خوانندگان به همشهري گزارش
روزنامه مرتضوي قاضي حكم با امروز از
شد تعطيل هفته دو مدت به آريا
"!نرو مامان"
بيفزائيم؟ خود نفس عزت بر چگونه
باشيم خود زندگي صحنه اصلي بازيگر
خوانندگان به همشهري گزارش
روزنامه انتشار آغاز روز سال 71 ماه آذر چهارم و بيست
.شد منتشر متفاوت و تازه هوايي و حال با كه بود شما
شما سلام به صبح هر وقفه ، بدون همشهري تاكنون ، روز آن از
خواستهاي و بوده كنارتان در شفيق رفيقي مثابه به و آمده
.است كرده برآورده مقدور حد در را شما
سال هشتمين آغاز اما گذشته ، روز آن از سال هفت اكنون
است انگيزهاي آن شماره دوهزارمين انتشار و همشهري تولد
و همراهي و دوستي عرصه به را شما ديگر باري بتوانيم كه
.بخشيم جلا را دلها آينه و فراخوانيم همدلي
پرخوانندهترين همشهري چرا پرسيديم ، خوبان شما از
است؟ جهان در ايراني روزنامه
پاسخهاي.شد روبهرو گسترده استقبال با پرسش اين
و احساس و لطف از سرشار ما فراخوان به خوانندگان
قالبهاي در كه بود ارزنده نقدهاي حتي و راهنمايي
گرفته شيرين نثرهاي و شعرها از:رسيد ما دست به گوناگون
از كه كاريكاتور و نقاشي حتي و چندصفحهاي نوشتههاي تا
در ما آگاهيهاي بر و كرديد صرف وقت سپاسگزاريم شما همه
.افزوديد جوانب تمامي
نظر با همشهري پرسش به پاسخها بهترين كه ميشود يادآوري
اعلام استان هر تفكيك به كه شده انتخاب داوري هياتهاي
.شد خواهد
از متشكل داوران ، از ديگر بار يك ميدانيم لازم پايان در
دكتر صابري ، كيومرث افتخارجهرمي ، گودرز دكتر:آقايان
فرقاني ، محمدمهدي رحماندوست ، دكتر مصطفي احمدپورنجاتي ،
در عطريانفر ، محمد مهندس و مزروعي رجبعلي رفيع ، جلال
خليلي ، عموزاده فريدون:آقايان و سال بالاي 20 گروه
مناف سيدآبادي ، علياصغر محمدي ، محمد خرامان ، مصطفي
گروه در رستگار ليلا خانم بهمنپورو محمودرضا يحييپور ،
حوصله ، و وقت صرف با عزيزان اينكنيم قدرداني سال زير20
برتر پاسخهاي انتخاب ضمن و كردند بررسي را نامهها پاسخ
.كردند مشخص نيز را مسابقه برندگان
روزنامه مرتضوي قاضي حكم با امروز از
شد تعطيل هفته
دو مدت به آريا
هفته دو مدت به امروز از آريا روزنامه :اجتماعي گروه
.شد توقيف
تهران عمومي دادگاه شعبه 1410 قاضي مرتضوي راي براساس
جزاي ريال ميليون و 6 توقيف هفته دو به آريا روزنامه
تا و شروع امروز از هفته دو اين كه است شده محكوم نقدي
.ميكند پيدا ادامه فطر عيد
تخلفات به رسيدگي ويژه مجتمع معاون ما ، خبرنگار بهگزارش
چهارشنبه مجتمع اين احكام اجراي سرپرست و دولت كاركنان
معاونت آن از ارشاد وزارت مطبوعاتي معاونت به نامهاي طي
انتشار از هفته دو مدت به دي چهارم تاريخ از تا خواست
"آريا" مديرمسئول زهدي محمدرضا.شود جلوگيري آريا روزنامه
حضور لزوم جمله از مصالح پارهاي بر بنا است كرده اعلام
مجلس انتخابات برگزاري زمان در كشور اطلاعرساني عرصه در
تجديد دادگاه در بدوي دادگاه حكم نقض امكان عدم و ششم
آماده و نخواسته تجديدنظر قبلي ، سوابق به توجه با نظر
.است حكم اجراي
"!نرو مامان"
اما شويد جدا فرزندتان از كوتاه مدتي براي ميخواهيد اگر
بخوانيد را مطلب اين "حتما نميپذيرد او
عزيزم ، ":ميشود خارج شما دهان از كلمات اين آنكه محض به
شاد لحظه آن تا كه شما ساله سه كودك ".بروم بايد من ديگر
كه حالي در و كرده بغض بوده ، صبحانه خوردن حال در خرم و
مامان":ميگويد ميچكد ، كوچكش دستان روي بر اشك قطرات
"!نرو
به را شما ذهن گناه احساس و بيمورد ترسي هنگام آن در
كه ميدهم انجام درستي كار آيا":كه ميدارد مشغول خود
نخواهد مشكلي نبودم در كودكم آيا ميكنم؟ ترك را او
"داشت؟
كارتان سر به رفتن براي كه هستيد مادراني از شما آيا
به كودكتان كه وقتي سپردهايد؟ كودكستان به را كودكتان
ميشود آزاردهنده لحظات آنچنان نميشود جدا شما از راحتي
ابراز والدين اغلب كه ميدارند اظهار درماني مشاوران كه
آن در زيرا است ، زندگيشان لحظه سختترين اين كه ميدارند
و مبارزهاند حال در احساسشان قويترين با والدين لحظه ،
يا اشتباه كاري از ترس و اضطراب از احساسي است ممكن
دارد احتياج من به كودكم") دربرگيرد ، را وجودشان بيكسي
يا و ("خودخواهم؟ من آيا.كنم ترك را او مجبورم من و
همانند نميتواند او چرا":كه شويد عصباني او از اينكه
ترس اما "!شود؟ جدا من از زاري و گريه بدون ديگر بچههاي
موجب فرزندتان سلامت و امنيت در ترديد از شما نگراني و
چه اگرنشود شما از شدن جدا به قادر هرگز او كه ميشود
رسيد خواهد فرا روزي سرانجام اما است ، طبيعي احساسي اين
.شوند جدا ما از بايد آنها كه
و بوده متفاوت يكديگر با كودكان عكسالعمل هنگام اين در
ديگران از حساستر موضوع اين به نسبت كودكان از بعضي
والدين فقدان احساس هنگام آن در كودكان تمام اما هستند ،
كودكان سن اساس بر راهنماييهايي حال.ميكنند تجربه را
:دارد وجود والدين براي
و ميشناسد زمان اين در را خودش ماهگي تا 9 در 6 كودك
در گاه هر پس ميكند حس خودش وجود از جداي را شما وجود
را مادرش فقط او زيرا ميكند ، نق نق نباشيد او كنار
.ميخواهد
از شما دنبالهروي شما نوپاي كودك:ساله تا 2 كودكان 1
عدم كه دارد ترس اين از و بود خواهد ديگر اتاق به اتاقي
;شما دادن دست از با است مساوي ديدگانش برابر در شما وجود
شما نبود در ميتوانند سالگي تا 4 سن 3 در كودكان اما
زيرا بگيرند قرار نزديكان ديگر مراقبت تحت يا مهدكودك در
است قادر همچنين و شده كم شما به او نياز و وابستگي
هم شما غياب در كه باشد داشته خود ذهن در شما از تصويري
هنوز اما كند ، برقرار شما با احساسي رابطهاي ميتواند
او موجببيقراري همين و شماست ازدستدادن او اصلي ترس
.است جدايي هنگام در
تا و است زمان طي مستلزم جدايي اين پذيرش در او يادگيري
علاوه ، به ;بود خواهد نامعقول رفتارش مهارت اين كسب
مقطعي گرفتاريهاي مربي ، تغيير":قبيل از جديدي جدائيهاي
يادگيري حال در كودكتان كه هنگامي يا كار محيط در والدين
صبحهاي يا و (رفتن توالت به) است زندگي از جديد مهارت يك
برود ، كودك مهد به دوباره ميخواهد فرزندتان كه شنبه
احتياج او و شود جدايي از ناشي اضطراب دچار است ممكن
اين شما اگر و دهد تطبيق شرايط با را خود دوباره دارد
پذيرفته را شدنش بزرگتر و مهارت كسب در او آهسته گامهاي
كنار بهتر شما با استقلال احساس با او باشيد صبور و
تا است ممكن جدايي به نسبت خاص حساسيت اين.آمد خواهد
سنين 6 بين اما باشد ، داشته ادامه ابتدايي دوره به ورود
متوجه دوستانش و مدرسه امور به بيشتر او كه سالگي تا 10
.آيد كنار راحتتر اطرافش دنياي با كه بود خواهد قادر است
با ظرافت با چنان ميتوانيد احساساتتان كنترل با شما
.نشود سختتر فرزندتان براي جدايي كه كنيد برخورد قضايا
نياز زندگي مسير طي براي فرزندتان باشيد ، داشته خاطر به
دارد خانواده اجتماع از خارج افراد به اعتماد يادگيري به
كه راههايي.شود ورزيده اجتماعياش مهارتهاي براي بايد و
جدا براي كافي امنيت احساس تا كنيد كمك او به ميتوانيد
:از عبارتند باشد داشته شدن
به توجه و دوستي ابراز:دهيد اختصاص او به را زماني -
.ميكند كمك او استقلال به كه است راهي بهترين فرزندتان
در و كند بازگو برايتان را روزمره اتفاقات بخواهيد او از
شب هر است بهتر.باشد او به مختص فقط شما توجه حين اين
خاموش را تلويزيون پس دهيد ، اختصاص خانواده به را زماني
مطلب يك مطالعه يا دستهجمعي بازي يك مشغول و كنيد
را او اعتماد و امنيت حس او به توجه.شويد يكديگر دركنار
بهتر را حضورتان عدم تا ميكند كمك او به و كرده تقويت
.شود پذيرا
جدايي يك مورد در اگر:كنيد صحبت او با مورد اين در -
نزديك آن به كه زماني در و آن رسيدن فرا از قبل) طولاني
جدايي مورد در او به و كنيم صحبت كودكان با (ميشويم
شما ميكنند ، قبول را موضوع اين راحتتر آنها دهيم ، توضيح
خودش تا داد خواهيد را شانس اين فرزندتان به كار اين با
داده شما به فرصت اين همچنين و كرده منطبق شرايط با را
.باشيد او ياور احساساتش با او آمدن كنار در تا ميشود
جدايي از قبل هفته دو سال تا 4 كودكان 3 براي زمان اين
از قبل بيشتري زمان بالا به سال كودكان 5 و مدت طولاني
يا اضافهكاري:قبيل از كوتاهتر ، جداييهاي.است جدايي
قبل روز دو يكي يا و روز همان صبح ميتوانيد را شبكاري
عكسالعملهاي كودكان كه آنجايي از).دهيد اطلاع او به
براي روش كدام ببينيد است بهتر دارند متفاوتي شخصي
(.ميدهد بهتري نتيجه فرزندتان
دليل فهم در كودكان سن هر در:دهيد توضيح را دليل -
برداشت است ممكن ديگر عبارت به دارند ، كمك به نياز جدايي
بودن به شما تمايل عدم يا و بودنش بد جدايي ، از او شخصي
آمادگي به را تو من":قبيل از توضيحاتي.باشد او كنار در
يا ".بگيري ياد جديد چيزهاي و بگذرد خوش تو به تا ميبرم
بتوانم و باشيم داشته خوبي وضع تا بروم كار سر بايد من"
مفاهيمي ".بخرم برايت داري لازم كه را چيزهايي حقوقم با
لحن يك همچنين و ميبرد بالا را او بنفس اعتماد كه هستند
.كند كمك او به ميتواند نيز اميدبخش
آنچه توصيف:كنيد پيشگويي او براي را روزمره اتفاقات -
امنيت احساس افتاد خواهد اتفاق برايش غيابتان در كه
انتظار در چه كه ميداند زيرا بخشيد ، خواهد او به بيشتري
جزئيات و كرده تلفن آمادگي به مثال براي.بود خواهد او
:بگوئيد ميتوانيد شما سپس بپرسيد ، مربي از را بيشتر
اسباببازي يك ميتواني تو رسيديم ، مهدكودك به كه وقتي"
قصه كتاب برايتان مربي بعد كني بازي آن با و برداري
".ميخواند
توصيف:دهيد قرار خود روزمره وقايع جريان در هم را او -
شما از تصويري داشتن در او براي كمكي شما شخصي فعاليتهاي
اتوشويي به من هستي ، مهدكودك در تو كه وقتي").بود خواهد
داشته پوشيدن براي اتوكشيده و تميز لباس فردا تا ميروم
يك ميكنم كار آن در من كه ساختماني") يا ("باشيم
است بهتر ميتوانيد شما اگر حتي ("بلنداست ساختمان
محل از ذهني تصوير تا برده كارتان محل به را فرزندتان
.باشد داشته شما كار
با اگر كودكان از تعدادي:درآوريد نمايش به را جدايي -
بكشند ، تصوير به را جدايي اسباببازيهايشان از استفاده
شما مثال براي.ميكنند آرامش احساس ترتيب بدين
علاقهاش مورد عروسكهاي با كه بخواهيد او از ميتوانيد
كودكتان هدفدار بازي اين طي در و بسازد مدرسه يك
ناراحته سحر") ميكند ، ابراز كلماتش خلال در را احساساتش
نمايش با فرزندتان اضطراب و ("!كرده گم را مامانش چون
.ميرود بين از عروسكها ، مامان دوباره برگشتن و رفتن
يواشكي را فرزندتان هرگز:كنيد خداحافظي او با هميشه -
از او و ميزنيد صدمه او اعتماد به زيرا نكنيد ، ترك
ندهيد ، دروغين وعدههايشد خواهد متعجب شما مكرر غيبتهاي
كه حالي در ".نميكشد طول بيشتر دقيقه چند من رفتن"
اوضاع بهبود در تاثيري و بود خواهد طولانيتر شما غيبت
جدايي هنگام در فرزندتان اگر است بهتر پس داشت ، نخواهد
زير جدول در كه كلماتي و روشها از است بيقرار و گريان
.كنيد استفاده آمده
كه ميشود موجب اين:كنيد تلقي عادي امر يك را جدايي -
يكي كودكان وقتي همچنين.كند كنترل را احساساتش فرزندتان
ميبرند ، كودك مهد به خود با را علاقهشان مورد وسايل از
در شما از تصويري كشيدن "ضمنا.داشت خواهند بهتري احساس
مربياش از اينكه يا و كرد خواهد كمك او به كارتان محل
(.كند صحبت شما با تا).كند تلفن شما به تا بخواهد
والدين اضطراب دليل فراغت اوقات داشتن از گناه احساس
.است
از دور به فراغتي اوقات گاهي دارند نياز هم والدين
واقعبين است بهتر هم شما پسباشند داشته فرزندانشان
ساعته مراقبت 24 به نيازي فرزندانتان كه بدانيد و بوده
توجه موارد اين به خود آرامش براي است بهتر و ندارند شما
در احساسشان و مشكل اين مورد در ديگر والدين با:كنيد
چطور مطلب اين با آنها ببينيد و كنيد مشورت جدايي هنگام
موجب اين.كنيد صحبت فرزندتان مربي با ميآيند ، كنار
و باشيد داشته خبري فرزندتان پيشرفت از شما كه ميشود
كودكيتان دوران به كنيد سعي شد ، خواهد شما آرامش موجب
نيازهايفرزندتان تا كرد خواهد كمك شما به كه كنيد فكر
از ميتوانيد هستيد نگران هنوز اگر و كنيد درك بهتر را
از كودك مهد در فرزندتان آيا كه بپرسيد فرزندتان مربي
از والدين جدايي اگرچه آخر در و است ناراحت كسي يا چيزي
و بوده نصايح اين پيرو شما اگر اما است دردناك فرزندشان
لحظه در كه شما ساله سه كودك كه بدانيد و باشيد صبور
شما از زاري و گريه با و چسبيده پايتان به جدايي
دوستانش با كوتاهي مدت از بعد نكنيد ، ترك را او ميخواهد
فرزندتان كه كنيد مرور ذهنتان در.ميپردازد بازي به
از را او شما و داشت خواهد دوست را شما شد ، خواهد بزرگ
.داد نخواهيد دست
پرنتز مجله :منبع
نوري .ح معصومه :مترجم
بيفزائيم؟ خود نفس عزت بر چگونه
باشيم خود زندگي صحنه اصلي بازيگر
در تن سازشهايي به نفس عزت نداشتن دليل به بارها
درباره آياميكاهند وجوديمان ارزش از كه ميدهيم
ميزنيم؟ حرف نيازهايشان و آنها مسائل ديگران ، بيماريهاي
صحنه اصلي بازيگر آنها كه است اساس اين بر ما رابطه آيا
باشند؟
برابر در حد از بيش انعطافپذيري آيا چيست؟ ما خود نقش
خودمان نفس عزت كردن قرباني بدون ديگران نيازهاي
است؟ امكانپذير
خود نفس عزت از زندگي در حمايتي نقشي انتخاب با "احتمالا
خودگذشتگي از و افراطي حالتي خودمحوري ، .ميكنيم صرفنظر
كنيم ، حركت خط ميانه سوي به بايد ما.است تفريطي حالتي
برآورده اين بيآنكه ميشوند برآورده ما نيازهاي كه جايي
توجه ميتوانيم ما.باشد ديگران هزينه به ما نيازهاي شدن
ناديده را ديگران بيآنكه سازيم متمركز خودمان بر را خود
.بگيريم
.همه به مساوي فرصت دادن و مشاركت جز نيست چيزي زندگي
از ما كه است بوده طولاني گويي تك يك ما زندگي تئاتر آيا
ما زندگي نمايشنامه متن يا بودهايم؟ آن شاهد صحنه پشت
اصلي بازيگر كه است فرارسيده آن زمان اكنون است؟ ديالوگ
.باشيم خود زندگي صحنه
ميشود آغاز وجودمان از بخشي بازيافت با نفس عزت ايجاد
خوشبختي سزاوار ميكرديم احساس كه دليل اين به ما كه
.بوديم نهاده كناري به را آن نيستيم ،
رابينسن.دكترب :نوشته
غيبي منوچهر دكتر :ترجمه
|