موسيقي ;آهنگساز سعيدي مليحه با گفتوگو
!است صرف تقليد امروزي ، پاپ
!كنيد مطالعه موسيقي درباره بيشتر كمي
موسيقي ;آهنگساز سعيدي مليحه با گفتوگو
!است صرف تقليد امروزي ، پاپ
;درآمد
در تلاشي و جديت با كه است بانواني معدود از سعيدي مليحه
و كرده دنبال را ايراني رديفي و سنتي موسيقي تحسين ، خور
بر علاوه وي ، .است برده پيش به را آن مراحل بهترين تا
و حفظ مركز در قانون ساز تخصصي رشته در دانشگاهي تحصيلات
صفوت ، دكترداريوش چون اساتيدي محضر از ملي ، موسيقي اشاعه
هرمزي سعيد و فروتن يوسف كريمي ، محمود برومند ، نورعلي
انطباق قانون ساز با را ايراني موسيقي ظرايف و جسته بهره
را قانون ساز توانست كه شد فردي نخستين نهايت در و داده
.كند پياده قانون ساز بر را آن و بنوازد ايراني سبك به
سال 69 در را قانون ساز درباره خود ساله تحقيقات 22 وي
و نظر با "قانون ساز آموزش" عنوان تحت كتابي نخست جلد در
ادامه اما رساند ، چاپ به دهلوي حسين استاد همياري
به موسيقي اهل براي بودن فايده به مفيد عليرغم تحقيقاتش ،
.ميخورد خاك كتابخانهاش در همچنان مالي تنگناهاي دليل
باتنبك قانون تكنوازي -"دلنوا" كاست تاكنون 6 سعيدي از
صداي با "جان غوغاي" و "عشق سفر" فرهمند ، محمود
و جمشيدي فاضل صداي با "يارپنهان" مختاباد ، عبدالحسين
بازار روانه "قريه نواي" و "آوا هزار" منتشره تازه دواثر
اجرا تهران در كنسرتي نيز گذشته هفته در سعيدي.است شده
خانم اينكه جهت به كه است شده مصاحبهاي وي باكرد
بنگارند ، كتبي شكل به را پاسخها كه ديدند مصلحت سعيدي
اما است ، نشده ملحوظ چندان گفتوگو صميمي فضاي بالطبع
آهنگساز زن يك ديدگاه از گوشهاي ميتواند وي پاسخهاي
.نمايد باز را ايراني
ميشود گفته اينكه به راجع.است قانون شما تخصصي ساز *
.دهيد توضيح دارد ، عربي منشايي تاريخي لحاظ به ساز اين
ساز اين كردن ايراني در كساني ، چه اينكه مورد در "ضمنا
ساز اين ماهر سازندگان همچنين و بودهاند پيشگام
بدهيد؟ توضيحاتي
ساز آموزش كتاب اول جلد در من و است ايراني سازي قانون ،
كه دادهام ساز اين تاريخچه به راجع توضيحاتي قانون ،
و گرفته صورت ستوده احمد همسرم و اينجانب توسط آن تدوين
.است اتمام حال در
از قانون ساز روي رديف كردن پياده و ابداع ميشود گفته *
دارد؟ صحت اندازه چه تا موضوع اين شماست ،
انجام من را قانون رويساز ايراني موسيقي رديف ابداع
آموختهام بزرگي اساتيد نزد را ايراني موسيقي من.دادهام
پياده قانون ساز روي را عبدالله ميرزا روايت به رديف و
نوار همراه اميدوارم كه درآوردهام نت صورت به و كرده
كه هستم ديگري رديف نوشتن مشغول حاضر ، حال در.شود عرضه
.ميگردد ممكن انگشتان همه اجراي به
ميگيريد؟ نظر در را معيارهايي چه آهنگ ساخت و تنظيم در *
ركنهاي از غني احساس و بالا فرهنگي بار من نظر به
.ميشوند محسوب خوب آهنگ يك اساسي
همكاري با "آوا هزار" نامهاي با آثاري شما از "اخيرا *
كه خليلي حوروش همكاري با "قريه نواي" و زنگنه پري خانم
اين مورد در است ، آمده بازار به شده اجرا كر گروه با
دهيد؟ توضيح آنها بازتاب و آثار
از و شده اجرا كر گروه همراه به برديد نام كه آثاري
-محلي موسيقي موفق آثار جزء و برخوردارند محلي منشايي
بسيار بازتاب آثار اين.ميشوند محسوب اخير ماههاي سنتي
موسيقي اينكه دليل به داشتهاند ، مردم ميان در خوبي
اينكه ديگر و دارد بوم و مرز اين مردم جان در ريشه محلي
صداها و سازها تنوع در جديدي رنگآميزي از آثار اين
.بودهاند بهرهمند
دختران موسيقي هنرستان مسئوليت هنري كار بر علاوه شما *
چگونه را موسيقي آموزش نحوه داريد برعهده نيز را پسران و
ميبينيد؟
موسيقي هنرستانهاي درسي كتابهاي آموزش در مشكل مهمترين
.است پرورش و آموزش دروس با مطابق كه است پسران و دختران
و است زياد بسيار موسيقي هنرستان در دروس اين حجم
ندارند ، را موسيقي دروس يادگيري براي كافي وقت هنرجويان
براي بالايي اهميت موسيقي تخصصي دروس كه حالي در
موسيقي هنرستانهاي دروس برنامهريزي اگر.دارد هنرجويان
اين در كافي بازدهي باشد ، حرفهاي و فني هنرستانهاي طبق
مصاحبههايم بارهادر من را مسئله اين.ميآيد بدست زمينه
موضوع اين به سريعتر چه هر كه اميدوارم و شدهام متذكر
.شود رسيدگي
تاثير بيشتر كداميك از ايراني موسيقيدانان ميان در *
پذيرفتهايد؟
از بعضي حال ، عين در.ميكنم گوش را قدما آثار بيشتر من
از كه آنهايي دارم ، دوست هم را جديد آهنگسازان ساختههاي
.هستند برخوردار بالايي ارزش از موسيقايي نظر
ميشود عرضه حاضر حال در كه پاپ موردموسيقي در شما نظر *
چيست؟
هر البته.است صرف تقليدي موسيقي يك كنوني پاپ موسيقي
و است ارزنده كند ، طي را خود درست روند كه موسيقي نوع
موسيقي بر حاكم فضاي متاسفانه اما دارد ، را شنيدن قابليت
.است عوامانه و علمي غير (پاپ) مردمي
ارائه و كنسرت اجراي براي موسيقيدانان مشكلات از *
بگوئيد؟ آثارشان
هنرمند ميدانم فقط.بگويم چه مشكلات به راجع نميدانم
به چه شود ، ارائه آثارش كه اميد اين به ميكند ، زندگي
.نوار يا و كنسرت صورت
را است شده اجرا اخير سالهاي در كه كنسرتهايي كيفيت *
ديديد؟ چگونه
نميتوانم فراوان مشغله دليل به را كنسرتها از خيلي
.ندارم نظري زمينه اين در بنابراين ببينم
در حيطه ، اين در كار براي زن موسيقيدان يك عنوان به *
هستيد؟ روبرو موانعي چه با اجتماع و خانه
محدود جهاتي به بانوان براي موسيقي هنر ارائه ديرباز از
اين جمله از خانواده و اجتماعي شرايطبوده مسدود يا
عهده بر درخانواده كه مسئوليتهاييبودند محدوديتها
كه ميآورد وجود رابه محدوديتهايي است ، هنر اهل بانوان
هنر كسي وقتي.ندارد وجود مشكلات اين عادي فرد يك براي
را خود وقت اعظم بايدقسمت قرارداد ، خود زندگي هدف را
مسئوليتهايي و مشكلات دليل به بانوان و كند صرف آن براي
.هستند روبرو گوناگوني مسائل با دارند خانواده در كه
عليرغم متعهد هنرمند بانوان حاضر ، حال در همه اين با
(موسيقي) هنر راه در كه مصايبي و مشكلات تمامي
ادامه خود تلاش به بيوقفه دارد ، قرار رويارويشان
هنري كيفيت بردن بالا در سهمي تا ميكوشند و ميدهند
.باشند داشته موسيقي
دارد؟ جايگاهي چه جوانان ويژه موسيقي ميكنيد فكر *
به مختلف سنين در رواني گرايشهاي و روحي نظر از جوانان
بايد كه خود ، خاص موسيقي هم آندارند نياز موسيقي
دخترها ، مورد در بويژه.شود عمل روحيات اين با متناسب
آغاز شهرستانها و تهران درمدارس را موسيقي تدريس بايستي
سپس و مادر به ابتدا بايد را موسيقي فرهنگ "اصولا.كرد
.داد انتقال فرزند به
تربيت در مهمي نقش كه بانوان آگاهي براي صحيح موسيقي
و تلويزيون و راديو طريق از بايستي دارند ، فرزندان
كه مجمعي هر.گردد ترويج مدارس نيز و گروهي رسانههاي
باشد موسيقي فرهنگ ترويج راستاي در بايد ميشود ، برگزار
به را غنا غير و غنا موسيقي بين تفاوت حال عين در و
.داد آموزش كودكان
ميكنيد؟ پيشنهاد را راههايي چه موسيقي كيفي توسعه براي *
و مشكلات و مسايل بردن بين از فكر به بايد من نظر به
و بود دارد ، وجود زمينه اين در كه گوناگوني نارساييهاي
مقداري لااقل مربوطه وزارت سوي از صحيح برنامهريزي با
اين در كه راهحلهايي.برداشت ميان از را مشكلات اين از
هنرآموزان انتخاب:از عبارتند ميرسند من نظر به مورد
تاسيس جهت تسهيلات ايجاد موسيقي ، آموزش جهت صلاحيت واجد
ورود امكان موسيقي ، هنركده بازگشايي آموزشگاهها ،
در كه كساني از جداي دانشگاهها به هنرستانها هنرجويان
و درسي سطح بردن بالا كردهاند ، تحصيل هنري غير زمينه
كه كساني براي فعاليت امكان موسيقي ، دانشكدههاي كيفي
مورد در كتابهايي و دارند تاليفاتي موسيقي درزمينه
و ساز دادن نشان درآوردهاند ، تحرير رشته به موسيقي
موسيقي ، هنر براي هنرجو صحيح تربيت تلويزيون ، از نوازنده
از كه نوارهايي ارائه پژوهشي ، و آموزشي كنسرتهاي ارائه
ايراني موسيقي اينكه..و برخوردارند بالائي فرهنگي بار
.دارد دولتي بخش حمايت به نياز توسعه و رشد جهت
اگر آهنگساز و دارد مهمي نقش شعر آهنگسازي ، رشته در *
داشته خاصي الفت و انس شعر با بايستي "حتما نباشد شاعر
به.نمايد خلق بديعي اثر شعر و آهنگ تلفيق از تا باشد
موسيقي؟ يا است شعر با ارجحيت هنري ، اثر يك در شما نظر
ناپذير جدائي ركن دو ديرباز از موسيقي و شعر تلفيق
عرفاني اشعار مطالعه به من اوقات از بخشي.بودهاند
موسيقي اهل كه كساني تمامي من اعتقاد به كه ميگذرد ،
توجه (اشعار مطالعه) موضوع اين به كه است لازم هستند
كهن شاعران اشعار از كارهايم براي من خود شخص.نمايند
.ميكنم استفاده ايراني
بايد سنتي ، موسيقي پويايي براي كه دارند عقيده برخي *
ويلن ، مانند غربي سازهاي و اركستراسيون با را موسيقي اين
كاري يعني كرد ، تلفيق.و كنترباس آلتو ، ويلن ويلنسل ،
دادند ، انجام خالقي و صبا چون اساتيدي گذشته در كه
چيست؟ مورد اين در نظرتان
ميشود محسوب ما فرهنگي ملي ، عظيم گنجينه سنتي موسيقي
و كننده كسل باشد تازه تجربههاي و نوآوري از دور اگر كه
رنگ غربي و ايراني سازهاي كارگيري به.ميشود ملالآور
مورد صحيح صورت به اگر كه ميدهد موسيقي به تازهاي
من ، اعتقاد به.بود خواهد زيبا بسيار گيرد ، قرار استفاده
.نمايند آهنگسازي زيبا تلفيق اين با بيشتر بايد آهنگسازان
بگوييد؟ كشور از خارج در اخيرتان كنسرتهاي مورد در *
ساز نوازندگي و آهنگسازي سرپرستي ، كه نيريز گروه كنسرت
و بانوان مجزاي بخش دو به دارم ، عهده به من را آن قانون
نيريز ، بانوان گروه با اينبار كه.ميشود تقسيم آقايان
خوانندگي.كرديم برگزار اروپايي كشورهاي در را كنسرتهايي
نوازندگان و داشتند عهده به ملكي پري خانم را گروه اين
مينو -تار غلامحسين ، حاج پروانه:از بودند عبارت آن خانم
و بربط كاظمي ، پروين -تنبك ترشيري ، نرگس -كمانچه افتاده ،
يك:بود بخش دو شامل كنسرت.مينواختم قانون كه خودم و دف
ساختههاي از كه شد اجرا تابان خورشيد نام با آن بخش
تنظيم كه بود محلي آهنگهاي شامل آن دوم بخش و بود خودم
ميان در كنسرت اين بازتاب.بود من عهده به هم آن
خارجيان همچنين و ميكنند زندگي درخارج كه هموطناني
جالب خارجيها براي كه نكتهاي و بود عالي و خوب بسيار
.ميدادند تشكيل خانمها را گروه تمامي كه اين بود ،
جاهد سيروس:از گفتوگو تنظيم
!كنيد مطالعه موسيقي درباره بيشتر كمي
مردود كوكي تمبك" عنوان با خراشادي رضا نوشته بر نقدي
"است
نويسنده خراشادي رضا نوشته بر است نقدي زير نوشته :درآمد
همين در گذشته سهشنبه كه "است مردود كوكي تمبك" مطلب
قلم اهل و علاقهمندان همگي دعوت ضمنرسيد چاپ به صفحه
موسيقي صفحه گفتوگوهاي و نوشتهها بررسي و نقد براي
جلب نوشته اين به را محترم خوانندگان شما توجه همشهري ،
.مينماييم
به جوابي ميرسد ، محترم خوانندگان عرض به اينجا در آنچه
كوكي تمبك" عنوان تحت كه است خراشادي رضا آقاي مقاله
به همشهري روزنامه در ماه دي سهشنبه 21 روز "است مردود
مبني دلايلي ذكر جانب اين غرض البته كه است ، رسيده چاپ
مقاله ضمن در مواردي اما نيست ، كوكي تمبك قبول يا رد بر
.دارد تذكر و بحث جاي كه است شده مطرح ايشان
مقايسه تيمپاني با ايشان كه كوكي تمبك مورد در: "اولا
دهانه خواندهام و ديده اينجانب كه جايي تا كردهاند
ايستاده حالت در و (1)سانتيمتر تا 70 بين 60 تيمپاني
از نه و است شبيه تمبك به ظاهر نظر از نه و ميشود اجرا
.صدا نظر
آقاي:آوردهاند خود مطلب در محترم نگارنده: "ثانيا
بايد ميرسد ، ني پاگاني تاييد به شان ويولن كه مهر قنبري
كه است ذكر به لازم كند ، تاييد رجبي آقاي هم را تمبكشان
پاگاني اما ندارند بيشتر سال حدود 72 در مهر قنبري استاد
"ظاهرا و ميكرده زندگي (2)ميلادي و 19 قرون 18 در ني
گرفتهاند اشتباه (3)منوهين يهودي با را ني پاگاني ايشان
استاد ساز ديدن از پس و آمد ايران به سال 1333 در كه
از من دست ساز كه ميكنم افتخار:گفت ايشان به قنبري
.باشد شما ساختههاي
(4)تهراني حسين استاد سفارش به كه تمبكي ديگر ، مطلب
آن كه دارد لزومي ، چه رسيده ايشان تاييد وبه شده ساخته
!كنند؟ تاييد رجبي استاد را
پژوهشگران سر به تاجي چه آوردهاند نگارنده ديگر جاي در
حالا كه زدهاند رجبي بهمن و مسعوديه دكتر مثل قبلي
زنده كه باشد بيانصافي كمي ميكنم فكر !دارند هم گلايه
علم وقف را عمرش تمام كه مسعوديه محمدتقي پروفسور ياد
...و آوازي رديف آوانويسي ، محلي ، موسيقي در تحقيق موسيقي ،
تدريس معتبر دانشگاههاي تمام در ايشان كتابهاي و نموده
كتاب دو فقط كه شود مقايسه رجبي آقاي ، با ميشود
نظر اتفاق آن در نيز تمبك نوازندگان اكثر و نوشتهاند
.ندارند
قلم به دستي خراشادي آقاي كه حال ميكنم توصيه آخر در
.كنند مطالعه موسيقي مورد در بيشتر كمي است بهتر دارند
اجرا هارموني نميتوان ايراني ساز با كه نوشتهاند ايشان
"ثانيا.اجرا نه ميكنند ايجاد را هارموني "اولا !كرد
سازهاي تنها نه و ، است هماهنگي علم معني به هارموني
پيانو از غير هم فرنگي سازهاي از يك هيچ بلكه ايراني
ايجاد براي چون. ندارند را هارموني ايجاد توانايي
لازم كر گروه در يا اركستر در صدا چهار حداقل هارموني
نكرده خداي يا كسي از دفاع غرض مقال اين در.(5)ميباشد
اطلاع براي چند سطري بلكه نبود ، خاصي شخص به توهين
خراشادي آقاي بيشتر آگاهي و همشهري روزنامه خوانندگان
.شد نگاشته
تار سه مدرس -طريقت علي
:پانوشتها
زمين ايران سنتي موسيقي واژهنامه كتاب از اقتباس (1
مه 1840 وفات 28 اكتبر 1782 تولد 27 (2
شمسي ، چاپ 1333 ايران موزيك مجله (3
ميباشد موجود ايشان خط دست (4
خوشدل آقاي جناب ارجمند استاد از مورد اين در (5
.گرفتهام راهنمايي
|