وحيد هرمز زندهياد فقدان غم در
دانشگاه ;شويم آشنا ايران دانشگاههاي با
شد ساله
صنعت 70 و علم
اشكال يافتن براي جنوب قطب در كاوش
حيات اوليه
پرسشهاي به انقلاب معظم رهبر پاسخهاي
دانشجويان
2x 2
وحيد هرمز زندهياد فقدان غم در
معاديخواه عبدالمجيد
با بيريا و عاشقانه خدمت عمري از خسته وحيد ، هرمز
بدرود را زندگي ستايشانگيز و افتخارآفرين كارنامهاي
ياد آن از كه خستگي و است نستوه عاشق كه بگذريم.گفت
باري.نانوشتنيست آن راز و رمز كه ديگريست خستگي ميكنم
قلم ;كنم ياد علمي كتابپردازي پدر عنوان به او از اگر
كه - را كتابپردازي پيشگامان و نيالودهام گزافه به را
همسر ، از فراتر او.نبردهام ياد از - است اندك شمارشان
فقدانش غم و بود وابسته نشر دنياي به فاميل و فرزندان
چنان را كتابپردازي كاش.كتاب اهل دل بر گرانيست بار
تا ;ميشناختيم بهتر را او هنر و دانش كه مينهاديم ارج
!داشتيم يادگار به تجربهاش از را كتابپرداز نسلي امروز
ميراثيست است مانده برجاي او از چه آن همه ، اين با
شنبه 9/9/78 امروز 4.شناخته چندان نه چند هر گرانسنگ
ياد از را كارنامهاش و او هرگز كه آنان با همزانو
را يادش و مينشينيم سوك به - مسجدالرضا در - نميبرند
.ميداريم گرامي
دانشگاه ;شويم آشنا ايران دانشگاههاي با
شد صنعت 70ساله و علم
مركز و پژوهشكده ده ايرانداراي صنعت و علم دانشگاه
است تحقيقاتي
هزار مساحت 420 به زميني در ايران صنعت و علم دانشگاه
با و اداري و آموزشي فضاي مترمربع هزار شامل 168 مترمربع
تهران شرق شمال در سبز فضاي مترمربع هزار از 130 بيش
.است شده واقع
پژوهشي و آموزشي فعاليت و سابقه سال با 70 دانشگاه اين
صنعتيو دولتي ناممدرسه با را خود كار سال 1308 در
(سابق قوامالسلطنه)تير خيابان 30 در سرايعالي هنر سپس
كالج چهارراه به سپسكرد شروع آلمان و ايران مدرسه محل
به و يافت انتقال (اميركبير صنعتي دانشگاه كنوني محل)
و گرفت پي را خود آموزشي فعاليت فني عالي هنرسراي عنوان
داده انتقال (نارمك) كنوني محل به سال 1342 در بالاخره
نام تغيير ايران صنعت و علم دانشكده به بعد دهه يك و شد
و گسترش با و اسلامي انقلاب پيروزي با همزمان و يافت
وزارت سوي از آموزشي و علمي كارهاي كيفي و كمي تغييرات
صنعت و علم دانشگاه به سال 1357 در عالي ، آموزش و فرهنگ
.گرديد تبديل ايران
و مهندسي و فني رشتههاي اكثر در اكنون هم دانشگاه ، اين
دكتري و كارشناسيارشد كارشناسي ، مقطع سه در پايه علوم
بر 27 مشتمل دانشكده داراي 11 دانشگاه ، .ميپذيرد دانشجو
ارشد كارشناسي مقطع در گرايش كارشناسي ، 38 مقطع در گرايش
آموزشي واحد داراي 2 "ضمنا و دكتري مقطع در گرايش و 21
در اقدام دست در واحد و 1 بهشهر و اراك در فعال اقماري
داراي 3 وصنعت علم دانشگاه اين ، بر علاوهاست دماوند
و رجي خا زبانهاي اسلامي ، معارف و فرهنگ مستقل گروه
از گستردهاي امكانات داراي دانشگاه.است بدني تربيت
با دانشكدهها اقماري كتابخانه و 13 مركزي كتابخانه قبيل
مركز و انتشارات مركز كتاب ، جلد هزار بر 120 بالغ
و آموزشي كارگاه و آزمايشگاه از 170 بيش و كامپيوتر
و آموزشي فعاليتهاي جهت كه ميباشد تحقيقاتي آزمايشگاه
.است دانشجويان و اساتيد دسترس در پژوهشي
"بعضا كه است تحقيقاتي مركز و پژوهشكده داراي 10 دانشگاه
مركز:از عبارتند مراكز اين. است كمنظير خاورميانه در
زيست محيط و خورشيدي انرژي تحقيقات مركز سيمان ، تحقيقات
مواد تحقيقات مركز فيزيك ، تحقيقات مركز ،(سبز پژوهشكده)
مركز خودرو ، مكانيك پژوهشكده الكترونيك ، پژوهشكده نسوز ،
تحقيقات مركز كامپوزيت ، تحقيقات مركز معماري ، تحقيقات
.آلي شيمي تحقيقات مركز كربن ،
نفر به 5200 قريب دانشگاه ، اين دانشجو نفر تعداد 6785 از
و 1450 كارشناسي مقطع در (بهشهر و اراك واحد انضمام به)
دانشجويان انضمام به) ارشد كارشناسي مقطع در نفر
دكتري مقطع در نفر و 135 (معماري پيوسته ارشد كارشناسي
.دارند اشتغال تحقيق و تحصيل امر به
دانشيار ، نفر استاد ، 29 نفر از 14 دانشگاه علمي هيات كادر
كارشناس نفر و 50 مربي نفر استاديار ، 108 نفر 164
-مدعو) حقالتدريس علمي هيات اعضاياست شده تشكيل آموزشي
خدماتي و اداري و آموزشي كاركنان و نفرند 482(داخلي
.نفر 661
اقماري واحدهاي
در كارداني مقطع در سال 1367 از واحد اين:اراك واحد *
و ريختهگري مواد ، (صنعتي نقشهكشي) مكانيك هاي رشته
و كرد آغاز را خود فعاليت دانشجو پذيرش با ماشينافزار
و ساخت) مكانيك مهندسي رشته سه در مهرماه 1376 در همچنين
(نقشهبرداري) عمران مهندسي و صنعتي نقشهكشي ،(توليد
در دانشجو حدود 600 تاكنوناست پذيرفته دانشجو 120
حاضر حال در و شدهاند فارغالتحصيل مذكور رشتههاي
امكانات ساير.هستند تحصيل به مشغول دانشجو داراي 404
كتاب جلد شامل 4756 كتابخانه يك:از عبارتند واحد اين
دستگاه امكانات 28 با كامپيوتر مركز يك لاتين ، و فارسي
و ماشينافزار كارگاه دو به مجهز آن ، بر علاوه و PC
راهاندازي حال در نيز آزمايشگاه تعدادي.است جوش كارگاه
.گرفت خواهد قرار بهرهبرداري مورد زودي به كه است
رشتههاي در سال 1373 از دانشكده اين:بهشهر واحد *
(صنعتي توليد)صنايع مهندسي ،(نرمافزار) كامپيوتر مهندسي
آغاز را خود فعاليت دانشجو پذيرش 83 با كاربردي رياضي و
.كرد
تحصيل به مشغول دانشجو دانشكده 391 اين در حاضر ، حال در
.شدهاند فارغالتحصيل نفر تعداد 40 تاكنون كه هستند
جلد شامل 1828 كتابخانه يك داراي دانشكده اين ، بر علاوه
كامپيوتر مركز يك داراي نيز و است لاتين و فارسي كتاب
پنتيوم آنرا دستگاه كه 15 است كامپيوتر دستگاه شامل 40
شامل واحد اين آزمايشگاهي امكانات همچنين.ميدهد تشكيل
كامپيوتر ، معماري منطقي ، مدارهاي مدارهايالكترونيكي ،
الكتريكي مدارهاي و (و 2 1) پايه فيزيك ريزدارندهها ،
مرحله به سال 1378 اواخر تا "نهايتا آنها تمامي كه است
.رسيد خواهد بهرهبرداري
رسول حضرت ميلاد با همزمان واحد اين:دماوند واحد *
تيرماه تاريخ 10 در صادق جعفر امام حضرت و (ص)اكرم
دانشجو "رسما آينده ، سال مهرماه از و شد افتتاح سالجاري
.ميپذيرد
دانشگاه تاسيس بدو از مختلف مقاطع فارغالتحصيلان تعداد
تاكنون
مختلف سالهاي در دانشگاه اين فارغالتحصيلان كل تاكنون
اين بر علاوه.است رسيده نفر 40000"حدودا
پايان تا سال 1365 از ارشد كارشناسي فارغالتحصيلان
دكتراي فارغالتحصيلان و شده نفر حدود 1300 خرداد 1378
.است رسيده نفر به 25 نيز تخصصي
افتخارات و دانشگاه
باسابقهترين از يكي عنوان به ايران صنعت و علم دانشگاه
:است افتخاراتي داراي كشور پژوهشي علمي ، مراكز
و احياء راه در دانشجو و كارمند از اعم نفر ، 90"حدودا *
.آمدهاند نائل شهادت رفيع درجه به انقلاب از پاسداري
در (محمدباقرنيو مهندس)كشور مهندسي فارغالتحصيل اولين *
و برق مهندسي) ماشين رشته در دانشگاه اين از سال 1311
.شدهاند فارغالتحصيل (مكانيك
به نسبت مقاله ارائه تعداد نظر از اول رتبه عنوان كسب *
.سال 1374 در كشور دانشگاههاي ميان در علمي هيات اعضاي
توسعه جهت در تلاش براي كشور در نخست مقام به دستيابي *
.سال 1374 در تكميلي تحصيلات
توسط 11 جمهوري محترم رياست از لياقت نشان مدال دريافت *
مديريت در كه دانشگاه اين فارغالتحصيلان و اساتيد از تن
.فعالند كشور
به دانشگاه اين استادان تاليفات از تعدادي انتخاب *
.ايران اسلامي جمهوري "سال كتاب" عنوان
در 4 ايران دانشگاههاي تخصصي دكتراي مدرك اولين اعطاي *
و حمل و سازه ترابري ، و راه مهندسي مواد ، مهندسي گرايش
.نقل
داشتن لحاظ به كه الكترونيك پژوهشكده نخستين تاسيس *
.است كمنظير خاورميانه در MBE دستگاه
در خورشيدي ساختمان اولين از بهرهبرداري و راهاندازي *
منطقه در كه ارديبهشت 1377 ، در يونسكو ، همكاري با ايران
اين.بيهمتاست نوين و سنتي روشهاي تلفيق لحاظ به ما
زمينه در سبز پژوهشكده عنوان تحت حاضر حال در ساختمان ،
.ميكند فعاليت زيست محيط و انرژي
راهآهن مهندسي دانشكده در دانشجو پذيرش و راهاندازي *
.مهرماه 1377 در
اشكال يافتن براي جنوب قطب در كاوش
حيات اوليه
"جنوبگان بررسي بريتانيايي اداره" در مستقر دانشمندان
موضوعاند اين درباره بحث سرگرم ،(جنوب قطب سرزمينهاي)
زمين در را خلقت اسرار ژرفترين مطالعه طرح بايد آيا كه
نه؟ يا نمايند آغاز
در شده پنهان رازهاي كه عقيدهاند اين بر دانشمندان
در يخ كيلومتر زير 4 كه ،(Vostok) "وستوك" درياچه اعماق
باستاني حيات اشكال انواع ميتواند دارد ، قرار جنوبگان
به.سازد آشكار ما براي است ، نديده انسان هرگز كه را
نفوذ غيرقابل و گسترده جنوبگان سي ، .بي.بي تلويزيون گزارش
جنوبگان شرق يخ صفحات زير كيلومتر 4"وستوك" درياچهاست
تا است پيچيده كافي قدر به نقطه اين به رسيدن.دارد قرار
طرح اينكنيم حفاري را يخها زير عمق تا بخواهيم رسد چه
به جنوبگان سرزمين در تاكنون كه است چالشي پيچيدهترين
.است شده گرفته عهده
مرموز و ابهام از هالهاي":ميگويد انگليسي دانشمند يك
علوم به شبيه خيلي.است گرفته را طرح اين دور بودن ،
آن سنگي بستر و يخ درباره زيادي اطلاعات ما.است فضايي
و رمز درياچه خود امااست گرفته را درياچه دور كه داريم
گونههاي نوع چه نميدانيم مثال براي.است عظيمي راز
خواهد جالب بسيار ما براي "احتمالا.شناورند آن در حياتي
هماينك دانشمندان.باشيم شاهد را زيستي تنوع اين كه بود
شده كنده يخهاي از زمين ، گذشته درباره زيادي ميزان به
حيات جديد گونههاي از اما.آموختهاند وستوك ، درياچه از
".ندارند اطلاعي درياچه اين اعماق در واقع
پرسشهاي به انقلاب معظم رهبر پاسخهاي
دانشجويان
6
چيست؟ "خرداد دوم" اصلي پيام حضرتعالي ، نظر به *
روز در رهبري پيام در كه است همان "خرداد دوم" پيام*
يادآوري براي را آن از بخشهايي شد ، منتشر خرداد سوم
:ميآوريم
پاي در و خرداد دوم جمعه روز در كه پرشوري و زيبا صحنه"
.بود تاريخي حماسه يك "حقيقتا آفريديد ، راي صندوقهاي
خداوند ، كمك به ديگر بار يك شما سياسي هوشياري و آگاهي
اسلامي ايران از و كرد را خود كار مقتضي ، لحظه در درست
دنيا به آگاهي و ايمان از سرشار و مصمم نشاط ، با چهرهاي
و دشمنان توطئه برابر در را كشور بحمدالله و داد نشان
يك در شما شركت.كرد بيمه مدتها تا بدخواهان وسوسه
با جمهور ، رئيس انتخاب براي مسئولانه و سالم مسابقه
در كه ملاحظاتي بيشتر رعايت با و تمام انضباط و امنيت
و كمياب دنيا در بزرگ ، ملت يك ابعاد با عظيمي حركت چنين
به ما ملت كه كرد ثابت دشمن و دوست براي است ، كمنظير
در ،(عليهوآله صليالله)محمدي ناب اسلام به عمل بركت
و انسجام از نظامي ، جهاد صحنه مانند نيز سياسي جهاد صحنه
زهرآگين نفس و است برخوردار درست قاعده و نظم و ابتكار
صوري مردم ، كردن دلسرد قصد به پيش ماهها از كه دشمنان
همه در مختلف زبانهاي با را انتخابات نبودن جدي و بودن
تاثير كمترين او در ميكردند ، تكرار خود فرامرزي تبليغات
در عزيز ملت شما گسترده بسيار حضور با اكنون.ندارد را
رئيس به آراء قاطع اكثريت اختصاص با و الهي آزمايش اين
و موفق ديگر ، آزمايشي از اسلامي ايران مردم ، منتخب جمهور
درخشان تاريخ در تازهاي دوران و است آمده بيرون سرافراز
".است شده آغاز اسلامي جمهوري
و گوشه در خوشحالم ، مينويسم ، پرده بدون كه اين از *
بايد كه ميشنويم و ميبينيم پنهان ، و آشكار و كنار
حكومت و كنيم زندگي...و (ع)علي حضرت و اسلام صدر مانند
مجموعه در فراواني تناقضات ميبينيم ، آنچه ولي كنيم ،
است ، پهن زيلو كه ميبينيم را شما حسينيه كف:است حكومت
و شما به منسوب و وابسته موءسساتي در و آن وراي در ولي
پاشهاي و ريخت كه ميشود ملاحظه جاها از بسياري در خلاصه
آستان و مستضعفان بنياد قبيل از -ميگيرد صورت فراواني
برخورد آن با چگونه و ميبينيد چگونه را اينها -...و قدس
فرمود؟ خواهيد
با ولي است ، حرام و مذموم باشد ، جا هر در پاش و ريخت *
داشته دستگاهها مورد در قضاوت نبايد نيز معالفارق قياس
حضرت قدس آستان قبيل از متبركه اماكن اقتضاي.باشيم
مركزي كه (الثناء و عليهالافالتحيه)عليبنموسيالرضا
ادارات و ;است چيزي است ، مردم عامه خدمت در و عبادت براي
.ديگر چيز ديگر ، اداري مراكز و
به اسلام و دين هديه آزادي ، است ، استعداد ضد استبداد ، " *
با جالب ، و زيبا بسيار است سخناني غيره ، و "است انسان
در حضرتعالي و انقلاب و اسلام به كه علاقهاي و عشق همه
خوب حضرتعالي كه بگويم بايد متاسفانه اما مييابم ، خود
دقيق ، عبارتي به يا ميكنيد ، عمل بد اما ميزنيد ، حرف
نداند كه هست كسي چه كشور ، اين در.شود عمل بد ميگذاريد
براي منتظري آقاي كه شكنجههايي جايگاه و موقعيت و ارزش
يك صرف به اما است؟ چهقدر است ، كشيده انقلاب اين
اظهارنظر آن كه ميگذاريم اين بر را فرض -اظهارنظر
آيا -باشد بوده حضرتعالي مخالف و بوده غلط "كاملا
هرگاه كه شود رفتارهايي ايشان با كشور اين در بود سزاوار
شرم عرق گيرند ، قرار هم كنار در سخنان اين و عمل نحوه آن
از دور به آيا گردد؟ جاري آزادهاي انسان هر پيشاني بر
هم با را خويش كردارهاي و گفتارها نيست لازم تعارفات ،
از جوان نسل امروز اگر بنده ، نظر به كنيم؟ مقايسه
است دليل اين به فقط و فقط اين است ، گرفته فاصله روحانيت
بسيار حرف ، است ، شده ايجاد زيادي فاصله عمل و حرف بين كه
!كرامالكاتبين با حسابش عمل ، اما جالب ، و زيبا
امنيت عليه اقدام بلكه نبود ، اظهارنظر يك نامبرده كار*
تصميمگيري وي مورد در ملي امنيت عالي شوراي و بود كشور
مورخ 8/1/68 نامه از آشكار تخطي وي حركت بعلاوه ، و كرد ،
همه كه باشيد داشته توجه نيز نكته اين به.بود نيز امام
هيچ براي نميتواند موضوعي هيچ و مساويند قانون برابر در
نظام حفظ و كند ايجاد قانوني تعقيب از مصونيت فردي
كه توطئهاي به نميتوان و نيست تعارفبردار نيز اسلامي
آنها زبان و دست به و سادهنگر اشخاص طريق از زيرك دشمن
و ملت سرنوشت و كشور مصالح و بود بيتوجه ميكند ، دنبال
.گرفت ناديده را انقلاب
و گرفته صورت فراوان اغماضهاي مورد اين در حال ، عين در
صورت هم اين از بعد نزند ، لطمه ملي مصالح به كه جا آن تا
جوان نسل و روحانيت درباره شما قضاوت "ضمنا.گرفت خواهد
.است خاص موارد غيرعالمانه تعميم هم
رياضيات فراگيري در دانشآموزان موفقيت هاي"اگر"
موفقيتآميز صورت به ميتواند دانشآموز هر كه باورداريم
:بياموزد را رياضيات
.باشد رياضيات آموزش محور مسئله حل اگر -1
اصول يادسپاري به از بيش رياضيات درباره استدلال اگر -2
عمليات و مفاهيم درك در دانشآموزان به فرمولها ، و
.شود پذيرفته رياضياتي
جغرافي ، علوم ، ) درسي موضوعات ديگر با رياضيات اگر -3
داده ارتباط كودكان روزانه تجربههاي يا ،(...و تاريخ
.شود
از شبكهاي و انديشيدن براي شيوهاي رياضيات اگر -4
.گردد تلقي هم به مرتبط باورهاي و مفاهيم
پرورش و رشد و توسعه براي توانمند محملي رياضيات اگر -5
تصميمگيري توانمنديهاي و خلاق ، تفكر انتقادي ، تفكر
.شود آورده نظر در دانشآموزان
مثابه به فراشناختي ، و شناختي يادگيري راهبردهاي اگر -6
پديدآوري و مسئله حل براي يافتهاي سازمان رويكردهاي
.گردد تلقي اهميت حايز "تفكر بر مبتني فرايند"
مورد مسايل موفقيت حل براي كردن محاسبه توانايي اگر -7
.گيرد قرار تاكيد
با و پرداخته ، يادگيري به فعالي محيط در كودكان اگر -8
.كنند تلاش يادگيري براي يكديگر
و تفكر چگونگي دانشآموزان ، فراگرفتههاي سنجش در اگر -9
.باشد توجه مورد نظر مورد دانش كسب نحوه
از استفاده با فراگيرندگان كه آموزشي مواد اگر -10
آنان آينده موفقيت و نگرش در ميرسند ، موفقيت به آنها
.باشد گذار اثر
آقازاده محرم
منطقه 2 در رياضي بزرگ آزمون برگزاري
شهر پرورش و آموزش منطقه 2 رياضيات ، جهاني سال مناسبت به
براي رياضي بزرگ آزمون برگزاري به اقدام تهران ،
.است كرده منطقه اين راهنمايي دوره دانشآموزان
آزمون اين پرورش ، و آموزش منطقه 2 عمومي روابط گزارش به
و دانشآموزان ميان سالم رقابت ايجاد هدف با رياضي ،
مستعد دانشآموزان علمي ارتقاي و رشد جهت برنامهريزي
با و امتحاني حوزه نه در ماه آبان جمعه 21 روز رياضي ،
.شد برگزار شرايط واجد دانشآموز و 500 هزار حدود 10 شركت
|