نمايشگاه خط نقطه ،
كهن معماري و فرهنگي ميراث نابودي خطر
لاهور در
شناخته ملي اثر قم در خاتون خديجه بقعه
شد
دردوبي ايران هنري برنامههاي
فلسطين سينما در سمفوني
آبادان جشنواره در فيلم 18

نمايشگاه خط نقطه ،
طراحي بينالمللي نمايشگاه اولين برپايي مناسبت به
;معاصردرتهران
اولين برپايي از ميرفت انتظار كه نتيجهاي مهمترين
آيد ، دست به تهران معاصر طراحي بينالمللي نمايشگاه
كه بود "طراحي" مقوله از مانع و جامع تعريف يك به رسيدن
.نگيرد خود به تحقق صورت مهم اين ميرفت هم انتظار البته
تعريف در انتخاب هيات و داوري هيات اعضاي بين نظر اختلاف
نظر به مسئلهساز چنان آن امر ابتداي در "طراحي"
اختلاف اين طراحي نمايشگاه برگزاري طول در اما نميرسيد ،
گرفت ، خود به بيشتري عيني نمود سليقهها اعمال و نظرها
همين با را "طراحي" نمايشگاه دومين برپايي كه آنجا تا
.ميكند ترديد دچار شده انجام اجرايي روش
گروهي كه است منوال براين ، قاعده تجسمي هنرهاي عالم در
مكاني ، -زماني نياز و ضرورت بنابر كارشناس و صاحبنظر
"مشخص" و "متعارف" آثاري نمايش با تا داده هياتي تشكيل
و كوتاه برنامهريزي يك با سپس و كنند مسئله طرح ابتدا
رفع به نهايت در و يافته دست مسئله حل روشهاي به بلندمدت
.بپردازند نياز آن
نور ، به نسبت كه نقاش گروهي نوزدهم قرن در مثال ، عنوان به
نسبت غيرمتعارفي و جديد ديدگاههاي خط و رنگ كاربرد حجم ،
در كه را كساني خود ميان از داشتند ، قدما آثار به
و ميخورد چشم به بيشتري مشترك ويژگيهاي آثارشان
(آكادميك) و منطقي صورت به را خود ديدگاه ميتوانستند
گذارند نمايش به را آثاري تا كردند انتخاب كنند ، تعريف
به يا پذيرتر تعريف هنري جديد ديدگاه شمول دايره در كه
آثار اولين نمايش رو ، اين از.باشد متعارف عبارتي
نياز به طبيعي پاسخي تنها نه فرانسه در امپرسيونيستها
شد باعث بلكه بود ، عصر آن در نقاشي هنر مكاني -زماني
سبك يك از مانع و جامع تعريفي به كارشناسان و منتقدان
(كلاسيك)هنر تاريخ روند در را آن و يابند دست هنري نوين
.كنند طبقهبندي
طراحي بينالمللي نمايشگاه اولين برپايي روند آيا اما
بود؟ چنين تهران
تحصيلي مقطع از و تاكنون پنجاه دهه از مقولهطراحي
خصوص به; دارد وجود هنر پژوهش دكتراي تا نقاشي هنرستان
و تدريجي سير نقاشي مدرن مكاتب گسترش و رشد كه ايران در
.است نداشته متداومي
طراحي كه ميگويد خود هنرجويان به وقتي هنرستان معلم يك
كه دارد طراحي به را ديدگاه همان آيا است ، ضعيف آنها كار
.است خداوند دستورالعمل طراحي:ميگويد استادي
.دارد گوناگوني گسترههاي خود ، خاص و عام معني در طراحي
اثر خلق زمينههاي تمامي در هنر عرصه در طراحي مقوله
نهايي اجراي تا اوليه ايده بين مرحله و دارد وجود هنري
.او عقلايي ذهن و هنرمند الهام دنياي ميان واسطهاست اثر
ديگر و نقاشي از مستقل طراحي يعني خاص ، معناي در اما
نرسيدهايم معين و مشخص تعريف يك به هنوز تجسمي ، هنرهاي
ميتوانست آن همايش بخش خصوص به طراحي نمايشگاه و
مدرن طراحي از كاربردي و خاص تعريف به رسيدن زمينهساز
صدا چند ولي هماهنگ هيات همان نبود متاسفانه اما.باشد
طراحي مشكل نه شد باعث داوري و انتخاب اجرايي ، كار در
طراحي نه و شود بررسي و طرح نمايشگاه در (عام معناي به)
.باشد داشته ظهور منصه درآمده ، نمايش به آثار در مدرن
طراحي ، هنر":ميكند عنوان نمايشگاه دبير نامي غلامحسين
و شخصي ديدگاههاي بيان در احساس بيواسطهترين و اولين
ايرج و "است هستي جهان با رابطه در هنرمند ذهنيتهاي
علامات با كه است مجردي تفكر طراحي ، ":است معتقد اسكندري
".است شده نگاشته رمزگونه
و "ندارد پرسپكتيو طراحي ، ":است گفته نيز آزموده بهمن
بيواسطه هنري طراحي ، " كه است باور اين بر معتبر منوچهر
".مستقل تصويري بيان يك و است
نيز نمايشگاه انتخاب هيات اعضاي از يكي حبيبي ، شهلا
و است لحظه تجربه طراحي":ميكند تعريف چنين را طراحي
دنياي رمزهاي و راز با را هنرمند كه است لحظه ويژگي اين
اين در نيز راد غازي فرشته و ".ميكند مرتبط برون و درون
در ما نياز مورد كه عيني و ملموس طراحي":است گفته باره
به دستيابي براي خلاق اثري اجراي است ، طراحي نمايشگاه
خط ، بصري عناصر آن در كه است انسان انديشه و احساس بيان
".باشند شده برگزيده سادگي مرتبه بالاترين به نور و لكه
هنرهاي و نقاشي هنرمندان و اساتيد تعاريف به توجه با
شده مبحث خلط خاص و عام طراحي بين كه مييابيم در تجسمي ،
كتابهاي در كه چيزي آن مانند عام معني به طراحي بين است ،
ايده چگونه تا ميشود آموخته دانشآموزان به هنري آموزش
ارائه زمان حداقل در و نقطه و خط حداقل با را خود ذهني
آكرليك كولاژ اثر يك مانند خاص معني به طراحي با دهند ،
.بود گرفته قرار ديد معرض در نمايشگاه در كه چوب روي
دكوپاژ طراحيهاي بين كه است نقيض و ضد تعاريف همين در
.ميشود ديده همسانيهايي شاعر يك شعرهاي و كارگردان يك
يك برپايي در ذهنيت تعدد اين نتيجه كه اينجاست پرسش
چيست؟ هنري جريان
كه است شده ارسال دبيرخانه به اثر ميگويند 4891 آمارها
حجم نگارگري ، يا نقاشي نمايشگاه كمي ميزان به توجه با
از اساسي چه بر انتخاب هيات حال ، .است ملاحظهاي قابل
مسابقه بخش در را اثر تنها 282 آثار اين ميان
مشتركي ويژگيهاي از نيز تعداد همين و پذيرفتهاند
بينندهاي هر واكنش اولين.نيست نيستند ، معلوم برخوردار
كه است اين درآمده ، نمايش به آثار به نسبت نمايشگاه در
به كه اثري هر.است بوده چه حذف و انتخاب ميزان و معيار
در بخورد ، چشم به آن در -خاص و عام كه -طراحي نوعي
سعه از نشان انتخابي دامنه چنين اين.است موجود نمايشگاه
از شناخت عدم نتيجه بلكه نيست ، انديشه آزادي يا صدر
بين مشترك ديدگاه حداقل نداشتن همه ، از مهمتر و موضوع
به كه وقتي است درست آيا.است نمايشگاه برگزاركنندگان
نمايشگاه ، نشريات در شده مصاحبه هنرمندان تمامي اذعان
حركتي چنين اين ميبرد ، رنج طراحي ضعف از تجسمي هنرهاي
و علاقهمند بيشتر سردرگمي آن نتيجه كه گيرد انجام
است؟ دانشجويان
وجود اميد اين هميشه نشود ، برپا نمايشگاهي كه زماني تا
و شده طراحي پيش از راهي شروع باعث قدم اولين كه دارد
باشد ، عاري هدف و نظم از نيز قدم اولين اگر اما ;است منظم
بست؟ اميد آينده به ميتوان آيا
صالح پروانه
است شده برگرفته نمايشگاه نشريات از قولها نقل تمامي *
كهن معماري و فرهنگي ميراث نابودي خطر
لاهور در
به زماني پاكستان در لاهور شهر :خارجي رسانههاي واحد
شناخته آسيا جنوب فرهنگي مراكز مهمترين از يكي عنوان
از و مغول امپراتوران حكومت مركز پيش سال تا 400 و ميشد
انگليسيها سلطه و فرمانروايي طي درخشان شهري نيز پس آن
خواند خواهيم گزارش اين در كه طور همان اما.بود
كه شهر اين معماري آثار برخي كه دارد وجود نگرانيهايي
.رفت خواهند بين از هستند ، ماندگار گنجينههايي
قلب در امروزي و مدرن لاهور سي ، .بي.بي تلويزيون گزارش به
بخشهاي از است تركيبي شهر اين ;دارد قرار پنجاب ايالت
تولد سالگرد پانصدمين و هزار يك زودي به كه جديد و قديم
.گرفت خواهد جشن را خود
بر شهر اين طولاني تاريخ بود ، خواهد بيسابقه جشن اين
به قرن چند كه انگليسيها سلطه زمان از.است روشن همه
مغول امپراتوران درخشان معماريهاي به برگرديم ، عقب
توسعه ، نام به فرد ، به منحصر تاريخچه اين اما.ميرسيم
بقايايي شهر ، اين در.است افتاده نابودي خطر در سرعت به
را مغولها فرمانروايي زمان آبرساني سامانه تاسيسات از
سامانه اينبرميگردد ميلادي قرن 17 به كه ديد ميتوان
.بود شده ساخته "شالاما" مشهور باغهاي به آبرساني براي
اعتراض به دست مردم كه شدند متوقف زماني تنها بولدوزرها
.بود باستاني آثار جزو اينها":ميگويد پاكستاني يك.زدند
و بود گرفته جاي هم جهان باستاني آثار فهرست در حتي
از يكي قرباني تاريخ ، اما ".است غيرقانوني آن كردن نابود
مقامهاي.است شده راهسازي يعني پاكستان دولت شيفتگيهاي
به را فيزيكي توسعه و پيشرفت ميخواهند كشور اين دولتي
تاريخي ديگر بالقوه قرباني يك.بياورند دست به قيمتي هر
:شد خواهد شدن مدرن جنون فداي كه دارد قرار شهر اين در هم
مورد بدي طرز به بازار اين اينك هم "تواينتن بازار"
.ميرود نابودي به رو سرعت به و است گرفته قرار بيتوجهي
جلالي و شكوه "تواينتن بازار" انگليسيها سلطه زمان در
.رسيد خود اوج به سالهاي 1860 در كه داشت
نگران كه هستند بازار اين در دكانداران از شماري هنوز
ميخواهند آن جاي به ميگويند و ميباشند آن شدن خراب
كريم فاضل نام به شخصي.بسازند بازرگاني دفاتر برجهاي
خود دست به را فرهنگيمان ميراث نبايد ما":ميگويد
لاهور شهر درخشان مركز پيشتر بازار اين ".سازيم نابود
.ميكنند خراب را آن رفته رفته حاضر حال در ولي بود ،
جنگ كه است سرشناسي هنرمند "انوار اعجاز" دكتر
وي.است گرفته عهده به را لاهور تاريخي آثار برضدنابودي
هر":ميگويد او.است زمان برضد مسابقهاي اين ميگويد ،
بازرگاني دفاتر دادن جاي براي برجهايي ميبينيم روز
جديد ، بناهاي ساخت با ميكنند تصور آنان.ميشود ساخته
بناهاي تمام جهلشان خاطر به اما دادهاند ، توسعه را شهر
حالت تغيير حال در آنان ميكنند ، خراب را تاريخي زيباي
حال در هم ، شهر وسطايي قرون ديوارهاي حتي.هستند شهر
ديوارهاي اين جاي تدريج به تجارت و بازرگاني است ، نابودي
در. دارد وجود هم استثناهايي اما.ميگيرند را افسانهاي
از يكي به متعلق كه دارد وجود مشهور قهوهخانهاي لاهور
وي.است حسين اقبال نام به پاكستان هنرمندان مشهورترين
.ميكند رهبري قديمي شهر اين نجات براي را شخصي جنگي
ساختمانهاي اين تمام درصد تا 45 40:ميگويد حسين اقبال
تخريب چوبي (بالكن) كوچك ايوانهاي و قديمي درهاي زيبا ،
كسي كه اين تادارد ادامه طور همين كارها اين.شدهاند
يك ".است بس فرهنگي غني ميراثهاي تخريب بگويد و بيايد
تا آوردهايم عمل به اقداماتي ما":ميگويد دولتي مقام
آن به را پيشين شكوه و كنيم بازسازي را لاهور قلعه
دولتي اقدامات به بيشتري نياز ،"واقعا اما.بازگردانيم
".است
كه درميماند انسان كه است شديد قدري به تخريب روال
كه جشني.بگيرند جشن ميخواهند را چيزي چه دولتي مقامهاي
خطرند در كه چيزهايي بود خواهد سالجاري پايان در
پاكستان باستاني شهرهاي از يكي لاهور فرهنگي ميراثهاي
.است
شناخته ملي اثر قم در خاتون خديجه بقعه
شد
در اصفهان -قم جاده در "خاتون خديجه" متبركه بقعه بناي
.رسيد ثبت به كشور ملي آثار فهرست
فرهنگي ميراث مدير از نقل به همشهري خبرنگار گزارش به
از دختري به منسوب خاتون خديجه) امامزاده بناي قم ، استان
منشوري گنبد با ضلعي است 8 بنايي ((ع)صادق امام فرزندان
جوار در و اصفهان -قم جاده مسير كيلومتري در 30 كه
.دارد قرار نام همين به روستايي
است قم تاريخي و ارزشمند امامزاده هفت جمله از بقعه اين
صفي علي خواجه فرزند محمد امير غياثالدين دستور به كه
.است شده بنا قمري هجري سال 770 در (قم مستقل امراي از)
گچبري زيباي بسيار كتيبههاي استناد به بنا اين معمار
محمد عليبن بنا هنرمند گچبر و خلوالبنا علي حسنبن
قم منطقه گچبري هنر پرآوازه هنرمندان از يكي بنا ابوشجاع
.است قمري هجري هشتم قرن در
دردوبي ايران هنري برنامههاي
فروردين تا 12 آينده اسفند از 11 دوبي در ايران دهكده
.ميشود برپا ايراني محصولات عرضه منظور به سال 79
همچون هنري برنامههاي نمايشگاه ، برگزاري مدت طول در
ديگر و شببازي خيمه نمايش ، آييني ، مراسم محلي ، موسيقي
هنر معرفي به ايراني هنرمندان توسط هنري برنامههاي
.ميپردازند ايراني
ملي روز كه قربان عيد با مصادف اسفند روز 27 در همچنين
هنرمندان توسط ويژهاي برنامههاي است ، شده اعلام ايران
.شد خواهد اجرا جهاني دهكده در ايراني
فلسطين سينما در سمفوني
روز كه آينده سينماي برنامه نهمين و درپنجاه :هنري گروه
ميشود ، برگزار فلسطين سينما در ماه دي بيستم دوشنبه
نمايش به ديگر فيلم چهار و "سمفوني" ميليمتري فيلم 35
"سمفوني" فيلم همراه به برنامه اين در.ميشود گذاشته
شعري" نامهاي به ديگر فيلم چهار آقاجاني ، علياكبر كار
،(صفري بهنام) تماشا ،(صفت شيرين بابك)" !زندگيست كه
ماهي" و آلمان ، كشور از (جوني بوريس) "الكتريكي افكار"
گذاشته نمايش به كامكاري فريبرز كارگرداني به "دختر
.شد خواهد
آبادان جشنواره در فيلم 18
جامعه و نوجوانان و كودكان بخش فيلمهاي :هنري گروه
فيلم شد90 اعلام آبادان موضوعي فيلمهاي جشنواره نخستين
آسمان ، بچههاي ابراهيم ، هانيه ، خاطر به سفيد ، بادكنك
از بخش اين در چرخ و كوچك مرد شبانه ، سفر جنوب ، مسافر
.ميآيند در نمايش به جشنواره
فيلمهاي نيز مقدس دفاع آينه در اجتماعي سينماي بخش در
و شيشهاي آژانس شيدا ، هيوا ، كيميا ، است ، من با ليلي
.درميآيند نمايش به فرياد
برفي آدم و شوخي عوضي ، مرد فيلم سه گزارش اين براساس
شهركرد كمدي فيلمهاي جشنواره نخستين برگزيده فيلمهاي
پرده روي به شهركرد جشنواره رهآورد بخش در كه هستند
.آمد خواهند

برگ نگارخانه
مهرداد عكس نمايشگاه و كتابچي افشان آثار نمايشگاه
و حبيبي پيمان نقاشي نمايشگاه /دي تا 22 /ميرهادي
و تا 12 ساعت 9 از /دي تا 23 /منيژهصحي نقاشي نمايشگاه
ميرداماد ، به نرسيده وليعصر ، خيابان:نشاني /تا 18 15
.تلفن8886659 /شماره 1/12 دامنافشار ، كوچه
الهه نگارخانه
/ساعت 16تا20 از /دي تا 16 /فلورفيضبخش نقاشي نمايشگاه
.تلفن2054128 /شماره 47 گلفام ، آفريقا ، خيابان:نشاني
سيحون گالري
در مجسمهساز و نقاش عكاس ، هنرمندان گروهي نمايشگاه
تا ساعت 10 از /دي تا 16 /دوهزار سال به ورود از استقبال
/پلاك 30 چهارم ، كوچه اسلامبولي ، خالد خيابان:نشاني /18
.تلفن8711305
افرند نگارخانه
رافي و اديم كورش آثار "پريشان 2000 پلك" عكس نمايشگاه
خيابان:نشاني /تا 20 ساعت 15 از /دي تا 15 /آوانسيان
.شماره 10 اورامان ، خيابان مطهري ،
شيث نگارخانه
/تا 20 ساعت 16 از /دي تا 25 /گروهي نقاشي نمايشگاه
شيرزاد كوچه دانشجو ، پارك جنوب وليعصر ، خيابان:نشاني
.تلفن6709185 /پلاك 41 شرقي ،
|
|