سراسر در پژوهش هفته برپايي با همزمان
توان ما ، عالي آموزش نظام ;كشور
ندارد را پرورشپژوهشگر
فرهنگي ميراث عالي شوراي تازه تصميمهاي
شد اعلام كشور
ايران :كريم قرآن نمايشگاه هفتمين در
را جهان قرآندر نوري ديسك كاملترين
كرد عرضه
ملي آثار فهرست در يزد زرتشتيان آتشكده
گرفت جاي
سال 79 سراسري آزمون در ثبتنام مهلت
شد تمديد آزاد دانشگاه
"ملي توسعه در پژوهش توسعه نقش" ميزگرد
كارداني پذيرفتهشدگان اسامي انتشار
حرفهاي و فني و تربيتبدني
هزار در 10 شركتكننده ناشران مطالبات
شد پرداخت مدرسهاي نمايشگاه
سراسر در پژوهش هفته برپايي با همزمان
توان ما ، آموزشعالي نظام ;كشور
ندارد را پرورشپژوهشگر
رياضي استاد كامياد ، وحيديان علي دكتر با گفتوگو
مشهد فردوسي دانشگاه
;اشاره
كشورهاي اقتصادي و علمي موفقيت عوامل از يكي شك بدون
زمينههاي در ريشهاي و بنيادين برنامهريزيهاي جهان ،
.است گوناگون
برنامهريزيها ، گونه اين براي مناسب بسيار مراكز از يكي
پرورش محل دانشگاه ، .است دانشگاهي و علمي محيطهاي
و مدون برنامهريزيهاي با كه است بالقوهاي استعدادهاي
توانمنديهاي به بخشيدن فعليت در ميتواند شده ، كارشناسي
.كند ايفا بسزا نقشي فطري
و فرهنگ وزارت عهده به دانشگاهها امور اداره ما ، كشور در
نظرهايي اختلاف آن ، عملكرد شيوه در كه است عالي آموزش
تربيت به "آموزش" محوريت با وزارتخانه اين.دارد وجود
عدم به صاحبنظران ، از برخي كه ميپردازد دانشجويان
را پژوهش محوريت آنان.هستند معتقد روشها اين موفقيت
مشكلات رفع به قايل و ميدانند كشور عالي آموزش شايسته
.هستند طريق اين از كشور اقتصادي و اجتماعي
استاد "كامياد وحيديان علي دكتر" صاحبنظران اين جمله از
پژوهش هفته با همزمان كه است مشهد فردوسي دانشگاه رياضي
.نشستهايم گفتوگو به ايشان با ارتباط اين در و
و كتاب دو به ميتوان كامياد وحيديان دكتر علمي آثار از
.كرد اشاره تحقيقاتي طرح و مقاله 20
آموزش سيستم در تجديدنظر مدافعان از شما دكتر آقاي *
است؟ شده نياز احساس اين باعث چيز چه هستيد ، كشور عالي
و تقويت به كشور ، صنعتي سريع توسعه و رشد شك ، بدون -
"اصولا كه چرا است ، وابسته تحقيقاتي بخشهاي ارتقاي
همانا صنعتي ، كشورهاي و سوم جهان كشورهاي بين فاصله
اين برخي متاسفانه ، .است آنها بين تكنولوژي و علم فاصله
سيستمهاي تفاوت قبيل ، از ديگري چيزهاي با را فاصله
بين سنن و آداب و فرهنگي تفاوتهاي يا و حكومتي اقتصادي ،
اين ميدانند ، مذهبي و فكري برداشتهاي حتي و آنها
اين بر صنعتي كشورهاي چرا كه دهد توضيح ميتواند مسايل
نقشي فاصله ، آن كاهش در اما شدهاند ، مسلط خاكي كره
جمله از دارد ، پژوهشگر به نياز كشور لذا نداشتهاند ،
بتوانند كه است نيروهايي تربيت دانشگاهها اصلي رسالتهاي
سازند ، برآورده مختلف بخشهاي در را كشور پژوهشي نيازهاي
از پژوهشگر اندكي تعداد و نيست چنين اين حاضر حال در كه
دگرگوني نتيجه ، در و ميشوند خارج كشور عالي آموزش سيستم
.ميشود احساس جدي طور به كشور عالي آموزش سيستم در
انجام كشور در پژوهشي فعاليتهاي حاضر حال در ولي ، *
!ميشود
موجود فاصله بتوان كه كافي اندازه به نه اما است ، درست -
نظر از ما ميدهد ، نشان امسال آمار متاسفانه.كرد كم را
نظر از حتي نيستيم ، خوبي وضعيت در پژوهشي فعاليتهاي
"حدودا تركيه ، كشور به نسبت پژوهشي ، و علمي مقالات تعداد
آموزش فعلي نظام كه ميرسد نظر بهداريم را به 7 نسبت 1
يا ندارد ، را پژوهشگر نيروهاي پرورش توان كشور ، عالي
تربيت را پژوهشگراني است ، نتوانسته گفت ، ميتوان لااقل
زمينه كرده ، حل را كشور موجود مشكلات بتوانند كه كند
انجام كه پژوهشهايي اغلب.نمايند فراهم را صنعت پيشرفت
كه است مختلف موضوعات در پراكنده صورت به ميشود ،
زيرا ميشوند ، نگهداري پژوهشي مراكز بايگاني در "معمولا
حقيقت در و شده تهيه برنامه بدون تحقيقات ، اين اغلب
.است نشده گرفته نظر در آنها كاربرد براي جايگاهي
ميدانيد؟ چه را آن دليل *
آموزش حد از بيش توجه ضعفي ، چنين مهم دلايل از يكي -
به كافي توجه عدم و محض "عمدتا آموزشهاي به كشور عالي
.است ارشد كارشناسي و كارشناسي دورههاي در تحقيقات امر
دانشجوي يك كه درسي واحدهاي چهلم يك حدود:ميگويد آمار
دوره در هستند ، پژوهشي حدي تا بگذراند ، بايد كارشناسي
واحدهاي كل چهارم يك از كمتر به نسبت اين ارشد كارشناسي
برميخوريم ، هشتم سه رقم به دكترا دوره در و ميرسد درسي
فارغالتحصيلان اكثر كه ميشود مشاهده وضوح به لذا
نتيجه در بيگانهاند ، پژوهش فرهنگ با "نوعا دانشگاهي ،
پژوهشي توان بردن بالا براي كه ميرسد نظر به طبيعي
واحدهاي نسبت كه شود سعي بايد دانشگاهي فارغالتحصيلان
مقطع در بهخصوص تحصيلي دورههاي در واحدها كل به پژوهشي
و بررسي به نياز كار ، اين و يابد افزايش كارشناسي
برنامهريزيهايي ميبايست اينكه ديگر.دارد مشكليابي
نظام ساختار تغيير براي عملي شيوههاي كه گيرد انجام
به توجه با البته شود ، فراهم مطلوب جهت در عالي آموزش
در انساني و مالي منابع محدوديتهاي و موجود وضعيت
.گيرد قرار توجه مورد بايد شاخصها اين برنامهريزيها ،
لحاظ برنامهريزي در بايستي كه ملاكهايي و شاخصها *
ميكنيد؟ طبقهبندي چگونه را شود
عالي ، آموزش در مرسوم روش كردم ، عرض كه طور همان -
مشكلات كردن برطرف براي كه است متنوع دروس آموزش براساس
از ،"اساسا و نشدهاند طراحي كنوني ، مقطع در كشور ،
آنها هدفاست شده اقتباس پيشرفته كشورهاي برنامههاي
لذا ، است متفاوت ما كشور اهداف با دروسي چنين آموزش از
.نيست كشور نيازهاي از برخاسته دروس اين كه گفت ميتوان
هدفهاي با آموزش بر عالي آموزش محور حقيقت ، در يعني
پايدار توسعه شاخص كه پژوهشي بخش و است شده بنا غيربومي
اين.است گرفته قرار آموزشي برنامههاي حاشيه در است ،
آن ، لازمه و كند تغيير پژوهشي سوي و سمت به بايد رويه
آماري نسبتهاي افزايش براي راهحلهايي آوردن فراهم
متاسفانه.است دانشگاهي مختلف دورههاي در شده گفته
فارغالتحصيلان همانا كه كشور عالي آموزش اصلي خروجي
پژوهشي كيفيت فقدان با هستند ، ارشد كارشناسي و كارشناسي
وضعيت آموزشي ، حيطه در كه نماند ناگفته.است بوده مواجه
اما است صنعتي كشورهاي برخي از برجستهتر حتي ما كشور
و صنعتي سطح ارتقاي هدفهاي آموزشها اين "معمولا
كه ، معني اين به نميكند ، برآورده را كشور امروز كشاورزي
رفع در آموختهها ، اين بستن كار به براي روشني دورنماي
برآوردن براي.است نشده تدوين كشاورزي ، و صنعت مشكلات
كه باشد شكلي به برنامهريزي بايد شاخصها ، اين
بتوانند و شوند تربيت پژوهشگر دانشگاهي فارغالتحصيلان
مسايل و بگيرند جاي صنعتي و علمي جامعه در كوتاهي مدت در
فرهنگ رواج با است طبيعي.كنند حل را كشاورزي و صنعت
شد خواهد بهينه استفاده معمول امكانات از كشور ، در پژوهش
هزينه پرداخت بدون آموزشي سيستم كردن كيفي راستاي در و
.برداشت خواهيم گام اضافي
و پژوهشگر نيروهاي پرورش در تسريع مالي ، منابع محدوديت
توجه مورد بايد كه است ديگري شاخصههاي از اشتغالزايي
به كه مالي ، منابع محدوديت به توجه با.گيرد قرار
با كه است بهتر ميشود ، داده اختصاص دانشگاهها
منابع از بهينه استفاده ضمن مناسب ، برنامهريزيهاي
شتاب ديگر ، سوي ازشوند تربيت كارآمد پژوهشگراني موجود ،
ميكند ملزم را ما صنعتي ، كشورهاي در صنعت و علم فزاينده
هرچه پژوهشگر نيروهاي كه شود برنامهريزي طوري كه
ما كشور در تحقيقات فاصله تا شوند عرضه جامعه به سريعتر
توجه با "نهايتا و يابد كاهش سرعت به صنعتي كشورهاي با
به مبرم نياز است جوان كشورمان كنوني جامعه اينكه به
شده ، ذكر برنامهريزيهاي در لذا.ميشود حس اشتغالزايي
.شود لحاظ بايد نيز شاخص اين
راهكارهايي چه ملاكها ، و شاخصها اين به رسيدن براي *
ميكنيد؟ پيشنهاد را
"خصوصا علمي ، هاي محيط در امروزه كه پژوهشگراني -
نوين صنعت جديد مباني با هستند ، فعاليت مشغول دانشگاهي ،
سنتي روش به صنايع و كارخانجات مقابل ، در و بوده آشنا
شيوه همان به "تقريبا كه قند صنعت مانند ، ميكنند ، عمل
زيادي فاصله مركز ، دو اين بينميكند فعاليت قبل سال صد
زمينه ايجاد با فاصلهها اين كردن كم براي.دارد وجود
مهندسين و دانشگاهها علمي هيات اعضاي بين همكاري
(R&D) كارخانجات توسعه و تحقيق واحد در صنايع و كارخانجات
آشنا سنتي صنعت با دانشگاهها علمي هيات اعضاي سويي از
صنعت مباني با كارخانجات مهندسين ديگر سوي از و شده
اين نتيجه در و ميشوند آشنا (High Tech) دنيا پيشرفته
.گرفت خواهيم قرار صنعتي -علمي پيشرفت راستاي در تعامل
هرچه كردن فعال باعث پيشنهادي راهكار بنده ، نظر به لذا
و كارخانجات در البته است ، توسعه و تحقيق واحدهاي بيشتر
يا و فعال نيمه "تقريبا مراكز اين كشور توليدي مراكز
اين در عمدهاي كار "غالبا و هستند غيرفعال "تقريبا
مشاركتي صورت به واحدها اين بايد نميگيرد ، صورت واحدها
علمي هيات اعضاي كه طوري به.شوند اداره دانشگاهها با
مراكز اين در را خود وقت از عمدهاي بخش دانشگاهها ،
صنعتي واحدهاي نارساييهاي و مشكلات نزديك از و بگذرانند
داده تشخيص واحدها اين در موجود نيروهاي كمك به را
كارشناسي ، دورههاي تحقيقاتي پروژههاي بهعنوان
در كه است بديهي.كنند تعريف دكترا و ارشد كارشناسي
يك به نياز شده ، ذكر پروژههاي رسيدن نتيجه به فرآيند
هيات اعضاي تخصصهاي به توجه با كه است آموزشها سري
و توليدي مراكز در ميتواند آموزشهايي چنين علمي ،
پژوهش خدمت در آموزش حقيقت در گردد ، برگزار دانشگاهي
را پژوهشي نيازهاي كه شود داده آموزشهايي و گيرد قرار
.سازد برآورده
كشور عالي آموزش فعلي نظام در پژوهشي دروس سهم افزايش
دروس اين از كه معني اين به است ، تكميلي راهكار يك نيز
تعريف چگونگي آن ، در و گردد ارائه پژوهشگران توسط
راه سر در موجود مشكلات آن ، با برخورد نحوه پروژهها ،
ارائه دانشجويان به كوتاهي مدت طي در و شده بررسي آنها
.شود
چه علمي كار به دانشگاه درسي واحدهاي كردن نزديك اين *
دارد؟ سودي
و كلاسها چنين اصلي نتايج از يكي كه نيست شكي -
است واقعي پروژههاي با دانشجويان كردن آشنا درسهايي ،
در.داشت خواهد كنوني رايج كلاسهاي با عمدهاي تفاوت كه
آن مشكلات از و شده آشنا صنعت با "عملا دانشجو واقع ،
نوع اين با همكاري به تمايل صنعت صاحبان و ميشود آگاه
عدهاي شايدداشت خواهند تحصيل اتمام از بعد دانشجويان
كوتاه در را ما نميتواند پروژههايي ، چنين كه كنند تصور
صنعتي كشورهاي سطح در فنآوري و علمي مرزهاي به مدت
به مدت اين عبدالسلام ، پرفسور مرحوم قول به ولي برساند
.است يافته كاهش سال پنجاه از كمتر
و علوم به ميتوان ساله ، پنجاه دوره يك در است معتقد وي ،
كشورهاي مدعا ، اين شاهد و يافت دست پيشرفته تكنولوژي
كه است تايوان و سنگاپور جنوبي ، كره شرقي ، آسياي صنعتي
خود سلطه تحت را جديد تكنولوژي نسل يك طي در تنها
.رسيدند ثروت به بيچارگي و فقر از و درآوردند
عليزاده مهدي :از گفتوگو
مشهد در همشهري خبرنگار
فرهنگي ميراث عالي شوراي تازه تصميمهاي
شد اعلام كشور
ميراث عالي شوراي جلسه سومين در :فرهنگي علمي گروه
حبيبي حسن دكتر رياست به چهارشنبه شامگاه كه كشور فرهنگي
فعاليتهاي شد ، تشكيل جمهوري رئيس اول معاون
آثار معرفي پژوهش ، احياء ، زمينه در فرهنگي سازمانميراث
سياستهاي و مشيها خط اهداف ، همچنين و فرهنگي و تاريخي
مورد سوم ساله پنج برنامه طول در سازمان اين اجرايي
.گرفت قرار بررسي
و تعميق برضرورت تاكيد ضمن فرهنگي ، ميراث عالي شوراي
ساير همكاري و مشاركت جلب فعاليتهايمذكور ، توسعه
معرفي و امرحفاظت در را خصوصي بخش و اجرايي دستگاههاي
.خواند ضروري كشور فرهنگي ميراث
طرح درقالب فرهنگي ميراث سازمان كه شد تصويب جلسه دراين
آثار معرفي و احياء حفظ ، پژوهش ، برنامه تمدنها ، گفتگوي
.گذارد اجرا مورد به را موضوع با مرتبط فرهنگي و تاريخي
زاي اشتغال ظرفيت از بهرهگيري جهت لازم برنامه تدوين
ميراث سازمان اشتغالزايي طرح قالب در كشور فرهنگي ميراث
جلسه دراين.بود جلسه اين مصوبات ديگر از كشور فرهنگي
دستگاههاي همكاري جلب منظور به لازم ضوابط مقررشد همچنين
سازمان سوي از بودجه ، قانون تبصره 23 اجراي براي اجرايي
اجرايي ضوابط در لحاظ براي و تهيه كشور فرهنگي ميراث
.شود ارسال بودجه و برنامه سازمان به سال 1379 بودجه
ايران:كريم قرآن نمايشگاه هفتمين در
را جهان قرآندر نوري ديسك كاملترين
كرد عرضه
در جهان ، در قرآن نوري ديسك كاملترين :فرهنگي علمي گروه
درآمده نمايش به و ارائه به كريم قرآن نمايشگاه هفتمين
.است
ديسك اين كريم ، قرآن نمايشگاه هفتمين خبري ستاد گزارش به
يكصد آن در كه شده ارائه "مزمل نداي" موءسسه سوي از نوري
پردازش ساعت ترجمه ، 3500 جلد دوازده تفسير ، جلد چهارده و
.است آمده قرآن لغات آوانويسي هزار دويست و صوتي
ديسك اين قرآني ، و رايانهاي علوم كارشناسان است گفتني
.دانستهاند جهان در كريم قرآن نوري ديسك كاملترين را
معرض در كريم قرآن نمايشگاه هفتمين در نوري ، ديسك اين
.دارد قرار قرآني علوم علاقمندان عموم ديد
ملي آثار فهرست در يزد زرتشتيان آتشكده
گرفت جاي
مقدس آتش به معروف زرتشتيان آتشكده:علميفرهنگي گروه
شماره با يزد كاشاني آيتالله خيابان در واقع ورهرام
.رسيد بهثبت ايران ملي آثار فهرست در 2431
معروف ورهرام آتش به و مقدس كه آتشكده اين در موجود آتش
ناهيد آتشكده از پيش سال حدود 1530 روايتي به بنا است ،
سكونت مكان اين در سرانجام مكان نقل چندين از پس و پارس
.است نشده خاموش تاكنون و شده داده
اصلي سرمايه با شمسي ماه 1313 آبان در آتشكده اين بناي
نفر چند اهدايي زمين قطعه بر و هند پارسيان انجمن اهدايي
.است شده ساخته امانت برادران نامهاي به زرتشتيان از
در و زمين سطح از متر ارتفاع 2 به آتشكده اصلي ساختمان
.است گرفته قرار مشجري و بزرگ حياط وسط
جنوبي ضلع در و بنا ورودي محور در كه بزرگي و مدور حوض
را عمارت سنگي سرستونهاي و فروهر نگاره نقوش و داشت قرار
جديدي كوچك حوض و شده پر آب كمبود علت به و ميكرد منعكس
.است شده ساخته آن روي بر
و فرهنگ حقيقت در زرتشتيان براي مكان اين كه است گفتني
همبستگي كانون و دارد را مسلمانان جامع مساجد چون قداستي
.است يزد زرتشتيان اجتماعي نظام حفظ عامل و
سال 79 سراسري آزمون در ثبتنام مهلت
شد تمديد آزاد دانشگاه
ازدحام و داوطلبان زياد استقبال پي در :علميفرهنگي گروه
دانشگاه آزمون دفتر اخير روزهاي طي پستي باجههاي شديد
اين سال 79 سراسري آزمون در ثبتنام مهلت اسلامي آزاد
.كرد تمديد جاري ماه دي تا 16 را دانشگاه
به موفق تاكنون كه داوطلباني ما خبرنگار گزارش به
به مراجعه با ميتوانند نشدهاند مزبور آزمون در ثبتنام
.كنند اقدام امر اين به نسبت پستي باجههاي
"ملي توسعه در پژوهش توسعه نقش" ميزگرد
توسعه در پژوهش توسعه نقش" ميزگرد :فرهنگي علمي گروه
دانشگاه جابربنحيان سالن محل در ماه دي ششم دوشنبه ،"ملي
.ميشود برگزار شريف صنعتي
پژوهشي مختلف بخشهاي ارشد مديران حضور با ميزگرد اين
سازمان كشور ، علمي پژوهشهاي شوراي جمله از كشور ،
سازمان و علوم فرهنگستان ايران ، صنعتي و علمي پژوهشهاي
.شد خواهد برگزار بودجه و برنامه
كارداني پذيرفتهشدگان اسامي انتشار
حرفهاي و فني و تربيتبدني
نيمه نهايي پذيرفتهشدگان اسامي :علميفرهنگي گروه
بيش اسامي همچنينشد منتشر بدني تربيت كارداني متمركز
نهايي پذيرفتهشدگان از نفر پنجاه و چهارصد و هزار از
دورههاي ورودي آزمون جديد ظرفيتهاي و ظرفيت تكميل مرحله
حرفهاي و فني آموزشكدههاي جديد نظام پيوسته كارداني
.يافت انتشار نيز سال 1378
سيام روز در سنجش پيك ويژهنامه در افراد ، اين اسامي
قرار روزنامهفروشي باجههاي اختيار در و شده منتشر آذر
.است گرفته
هزار در 10 شركتكننده ناشران مطالبات
شد پرداخت مدرسهاي نمايشگاه
به وابسته تربيت فرهنگي موءسسه سوي از :فرهنگي علمي گروه
حضور با مراسمي در و پرورش و آموزش وزارت پرورشي معاونت
فرهنگي امور معاون و قاتممقام پرورش ، و آموزش وزير
مطالبات ناشران ، از جمعي و اسلامي ارشاد و فرهنگ وزارت
ماه نيمه در كتاب نمايشگاه هزار در 10 شركتكننده ناشران
فرهنگي موءسسه مديرعامل خرسندرو.پرداختشد رمضان مبارك
به:گفت همشهري خبرنگار به خبر اين اعلام ضمن تربيت
دوم پنجشنبه روز در رمضان مبارك ماه فرارسيدن مناسبت
يك در معمول روال از زودتر روز مبالغ 50 اين ديماه
.شد پرداخت ناشران به فرهنگيان باشگاه در افطار مهماني
پيرامون موءسسه اين فعاليتهاي باره در خرسندروهمچنين
طرح":گفت مدرسه هزار ده در نمايشگاه دههزار برپايي
مشاركت با كه ناشران از كتاب ريال ميليارد نيم و يك خريد
ارشاد وزارت فرهنگي امور معاون و پرورش و آموزش وزارت
بسيار كه گرفت بر در را وسيعي حجم گرفت انجام
:گفت طرح اين از حاصل نتايج باره در وي.بود موفقيتآميز
قابلتوجهي كمك مدارس كتابخانههاي تجهيز به طرح اين"
حجم چنين در نمايشگاهي برنامه آينده سال تا و كرد
".داشت نخواهيم گستردهاي
|