روح بر پنهان زخمي ;آزاري كودك
كودكان روان و
الاسلام حجت دكتراي رساله دفاعيه جلسه
كديور محسن
روح بر پنهان زخمي ;آزاري كودك
كودكان روان و
آزار همواره ميشود ، آزاري كودك از صحبت كه زماني
غفلت اما است ، بوده مدنظر كودكان عمدي آسيبهاي يا جسماني
خانواده محيط از خارج آزار و جنسي رواني ، آسيب مسامحه ، و
.ميشود محسوب آزاري كودك جزو نيز
و بارها كه است بشري تكامل آغازين جلوه كودك :اشاره
بشر نسل دلواپسان و انديشمندان گفتگوي و بحث مورد بارها
ميتوان را قرن 21 انديشمندان ، گفته به ;است گرفته قرار
از مهمي بخش سبب ، همين به و ناميد "كودكان عصر" جرات به
و اقتصادي توسعه به كه كشورهايي معنوي و مادي منابع
مسائل به توجه صرف يافتهاند ، دست مطلوبتري اجتماعي
راستا ، اين در.ميشود آنان جسمي و رواني حمايت و كودكان
پرورشي و هنري آموزشي ، بهداشتي ، امكانات افزايش بر علاوه
در ويژه حمايت نيازمند موجودي عنوان به كودك حقوق دامنه
فرداي ادارهكننده و آينده نسل معنوي و مادي تعالي جهت
ماشيني ، زندگي رشد روبه افزايش.است گرفته وسعت جامعه
امروز دنياي در فردي بين تعارضات و روانشناختي مشكلات
آمار و خانواده داخلي مشكلات بر روز به روز تا شده باعث
سوي از امروزه كه خشونتي.شود افزوده خانوادگي خشونتهاي
اكثر در ميشود ، اعمال كودكان عليه افراد ديگر و والدين
شده روزافزون نگرانيهاي موجب جهان كشورهاي اتفاق به قريب
.است
"آزاري كودك" خصوص در صحيحي و دقيق آمارهاي كه چند هر
موارد زمينه ، اين در گزارشها گستردگي اما ندارد ، وجود
جهان در كودكان بر حاكم خشونت از وحشتناكي "بعضا و خاص
اين بر مروري ميگذرد ، نظرتان از آنچه.ميدهد نشان را
.است كودكان روان و روح بر پنهان و آشكار زخمهاي
در دستكم كه ميدهد نشان جهان مختلف كشورهاي در تحقيقات
خانه در همه از بيش كودكان فعال ، جنگي مناطق از بيرون
معرض در نزديكترند ، آنها به كه بزرگسالاني سوي از و خود
عنوان به خانواده نهاد.ميگيرند قرار اذيت و آزار
تربيت ، براي شده شناخته اجتماعي نهاد مقدمترين و مهمترين
نهاد ، همين اما ميباشد ، كودكان از حمايت و آموزش
رنج و درد خشونت ، بروز براي عرصهاي ميتواند "غالبا
از يكي به غرب ، در "آزاري كودك" امروزه.باشد آنها براي
در اما شده ، تبديل اجتماعي مشكلات و معضلات بزرگترين
به اعتقاد و مذهبي نهادينه باورهاي دليل به زمين مشرق
ديده كمتر "نسبتا معضل اين است ، الهي هديه كودك اينكه
كودكان عليه خشونت به نسبت حساسيت كه آنجايي از.ميشود
از تعدادي است ، افزايش حال در كشورها از بسياري در
داشتهاند مقرر كودكان از حمايت براي نظامهايي كشورها ،
گزارش كودكان عليه خشونت بروز موارد است لازم آن ، طبق كه
اعضاي سبب ، همين بهگيرد قرار تحقيق مورد "رسما تا شود
با (1368) سال 1989 در نيز متحد ملل سازمان عمومي مجمع
را مشخصي معيارهاي و اصول "كودك حقوق پيماننامه" تصويب
نحوه همچنين ، و خشونت برابر در كودكان از حمايت براي
كه آورد فراهم ميشوند ، خشونت مرتكب كه كودكاني با رفتار
تمامي براي جديد جهان اخلاقي نظام يك مبناي واقع ، در
.است داده قرار كودكان
شوراي مجلس تصويب به (1993) سال 72 در پيماننامه اين
جز به جهان كشورهاي تمامي هماكنون ، و رسيد ايران اسلامي
مراكز در موجود آمارهاي.پيوستهاند آن به كشور دو
نام به مقولهاي "اصولا كه ميدهد نشان ايران ، گوناگون
با اما ندارد ، وجود "آزاري كودك" يا "كودكان عليه خشونت"
رسانههاي سوي از مختلف گزارشهاي و اخبار انتشار به توجه
صورت ايران در عملي چنين كه كرد باور بايد جمعي ،
بسياري.است "پنهاني خشونت" دارد ، وجود اگر يا نميگيرد
كودك" پديده معتقدند كشورمان در اجتماعي روانشناسان از
اجتماعي روانشناختي معضل يك عنوان به ايران در "آزاري
گذشته ، در مساله اين كه آنجا از.است شكلگيري حال در
موضوع اين ابعاد و عمق نگرفته ، قرار بررسي مورد چندان
.است نشده شناخته مردم براي كافي اندازه به هنوز نيز
كشور ، نفري ميليون جمعيت 60 كل از سال 75 ، سرشماري براساس
سال زير 19 سني گروه در نفر ، و 92 هزار و 814 ميليون 30
قرار سال زير 15 سني گروه در نفر هزار و 700 ميليون و 23
و داشته وجود دنيا جوامع تمامي در آزاري كودك.دارند
فرهنگي و خانوادگي اجتماعي ، اقتصادي ، مسائل به "عموما
دست پشت تنبيه حد در ميتواند آزاري كودك.ميگردد باز
امروز ، جوامع در و بوده جسماني آزار و شكنجه تا
آزاري كودك.است شده اضافه آن به نيز حرفهاي سوءاستفاده
مورد دفعات به كودك كه ميشود گفته مواردي به باليني ،
را آنها مسئوليت كه بالغي افراد شكنجه و آزار شتم ، و ضرب
آزار نيز آن بر علاوه و باشد گرفته قرار دارند ، برعهده
مراقبت ، توجه ، عدم پوشاك ، و خوراك از محروميت جسماني ،
.ميشود مطرح عمده بطور عاطفه و محروميت و سرپناه
دچار خود ، جواني و نوجواني سالهاي در كه كساني از بسياري
يا يك دچار پايينتر سنين در ميشوند "اجتماعي آسيبهاي"
اين كه آسيبي حقيقت ، در و بودهاند "آزاري كودك" نوع چند
خود شخصيتي ساختار شكلگيري مهم و حساس سالهاي در كودكان
.كرد جبران را آن بتوان مشكل بسيار بزرگسالي در ديدهاند ،
آموزشي و مداخلهاي حمايتي ، پيشگيرانه ، برنامهاي بايد
با نوعي به كه متخصصاني و آنها خانواده و كودكان براي
مسائل اينگونه چنانچه تا كرد تهيه دارند ، سروكار كودكان
جلوي بتوان كودك بيشتر آسيب از قبل شد ، مشاهده جامعه در
بايد مشاوران و معلمان كودك ، روانشناسانگرفت را آن
با تا باشند وارد زمينه اين در تخصصي الگوهاي به "كاملا
را ديده صدمه افراد روانشناسي ، و درماني برنامههاي
سازمانهايي تمامي همكاري با بايد ايران در.كنند درمان
مدون برنامه ميباشند ، ارتباط در نوجوان و كودكان با كه
نظر در درمان و مداخله پيشگيري ، مراحل شامل اجتماعي ،
.گرفت
"آزاري كودك" آنها ، راس در و خانوادگي خشونتهاي متاسفانه ،
غفلت كه است امروز دنياي اجتماعي اساسي مشكلات از يكي ،
.ميشود تمام اخلاقي فناي و انساني شرف قيمت به آن از
جسماني آزار همواره ميشود ، آزاري كودك از صحبت كه زماني
و غفلت اما است ، بوده مدنظر كودكان عمدي آسيبهاي يا
خانواده محيط از خارج آزار و جنسي رواني ، آسيب مسامحه ،
مسائل از يكي امروزه.ميشود محسوب آزاري كودك جزو نيز
اطفال ، متخصصان و تربيت و تعليم مسئولان كه مهمي
فيزيكي ، آزار مساله درگيرند آن با اجتماعي و پزشكيقانوني
اين اولياي ساير يا والدين توسط كودكان جنسي و رواني
خاصي مشكلات كودكان ، با بدرفتاري بررسي در.است كودكان
كودكان با بدرفتاري به نسبت والدين از اگر كه دارد وجود
.شد خواهند منكر "اكثرا بدرفتار والدين شود سئوال خود
همچون اجباري گزارشهاي طريق از بيشتر موجود ، آمارهاي
و بهداشتي كاركنان مددكاران ، معلمان ، انتظامي ، نيروي
زياد خطاي با است ممكن آمار اين كه ميشود داده پزشكي
.باشد همراه
توجه ايران در اجتماعي معضل اين از پيشگيري به نسبت بايد
آموزش و خانواده آگاهي ميزان بردن بالا تنها و داشته
بدرفتاري ايران ، در.است مهم بسيار خصوص ، اين در كودكان
ديدگاه از و داشته فرهنگي ريشه حدودي تا كودكان با جسمي
شده تلقي تربيتي امر يك كار اين "معمولا خانوادهها بعضي
دست در آزاري كودك درخصوص دقيقي آمار جهت ، همين به و
فوت منجربه بدرفتاريها و خشونتها اين كه مواقعي در.نيست
صورت مادر يا پدر طرف از آن پيرامون شكايتي يا شود كودك
براي كودك.مييابند اطلاع آن از قانوني مراجع گيرد ،
دارد ، امنيت و آرامش ثبات ، به نياز خانواده محيط در زندگي
و ندانسته مردود را كودك تنبيه رفتارگرايي ، هيچ اما
سرزد ، خطايي كودكي ، از عادي شرايط در اگر كه معتقدند
يكسري از موقت ، بطور و شده انجام موقع همان تنبيه بايد
مادرها ازطرف "اصولا كودكان ، از گروهيشود محروم مزايا
بچههاي كودكان ، اين "معمولا و گرفته قرار آزار مورد
نصايح به بيتوجهي جسمي ، معلول كندذهن ، جوش ، و پرجنب
جنبه.دارند مقابلهجويي حالت كه هستند كودكاني و مادران
و شده مشخص ثانويه صورت به است ممكن آزاري ، كودك رواني
به اعتماد از و درونگرا افسرده ، "معمولا كودكان اينگونه
براي و زندگي در آينده در كه برخوردارند پاييني نفس
و شخصيت اختلال دچار منفعل ، مادراني و پدر فرزندانشان ،
.بود خواهند مزمن اضطرابهاي
هيچگاه مساله ، اين و بوده اجتماعي معضل يك آزاري ، كودك
چند هر است ، دورنمانده روانشناسان و قانونگذاران چشم از
كودك حقوق. است بوده بيتفاوت پديده اين به نسبت جامعه
بوده متولي بدون و بلاتصدي مساله حالا ، به تا ايران در
عنوان به بزرگ ، پدر و پدر كه است اين بر كلي فرض.است
حمايت كودك صلاح و صرفه از كه دارد شايستگي قهري ، ولي
و ضرب مورد كودكي اسلامياگر جزاي قانون طبق بر و كرده
از ضارب باشد ، نداشته شكايتي ولي چنانچه گيرد ، قرار شتم
بدرفتاري زمينه در رنگي كم قوانين چون است ، معاف مجازات
.كند دخالت آن در نميتواند هم دولت كه دارد وجود كودكان
به گزارش به موظف خصوص اين در بيمارستانها كه آنجا از
وجود زمينه اين در هم حقيقي آمار نيستند ، قانوني مراجع
ضرب مورد يك هفته در كه گفت ميتوان صراحت به اما ندارد ،
جامعه در معضل اين كه ميافتد اتفاق كشور در كودك شتم و
.است كرده پيدا صعودي روند ما
خود و نبوده كامل ما كشور در كودك مورد در قوانين "اصولا
به هم مجريه قوه.بازميگردد قوانين نقص به مساله ، اين
قضائيه قوه و نميداند موظف را خود قانوني ، مشكلات دليل
خصوص اين در نميتواند خصوصي ، شاكي وجود عدم دليل به نيز
تمام در و بوده اجتماعي مشكل يك آزاري ، كودك.كند دخالت
داد ، ربط سياسي مساله به را آن نبايد و داشته وجود كشورها
انجام عمومي بسيج يك بايد امر ، اين از جلوگيري براي اما
در وضعيت اين بهبود براي اجتماعي گروههاي تمام از و شده
تا هستند تلاش در دانشگاهي زنان جامعه.كرد استفاده كشور
كشور در را كودكان حقوق از حمايت غيردولتي ، سازمان يك
توجه كه است بسياري سالهاي كودك ، حقوق مساله.دهند تشكيل
است شده تلاش همواره و كرده جلب خود به را جهاني جامعه
كه بهطوري شود ، وضع قوانيني و مقررات خصوص ، اين در تا
و كرده حمايت آن از شناخته رسميت به را آن دولتها تمامي
در كودك حقوق كنوانسيون تصويب با.كنند عمل قوانين آن به
قراردادي صورت به دولتها كشور ، پذيرش 192 و سال 1989
البته.شدهاند كنوانسيون اين به عمل به متعهد و ملتزم
نسبت شروطي با را كنوانسيون اين پذيرش كشورها ، از بعضي
كشور و پذيرفتهاند خود كشور داخلي قوانين و مقررات به
.است كلي شرط با كنوانسيون اين عضو كشورهاي جزو نيز ما
تعريف كودك را سال زير 18 افراد كودك ، حقوق پيماننامه
و ندانسته كشورها براي مطلق را تعريف اين البته ميكند ،
داده ، قرار معيار را ديگري سن خود قوانين طبق دولتها اگر
مقررات مبناي بر ايران دراست كودك تعريف براي سن همان
بلوغ زير سن كودك سن اسلامي مشهور نظرهاي و اسلامي رايج
البته.است شده ذكر مدني قانون ماده 1210 در كه است شرعي
بحث مورد ميتواند آن خود كه است فقهي مشهور نظر اين
.داشتهاند ابراز متفاوتي نظرهاي فقها ، از بعضي و بوده
در.دارد وجود ترديد دختران بلوغ سن مورد در بهخصوص ،
خارج هيچگاه ساله يا 11 سن 10 جهات ، خيلي از كشورها عرف
اسلامي ، معيارهاي لحاظ از.نميشود گرفته نظر در كودكي از
را لازم توجه كودك و انسان حقوق بر اسلام مبين دين
به نسبت زيادي تكاليف و حقوق جامعه ، و خانواده و داشته
پدر كه است شده قيد شرع موازين در اگر و دارند كودك
تربيت كه حدي در فقط نمايد ، تاديب را خود فرزند ميتواند
كه باشد داشته كامل اختيار آنكه نه و ميكند اقتضا كودك
كه باشد داشته وجود نبايد تلقي اين.برساند آسيب كودك به
كسي و داده انجام ميخواهد كاري هر و داشته اختيار پدر
حوادث گاهگاهي ايران جامعه در باشد ، نداشته اعتراض حق
از بسياري در اما.ميشود آشكار كودك به نسبت ناخوشايندي
در و نشده گشوده جامعه در هيچگاه حوادث اين مواقع
.ميماند باقي مخفيانه خانوادهها
دانشگاه مدرس - عباسزاده مسعود
الاسلام حجت دكتراي رساله دفاعيه جلسه
كديور محسن
محسن والمسلمين حجتالاسلام دكتراي رساله دفاعيه جلسه
علوم دانشكده در گذشته هفته چهارشنبه روز عصر كديور
راهنما ، اساتيد حضور با مدرس ، تربيت دانشگاه انساني
گروه و دانشگاه اساتيد از جمعي همچنين و ناظر مشاور ،
خانواده و فرهنگي علمي ، شخصيتهاي و دانشجويان از كثيري
قرآن آيات از چند تلاوتي با جلسه اين شد برگزار ايشان
استاد عنوان به ديناني دكتر آن از پس شد آغاز كريم
و آن انتخاب چگونگي و رساله موضوع مورد در ابتدا راهنما
حضار به آغاز ، از مورد اين در آمده عمل به بررسيهاي
براي كديور حجتالاسلام ادامه در.داد ارائه توضيحاتي
انتقادي تحليل" عنوان تحت خويش دكتراي رساله از دفاع
حكمت در (زنوزي) طهراني مدرس آقاعلي ابتكاري آراء
و اساتيد اطلاع به دقيقه حدود 45 را مطالبي "متعاليه
.رساند جلسه در حاضرين
چند (داوران)ناظر اساتيد كديور آقاي سخنان اتمام از پس
عمل به رساله از مختلف زمينههاي در ايشان از سئوال
و حجتالاسلامكديور از داوران سئوالات پايان در.آوردند
هيات مشورتي جلسه داوران ، هيات به وي مبسوط پاسخهاي
هيات رئيس ديناني دكتر آقاي سپس شد تشكيل ساعت 19 داوران
اخذ و عالي رتبه كسب در كديور حجتالاسلام موفقيت داوران
همراه شادي و شور هنگام اين در.كرد اعلام را نمره 28/19
آقاي پايان در.گرفت فرا را جلسه فضاي حضار ، تشويق با
ذكر به لازم.نمود قرائت را خويش دكتراي سوگندنامه كديور
ديناني غلامحسين دكتر را ، كديور دكتر دفاعيه ، اين در است
احمدي دكتر المسلمين و حجتالاسلام راهنما استاد عنوان به
آقايان و مشاور اساتيد عنوان به اعواني دكتر و
سيدحسن آيتالله داماد ، محقق دكتر والمسلمين حجتالاسلام
عنوان به مجتهدي كريم دكتر و حبيبي نجفقلي دكتر مصطفوي ،
به حبيبزاده دكتر آقاي و (داوران هيات) ناظر اساتيد
.نمودند همراهي تكميلي تحصيلات شوراي نماينده عنوان
حاشيه در
اعلام علني صورت به جلسه اين زمان و تاريخ اينكه با *
جلسه اين در حضور براي علاقهمندان اكثر و بود نشده
اساتيد ويژه به دانشجويان استقبال نداشتنداما اطلاعي
.بود مشهود دانشگاهها
ساعت 4519 در و شروع ساعت 1516 راس دفاعيه جلسه *
آخرين تا افراد كليه حضور حائزاهميت نكته.يافت پايان
تاريخ در اساتيد ، اكثر گفته به همچنين بود جلسه ساعت
از استقبال اين با دفاعيهاي جلسه دانشگاهها ، دفاعيات
.است بوده بيسابقه اساتيد و دانشجويان طرف
دفاعيه در كديور هيچگاه و بود علمي "كاملا جلسه فضاي *
خود براي شده ايجاد تضييقات و زندان به اشارهاي خويش
كديور و داوران هيات اساتيد پاسخهاي و پرسش همچنين نكرد
.بود جدي بسيار
دفاع خود فلسفي يافتههاي از تسلط با كديور دكتر *
"قبلا خود صفحهاي صد چهار رساله نگارش براي وي ميكرد ،
بر بالغ و جلد سه در را طهراني مدرس علي آقا آثار مجموعه
كديور توسط شده انجام كار عمق بود كرده منتشر صفحه 2000
.گرفت قرار داوران و اساتيد تحسين مورد
: از بودند عبارت جلسه اين در شركتكنندگان از برخي *
آينهوند ، دكتر مدرس تربيت دانشگاه رئيس سمنانيان دكتر
معاون بيگدلي ، دكتر مدرس تربيت انساني علوم دانشكده رئيس
الهيات بخش رئيس نبوي ، دكتر مدرس تربيت دانشگاه آموزشي
دانشگاه علمي هيات عضو آغاجري ، دكتر مدرس تربيت دانشگاه
مردم نماينده دعايي والمسلمين ، حجتالاسلام مدرس تربيت
روزنامه مسئول مدير و اسلامي شوراي مجلس در تهران
جمهوري ، رئيس مشاور اردكاني خليلي محمدعلي اطلاعات ، دكتر
مهندس طهراني ، مدرس علي آقا نوه زاده شهيد آقاي
دكتر و ايران چشمانداز نشريه مسئول مدير ميثمي لطفالله
...قاسمزادهو
كديور ، دكتر همسر زهرارودي خانم ايشان خانواده از همچنين
خانم تهران ، شهر شوراي سابق عضو كديور جميله دكتر خانم
پزشكي علوم دانشگاه علمي هيات عضو كديور ، مليحه دكتر
پژوهش و دانش فصلنامه مديرمسئول نصيرزاده مهندس و تهران
.داشتند حضور
عرض براي حضار تكتك داوران هيات نظر اعلام از پس *
گرفتن با و آمده وي خانواده و كديور دكتر نزد تبريك
.داشتند پاس را تاريخي لحظه اين ايشان با يادگاري عكسهاي
|