دارند سهمي زندگي از هم آنها
با رفتار نحوه و استثنايي كودكان مورد در نو كاوشي
آنها
از بخشي معلول ، و ذهني عقبمانده كودكان :اشاره
اين در.ميدهند تشكيل را جامعهاي هر واقعيتهاي
جامعه و دارند زندگي از سهمي نيز آنها كه نيست ترديدي
از قبيل اين برخورداري براي را مناسب بستر بايد
اكنون.كند آماده درخور رفاه و زندگي از خود همنوعان
ذهني ، و جسمي از اعم معلول كودكان با رفتار چگونگي
را خانوادههايي دلمشغوليهاي و مشكلات از مهمي بخش
توجه با.دارند معلول فرزند دو يا يك كه ميدهد تشكيل
خصوص در جهان كشورهاي تمامي در كه واقعيت اين به
نيز معلول كودكان با رفتار شيوههاي و مراقبت نحوه
اين اندوختن در و است شده حاصل گرانقدري تجربههاي
رشتههاي در متخصص و پژوهشگر ، هزاران تجربهها ،
نقش روانشناسي جامعهشناسي ، پزشكي ، گوناگون
جهان كشور دهها در تلاشها اين نيز اكنون و داشتهاند
نيز ، ما كشور در.دارد ادامه علمي سطوح عاليترين در
و تحولات تابع معلول ، كودكان از مراقبت روشهاي
آمده بدست زمينه اين در تاكنون كه بوده دستاوردهايي
و جامعه در كودكان اين پذيرش اصلي ، بحث اما.است
و شخصيت شكوفايي و رشد براي لازم زمينه ايجاد
تشكيل را گزارش اين موضوع كه آنهاست استعدادهاي
.ميدهند
حد از پايينتر جهاني ، شده پذيرفته تعريف براساس
رفتار با همراه معنيدار حد در ذهن كنش بودن معمول
ماندگي عقب را ميشود عارض رشد روند در كه سازشي
عوامل اثر بر بدني -ذهني معلوليتهاي.گويند ذهني
...و طبيعي حوادث مادرزادي ، و ارثي كروموزومي ، ژنتيكي ،
در و هوشي بهره بودن پايين منجربه و شده ايجاد
.ميگردد كودكان در بدني و جسمي نتيجهناتوانائيهايي
زيست ، محيط آلودگي جمله از گوناگون دلايل به امروزه
جامعهاي هر در...و فاميلي نشده كنترل ازدواجهاي
جسمي و ذهني معلولين نحوي به را نوزادان از درصد حدود 3
با نحوي به كدام هر متولدين اين.ميدهند تشكيل
بطور غيره و رت منگوليسم ، مغزي ، فلج بيماريهاي
و خود براي را ويژهاي مشكلات و بوده درگير ناخودآگاه
به متاسفانه ميكنند ، ايجاد خانواده افراد ساير
براي جامعه ، و مردم به اطلاعرساني و آگاهي عدم دليل
بيشتر اجتماع در كودكان اينگونه با برخورد نحوه
در آنها حضور و بوده پنهان خانهها كنج در مبتلايان
براي زيادي مشكلات بروز باعث اجتماع
.ميشود خانوادههايشان
با جهان پيشرفته كشورهاي از بسياري منظوردر اين براي
و آموزشي برنامههاي طريق از يكپارچهسازي طرح
مدارس به استثنايي مدارس از كودكان جابجايي تربيتي ،
-ذهني معلول كودكان تواناييهاي سطح بردن بالا عادي
و رفتار براي جامعه به اطلاعرساني با همراه بدني
است ، شده انجام كودكان اينگونه با مردم مناسب برخورد
حقوق از جامعه در عادي افراد ساير مثل هم آنها تا
در شغلي مهارتهاي كسب تحصيل ، تردد ، ادامه يا آمد و رفت
مردم البته.شوند بهرهمند استعدادشان و توانايي حد
دلسوزانه ، ترحمآميز ، رفتار هرگونه از كه بدانند بايد
اين به نسبت تمسخر با همراه يا تحقيرآميز شفقتبار ،
گرفتن پيش در با و نمايند خودداري والدينشان و كودكان
صبوري بردباري ، مهرباني ، محبت ، با همراه درست رفتار
منطقي ، طبيعي ، برخوردي و رفتار آنها به نسبت گذشت و
روانشناسي شده تعريف لحاظ به مهربان و واقعگرايانه
را بدني -ذهني معلوليتهاي واقعيت تا باشند ، داشته آن ،
كودكان با همگام و بدانيم ، پذيرفته پديده يك براساس
سياستگذاران و آموزشدهندگان جامعه ، والدين ، معلول ،
همچنين و كودكان اين درمان و پيشگيري تشخيص ، جهت در
طريق از معلول كودكان ديگر آمدن بدنيا از جلوگيري
.كنيم اقدام روانشناسي و پزشكي ژنتيكي ، مشاورههاي
زمينه اين در پيشرفت براي كه داشت توجه بايد البته
زمينه در كه كشورهايي ساله چندين تجربه از بايد
و وسيع مشاركت طريق از بيماران خاص انجمنهاي ايجاد
و فرهنگ براساس بودهاند ، فعال مردم جانبه همه
حضور شاهد تا كنيم استفاده كشور در موجود امكانات
و تحصيلي شغلي ، فرهنگي ، اجتماعي ، مراكز در كودكان اين
.باشيم غيره
و مغز ژنتيك ، متخصصان از شماري با منظور اين براي
درمان گفتار مشاوران ، روانشناسان ، كودكان ، اعصاب
ذهنيت تا نشستهايم گفتگو به معلولين خانوادههاي و
اجتماع به كودكان اين بهتر ورود براي را جامعه
.كنيم روشنتر
عوامل درخصوص ژنتيك علوم متخصص فرهود ، داريوش دكتر
كودكان بدني -ذهني عقبماندگيهاي وارثي ژنتيكي
را ذهني تواناييهاي ازلحاظ كمبود هرگونه:ميگويد
علتهاي ميتواند كه ميگويند ذهني عقبماندگي
عوامل علتها ، اين از باشد ، يكي داشته گوناگوني
با هوشي بهره نظر از ذهني معلولان.است ژنتيكي
طبقهبندي گوناگوني درجات به گوناگون استانداردهاي
درجات داراي صد زير هوشي بهره كلي بهطور.ميشوند
تربيتپذير آموزشپذير ، مرز از عقبماندگي از مختلف
آموزش سازمان ترتيب به كه است پناهگاهي تا
مراقبت و مسئوليت بهزيستي سازمان و كشور استثنايي
.برعهدهدارند را كودكان اين از
بروز باعث كه ژنتيكي عوامل علاوهبر فرهود دكتر
بهشرح را عوامل باقي ميشود ، بدني -ذهني عقبماندگي
:ميكند معرفي زير
در 3 بويژه حاملگي دوران در كه اختلالاتي و عوامل -
بيماري هرگونه مانند ميآيند ، پيش بارداري اول ماهه
يا ويروسي بيماريهاي شود ، بويژه مبتلا آن به مادر كه
راديولوژي ، ازقبيل درماني يا تشخيصي خدمات برخي
بهصورت ميتوانند جراحي و دارودرماني پرتودرماني ،
آن به كه بگذارند تاثير جنين روي بر مستقيم
.ميگويند جنين ناهنجاريهاي
.دارند وجود زايمان يا تولد لحظه در كه عواملي -
طولاني و سخت زايمانهاي مغز ، به خون نرسيدن:مانند
در (..و فورسپس) ويژه روشهاي استفادهاز ضربه ، و
.زايمان
.است آسيبپذير بسيار نوزادي اوليه دوران در نوزاد -
به منجر كه) تب:قبيل از وقايع و اتفاقات تمام زيرا
طولاني استفراغهاي و اسهال زردي ، ،(ميشود تشنج
عفوني بيماريهاي هرگونه همچنين و سوءتغذيه با همراه
منجر كه باشند دربرداشته را عواقبي ميتوانند ديگر ،
.شوند كودك در جسمي يا ذهني عقبماندگي به
تشخيص نحوه *
توسط حاملگي دوران در باليني تشخيص نوع هر
زمان موءثرترين و مهمترين.ميگيرد صورت متخصصزنان
حاملگي اول ماه سه جسمي و ذهني معلوليتهاي تشخيص
را آسيبپذيري بيشترين دوره اين در جنين زيرا.است
بيماريهاي و هورموني اختلالات از بسياري و داراست
منجر جنين سقط به كه تراتوژني عوامل نيز و ويروسي
كه است اينجا در.ميكند بروز دوره اين در ميشود
را باردار مادر مشكلي ، هر مشاهده با زنان متخصصان
و گفتگو با تا كنند معرفي ژنتيك متخصصان به بايد
در را نوزاد تولد از پيش مساله بودن حساس مشاوره ،
.كنند مشخص مادر و پدر براي جنيني مرحله
به ميتواند (جنين به آسيبرسان عوامل) تراتوژن عوامل
اول ماهه در 3 بويژه جنيني ، مرحله سه در جنين ، زندگي
.برسانند آسيب
جنيني ، دوران در عقبماندگيها ژنتيكي تشخيص البته
..و تكژني بيماريهاي و كروموزومي بيماريهاي بهصورت
.ميگيرد صورت.
سن رفتن بالا علت به "كروموزومي بيماريهاي در"
با است معروف خطر سن به كه (سال از 32 بيش) مادر
داون سندرم مانند كروموزومي اختلالات احتمال
كه جوان ، هرچند مادران ، همچنين.است همراه (منگوليسم)
در بيماري تشخيص هستند ، منگول فرزند سابقه داراي
.ميكند ضروري و مهم بسيار را بارداري زمان
يك روي ژن يك فقط است كافي "تكژني بيماري در "
مختل آنرا عملكرد كه باشد نقص نوع يك داراي كروموزوم
قرار كروموزوم كدام روي ژن آن اينكه برحسب و كند
ميآورد ، بهوجود را آن اختصاصي سندرم باشد داشته
هموفيلي ، بيماريهاي به منجر كه ژنهايي نقص مانند
انواع يا و دوشن ماهيچهاي و عضلاني بيماريهاي
.ميشود نوزادان متابوليكي بيماريهاي
و روشها از ژنتيكي بيماريهاي تشخيص براي
از يكي.كرد استفاده ميتوان گوناگوني آزمايشهاي
21-هفتههاي 15 در (آمنيون مايع گرفتن) روشها اين
از بسياري از ميتوان آن كمك به كه ميباشد حاملگي
(غيره و تالاسمي) ژنتيكي نقصهاي كروموزومي ، اختلالات
.آگاهشد جنين سلامت بالاخره و
تولد از پس *
تنها روز دو الي يك از بعد نوزاد تولد از پس دوران در
معاينات بعداز اطفال متخصص پزشك سوي از كه مجوزي با
را بيمارستان از خروج اجازه ميشود ، صادر لازم
و زردي ازقبيل عوارضي نوزاد در اگر اما.ميكند پيدا
.گيرد قرار مراقبت تحت روزي چند بايد شد ، ديده غيره
رئيس كودكان ، اعصاب و مغز متخصص غفراني دكتر
بدني -ذهني معلوليتهاي مورد در مفيد ، بيمارستان
پديده يك كودكان بدني -ذهني معلوليتهاي:ميگويد
افكار نمودن آگاه و تشخيص به موظف ما كه است واقعي
معلول نوزادان آمدن بهدنيا از جلوگيري براي عمومي
بررسي با و ميباشيم ژنتيكي مشاورههاي ازطريق
نوزاد يك كه مادراني در اوليه زايمانهاي سابقه
در آزمايشهايي انجام با و داشته (مونگل) معلول
تشخيص را آن ميتوانيم حاملگي هفتگي تا 20 دوران 16
ايران در حاملگي ماهگي دوران 4 از قبل تا سپس و داده
آن تا معلول سقطجنين تقليد ، مراجع از بااجازه و
تولد ، بههنگام نوزاد اگر اما.دهيم انجام زمان
اوليه معاينات زمان در كودكان متخصص دكتر تشخيص با
دچار زردي و زايمان خفگي دليل به دربيمارستان ،
اخلاقي معيارهاي به توجه با شود ، جسمي -معلوليتذهني
و كشورهاياروپايي از بسياري كه پزشكي علم در
حيات قطع اجازه ما پذيرفتهاند ، را آن نيز امريكايي
غيرانساني عملي آنرا و نداشته را زنده موجود يك از
.ميكنيم تلقي
دارد ادامه
|