ايران در خياباني كودكان وضعيت
زندگي ساعات بيشترين كه هستند كودكاني خياباني ، كودكان *
از و ميگذرانند خيابان و كوچه در را آن تمام گاه و
و اساسي حقوق از بهرهمندي و خانواده و خانه داشتن
محرومند خود انساني
و عوامل علل ، هستند؟ كساني چه خياباني كودكان :اشاره
ميتوان چگونه و چيست؟ اجتماعي پديده اين بروز زمينههاي
كرد؟ مقابله آن با
تهران بويژه كشور بزرگ جمعيتي مراكز و شهرها صحنه در
كه هستيم منحرف و ناشناخته "نسبتا گروه پيدايش شاهد
اين سريع ورشد بوده گسترش حال در روز به روز متاسفانه
براي جدي تهديدي و رسانده آسيب اجتماع پيكره به پديده
.ميشود محسوب جامعه سلامت
و مقابله جهت در اقدام و تصميمگيري هرگونه كه آنجايي از
كسب و ريشهيابي نيازمند معضل اين با ريشهاي برخورد
ميباشد ، لازم آن پنهان و آشكار زواياي و ابعاد از شناخت
آمار و اطلاعات جمعآوري به اقدام گام نخستين در تا است
.نماييم خياباني كودكان موضوع پيرامون تحليل ارايه و
نموديم برخورد متعددي مشكلات به گزارش اين تهيه خلال در
عدم و آماري اطلاعاتي ، خلاهاي آنها مهمترين از يكي كه
پيرامون بهنگام و دقيق اطمينان ، قابل دادههاي وجود
.بود خياباني كودكان يعني بررسي ، مورد موضوع
عامل چند به ميتوان را رابطه اين در اطلاعات وجود عدم
:داد نسبت عمده
آسيبهاي تعريف پيرامون نظر اتفاق و اجماع عدم -1
ميان در ويژه به زنان و خياباني كودكان جمله از اجتماعي
:مختلف دستگاههاي
از اعم پديده هر مطالعه و شناسايي در گام اولين "اصولا
تعيين و پديده آن تعريف اقتصادي ، يا و سياسي اجتماعي ،
تميز و مصاديق تشخيص براي عملياتي معرفهاي يا شاخصها
و شاخصها چنين براساس واقع در.پديدههاست ديگر از آن
اضلاع روشن ، پديدههاي مختلف وجوه و ابعاد كه است تعريفي
.ميگردند تبيين و بررسي و مطالعه قابل و مشخص آن
نكته اين بر پژوهشگران و محققين همه "تقريبا
آنها تعريف و پديدهها "مفهومسازي" كه متفقالقولند
معرفهاي تعيين و عملياتي تعريف يا و نظري تعريف از اعم)
اگر.است پديده آن شناسايي و مطالعه در نخست قدم (آنها
صورت تلاش بررسي تحت پديدههاي تعريف براي امر بدو در
خواهيم مواجه مشكل با پديده آن مصاديق تعيين در نگيرد ،
تميز عدم و يكديگر با پديدهها آميختن درهم موجب و شد
بررسي مورد پديده دو مورد در.شد خواهد يكديگر از آنها
نيز اجتماعي آسيبديده زنان و خياباني كودكان تعيين ما
و خياباني كودك واژه اينكه تعريفميكند صدق قانون اين
اطلاق افرادي چه به اجتماعي زنانآسيبديده "ايضا
خصوصياتي و ويژگيها چه حاوي پديدههايي چنين ميگردند؟
دو اين پيرامون مطالعه براي اوليه مبادي از يكي هستند؟
.ميباشد موضوع
اين بيانگر آمده عمل به كارشناسي بررسيهاي و تلاشها
و عملكننده و مسئول اجرايي دستگاههاي ميان كه است نكته
كودك تعريف و مفهوم پيرامون نيز علمي مراكز همينطور
اجماع و اتفاقنظر اجتماعي آسيبديده زنان و خياباني
متفاوت ي برداشتها ايجاد باعث موضوع اين و ندارد وجود
ارايه و مصادق تعيين در اختلاف تبع به و پديده دو اين از
.است شده آمار
و وسيع آنقدر خياباني كودك پديده معنايي حوزه گاهي "مثلا
به كه نوجوانان و كودكان ساير حتي كه است شده فرض گسترده
به مبادرت تابستان ايام در حاصله فراغت و فصلي اقتضاي
برمي در را مينمايند قبيل اين از كارهايي و دستفروشي
ميشود فرض بسته و تنگ آنقدر آن تعريف دايره گاهي و گيرد
.ميگيرند قرار تعريف اين از خارج نيز واقعي مصاديق كه
نيز اجتماعي زنانآسيبديده خصوص در مفهومسازي مشكل اين
.ميكند صدق
كودك از تعريف و مفهومسازي در نوسان اين عليايحال
آمارهايي است شده موجب اجتماعي زنانآسيبديده و خياباني
و ذهني غيردقيق ، ميگردد ارايه موضوع دو اين پيرامون كه
عنوان به نميتواند كه نحوي به.باشد گمان و حدس با توام
دو اين پيرامون برنامهريزي و تحليل قضاوت ، براي مبنايي
.گيرد قرار استفاده مورد معضل
انتشار و انباشت توليد ، جهت كارآمد مكانيزم فقدان -2
:جامع و دقيق اطلاعات
و خياباني كودكان به رسيدگي برخوردو مسئوليت هرچند
اجتماعي پديدههاي ساير همچون اجتماعي زنانآسيبديده
مختلف دستگاههاي برعهده مختلف ماموريتهاي و وظايف حسب
نقص و عيب از خالي خود جاي در اين كه است شده واگذار
مكانيزه كارآمد ، سيستم فقدان علت به متاسفانه اما.نيست
منتشر و توليد روزآمد اطلاعات و آمار بتواند كه كاملي و
ابهام و آشفتگي سردرگمي ، با منتشره آمار و ارقام نمايد ،
پيرامون "خصوصا آمار انتشار و توليد فرايند.روبهروست
دشواريهاي و پيچيدگيها با ايران در اجتماعي مسايل
اين كارشناسان اعتقاد به كه جايي تا است مواجه زيادي
آنان سقم و صحت و آمار توزيع و توليد نابسامان ، فرايند
.است ساخته لازم كارايي فاقد و پرابهام را
عدم آمار ، توليد براي شده بكارگرفته روشهاي نبودن روشن
علمي و يكسان طبقهبندي و مفهومها آماري ، تعاريف وجود
آمار و اطلاعات توليد دشواريهاي و پيچيدگيها و آنها
به رسمي مراكز توسط شده ارايه آمارهاي كه است شده باعث
.باشد توام ابهام و تناقض ترديد ، با باوري غيرقابل صورت
چنين نميتواند كشور برنامهريزي نظام دليل همين به
داده ، قرار خود كار مبناي را اعتمادي غيرقابل آمارهاي
پژوهشگران دستمايه نميتواند آمارهايي چنين اينكه "مضافا
.گيرد قرار تحقيق و پژوهش براي
:غيرمسئولانه مصاحبههاي -3
فرايند به نسبت كه بياعتمادي و تناقض ابهام ، وجود با
اجتماعي مسايل پيرامون اطلاعات و آمار توزيع و توليد
و غيردقيق آمارهاي ميشود مشاهده "بعضا دارد ، وجود
در رسمي نهادهاي و مسئولان توسط اعتمادي غيرقابل
فاحشي تفاوتهاي كه ميگردد اعلام مطبوعات و مصاحبهها
طريق از "عمدتا كه آمارهايي.دارد اجتماعي واقعيات با
مييابد انتشار مسئولان زبان از تلويزيون و مطبوعات
از عظيمي موج لذا.ندارد واقعيت با زيادي تطابق
كه ميخورد چشم به گوناگون آمارهاي ذكر در تناقضگويي
آمارها به نسبت جامعه ترديد و بياعتمادي فرايند بر خود
.ميافزايد
:خياباني كودك تعريف (الف
و اجتماعي واقعيت يك عنوان به "خياباني كودكان" پديده
بيماري يك مثابه به امروزه اجتماعي ، معضل يك حال عين در
.است شده تبديل مهم حال عين در و حساس دردناك ، اجتماعي
و برنامهريزي با كه ميكند ايجاب اهميت و حساسيت اين
ابعاد ، و اجتماعي معضل اين شناسايي ضمن لازم ، تدبير
اين شكلگيري عوامل و علل تبيين و آن ويژگيهاي و زوايا
اساسي هدف اين.نمود اقدام آن رفع و حل به نسبت پديده ،
را بحث.هستيم آن تحقق دنبال به نوشتار اين در كه است
.ميكنيم آغاز "خياباني كودك" تعريف با ابتدا
و شناسايي براي گام نخستين پديده هر تعريف و مفهومسازي
اين براساس واقع در.ميگردد محسوب پديده آن مطالعه
از يكي.ميگردد مشخص پديده مصاديق كه است شاخص و تعريف
كودك پديده از جامع "نسبتا تعريف ارايه براي جدي مشكلات
واحد تعريف ارايه در اجماعنظر فقدان ايران ، در خياباني
.است پديده اين از
از و خود استنباطهاي و دريافت فراخور سازمان و گروه هر
ارائه به نسبت و درك را آن است علاقهمند كه زاويهاي
.است نموده مبادرت پديده اين (درونسازماني البته) تعريف
و واقعيت با آن انطباق عدم تعاريف اين مشكلات از يكي
.است موجود مصاديق
تحليلي گزارش طي (يونيسف) متحد ملل سازمان كودكان صندوق
ماه فروردين در كه تهران ، در خياباني كودكان موقعيت از
:ميكند تعريف اينگونه را پديده اين گرديد ، منتشر 1377
در بزرگسالان سرپرستي بدون را خود وقت عمده كه كودكاني"
در "ميشوند خوانده خياباني كودك ميگذرانند ، خيابانها
:است آمده سال 1997 در يونيسف از نقل به ديگر جايي
شهرهاي در كه ميشود اطلاق كودكاني به خياباني كودك"
بقاي و زندگي ادامه براي (نفر هزار جمعيت 500 با) بزرگ
اين براساس هستند ، خيابانها در زندگي و كار به مجبور خود
از ناشي بزرگ شهرهاي به خياباني كودكان گرايش تعريف
كنترل ضعف بزرگ ، شهرهاي گمنامي و شهري كاذب جذابيتهاي
افراد قبيل اين شناسايي امكان عدم و اجتماعي و انتظامي
مهمترين ميشود ملاحظه كه همانگونه.شهرهاست گونه اين در
يا "خيابان در زندگي" خياباني ، كودكان مميزه شاخص
.است كودكان قبيل اين "خوابي خيابان"
عنوان تحت مقالهاي در قاسمزاده فاطمه دكتر خانم
شماره 29 در كه "شهرها پيكر بر زخمي خياباني ، كودكان"
كودك از را زير تعريف رسيده ، چاپ به سالم جامعه ماهنامه
هستند كودكاني خياباني ، كودكان":است داده دست به خياباني
و كوچه در را آن تمام گاه و زندگي ساعات بيشترين كه
و خانواده و خانه داشتن از و ميگذرانند خيابان
"محرومند خود انساني و اساسي حقوق از بهرهمندي
خياباني كودكان خود ، تعريف به استناد با مذكور نويسنده
:ميكند دستهبندي زير گروه چهار به را
و دو نوزاد از گستردهاي طيف سني نظر از كه كودكاني -1
.ميدهند تشكيل را ساله زير 18 جوان و نوجوان تا ساله سه
زندگي آنها با و هستند خانواده داراي كه گروهي -2
پدر روز طول در ولي ميخوابند ، خود خانه در شب ميكنند ،
يا و گدايي با همراه خيابانگردي ، به را آنها مادر و
.ميكنند وادار مختلف كارهاي انجام
از دور يا و بوده خانواده فاقد كه كودكاني سوم گروه -3
كودكان قبيل اين.ميكنند زندگي تنها و خود خانواده
پرسه خيابان در روزها سرپناه و خانواده نداشتن بهعلت
.و زيرپلهها و ميادين معابر ، پاركها ، در شبها و ميزنند
مهاجرت مختلف شهرهاي از كه كودكاني مانند.ميخوابند..
.كردهاند
فاقد سوم گروه همچون كه هستند كودكاني گروه چهارمين -4
سوءاستفاده مورد مختلف دلايل امابنابه خانوادهاند ،
.ميشوند اداره آنان توسط و گرفته قرار تبهكار باندهاي
توسط و ميكنند زندگي گروهي بهصورت "معمولا كودكان اين
قرار سوءاستفاده مورد خلاف كارهاي در روزها باندها اين
اين ميخوابند ، دستهجمعي بهصورت محلي در شبها و گرفته
.دارند دشوارتري وضعيت كودكان از دسته
مورد دنيا تمام در كه نيست اصطلاحي "خياباني كودك" واژه
برخي از برخاسته پذيرش عدم اين.باشد شده واقع عام پذيرش
.ميشود اشاره آن به "ذيلا كه است اجتماعي و فرهنگي مسايل
مهمترين بهعنوان "خيابان" پسوند كاربرد معتقدند برخي
بر دلالت هرچند اصطلاح اين در كودكان اين مميزه شاخص
كودك شدن اجتماعي ويژه مكانهاي از يكي بهعنوان خيابان
و خطرناك محل خيابانيك فرهنگي بهلحاظ اما دارد ،
نامناسبرادر منفي معنايي بار داراي و غيراخلاقي
معتقدند ديگر برخيميكند تداعي عمومي افكار و اذهان
را حاشيه در كودكان تمام و نداشته "جامعيت" واژه اين
را واژه اين كاربرد سوم دسته بالاخره و دربرنميگيرد
اين توسط كه پديدهاي معتقدند و ميدانند عوامفريبانه
كه اندازه بههمان ميشود ، داده نمايش و معرفي واژه
.نيست است ، كريه و زشت "ماهيتا
خياباني كودك واژه بهجاي ديگر ، سنخشناسي يك در
پيشنهاد "خيابان در كودك" و "ميكنند كار كه كودكاني"
كار كه كودكاني يعني نخست ، اصطلاح كاربرد.است شده
كودكان اعظم بخش كه است واقعيت اين بيانگر ميكنند ،
و طولاني طاقتفرسا ، كارهاي انجام طريق از تنها خياباني
براي و هستند "آزاد" چون و.ميمانند زنده روزانه پرزحمت
لمس را كودكي طبيعت ميكنند ، كار خود خانواده به كمك
طبيعي و واقعي بهصورت را دوران اين ويژگيهاي و نكرده
.نچشيدهاند
كودكان" بهجاي "خيابان در كودكان" اصطلاح كاربرد
خانوادهاش ، و كودك ميان موجود روابط برپايه "خياباني
او به كه كمكهايي نوع و عمومي نظم عدالت ، و اجتماع
.است توجه درخور ميشود
شد ، گفته "خياباني كودكان" تعريف پيرامون تاكنون آنچه از
واژه هر يا خياباني كودك اصطلاح كلي جمعبندي يك در
كار كه كودكاني" ،"خيابان در كودك" ازقبيل را آن معادل
زير شرح به ميتوان را...و "خيابان بچههاي" ،"ميكنند
:نمود مفهومسازي
ازنظر -كه1 ميگردد اطلاق افرادي به خياباني ، كودكان
سنين آغاز يا و نوجوان و خردسال سني گروه دو در سني
-ساله20 (3-18) بزرگ سني گروه يعني.دارند قرار جواني
"غايب كودكان" گروه كودكان ، اين تربيتي نقطهنظر از
عليرغم كودكان قبيل اين كه بدينمعني.ميشوند خوانده
گرم كانون و آموزشي و تربيتي مراكز در حضور سن در كه اين
نهادهاي از خارج در متاسفانه دارند ، قرار خانواده
ساير و (دبيرستان و راهنمايي ابتدايي ، ) مدرسه خانواده ،
در حضور امكان از و دارند قرار تربيتي و اجتماعي نهادهاي
آنها برنامههاي و امكانات از بهرهبرداري و نهادها اين
جنسيت ، نظر از -محرومند30 بهتر بهعبارت يا و غايبند
تشكيل پسران را بچهها و كودكان قبيل اين معظم بخش
آنها بين در كمتر مختلف دلايل بنابه دختران و ميدهند
و خانواده با آنان رابطه نوع نظر از -ميشوند40 ديده
-آنها از برخي:ميشوند تقسيم دسته چند به زندگي ، محل
در خود خانواده با كموبيش -غيرمهاجر و مهاجر از اعم
خانوادههايشان به خود دسترنج از و هستند ارتباط و تماس
تماسي و پيوند علاقه ، هيچگونه ديگر برخي.ميكنند كمك
"اصلا يا و كردهاند ارتباط قطع و نداشته خود خانواده با
ميزنند پرسه خيابانها در روزها.ميباشند خانواده فاقد
پاركها ، زيرپلها ، ميادين ، در "عمدتا را شبها و
و پايانهها مخروبه ، ساختمانهاي ايستگاهها ،
معنا اين در.ميكنند سپري...و مسافربري ترمينالهاي
نهادي حمايت بدون و خانواده بدون كودك به خياباني كودك
اين چون اجتماعي آسيبشناسي نظر از -ميگردد50 اطلاق
طي بهنجار صورت به را جامعهپذيري فرآيند كودكان قبيل
خلاء دچار و نيافته تكوين آنان اجتماعي شخصيت و نكرده
و آسيب معرض در و بوده كجروي انواع مستعد هستند ، هويتي
.دارند قرار انحراف
:خياباني كودكان آمار (ب
برخي.نيست دست در دقيقي آمار خياباني كودكان تعداد از
جهان 145 سراسر در را خياباني بچههاي تعداد گزارشها
تهران در بهويژه و ايران در:نمودهاند ذكر نفر ميليون
دقيق آمار و دارد وجود جدي صورت به اطلاعات فقر اين نيز
مختلف مراكز و سازمانها از يك هر.نيست دست در موثقي و
از خود تلقيهاي و برداشت تناسب به مرتبط دولتي و رسمي
دارند آن با كه ارتباطي و فعاليتها ميزان و پديده اين
تعداد از تخميني صورت به را متفاوتي آمارهاي و ارقام
اكثر كه آنجا از اما.دادهاند دست به خياباني بچههاي
و مبنا و بوده گمان و حدس مبتنيبر اطلاعات و ارقام اين
و نبوده اعتماد قابل متاسفانه نداشتهاند ، علمي پايه
به چون حال اين با.گيرد قرار استفاده مورد نميتواند
قابل اطلاعات و آمار هيچگونه موجود ، آمارهاي از غير
اين به مراجعه از ناگزير لذا ندارد ، وجود ديگري اعتماد
:هستيم آن ذكر و آمارها
و جمعآوري شناسايي ، مركز) "سبز خانهي" اجرايي مدير
معاونت به وابسته (تهران در خياباني كودكان نگهداري
را تهران در خياباني كودكان آمار تهران شهرداري اجتماعي
نفر هزار 20"حدودا خارجي اتباع كودكان كردن لحاظ بدون
و خانواده داراي درصد تعداد 55 اين از كه است نموده ذكر
فاقد خودشان اظهار بنابه درصد و 45 صلاحيت صاحب سرپرست
كودكان مجموع از.صلاحيتاند صاحب سرپرست يا خانواده
خراسان ، استانهاي از "عمدتا كه مهاجرند درصد خياباني 60
و كرمان خوزستان ، هرمزگان ، قم ، لرستان ، كردستان ، گلستان ،
طي مركز همين.كردهاند مهاجرت تهران به غربي آذربايجان
ارسال كشور وزارت براي تاريخ 7/5/78 در كه آماري گزارش
سال 1377 خرداد از كه خياباني كودكان مجموعه است داشته
جمع و شناسايي مذكور مركز توسط تيرماه 1378 لغايت
يك شماره جدول در.است نموده ذكر نفر را 426 شدهاند
و ارجاع نوع برحسب سبز خانه مركز خياباني كودكان آمار
.است شده ارايه ترخيص
سبز 13 خانه در پذيرفتهشدگان سن حداقل است ذكر به لازم
.ميباشد سال سن 19 حداكثر و سال
خياباني كودكان از كه مطالعهاي طي قاسمزاده فاطمه خانم
آزادي ، تجريش ، :منطقههاي شامل تهران از نقطه پنج در
را كودكان تعداد آوردهاند بهعمل انقلاب و شوش رسالت ،
كه است نموده شمارش نفر منطقه 72 پنج اين در سال 1375 در
تربيت و اصلاح كانون.رسيدهاند نفر به 98 سال 1376 در
در كه است نموده ذكر نفر را 256 ساله زير 18 مجرمين آمار
اساسي نكته.ميشوند نگهداري كانون اين در حاضر حال
از تعداد چه كه نيست معلوم كه است اين اخير آمار درخصوص
تشكيل خياباني كودك به معروف مجرمين را مذكور افراد
.ميدهند
:وضعيت توصيف (ج
افراد 16 تا خردسال كودكان از وسيعي طيف خياباني كودكان
بيشترين فراواني نظر از و ميدهند تشكيل را ساله و 17
جنسيت نظر از.ميباشد ساله كودكان 127 به مربوط رقم
بيسواد كودكان تعداد تحصيلات منظر از و هستند پسر "عموما
حداكثر.است باسواد و كرده تحصيل ترك افراد از بيشتر
.است ابتدايي سطح تا آنان ميان در باسواد افراد تحصيلات
بدسرپرست ، گروه سه به زندگي نحوه و خانوادگي وضعيت نظر از
منظر اين از.ميشوند تقسيم تكسرپرست و بيسرپرست
برخي.ميكنند زندگي خود خانواده با كودكان از گروهي
خود خانواده از يا و ندارند خانوادهاي و هستند تنها
زندگي گروهي صورت به كودكان از ديگر برخي و دورند
كه هستند ديگري اندك گروه گروه ، سه اين از خارجميكنند
.هستند باصلاحيت سرپرست داراي
دسته چهار به را خياباني كودكان ميتوان ديگري منظر از
:كرد طبقهبندي
از پس گروه اين:صلاحيت صاحب سرپرست با كودكان -1
روي بر مشاورهاي خدمات انجام و خانوادهشان شناسايي
تا آنكه بر مشروط.ميباشند خانواده به تحويل قابل آنان
.گيرند قرار حمايتي مراكز پوشش تحت دورهاي
گروه اين:تكسرپرست و بيسرپرست بدسرپرست ، كودكان -2
و ردهبندي و بازپروري تربيتي ، اقدامات انجام از پس نيز
نگهداري ويژه مراكز به سكونتشان ، محل براساس تفكيك
خواهند قرار ويژه مراقبت تحت و هدايت خياباني كودكان
.گرفت
توسط "عمدتا كه هستند افرادي گروه اين:بزهكاران گروه -3
از و ميگيرند قرار سوءاستفاده مورد و اداره باندهايي
گروهها اينميگيرد صورت جرم و خلاف كارهاي آنان طريق
تحويل انتظامي ، نيروي توسط جمعآوري و شناسايي از پس
جرم ، نوع و سرنوشت تعيين از پس و شده اطفال دادگاه
كه كودكاني و منتقل تربيت و اصلاح كانون به مجرم كودكان
خانههاي) نگهداري مراكز به انتقال قابليت ميشوند تبرئه
.داشت خواهند را (سبز
شهرهاي در كودكان ازاين بسياري:غيربزهكار گروههاي -4
همراه يا انفرادي صورت به و شده متولد ديگري
مهاجرت تهران به كشور ديگر نقاط از خانوادههايشان
كشورهاي از و داشته غيرايراني مليت ديگر برخي و كردهاند
تهران به پاكستان و افغانستان مثل مجاور و همسايه
از برخورداري عدم و بيسوادي محروميت ، و فقر.آمدهاند
به كمك براي تا ميكند مجبور را آنان حرفهاي مهارتهاي
خلاف كارهاي حتي يا و پست مشاغل به خود خانواده اقتصاد
مخدر مواد توزيع سرقت ، گدايي ، دستفروشي ، .ورزند مبادرت
عدم و سرگرداني فقر ، .كارهاست اين جمله از وجيببري
كه هستند عواملي مهمترين موءثر سرپرست از برخورداري
و تبهكار باندهاي صيد خطر معرض در را خياباني كودكان
و خلاف اعمال در آنان از تا ميدهد قرار سازمانيافته
سوءاستفادههاي و موادمخدر توزيع سرقت ، قبيل از نامشروع
و مخروبه ساختمانهاي پلها ، زيردهند قرار جنسي و بدني
مهمترين پيادهرو و ميادين پاركها ، نيمهساز ، يا
بيتوته آنها در شبها خياباني كودكان كه است مكانهايي
.ميكنند
جمله از تهران پرتراكم و شلوغ خيابانهاي و ميدانها
و ونك خميني ، امام آزادي ، شوش ، ، انقلاب ، صادقيه ميادين
دماوند ، انقلاب ، تهران ، وليعصر ، خيابانهاي و تجريش
ازجمله المهدي ، -بعثت پاركهاي و تهرانپارس شريعتي ،
.ميشوند محسوب خياباني كودكان پاتوقهاي و مراكز مهمترين
استانهاي به زمستان بهويژه و سرما فصول در كودكان اين
.ميكنند مهاجرت كشور جنوب در گرمسيري
از استفاده از خياباني كودكان محروميت و سوءتغذيه علت به
از "عموما پزشكي ، و بهداشتي امكانات و مناسب غذاي
و ميبرند رنج ذهني و جسمي نيافتگي رشد جلدي ، بيماريهاي
.است مشهود سادگي به آنان چهره و بدن در سوءتغذيه آثار
خانوادگي محبتهاي و عواطف تجربه عدم و خانواده از دوري
و عاطفي بعد از را فراواني تخريبي آثار مادر و پدر و
ترس ، .است گذاشته جاي بر كودكان قبيل اين در رواني
بزهكاري و بدگماني افسردگي ، پرخاشگري ، اضطراب ،
آنان دشوار شرايط حاصل و تخريبي آثار اين از نمونههايي
نظر از كودكان قبيل اين گفت ميتوان كلي طور به.است
اجتماعي و عاطفي ذهني ، جسمي ، يافتگي رشد مختلف جنبههاي
، بقاء حقوق كليه از و ميباشند جدي اختلال و مشكل دچار
برابر در حفاظت بهداشتي ، مراقبتهاي امنيت ، رشد ،
محرومند سالم خانوادگي محيط و روحي جسمي ، سوءاستفادههاي
نيازمند كه ميدهند تشكيل را آسيبپذيري بسيار گروه و
.هستند وآني فوري توجه و رسيدگي
ميرمحمدي داود
دارد ادامه
|