعي روشهاي و اسلوبها
... و فلسفي يا عرفاني برخي فقهي ، برخي ;بلاغي تفاسير ،
را الهي اثر اين متعدد وجوه از وجهي كدام هر و است بوده
.است داده قرار تمهيد و توجه مورد
و اهداف است ، گرفته قرار توجه مورد كمتر كه آنچه اما
جمله از پيشين ، دانشمندان.است كريم قرآن سورههاي مقاصد
.كردهاند بيان نكاتي (ق -ه م 871) فيروزآبادي مجدالدين
رضادر محمدرشيد و محمدعبده شيخ نيز ميلادي بيستم قرن در
.داشتهاند مبذول بيشتر توجهي مساله اين به المنار تفسير
مدنظر كريم قرآن سورههاي موضوعي وحدت مبحثي ، چنين در
سورهها نظر نقطه و پيام بايد كه معني اين به ميباشد ،
است لازم لذا و ;كرد تلقي سوره آن آيات فهم اساس را
باشد نظر مد آياتي فهم مدار و محور عنوان به سوره موضوع
.است شده نازل موضوع همان حول در آيات آن كه
بررسي با زمينه اين در شحاته ، محمود عبدالله دكتر كتاب
هر -بنيادي -اساسي اهداف تبيين و قرآن سورههاي تك تك
قرآن سورههاي مقاصد و اهداف صورتبندي در مهم گامي سوره ،
اول درجه خبرگان از كه نيز اثر مترجم.است برداشته كريم
كمك استوار ، حال عين در و سهل نثري با است پژوهي قرآن
زبان در ارزشمند كتاب اين بازآفريني به است نموده شاياني
است نوين موضوعي بر وثيق درآمدي اثر اين بيترديد.فارسي
بيتفاوت بدان نسبت نميتوانند ما عصر پژوهان قرآن كه
فهم.كنند تكرار را تفسير كلاسيك مقولات "صرفا و باشند
ارگانيك و دروني پيوندهاي قرآن ، سورههاي اهداف و مقاصد
فهم به را او تدريج به و ميدهد نشان خواننده به را آيات
.ميسازد رهنمون مجيد كلامالله تناقض فاقد و يكپارچه
وحي پاي پابه -2
(جلد دو در -نزول برحسب قرآن تدبري تفسير)
/دوم چاپ /اسلامي فرهنگ نشر دفتر /بازرگان مهدي مهندس
دوم 342 جلد /تومان صفحه ، 600 اول 216 جلد /وزيري قطع
.تومان صفحه ، 820
چنين اثر اين درباره كتاب ، پيشگفتار در كتاب ، فقيد موءلف
فهم و معرفي بر درآمد بهترين ايشان توضيح و داده توضيح
مجموعه اين ;بازرگان مهندس گفته به.است اثر اغراض
از "اولا بود خواهد جمعبندي و جمعآوري يك تازه ، تفسيري
از و استادان از آموختههايي و خواندهها شنيدهها ، حاصل
و نوشتهها و گفتهها از "ثانيا پيشينيان ، تفسيرهاي
به بازگشت" قصد كه علاقهمندان ، و انجمن اعضاء كارهاي
مهندسين و دانشجويان اسلامي انجمن تاسيس زمان از ،"قرآن
و انجمن جلسات در حاضر ، زمان تا و 1336 سالهاي 1323 به
و بحث يا سخنراني و صورتدرس به مربوطه ، مجالس و درمساجد
تكميلهايي و استنباطها "ثالثا و است شده انجام اظهارنظر
به پاسخگويي مجموعه ، از منظورآيد عمل به "بعدا كه
از كه است ديني احكام و اعتقادي -ايماني مشكلات و مسائل
براي سياسي و اجتماعي فرهنگي ، علمي ، عبادي ، ديدگاههاي
طي در ، روشنفكران و خواندهها درس "خصوصا ايران ، مردم
انقلاب تا تجددخواهي و مشروطيت انقلاب از بعد سنوات
مطرح ايران (روحاني يا) اسلامي جمهوري و فراگير 1357
از هدايت كسب و قرآن به بازگشت به محتاج و است گرديده
و تفسير اين ديگر ، بيان به.ميباشد حكيم عزيز خداوند
تعلم و تعليم سال محصول 70 و منتهااليه قرآن ، در تدبر
به عمل و آموزش در كه است تجربياتي و مطالعات و قرآن
آمده دست به ايران درجامعه آن نسبي كردن پياده و قرآن
.است
ديدگاه تقليد ، و تكرار از فرار براي حاضر ، مجموعه تدوين
خود توصيه به بنا ميخواهيم گرفته ، نظر در را تازهاي
قرآن در تدبري آيات ، تفسير و متن ترجمه بر علاوه قرآن ،
و تدوين تعليمات و آيات اين وچگونه چرا كه بنماييم نيز
ترتيب چه به فرستادهاش دست به خدا رسالت و يافته تنزيل
.است گرفته انجام روش چه با و
|