پمپيدو هنري فرهنگي مركز كاركنان اعتصاب
كرد تعطيل را
مضمون با كاريكاتور نمايشگاه برپايي
زيست محيط
بازيگر چرخ بازيچههاي
سمرقند پاره
پمپيدو هنري فرهنگي مركز كاركنان اعتصاب
كرد تعطيل را
و هنر عرضه محل پاريس در "پمپيدو" زيباي مركز :هنري گروه
به آن كاركنان اعتصاب دليل به گذشته هفته مدرن ، فرهنگ
.ماند باقي تعطيل حالت
مركز اين اعتصابي كاركنان فرانسه ، خبرگزاري گزارش به
كاري وضعيت بهبود و كار ساعات كاهش حقوق ، افزايش خواستار
.هستند خود
تعمير كار ماه از 27 پس كه را مركز بازگشايي اعتصاب ، اين
ژاكشيراك توسط گذشته سهشنبه روز بود قرار نوسازي و
كاركنان.انداخت تعويق به شود ، انجام فرانسه جمهوري رئيس
مركز اين كه ژانويه اول از كردند اعلام اعتصابكننده ،
.است شده نامطلوبتر كاري شرايط شد ، بازگشايي
"پمپيدو ژرژ" بهنام و ساخته سال 1977 در كه مركز اين
دهها پذيراي روزانه شد ، ناميده فرانسه سابق جمهور رئيس
.است بازديدكننده هزار
دربرداشته هزينه دلار ميليون حدود 138 مركز اين نوسازي
.است
مضمون با كاريكاتور نمايشگاه برپايي
زيست محيط
موضوع با جوان كاريكاتوريستهاي آثار نمايشگاه :هنري گروه
حفاظت سازمان رئيس سخنان با گذشته پنجشنبه زيست ، محيط
.شد افتتاح گلآقا درموءسسه زيست محيط
هنري فرهنگي ، شخصيتهاي و مقامات از جمعي كه مراسم اين در
برندگان جوايز داشتند ، حضور آن در كشور طنزپردازان و
.شد اهدا آنها به ابتكار معصومه دكتر توسط نمايشگاه
مجله فراخوان با گذشته ماه مرداد از كه مسابقهاي در
تا كاريكاتوريست 6 شد ، 1216 برگزار "گلآقا...بچهها"
داشتند ارسال مسابقه برگزاري ستاد به اثر ساله 1694 22
اثر گلآقابه 70 موءسسه و زيست محيط حفاظت سازمان توسط كه
دوره طلا ، سكه قبيل از جوايزي و تقدير لوح برگزيده
دوره زيست ، محيط سازمانحفاظت تابلوهاي و انتشارات
آثار موزه طرف از كتابهايي و آقا كتابهايگل و نشريات
.شد اهدا دارآباد طبيعي
گل موءسسه دهخداي سالن در دي تا 30 از 24 نمايشگاه اين
برپاست پلاك 7 زاگرس ، خيابان آرژانتين ، درميدان واقع آقا
آن از تا 17 و 14 تا 12 ازساعت 9 ميتوانند علاقمندان و
.كنند ديدن
بازيگر چرخ بازيچههاي
نيون ديويد خودنوشت زندگينامه به نگاهي
:اشاره
برجسته بازيگر نيون ، ديويد خاطرات بر مروري ذيل ، مقاله
جالب محتواي بر علاوه كه است اسكار جايزه برنده و سينما
كتاب اين.نيست بيبهره نيز ادبي و زباني ارزشهاي از آن ،
هرمز دكتر ترجمه به ،"..بازيگر چرخ" عنوان با
منتشر روز فرزان پژوهش و نشر سوي از "اخيرا همايونپور ،
.است گرديده
رضوي مسعود
يكي به اكنون خودنوشت ، زندگينامه يا اتوبيوگرافي
و تاريخي و ادبي آثار ميان در موفق- انواع - ازژانرهاي
كمتر كه گفت بتوان شايد و شده بدل سياسي و اجتماعي
آن نخبگان كه داريم سراغ را موفقيت و شهرت از عرصهاي
مبناي بر خود گذشته تاويل و خاطرات نگارش ركاب در پاي
نوع اين ارزش.باشند ننموده طولاني تجربههاي بار كوله
و متنوع بسيار نيز آن انواع و است متفاوت البته آثار ،
آن و دارند اشتراك مسئله يك در همه اين با اما ;متكثر
و آرامش و انفعالات اساس بر ماضي ، واقعيتهاي به رويكرد
جهت آن از اتوبيوگرافي.زندگي از خاص دوره يك در جمعبندي
زيستههاي بيانگر و دارد واقعيات در ريشه آن بنيادهاي كه
ضمن است ، واقعي "كاملا روزگاري و عصر چارچوب در حقيقي
نسل براي "معمولا دارد ، فراگير و عام جاذبههاي آنكه
آن خاطرات هنوز و است ويژه دوران همان از برآمده كه خاصي
برخوردار افزونتري جذابيت از ميكند ، حمل چنته در را
كه انسانهايي از گروهي ميان پيوندي لذا.ميشود
آنها بر "خاص نسلي" عنوان و دارند مشتركي تجربههاي
و خاطرات تجديد براي بستري و ميكند ايجاد ميشود اطلاق
.مينمايد ايجاد همسان زيستههاي به رجعت
كه دارد نام "..بازيگر چرخ" عرصه ، اين در اثر تازهترين
و انگليس سينماي ممتاز بازيگر نيون ، ديويد خاطرات عنوان
ظرافتهايي و ارزشها اثر ، اين دراوست خود قلم به امريكا
نگارش ويژگيهاي و دقايق به آن از مهمي بخش كه دارد وجود
.بازميگردد اثر
اول سطحدارد سطح سه "...بازيگر چرخ" در نيون طنز
را جدي ماجراهاي آن طي كه است كميك ماجراهاي و موضوعات
هم تا ميكند روايت مخبط "ظاهرا اما متمايز فردي نگاه از
ثقل از هم و بدهد را كمدي بازيگران معصوميت حالت خود به
اجتماعي رخدادهايي معمولا موضوعات اين.بكاهد موضوع
روند با وي تطابق عدم و آنها به نيون ورود با كه هستند
و آشفتگيها به وي ، معكوس درك آن ، از بالاتر و جريانات
همه دست از كار سررشته كه ميشود منجر درهمآميزيهايي
كميك گرايش دليل به نيون كه زد حدس ميتوان.درميرود به
الهام كمدي سينماي از روايتها نوع اين در سينما ، در خود
روايياش و ادبي سبك بر سينمايياش سبك "اساسا و گرفته
.است نبوده بيتاثير
لطيفههاي و طنزآلود عبارتهاي بيان نيون طنز از دوم سطح
بيان روايتها فحواي در معترضه بهصورت اغلب كه است كلامي
همسنخ عاميانه تداول و گفتار در كوچه فرهنگ با و ميشود
آن در مطالب كيفيت با منسجم و آگاهانه و است هماهنگ و
.است شده جايگير
نثري.برميخيزد آن نثر كيفيت از كتاب ، طنز از سوم سطح
براي كه واضح حد از بيش عباراتي و ساده بسيار "ظاهرا
نگاه در و شده برگزيده جدي بسيار "بعضا موضوعاتي بيان
بهتدريج اما ميماند محتوا و شكل بين پارادوكسي به اول
استخراج آن از را ادبي و آگاهانه صنعتگري نوعي ميتوان
كه ما خود قديم بلاغت در تجاهلالعارف شبيه چيزي.كرد
اساسي و مهم موضوعات اين چقدر نميداند نگارنده گويي
آن با تقابل در تعمدي و ميداند درواقع آنكه حال هستند ،
بيان در حتي دارد تندي ضرباهنگ كه متجاهل نثر اين !دارد
همچنان و نميكند پنهان را خود نيز مرگ نظير روايتهايي
در بودن چلفتي پا و دست نمايش نوعي -كميك شتاب و شيطنت
.است ساطع آن از -پرتماشاگر و باوقار صحنههاي برابر
بهتر شايد نيون ، طنز از سطح اين درباره بهتر توضيح براي
طولاني درنگهاي كماهميت ، و جزئي مسائل در كه بگوييم است
در و ميدهد ارائه دقيق تحليلهاي و مطنطن توصيفات و
حتي و عاميانه واژگان و تند عبارات با اساسي و مهم مسائل
بيان ضمن در ديگر طرف از.ميگذرد موضوع از كودكانه
خصوصي شيطنتهاي و شخصي خاطرات يكباره جدي ، بسيار مسائل
.ميدهد قرار تحتالشعاع را آن و ميكند مطرح را
را خود قاطع قدرت جستارها ، برخي در كتاب ، اين در نيون
ميكند ، بيان توصيفات و انفعالات و حالات بيان و درك در
در كه را خود پرشتاب و زيبا طنز "عامدا و "عالما اما
همچون او هدف.ميكند دنبال است گسترده كتاب سراسر
بر لبخندي جستجوي در او است ، مخاطب خاطر تفرج فيلمهايش
فصل در ميرسد ، كتاب پايان به كه هنگامي اما.لبهاست
اعتياد ، ماليخولياي در كه نسلي حالات بيان در هفدهم
دچار بيمارگونه و بويناك روابط و بيهوده آرمانگراييهاي
.ميدهد زيباييارائه بسيار توصيف آمده ،
سمرقند پاره
آثارش راهنمايي به قبادياني ناصرخسرو حكيم بازشناخت
فرهنگ نشر دفتر /قبادياني مسلمانيان رحيم :نويسنده
تومان صفحه/800 190/وزيري قطع /اول 1378 چاپ /اسلامي
چنين ناصرخسرو حكيم درباره ديوان ، مصحح محقق مهدي دكتر
و مال و دنيوي تجمل از دست كه ناصرخسرو براي":است نوشته
و سلطان و وزير و امير از و شسته احترام و جاه و منال
تاريكي جز خويش عصر مادي جهان در و بود گشته گريزان حاكم
دانش و علم جهان يعني معنوي ، جهان و نميكرد مشاهده چيزي
كه بود دين فقط مييافت ، تهي ميان بس را خود زمان
او براي يمگان تنگناي در روشنايي به راهي ميتوانست
توانست كه بود ديني ايمان و عقيده همان ياري به و بگشايد
اشعار تحليل) ".گذارد باقي خود از جاويد و ارزنده آثاري
در نكته اين (ص 377 تهران ، دانشگاه انتشارات ناصرخسرو ،
;جمله از.است آشكار و هويدا ناصر شعرهاي همه
خواهي ميرفت آسمان بر اگر
نردبانت زاحسان و كن ايمان از
هم با اند ايمان و عقل و حيا:يا و
دم يك نپردازند زيكديگر
داشته نيز بسياري دشمنان او كه بود طبيعي دلايل ، همين به
بر را خود رد ناصرخسرو ديوان سراسر در هم امر اين.باشد
:اينكه به دارد اشارت جاي يك در و نهاده جاي
بدنيم مان و زخان رانده من
هزارم صد دو عدو زينست
سه او ، دشمنان درباره قبادياني ، مسلمانيان رحيم پروفسور
:است كرده ذكر را طايفه
آگاهي فرهنگي و ديني معارف از كه گمراه و عادي آدمان -"1
شاعر با و بودند شده فريفته بدخواهان اغواي به و نداشتند
.ميورزيدند مخالفت
عنوان ناصبي را آنها شاعر كه مذهبي آشكار مخالفان -2
.است كرده
ديار و يار از را شاعر كه خراسان تبار ترك حاكمان -3
.(صفحه 39 سمرقند ، پاره) "نمودهاند محروم
نگاشته ، خسرو ناصر درباره متعددي آثار كه محقق همين
دين ، حكمت ، ":ميداند چيز چهار نيز را حكيم شعر درونمايه
اين ".غزل و هزل و طمع و مدح نكوهش و اندرز و پند
اعتبار و ارج ناصرخسرو شعر در رو آن از چهارگانه ارزشهاي
.است داشته وي رفتار و عمل با تام ملازمت كه يافته فراوان
و وحدت عمل ، و سخن التزام با همراه معني ، و لفظ اتفاق
كمتر در كه ساخته سايه او وجود بر را متعالي انسجامي
آثار ساير در انسجام اين.يافت ميتوان را آن نظير شاعري
در.ميشود ديده نيز كلامياش آثار و سفرنامه بويژه وي ،
و رونده انسان و است راه جهان ناصرخسرو ، شاعرانه تصوير
باشد ، نيك اگر مركب كه است روشنسواري مركب ،"اخلاق خوي"
:ميرسد منزل به راحتتر و زودتر انسان
ماست خوي مركب و راهي ما و است راه جهان اين"
"نيست رهوار مركبش ما از كه هر گردد رنجه
خوشخويي و خوشرويي به را همگان شاعر اين ، بر علاوه
:يابند نيك سرانجام تا ميكند دعوت
ايام در خوشخويي و خوشرويي به
سرانجام دل خوش شوي تا !رو همي
و كلامي مطالب انعكاس به "مستقيما گاه چه اگر ناصرخسرو
طبع و ادبي قدرت اما ميورزد مبادرت شعرش در الهي آيات
محتوا اندام بر زيبا قالبي وي ، استعارهپرداز و موزون
خبري و مستقيم مفهوم يك گاه كه ميشود ديده لذا و ميزند
.ميكند بدل جذاب استعاراتي و تشبيهات با روان شعري به را
اشداءعليالكفار" شريفه آيه ترجمه و تفسير در جا يك
:ميسرايد چنين "رحماءبينهم
آنهاك بر و سلاحيم ابر ولا ، اهل بر
بلاايم باد مثل لااند ، و اهل نه
ناصرخسرو آثار از سريع دريافتي و بدوي اوصاف اينها
انديشههاي و روحيات به ميتوان آن واسطه به كه ميباشد
فراوان آثار نيز اعصار و قرون طول درشد نزديك حكيم آن
خود ويژه ارزش و جايگاه يك هر كه شده نگاشته او درباره
آندرهي اثر "اسماعيليه و ناصرخسرو" نظير برخي.دارند را
و محقق مهدي دكتر تعليقات يا روسيه فقيد دانشمند برتلس
بسياري و برخوردارند ماندگاري ارزش از تقيزاده ، سيدحسن
هماكنون كه پرداختهاند او باب در روشنگر مقالههاي نيز
چيز هر از پيش اما.است ديگر نوشتههاي از بسياري ماخذ
بسياري خوشبختانه كه كرد ياد بايد ناصرخسرو خود آثار از
.رسيد چاپ به تنقيح و تصحيح با و است دسترس در آنها از
:كرد ياد ميتوان زير آثار از "عجالتا
روشنايينامه -جامعالحكمتين 3 -ناصرخسرو 2 ديوان -1
زادالمسافرين -خوانالاخوان 5-4
رحيم پروفسور ناصرخسرو ، به علاقهمند محققان ميان در
با تاجيكستان دولتي دانشگاه استاد قبادياني ، مسلمانيان
به را گستردهاي پژوهشهاي زمينه ، اين در متعددي آثار
تاريخ درباره ديگري آثار موءلف وي.است رسانده سرانجام
اين راقم كه آنجا تا و هست نيز پارسي زبان و فرهنگ و ادب
و اجتماعي حيات" ،"تبعيدگاه از" كتابهاي ميداند سطور
در شعر" ،"فرارود در فارسي ادب و زبان" ،"شاعرانه تصوير
آثار جمله از "جانپرور شعر فروغ" و "نظري سرچشمههاي
منتشر تاجيكستان پايتخت دوشنبه در جملگي كه اوست شده چاپ
.است شده
پاره" تكنگاري قبادياني ، مسلمانيان پروفسور اثر آخرين
ناصرخسرو حكيم بازشناخت" دوم تيتر با كه است "سمرقند
اسلامي فرهنگ نشر دفتر توسط "آثارش راهنمايي به قبادياني
زندگينامه ، ) بخش چهار طي اثر ، اين در.است شده منتشر
و بهبحث ناصرخسرو درباره (شاعر فخريه و شعر درونمايه ،
درونمايههاي و زندگينامه فقط نه او.است پرداخته تحليل
شرايط و نوآورانه جنبههاي بلكه بازنموده ، را حكيم شعر
در و نموده تدوين و استخراج نيز را ناصرخسرو سخن در سبكي
پاره مقدمه در وي.است نموده عرضه مناسب عنوانهاي ذيل
فراوان ،"شعر" درباره قبادياني ناصرخسرو حكيم":گويد سخن
اهميت آنها سنجيدن و گردآوردن كه است كرده عقيده اظهار
زندگي شناخت براي شعرها اينداشت خواهد پي در را بسياري
فرهنگي و سياسي اوضاع با آشنايي براي اهدافش ، و ناصرخسرو
و همزمانان نزد سخنور رسالت دانستن نيز و روزگار آن
...ميرسانند را كمك بهترين..و آيندگان
كسي كمتر شايد امروز فارسيزبانان ، فرهنگ و ادب اهل از
را قبادياني حكيم افتخارمندانه بيت اين كه شود پيدا
:باشد نيامده شور به و نشنيده
نريزم خوكان پاي در كه آنم من
را دري لفظ در قيمتي اين مر
و منظوم چه است ، فارسي سخن "دري لفظ در" كه نيست پوشيده
حاكمان كه ميگويند كيستند؟ "خوكان" اين اما.منثور چه
بسياري براي كه حالي در خوكند؟ حاكمان ، چرا اما.زمانند
حاكمان رودكي ، استاد "آدمالشعرا" چون ما ، شاعران از
.ميشدند محسوب قهرمان و انسانها بالاترين زمان
و سرودهها همه بررسي به منوط پرسشها ديگر و اين پاسخ
وي آثار به نگاهي نيز ما و است حكيم شاعر نوشتههاي
".افكند خواهيم
تحليلي و ميشود آغاز "سمرقند پاره" كتاب نظرگاه ، اين با
قبادياني ، ناصرخسرو حكيم اشعار درباره تاويل به متمايل
با را سخن.ميشود آغاز ايمان ، و نجابت و آزادگي نماد
:ميبريم پايان به حكيم زيباي بيت اين
يا شاه مديح بر قلم نوك جاهلان همچون آنكه از دار ننگ
!تركني را قلم ميري
سديفي نگارخانه
تا 30 /تائب شهرزاد برجسته نقش و سفال نقاشي ، نمايشگاه
حافظ ، خيابان:نشاني / تا 19 و 15 تا 13 ساعت 9 از /دي
.تلفن6702510 /شماره 20 خارك ، وحدت ، تالار خيابان
گلستان گالري
از /بهمن تا 29 از 22 /درهباغي مرتضي نقاشي نمايشگاه
كماسايي ، دروس ، خيابان:نشاني/ تا 19 و 16 تا 12 ساعت 10
.تلفن2541589 /شماره 42
والي نگارخانه
از /دي تا 28 /بهبودي فائقه و حسيني رويا نقاشي نمايشگاه
خيابان ونك ، ميدان:نشاني / تا 19 و 16 تا 12 ساعت 10
.تلفن8047698 پلاك 86 ، خدامي ،
سبز نگارخانه
و تا 13 ساعت 9 از /دي تا 30 /هومند سوسن نقاشي نمايشگاه
ساعي ، پارك مقابل وليعصر ، خيابان:نشاني /تا 19 15
.تلفن8711311 / شماره 1068
افرند نگارخانه
تا 30 /جهانگيري بنفشه و راسيزاده سپيده نقاشي نمايشگاه
امير بين مطهري ، خيابان:نشاني / تا 19 ساعت 15 از / دي
.تلفن834944 /پلاك 10 اورامان ، سهروردي ، و اتابك
|
|