برگزاري راهبردهاي و فنون
متعامل درس كلاسهاي
بيست نمره درباره پرورش و آموزش توضيح
سال جهانگردي و ايرانگردي سازمان سوي از
شد نامگذاري توريست جذب سال 2001 ،
در
: پرورش و آموزش وزارت پرورشي معاون
از جديد نظام نارساييهاي تربيتي مسائل
است بيشتر قديم نظام
كودكان فكري پرورش كانون ويژه برنامههاي
شد اعلام (ره)امام سال نوجواناندر و
مركز به گلپايگان گوگد تاريخي قلعه
ميشود تبديل فرهنگي
برگزاري راهبردهاي و فنون
متعامل درس كلاسهاي
متقابل كنش آوري پديد براي اساسي گام پنج بررسي
و جديد راهي يا نميشود ، طرح مسئلهاي آن در كه كلاسي*
فرحبخش و انگيزهزا نميگيرد ، قرار توجه مورد مهارتي
نيست
;سرآغاز
كرسي بر يا ايستاده فراگيرندگان برابر در استادان سالها
كردهاند ، ارائه را خود گهربار سخنان و زده تكيه استادي
استادان كه را آنچه تفصيل بودهاند ، ملزم فراگيرندگان و
در.بسپارند حافظه به و پذيرفته خوبي به ميدارند ، عرضه
گذاشته يادگيرنده برعهده خلاقيتي ، نقش فرآيندي چنين
انگاشته بيبديل انديشندهاي كه است استاد فقط نميشود ،
از آموزشي نظامهاي اين.است تمام حجت وي ، گفته و ميشود
.گرفت قرار سئوال مورد سو اين به بيستم قرن دوم نيمه
نيز يادگيرنده كه بودند براينباور پيشين نظام منتقدان
راهكارهاي طرح و راهحلها آفرينش و يادگيري امر در بايد
شد سبب آموزش ، به حاضر رويكرد.باشد داشته سهمي خلاقه ،
از يكي.شود پينهاده محور يادگيرنده آموزشهاي بنيان
نظام و فعال يادگيري به دستيابي پايههاي اساسيترين
درس كلاسهاي در متقابل كنش محصول محور ، يادگيرنده آموزشي
كنش پديدآوري براي اساسي گام پنج حاضر ، نوشته در.است
.ميشود ارائه متقابل
استاد.دهيد ارائه مسئلهاي هرجلسه ، درآغاز (نخست گام
و ذهني ركود از را گيرندگان ياد كه است آن ماهر
تا كند استفاده فن و فوت تمام از و درآورد بيارادگي
مسايل ، ارائه طريق از.شوند برانگيخته مسايل حل براي آنان
.كرد ترغيب بحثها در شركت به را يادگيرندگان ميتوان
و جديد راهي يا نميشود ، طرح مسئلهاي آن در كه كلاسي
فرحبخش و انگيزهزا نميگيرد ، قرار توجه مورد مهارتي
و ميشوند خرسند مسايل گشودن از "معمولا انسانها.نيست
مشعوف كار دادن انجام مهارت و جديد راههاي يافتن
اعمال برنخيزد ، فعاليت از خرسند و شعف اگر.ميگردند
.ميگيرند خود به بيگاري صورت انسان
بايد ، ميدهد نشان اشتياق كلاس در مسئله طرح به كه استادي
آرامش با تفكر.آورد فراهم انديشيدن براي را لازم زمينه
بنابراين ، .دارد نزديكي رابطه تشويش از دوري و خاطر
در كننده شركت يادگيرندگان مشكلات و مسائل بايد استاد
شوقانگيز كلاسي محيط و بگيرد نظر در را آموزشي دورههاي
.آورد بهوجود را آرامشبخش و
نظر در را يادگيرندگان مشغلههاي همه استاد است ، شايسته
به ديگري ، كلاس پايان از پس گيرندگان ياد برخي.بگيرد
كلاساند ، آن مسايل فضاي در پيوسته و ميآيند جديد كلاس
روابط از دسته يك و همكاران دست از فراگيرندگان بعضي
مالي ، نگرانيهاي داراي هم ، ديگر بسياريآزردهاند حاكم
.هستند...و خانوادگي مسايل شغل ، تغيير
درس كلاس مسايل متوجه را يادگيرندگان فكر اينكه براي
حل براي كوتاه تمرين يك با را درس جلسه هر كنيد ، حاضر
اخبار ، از من":كه ميكرد نقل استادي.كنيد آغاز مسئله
استفاده است ، روز درس به مربوط كه مجلهاي و مقالات
با مقاله يك يادگيرندگان ، ورود از پيش جلسه هر.ميكنم
آنكه ، از پسميگذارم ميزشان روي را مهم پرسش دو يا يك
دقيقهاي پنج فرصت يك شدند ، حاضر كلاس در يادگيرندگان
سپس ، .دهند جواب پرسشها به و خوانده را مقاله تا ميدهم
و پرسشها طرح براي كوچك گروههاي در كه ميخواهم آنان از
".كنند شركت تمرين اين در روز ، بحث شروع و مشكلات
در گيرندگان ياد كردن درگير و انگيزه ايجاد ديگر شيوه
.است گرفته صورت كار محيط در كه است مسايلي طرح روز ، مبحث
و رخدادها به يادگيرندگان ارجاع با براين ، افزون
هم مطبوعات و تلويزيون و راديو از شده پخش اطلاعات
.آورد فراهم را انگيختگي زمينه يادگيرندگان در ميتوان
ميتوانند استادان صورت چه به كه مينمايند زير مثالهاي
:جويند سود كلاسي بحث به زدن دامن براي مقالاتي از
را روزنامهاي سرمقاله استادي.جديد مفهوم يك ارائه &
ميكند توزيع يادگيرندگان بين بنزين ، قيمت افزايش درباره
و عرضه مسئله درباره را خود ديدگاه ميخواهد آنان از و
.دهند ارائه مردم نظر با آن رابطه و تقاضا
بحث و سخنراني از پس.پيشين شده ارائه مفاهيم تقويت &
يادگيرندگان از استاد مازلو ، نيازهاي مراتب سلسله درباره
را مجلهاي يا آگهي يك تا ميخواهد "روانشناسي اصول" درس
چه موجود (هاي)آگهي كه دهند توضيح و بياورند كلاس به
.ميدهد پوشش را مازلو نيازهاي مراتب سلسله از نيازهايي
يك سرپرستي ، دوره يادگيرندگان به.ديدگاهها مقايسه &
داده Y نظريه درباره مقالهاي و X نظريه درباره مقاله
اساسي نكتههاي تا ميشود درخواست آنان از ميشود ، و
.كنند مقايسه و استخراج را دونظريه
بخواهيد يادگيرندگان از ،"انديشي ژرف" براي (دوم گام
سكوت ژرفانديشي اساسي ملزومات ازكنند رعايت را سكوت
به نياز اطلاعات آوري فراهم با انديشهورز انسان.است
اين در.بپردازد سازي آماده و تركيب به كه دارد فرصتي
وقتي.ميگردند پختهتر خام شده گردآوري اطلاعات شرايط ،
به را مشاهدات بايد ميپردازد ، ژرفانديشي به شخص كه
آنكه تا بست محيطي محركهاي روي به را در و برد پايان
ژرفانديشي و تعمق زمان بهترين.برسد كمال به انديشه
استاد را سوءالي وقتي.ميشود پرسيده سوءالي كه است وقتي
و فكر با آنان تا دهد اجازه بايد پرسيد ، يادگيرندگان از
وقتي استادان برخي كه است شده ديدهدهند جواب انديشه ،
سوءال بلافاصله نكردند ، دريافت جوابي و پرسيدند سوءالي
فكري انرژي ميشود سبب كار اين.ميپرسند ديگري
سوءال كه متوالي طور چونبه رود ، هدر به يادگيرندگان
آنكه از پيش و ميكنند فكر فراگيرندگان ميشود ، پرسيده
و ميآيد پيش ديگري سوءال دهند ارائه را خود انديشه حاصل
عدم به فرآيندي چنين.مييابد ادامه چرخه منوال بدين
كه است گفتني روي ، هر به.ميانجامد يادگيرندگان كاميابي
بديع انديشههاي پرورش به ميتوان آرامش و سكوت با
.پرداخت
آماده متقابل كنش ايجاد منظور به را كلاس آرايش (سوم گام
.سازيد
محيطي شرايط كه كوشيدهاند پيوسته طبيعي بهطور انسانها
كه باور اين با.دهند تغيير خود اهداف به نيل براي را
دستيابي براي راهي متقابل كنش و ماست اساسي هدف انديشيدن
هدف كردن محقق براي را كلاس محيط بايد اين بنابر آن ، به
يا ارگونومي علم امروز ، .كرد آماده راه شدن هموار و
صنعتي و آموزشي بزرگ موءسسات طرف از انساني عوامل مهندسي
يادگيرندگان و كاركنان عملكرد براي محيط كردن مناسب براي
هم درس كلاس محيط اينرو ، از.ميگيرد قرار استفاده مورد
براي آن در يادگيرندگان كه يابد آرايش صورتي به بايد
در اساسي هدف.كنند راحتي احساس متقابل كنش برقراري
بتوانند يادگيرندگان كه باشد اين بايد كلاس آرايش تغيير
كه كلاسهايي.باشند داشته چهره به چهره تماس يكديگر با
براي هستند دايره نيم چهارگوش ، دايرهاي ، آنها ، آرايش
به بايد درس كلاس حال ، عين در.مناسباند شده ياد منظور
تفكر و بحث براي را كوچك گروههاي بتوان كه باشد ترتيبي
داشته را امكان اين كه درسي كلاسهاي.كرد آماده راحتي به
را يادگيري فعاليتهاي راحتي به ميتواند استاد باشند ،
.كند اقدام آنها هدايت به و كنترل
متحرك ، ميزهاي با چهارگوش دايرهاي ، شكل ، (يو) U كلاسهاي
.هستند درس كلاس آرايش مطلوب مدلهاي از نمونههايي
به مراجعه با.بيفزاييد مرسوم كلاسهاي برزمان (چهارم گام
متوسط كه ميشود معلوم درس ، كلاسهاي به تخصيصي زمان آمار
ميتوان.است دقيقه تا 90 بين 60 شده گرفته نظر در زمان
در آموزش درباره سنتي باورهاي برپايه زمانها اين كه گفت
مطلوب بازدههاي به دستيابي براي.شدهاند آورده نظر
.افزود معمول ساعات زمان بر كه است الزامي انديشهورزي ،
يادگيرنده كه مينشينند بار به زماني وخلاقيت ژرفانديشي
هاي بازده اصلاح و تركيب اطلاعات ، براي دستورزي فرصت
مراحلي خلاقيت و ژرفانديشيباشد داشته اشرا فكري
و ميانجامد ذهني ناكامي به آنها از گذر عدم كه دارند
.ميدهد هدر را يادگيرندگان انرژي
و ترس.آوريد وجود به پذيرنده و ايمن محيطي (پنجم گام
گيرندگان ياد اگر.است تفكر و خلاقيت آفت ناپذيرايي
و ميگيرد قرار حمايت مورد آنان انديشه كه كنند احساس
بها ميكند ، مطرح كه واقعيتهايي و راهكارها به ديگران
براي ميدهند ، تخصيص آن به توجه براي را فرصتي و ميدهند
يادگيرندگان.ميدهند نشان تلاش افزونتر ذهني فعاليت
فروريختن به نياز زيادي مواقع در كه -ژرفانديشي براي
...و مناظره بحث ، حمايت ، نيازمند -دارد شده تثبيت باورهاي
و پذيرا محيط به بسته ژرفانديشي در موفقيت.هستند
.ميآورد بهوجود را آن استاد كه ، دارد كنندهاي حمايت
مانند يادگيرندگان حمايتكننده محيطهاي در است ، گفتني
و ميشود استقبال گرمي به آن از كه هستند ميهماني
.ميگردد تدارك او بيشتر هرچه راحتي براي امكاناتي
سامان كلاس در را روانياي جو بايد پذيرا ، و حامي استاد
گفتن براي حرفي كه كنند احساس يادگيرندگان آن در كه دهد
نفس به اعتماد يادگيرندگان ، انديشه حامي استادان.دارند
يادگيرندگان به است ، لازم.ميدهند رشد آنان دل در را
خود مهارت و دانش ارزشها ، باورها ، ميتوانند كه داد نشان
و بينش باورها ، برابر در آنهارا و باشند داشته باور را
يادگيرندگان سخن ، ديگر به.دهند قرار ديگران...و نگرش
به آن منظر از و بسازند موضعي دارند آنچه از بايد
داشت ، ياد به بايد اما.بنگرند ديگران باورهاي و رخدادها
جزم" به كه شوند ايجاد سخت و صعب آنچنان نبايد مواضع
.بيانجامد دگماتيسم يا "انديشي
آقازاده محرم &
:منابع
خدايارابيلي ، ترجمه ، انتقادي ، تفكر آموزشچ مايرز ، -1
صص73080 سمت ، 1374:تهران
EnhancingCreatwe Thinking Within2زMcfadzean,E.(1998)
Management Decision -Vol.36No.5and 6pp.زOrganization
310309
بيست نمره درباره پرورش و آموزش توضيح
شاد دنياي بيست ، نمره وقتي" عنوان با مطلبي چاپ پي در
سهشنبه 29/4/78 روز صفحه 11 در "ميزند برهم را كودكان
پرورش ، و آموزش وزارت عمومي روابط سوي از ،(شماره 1881)
:ميخوانيم هم با كه است شده ارسال برايمان توضيحي
و مهم مساله اين به توجه خاطر به مطلب نويسنده از -1
والدين ، كردن آگاه جهت در ميتواند كه مقالهاي چنين تهيه
اميد نموده ، تشكر باشد ، موءثر حدودي تا جامعه و معلمان
كند حركت سمتي به جامعه فرهنگي ، فعاليتهاي ادامه با است
.شود برطرف مشكلات اين كه
خاص دانشآموزان ، تحصيلي پيشرفت زمينه در نمرهگذاري -2
با آموزشي نظامهاي نيز ، كشورها ساير در و نيست ما كشور
توام سالم فضاي كه دارند براين سعي رتبهبنديها ، و نمرات
مداوم و مستمر فعاليت براي مشوقي كه آيد بوجود رقابت با
جامعهاي بخواهيم اگر لذاباشد تربيت و تعليم زمينه در
توجه مسائل اين به است لازم باشيم ، داشته پويا و فعال
ايجاد براي ابزارها اين از استفاده جاي به اگر حال.گردد
مسائلي با دانشآموزان ، در قوي انگيزه و اشتياق و شوق
و ياس روحيه و گوشهگيري افسردگي ، كه ميشويم مواجه
دارد اين از حكايت دارد ، پي در را دانشآموزان در نوميدي
شده مرسوم سنتي طور به آگاهي ، نبود علت به جامعه در كه
ميل و تشويق جاي به باشند ، نداشته بيست نمره فرزندان اگر
دور به ديگران با مقايسه و كشيدنها رخ به رغبت ، ايجاد و
باعث كه ميشود آغاز...و فردي تفاوتهاي به توجه از
.گيرد قرار كودك راه برسر جدي مانعي ميگردد
كاهش يا بردن بين از براي اخير ، سال يك در خوشبختانه -3
و تدريجي و مستمر ارزشيابيهاي به معضلات ، گونه اين
ميتواند معلم و شده توجه هم كلاس در دانشآموز فعاليت
.كند هدايت را دانشآموزان مناسب راهكارهاي با
جهانگرديسال و ايرانگردي سازمان سوي از
شد نامگذاري توريست جذب سال 2001 ،
ستاد دبير مامي ا سيدمحسن دكتر:فرهنگي علمي گروه
روز ايرانگردي جشنواره و جهانگردي جهاني روز برگزاري
اين برنامههاي و اهداف خبرنگاران جمع در سهشنبه
.كرد تشريح را جشنواره
از ايرانگردي جشنواره و جهانگردي جهاني روز:گفت وي
هدف با و جاري سال مهرماه پنجم تا شهريور هفتم و بيست
مجتمع در ايران تاريخي و فرهنگي طبيعي ، جاذبههاي معرفي
.ميشود برگزار ارم تفريحي
اجراي براي زمينهاي امسال جشنواره برگزاري:افزود وي
توريست جذب سال بهعنوان سال 2001 در سازمان برنامههاي
.است شده نامگذاري ايران از ديدار و خارجي
را تمدنها گفتگوي مهم بسترهاي از يكي امامي دكتر
كشور در خارجي توريستهاي حضور:گفت و دانست جهانگردي
مدنظر كه تمدنها گفتگوي موضوع تا ميشود باعث تنها نه
جذب زمينه بلكه شود محقق زودتر است اسلامي جمهوري رئيس
.كرد خواهد فراهم نيز را ايران به توريست
در جهانگردي بينالمللي نمايشگاه اولين برگزاري به وي
بهمن پنجم تا اول از نمايشگاه اين:گفت و كرد اشاره كيش
معرفي با و كيش عمران سازمان همكاري با جاري سال ماه
برگزار ايران ديدني جاذبههاي و تاريخي ابنيه و آثار
.ميشود
و جشنواره اين برگزاري از پس كرد اميدواري اظهار وي
جمهوري به جهانگردان حضور كيش بينالمللي نمايشگاه
.يابد افزايش پيش از بيش ايران اسلامي
جهانگردي روز برگزاري تقارن مناسبت به:گفت امامي دكتر
حضرت تولد سال يكصدمين بامراسم ايرانگردي جشنواره و
برنامههاي از برخي شده تلاش مقدس دفاع هفته و (ره)امام
نشر موسس سوي از كه برنامههايي راستاي در جشنواره اين
.باشد ميشود ، برگزار امام حضرت آثار تنظيم و
در
: پرورش و آموزش وزارت پرورشي معاون
از جديد نظام نارساييهاي تربيتي مسائل
است قديمبيشتر نظام
زمينه در جديد نظام نارساييهاي:فرهنگي علمي گروه
و است بيشتر قديم نظام مشكلات و مسائل از تربيتي مسائل
و همگاني مسئوليت يك تربيت علمي ، و منطقي لحاظ به چون
مسئوليتهاي جانبه ، همه ديدگاهي با است لازم است ، عمومي
.شود گذاشته اجرا مورد به و طراحي جديد نظام در تربيتي
پرورشي معاون عبادي رحيم همشهري ، خبرنگار گزارش به
دوره چهاردهمين گشايش مراسم در پرورش و آموزش وزارت
بيان با پرورشيزن مربي جمع 950 در پرورشي حوزه آموزشي
اسلامي ، جمهوري دانشآموزي ملي سازمان:افزود مطلب اين
در پراكنده تشكلهاي بر تكيه با دانشآموزي صنفي تشكل يك
و گرايش دسته ، گروه ، هيچ به و است پرورشي فعاليتهاي
فرزندان عنوان به دانشآموزان ، همه و نيست وابسته نهادي
تنها و شوند سازمان اين عضو ميتوانند ما اسلامي ميهن
و امكانات محدوديت دانشآموزان ، جذب در ما محدوديت
در افراد جذب براي گزينشي گونه هيچ و است ظرفيتها
داشتن قبول تنها و آمد نخواهد بعمل دانشآموزي سازمان
اصلي شرط اسلامي ، جمهوري نظام به وفاداري و اساسي قانون
.بود خواهد ما
از سال دو گذشت از پس تربيت ، جامع طرح:افزود عبادي
شوراي تشكيل و پرورش و آموزش عالي شوراي در آن تصويب
.است شده نزديك خود اجرائي مراحل به تربيت ، عالي
و منابع و انتظارات بين كه اين عليرغم:كرد اضافه وي
با و ندارد وجود تناسبي تربيتي امور مجموعه در امكانات
از انبوهي حجم داشت انتظار نميتوان فعلي ، امكانات
مربيان ، ولي شود ، انجام پرورشي مربيان توسط فعاليتها
پرورشي و آموزشي اركان تمام و پرورشي هدفهاي تحقق براي
پرورشي مستقيم هدفهاي به نيل براي و غيرمستقيم طور به
صورت به مدارس در مذهبي و انقلابي ارزشهاي احياي همچون
.ميكنند تلاش برنامه فوق و مكمل فعاليتهاي
كودكان فكري پرورش كانون ويژه برنامههاي
شد اعلام (ره)امام سال
نوجواناندر و
كانون كتابخانه و مركز وهنري 400 فرهنگي برنامههاي
امام سال در كشور سراسر كودكانونوجوانان فكري پرورش
.شد اعلام (ره)خميني
و كودكان فكري پرورش كانون مديرعامل فروشان چيني محسن
و مراكز وهنري فرهنگي برنامههاي سهشنبهمحور نوجوانان
را نوجوانان و فكريكودكان پرورش كانون كتابخانههاي
انقلاب تا كودكي از مختلف ادوار در امام شخصيت معرفي
معرفي همراه به ايشان عرفاني و علمي چهره معرفي اسلامي ،
حضرت زندگي روزانه برنامه ،(ره)امام مكانهايزندگي
.كرد ذكر بامردم امام وارتباط (ره)امام
موضوع با حضوري مسابقههاي:افزود خبرنگاران جمع در وي
نقاشي ادبي ، سراسري مسابقه ،(ره)امام وابعادشخصيت زندگي
مسابقه و نوجوان و گروهكودك دو بين نشريهديواري و
ديگر از (ره)امام معرفي محور با پستالسازي كارت
مراكز در نوجوانان و كودكان فكري پرورش كانون فعاليتهاي
.است كشور كتابخانههايسراسر و
انقلاب فرهنگنامه" كتاب جلد دو انتشار فروشان ، چيني
"خدا روز" كتابهاي جلد ده نوجوانان ، مجموعه براي "اسلامي
غزلهاي وكتاب اسلامي انقلاب تاريخ مهم روزهاي مورد در
ارتباط در (ره)امام غزلهاي از غزل شامل 12 (ره)امام
فكري پرورش كانون انتشاراتي فعاليتهاي از را بانوجوانان
.كرد اعلام (ره)خميني امام سال ونوجواناندر كودكان
مركز به گلپايگان گوگد تاريخي قلعه
ميشود تبديل فرهنگي
"گوگد" ساله و 200 تاريخي قلعه:فرهنگي علمي گروه
در است شده بازسازي و احياء "اخيرا كه گلپايگان
مجموعه يك صورت به بار اولين براي و نزديك آيندهاي
قرار بهرهبرداري مورد تفريحي و اقامتي اداري ، فرهنگي ،
.ميگيرد
تملك از قبل تا قاجار دوره از كه "گوگد" تاريخي قلعه
يك عنوان به نيرومحركه پيستونسازي شركت توسط اثر اين
و جامع مسجد نزديكي در داشته مسكوني كاربرد سنتي قلعه
مساحتي داراي قلعه اين.دارد قرار گلپايگان سرآور تاريخي
ساخته گل و چينه و خشت از "تماما و مترمربع حدود 5000
.است شده
حفظ معاونت همكاري وبا مذكور شركت هزينه با "گوگد" قلعه
بخشي ، استحكام طراحي ، كشور فرهنگي ميراث سازمان احياي و
.است شده محوطهسازي و بازپيرايي مرمت ،
در درآمده كامل احياي مرحله به حاضر حال در كه بنا اين
اقامتي اداري ، فرهنگي ، مجموعه يك عنوان به نزديك آينده
و توليد كارگاههاي مهمانسرا ، همچون بخشهايي با تفريحي و
سنتي چايخانه و رستوران منطقه سنتي هنرهاي نمايشگاه
.گرفت خواهد قرار بهرهبرداري مورد
اين كشور ، فرهنگي ميراث سازمان عمومي روابط گزارش به
استفاده و تاريخي بناهاي بازپيرايي و احياء براي سازمان
ارگانهاي و افراد با همكاري آماده آنها از بهينه
.ميباشد علاقهمند
|