نوجوان و كودك كتاب
مخاطبان؟ يا بازار نياز
و كودك مطبوعات و كتاب جشنواره نتايج به ديگر نگاهي
نوجوان
اثر پديدآوردن در كودك كتاب كار سادهانگاري *
است بازار اين نابساماني ديگر عامل نيز
درآمد پيش
مورد كتاب تامين ايران ، در جمعيت سني هرم به توجه با
.است يافته ويژهاي اهميت نوجوانان و كودكان نياز
آگاهيهاي و اطلاعات از بخشي ما نوجوانان و كودكان
به ميآورند بدست كتاب طريق از را خود نياز مورد
و رشد در مهمي نقش سني دوره اين در ادبيات دليل همين
با ديگر سوي از.دارد نوجوانان و كودكان بالندگي
سني ، دوره اين كتابهاي محتواي كه واقعيت اين به توجه
در دارد ، مخاطبان نياز و ذائقه در عمدهاي تاثير
محتواي و مطالب ميشود ، سعي جهان ، كشورهاي بيشتر
اين به بخشي آگاهي ضمن نوجوانان و كودكان كتابهاي
رواني و عاطفي نيازهاي تامين در آيندهساز ، قشر
و كودكان كتاب بازار در.باشد موءثر نيز آنها
از توجهي قابل بخش حاضر حال در ايران نوجوانان
كنار در ميدهند ، تشكيل سطحي و تفنني مطالب را آثار
حالي در.است كمتر كننده آگاه مطالب سهم آثار اين
نوجوانان و كودكان نيازهاي ارتباطات ، عصر در كه
ويژهاي حساسيت از و است متفاوت پيشين ادوار با
دستاوردهاي شماره ، اين گزارش در.ميباشد برخوردار
و كودكان مطبوعات و كتاب نمايشگاه تازهترين
.است شده بررسي نوجوانان
كوران درمعرض ما نوجوانان و كودكان درحاليكه
را پرسش هزاران است ممكن كه دارند قرار جديدي اطلاعات
را مطالعه نتوانستهايم هنوز آورند پديد آنها ذهن در
به پرسشها اين پاسخ يافتن مناسب راه بهعنوان
.كنيم معرفي نوجوانان و كودكان
كه شده انجام زمينه اين در فراواني اقدامات تاكنون
و كودك مطبوعات و كتاب سالانه جشنوارههاي برگزاري
در را چشمگيري موفقيت هنوز اما است ، جمله آن از نوجوان
.نبودهايم شاهد زمينه اين
امسال نوجوان و كودك مطبوعات و كتاب جشنواره
استقبال عدم علت به طرف يك از كه شد برگزار درحالي
ديگر طرف از و نگرفت قرار توجه مورد چندان خانوادهها
فن اين استادان و دستاندركاران بررسيهاي نتايج
پديدآورندگان عقب روبه گاهي و درجا حركت بيانگر
.بود آثار
زندگي دوران اين حساسيت و اهميت به روز هر درحاليكه
همچون ميشود اشاره نوجواني و كودكي يعني انسان
(مطبوعات و كتاب) هم زمينه اين در موارد ساير
آنطور يا شدهاند ديده كمتر سني گروه اين موردنياز ،
شده ارائه آثار.نگرفتهاند قرار توجه مورد بايد كه
مطبوعات جشنواره چهارمين و كتاب جشنواره هشتمين در
واقعيت اين بيانگر شد برگزار تهران در آبانماه كه
كه آنطور نوجوان و كودك ادبيات دستاندركاران كه است
آنها دنياي به خود مخاطبان شناخت براي است لازم
درحاليكه.نكردهاند نزديك را خود حتي و نگذاشته قدم
دكمه يك فشار با تنها ميتواند عصر اين نوجوان و كودك
بخصوص و تلويزيون راديو ، طريق از پيچ يك پيچاندن يا
دست اجتماعي و علمي اطلاعات جديدترين به اينترنت شبكه
در را تفكر اين مناسب علمي كتابهاي كمبود.يابد
نشر دستاندركاران و نويسندگان كه ميكند بيدار ذهن
چندان كه ميفرستند بازار به را كتابهايي هنوز ما
پرسيد بايد و نميخورد امروز نوجوان و كودك درد به
انديشه و فكر بالندگي و رشد از دوستان اين آيا
غافلند؟ امروز فرزندان
از بازديدكننده نوجوانان از يكي نوبخت صمد
در نااميدانه مطبوعات و كتاب امسال نمايشگاه
:ميگويد ما گزارشگر با گفتوگو
يا ميشود چاپ كتاب كودكان براي يا هميشه"
، كتابها اين بين از تا بگرديم بايد ما.بزرگسالان
پيدا ميخورد دردمان به كه را علاقهاي مورد كتاب
من.شدهايم فراموش ما همسنهاي و ما انگار.كنيم
مورد كتابهاي بتوانم اينجا در حداقل ميكردم فكر
مطابق است بهتر من نظر به.كنم پيدا را علاقهام
آنها از حداقل.شود چاپ كتاب نوجوانان نيازهاي
نوجوانان كه بيايد پيش امكاني يا شود نظرسنجي
درميان نويسندگان با را خودشان نيازهاي بتوانند
بازار به كتاب ما نياز مطابق هم آنها تا بگذارند
حداقل كه است اين جشنواره اين نكته تنها.بفرستند
نويسندهها و ناشران با را نيازهايمان ميتوانيم
ما حرفهاي به چقدر آنها نميدانم ولي بگذاريم درميان
."ميكنند گوش
و كودك كتاب بازار در ديگر تاملبرانگيز نكته
كه ميكنيم زندگي كشوري در ما.است ترجمه رونق نوجوان
نكته از كه است غني و ريشهدار تمدن و فرهنگ يك داراي
ايراني نوجوان و كودك به آموزش براي ميتوان آن نكته
داستانها ترجمه به آوردن روي كنار دركرد استفاده
كتابهاي غني ، فرهنگ اين از بهرهگيري با ميتوان
كرد توليد را نوجوانان و كودكان نياز مورد و مناسب
داستاني كتابهاي با دررابطه بخصوص نكته اين و
علمي كتب زمينه در البتهميباشد تامل قابل بسيار
از خارجي ، آثار از مناسب بهرهگيري آموزشي و
.ميباشد برخوردار ويژهاي اهميت
و كودكان نمايشي متون و آثار آورندگان پديد از يكي
به ما كاش اي":ميگويد رابطه همين در نوجوانان
و داستان.كنيم نگاه روشنتر كمي كودك ادبيات
حتي و فرهنگ انتقال و آموزشي وسيله بهترين نمايش
او خواست و كودك نياز به توجه با اگر كه است تجربه
آشنا.دارد همراه به را مفيدي ، نتايج گيرد انجام
و ايراني اصيل قصههاي و كشور فرهنگ با كودك كردن
بسيار گام نمايش بهصورت قصهها اين بازنويسي
متاسفانه.است كودك دنياي به شدن نزديك براي مفيدي
و ميكنيم اكتفا معروف قصه چند به تنها ما
درميان درحاليكه ميدهيم رواج را دوبارهنويسي
كه دارند وجود بكري قصههاي هنوز ايراني قصههاي
كند راضي را نوجوان و كودك ادبيات دوستداران ميتواند
فولكلورهاي همان با حتي را بسياري آگاهيهاي و
".دهند انتقال فرداست سازنده كه امروز كودك به دلنشين
در نوجوان و كودك آثار ناشران و خالقان بيترديد
نيستند اثرگذار نوجوان و كودك كتاب مقوله ساماندهي
بهعنوان مربيان و والدين عملكرد نحوه بلكه
نوجوانان و كودكان تشويق در اثرگذاري عوامل اصليترين
نقش كتابخواني و كتاب با آنها آشنايي و مطالعه به
.دارند ويژهاي
و جسمي نيازهاي بر علاوه كنيم باور كه است آن وقت
دارند نيز ديگري روحي نيازهاي ما ، فرزندان مادي
خواستههاي تامين فكر به كه همانطور بنابراين
نيز آنها روح و فكر تغذيه فكر به هستيم آنها مادي
نميتوان جديد اطلاعات هجوم با امروز كه چرا باشيم ،
را آن و گرفت ناديده زندگي در را مطالعه و كتاب نقش
.كرد حذف فرزندان مايحتاج فهرست از
:ميگويد ابتدايي مدارس از يكي مربي
با نوجوانان و كودكان ارتباط بهظاهر امروزه"
نشريات.است شده نزديك بسيار كتاب و مطالعه
اما ميشود چاپ نوجوانان و كودكان براي گوناگوني
آنها چندتاي نشريه و كتاب همه اين بين از نيست معلوم
.ميگيرد قرار كودك يا نوجوان موردقبول "واقعا
نوجوان و كودك به چقدر مربيان و والدين ديگر ازطرف
پيدا را موردعلاقهاش نشريه يا كتاب كه ميكنند كمك
را مبلغي حاضرند ما مادران و پدران از چقدر.كند
به كمتر و بپردازند فرزندشان خوراك حتي و لباس براي
براي مناسب علمي كتاب يك يا قصه كتاب يك فكر
البته ميباشند ، آنها سني گروهي براساس فرزندشان
در كيفيت ازلحاظ كه آثاري ميان در كتاب انتخاب
فاصله كه است معضل يك خودش ندارند قرار بالايي سطح
".ميكند بيشتر و بيشتر را مطالعه با بچهها
اين بررسي و نقد نمايشگاههاي و جشنوارهها برگزاري
براي راهي ميتواند كودك ادبيات آثار قبيل
و تشويق و نوجوان و كودك نشر وضعيت به سامانبخشي
يك ايجاد همچنين و مخاطبان و نويسندگان ترغيب
حال درعين اما باشد دو اين بين دوجانبه رابطه
به رسيدن در حركت بخشيدن سرعت يا و تقويت در ميتوان
و مطالعه فرهنگ ارتقاء يعني نهايي هدف
آن از نوجوانان و كودكان نيازهاي برآوردهساختن
.كرد استفاده
و نويسنده شاهآبادي ارزيابي انگيزه ، همين بنابر
جويا را امسال مطبوعات و كتاب جشنواره اجرايي مدير
به نسبت امسال جشنواره كه ميرسد نظر به":ميشويم
براي اگرچه است داشته را كيفي جهش يك قبل سالهاي
مورد در مردم عموم به اطلاعرساني هدف با تبليغ
با قبل سالهاي به نسبت جشنواره دوره اين برگزاري
بخش در هم اما داشتيم ضعف كمي امكانات كمبود به توجه
بخش در هم و نوجوانان و كودكان به مربوط آثار ارائه
به نسبت را بهتري فعاليت جشنواره جنبي برنامههاي
آموزشي ميزهاي و سخنرانيها ميزگردها ، .داشتهايم قبل
و كودكان آثار پديدآورندگان و علاقهمندان براي
تئاتر ، فيلم ، نمايش مثل برنامههايي و نوجوانان
مطبوعات و كتاب نمايشگاه حاشيه در نمايش كتاب ،
هدف با عام مخاطبان درواقع و بازديدكنندگان براي
بازديدكننده نوجوانان و كودكان كردن علاقهمند
شده ارائه آثار كمي و كيفي ازنظر.است گرفته انجام
رشد كودك ادبيات كمي نظر از گفت بايد جشنواره اين در
تعداد افزايش كتابها ، انتشار آمار و داشته خوبي
اين...و مينويسند نوجوان و كودك براي كه نويسندگان
كودك مطبوعات مورد در البته كه ميدهد نشان را امر
ازلحاظ و نداشتهايم هم را كمي رشد اين حتي نوجوان و
رشد نوجوان و كودك ادبيات در كتابها و نشريات كيفي
رشد رفتن بالا ميرسد بهنظر و نداشتهاند را لازم
بوده بازار نياز به پاسخگويي براي فقط كارها كميت
".است
نوجوان سني گروه مخصوص آثار كمبود مورد در همچنين وي
نوجواني دوره كه همانطور":ميگويد نشر بازار در
هم نوجوان ادبيات متاسفانه است برزخ دوره يك مثل
نوجوان گاهي كتابها و نشريات در.است شده برزخ دچار
حرفها كه بالا سطح چنان گاهي و ميشود گرفته دستكم
نوجوانان آثار در را بزرگسالي دغدغههاي و
نوع و خواست به محدودي تعداد بين اين از.ميگنجانيم
بودن مشكل دليل به هم اين و ميدهد پاسخ آنها نگاه
از بعضيها ما نوجوانهاي.است نوجواني و نوجوان تعريف
فكر بچگانه هنوز بعضي و هستند بالا بسيار فكري نظر
بنابراين ;است مشكل وسط حد كردن پيدا و ميكنند
در من نظر به حال اين بااست مشكل هم اثر پديدآوردن
.است كودك ادبيات از بهتر ما وضع نوجوان ادبيات
ضعف نقاط كردن عنوان و بررسي و نقد جشنواره كار البته
قوت نقاط تقويت و ضعف نقاط رفع و است آثار قوت و
و كودكان آثار دوستداران و دستاندركاران برعهده
".است نوجوانان
كتاب نشر بازار به كلي نگاه يك از آنچه هرترتيب به
كتابهاي بازار رونق ميرسد ذهن به نوجوان و كودك
كتابها اينگونه.است كودكان براي كارتوني و سطحي
مفيد كتابهاي به نوجوانان و كودكان دستيابي امكان
بيشتر ناشران از و است گرفته آنها را سازنده و
كتاب كار سادهانگاري.ناشر تا است ساخته تاجر
اين نابساماني ديگر عامل نيز اثر پديدآوردن در كودك
كار تازه مترجمان و نويسندگان توسط كه است بازار
معرفي كودك كار به علاقهمند را خود ظاهر به كه
با ريشهاي بهطور آنكه ، بدون ميشود انجام ميكنند
بلكه باشند آشنا نوجوانان و كودكان دنياي و مسائل
و ترجمه قصهنويسي ، ميكنند فكر اينكه دليل به تنها
است آسانتر كودكان براي صفحهآرايي و تصويرسازي حتي
.ميآورند روي كار اين سمت به
و بزرگ دارند دنيايي اما كوچكند اگرچه كودكان
براي آماده و ميبينند خوب را همهچيز كه پيچيده
و باشند مي فراوان پرسشهاي پاسخ يافتن و يادگيري
ميان در را نيازهايشان و پاسخها اين چنانچه
علاقهمند مطالعه به هرگز نيابند كتابها و نوشتهها
از نيز را سرگرمي بعد حتي آنها براي كتاب و شد نخواهند
.داد خواهد دست
"صاحبي فهيمه"
|