آموزشي نظام در بنيادين تغييرات
آينده دورنماي
آموزشي نظام در بنيادين تغييرات
دگرگونيهاي در فنآوري و علم محوري نقش امروزه :اشاره
با بايد سياستگذاري هرگونه و است مشخص اقتصادي و اجتماعي
است شده ثابت آن ، بر افزون.پذيرد صورت نقش اين به توجه
امكانات از تا است لازم نيز مديريت از نويني روشهاي كه
مديريت ، اين در.آيد عمل به بهتري استفاده فنآوري و علم
نقش ولي است كار براي لازم شرطهاي جمله از انعطافپذيري
عكس ، بهندارد اهميت اندازه آن به ماشينافزار و سرمايه
كار ، فرآيند و مديريت تجربه سازماني ، ساختار در تغيير
مديريت در فنآوري از موفقيتآميز استفاده اساسي شرط
راه اين در اساسي تلاشهاي از يكي.است اجتماعي تفكر
.است مديريت كادر آموزش نوع و بودجه بردن بالا
به كه دارند نياز مديراني به آينده سازماني ساختارهاي
را توانمندي و كارآئي به منتهي نوآوريهاي مداوم ، طور
در نيز استفاده مورد فنآوري كه گونهاي به.كنند جذب
شود ، گرفته كار به ديده آموزش و صلاحيت با كار نيروي كنار
مديران اين تمايل آن بر افزون.شود جايگزين كه اين نه
و اطلاعات حداكثر به دستيابي سوي به نخست درجه در بايد
شبكه به هوشمند ، ابزارهاي از استفاده زيرا باشد ، دانش
نوع اين از بتواند تا دارد نياز اطلاعات از مناسبي
جديد مديريت در سخن ، ديگر بهكند استفاده فنآوري
خودكاري نه است موءسسه كردن سيستمي گرو در سازماني كارآئي
.است اطلاعات به دستيابي سيستمي ، نگرش اين لازمه و آن
تاثيرات به توجه با بايد فنآوري و علم توسعه همچنين ،
كار لازمه و پذيرد صورت مديران جامعه فرهنگ و محيط بر آن
.شود انجام مورد اين در گوناگوني پژوهشهاي كه است اين
و اطلاعات انواع به دستيابي نيازمند نيز كار اين انجام
اين در اساسي پرسشهاي از بعضي.است كيفي و كمي آمادگي
چنين شود داده پاسخ آن به زير مقاله در سعيشده كه حوزه
:است
چيست؟ مديريت آموزش براي فنآوري نوع مناسبترين -
است؟ كافي تحقيقات در كنوني سرمايهگذاري آيا -
برقرار لازم تعادل بنيادي و كاربردي تحقيقات بين آيا -
است؟
باشد ما مديريت استفاده مورد بايد علم هدايت مدل آيا -
فرهنگي؟ -سازمان كشش مدل يا
همسايه كشورهاي ديگر با مقايسه در ما تحقيقات وضعيت -
است؟ چگونه
و همخواني استفاده مورد فنآوري با آموزش نوع آيا -
دارد؟ همگوني
انديشه و فرهنگ گروه
اميرميربهاء دكتر
مشكلات و مسائل بخشها ، ديگر در آمده پيش تغييرات
براي كه آورده وجود به مديريت آموزش براي نيز را عمدهاي
براي.است نياز جديدي راهحلهاي به آنها كردن برطرف
مطالب ، سريع شدن كهنه و دانش حجم افزايش مثال ،
كنندگان تهيه و برنامهريزان براي زيادي دشواريهاي
و جوامع سريع تغييرات با و است آورده فراهم درسي مباحث
آموزش لزوم سو ، يك از آينده ، بودن پيشبيني قابل غير
و ميكند ، ايجاب را مقطعي آموزش جاي به هميشگي و پيوسته
يعني ميطلبد ، را يادگرفتن شيوه يادگيري ، ديگر ، طرف از
به عمر تمام براي مستقل و خودگردان طور به بتواند فرد
ضرورت دو ، اين و بپردازد آن از استفاده و دانش مطالبه
.ميكند ايجاب را آموزش در پيشرفته فنآوري از استفاده
تغييرات علل 11
تازهاي عامل دهه 80 ، در شخصي رايانههاي پيدايش با
اين امر در اساسي تغييرات و مديران آموزش صحنه وارد
قدرت خاطر به شخصي رايانههاي.ميآورد پديد آموزش
آنها انتقال و نقل سرعت و اطلاعات وسيع حجم زياد پردازش
شيوههاي و آموزشي محيطهاي بر گوناگون زمينههاي در
.ميگذارند تاثير آموزشي نظام مديريت و آموزشي
روندها كردن الگوريتميك با شخصي رايانههاي كارگيري به
شده ساخته مدلهاي و الگوها بنابراين ، .ميگيرد انجام
با الگوريتميك صورتي به بايد آموزشي موقعيتهاي درك براي
تا درآيند شخصي رايانههاي قدرت با متناسب اطلاعات حجم
دهه كه ميشود تحولي به منجر امر اين.شوند استفاده قابل
درك براي تنها دهه 70 الگوهاي.ميسازد دهه 70 از را 80
كردن كار براي دهه 80 الگوهاي ولي ميشدند ، ساخته ذهني
روشهاي كه جاست اين از.ميشدند ساخته آنها روي رايانه
و ميخورند پيوند هم به اطلاعات فنآوري و آموزش نوين
.ميآيد پديد آموزش فنآوري مهندسي
ديدگاههاي آموزشي علوم بر انفورماتيك تاثير در مهم نكته
ساختاري صورت به چيز همه ميشود سبب كه است انفورماتيكي
به مفهومي هر ديدگاه اين در.شود ديده الگوريتميك و
ساختاري يكديگر با مفاهيم و ميشود تجزيه سادهتر مفاهيم
مفاهيم سادهترين از آن قاعده كه ميدهند تشكيل شكل هرمي
آموزشي ، علوم در ديدگاه اين برتري با.است شده تشكيل ممكن
كردن الگوريتميك با كه ميآيد پديد آموزشي نوين فنآوري
شبيه و موجود ، مفاهيم كردن كمي و آموزشي ، موقعيتهاي
مشاهده دقيق نظامهاي آمدن پديد و آموزشي ، محيطهاي سازي
.ميكند عمل كنترل ، و ارزيابي و
قطبهاي دهه 90 ، در آمده پديد آموزشي تحولات آخرين در
قطب.ميشوند ديده حركت حال در پديدههاي صورت به آموزشي
از كه است شده ساخته دانش از قطعاتي يا منطقه استاد ،
مجموعهاي شاگرد قطب.است شده جدا بالندگي حال در دانش
آموزشي محيط با كنش برهم يك در كه است يادگيري روشهاي از
.ميسازد را دانش شناختي گيرندگي پديده
در را تغييراتي آموزشي ، قطبهاي به نسبت نگرش شيوه اين
پديد آن تحليل و تجزيه و آموزشي موقعيتهاي ارزيابي
اين نياز مورد فنآوري.است تامل درخور كه ميآورد
رسيده سازي انبوه مرحله به و آمده پديد تاحدي ديدگاه ،
آمده وجود به آزمايشگاهي سطح در نيز ديگري مقدار.است
است نظري سطح در نياز مورد فنآوري از نيمي هنوز ولي است
حداكثر كه ميرسد نظر به.است درنيامده عمل مرحله به و
.شوند تكميل فنآوريها اين سال 2000 تا
تغييرات نتايج و ابزارها 21
دور راه از آموزش فنآوري 121
تقسيم رسانهاي چند و ماتيك تله دسته دو به فنآوري اين
.است ماتيك تله دسته از ويدئوكامپيوتري فنآوري.ميشود
و ويدئوئي و رايانهاي فنآوريهاي از مجموعهاي
رابين تصوير و صدا انتقال و نقل اجازه كه است مخابراتي
جالب بسيار آثار از.ميآورند فراهم كاري گروه چند يا دو
كردن متشكل آمد ، و رفت مشكلات رفع فنآوري اين توجه
رفع و كشور مختلف نقاط در آموزش سازي همگون گروهها ،
از ميتوان فنآوري اين با.است مربي كمبود رفع و مشكلات
و كرد استفاده كشور كل در آموزش براي مربي چند يا يك
ميشوند برخوردار خوب و يكسان آموزش از همگان بدينترتيب
.ميرود بين از محروم مناطق و مربي و استاد كمبود مشكل و
و آموزش از مربيان قشر وظايف فنآوري ، اين گسترش با
يافت خواهد تغيير شاگرد هر شخصي آموزش پيگيري به آزمون
پديد مديران آموزشي نظام در عمده تحولي كار ، اين و
.ميآورد
بانكهاي به دسترسي امكان رسانهايها چند فنآوري
تصوير و صدا صورت به كه را رايانهاي اطلاعاتي
، Hypertext CD-ROM كامپيوتر ، -ويدئو راه از و درآمدهاند
.ميآورد فراهم...
شده ساخته آزمايشگاهي سطح در بخش ، اين نياز مورد فنآوري
تمامي هم ايران در.است رسيده نيز انبوهسازي مرحله به و
.كرد پياده را آن ميتوان و دارد وجود لازم امكانات
سالهاي اوايل و ميلادي سالهاي 80 اواخر از حال ، هر به
آموزشي فنآوري مهندسي دستاوردهاي شكوفايي اوج كه است 90
مديران آموزشي نهادهاي در انفورماتيكرا توسعه و
اين از برخي ديد ، ميتوان صنعتي پيشرفته كشورهاي
:است چنين دستاوردها
سخن ديگر به يا تحولپذير ، هوشمند نرمافزارهاي توليد -
;(O.A.L.E)"ماشين وسيله به هوشمند تدريس
SELF-) خودآموز دور ، راه از تدريس آموزشي مراكز ايجاد -
ريشهيابي كامپيوتري سيستمهاي به مجهز كه (EDUCATION
و آموزشي اطلاعات جمعآوري شبكههاي اشتباههاي
تكنولوژيك تاسيسات از استفاده براي راهنما نرمافزارهاي
;باشد
تكتك براي نرمافزاريگوناگون و آموزشي بستههاي تهيه -
;مديريت آموزش با مرتبط رشتههاي
اصولي كارگيري به آموزشي ، ساختارهاي بنيادي تغيير -
-كمي ارزيابي از گذرآموزشي فرايندهاي در انفورماتيك
و تواناييها از جمعي -ارزيابي به آموزشي نتايج فردي
هدفهاي كردن بهتر كه مديريت پيدرپي نسلهاي استعدادهاي
;ميكند دنبال را مديران آموزشي نظام كلي
دائمي عملي -تجربي حوزههاي و تحقيقي مراكز ايجاد -
و آموزشي بستههاي ارزيابي و طراحي براي مدرسان تربيت
و پيشتاز آموزشي ساختارهاي ارائه جهت در نرمافزاري ،
.آموزشي دورههاي زماني كاهش
دارد ادامه
آينده دورنماي
(آخر بخش) فرهنگي همسازي
مقصودي مجتبي دكتر
دورنماي درك به نهاد اين تاريخ سايهروشن خطوط تبيين
اين كه است اين واقعيت.ميرساند مدد سازمان اين آينده
و نشيب خود حيات سال از 50 بيش در بينالمللي سازمان
روند بر "نتيجتا كه است پشتسرگذارده را فراواني فرازهاي
مشخصترين.است گذارده اثر تشكيلات اين فعاليتهاي كلي
اين كل دهه 1980 اواخر الي دهه 1970 اواخر از كه مورد
احمد" مديريت مسئله است داده قرار تحتتاثير را تشكيلات
(سابق) شرق بلوك جناحهاي بهمدد كه است بوده "امبو مختار
و آسيا لاتين ، امريكاي عرب ، مسلمان ، اعضاي غيرمتعهدها ، ،
"مسلمان" يك بهعنوان آمد كار روي "سومي جهان" كلام يك در
ارزشها "سومي جهان" يك و (سنگالي) "آفريقايي سياه" يك ،
برده سوءال زير را ساخته غرب نهاد اين بر حاكم سمبلهاي و
معدودي بهاستثناي -غربي سرمايهداري كشورهاي لذا بود ،
به -استراليا و فرانسه چون غرب سرمايهداري كشورهاي از
قدرت افول با نهايت در كه پرداخته وي اقدامات با مقابله
فدريكو" حامي جناحهاي صفوف چندپارگي و شرق بلوك كشورهاي
.شد برگزيده نهاد اين مديريت به "مايور
سازمانهاي ساير و يونسكو ميان مدت ، اين طول در
اين.است داشته وجود همكاريهايي و همگامي بينالمللي
پذيرفت انجام سوم جهان كشورهاي در "بعضا اگرچه تلاشها
عقبماندگي و ساختاري ضعف به توجه با حال درعين ولي
.نياورد بهبار كشورها اين در بايستهاي نتايج تاريخي ،
گرفتن درنظر بدون -كشورها اين در فرهنگي يكسانانگاري
توفيق عدم منجربه -مختلف مناطق در فرهنگي خاص ويژگيهاي
مجموعه اين به همچنين ، .شد فرهنگي همنوايي و همياري در
افزود بايد نيز را كشورها اين از هريك ملي منافع و امنيت
شده فرهنگي همسازي گونه هر مانعهالجمع برخي ، بهزعم كه
.است
جهان مناطق از برخي در پيشآمده تحولات اخير سالهاي در
تقسيم يوگسلاوي ، شدن تكهتكه دوقطبي ، سيستم فروپاشي چون
اتحاد درون از مستقل دولتهاي سربرآوردن اسلواكي ، و چك
بر...و شيكاگو در خياباني شورشهاي سابق ، شوروي جماهير
كه جايي تا گذاشت اثر سازمان اين پژوهشي -مطالعاتي روند
بويژه فوق روند بررسي به معطوف مطالعات اين از بخشي
نژادي ، قومي ، اقليتهاي ميان در آتي و موجود تنشهاي
خرده" سربرآوردن از نشان كه امري گرديد فرهنگي و مذهبي ،
.دارد بيستم قرن سالهاي آخرين در "ناسيوناليسم
گرفت قرار يونسكو كار دستور در كه مباحثي آخرين ازجمله
ميلادي سال 2001 نامگذاري با كه است تمدنها گفتگوي طرح
به بخشيدن سرعت براي خوبي فضاي متحد ، ملل سازمان توسط
اين در كه است آمده پديد جهان سطح در فرهنگي همسازي روند
سطح در نظريه اين مبدع بهعنوان ايران نقش و سهم ميان
جهت در سومي جهان كشورهاي ثقل مركز نيز و بينالمللي
بسزايي اهميت از تمدنها رويارويي پارادايم سازي كمرنگ
.است برخوردار
نتيجهگيري
است؟ امكانپذير بشري جوامع فرهنگي همسازي و همنوايي آيا
(مذهبي و زباني نژادي ، قومي ، بهلحاظ) جمعيتي ناهمگوني
و ارتباطات بهمدد و زمان گذشت با.است خاكي كره واقعيت
انسان.مينمايد رخ پيش از بيش تمايزات اين اطلاعات
نامتجانس فرهنگهاي در خود استحاله از جلوگيري براي كنوني
و قومي هويت بازيافت بهدنبال شهرنشيني ناكجاآباد در و
.است خويش ملي
امت" نفري چندصدهزار تظاهرات شيكاگو ، در شهري شورش
يوگسلاوي شوروي ، جماهير اتحاد تجزيه واشنگتن ، در "اسلام
كردستان تبت ، پنجاب ، كشمير ، درگيريهاي اسلواكي ، و چك و
در مرزي و ارضي تنشهاي و اختلافات افزايش نيز و تركيه
يك از يا و استقلالخواهي بلند و كوتاه نجواهاي كنار
.است گذارده نمايش به را متعارض صحنهاي تجزيهطلبي منظر
روابط در كلان و خرد تئوريهاي تاكيد عليرغم زيرا
سنگبناي بهمثابه "اطلاعات و ارتباطات" بر بينالملل
سر "هويتخواهي" قصه ميرسد بهنظر ،"جوامع همگرايي"
.باشد داشته دراز
است موجود روزنامه در مقاله پاورقيهاي *
|