لبخندها و گلها با دوباره مهر ،
تحصيلي سال شروع مناسبت به
نسلها همه براي روز يك
بهصورت جديد تحصيلي سال تابستان ، فصل گرفتن پايان با
فصل آغاز.است شده آغاز مهرماه اول پنجشنبه روز از رسمي
بوده همراه تحصيلي سال شروع با ما كشور در هميشه پائيز
و روز اين از بهگونهاي معاصر نسلهاي همه درواقع و است
عميق الفتي و انس آن با و دارند خاطره فصل اين آغاز
درخور تلاشهاي از يكي دليل بههمين.كردهاند برقرار
ماه اول روز دوباره تعيين پرورش ، و آموزش وزارت تحسين
اين جابجايي ميباشد ، جديد تحصيلي سال آغاز بهعنوان مهر
و آموزش متوجه را مردم جدي اعتراضهاي پيش سال دو در روز
.بود كرده پرورش
مناطق از بسياري در دهه 60 از كشور جمعيت افزايش
.است كرده تشديد را آموزشي فضاي كمبود مشكل تهران بهويژه
دولتي مدارس در هنوز كمبودها از بسياري اين بر علاوه
جهتگيري اگرچه ميخورد ، بهچشم محروم مناطق در بخصوص
در مدارس همه كه است استوار هدف براين پرورش و آموزش
اما شوند ، برخوردار برابر امكانات از كشور مختلف مناطق
و نمونهمردمي غيرانتفاعي ، مدارس) سهگانه وضعيت برقراري
هنوز آن آثار و كرد طبقاتي را آموزش بهگونهاي ،(دولتي
سال است اميد.است مشهود كشور آموزشي نظام پيكره در
زمينههاي مردم ، و مسئولان مجدانه تلاش با جديد تحصيلي
مدارس همه در برابر و مطلوب امكانات ايجاد براي مساعدتري
.كند فراهم كشور
راهي ايراني دانشآموز ميليونها مهر ماه آغاز با
لبخند و گل با را درس روز نخستين و شدند درس كلاسهاي
نسلهايي شيرين خاطرات و گذشته سالهاي مثل كردند ، آغاز
نخست روز گذاشتهاند ، كهنسالي دوران به قدم امروز كه
و بهيادماندني لحظههاي از سرشار بچهها ، براي مدرسه
تازهاي محيط به قدم كه رو آن از بيم.است اميد و بيم
كانون از دور دراز زماني نخستينبار براي و ميگذارند
پيوند از نيز تازه اميدهاي.بهسرميبرند خانواده گرم
بحث و معلم زمزمهمحبت تازه ، دوستيهاي و آشناييها
دوره اينترتيب به و برميآيد علمآموزي و درس شيرين
.ميگيرد شكل شيرين آرزوهاي بال بر زندگي از تازهاي
و شيرين خانوادهها از بسياري براي درس روز نخستين
ثبتنام به موفق هنوز كه برخي اما است ، پرخاطره
مشكل اين از ناشي نگراني تاب و تب نشدهاند ، فرزندانخود
:دارند بههمراه نيز مهر ماه در را
يك من:ميگويد تهران مجيديه محله ساكن م ، -مطهر خانم
با فرزندم ثبتنام براي اما هستم ، پرورش و آموزش دبير
آموزش از كه دليل اين به نه بودم ، روبهرو زيادي مشكلات
كمبود با ما كه علت اين به بلكه باشم ، گلهمند پرورش و
روزهاي آخرين از يكي در.ميباشيم روبهرو آموزشي فضاي
پرورش و آموزش به مسئله همين پيگيري براي وقتي شهريورماه
رشتههاي براي كه شدم متوجه بودم ، كرده مراجعه منطقه 4
هستيم روبهرو آموزشي فضاي كمبود با شدت به حرفهاي -فني
حرفهاي -فني رشتههاي به كه علاقهاي عليرغم من فرزند و
بخشهاي شايددر البته.نشد نام ثبت به موفق دارد
و مالي قوه از اما باشد ، مهيا امكاناتي چنين غيرانتفاعي
كه ميدانم بهدرستياست خارج من امثال و من استطاعت
تومان ميليون دستكم 30 حرفهاي -فني دبيرستان يك ايجاد
متمكن افراد ما جامعه در آيا اما دربردارد ، هزينه
.كنند كمك پرورش و آموزش به زمينه اين در نميتوانند
گوناگون ابنيههايي احداث شاهد روزه همه كه همانطور
بهعلت ما فرزندان وقتي خوب.ميباشيم مساجد بهويژه
بخوانند ، درس نتوانند مالي تمكن عدم يا آموزشي فضاي كمبود
ديني مقدس مباني فراگيري سوي به را آنها ميتوان چگونه
جديتر قدري مشكلات قبيل اين حل براي بياييم.كرد هدايت
هم تا بسازيم هم مدرسه يك مسجد هر احداث با و كنيم فكر
.خدا خلق هم و باشد خشنود ما از خداوند
براي مهر ماه آغاز:ميگويد ابتدايي دوره معلم "كاشفي"
و تازگي از هميشه ميكنم ، تدريس سال از 20 بيش كه من
به من سر موهاي ديگر امروز.است برخوردار ويژهاي طراوت
از تازهاي نسل با كه سال هر اما است گرائيده سپيدي
تازهاي شعف و شور ميشوم روبهرو بوم و مرز اين فرزندان
از را تدريس كار فراواني شوق و انرژي با و ميكنم پيدا
.ميگيرم سر
حرفه نوع در كه گوناگوني مشكلات كنار در":ميافزايد وي
خدمت و انساني وظيفه يك بهعنوان را تدريس دارد وجود ما
از فارغ معلم يك دارد جا اماميدهم انجام همنوع به
و حساس وظيفه زندگي ، جاري هزينههاي و مسكن مثل مشكلاتي
از ناشي دغدغههاي و برساند بهانجام را تدريس دشوار
از منظور البته.نكنند مشغول خود به را او ذهن كمبودها ،
يك داشتن مثل.است زندگي يك متعارف نيازهاي كمبودها ،
كفايت زندگي هزينههاي تامين براي كه درآمدي يا و سرپناه
به تحصيلي سال آغاز در نيز ما اينها ، تمام با.كند
مدرسه در را تدريس كه روزي نخستين خاطره و شوقميآييم
".ميشود زنده ما در كرديم ، آغاز
خود مادران همراه به اوليها كلاس از بسياري نيز امسال
روز كه شهريورماه چهارشنبه 31 روز و شدند مدرسه راهي
تجربه را مدرسه روز نخستين است ، شده ناميده شكوفهها
.كردند
روز در را كوچكش دختر كه "نعيمپور گلگيس" خانم
كه تجربهاي براساس:ميگويد است ، كرده همراهي شكوفهها
نتيجه اين به دارم بزرگترم فرزند دو تحصيلي دوره از
مدارس در گوناگون معلمان از طيفي اكنون كه رسيدهام
.ميباشند تدريس سرگرم
حرفه اين به انگيزه و عشق با كه معلمان از گروه آن نخست
قبيل ايندارد اهميت برايشان كار نفس و آوردهاند روي
.قايلاند برابر اعتباري و ارزش دانشآموزان براي معلمان ،
بهراحتي خردسال نوآموز يك تا ميكوشند دلسوزانه آنچنان
گروه.كند طي را آموزش اول پلههاي بتواند آرامش با و
بهعنوان تنها آغاز در اگرچه كه هستند معلماني دوم ،
به اما بودند ، آورده روي حرفهاي چنين به شغل يك انتخاب
با رفتار روشهاي با كموبيش و اندوختهاند تجربه مرور
گروه با كارشان حاصل اگرچه شدهاند ، آشنا دانشآموزان
كه ميباشد معلماني شامل سوم دسته.نميكند برابري نخست
معاش امرار براي بهعنوانشغلي همچنان معلمي حرفه به
با توام دانشآموزان با برخوردشان و رفتار و مينگرند
و آموزش است بهتر من نظر به.است عصبيت و بيحوصلگي
قبيل اين انتقال موجبات تحقيق ، و نظرسنجي ضمن پرورش
حتي (خودشان رغبت و ميل با) ديگري بخشهاي به را معلمان
تامين براي و كند فراهم ديگر وسازمانهاي وزارتخانهها
عاشق و علاقهمند جوانان ازميان خود نياز مورد نيروهاي
.نمايد اقدام انگيزه ، داراي و معلمي حرفه
شرق پرجمعيت دبيرستانهاي از يكي رئيس "مهربان" آقاي
:ميگويد تحصيلي سال آغاز مناسبت به -تهرانپارس -تهران
صدها ميباشد ، من عهده بر آن مديريت كه دبيرستاني در
سرگرم كمدرآمد و محروم اقشار از بيشتر و دانشآموز
سني دوره تحصيلي ، سالهاي اين در جوانان.ميباشند تحصيل
ضمن ميكنيم سعي خودمان سهم به ما ميگذرانند ، را حساسي
اين در نيز خانوادهها با مدرسه ، محيط در انضباط حفظ
جمعي ، ارتباط وسايل من بهنظر اما كنيم ، همكاري زمينه
ميتوانند و دارند حساسي و مهم نقش نيز سيما و صدا بخصوص
فيلمهايبسيار قالب در را اثربخشي و مفيد آموزشهاي
جوانان اين بههرحال.كنند منتقل نسل اين به جذاب
دارند وظيفه همگان و ميباشند ما كشور فرداي سازندگان
.گمارند همت آموزشآنها و هدايت مراقبت ، به نسبت
در را خود مهم نقش ايام ، دراين مدرسه سنگين هزينههاي
تهيه.ميدهد نشان پراولاد خانوادههاي بخصوص خانوادهها
احتياجات ساير و كيف نوشتافزار ، ،(روپوش) پوشاك تامين و
بر را سنگيني بسيار هزينه ايام اين در دانشآموزان
.ميكند تحميل كمدرآمد خانوادههاي
كمك براي مفيد روشهاي و راهها گرفتن درنظر دليل بههمين
.است ضروري سال از موقع اين در كمدرآمد اقشار به
روان روشن حامد
|