فجر دهه در ويژه مراسم برپايي براي
خوارزمي جشنواره سيزدهمين برتر طرحهاي
شد انتخاب
بهترين يافتن دنبال به مثبتانديش ، انسان
...است مشكلات براي راهحل
نخستين برگزيده اثر معرفي 300 با
و كودكان نقاشي بينالمللي نمايشگاه
يافت خاتمه نوجوانان
اقتصاد استاد رزاقي ابراهيم دكتر
موءلفان به بايد دولت :تهران دانشگاه
كند پرداخت يارانه
فجر دهه در ويژه مراسم برپايي براي
خوارزمي جشنواره سيزدهمين برتر طرحهاي
شد انتخاب
جشنواره سيزدهمين برتر طرح 32:فرهنگي علمي گروه
نوآوريهاي و علمي معاون.شد برگزيده خوارزمي بينالمللي
گفتگو شنبهدر روز ايران صنعتي و علمي پژوهشهاي سازمان
از جشنواره اين برتر طرحهاي:كرد اعلام خبرنگاران با
.گرفتند قرار گزينش مورد خارجي و طرحداخلي بين 738
سيزدهمين برگزيده داخلي طرحهاي:گفت صدري دكتر
شامل 3 شده ، انتخاب طرح بين 422 از كه جشنوارهخوارزمي
طرح كاربردي ، 14 تحقيقات بنيادي ، 13طرح تحقيقات طرح
.است اختراعي طرح و 2 ابتكاري
خوارزمي جشنواره سيزدهمين برتر خارجي طرح افزود10 وي
از طرح و 8 كشور خارج مقيم ايرانيان طرحاز نيزشامل 2
برگزيده طرح ازبين 316 كه است كشورها ساير انديشمندان
ميان 12 از:گفت خوارزمي جشنواره سيزدهمين دبير.شدهاند
"رايانه و برق" ،"دفاع" طرحها ، بررسيكننده تخصصي كميته
را جشنواره تعدادبرندگان بيشترين ترتيب به "مكانيك" و
هوافضا ، صنايع در فناوري علمي سطح ارتقاي وي ، .داشتند
و صنعتي اتوماسيون صنايع وپيشرفت ارتباطات و مخابرات
جشنوارهبينالمللي طرحهاي ويژگي را سيالات مكانيك
.كرد عنوان جاري سال در خوارزمي
شامل 15 خوارزمي بينالمللي جشنواره سيزدهمين جوايز
رتبه براي ريال ميليون نخست ، 9 برايمقام ريال ميليون
لوح با همراه كه سوماست عنوان براي ريال ميليون و 5 دوم
برتراهدا نفرات به ايران جمهوري رياست سوي از تقدير ،
.ميشود
دهه ايام با همزمان هرساله خوارزمي بينالمللي جشنواره
برگزار ايران صنعتي و علمي پژوهشهاي سويسازمان از و فجر
.ميشود
دنيا كشور از 30 طرحهايي جاري ، سال خوارزمي جشنواره در
.داشتند شركت
بهترين يافتن دنبال به مثبتانديش ، انسان
...است مشكلات براي راهحل
1378- طاهري محمد :اثر
پاياني بخش -غفاري مسعود دكتر با گفتوگو
:اشاره
غفاري مسعود دكتر با همشهري گفتوگوي نخست بخش در ديروز ،
جايگاه و نقش باره در (طباطبايي علامه دانشگاه استاد)
اوليه ، تعاريف و مقدمات بيان از پس خانوادهها ، در آموزش
اين در و گفت سخن يك درجه انسان تربيت از غفاري دكتر
در آنچه.كرد پيدا اختلافنظر وي با گفتوگوكننده خصوص
به كه گفتوگوست اين پاياني و دوم بخش ميآيد ، پي
آموزش قبال در خانوادهها وظايف از ديگري جنبههاي
.ميپردازد خود فرزندان
كرديد ارائه يك درجه فرد از شما كه بهتعريفي توجه با *
با اخلاق ، پيرو مردم از بسياري كرديد ذكر را عامل شش و
...نيستند هم خيليها كه همانطور هستند ، ...و نشاط
!بيانصافي همه اين.ميشود كه اجحاف همه اين *
كرد؟ نگاه را ليوان پر نيمه نميتوان آيا *
پزشك ، صاحبخانه ، فروشنده ، يك شما.ميشود نگري ايدهآل *
رعايت را عدالت آنها از يك كدام آيا.ببينيد را مسافركش
ميكنند؟
.ميكنند رعايت هم خيليها *
هر.است بيشتر يك كدام ولي.نميكنند رعايت هم خيليها *
پرورش بهتري محيطهاي در ميكنند رعايت بيشتر كه كدام
كارخانه خانواده ، كه كنيد توجه جمله اين به.يافتهاند
بيرون را خودش ويژه محصول خانواده هر.است انسانسازي
و باشد درست و ميگوييد شما كه طور اين اگرميدهد
نيستند ، هم كم و دارند وجود هم اخلاق پيرو انسانهاي
به مادر و پدر كه هستند خانوادههايي محصول بيشك آنها
بنابراين.كردهاند رعايت را اخلاق غيركلامي صورت
اگر -كنند طي بايد خانوادهها من نظر به كه گامي مهمترين
-نبينند هم آموزش و نكنند هم مطالعه نبينند ، هم كلاس
دهند صورت خودشان رفتار از ارزيابي يك كه بكوشند بايستي
از يكي با "مثلا.كنند حذف را خودشان بد رفتارهاي و
دارد ، ارتباط كه كساني نزديكترين و خود خانواده اعضاي
از يكي با رابطه قطع حال در و ميكند پيدا اختلافي
فرد هر ذهن به رابطه اين در كه روشهايي.است خود بستگان
اين از يكي است ممكن كند ، عمل آن به ميخواهد و ميرسد
شديدترين به مناسب فرصت يك در "مثلا.باشد موارد
كه دهد ادامه جا آن تا رابطه قطع به.بپردازد انتقادها
به شروع رابطه قطع با.كند عذرخواهي او از مقابل طرف
را آنها تا ميگردد ثالثي شخص دنبال.كند بدگويي و غيبت
زمان گذر تا باشد منتظر است ممكن هم كسي.بدهد آشتي
در ميكند فكر كه است كسي هم نفر آخرين.كند حل را مسئله
بدون.است بوده چه او نقش داده ، رخ كه بدي اتفاق اين
وقت هيچ ميآيد ، پيش نفر دو بين كه اختلافي در ترديد
.باشد اندك هم خيلي چند هر نيست ، نفر يك با خطا صددرصد
سوءاستفاده اجازه او به كه بودم من بگويد خود با "مثلا
شخصيام زندگي در تا دادم امكان او به كه بودم من.دادم
.كند دخالت
به كه است كسي درستانديش و مثبتانديش توانا ، انسان
من اگرباشد خودش مشكلات حل براي راهحل بهترين دنبال
ميآيد پيش كه ناگواري اتفاق هر در كه هستيم شخصي شما يا
آن با كه ميكنيم سعي و هستيم خودمان خطاهاي دنبال به
يك عنوان به كردهايم پيدا مشكلي كه خويشاوند يا دوست
توانايي انسان صورت آن در كنيم ، گفتوگو بالغ انسان
كه دهيم انجام رفتاري كه معني ، اين به بالغ.هستيم
عمل ترتيب اين به كه كسي هر.نباشد آن دنبال به پشيماني
اگر ولي.است يك درجه و شده تربيت توانا ، فرد ميكند
گرفتاري و مشكلدار آدم كرد ، انتخاب را نامناسبي راههاي
يك در مردم درصد چند كه كنيد قضاوت ميتوانيد حالا.است
گذر غيبت ، رابطه ، قطع چون راههايي به خانوادگي اختلاف
.ميپردازند...و شديد انتقاد زمان ،
به.باشند داشته اختلاف هم با همه بايد بنابراين خوب ، *
صورت كارهاييبايد چه شرايط اين در خانوادهها شما نظر
دهند؟
اصليترين كه مرد و زن بين مشكلات بايد اول درجه در *
مرد و زن بين كه آنگاه.شود حل هستند ، خانواده يك عناصر
باشد ، برقرار مناسبي عاطفي و انساني سالم ، روابط
.ميشود برداشته مناسب خانواده يك راستاي در گام بزرگترين
اعضاي از هريك كه باشيم داشته توجه بايد كه اين ضمن
خانواده مرداست ديگري به نسبت وظايفي داراي خانواده ،
خانواده زن.است شوهرانه و پدرانه مردانه ، وظايفي داراي
پسر همينطور.دارد همسرانه و مادرانه زنانه ، وظايفي نيز
و فرزندانه و برادرانه پسرانه ، وظايفي داراي كه خانواده
اين از هركدام.است وظايفي چنين داراي نيز خانواده دختر
.است اختصاصي تعريف داراي ما ، اجتماعي فرهنگ در وظايف
وظايف "مثلا.است روشن ما اجتماعي فرهنگ در مردانه وظايف
اداري كارهاي انجام سخت ، فيزيكي كارهاي انجام مالي ،
آشپزي ، مقابل در ولي.است مردانه كارهاي از خانواده
در دختر.است زنانه كارهايي...و خانهداري خريدخانه ،
در پدر مقام قائم پسر و است مادر مقام قائم مادر ، نبود
چون.است مهمتر همه از مادرانه و پدرانه وظايف ميان ، اين
موءظف هستند ، انسان هر آمدن دنيا به مسئول مادرها و پدرها
بالندگي و رشد باعث كه بود خواهند كاري هر انجام به
شد قرار اگر حتي مادر و پدر يعني.ميشود فرزندانشان
بالندگي و رشد هزينه و بفروشند را بدنشان اندام
فرزندي اگر [!] كنند دريغ نبايد بپردازند ، را فرزندانشان
و اجتماعي فرهنگي ، رشد لحاظ به خودش مادر و پدر از
فرزند آن هم و مادر و پدر آن هم نيفتد ، پيش انساني
.هستند بازنده
از يكي امروزه.است موءثر بسيار خانواده ، مشكلات كردن حل
خانه در را يكديگر مادر و پدر كه است اين ما گرفتاريهاي
به ظاهر در هرچند.ميكنند تحقير فرزندانشان حضور در و
را آسيب بزرگترين ولي ميبخشند ، بيمارگونه آرامش خودشان
خانه محيط در هرگاه".ميزنند خانواده به نهايت در
."شد نخواهند بزرگ هرگز كوچكترها شدند ، كوچك بزرگترها
نيز كوچكترها شدند ، داشته بزرگ بزرگترها هرگاه برعكس ،
پدر پيشين ، نسل زندگي در كه همانطورشد خواهند بزرگ
احترام مورد و خانواده مركز و داشت خوبي بسيار جايگاه
فرزند متاسفانه كه بود امروز از سالمتر خانواده بود ،
.ميگيرد تصميم خانواده براي كه است
پيدا زيادي تفاوتهاي سابق ، به نسبت هم جامعه هرحال به *
است؟ كرده
.است كرده پيدا هم ايراد ولي كرده ، پيدا تفاوت جامعه *
صنعتي جامعه به بايد منطقي طور به كه سنتي جامعه چون
نيمه -صنعتي نيمه جامعه به بلكه است ، نشده ميشد ، تبديل
جامعه مثبت جنبههاي نه جامعه اين و است شده تبديل سنتي
نيست معلوم.دارد را سنتي جامعه خوب جنبههاي نه و صنعتي
نيز ما خانوادگي ساختار خاطر همين به.است كجا ما جاي
يكديگر از همه پيوسته كه اين نتيجه.ندارد خوبي جايگاه
.هستيم...و عصبي خسته ، متوقع ، و طلبكار
مجبور خانواده پدر كه اقتصادي دشوار شرايط هرحال به *
و كند تامين را خانوادهاش تا كند كار شب تا صبح از است
نظر در بايد را كند كار است مجبور هم خانواده مادر حتي
اقتصادي دلايل به تفاوتهايي چنين كه است طبيعي.بگيريم
!باشد داشته وجود قبل نسل و فعلي نسل بين ديگر دلايلي و
بهتر پيش سال چهل يا سي از مردم حاضر ، حال در ببينيد *
موز ، از فروشي ميوه يك در.ميپوشند بهتر و ميخورند
سيگار خارجي ، شكلات انواع.دارد وجود...و پرتقال كيوي ،
مغازهها در همه غيره و مرغ گوشت تا خارجي نوشابه خارجي ،
مردم يعني نيست ، هم دكور.ميشود هم مصرف و است فراوان
بيشتر مشكل ، ولي.هستند بهتري وضعيت در تغذيه لحاظ به
مردم پيش ، سال چهل يا سي.است مردم شناختي و فرهنگي مشكل
مرغ و نميكردند مصرف شيري فرآوردههاي الان اندازه به
مردم مشكل حاضر حال در.ميكردند مصرف عيد به عيد را
.است آنها گليسريد تري و چربي بودن بالا و وزن اضافه
و است مردم ميان در انساني مشكل بيشتر مشكل ، اين بنابر
را گذشته قرن نيم كم دست چون.نيست مادي مشكل من ، نظر به
.است انساني ارتباطات مشكل.ديدهام
مردم.است آموزش همان كه اول حرف به برميگرديم اينجا در
.ببينند درست آموزش بايد درست ، هركار دادن انجام براي
كه همانطور يعني.ببينند آموزش دايم بهطور بايد ولي
در.باشد پيوسته بايد نيز آموزش نيست ، شدني تمام عبادت
بزهكاري ، اعتياد ، افزايش انتظار بايد صورت ، اين غير
و باشيم داشته را عصبي و رواني بيماريهاي طلاق ، خودكشي ،
.داشت نخواهيم مطلب اين از نيز گريزي هيچ
ذكر بزهكاري و اعتياد افزايش از كه آمارها همين البته *
رفتار نحوه و مادرها و پدرها ويژگي به نوعي به ميكنيد ،
در تقسيمبندي "، لطفا برميگردد نيز فرزندان با آنها
ارائه را فرزندانشان با رفتار نظر از خانوادهها ميان
.كنيد
گروه چند به رفتاري و ساختاري لحاظ به خانوادهها *
چند به خانوادهها ساختاري ، لحاظ به.ميشوند طبقهبندي
و بيقيد يا مجاز و ديكتاتور ،(آزادمنش) دموكرات گروه
فرزندان مشاور دموكرات ، خانوادهشدهاند تقسيم بند
مشروط و محدود آزاديهاي خود فرزندان به و هستند خودشان
را فرزندانشان منطقي حقوق.ميدهند فيزيكي غير كنترل با
.ميكنند رعايت و داده قرار توجه مورد مختلف سنين در
ميتوانند و دارند نظر اظهار حق خانواده اين در فرزندان
خانواده در.كنند نظر تبادل و بحث مادرشان و پدر با
يا و مادر يا و پدر عهده به تصميمگيريها همه ديكتاتور ،
پيروي به ناچار خانواده اين فرزندان پس.است آنها دو هر
.ميآيند بار غيرمستقل و وابسته آنها ، .هستند
نوع بدترين كه بند و بيقيد يا مجاز خانواده در
پيدا آشنايي محدوديتي هيچگونه با فرزندان خانوادههاست ،
همه.ندارند تجربهاي "اصلا زمينه اين در و نكرده
و دوستي پوشيدن ، لباس مانند جزئي امور در تصميمها
فرزندان با اشتغال و ازدواج مانند كلي امور تا معاشرت
بيشتر كه ميدهد نشان جنايي روانشناسي بررسيهاي.است
در.است مجاز يا بند و بيقيد خانواده محصول بزهكاران ،
و توانا انسانهاي دموكرات ، خانوادههاي محصول كه حالي
.است تصميمگير
تقسيم گروه چهار به خانوادهها هم ، رفتاري نظر از
خشن مادر و مهربان پدر خانوادهها ، از بعضي در ميشدند
در.است برعكس حالت اين نيز خانوادههايي در.است
.هستند مهربان دو هر يا و خشن دو هر يا نيز خانوادههايي
گروه سه مهربان ، دو هر از غير به خانوادههاي اين در
الگوهاي مهمترين مادر و پدر.هستند آسيبزا ديگر
كه ميگفتند پيشينيان خاطر همين به هستند فرزندانشان
هر كه بودند برده پي چون.بپسند را دختر و ببين را مادر
ميگوييم امروز.ميدهد قرار خودش الگوي را مادر دختري
و رفتار بيشترين چون.بپسند هم را پسر و ببين را پدر
طور همان خانواده ، با او برخوردهاي و پسري هر سوگيريهاي
محصول اين ، بنابراست ميكرده عمل پدرش كه است
الگو پدر از كه است پسري است ، خشن پدر كه خانوادهاي
بين بد مرد به نسبت خشن ، پدر مشاهده با دخترميگيرد
پنهان ، بدبينيهاي يا و مزاجيها سرد از بسياري كه ميشود
خانوادههايي در.است خشن پدري از بودن برخوردار نتيجه
"مثلا.دارد را خود خاص عوارض است ، خشن مادر كه نيز
ندارند ، ازدواج به تمايل بالا سنين تا كه مرداني
هر كه خانوادهاي در.باشند مادراني چنين محصول ميتوانند
به و ميشوند عاطفي محروميت دچار فرزندان باشند ، خشن دو
از خارج به خودشان ، عاطفي نيازهاي به دستيابي دنبال
فرصتطلب افراد كه است جا آن در.ميشوند كشيده خانواده
در امروزه كه نيست ترديدي هيچ.هستند انتظار در شكارچي و
چنين دارد ، وجود مخدر مواد فروشنده يك محلهاي هر
دامان در را خود فرزند نامرئي ، دست با خانوادههايي
از بچهها فرار اهرم دنبال به كه ميدهند قرار افرادي
.ميگردند خانوادهها
او خانواده چگونگي به هركس بدشانسي و شانس بزرگترين
بالاي يا و ميكند خودكشي انساني امروز اگر.دارد بستگي
را دار طناب نامرئي دست با خانواده واقع در ميرود ، دار
و سازگاري مناسب شيوههاي چون.است انداخته گردنش بر
.است نياموخته او به "عملا را مشكلات با برخورد
.بفرماييد داريد ديگري صحبت اگر *
ميآورد خودش فرزندان سر بر بلايي آموزش ، بدون خانواده *
.است محبت آن ظاهر تنهانميكند را كار اين دشمني هيچ كه
ديگران از كمتر كه است اين خانوادهها از بسياري مشكل
داشته دوست كه را هركسي چون.ميشناسند را بچههايشان
ايرادهاي اگرميبينيم كمتر را او ايرادهاي باشيم ،
بين از آنها مشكلات نكنيم ، گوشزد آنها به را فرزندان
است ممكن اين بنابر.مييابد هم افزايش حتي و نميرود
كار تفاوت.باشد گذشته كار از كار كه شويم متوجه زماني
پزشك يك كار نتيجه كه است اين در پزشكان و روانشناسان
درمان به پرداختن امكان و ميشود معلوم ماه يك تا حداكثر
سال چندين روانشناسان كار نتيجه كه حالي در.دارد وجود
هيچ امكان ديگر كه است هنگامي آن و ميشود معلوم بعد
.داشت نخواهد وجود مانوري
.سپاسگزارم كرديد ، شركت گفتوگو اين در كه اين از *
اميرشاهي سيدافشين :از گفتوگو
نخستين برگزيده اثر معرفي 300 با
و كودكان نقاشي بينالمللي نمايشگاه
يافت خاتمه نوجوانان
نقاشي بينالمللي نمايشگاه نخستين :فرهنگي علمي گروه
نقاشي وسيله به جهان بچههاي" باعنوان نوجوانان و كودكان
اثر معرفي 300 با شنبه روز "ميكنند گفتوگو هم با
.داد پايان خود كار به برگزيده
و كودكان فكري پرورش كانون عمومي روابط بهگزارش
چينيفروشان نمايشگاه ، اين مراسمپاياني در نوجوانان ،
اين:گفت نوجوانان كودكانو فكري پرورش كانون مديرعامل
آنبراي از ديدار كه بود كوچك جهان يك واقع در نمايشگاه
يك ونوجوان كودك آثار خالقان و هنرمندان تصويرگران ،
كودك از 3700 نقاشي اثر نمايشگاه 9000 اين دربود الزام
راي اساس بر كه داشتند شركت جهان كشور از37 نوجوان و
.كردند پيدا راه نمايشگاه نقاشيبه اثر داوران 2040 هيات
و كودكان نقاشي بينالمللي نمايشگاه نخستين داوران هيات
و 150 نقره نشان طلا ، 100 نشان مراسم 50 اين نوجواناندر
گروه سه در برگزيده نوجوانان كودكانو به را برنز نشان
با همراه تا 15سال و 12 سال تا 11 سال ، 7 تا 6 سني 4
در ماه دي ام سي از نمايشگاه اين.كرد اهدا افتخار ديپلم
كودكان فكري كانونپرورش هنري و فرهنگي آفرينشهاي مركز
.شد برپا ونوجوانان
اقتصاد استاد رزاقي ابراهيم دكتر
موءلفان به بايد دولت :تهران دانشگاه
كند پرداخت يارانه
كتابهاي نشر كيفي و كمي بهبود براي :فرهنگي علمي گروه
وزارت ويژه به و ذيربط ارگانهاي بايد علوم حوزه در تخصصي
.كنند پرداخت يارانه موءلفين به عالي و آموزش و فرهنگ
در تهران دانشگاه اقتصاد استاد رزاقي ابراهيم دكتر
ناچيز تعداد به اشاره با مطلب ، اين بيان ضمن گفتگويي
دوره هفدهمين دوم مرحله در اقتصاد حوزه تخصصي كتابهاي
مرحله به يافته راه كتاب ميان 5 از:افزود ، سال كتاب
به و است تاليف عنوان يك تنها و ترجمه عنوان چهار نهايي ،
وي.است نشده توجهي ايران اقتصاد به "اصلا كه ميرسد نظر
حوزه در قبولي قابل كتاب بخواهد نويسندهاي اگر:گفت
در صرفو وقت ساعت هزار دو حدود بايد كند ، تاليف اقتصاد
در.كند دريافت حقالتحرير تومان هزار حداكثر 300 نهايت
اگر و هستند دانشگاه استاد "عمدتا افراد اين كه حالي
هزار چهار تا سه ساعتي كنند ، تدريس را ساعات تعداد همين
ادامه در رزاقي دكتر.ميكنند دريافت حقالتدريس تومان
علوم كه ميشود تصور چنين ما كشور در هنوز متاسفانه:گفت
به نيازي لذا و است دقيق علوم و رياضي مثل هم انساني
ترجمه با ميكنيم گمان و نميكنيم احساس آنها بوميكردن
.ميشود حل مشكل
|