تهران سينماهاي پرده بر
سنت به بازگشت فارسي كوتاه داستان
است كوتاهنويسي
تهران سينماهاي پرده بر
حضرت متقيان مولاي شهادت مناسبت به كه تهران سينماهاي
اين با سوگواري ايام از پس شدهاند ، تعطيل (ع)علي
:ميكنند آغاز را خود فعاليت فيلمها
پروانه يك تولد
سپيده محمودي ، ياشار:بازيگران.راعي مجتبي :كارگردان
كفشدوز
بهمن 1 :دهنده نمايش سينماي
خدا رنگ
محسن محجوب ، حسين :بازيگران مجيدي ، مجيد :كارگردان
رمضاني
عصرجديد 3 ، جديد2 ، عصر جديد1 ، عصر :دهنده نمايش سينماهاي
و خاوران بهمن ، فرهنگسراي و ميلاد بهاران ، شاهد ، سپيده ،
.گلستان
نيست كافي عشق
پورعرب ، ابوالفضل :بازيگران صباغزاده ، مهدي :كارگردان
فراهاني شقايق
پيروزي ، مركزي ، جمهوري ، قدس ، :نمايشدهنده سينماهاي
و قيام حافظ ، فردوسي ، تيسفون ، ملت ، مراد ، سايه ، المپيا ،
.توسكا
فرياد
فروتن ، محمدرضا:بازيگران كيميايي ، مسعود :كارگردان
حجار ميترا
كانون ، فرهنگ ، افريقا ، تماشا ، شهر :دهنده نمايش سينماهاي
.ناهيد و كارون
مرز بدون عشق
ايزابل كوئين ، دني :بازيگران درخشنده ، پوران :كارگردان
دهلين
آستارا ، البرز ، استقلال ، بهمن ، :دهنده نمايش سينماهاي
فرخ ، چمران ، شهيد سعدي ، انقلاب ، پيام ماندانا ، شباهنگ ،
.صحرا و جامجم اروپا ، بلوار ، تهران ، شيرين ،
بابلنيا بخير صبح
ايتاليا محصول تاوياني ، برادران :كارگردان
. كريستال :دهنده نمايش سينماي
سنت به بازگشت فارسي كوتاه داستان
است كوتاهنويسي
معاصر داستاني ادبيات پژوهشگر بالايي ، كريستف با گفتوگو
ايران
در كه ميدهد نشان و است استثنايي "كاملا پديده يك اين *
آن روي بايد كه دارد خاصي جايگاه كوتاه داستان فارسي نثر
.شود كار
داستاني ادبيات پژوهشهاي عرصه در بالايي كريستف :اشاره
ميشل همراه به او نام.است شده شناخته نامي فارسي معاصر
فارسي كوتاه داستان سرچشمههاي كتاب انتشار با كوييپرس
اهل ميان در.افتاد زبانها سر بر (حكاك كريمي ترجمه با)
ادبي جريانهاي كردن تئوريزه و نقد سنت كه ما جامعه ادب
شده ياد كتاب مانند استوار و منقح متني داشت ، كمي سابقه
.شد شمرده مغتنم
مورد انتشار بدو در "فارسي نو رمان" يعني وي بعدي كتاب
كتاب اين.بود پيشبيني قابل امر اين كه گرفته قرار توجه
خود به پژوهش هفته در را برگزيده فرهنگي پژوهش جايزه
زبان مدرسه استاد اكنون هم كه بالايي ، كريستف.داد اختصاص
و ميكند صحبت روان بسيار را فارسي است پاريس شرقي هاي
نكرده مطالعه جدي طور به آنچه مورد در كه ندارد اصراري
مورد در او از گفتوگو شروع از قبلبگويد قطعي سخنان
روحاني يك كه وي كه شنيدم پاسخ.پرسيدم كوييپرس ميشل
متون و قرآن برروي "عمدتا و است ساكن لندن در اكنون است
اين در بالايي صحبتهاي.ميكند تحقيق اسلامي مذهبي
يك عنوان به او نظر دقت بر ديگري دليل هم گفتوگو
گفتوگو اين در وي كه نكاتي از برخي.است ادبيات پژوهشگر
نويسندگان از برخي آينده به او.است بديع نيز كرده مطرح
.است اميدوار ايرانيبسيار جديد نسل
اسلامي رضا حميد
شد ، منتشر فارسي به كه شما اول كتاب از را بحث است بهتر *
درآن.كنيم آغاز فارسي كوتاه داستان سرچشمههاي يعني
نقطه را جمالزاده همچون نويسندگاني داستانهاي شما كتاب
كه است اين من پرسش.دانستهايد فارسي كوتاه داستان آغاز
روايات و حكايات از را فارسي كوتاه داستان ويژگيهايي چه
نقطه چرا واقع در ميكند؟ متمايز فارسي ادبيات پيشين
شده ياد نويسندگان داستانهاي فارسي ، كوتاه داستان شروع
است؟ بوده
نبود يكي بود يكي با كه معاصر فارسي كوتاه داستان
كوييپرس ميشل با كه طور آن ميشود ، آغاز جمالزاده
نوعي كرديم ، بيان فارسي كوتاه داستان سرچشمههاي دركتاب
خوانندگان اقبال علت ما نظر به و است سنت به بازگشت
تاثير تحت كه كوتاهي داستان) كوتاه داستان به ايراني
است ادبي نوع يك به بازگشت واقع در (بوده هم غرب ادبيات
مجموعه در.است داشته وجود فارسي ادبيات در قبل از كه
از ميتوان كه داشته وجود ادبي (ژانر) نوع يك فارسي ادب
كوتاه.كرد ياد "نويسي كوتاه" ادبي نوع عنوان به آن
اغلب كه پيامي يا مفهوم يا مطلب رساندن يعني نويسي
فكر كه است عجيبي ادبي پديده البته اين.است اخلاقي
در حتي.باشد داشته نظير كشوري هيچ ادبيات در نميكنم
فرانسه ادبيات از بيش كوتاهنويسي بر كه انگليسي ادبيات
.ميشود تاكيد
نام به آمريكايي محقق يك سالهاي 80 حدود در پيش سال چند
-فارسي كوتاه داستان مورد در كرد تهيه گزارشي جانگرين
فارسي منابع همه به كه اين از وي مقدمه در البته كه
از خود گزارش در او -ميكند عذرخواهي نكرده پيدا دسترسي
اين حتي من نظر به كه -است كرده ياد كوتاه داستان 8000
اين موقع آن در ميكنم فكر و است واقعي رقم از كمتر رقم
بعد به انقلاب از -است ميرسيده داستان هزار ده به تعداد
داستانهاي و شده چاپ مجموعههاي به باتوجه ميكنم فكر
دو به رقم اين ادبي ، غير و ادبي مجلات در شده منتشر
و است استثنايي "كاملا پديده يك اين.است رسيده برابر
خاصي جايگاه كوتاه داستان فارسي ، نثر در ميدهد نشان
روي نه هم تاكنون و شود كار آن روي بايد كه دارد
و جامع تحقيق كوتاه داستان روي نه و روايتها و حكايتها
.است نگرفته صورت كاملي
ويژگياش ميبريد ، نام آن از شما كه بازگشتي اين آيا *
است؟ بودن كوتاه تنها
گرايش بودن ، كوتاه از غير كه بگوييم دقيقتر ميتوانيم
تاريخ ابتداي از.است آن مهم ويژگي داستان ، روايت به
ميخواستند وقتي رعيت چه و شاه چه ايرانيان ايران ، فرهنگ
كه ميدهند آن به روايي شكل بدهند ، ادبي تعين موضوعي به
نميتوانيد ادبياتي هيچ در چون.است عجيبي پديده هم اين
هنگام آن از اول از فارسي دركنيد پيدا پديدهاي چنين
ميكنند ، تعريف را خود اعمال و كارها هخامنشي شاهان كه
استاد كتاب اگر و دارد روايي شكل كتيبهها ، در "مثلا
عنوان تحت "اخيرا كه -باشيد خوانده را فوشهكور
دانشگاهي نشر مركز در پورجوادي آقاي همت به "اخلاقيات"
زيبايي به -است شده چاپ تهران در فرانسه انجمن همكاري با
چه و اسلامي دوره ابتدايي پندهاي در چه كه ميكند توصيف
در همواره روايي شكل بعد ، به ميلادي قرون 15 آثار در
و صوفيگري ادبيات در چه.است داشته حضور فارسي ادب كنار
هميشه روايت كه اين مثل.غزل حتي و شعر در چه عرفاني ،
.است بوده فارسي ادب زمينه
داشته؟ مزيتي چه روايي شكل *
اين بررسي.دارد مردمشناختي جنبه يك اين.نميدانم
يك ايننيست ممكن ادبيات مسائل درچارچوب "صرفا پديده
ايرانيها چرا كه شناختياست مردم و جامعهشناختي پرسش
روايي شكل آن به دهند ، توضيح را مسالهاي ميخواهند وقتي
صحبت ايرانيها با وقتي است هنوز كه هنوز.ميدهند
روايت به ميكنند گير بنبست در آنها كه جايي ميكنيم ،
يعني.برسانند را خود مقصود تا ميشوند متوسل ماجرا يك
را روايي قدرت اين فرانسويها ما.ميزنند مثال يك
.كنيم بحث ميكنيم سعي بيشتر ما.نداريم
ايران در انقلاب از پس كه فرمودهايد صحبتهايتان در *
براساس را مورد اين اگراست شده بيشتر رمان به گرايش
چيست؟ آن دلايل از شما تحليل ميگوييد ، آماري اطلاعات
اگر من نظر به.كمي تا بوده كيفي بيشتر من تحليل روش
تحولات به بايد كنيم پيدا را امر اين دليل بخواهيم
اين در شكي بيهيچ انقلاب.بيفكنيم نظر ايران اجتماعي
دو كه جنگ هم و انقلاب هم.داشته بهسزايي تاثير امر
.بودهاند مهم بسيار اجتماعي پديده
است ، ادبي شناختي جامعه نظريه يك كه لوكاچ نظريه طبق
اجتماعي زيربناي يك بلكه نيست ، تاريخي فقط رمان پيدايش
به ادبي شكل اين بويژه زمان يك در فرانسه در "مثلا.دارد
فكري ، ديني ، انقلاب يك قرن 16 در.يافته رواج و آمده وجود
شدن جدا كه ميافتد اتفاق اروپا در ادبي و اجتماعي
.ميگذارد تاثير خيلي آن روي هم كاتوليكها و پروتستانها
زمان همان به مربوط رمان پيدايش كه گفت ميتوان "تقريبا
.است امر اين خوب نمونه "دنكيشوت" كه است
آغاز طغرا و شمس با بيستم قرن ابتداي در فارسي ، رمان
دهه 50 ، در كه آنجا تا است كند بسيار هم آن حركت و ميشود
تا بايد آن رشد براي و نداريم بيشتر خوب رمان تا ده
.كنيم صبر انقلاب مقطع
تحولات در سرچشمهاش من ، نظر به ايران ، در رمان رشد
مهمترين ازجمله هم انقلاب كه است معاصر سياسي و اجتماعي
رمان ، جنگ ، اوايل در.جنگ هم ازآن پس و است تحولات اين
اين بتدريج بعد.است كرده منعكس كم خيلي را واقعه اين
رمانهاي ديگر سال ده من اعتقاد به مييابدو گسترش امر
مهمي دليل اين.يافت خواهند بيشتري گسترش جنگ موضوع با
.هست هم ديگري مهم دلايل اما است
هست هم سانسور چند هر دارد ، وجود آزادي انقلاب از بعد
صحبت به شروع مردم كه شده پيدا اجتماعي آزادي نوع يك ولي
كه ميبينيم اروپايي و خارجي يك عنوان به.كردهاند
قاطي هم با مردم و شده بيشتر ايران در اجتماعي آزاديهاي
انقلاب خاطر به طبقات و اجتماعي ساختارهاي يعني.شدهاند
تاثير رمان درساختار امر اينشدهاند دگرگون جنگ و
.است داشته بسيار
كه آن از بيش تا 63 سالهاي 57 در شده منتشر رمانهاي *
فضاي از تنها ميرسد نظر به بپردازند ، انقلاب موضوع به
رمانها اين زمينه ولي.كردهاند استفاده انقلاب باز
رمانهاي مهمترين "مخصوصا.است قبل سالهاي به مربوط
جمله از هستند ، هم بومي خصلت با رمانهايي كه دوره اين
اين.امثالهم و محمود آقاي و دولتآبادي آقاي رمانهاي
اقتصادي مناسبات در شده ايجاد تحولات كننده بيان رمانها
دهه اوايل و چهل دهه آخر سالهاي در ايران اجتماعي و
تحول به كمتر و است روستاها در خاص طور به هم آن پنجاه
چيست؟ شما نظر ميپردازد ، انقلاب مقطع
.باشد ادبي تحولات سير در مطلق مقطع يك نميتواند انقلاب
يك ادبيات.نه ادبيات در اما چرا ، اجتماعي تحولات در
مشروطيت ، انقلاب به برگرديم اگراست طولاني خيلي روند
مشروطيت ايران معاصر ادبيات تا كشيد طول خيلي ميبينيم
اواخر اين نكنم اشتباه اگر "اتفاقاكرد منعكس خود در را
.است گرفته الهام مشروطيت از كه نوشته رماني مخملباف آقاي
يك نميتوانيم ما بنابراين.سال 100"تقريبا از بعد يعني
ادبيات در اجتماعي تحولات از را بلافاصله و مستقيم تاثير
.ببينيم
سنت به بازگشتي كوتاه داستان ميگوييم كه اين "اتفاقا
دارد جلو به نگاهي هم هميشه ادبيات كه ميدهد نشان است ،
ادبيات اين فرهنگي ، ابزار همه از بيش.عقب به نگاهي هم و
.ميكند منعكس را تاريخ طول كه است
بحرانها و نشيبها و فراز از پر كشور يك اجتماعي تاريخ
رقمي با ولي دارد را خودش خاص بحرانهاي هم ادبياتاست
را اجتماعي تحولات ميخواهيم اگر بنابراين.كمتر بسيار
.است خوبي بسيار وسيله ادبيات كنيم ، بررسي
مصدق دولت و شهريور 20 دورهبين بحرانهاي ميخواهيد اگر
را دوره اين خوبي به آلاحمد كتابهاي كنيد بررسي را
تحولات كه ميدهد نشان هم آبادي دولت آثار.ميكند منعكس
بعد تا انقلاب از قبل از طور چه ايران سياسي و اجتماعي
انقلاب از پس رمانهاي.ميكند پيدا ادامه انقلاب از
وي انقلاب از قبل كوتاه داستانهاي با اگر را آبادي دولت
آن در هم را ايران جامعه تغييرات ميتوانيد كنيد مقايسه
دهات و كشاورزان سنتي ، جامعه كه ميبينيد يعني.ببينيد
.هستند مسائلي چه دستخوش خراسان استان
براي خوب موءيد يك دولتآبادي كه ميكنم فكر "اساسا من
به گرايش و كوتاه داستان تحول چگونگي مورد در ما نظريه
و بلند داستان به كوتاه داستان از او.باشد بلند رمان
.رسيد بلند خيلي رمانهاي به سپس
با داستانهاي كه رسيد كلي نتيجه اين به ميتوان آيا *
بودهاند؟ موفقتر ايران در بومي فضاي و زمينه
بنده تحقيقات جزو اين و نرسيدهام نقطه اين به هنوز من
و دستغيب آقاي جمله از ايراني جدي منتقدين از خيلي.نيست
تا منكردهاند توجه نكته اين به ميرعابديني آقاي
كلاسهاي شاگردان از "مثلا.موافقم شما نظر با اندازهاي
.است بوده روانيپور منيرو ميرصادقي ، جمال داستاننويسي
روانيپور منيرو اما است شهري نويسنده يك ميرصادقي جمال
يك روانيپور نسل اين و مينويسد بومي فضاي در "كاملا
.است بومي خيلي نسل
قدر اين چرا كه كنيم بررسي بايد ما ديگر طرف از
تعداد.آذربايجان از بيشتر حتي داريم ، جنوبي نويسندگان
.است فوقالعاده جنوبي نويسندگان
است رمان به كوتاه داستان از ما گرايش كه نكته اين بين *
نويسندگان ما نويسندگان موفقترين كه نكته اين و
ببينيد؟ ارتباطي ميتوانيد بودهاند "بومينويس"
طرفي از.نكردهام بررسي من ولي هست چيزي چنين "حتما
نويسندگان و دارند كوتاه داستان به گرايش شهري نويسندگان
و ضد يك فرضيه اين اما.بلند رمانهاي به گرايش بومي
ميشود ، شهريتر روز به روز ايران جامعه چوندارد نقيض
حال در سرعت به داشته وجود كه بومي جامعه آن شايد
كشور جنوب خوب نويسندگان از بسياري "مثلااست تغييرشكل
تهران به اغلب و شدند كنده خود ديار و شهر از جنگ اثر در
و مردم سرنوشت روي امر اين.آمدند بزرگ شهرهاي يا
به نسبت است نوستالژي نوعي.ميگذارد تاثير نويسندگان
.است رفتن بين از حال در كه دنيايي
دارد ادامه
|