سرنوشت بازي
بختياري و چهارمحال در سينما هنرمندان
اسلواكي بيينال در ايراني ناشر موفقيت
اصفهان فيلم جشنواره خبرهاي
سرنوشت بازي
ساحره فيلم بر نقدي
ساحره فيلم كارگردان باقري مير داود
اغراق ، تئاتري ، صحنههاي كشاكش در مدام ،"ساحره" *
ديگري ساز "اصلا و دارد قرار سياسي متلكهاي و سطحينگري
ميزند
و هنرمندانه زيركي نوعي ميرباقري ، قبلي تجربههاي
ميرباقري كه بخشي آن در ميدهد ، نشان را سوداگرانه
.ميكند پنهان را زيركيهايش بازيركي ،
معروف فيلم چند بگوييم بايد بگذريم ، كه خودش نقد از
موضوع ، اين البته.دارد آشنايي والگوي داستان ميرباقري
نهايت داستانها اين از او كه است اين مشكل اما نيست جرم
آنها به كردنشان دگرگون با آخر در و ميكند را استفاده
.ميزند لطمه
از آنكه بجاي او (ع)علي امام تلويزيوني درمجموعه "مثلا
جايگاه مردم باور در كه علي شهامت و عدل و شيعه تفكر
و پركن دهان سريال يك توانست كند ، استفاده دارد خاصي
اين متاسفانه اما (!است زيركي اين كه)بسازد پسند تماشاچي
مقطعي كمبودهاي و زودگذر ذائقه كردن سيراب با را كار
آخر ، در و (!است سوداگري اين كه) داد انجام جامعه
وجود با كه بود سريالپربينندهاي شد ، عايد كه نتيجهاي
به راه تلويزيون جدي سريالهاي رده در بودن ، پربيننده
را لازم توجه هم (ع)علي امام زندگي حقيقت به و نبرد جايي
.بود نكرده
براي فيلمسازي شيوه اين "ظاهرا گفت بايد حال هر به
و داستان از او اينكه.است شده دائمي روش يك ميرباقري
را اثر واقعي ومايههاي كند استفاده آشنا موضوعي
.دهد قرار تجاري مايههاي تحتالشعاع
ادبي ، اثر يك يا تاريخي واقعه يك به نگاه نوع اين شايد
وقايع و كتابها داستانها ، تمام از كه كشوري سينماي براي
كشور براي ولي باشد تنوع است ، شده ساخته فيلم تاريخياش
فيلم (ع)علي زندگي از نفر يك دهه چند هر در كه ما
ما كتابهاي سراغ به نفر يك دهه چند هر در و ميسازد
تجاري جنبههاي به صرف توجه و فرهنگ به بيتوجهي ميرود ،
.است كار
***
ساخته "پرده پشت عروسك"معروف داستان براساس "ساحره" -
در كه است دانشجويي درباره داستان ، اين اصل.است شده
دوران رياضتگونه تربيت.ميكند زندگي كشور از خارج
محصول كه فرنگي دانشجويان جسارتهاي با دانشجو كودكي
دچار را ودانشجو ميگيرد قرار رودررو است ، غرب در زندگي
دانشجو نفس به اعتماد دروني ، جدال اين در.ميكند بحران
نيست قادر ديگر كه ميشود خرد قدري به او و ميرود تحليل
به رو ، اين از.كند برقرار عاطفي ارتباطي انساني هيچ با
.ميآورد پناه عروسك يك خيالي عشق
در.بازميگردد بهايران عروسك با همراه دانشجو بالاخره ،
اينكه تا ميشوند او اخلاق تغيير متوجه همه بازگشت ،
.ميشود باخبر او راز از دانشجو نامزد
زن ، .كند جلب را دانشجو محبت طريقي به ميگيرد تصميم زن
اين قدري به و ميكند تن به را عروسك شبيه لباسي روز هر
.ميشود جلب او به دانشجو توجه كه ميكند تكرار را كار
كند ، متلاشي را عروسك شليك ، يك با ميگيرد تصميم دانشجو ،
عروسك قتل براي ترديد و كشاكش در او كه زماني در درست
دانشجو ، ميآيد او سوي به و ميكند حركت عروسك است ،
شليك و ميكشد را اسلحه گرفته جان عروسك اينكه از هراسان
دانشجو و ميشود خون در غرق عروسك او ، شليك با.ميكند
.است كشته را همسرش كه مييابد در
مغايرت هدايت ، داستان قسمتهاي اصليترين با "ساحره" فيلم
فيلم يك داستان ، اين از است كرده سعي ميرباقري.دارد
.بسازد نمايشياش دلخواه مايههاي با سرگرمكننده
است ، كرده غلو شخصيتها در كار ، تئاتري طبيعت دليل به او
و نكرده خلق سفيد و سياه را آدمها هرگز هدايت كه حالي در
.است گريزان كار اين از
او زندگي در "عروسك" كه است شروري آدم فيلم ، اين در مرد
در مرد همين كه حالي در ميشود ، محسوب ننگآور راز يك
آدمهاي با تماس ترس از كه است ذليلي موجود هدايت داستان
.است آورده پناه عروسك يك به زنده ،
هدايت ، داستان مرد كه حالي در است موذي و حراف فيلم ، مرد
عشق او كه ميشود باعث خصلتش همين و است تودار و خجالتي
.دهد ترجيح آدمها عشق به را بيآزار عروسك يك
او.ميكند فرق داستان در دانشجو نامزد با هم ، فيلم زن
و حسادت سر از تنها كه نيست بيشتر سرحالي كودك فيلم ، در
كه حالي در ميبرد ، فرو عروسك درقالب را خود شيطنت ،
ترحمي قابل و بيچاره زن هدايت داستان در دانشجو نامزد
.ميدهد انجام را كار اين محبت ذرهاي درجستجوي كه است
ناخواسته و خواسته فيلم ، اين كه است اين ديگر نكته
ميكند ، القاء هدايت داستان طريق از را نادرستي پيامهاي
.است پيامهايي چنين هدايتفاقد داستان كه حالي در
بر علاوه او.است زن شخصيت در فيلم ، پنهان پيام اولين
اين در زن دارد ، زيادي تفاوتهاي زنداستان ، با اينكه
.است تاريخي حيلهگر همان فيلم ،
درجهت زن ، وكارهاي دارد خوشي و خوب ظاهر ماجرا ، چه اگر
در "زن" اما است شوهر رفته دست از علاقه و مهر خوردن جوش
افسانهها در زنان كه دارد را جايگاهي همان اثر ، اين
مردان قلب كردن اسير درجستجوي كه است مكاري ، او.دارند
.نيست بيش ساحرهاي پيداست ، هم نامش از كه همچنان و است
عامي زن يك كه "خانم علويه" از هدايت آثار در زنان همه
است ، فرهيختهاي زن كه "گلنار" تا گرفته بيسواداست و
هدايت آثار در زن "اصولا و هستند تامل قابل شخصيتهايي
.دارد خاصي جايگاه
با اواست نمانده وفادار نيز ديدگاه اين به ميرباقري ،
به نسبت داستان انساني ديدگاه داستان ، پايان دادن تغيير
بر پاياني چنان با هدايت زيرا) ;ميدهد تغيير را زن اين
(.ميگذارد صحه كشيد رنج نيز او كه حقيقت اين
ودانشآموخته سواد با زن يك اينكه با ميرباقري طرفي ، از
مكاري موجود درجه تا را او اما ميآورد ، فيلم در را
قلب تسخير خدمت در هم بازيگرياش هنر كه ميآورد پايين
.ميگيرد قرار شوهرش
كم شعار يك با فيلم ، است فيلم اصلي پيام به ديگر نكته
هدايت داستان "است عروسك از بهتر آدم" كه بيجان و مايه
سطر چند خلال از هدايت ، كه حالي درميكند دگرگون را
رويارويي.ميكند اشاره بيشماري مسائل به كوتاهش داستان
و بيتكليف آدمهاي سرنوشت دادن نشان و غرب و شرق فرهنگ
.است داستان اين در هدايت اصلي اهداف از مردد ،
انسانها بعضي آن در كه ميگويد سخن جهاني تلخي از او سپس
.ميآورند پناه بيجان موجودات به تنهايي شدت از
كسي بهراستي آيا":است گفته اليوت.استي چنانكه آن
آخر ، در و "آدمي تنهاست پس /بدارد دوست را كسي كه نيست
جا اين در هست ، هدايت داستانهاي در كه هميشگي اتفاق همان
بر سرنوشت پيروزي و سرنوشت تلخ بازي:ميافتد اتفاق هم
.آدمي اختيار
اغراق ، تئاتري ، صحنههاي كشاكش در مدام ،"ساحره"
ديگري ساز "اصلا و دارد قرار سياسي متلكهاي و سطحينگري
.ميزند
قهر آن ادبيات با سينماگرانش سالهاست كه كشوري در
.نميشود محسوب آشتي يك ساحره كردهاند ،
لبافي ميترا
بختياري و چهارمحال در سينما هنرمندان
بختياري و محال چهار استان مردم با سينما هنرمندان ديدار
وجود به خطه اين مردم ميان را وصفناپذيري شوق و شور
.آورد
كمدي فيلمهاي جشنواره در كه سينما هنرمندان ديدار در
از شيريني و گل با مردم مختلف اقشار افتاد ، اتفاق شهركرد
.پرداختند گفتوگو به آنان با و كردند استقبال هنرمندان
مختلف شهرهاي در حضور با روزشنبه سينما دستاندركاران
احساسات ابراز به اردل و فارسان لردگان ، جمله از استان
پاسخ و پرسش جلسه به گاه ديدارها اين و گفتند پاسخ مردم
.ميشد تبديل سينماگران و مردم ميان
نفري هزار ورزشگاه 5 در حضور با سينما هنرمندان همچنين
.كردند شركت شادي جنگ يك در كرد شهر شهداي
با شهركرد فيلمهاي جشنواره تخصصي سمينار اولين همچنين
حضور با شنبه روز "مختلف وجوه از خنديدن و خنده" عنوان
برگزار شهركرد غدير سينما سالن در دستاندركاران از جمعي
.شد
به اشاره با سمينار اين در سينما بازيگر خمسه عليرضا
كمدي.دارد مختلفي تعاريف كمدي:گفت كمدي سينماي تعريف
قديميترين جزو و است تراژدي از پس نمايش شكل دومين
.سينماست اشكال
:افزود و كرد ذكر آن خوش پايان را كمدي ويژگي مهمترين وي
بينش با كه است واقعگرايانه نگاه كمدي در
.است شده همراه آرمانگرايانه
سينماي در:گفت كارگردان وحيدزاده ابراهيم جلسه ادامه در
كه دارد ويژگي طنز.ميشود بيان طنز و شوخي به معضل كمدي
.دارد وجود نيز تراژدي در كه كمدي سينماي در تنها نه
اشاره خنده روانشناسانه تحليل به نيز ابراهيمزاده سيروس
روحي تالمات فشار از انسان شدن رها نوعي خنده:گفت و كرد
.است روزمره مشكلات مقابل در
و بوده كابوس يك ما سنتي جامعه در خنديدن:كرد اضافه وي
اكنون ولي نخنديم زياد كه ميشد گفته ما به هم كودكي در
.دارد جامعه براي بسياري درماني آثار خنديدن كه شده ثابت
غير در و باشد صميمانه بايد خنده:كرد تاكيد همچنين وي
.نيست خنده ديگر صورت اين
سياسي كمدي:گفت سياسي كمدي درباره همچنين ابراهيمزاده
بوده حاكميتها براي تاريخ طول در كمدي نوع حساسترين
سياسي كمدي سينماي با حاكميت هيچگاه كه ديدهايم و است
.است نبوده موافق
به كنندگان شركت و شد انجام پاسخ و پرسش جلسه درپايان ،
.پرداختند كمدي سينماي بررسي و بحث
:آخر نگاه فيلم كارگردان رئوفي جمشيد
فيلم تاكنون 14 و شدم جوان سينماي انجمن وارد سال 1367 *
فيلمهاي با همچنينساختهام داستاني و مستند و كوتاه
و "نور موج" و "صفر سوي به" ،"سياه خط -سفيد كاغذ"
در "بزرگ مادر لبخند مثل" و "صفر سوي به" فيلمنامههاي
.كردهام شركت جوان سينماي سراسري و منطقهاي جشنوارههاي
دارم تهران كوتاه فيلم جشنواره در فيلم يك حاضر حال در
.هستم لبخند مثل ميليمتري فيلم 16 ساخت تدارك در و
آوردهايد؟ روي سينما به چرا *
به تصوير با را زيادي حرفهاي ميتوانم ميكردم حس چون *
هيچ به نميشد شايد كه حرفهايي و دهم انتقال ديگران
.داد انتقال ديگران به ديگري زبان
كردهايد؟ انتخاب را مضموني چه آخر نگاه در *
دارد ديگران به گفتن ارزش كه هست حرفهايي ميكنم حس *
فيلم موضوع كه گوسفند خود نگاه از گوسفند ذبح موضوع مثل
بدانند دارند دوست كه هستند كساني ميكردم فكر.است من
چگونه را اطرافش دنياي ميدهد جان كه زماني در گوسفند يك
.پرداختم آن به خودم نگاه از من و ميبيند
دارد؟ بيشتري اهميت چيزي چه كوتاه سينماي در *
و است ايجاز و خلاصهگويي كوتاه فيلم در چيز مهمترين *
مضمون بخواهيد كه اين است مشكلي بسيار كار "اتفاقا
كاري دهيد ، انتقال بيننده به دقيقه يك در را ارزشمندي
.دارد بسياري ارزش شود انجام درست اگر كه است
در كمدي فيلمهاي جشنواره اولين برگزاري درباره نظرتان *
چيست؟ شهركرد
به ميتواند "قطعا جشنوارههايي و محافل چنين برگزاري *
و كند كمك كوتاه فيلم حتي و فيلمسازي رشد به رو روند
و سينما مقوله به استان مردم بيشتر توجه و آشنايي
فيلمسازان و هنرمندان با مردم نزديك ارتباط و فيلمسازي
گام استان مردم فرهنگ سطح ارتقاء در ميتواند كشور مطرح
.باشد بزرگي
:بدرقه فيلم كارگردان مهديان مهشيد *
و محال چهار استان در فيلم جشنواره برگزاري من نظر به
وسيله به ميتوانند مردم زيرااست ضروري بسيار بختياري
انجمن اين فعاليت نوع و جوان سينماي با جشنواره اين
كه ميشود باعث جشنوارهها اين برپايي.شوند آشنا بيشتر
.كنند بيشتر را خود فعاليت نيز استان فيلمسازان
اسلواكي بيينال در ايراني ناشر موفقيت
در بينالمللي داوران هيات آراء به بنا:هنر و ادب گروه
در كه كودكان كتابهاي تصويرگري (دوساله) بيينال هفدهمين
نهم تا ششم از (اسلواكي جمهوري پايتخت) براتيسلاوا
اين ناشران ويژه جايزه تنها شد ، برگزار امسال سپتامبر
.گرفت تعلق ايران از "نوروز هنر" انتشارات به بيينال
و جهان مهم بيينال سه از يكي كه بيينال اين جوايز
سالن در رسمي مراسم طي گذشته هفته آنهاست قديميترين
:شد اهداء زير برندگان به براتيسلاوا اپراي
(ژاپن)جي اتسوكوناكاتسو به (بزرگ جايزه) پري گراند -1
-هلند كشورهاي از هنرمنداني به طلايي سيب جايزه پنج -2
سوئيس و اسلواكي -اتريش -ژاپن
-روسيه -هند كشورهاي از هنرمند پنج به افتخار پلاك پنج -3
هلند و دانمارك -لهستان
ايران از "نوروز هنر" به ناشران ويژه جايزه -4
خود كه زرينكلك نورالدين را "نوروز هنر" انتشارات جايزه
طرف از نمايندگي به بود بيينال اين داوران هيات عضو
.كرد دريافت ايران
اصفهان فيلم جشنواره خبرهاي
ساخته كجاست ، دوست خانه سينمايي فيلم:هنر و ادب گروه
به كرده شركت جهاني جشنواره در 121 كه كيارستمي عباس
و پوراحمد كيومرث "بعد روز صبح" و "شام" فيلمهاي همراه
دو بخش در پرتويي كامبوزيا "ماهي" و "خواهر دو افسانه"
به اصفهان جشنواره در انقلاب نوجوان و كودك سينماي دهه
.آمد درخواهد نمايش
بادكنك" نادري ، امير "دونده" فيلمهاي حضور اين از قبل
اين در مجيدي مجيد "آسمان بچههاي" و پناهي جعفر ،"سفيد
اصفهان جشنواره عمومي روابط گزارش به.بود شده حتمي بخش
جشنواره اين ايران سينماي مسابقه بخش انتخاب هيات
سعيد "كرد آواره كودكان" و مجيدي مجيد "خدا رنگ" فيلمهاي
حضور اين از قبل.است برگزيده بخش اين براي را اكبريان
رنگ".بود شده مشخص بخش اين در پناهي جعفر "آينه" فيلم
و است جهاني معتبر جشنوارههاي توجه مورد مجيدي "خدا
سينماي منتقدان نظر از "فيلم بهترين" آن جايزه آخرين
.است بوده -خانهسينما جشن- ايران
|