!نميشود بهار گل يك با
مناسبت به پرورش و آموزش وزارت بيانيه
دانشآموز روز و آبان 13
و ايمني" مانور كشور دبيرستانهاي
ميكنند برگزار "زلزله
كشور برگزيده دانشآموزان ادبي همايش
ميشود برگزار
!نميشود بهار گل يك با
و كتاب جشنواره هشتمين اختتام و برگزاري با همزمان
نوجوانان و كودكان مطبوعات جشنواره چهارمين
و كودك مطبوعات جشنواره چهارمين و كتاب جشنواره هشتمين
هنري و فرهنگي آفرينشهاي محل در هفته يك مدت به نوجوان
مكتوب آثار به مندان علاقه كودكان ، فكري پرورش كانون
.ميكرد جلب خود سوي به را نوجوان و كودك
از 20 بيش جشنواره اين در كننده ، برگزار مسئولان گفته به
به غرفههايي ، اختصاص با نوجوان و كودك نشريه و 14 ناشر
انجام پژوهشهاي.بودند پرداخته خود آثار نمايش و عرضه
در كه ميدهد نشان اسلامي ارشاد و فرهنگ وزارت در شده
ناشر توسط 1200 كتاب ، هزار از 16 بيش اخير سال ده طول
فعال ناشران تعداد كه است حالي در اين و شده منتشر كشور
يكي.نميرود فراتر ناشر تا 70 از 60 نوجوان و كودك كتاب
و كودك نشر مختلف حوزههاي در ناشران اغلب رغبت دلايل از
و كودك مخاطبين زياد تعداد سرمايه ، سريع بازگشت نوجوان ،
مميزي كوتاه فرآيند و سرمايه سريع مالي گردش نوجوان ،
.است بوده نوجوان و كودك كتاب
دو با آن جمعيت فزوني خاطر به نوجوان و كودك كتاب ناشران
كتاب بازار در خود فرهنگي توليدات عرضه به متفاوت نگاه
هدف كسب و تجاري نگاه با "صرفا گروه يك ميكنند ، اقدام
گروه و ميپردازند نازل و سطحي كارهاي توليد به مادي
مناسب كيفيت با و بالا ارزش با آثاري مندند علاقه ديگر
.كنند توليد
طي نيز نوجوان و كودك نويسنده و شاعر "رحماندوست مصطفي"
"او با ارتباط شيوههاي و مخاطب شناخت" خصوص در گفتاري
كتابهاي نشر حيطه در پيچيدهنويسي و عوامزدگي تاييد با
يك از نوجوان و كودك ادبيات حيطه در":گفت نوجوان و كودك
كودكان براي فهم غيرقابل و پيچيده بسيار كارهايي با سو
عوام بسيار كتابها از برخي ديگر سوي از و ميشويم مواجه
جيب و پر را ناشر جيب تنها كه هستند بازاري و ساده زده ،
".دارند مخاطب ادعاي هردو ، و ميكند خالي را خانوادهها
بزرگ و لطيف همه اين دارند ، پيچيدگي همه اين بچهها وقتي
بايد وقت آن آنهاست ، معصوميت حفظ پي در دنيا و هستند
بچههاخجالت از مينويسند مبتذل يا پيچيده كه نويسندگاني
نخست بايد نوجوان و كودك كتابهاي نويسندگان".بكشند
".بيابند را خود مخاطب تا باشند هدف داراي
آينده نسل قهر و خوشنويسي هنر
در حاكم سكوت به اشاره با خوشنويسي زن مربي "تقوايي"
كار حوصله "اصلا دانشآموزان":ميگويد خوشنويسي غرفه
روي از "صرفا آنها از برخي ندارند ، را قلم با كردن
دقيقه چند از پس البته.ميگيرند دست به قلم كنجكاوي
نظر به ميكنند تمرين را مشقي سياه و كرده پيدا اشتياق
گيرند ، قرار توجه مورد مدارس در دانشآموزان اين اگر من ،
".ميكنند حاصل پيشرفت زمينهخوشنويسي در بيشك
بچهها عجله با دانشآموزان همراه مربيان اغلب متاسفانه
جنبي برنامههاي از آنكه بدون ميآورند ، بازديد به را
محيط در را آنها "صرفا.بدهند بچهها به بهرهاي جشنواره
در حضورم مدت طول در اين بنابر ميكنند ، رها نمايشگاه
خود سوي به را دانشآموزي هيچ خوشنويسي غرفه نمايشگاه
ايستگاه و نقاشي غرفه در ميشد را مسئله همين نكرد ، جلب
.كرد مشاهده وضوح به نيز كولاژ
كتاب نمايشگاه غرفههاي ساير برخلاف رشد ، مجله غرفه در
تحت ايستگاهي بودند ، پرداخته فرهنگي توليدات عرضه به كه
خدمات مند ، علاقه نوجوانان و كودكان به "نقاشي" عنوان
به اشاره با نقاشي ايستگاه مسئول "درخشي".ميداد نقاشي
ايستگاه برخلاف":ميگويد دانشآموزان مراجعه عدم و ركود
و كودكان استقبال با كه دارآباد طبيعي موزه نقاشي
به دانشآموزان مراجعه متاسفانه بود ، شده مواجه نوجوانان
هم طرفي از و است كم جشنواره اين در مشابه مكان اين
خوشنويسي غرفههاي نقاشي ، ايستگاه كنار در تصادفي بهطور
وقت كمي خاطر به اين بنابر است ، گرفته قرار هم كولاژ و
برگرداندن در پرورش و آموزش مربيان عجله و بچهها
بچهها در نقاشي براي اندكي رغبت مدرسه ، به دانشآموزان
مجله هميشگي برنامههاي از يكي حال اين با دارد ، وجود
ما البته است ، نقاشي كارهاي براي ايستگاهي ارايه رشد ،
و كتاب نقاشي ، وسايل قبيل از جوايزي كوچك ، نقاشان براي
از بازديد كافي وقت كمبود ولي ميكنيم ، هديه هم را مجلات
نقاشي فرصت مناسب ، صندليهاي نبود و كوچك فضاي نمايشگاه ،
".است گرفته مند علاقه بچههاي از را
نميشود بهار گل يك با
تصويربرداران جنبوجوش ، كم و تاريك سالن چشمانداز در
تند و تند تلويزيوني برنامههاي پركردن براي صداوسيما
نشان غرفهداران ميان در غذا كوپن توزيع ميگيرند ، تصوير
انبوه ميان از.كرد تعطيل را غرفه بايد كمكم كه ميدهد
دو تنها كور ، و سوت غرفههاي و نوجوان و كودك كتابهاي
.شدهاند خيره سالن فضاي به منتظر چشم
خرج به جرات ناشري "ظاهرا زبان ، فارسي كتابهاي ميان در
آموزش براي را متنوع و جذاب تصويرگري با كتابهايي و داده
خانم بود ، كرده عرضه نوجوانان و كودكان انگليسي زبان
واكنش درزمينه انگليسي كتابهاي غرفه تنها مسئول "بهارلو"
در خوشبختانه":ميگويد كتابها عرضه به نسبت دانشآموزان
.است بوده خوب بچهها استقبال جشنواره ، كوتاه مدت طول
انگليسي زبان كلاسهاي كه نوجواناني و كودكان بويژه
علاوه هستند ، غرفه اين از بازديد به مند علاقه رفتهاند ،
كتابها قيمت خوب ، چاپ و مناسب تصويرگري به توجه با برآن
.است كرده جلب را مخاطبان رضايت نيز ،
ميكنند ، مراجعه غرفه اين به والدين و مربيان هم گاهي
اغلب.ندارند انگليسي كتابهاي خريد به تمايلي "ظاهرا ولي
ميخرند ، قصه كتابهاي دبيرستان و راهنمايي دوره بچههاي
بايد البته.ميپسندند را رنگي و شاد كتابهاي كوچكترها
"!ندارند پولي اما ميآيند ، خيلي بچهها" گفت
و آموزش مناطق با جشنواره هماهنگي مسئول "خسرواني خانم"
جشنواره از دانشآموزان بازديد نحوه زمينه در پرورش
و نوجوان و كودك هزار مرتب 4 طور به روزانه":ميگويد
برپايي از قبل ميكنند ، بازديد جشنواره از آنان والدين
در.كرديم مكاتبه پرورش و آموزش مناطق تمامي با نمايشگاه
از زيادي عده و 9 مناطق 5 ، 14 ، 1 از مدت ، اين طول
مراجعه جشنواره به مدرسه اولياي همراه به دانشآموزان
در پرورش و آموزش منطقه 6 اينكه با متاسفانه ولي.كردند
از يك هيچ تاكنون گرفته ، قرار جشنواره محدوده
مكان اين به بازديد براي منطقه اين دانشآموزان
"!نيامدهاند
وجود صندلي و چوبي چهارپايه چند سالن ، از گوشهاي در
"حبيبي ابوطالب" ميزند ، قدم ميانسالي مرد سوتر آن.دارد
جشنواره كنار در":ميگويد جشنواره فيلم نمايش مسئول
فيلمهاي علاقهمند دانشآموزان براي مطبوعات ، و كتاب
نمايش را نوجوانان و كودكان فكري پرورش كانون كوتاه
.است بوده خوب حالا تا فيلمها نمايش از استقبال ميدهيم ،
ديدن سرگرم بچهها دارند دوست مربيان از برخي "ظاهرا
در ".است بقيه از شلوغتر ما غرفه هرحال به باشند ، فيلم
و كودك نشريات و مطبوعات كتاب ، عرضه غرفههاي كنار
به البته.ميشود ديده شمايل و شكل همان به نيز نوجوان
گروههاي مربيان و همراهان از اغلب كه بزرگسال عدهاي جز
يك هر البته و ميكند مراجعه كسي كمتر هستند ، دانشآموزي
جديد و گذشته تاريخ نشريات از انبوهي با آنان از
".بازميگردند
ميبريم لذت بچهها با ارتباط از
شيوه زمينه در شاپرك نشريه غرفه مسئول "كريميان خانم"
طريق از بچهها اغلب ":ميگويد نشريه با مخاطبان ارتباط
عرضه هم روزنامهفروشيها در و شدهاند آبونه مدرسه
پرورش و آموزش مناطق و مدارس طريق از ما البتهميشود
جشنواره از ارزيابي مورد در.ميكنيم توزيع را نشريه
ميكنم فكر ولي نزدهام ، سر ديگر غرفههاي به بگويم بايد
جشنوارهها در اغلب.است شده بيشتر غرفهها تعداد
و بچهها ديدن از حال اين بادارد وجود كمبودهايي
".ميبريم لذت آنها با ارتباط
بچهها ، " نشريه "ظاهرا نوجوان ، و كودك نشريات ميان در
كنار در نشريه اين.است زده جالبي ابتكار به دست "آقا گل
دادن دود مراسم تصوير و هاون آقا ، گل سماور غرفه طراحي
است ، گذاشته نمايش به بچهها براي هم را شاغلام سبيل
قرار كشك كاسه يك مخاطبان از پذيرايي براي البته
هم و است سائيدن براي هم غرفه مسئول قول به كه دادهاند
مشغول زن سه غرفهها ، ساير برخلاف !بچهها خوردن براي
نشريه از "بيگي خانم".بودند آقايي گل امور فتق و رتق
:ميگويد جشنواره از مخاطبان استقبال درباره كبود گنبد
ميكنم حس نبود ، گسترده چنان آن جشنواره از استقبال"
كاغذ مقاديري تا ميزنند پرسه غرفهها در بيهدف بچهها
دانشآموزان داريم تلاش ما حال اين با.بروند و كنند جمع
آشنا روزنامهخواني فرهنگ با نوعي به را مراجعهكننده
كنيم ، عمل موفق زمينه اين در توانستهايم چقدر حالكنيم
"!داد خواهد نشان آينده
واحد به نيز غرفهاي كانون ، فيلمهاي نمايش محل كنار در
كجاست؟ كلاغه" نمايش تابلوهاي.بود شده داده اختصاص نمايش
خودنمايي غرفه در "داره كاري هركسي" ،"برادر هفت" ،"
.نبود پرسشها پاسخگوي كسي مراجعه اول بار در.ميكرد
مسئولان از يكي مدتي ، از بعد ولي!داره كاري هركسي "ظاهرا
كتابهاي مورد در نمايش زمينهاجراي در غرفه ، اطلاعاتي
فكري پرورش كانون ايشان ، گفته به داد ، ما به را كانون
جشنواره برگزاري طول در بود علاقهمند نوجوانان و كودكان
كتابهاي از بخشهايي نمايش اجراي با مطبوعات ، و كتاب
به را مخاطبان و دانشآموزان داستاني ، شده چاپ
.كند تشويق كتابخواني
خلاقيت ايستگاه
ايجاد مطبوعات ، و كتاب نمايشگاه متنوع بخشهاي از يكي
و شعر قصه ، خبر ، مقاله ، گزارش ، زمينه در آموزشي غرفههاي
داده اختصاص را ميزي خود فراخور به يك هر كه بود مصاحبه
خود استعداد و ذوق براساس مخاطبان غرفهها ، اين در.بود
و ادبي عرصههاي در را خود توانايي ششگانه ، رشتههاي در
.ميگرفتند جايزه كار ، تناسب به و ميزدند محك هنري
آموزشي ايستگاههاي از مخاطبان استقبال درباره "حري آقاي"
بچهها ، از كدام هر:ميگويد مطبوعات و كتاب جشنواره
تمام خلاقانه شيوه با را تمام نيمه داستان يك اغلب
جايزه مجله و كتاب موفق ، نمونههاي براي آنگاه.ميكنند
تا ميكنيم مكاتبه آنان با آتي مراحل در سپس.ميدهيم
.بدهيم پرورش را آنان استعدادهاي بلكه
از بيش خانمها دختر جشنوارهها ، برپايي طول در تاكنون
مدارس در معلمان اگر كردهاند ، استقبال افراد ساير
اين از بهتر وضعيت بدهند ، بها بچهها نوشتن به مقداري
علاقهمند افراد از برخي تا متاسفانه !بود خواهد
همراه ، حوصله كم آدمهاي دهند انجام خلاقه كار ميخواستند
در است اميد.ميكردند خارج جشنواره فضاي از را آنان
با و دلسوز آدمهاي آموزشي مسئولان آتي جشنوارههاي
!بفرستند جشنواره به بچهها همراه را حوصلهاي
،"بچهها دوست -طاهباز سيروس" ياد به سالن ، از گوشهاي در
ولي كردهاند ، تزئين او مكتوب آثار با را غرفهاي
و فعاليتها زمينه در وافي و كافي اطلاعات متاسفانه
.نميخورد چشم به او اقدامات
نمايشگاه از مربيان همراه به و شدهاند صف به بچهها
و نشريه كتاب ، آنان كوچك دستان ميان در ميشوند ، خارج
عطش از هنوز جستجوگرشان چهرههاي.ميشود ديده تنقلات
گوش به مربي صداي حال اين با نشدهاند ، سيراب پرسش
اتوبوسها بشيد ، صف به سريعتر بچهها":ميرسد
"!آمادهاند
!بزرگها مادر قصه هم ، قصه
انتظار قصهگويي ساكت ، و آرام فضايي در سالن ، انتهاي در
بزرگ مادر كرسي از نمايي و صندلي چند.ميكشد را بچهها
قصهگوي "دشتي خانم".است ساخته صميميتر را فضا قصهگو ،
چنين طرح زمينه در نوجوانان و كودكان فكري پرورش كانون
كتابها مختلف ، بخشهاي در كه اين با ":ميگويد غرفهاي
اين با ولي ميكنند ، ارائه بچهها به نمايشي صورت به را
سعي ما.دارد ديگر هوايي و حال "قصهگويي غرفه" حال
اين بزرگها ، مادر قصهگويي عيني فضاي براساس داريم
با قصهها.كنيم بيان علاقهمندان براي را داستانها
از يكي اغلب.است متفاوت مراجعان ، سني گروه به توجه
به را آنها و ميرود مراجعهكنندگان جمع به مربيان ،
خوب خيلي استقبال خوشبختانه.ميكند دعوت قصهها شنيدن
برخي ،"طاهباز سيروس" درگذشت سالگرد مناسبت بهاست بوده
صدا لحن با داريم سعي ما ميكنيم ، بيان را او قصههاي از
سالن ".كنيم تشويق قصهخواني به را آنان كار ، توانايي و
غرفهداران است ، شده خالي بچهها صميمي و گرم حضور از
مربيان از يكي صداي ميكنند ، چاق نفسي نشريه و كتاب
جا بچهها ، آهايميشود شنيده دورها آن از همچنان
!نمانيد
ميسپاريم ، اهلش به را كودك و كتاب جشنواره از ارزيابي
و كودك مطبوعات جشنواره داوران هيات بيانيه به تنها ولي
:ميكنيم بسنده نوجوان
قابل كمي رشد از اخير ، سالهاي در نوجوان و كودك مطبوعات"
تولد شاهد اخير ، سالهاي در ما و بوده برخوردار ملاحظهاي
كودك مطبوعات جشنواره برگزاري و بودهايم تازهاي نشريات
اما است كمي رشد اين بر آشكار دليل خود نيز ، نوجوان و
از ما نشريات كه بگوييم بايد پيش ، سال همچون متاسفانه ،
هيچگونه و هستند زدن جا در حال در همچنان كيفي ، نظر
كه هم هنوز و نميخورد چشم به آنها در دگرگوني و پيشرفت
نوجوان و كودك نشريات بين در رقابتي هيچگونه است ، هنوز
"!نميشود ديده
پاياني نكته
روزنامه يك انتشار ايراني نوجوان و كودك ميليون براي 20
بايد.نباشد قياس قابل شاخصي هيچ با شايد نشريه و 14
و كودكان كتابهاي انتشار نظر از هنوز كه بپذيريم
عقب هم منطقهاي سطح نظر از نشريات ، و نوجوانان
در نشريه هزار يك از بيش كه جامعهاي در ماندهايم ،
سوم يك حق ميشود ، توزيع و چاپ بزرگسالان مختلف عرصههاي
!نيست نشريه تعداد اين آن جمعيت
كودكان به دادن اهميت و جشنوارهها اين گسترش حال هر به
فرهنگ ترويج براي موءثري عامل ميتواند نوجوانان ، و
كيفي ، رشد براي گام اولين شايد باشد ، جامعه در مطالعه
برآن ، علاوه.است هم از مطبوعات و كتاب جشنواره تفكيك
آموزشي قدرتمند نهادهاي از يكي كه پذيرفت ميتوان چگونه
بگذرد ، جشنوارهها اين برپايي كنار از سادگي به جامعه در
.كنيم عمل اين از بهتر آينده در است اميد هرحال به
مناسبت به پرورش و آموزش وزارت بيانيه
دانشآموز روز و آبان 13
يادآور آبان ، سيزدهم الله يوم :فرهنگي علمي گروه
كننده تعيين و عظيم قشري سياسي مشاركت حماسه خاطره
.است آن بالندگي و رشد و اسلامي انقلاب پيروزي روند در
امام تبعيد:مهم واقعه سه يادماندني ، به روز اين در
رژيم توسط دانشآموزان وحشيانه كشتار ،(ره)خميني
نشانه به آمريكا جاسوسي لانه تسخير و پهلوي منحوس
كشور داخلي جريانات در دخالت و استثمار به اعتراض
.پيوست بهوقوع بزرگ شيطان اين توسط
به دانشآموز ، روز گراميداشت ضمن پرورش ، و آموزش وزارت
فرهنگي جامعه و دانشآموزان تمامي ميرساند اطلاع
در گسترده شركت با جامعه اقشار ساير با همدوش كشور ،
اعلام با همراه و آبان سيزدهم به مربوط راهپيماييهاي
فريب كه ميشوند يادآور جهاني ، استكبار از انزجار
آمريكا دولتمردان سياستهاي فريبنده ظاهر و دسيسهها
مقام فرامين و رهنمودها از الهام با و خورد نخواهند را
پاي جور و ظلم مظاهر با دشمني بر همچنان رهبري ، معظم
.ميفشارند
و ايمني" مانور كشور دبيرستانهاي
ميكنند برگزار "زلزله
به كه كرد اعلام پرورش و آموزش وزارت:فرهنگي علمي گروه
برابر در آسيبپذيري از پيشگيري و آمادگي حفظ منظور
در آذرماه هشتم "زلزله و ايمني" مانور زمينلرزه ،
برگزار كشور سراسر پيشدانشگاهي مراكز و دبيرستانها
.ميشود
مانور اين پرورش ، و آموزش وزارت عمومي روابط گزارش به
اول ، مرحله در كه شد خواهد انجام مرحله دو در
محلهاي در راديو ، از آژير صداي شنيدن با دانشآموزان
.ميگيرند پناه آموختند ، قبل از كه امني
اتمام از پس دانشآموزان مانور ، اين دوم مرحله در
خارج آرامي به گرفتند ، پناه كه امني محلهاي از آژير ،
ساختمان از خارج باز فضاي به امكان صورت در شده ،
.رفت خواهند
آمادگي و زمينلرزه پديده با دانشآموزان آشنايي
ايمني ، نكات با آشنايي طبيعي ، حادثه اين برابر در آنها
زلزله ، وقوع هنگام به ايمني اقدامات علمي يادگيري
در پناهگيري براي جامعه آيندهسازان در مهارت ايجاد
دسترسي قابل مكان مناسبترين و زمان كوتاهترين
از آن ، تلفات از پيشگيري و مدرسه در زلزله وقوع هنگام
زلزله و ايمني مانور.شد اعلام مانور اين مهم اهداف
زلزله ، مهندسي و زلزلهشناسي بينالمللي پژوهشگاه را
بسيج سازمان پرورش ، و آموزش وزارت همكاري با
ايران اسلامي جمهوري سيماي و صدا سازمان و دانشآموزي
.ميكند برگزار
كشور برگزيده دانشآموزان ادبي همايش
ميشود برگزار
گرامي پيامبر مبعث با همزمان :علميفرهنگي گروه
با كشور برگزيده دانشآموزان ادبي همايش ،(ص)اسلام
قم در جاري آبانماه تا 16 مبعث ، 14 از نوري عنوان
.ميشود برگزار
همايش ، اين در پرورشي ، معاونت عمومي روابط بهگزارش
امور نويسندگان و شعرا كانون عضو پسر دانشآموز 300
.كرد خواهند عرضه را خود آثار تربيتي ،
در ادبي ، نشست اين در شركتكننده دانشآموزان
خود ادبي دستاوردهاي داستاننويسي ، و رشتههايشعر
بيت اهل و (ص)اسلام گرامي پيامبر رسالت زمينه در را
دين و الهي ارزشهاي تداوم و حفظ در (ع)طهارت و عصمت
احياي در (ره)خميني امام حضرت نقش همچنين و اسلام مبين
ارائه ايران ، اسلامي شكوهمند پيروزي و محمدي ناب اسلام
كل اداره را مبعث از نوري دانشآموزي همايش.ميكنند
كل اداره همكاري با پرورشي معاونت هنري و فرهنگي امور
برگزار شهرستان اين در روز سه مدت به قم پرورش و آموزش
.ميكند
|