سامانيان سقوط سالگرد براي است بهتر
!بگيريم جشن
در متوسطه دوره دانشآموزان انتقال نحوه
شد اعلام تحصيلي سال طول
ايران ، و يونان" نمايشگاه برپايي
تهران در "تمدنها در گفتوگويي
كارشناسي آزمون در نام ثبت مهلت تمديد
آزاد دانشگاه ناپيوسته
سامانيان سقوط سالگرد براي است بهتر
!بگيريم جشن
پژوهشگر و استاد بايمتاوف لقمان دكتر با گفتوگو
سامانيان عصر
;سرآغاز
علم در كه ايرانيان تاريخ بزرگ دستاوردهاي از يكي
آن از شرقشناسي در و ميكنيم مشاهده را آن تاريخنگاري
دوره كردهاند ، ياد ايراني يا اسلامي رنساس عنوان به
.است اسلامي فرهنگ در ايراني هويت احياي
و تاليفات خطي ، آثار تاريخي ، منابع فراوان ، اسناد
از آمده بدست نتايج و شرقشناسان دامنهدار تحقيقات
همچنين و مركزي آسياي كهن شهرهاي در باستانشناسي حفريات
احياي سير بيشك كه است آن گوياي وسطي ، قرون مختلف منابع
گرديده آغاز وسطي قرون ظلمت اوج در اسلاميايراني تمدن
.است رسيده كمال حد به سامانيان عهد در و
بررسي منظور به سامانيان فرهنگ و تاريخ تمدن ، علمي مجمع
.شد برگزار مشهد در امسال تابستان دستاوردها اين تحليل و
لقمان" دكتر با گفتوگويي مجمع ، اين برپايي حاشيه در
شناخت در پيشينيان فرهنگ و هويت نقش مورد در "بايمتاف
در "بايمتاف لقمان" دكتر.است شده انجام امروز جامعه
فرصت عنوان به مشهد ، فردوسي دانشگاه دعوت به حاضر حال
.دارد علمي همكاري دانشگاه اين تاريخ گروه با مطالعاتي
در مقاله عنوان از 200 بيش و كتاب عنوان تاكنون 15 وي
و سامانيان سياسي و اقتصادي اجتماعي اوضاع مورد
.است درآورده تحرير رشته به ماوراءالنهر حكومتهاي
را ملي هويت و فرهنگ بازشناسي در گذشته تجربههاي نقش *
ميكنيد؟ ارزيابي چگونه
توام ديدگاهي گذشته ، به نسبت كه است اين در هويت كمال *
نگرش اين سلامت "مسلما و باشيم داشته درستي و راستي با
رسيدن براي.داشت خواهد بسزايي نقش آينده ، بهتر شناخت در
كه چرا است ، مهم بسيار تاريخنگاران نقش مقصود ، اين به
واقعيات علمي ، تحليل و تجزيه با ورزيده ، تاريخشناس يك
رسيدن براي.مينماياند را آنها و يافته را تاريخي پنهان
خودشناسي و برسيم خودشناسي به بايد خويش ، هويت به جامعه
نميآيد دست به گذشته موفقيتهاي به محض پرداختن با نيز
به نسبت را انسان چشم غرور ايجاد با گاه حتي كه
.ميبندد واقعيتها
طول در كه موفقيتهايي و پيروزيها شما ، گفته بنابر *
ايفا جامعه در منفي نقش ميآيد ، پيش جوامع براي تاريخ
.ميكنند
را گذشته شاديهاي بايد كه معني اين به نه منفي نقش *
خلاصه پيروزيها در فقط را جشن نبايد بلكه كنيم ، رها
پيدا خاطر به است سال چند تاجيكها مثال عنوان به.كنيم
و هزار مناسبت به جشني برگزاري به اقدام هويت ، نمودن
اقدام اين پيرو.نمودهاند سامانيان تاسيس سال صدمين
سال ، چند و صد طول در تاسيس؟ جشن چرا كه ميشود طرح سوءالي
است ، گذاشته سر پشت را مختلفي دورههاي سامانيان حكومت
آن ، زوال و فروپاشي و آن تحليل و اوج حكومت ، تاسيس از
البته كه دادهاند قرار تاسيس زمان در فقط را جشن چرا
.است نبوده كافي عنايت نيز تاسيس سال به نسبت
چطور؟
.كردهاند انتخاب تقريبي را سامانيان دولت تاسيس سال *
را حكومت ميلادي سال 893 در ساماني اميراسماعيل كه چرا
ساماني ابونصر امير او ، از پيش كه آن حال گرفت ، دست به
مبنايي سال ، دو اين از يك هيچ.نشست تخت بر سال 873 در
سال اگر كه آن حال نيستند ، سال صدمين و هزار جشن براي
ميتوانيم دهيم ، قرار مبنا را ميلادي يعني 999 فروپاشي
.بگيريم جشن را سامانيان سال هزارمين
از بهتري برداشت ميتوانيم چگونه جنابعالي ، نظر به پس *
باشيم؟ داشته گذشته
سقوط چرا كه ميدهم پاسخ پرسش اين با را شما سئوال *
اين فروپاشي سال هزارمين عنوان به را سامانيان دولت
مورخين تمام نيز تاريخي جهت به كه نگيريم ، جشن حكومت
و است سامانيان فروپاشي سال سال 999 ، كه متفقالقولند
سال در كه آن حال.ميشود سال هزارمين "دقيقا امسال
.دارد وجود نظر اختلاف حكومت ، اين تاسيس
در بسزا نقشي توانستند كه جهت اين از سامانيان دولت *
باشند ، داشته اسلامي -ايراني تمدن و فرهنگ علم ، ترويج
جشن و ميآيند حساب به اقتدار با حكومتي سرآغاز ما براي
.است افتخارات اين تجديد نوعي به تاسيس
ضروري و لازم بسيار گذشته افتخارات نماياندن و بازگويي *
نگيريم؟ دولت اين فروپاشي از را بازگويي اين چرا اما است ،
از جلوگيري در سعي آمده پيش فاجعههاي تكرار با چرا
گذشته ، دستاوردهاي كه است اين نه مگر نكنيم؟ ديگر فجايع
چطور آنها ، به پرداختن پس !ميكنند حفظ را خودشان
از اعم جا همه در !باشد داشته شگرفي تاثير ميتواند
نزديك هم به را ملتها كه عناصري از يكي غرب و شرق فلسفه
كه است روشنفكران وظيفه اين و غمهاست به پرداختن ميكند
سقوط علل به حيا و شرم از دور به سال هزار از پس
آن تجربه از كه را جديدي راهكارهاي تا بپردازند سامانيان
سوي از.گيرند كار به آينده ساختن براي ميآورند ، دست به
زنده و فرهنگ غناي در آن نقش به مرگ فلسفي عرفان در ديگر
متاسفانه.است شده زيادي تاكيد شخصيتها نگهداشتن
در دارند ، شرم سامانيان مرگ بيان از مورخين و روشنفكران
موانع به ميتوان آن ، علل بررسي و تحليل با كه حالي
دست است ، بوده سامانيان اقتدار راه سر بر كه زيادي پنهان
جامعهاي هر مقصد اينكه به توجه با اين بنابر.يافت
خودشناسي به بايد آن به رسيدن براي است ، خويش هويت شناخت
و غمها دادن قرار هم كنار با خودشناسي اين و يابد دست
نهايت در كه ميشود تبديل خودباوري به گذشته شاديهاي
.ميگردد اجتماع صلابت و سلامت به منجر
خشونت با كمي نظر اين بايمتاف ، دكتر آقاي جناب ولي *
هاي مصيبت و غمها يادآوري با بايد ما كه چرا.است همراه
صورت اين در باشيم ، داشته آينده شناختن در سعي گذشته
.بسازد را آينده بخواهد كه نميماند باقي روحيه ديگر
شاديها قطع مرگ ياد است ، اشتباه شما برداشت "احتمالا *
با.است خودشناسي دروازه و خوشيها سرچشمه بلكه نيست ،
داراي كه مردگاني سرنوشت مشاهده و تاريخ به مراجعه
اين.ميگيريم زيادي درسهاي بودهاند ، بزرگي انديشههاي
در و انساني كمال مرحله به رسيدن براي را ما مطالعه
.ميكند راهنمايي شايسته جامعه يك به يافتن دست آن نتيجه
به منجر كه سامانيان حكومت ضعف علل با آشنايي حقيقت در
روشن ما براي را تاريخي پنهان زواياي شد ، آنها سقوط
اين به يافتن دست علت به نيز ما جشن اين ، بنابر ميكند ،
دست به تجربيات از استفاده با تا است ، تاريخي كور نقاط
را آن در موجود چالشهاي و بازسازي را جامعه اركان آمده ،
.كنيم ترميم
تاكيد گذشته به نگرش در نوآوري بروجوب حقيقت در *
.ميكنيد
بايد ميكند بررسي را تاريخ كه كسي است مشخص ،"دقيقا *
نوآوريهايي به بتواند تا باشد داشته نونگري از بهرهاي
ژرف اشارهاي سامانيان ، جشن برگزاري در اگر.يابد دست
هويت از ورقي "مسلما ميكرديم ، دوره اين زوال علل به نيز
تحليلي جهانيان ، به آن نماياندن با و مييافتيم را گذشته
روحيه حقيقت ، در و ميداديم دست به گذشته خطاهاي از بديع
.ميكرديم قوي شكستها از را خودمان
گذشته هويت به پرداخت اهميت در كه توضيحاتي تمام با *
وجود گذشتگان هويت به نياز عدم بر مبني نظريهاي داديد ،
ميكنيد؟ تحليل چگونه را آن دارد ،
نياز هميشه انساناست بيمنطق "كاملا غروري فكر اين *
دست به گذشته به معرفت بدون كمال اين و دارد تكامل به
و فرهنگ بدون را ايراني هويت ميتوان چگونه نميآيد ،
مسايل از بسياري ديگر ، سوي از كرد؟ تصور سامانيان زبان
از و است مانده پوشيده ما براي طلايي عصر اين تاريخي
تكوين سوي به سير و تحول حال در هميشه جامعه كه آنجايي
يافتن دست آن ، پايداري و هويت تكامل راههاي از يكي است ،
ملتهاي فرهنگي ناشناخته و ديرياب پنهان ، لايههاي به
گذشته ، فرهنگ و تاريخ شناخت عدم صورت در است ، گذشته
و محققان آن با مقابله براي و ميماند باز حركت از جامعه
خزانه ژرفاي به پژوهش و تحقيق ابزار با ميبايست مورخين
را معرفت جديد رازهاي و يابند راه گذشته فرهنگ و تاريخ
كه دارم اعتقاد "صريحا من مجموع ، در.بنمايانند
در "مطلقا كه اين و است نسبي گذشته از ما دانستههاي
.خطاست فكري رسيدهايم ، تكامل به عرصهها تمامي
افراد ، در انساني روحيه ترغيب دانشمندان ، وظايف از يكي *
از را وظيفه اين است ، آنان سياسي مليت گرفتن نظر در بدون
ميبينيد؟ چگونه تاريخي منظر
بايد مورخين.ميكند طي را بيروح و خشك مسير تاريخ *
حقيقي مجراي در را تاريخ مناسب ، زمينه آوردن فراهم با
اين ميشود ، مشاهده تاريخ طول در آنچه.دهند قرار خودش
و دگرگوني دچار روز هر جغرافيايي مناطق حاكميت كه است
پي در را زيادي سياسي بحرانهاي "طبيعتا و ميشود تحول
خاص ، تمدن و فرهنگ با مناطق آن در ساكن مردم ولي دارد ،
.ميگذرانند روزگار
يك مردم فرهنگ بر حكومتها تاثير دكتر ، آقاي جناب ولي *
.است شده پذيرفته امر
به ديرپا و كهنسال فرهنگهاي.است ظاهر در تاثير اين *
اثر حكام بر "معمولا و نميگيرند قرار تاثير تحت راحتي
.تاريخ طول در ايراني فرهنگ و تمدن مانند.ميگذارند هم
فرهنگ مختلف ابعاد به يافتن دست با ميتوانند مورخين
وفاق سوي به را جوامع حركت مسير مختلف ، ملتهاي در مردم
سياسي مسايل حقيقت در و كنند هدايت يكديگر با همدلي و
دوره در.دهند قرار فرهنگي مباحث تحتالشعاع را رايج
ميشود ، محسوب فاجعه يك سياسي و جغرافيايي تغييرات معاصر ،
قرار ما اختيار در زمان گذر كه تجربياتي براساس كه چرا
آن ، از مناسب استفاده و تدبير و علم با بايد است ، داده
كه است صورت اين در نماييم ، راهبري كمال سوي به را جامعه
.رسيدهايم انساني اهداف به
آوردن فراهم براي را تاريخ نقش جديد ، هزاره آغاز در *
تحليل چگونه "تمدنها گفتوگوي" عصر به ورود زمينه
ميكنيد؟
گفتوگوي" جديد موضوع شرق و غرب روشنفكران فكري دغدغه *
مايههاي پرورش جريان ، اين از اصلي مقصود.است "تمدنها
.است جوامع در مردمي
باطن در كه زيادي مشتركات جوامع ، گذشته به نگاهي با
است محققين وظيفه اين ، و ميشود نمايان دارد وجود آنها
را جامعه و فرهنگ رشد موانع مشتركات اين بر تاكيد با كه
.كنند رفع
از حكايت ايران جمهوري رئيس محققانه و بجا بسيار ابداع
در دارد ، مختلف جوامع فرهنگي چالشهاي بر وي عميق اشراف
شده پارهپاره انسانيت تمدن كه است نظريه اين مبين واقع
سوم ، هزاره و داده بروز را خود شكلي به جايي هر در و
.است واحد پيكره اين پيوند براي زمينه آوردن فراهم زمان
در عميقي تحقيقات داراي كه مورخ يك بهعنوان عالي جناب *
كه را پژوهشهايي و تحقيقات هستيد ، تاريخي عرصههاي
است ، شده انجام سامانيان مورد در مورخين بهوسيله تاكنون
ميكنيد؟ ارزيابي چگونه
مورد اين در "اخيرا كه مقالاتي و آثار اغلب متاسفانه *
نقدي به نياز يك هر و نيستند عميق خيلي شدهاند ، نگاشته
تاريخنگاري ، علم كه ميدانند محققان.دارند مفصل
تاريخي ، وقايع كنه به رسيدن براي و است گسترده عرصهاي
.بپردازد تحقيق به خاص رشته يك در است ناگزير مورخي هر
مورخين اكثر كه دارد والايي همت به نياز كار ، شيوه اين
از بسياري نتيجه ، در و نميدهند خود به را آن زحمت معاصر
بلكه سامانيان ، مورد در تنها نه شده انجام تحقيقهاي
اين.برخوردارند ضعيفي محتواي از تاريخي موضوعات كليه
دليل به پژوهشگران برخي كه ميرود پيش حدي تا گاه مساله ،
ميكنند سعي و دارند علمي ضعف اصلي ، منابع با ناآشنايي
برسانند ، اثبات به "مجددا است ، شده ثابت "قبلا كه را آنچه
تكنولوژي ، پيروزي عصر در كه است اين شبيه آنها كار
.بسازند دوچرخه ميخواهند
پرداختهاند ، معاصر تاريخ موضوع به عمر تمام كه محققاني
در عميق و علمي تحقيق يك كوتاه مدتي در نميتوانند هرگز
اين از تاسف كمال در اما.دهند بهدست سامانيان مورد
تبليغات و بالا تيراژهاي با كه داريم زياد آثار گونه
معرفي سامانيان دوره مورد در كامل پژوهشي بهعنوان وسيع
و فرهنگي مباني با رفتار نوع اين مقابل در.ميشوند
.مينشينند خاموش توانا ، محققين و خرد صاحبان تاريخي ،
بكنند؟ بايد چه *
و بنمايانند را آن كاستيهاي علمي ، نظر اظهار با "مسلما *
.بپردازند آنها نقد به
نقد به كه است آن از فراتر ژرفنگر ، محقق يك كار ولي *
.بپردازد كرديد ، توصيف كه آثاري بررسي و
دستاوردهاي و حقيقي علم كه واقفند "كاملا ما دانشمندان *
محققي ، وقتي "مثلا.ميشود واقع مظلوم موارد بسياري در آن
با برساند ، بهچاپ ميخواهد را كتابي دوره ، يك در متخصص
بهتعويق كتابش چاپ ميدهد ، بهخرج كه عجيبي وسواس
با منطبق چندان كه كتابهايي نتيجه در و ميافتد
آن ، درنتيجه كه مييابند اهميت نيستند ، تاريخي انتشارات
هويت اصل و مانده سطحي گذشته از مردم عموم تاريخي تفكر
پژوهشگران ، اگر اما.ميماند باقي تاريكي در او ، براي
نوشتههاي بر راه كنند ، تحليل "عميقا را آثار اينگونه
نسبي كمال و پختگي از پديدآمده ، آثار و ميشود بسته سطحي
توصيفي جنبه بيشتر نقدها متاسفانه ، .بود خواهند برخوردار
مسئله اينهستند عاري آثار ضعف نقاط بيان از و دارد
كار اين براي را لازم آگاهي منتقدين يا كه ميدهد نشان
ميشوند نوشته موءلف با رابطه براساس نقدها يا و ندارند
اساسي عامل من ، عقيده بهداده بهدست تاليف ارزيابي نه
.است آن منطقي و علمي نقد تاريخ ، علم پيشرفت در
عليزاده مهدي :از گفتوگو
مشهد در همشهري خبرنگار
در متوسطه دوره دانشآموزان انتقال نحوه
شد اعلام تحصيلي سال طول
متوسطه دوره آموزان دانش انتقال نحوه :فرهنگي علمي گروه
از ديگر ، واحد به آموزشي واحد يك از تحصيلي سال طول در
.شد اعلام پرورش و آموزش وزارت سوي
دانشآموزان انتقال وزارتخانه ، اين عمومي روابط گزارش به
يك تا حداكثر و مربوط پرورش و آموزش اداره موافقت با فقط
است بلامانع دوم نوبت پاياني متحانات ا شروع از قبل ماه
مربوط نمرات و تحصيلي پروندههاي مدارك ، صورت اين در كه
به دانشآموزان قبيل اين تحصيلي سال طول آزمونهاي به
آموزشي واحد به تاييد از پس بايد تربيتي پرونده همراه
.شود ارسال مقصد
در مقرر موعد در دانشآموزان تحصيلي مدارك چنانچه
براي آن تبع به و نشود كامل مقصد آموزشي واحدهاي
آن از ناشي مسئوليت شود حق ايجاد يا تضييع دانشآموزان
مقصد يا مبدا آموزشي واحدهاي مديران عهده به تناسب به
.ميباشد
پايان تا هستند موظف مدارس مديران گزارش ، اين براساس
گفتني.نمايند اقدام پروندهها نقص رفع به نسبت ماه آبان
ميشوند مردود سال دو اول پايه در كه دانشآموزاني است
و ندارند را روزانه آموزشي واحدهاي در تحصيل ادامه حق
و بزرگسالان آموزشي واحدهاي در تمايل صورت در ميتوانند
.دهند تحصيل ادامه و كنند ثبتنام آزاد داوطلب صورت به يا
ايران ، و يونان" نمايشگاه برپايي
تهران در "تمدنها در گفتوگويي
به يونان جمهوري رييس سفر مناسبت به :فرهنگي علمي گروه
با كشور دو بين مشتركفرهنگي نمايشگاه نخستين ايران ،
.برپاميشود "تمدنها در گفتگويي ايران ، و يونان" عنوان
شكلگيري مهم فرآيند تحقق جهت در كه نمايشگاه اين
ميلادي سوم هزاره آستانه در وملتها دولتها ميان ارتباط
برگزار مليايران موزه در مهرماه بيستوچهارم است ،
.ميشود
و نو انديشههاي تداوم و بالندگي جهت مناسب فضايي ايجاد
ويژه به مختلف اقوام بين فرهنگي تبادلات پيوندهاو تحكيم
دستاوردهاي مهمترين بينالمللياز جوامع ديگر و ايران
.است شده عنوان نمايشگاه اين
از 170 بيش مترمربع حدود 700 وسعتي با نمايشگاه اين در
آميزش و هماهنگي گوياي نوعي به كه ارزشمندتاريخي شيء
.ميآيد در معرضنمايش به ميباشد غرب و شرق هنر
و اشكاني سلوكي ، هخامنشي ، دوران به متعلق كه آثار اين
يوناني زبان و خط به كتيبههايي هستند ، تنديسها ، ساساني
سفالينهها گلي ، و پلاكهايسنگي برجسته ، نقوش ايلامي ، و
گلي اثرمهرهاي نيز و مهرها و سكهها مفرغي ، سيمين آثار و
.ميشوند شامل را
معماري مشترك خصوصيات از الهام با نيز نمايشگاه فضاي
در شاخص عناصر كه شده طراحي گونهاي يونانبه و ايران
.باشند مقايسه و رويت يكديگرقابل كنار در معماري و هنر
آكروپوليس چون مهمي آثار معماري سمبوليك تزئينات ارايه
استان در استخر و جمشيد تخت كنار در يونان پارتئوندر و
دو فرهنگ و هنر مشترك نقاط كه عناصريهستند جمله از فارس
نمايشگاه.پيوندميدهند يكديگر به را باستاني تمدن
چهارم و بيست از "تمدنها در گفتگويي ايران ، و يونان"
عموم بازيد براي ايران ملي موزه در ماه يك مدت مهرماهبه
.بود خواهد داير
كارشناسي آزمون در نام ثبت مهلت تمديد
آزاد دانشگاه ناپيوسته
كارشناسي آزمون در نام ثبت مهلت :فرهنگي علمي گروه
آزاد دانشگاه سال 1378 (كارشناسي به كارداني) ناپيوسته
تاريخ اين تا داوطلبان و شد تمديد مهرماه تا 29 اسلامي
طريق از خود نام ثبت مدارك ارسال به نسبت دارند فرصت
ما ، خبرنگار گزارش به.كنند اقدام پستي باجههاي
كه اين بر مشروط كارداني ، دوره آخر ترم دانشجويان
تحصيلي 7978 سال اول سال نيم پايان تا را خود تحصيلات
به اشتغال گواهي ارائه با ميتوانند برسانند ، اتمام به
مدرك دارندگان همچنينكنند شركت آزمون اين در تحصيل ،
رشته با متناسب رشتهاي در ميتوانند نيز پيوسته كارداني
بايد قبولي صورت در كه كنند شركت آزمون اين در خود
دوره كمبود رفع براي را درسي واحدهاي از تعدادي
آزمون اين جلسه به ورود كارت.بگذرانند پيشدانشگاهي
ميشود توزيع آذرماه 78 چهارشنبه 24 و سهشنبه 23 روزهاي
.شد خواهد برگزار جمعه 26/9/78 روز آزمون و
|