شهرها كمين در خطري فعال ، گسلهاي
تهران در طبيعي بلاياي آثار كاهش هفته برگزاري مناسبت به
(پاياني بخش)
بهترين از يكي زلزله خطرات با مقابله شهري تمرينهاي
طبيعي پديده اين انساني تلفات شمار از كاستن براي روشها
است
يكي انجام براي پرو كشور مردم از نفر ميليونها قبل چندي
را خود زلزله پيامدهاي با مقابله تمرينهاي بزرگترين از
قصد يي"پرو" مقامات تمرينها اين جريان در.كردند آماده
مواجهه هنگام در را مردم آمادگي ميزان گونهاي به داشتند
.كنند ارزيابي زلزله با
دقيقه يك زلزلهاي وقوع تمرين اين برگزاركننده مسئولان
ارزيابي آن جريان در و شبيهسازي را ريشتر بزرگي 7 به
آمادگي آزاد داوطلبان و نجات گروههاي آيا كه كردند
دارند؟ را وسعت اين با فاجعهاي با مواجهه
تلويزيون و راديو و شهري دفاع موءسسه سوي از تمرينها اين
شهري تمرين اين جريان در بود ، شده سازماندهي پرو كشور
ساختمانها وسيع تخريب و گسترده تلفات آتشسوزيها ، بروز
حدود 25 و شد شبيهسازي مسئولان ، سوي از زلزله اثر در
سراسر در را باز فضاي در بيمارستانهايي امدادگر ، هزار
رشته يك وقوع پي در تمرينها اين كردند ، بازسازي كشور
.گرفت صورت پرو گذشته هفته ضعيف زلزلههاي
:زلزله با سازگاري براي راهي شهري ، تمرينهاي
توكيو هياهوي و پرازدحام شهر در ژاپنيها ساله همه
زلزله احتمالي حوادث با مقابله براي را شهري مانور چندين
شهري تمرينهاي نوع اين در "معمولا ميدهند ، ترتيب
و امدادرساني سازمانهاي دولتي ، كاركنان دانشآموزان ،
مقابله در را خود كارآيي دولتي و خصوصي سازمانهاي ساير
تمرينها نوع اين توجه قابل نكته.ميدهند نشان زلزله با
بروز مقابل در توكيو ساختمانهاي اغلب كه است اين
چرا نميداند كسي اما.دارند مقاومت ريشتري زلزلههاي 8
عملياتي و ذهني آمادگي به نسبت شهري مسئولان از برخي
را تمرينهايي چنين طرح ايران بزرگ شهرهاي در زلزله بروز
از برخي "ظاهرا گذشته سال از البته نميبينند؟ تدارك
در را طرحهايي پرورش و آموزش همياري با دولتي سازمانهاي
.كردند اجرا تهران دبيرستانهاي
ايمني نكات و زلزله پديده با دانشآموزان طرح اين در
حادثه از ناشي تلفات از پيشگيري و طبيعي پديده اين وقوع
.شدند آشنا زلزله
تهران در دانشآموز نفر ميليون در 5/1 مهارت ايجاد بيشك
و مكان مناسبترين و زمان كوتاهترين در پناهگيري براي
اضطراب و ترس داشتن بدون زلزله پديده با رويارويي
وقوع در انساني تلفات كاهش براي موءثري عامل ميتواند
.آيد شمار به حوادثي چنين احتمالي
يك تدارك شهري مسئولان همگاني آموزشهاي گسترش راستاي در
شهري 300 تمرين اين در ديدهاند ، را امدادي بزرگ تمرين
در است قرار پشتيبانيكننده نيروي و 500 امدادگر نيروي
در را خود عملياتي آمادگي زلزلهزده فرضي شهرك يك
به امدادرساني و زلزله به مربوط حوادث بروز از جلوگيري
.بگذارند نمايش به آسيبديدگان
:خطرات كاهش براي گامي ، زنان آموزش
ايران جمله از دنيا زلزلهخيز مناطق در زلزله وقوع خطر
ناامني به همگان نگراني ولي است محرز كارشناسان براي
همه از و صنعتي تاسيسات و حياتي شريانهاي ساختمانها ،
از ناشي خطرات با مقابله براي شهروندان آمادگي عدم مهمتر
.ميگردد باز طبيعي پديده اين
در زلزله مهندسي و زلزله بينالمللي پژوهشگاه كارشناس يك
:ميگويد زلزله از ناشي خطرات كاهش در زنان آموزش زمينه
ناشي خطرهاي كاهش زمينههاي در زنان سازي آماده و آموزش"
مسئوليت و وظايف دقيق شناخت پايه بر بايد زلزله وقوع از
بين موجود روابط همچنين و اجتماع كار ، محيط در آنان
براي آمادگي كسب و پيشگيري در مشاركت.پذيرد صورت خودشان
است زمينههايي ديگر از زلزله از ناشي خطرهاي با مقابله
.دارند برعهده آن در اساسي نقش زنان كه
تغذيه مديريت زلزله ، از ناشي خطرهاي يادگيري و آموزش
مواد آمادهسازي و تهيه توليد ، شامل آسيبپذير جامعه
منظور به فوريتها زمان براي لازم تداركات نيز و غذايي
موءثر فعاليتهاي ديگر از زلزله وقوع زمان در سوءتغذيه رفع
مديريت در زنان:ميافزايد وي.ميآيد بهشمار زنان
نقش درباره آگاهي كسب و آسيبپذير جامعه بهداشت
رعايت و زلزله ويژه به طبيعي حوادث به مربوط سازمانهاي
نيز اجتماع و خانه محيط در پيشنهادي دستورالعملهاي تمامي
.هستند اساسي نقش داراي
مجدد ، اسكان كار ، و زندگي محيط ايمنسازي در زنان مشاركت
بازسازي و زلزله وقوع از پس جسمي و روحي آرامش و نظم حفظ
از پيشگيري در قشر اين موءثر فعاليت زمينههاي ديگر از
.ميشود محسوب زلزله اثرات كاهش
دقيق مكان و زمان تعيين با نميتوان را زلزله وقوع
هر در و هميشه زمينلرزه وقوع احتمال و كرد پيشبيني
.دارد وجود جهان زلزلهخيز نقاط تمامي در لحظه
بينالمللي موءسسه زلزلهشناسي پژوهشكده كارشناسان از يكي
عدم و لرزه زمين پديده پيچيدگي به اشاره با زلزلهشناسي
سهمناك پديده يك زمينلرزه":ميگويد آن وقوع پيشگويي
حساس كوچك اختلالات مقابل در سهمگين پديدههاي و است
.دارند نشدني پيشبيني پاياني و هستند
سيستمهاي از پيچيدهاي بسيار نمونه نيز هوا مثال طور به
جوي سيستمهاي بررسي وجود با و است پيشبيني غيرقابل
اين.نباشد ميسر پيشبيني كه ميشوند سبب كوچكي اختلالات
بسيار زمينلرزه وقوع راه سر در تاثيرگذار اختلالهاي
ريشتر پروفسور گفته به اين بنابر هستند ناشناخته و زياد
مي كه اند مدعي عوامفريبان برخي تنها" حاضر حال در
".كنند بيني پيش لرزهرا زمين توانند
:زلزله پيشبيني در كنوني دانش ناتواني
اشاره با تهران دانشگاه ژئوفيزيك موءسسه كارشناسان از يكي
اين علمي قطعيت عدم و تهران در لرزه زمين وقوع شايعات به
براي نشانههايي پيش آنكه با":ميگويد نگرشها گونه
غيرعادي رفتار مانند غيردستگاهي صورت به چه زلزله وقوع
مانند دستگاهي طريق از چه و جوي شرايط تغيير و حيوانات
مد و جزر در تغيير و زلزله عرضي و طولي امواج سرعت تغيير
كه نيست حدي در جهان كنوني دانش ولي وجوددارد زمين پوسته
.كند مشخص را زلزله وقوع زمان بتواند
شدن انباشته نرخ گسلها ، طول ميزان هم اگر سرزميني هر در
عوامل و منطقه يك زمينلرزههاي وقوع تاريخچه انرژي ،
هم باز شود مشخص جغرافيايي و جوي وضعيت همچون ديگري
به ندارد وجود زمينلرزه مكاني و زماني پيشبيني امكان
سرزمين آن از خارج و دور راه از پيشبيني اين كه خصوص
اين در موءثر عوامل و وضعيت از اطلاعي هيچ كه گيرد صورت
".باشد نداشته وجود زمينه
موءسسه زلزلهشناسي استاد عكاشه بهرام دكتر گفته به
اساس و است محال امر يك زلزله وقوع زمان تعيين ژئوفيزيك ،
از 13 بيش كه ميدهد نشان اخير صدسال آمار ندارد ، علمي
اتفاق ايران در ريشتر درجه هفت از بيش بزرگي با زلزله
ريشتر هفت زلزله يك انتظار ميتوان سال ده هر و افتاده
نميتوان را آن مكان و زمان گاه هيچ ولي داشت را
.كرد پيشبيني
هيچ و ريشتري شش زلزله مقابل در كشور شهرهاي از يك هيچ
مقاوم ريشتري پنج زلزلههاي برابر در كشور در روستايي
.دارد خود خاص تمهيدات آوردن فراهم به نياز اين و نيستند
و دولتي ادارات ساختمانهاي تمامي و خانهها مقاومسازي
با آشنايي و منطقه هر پرخطر مناطق در صنايع و غيردولتي
و گسلها روي بر مهم تاسيسات و برج ساخت عدم و مناطق اين
جلوگيري خسارات بيشتر چه هر بروز از ميتواند شكستگيها
.كند
پيش تغييرات و گسلها طول به توجه با":ميافزايد وي
از زلزله وقوع موجود عوامل ديگر و دستگاهي نشانگرهاي
از 90 بيش تا ريشتر شش درجه با قزوين تا فيروزكوه منطقه
آن وقوع دقيق مكان و زمان گاه هيچ ولي دارد امكان درصد
".است نشده مشخص
:آمادگي گام اولين زلزله ، پديده شفافسازي
آشنا زلزله حقايق با را مردم بايد رسانهها و مسئولان
در پديده اين با مبارزه راههاي ارايه خواستار و سازند
و روحي آمادگي مسائل طرح بدون.باشند جامعه عموم سطح
نميتوان ويرانگر طبيعي پديده چنين وقوع قبال در رواني
خسارات يا انساني تلفات آن وقوع صورت در كه داشت انتظار
كشورهاي تمامي ساله همه.باشد احتمال حد از كمتر وارده
مردم آمادهسازي براي را هفتههايي يا روزها زلزلهخيز
را زمينه بلكه تا ميگيرند نظر در مختلف سني گروههاي در
گذشت با تاكنون. سازند فراهم احتمالي خطرات كاهش براي
مكانهاي در لرزه زمين وقوع احتمال طرح از طولاني سالهاي
همگاني آموزش راستاي در عملي و جدي اقدام هيچ هنوز پرخطر
.است نگرفته صورت
اكتشافات و زمينشناسي سازمان معاون قريشي منوچهر دكتر
از ناشي خسارات كاهش راهكارهاي بر تاكيد با كشور معدني
جهان از گوشهاي هر در زلزله وقوع با:ميگويد زلزله
كمربند روي بر ايران جايگاه تبيين با كشور كارشناسان
استمداد امور ايمنسازي براي كشور مديران از زلزله
از بيش سالانهنميكند پيدا استمرار امر اين اما ميكند
مورد كه 31 ميافتد اتفاق دنيا در طبيعي بلاياي نوع چهل
از 1100 بيش كه است داشته وقوع سابقه ايران در آن
.است داشته پي در خسارت ريال ميليارد
روستايي مسكوني واحد هزار سالانه 90 موجود آمار اساس بر
.ميشوند تخريب طبيعي سوانح براثر كشور سطح در
سطح در بفروشها و بساز از برخي طلبي منفعت و سودجويي
و ساخت در ايمنسازي مقررات گونه هيچ كه شده سبب شهرها
.نشود رعايت بناها اين ساز
سانحهخيز كشور ده از يكي ايران منتشره ، آمار موجب به
را هشتم جايگاه زلزله وقوع نظر از و ميشود محسوب جهان
.است دارا
كشور شهرهاي در ساختمانها احداث در نادرست طراحي مشكل
كار بر نظارت ضرورت لذا و ميدهد افزايش را تخريب ضريب
اجتماعي و فرهنگي معاون.ميشود احساس پيش از بيش طراحي
پديده تبيين در نگري واضح ضرورت عالي آموزش و فرهنگ وزير
آگاهي و بحراني موارد برخورد نحوه از درست تعريف زلزله ،
رسانهها كاري اولويتهاي از را خطرات برابر در داشتن
كه است اين در "عمدتا رسانهها كار":ميگويد و ميداند
در آرامش حفظ و زلزله پديده پيرامون علمي نگرش يك بين
.كنند برقرار تعادل جامعه
نميشود ، منتقل علمي صورت به مورد اين در اطلاعات چون
در غيرعلمي پيشگوييهاي و برداشتها و خرافي گرايشهاي
.ميگيرد قرار توجه مورد بيشتر جامعه
تبديل مدرن فرهنگ يك به بايد را بحران با مقابله فرهنگ
طول در مختلف بحرانهاي و سوانح از اطلاعرساني كه كرد
زندگي.است جديد فرهنگ اين در نياز مورد عوامل از تاريخ
نياز كه است بحراني محيطهاي در زندگي امروز ، جوامع در
اين كه گونهاي به دارد انتقادي نگرش و آموزش به ويژهاي
".دارند بحران با مستقيم نسبت موضوع دو
از فرار به بيشتر بحرانها ، طرح در":ميافزايد وي
كه چرا كردهايم ، عادت طبيعي پديدههاي و بحرانها
گريز براي و ميشود جامعه در آشفتگي موجب آن طرح معتقديم
اين البته كه ميكنيم پاك را مساله صورت مساله اين از
طبيعي پديدههاي با برخورد دردارد تاريخي ريشه موضوع
آن تغيير و اجتماعي فرهنگ شناخت ضرورت بايد زلزله ، مانند
".داد قرار مدنظر را سوانح به نسبت
|