شليك كودكان به كه سرب ، ذرات اين ..
!ميكنيم
شهرستان در ايليمايي دوره خمره يك كشف
انديمشك
!كنيم طراحي امروزي ...
جهان سريع گسترش
شليك كودكان به كه سرب ، ذرات اين ..
!ميكنيم
كودكان بر تهران هواي آلودگي تاثير به نگاهي
محض به تهران هواي آلودگي از وغبارناشي گرد و ذرات *
خواهند را خود مخرب تاثيرات كودكان هاي ريه به ورود
گذاشت
بويژه آن ساكنان و ميشود آلودهتر هرروز تهران هواي
آلايندههايي ناخواسته قرباني آرام آرام معصوم كودكان
.باشند والدينشان همان آن شايدعاملان كه ميشوند
چشم كه فرزندي ومادر پدر عنوان به ما افراد ، اين درميان
و شهرمان آلودگي دررفع داريم او براي آيندهايدرخشان به
كردهايم؟ چه زندگيخود گلهاي محيط پاكيزگي
درسطح تردد درحال خودروهاي تعداد وضعيت به آماري نگاهي
وتنها تنها آن ساكنان كه ميدهد نشان بهخوبي تهران شهر
جمعي دسته اقدام ازيك غير و هستند آن هواي آلودگي عاملان
روشهاي مطلوبياز نتيجه نميتوان هماهنگ و خودجوش و
درصورت كه نتيجهاي.گرفت تهران هواي باآلودگي مبارزه
جامعه ، بوستان شاديبخشان اين كودكان حصولآن ، عدم
.ديد خواهند را آسيب بيشترين
و 600 هزار چهار تعداد اكنون شده ارائه آمار براساس
فقط كه داريم تهران در تردد درحال را واحد شركت اتوبوس
.هستند گازسوز آنها دستگاه 105
پوشش تحت مينيبوس چهارهزار حدود حاضر برايندرحال علاوه
جابجايي در اگرچه كه درتهرانهستند تردد درحال واحد شركت
تا 13 ده اماموجب دارند ، بسزايي نقش مسافر بسياري تعداد
.ميشوند شهرتهران آلودگي درصد
از نيز هزارمينيبوس يك حدود ميان اين در شده گفته
غيرقابل و مستهلك فعلي ، تردد مينيبوسهايدرحال تعداد
مناطق به يا و خارجشده رده از بايد كه ميباشند تبديل
.منتقلشوند ندارند ترافيكي و آلودگي مشكل كه كشور ديگر
حدود زيست ، محيط حفظ سازمان مسئولان از يكي اعلام بنابر
.خودروهاست تردد به مربوط تهران آلودگيهواي درصد 70
خودرو انواع ميليون حدود 2 بايستي ارقام براين است گفتني
ميكنند ، شد و آمد تهران خيابانهاي در كههرروز را شخصي
.افزود
نقص انواع داشتن با محابا آنهابي بسيارياز كه خوردوهايي
آلودگي بر بارمضاعفي سوختن بد و وازكارافتادگي فني ،
.ميكنند تحميل تهران
برتمامي يقين به باشد كه علتي هر به تهران هواي آلودگي
وارد را صدمات بيشترين وكودكان بويژهبيماران آن ساكنان
هواي مختلف ناشيازآلايندههاي "صرفا كه صدماتي.ميكند
.است تهران
جمهوري خبرگزاري با وگو درگفت اطفال متخصص كني دكترناصر
ذرات و كربن اكسيد منو كربن ، اكسيد دي سرب ، از اسلامي
آلايندهها عنوانخطرناكترين به ازجمله هوا در معلق
.كرد ياد كودكان براي
تهران هواي آلودگي از ناشي غبار گردو و ذرات:افزود وي
خواهند خودرا مخرب تاثيرات كودكان ريههاي ورودبه محض به
.گذاشت
دركودكان سرب ازذرات ناشي مسموميت پزشك اين گفته به
.خواهدداشت ذهني ماندگي عقب سوييازجمله عواقب
در كربن اكسيد منو گاز كه هنگامي به:كرد تاكيد كني دكتر
منطقه به كودكان تا كرد دقت بايستي افزايشمييابد هوا
واستنشاق تنفس است ممكن:داد هشدار وي.نشوند وارد آلوده
آنها ناگهاني خفگي كودكانسبب توسط آلودهاي هواي چنين
.شود
اشتهاي همچنين هوا آلايندههاي تمامي:افزود پزشك اين
كودكان كه صورتي در يا و ميدهند شدتكاهش به را كودك
داشت لازمرانخواهند وهضم جذب كنند مصرف را خود غذاي
خود طبيعي رشد از و كرده كم وزن سرعت به بنابراين
.ماند عقبخواهند
رشد بويژه و افراد تمامي براي اكسيژن وجود وي گفته به
قرمز گلبول بوسيله گاز اين زيرا است امرضروري يك كودكان
دربدن شده توليد وانرژي بدنرفته اندامهاي تمامي به خون
نقش بدن درسوختوساز اكسيژن ديگر عبارت به.ميسوزاند را
بدن ارگانهاي و مغز كاركرد به آن كمبود و دارد حياتي
.ميكند وارد لطمهجدي
ريزدرهواي و معلق وذرات كربن منواكسيد استنشاق كني دكتر
تنفسي بيماريهاي به كودكان ابتلاي دلايل راازجمله آلوده
.كرد معرفي "آسم" بويژه
درهوا آلاينده ذرات كه هنگامي به والدين:كرد تاكيد وي
سطح در كودكان شد و آمد از امكان استتاحد حدمجاز از بيش
ماسكهاي بابكاربردن صورت اين غير در و كنند خودداري شهر
ازهوايآلوده ناشي خود كودك آزردگي شدت از دربازار موجود
.بكاهند
شهرستان در ايليمايي دوره خمره يك كشف
انديمشك
يك انديمشك ، شهرستان فرهنگي ميراث اداره رئيس بهگفته
شهرستان در اخيرا دورهايليماييان به مربوط باارزش خمره
پنجشنبه ارشادي محمد.شد كشف خوزستان شمال در انديمشك
اين:افزود اسلامي جمهوري باخبرنگارخبرگزاري وگو درگفت
دارد ، مترقطر سانتي و50 ارتفاع متر سانتي كه 80 خمره
.آمد بدست مسكوني منزل يك در حفرچاه هنگام اخيرا
پيش هزارسال چند به ارزشمند ، خمره اين قدمت:افزود وي
بوده بيسابقه شهرستان اين در كهتاكنون شده ، زده تخمين
.است
خمره كهاين دارد وجود احتمال اين:يادآورشد ارشادي
بر ميشود ، ديده درآن انسان مقدارياستخوان كه باستاني
منطقه اين ديگربه نقطهاي از آب جريان و سيلابها اثر
روي بر بررسي اينك هم:افزود ويباشد شده سرازير مسكوني
استان كارشناسان ازسوي تاريخي ارزشمند اثر اين دقيق قدمت
.دارد ادامه خوزستان
مدتي براي ميلاد از پيش سوم قرن حدود در "ايليماييان"
گلالك منطقه آنها حكومت مركز كه حكومتكردند ، درخوزستان
.است بوده شوشتر
!كنيم طراحي امروزي ...
(بخش واپسين) مردم و فرهنگ معماري ،
موجود عوامل تمامي به توجه با ميگذاريم ، قدم كه شهري در
و بومي نمادهاي و عوامل داريم ، انتظار "معمولا فرهنگي
طرفي از و كنيم مشاهده را معقول و منطقي فرهنگي
ساخت اين در را بشريت تمدن امروزين نشانههاي ميخواهيم
است؟ اينگونه آيا ولي بيابيم سازها و
چه) همه براي طراحي مساله به طراحان نگرش نوع متاسفانه
و موءخرات و مقدمات رعايت عدم به توجه با (عامه چه و خاصه
بيان در يكدستي و بيهويتي نوعي با كه شده آن سبب جزئيات
ساختارهاي گرفتن نظر در بدون طراحي شويم ، روبهرو معماري
استحكام عدم همچون معضلاتي باعث اجتماعي ، روابط و فرهنگي
درهم همچنين و (هستند اجتماع سلول كه) سنتي خانوادههاي
.است شده (اجتماعي طبقههاي و خردهفرهنگها) شدن سست و
رفتارهاي نوع كه شده باعث اجتماع فلسفه ديدگاههاي
نوع جوامع (ساخته پيش) كه الگوهايي و كند تغيير اجتماعي
اندك با حتي يا و قبلي شناخت گونه هيچ بدون است ، اول
و بگيرد قرار نظر مد جوامع آن بر حاكم فرهنگ از شناختي
سنتي الگوهاي پيرو اجتماعي امور ساير در سرخوردگي نوعي
براي گاه بحث اين در اما.شود ديده توسعه حال در جوامع
روشهايي برديم ، نام كه فرهنگي چالشهاي نمودن تعديل
به تمام بستگي روش اين تاثير.ميشود و شده پيشنهاد
ميزان و دارد و داشته شد ذكر پيشتر كه فرهنگ شاكله عوامل
طراحي ، در روز تعاريف و عناوين به رسيدن در آنها بخشي اثر
يعني:كل داناي) كلي بهعنوان طراح شناخت به همه و همه
مصرف معنوي و مادي نيازهاي همه به نسبي اشرف كه كسي
طور بهدارد بستگي (باشد داشته بايد كارفرما يا كننده
تغيير قبال در طراحان و معماران از بسياري كه آنچه:مثال
با كردهاند مشاهده فرهنگي رسانههاي در اخير سده تحول و
فرهنگ از ملل ساير براي كه فرهنگي شاخصههاي به رجعت
قابل پذيرد صورت آن در طراحي است قرار كه ناحيهاي قومي
در.نمودهاند الگوبرداري به اقدام است ، بوده پذيرش
انگشتشماري عده معماري و شهرسازي الگوهاي ارائه زمينه
ميكنند ، طراحي به اقدام فلسفه يا كهن ادبيات پايه بر كه
اينجاست ، سئوال ولي.است نشده انجام نو حركتي ديگر
كه مردم و عامه نيازهاي ميتواند كي تا فلسفه و ادبيات
موضوع اين باشد؟ كارساز ميانديشند حوائج نمودن برطرف جز
و موضوع با برخورد نوع اجتماعي ، درك نوع به توجه با نيز
اينادبيات با كه خردهفرهنگهايي برخورد چگونگي و سطح
يا و ميشود تلقي هضم غيرقابل عملي بنگاه در مرتبطند ،
و هنري يا و رياضي الگوهاي به وابسته را معماري كه تئوري
انسان نياز كه باشد آنچه همه نميتواند ميبيند ، فلسفي
.برگيرد در را ابعاد تمام با امروزين
چشم به معاصر معماري ماهيت تعريف در نيز ديگري الگوهاي
يعني است ، معماري با معماري صرف برخورد آن و ميآيد
ساير با وبيارتباط مجزا علمي خود خودي به را معماري
را مصرفكننده براي حتيمعماري كه جايي تا ميداند ، علوم
بررسي در برداشت نوع اين ميداند ، منتفي عملي بعد در نيز
و دارد را هنر براي هنر مدعيان جواب همان تئوري و علمي
با معماري كه چرا.ميكند نقض را خود درون از قولي به
بايد كه مصرفكننده براي كالا نوعي به و هدفاستفاده
مطرح باشد داشته خود در را زندگي براي استفاده قابليت
حجمي هنرهاي با فرقي شكل ، لحاظ به اينصورت غير در و است
كوتاهي زمان مدت در چه اگر نمونهها اين.داشت نخواهد
فرهنگ چهارم بعد وقتي ليكن و مينمودهاند موفقيتآميز
را خود بخشي اثر قدرت ميشوند ، جاري آنها بر زمان يعني
بحث چه اگر ميشوند ، تبديل مد نوعي به و ميدهند دست از
قابليت ليكن و است خارج نوشته اين زمينه از مد پيرامون
در كه تاكنون ، گذشته از يكديگر با پيشنهادي روشهاي قياس
مد و سطحي طراحي تعريف در است ، شده داخل زمان عنصر آنها
.است مشهود "كاملا
عملي راهبردهاي
كلي درمفهوم و مسكن و معماري مفهوم به ساختاري نگرش
بين پلي عنوان به (معمار)طراح و مردم براي معماري طراحي
پلان از مسكن ساختاري نوع و "آن اجزاي و جامعه" كارفرما
ميسازد ، مشخص كه است ساختمان نماي پايان در و سازه تا
از و ميكند پيدا گرايش سو كدام به معماري فرهنگ
و شده شناخته عوامل به دوباره نگرش لزوم كه اينروست
بوده سنت چند هر) وناسازگار غيرضروري عوامل حذف و سازگار
رقم را معماري نوين فرهنگ (لعكس با و باشند شده مد يا و
فراوان بحثهاي آنكه با موضوع ، تحقق تا چه اگر.زد خواهد
.داريم رو پيش در درازي راه است شده
آن گيرد ، قرار برنامهريزان مدنظر بايد كه ديگري نكته
مردمشناسي و اقوام و فرهنگها شناخت اصولي بحثهاي كه است
بايد هميشه گيرد ، قرار طرح و كار جزءاساس طراحان ، نظر در
كه است طراح آگاهي سطح و ديد نوع:كه باشيم داشته ياد به
.ميسازد را اثر فرهنگ
تكنولوژي گرفتن نظر در بدون مسائل به كردن بعدينگاه تك
بازگشت نوع شناسي جامعه و مردمشناسي روز تعاريف و
طراح ، و معمار ديد گسترش اين و بردارد در را نامطلوب
و ميسازد مشخص را راه كه است انسان و جهان به نسبت
ساختههاي اسم به كه اثر هر در كه است داده نشان تجربه
مشخصههايي كه ماناست و پاينده اثر آن ميشناسيم ، بشري
عصر در و باشد داشته همراه به را خود عصر هم اجتماع از
مصرفكنندگان و مردم معرفي در را خويش رسالت بتواند حاضر
ديگر اقوام و آيندگان براي ابعاد تمامي در نيازهايشان و
به بايد و برساند انجام به امروز رسانهاي كوچك دنياي در
معمار ، پرورش مراكز تعدد به توجه با":باشيم داشته ياد
نيك ميبينند ، نيك ميخوانند ، نيك كه موفقند آنهايي
روز يك هميشه و ميكنند اجرا خوب پايان در و ميسنجند
".ميكنند زندگي خود زمان جامعه از جلوتر
مجيدي بهرنگ
جهان سريع گسترش
جهان انبساط روند كه بودند باور براين ابتدا دانشمندان
نتيجه اين به جديد شواهد با ولي نهاده كاهش به رو
از بيشتر سرعت با جهان وانبساط توسعه روند كه رسيدهاند
.است جريان در ميشد تصور "قبلا كه آنچه
: ميگويند ستارهشناسانبينالمللي از گروهي حاضر درحال
ميرفت تصور آنچه از بيش سرعتي با هستي جهان"
".است انبساط و درحالتوسعه
گروه اين محاسبات":داد گزارش "نيچر" علمي روزنامه
است بزرگي بسيار ستارههاي برپايهدرخشندگي ستارهشناسي
كم تغييراتيدراندازهشان ، با متناسب آنها نور ميزان كه
براي نامدارند ، "سفيدز" كه ستارهها اين.ميشود زياد و
استفاده مورد كهكشانها ساير با فاصله تعيين
".ميگيرند شناسانقرار ستاره
"تقريبا ييل دانشگاه از "زف استفن" پروفسور گفته به
جاي ولي هستند ، ما از شدن دور درحال كهكشانها تمامي
يافت خواهد ادامه هميشه براي روند اين آيا كه است سئوال
خواهد اضمحلال براي كافي تراكم به جهان اينكهسرانجام يا
!رسيد
|