ايستگاه تا انتظار ايستگاه از مترو
واقعيت
تهران متروي خط 2 غربي بخش
سال از 22 پس تهران
جمهوري رئيس توسط ماه بهمن آخر هفته تهران متروي
شود مي افتتاح
ابعاد در مترو اندازي راه از حاصل جويي صرفه ميزان *
ميشود برآورد ريال ميليارد حدود 157 در اقتصادي
ميزانآلايندههاي از صد در مترو ، 7 اندازي راه با *
مييابد كاهش تهران هواي
نام از پس بلافاصله ميتوان را جهان بزرگ شهرهاي :مقدمه
نام متاسفانه و بازشناخت ويژهشان نماد و سمبل از آنها ،
قرين هوا آلودگي و ترافيك چون واژههايي با امروزه تهران
به را تهران عمومي معابر ترافيك موضوع افراد برخياست
عنوان چنين نهايت در كه ميدانند بيمثال اندازهاي
براي "است تهران ترافيك مثل تهران ، ترافيك":ميكنند
ميلياردها سال در كه تهران ترافيك كور گرههاي گشودن
ميكند ، تهراني شهروندان نصيب مالي و جاني خسارت ريال
به جهان پرجمعيت و بزرگ شهرهاي ديگر همچون بايد ناگزير
تجربه در را خود كارآئي و سرعت كه (مترو) شهري راهآهن
.شد متوسل است داده نشان
نشيبهاي و فراز گذشته ساليان در تهران متروي مقوله
حكايت داراي امروزه كه نحوي به است گذرانده را بسياري
به رفسنجاني هاشمي ورودآيتالله.است شنيدني و جالب
خطبههاي در آن به جدي پرداختن ضرورت طرح و مترو موضوع
در عطفي نقطه ميتوان را سال 1363 در تهران جمعه نماز
داراي ميتواند مترو اينكه عنوان با ويدانست اينباره
متروي احداث اجرايي موتور حقيقت در باشد ، مختلف كاربري
سال در وقت ، دولت هيات تائيد از پس.كرد روشن را تهران
بانكها مستقيم سرمايهگذاري با پروژه اجرايي عمليات 1365
مراسمي طي سال 1374 اواخر در پيشين جمهوري رئيس.شد آغاز
قدرت روشن نشانه مترو ، عظيم كار انجام" كرد اعلام
".است ما ملي افتخارات از و ايران سازندگي
از پس تعبيري به يا سال از 12 پس سرانجام تهران ، متروي
براي كار اين.ميآيد در واقعيت به رويا از سال حدود 22
كاهش آرزو ، يك پوشيدن عمل جامه بر علاوه تهراني شهروندان
مصرف كاهش وقت ، اتلاف كاهش ترافيك ، بار كاهش هوا ، آلودگي
كه همانطور البتهداشت خواهد دنبال به را..و بنزين
زودي به غربي بخش در مترو دوم خط آمد خبرها در پيش چندي
به رو اين از.شد خواهد افتتاح مجريه قوه رئيس توسط
كاركردهاي و تاثيرات دريافت و تكميلي اطلاعات كسب منظور
محيطي ، زيست و اجتماعي اقتصادي ، حوزههاي در مترو
مديرعامل -هاشمي محسن مهندس با گفتوگويي ما خبرنگار
:ميآيد پي در كه است داده انجام تهران متروي شركت
:گفت تهران متروي بهرهبرداري زمان درباره مترو عامل مدير
صادقيه و امامخميني ميادين فاصل حد در مترو دو خط
توسط جاري ماه بهمن هفته آخرين در تنظيمي برنامه براساس
از و افتتاح جمهور رئيس خاتمي ، حجتالاسلاموالمسلمين
.ميشود آغاز شهروندان جابهجايي نيز ماه اسفند اول
جابهجايي بدون مسير اين در مترو آزمايشي حركت البته
.است كيلومتر مسير 10 طول.است شده آغاز مسافر
سه با اوليه مراحل در مسافربري و بهرهبرداري:گفت وي
هر 30 (ظهر از بعد تا 14 ساعت 11 از) روز در كار ساعت
سال ماه فروردين در.ميشود آغاز طرف دو از بار يك دقيقه
در و تا 15 ساعت 9 بين مترو كار ساعت (1379) آينده
تدريج به كار ساعات و است تا 16 صبح از 8 ماه ارديبهشت
آينده سال مهرماه در كه گونهاي به يافت خواهد افزايش
دقيقه هر 15 و بود خواهد شب تا 22 بامداد از 6 مترو كار
.كرد خواهد تردد يكبار
جابهجايي كار اوليه مراحل در مترو سرعت وي ، گفته به
هر در توقف زمان و ساعت در كيلومتر حدود 35 مسافر
سرعت افزايش با رفتهرفته كه بود خواهد ثانيه ايستگاه 60
در ثانيه به 30 و يافته كاهش ايستگاه در توقف زمان قطار ،
.ميرسد ايستگاه هر
كم ساعات انتخاب و اوايل كار ساعات بودن محدود انگيزه
ايستگاه كاركنان تجربه ارتقاء و كسب روز ، ميان رفتوآمد
وسيله اين از استفاده فرهنگ با مسافرين تدريجي آشنايي و
.است شده عنوان شهري درون حملونقل نوين
مترو اهداف
هدف با تهران متروي :كرد تصريح تهران متروي مديرعامل
با تهران حومه ارتباط و شهري درون سفرهاي امكان ايجاد
تكنيكهاي بالاترين با ايمن تردد مناسب ، سرعت با مركز
كيفيت با نقل و حمل به اتكا قابل خدمات ارائه ممكن ،
با محيطي زيست مسائل به توجه كم ، نسبي هزينه و مطلوب
ايجاد كننده ، آلوده حملونقل شبكههاي حجم از كاستن
نظير شهري حملونقل سامانههاي ديگر با مناسب هماهنگي
اجتماعي فضاي ايجاد براي تلاش همچنين و اتوبوس و تاكسي
شهري نقل و حمل در آرام محيط كردن فراهم با آسوده و آرام
.ميشود فعال و راهاندازي
وقت اتلاف كاهش
وقت اتلاف كاهش بر مترو تاثير درباره هاشمي مهندس
و كار صرف بايد كه آنجا از فرد هر وقت:گفت شهروندان
وقت اتلاف و تاخير و است مالي ارزش داراي شود ، توليد
داده كاهش را جامعه توليد بازدهي ترافيك ، تراكم از ناشي
روزافزون رشدميآيد شمار به اقتصادي هزينه نوعي و
رسيدن براي انتظار زمانهاي و تاخيرها راهبندانها ،
سفرهاي براي نياز مورد زمان پيوسته...و نقليه وسيله
ضررهاي به نهايت در وضع اين و ميبرد بالا را شهري درون
.ميانجامد كلاني و نامرئي اقتصادي
نقل و حمل جامع مطالعات شركت پيشبيني طبق:گفت وي
مردم روزانه سفرهاي تعداد سال 1383 در تهران ، شهر ترافيك
احتساب 25 با و بود خواهد سفر ميليون حدود 15 در تهران
مردم وقت ساعت يك ارزش و سفر هر در شده تلف وقت دقيقه
يا 2200 ساعت ميليارد ساليانه 2/2 ريال ، هزار يك معادل
.ميرود هدر به مردم وقت از ريال ميليارد
درصد تهران 10 متروي خطوط سال 1383 در:كرد نشان خاطر وي
خواهد عهدهدار را تهران شهر روزانه سفرهاي جابهجايي از
درصد ميزان 42 به سفر هر در وقت احتساب با لذا و بود
در (ريال 1000) ساعت يك ريالي ارزش و (دقيقه 25) ساعت
وقت اتلاف مادي ارزش كاهش موجب ريال ميليارد حدود 230
.شد خواهد تهراني شهروندان
بنزين مصرف در صرفهجويي *
شدن فعال واسطه به بنزين مصرف در صرفهجويي خصوص در وي
دستگاه هزار حدود 850 در ميشود پيشبيني:گفت مترو
حركت درحال تهران شهر سطح در سال 1383 در خودروشخصي
ليتر ميليون حدود 9 در بنزين روزانه مصرف حجم و باشند
خطوط توسط ترافيك بار از درصد فقط 10 كاهش با.بود خواهد
بار از "عمدتا ميرود انتظار كه) حومه و تهران متروي
بنزين سالانه مصرف (شود كاسته شخصي نقليه وسايل ترافيك
كاهش ريال ميليارد ارزش 296 به ليتر ميليون مقدار 328 به
.يافت خواهد
درمان هزينه در صرفهجويي *
وسيله اين مستقيم تاثير درباره همچنين مترو عامل مدير
:گفت هوا آلودگي از ناشي درمان هزينههاي كاهش در نقليه
.است زنده موجودات حيات ادامه براي ماده ضروريترين هوا
مصرف هوا كيلوگرم روزانه 16 متوسط طور به انسان هر
حدود و آب كيلوگرم فقط 5/1 كه است حالي در واين ميكند
ميتواند هوا آلودگي.ميرساند مصرف به غذا كيلوگرم يك
آلودگي از برابر حدود 16 و آب آلودگي از برابر حدود 11
تهران هواي آلودگي حاضر حال در.باشد خطرناكتر غذا
.است آمده در شهر اين ساكنين سلامت براي جدي تهديدي بصورت
از تهران هواي آلودگي جهاني ، بانك اخير گزارش براساس
قابل حد از بالاتر بسيار عمده ، شاخصهاي از يك هر جهت
انسان زندگي براي (WHO) جهاني بهداشت سازمان قبول
مقدار تهران ساكنين خون در گزارش بنابراين.ميباشد
وي.شود تلقي جدي هشداري بايد كه ميشود يافت سرب زيادي
و رفتاري رواني ، نظر از را مردم هوا ، آلودگي:افزود
فشارهاي ميزان توجه قابل افزايش.ميكند آسيبپذير عاطفي
ميزان رفتن بالا و ياس تشويش ، وسواس ، اضطراب ، عصبي ،
جمله از آلوده شهرهاي در طلاق و خانوادگي اختلاف
ميتوان بيترديد امروز.است هوا آلودگي جنبي پيامدهاي
بيماريهاي افزايش ناگهاني ، سكتههاي افزايش كه كرد ادعا
مزمن ، سردردهاي جنونآميز ، عصبانيتهاي و سرطاني
اندازه از بيش آلودگي از ناشي قلبي و تنفسي ناراحتيهاي
بروز و هوا آلودگي واسطه به چنانچه.ميباشد تهران هواي
طور به تهراني خانوار هر شده ، ذكر بيماريهاي تشديد و
هزينه كند ، مراجعه پزشك به سال در بار يك فقط متوسط
شهروندان براي سال يك در هوا آلودگي از ناشي درمان
راه با كه ميباشد ريال ميليارد مبلغ 160 حداقل تهراني
ميزان 11 به هوا آلودگي از درصد كاهش 7 مترو اندازي
.كرد خواهد پيدا كاهش ريال ميليارد
هوا آلودگي از ناشي نظافت هزينه در صرفهجويي *
از ناشي نظافت هزينههاي كاهش در مترو كاركرد درباره وي
داشتن نگه پاكيزه هزينه هوا ، آلودگي:گفت هوا آلودگي
هوا آلودگي.ميبرد بالا را اشياء ساير و منزل لباس ،
و بناها نماسازي حفظ فردي ، هزينههاي افزايش بر علاوه
سرانه هزينه.دارد دنبال به نيز را ساختمان داخل نقاشي
و 630 هزار حدود 212 شهري خانوار يك پاككننده مواد مصرف
از ناشي شستشو مصارف با مرتبط سوخت سرانه هزينه و ريال
اين بنابر.است ريال و 615 هزار حدود 263 هوا آلودگي
ريال ميليارد حدود 922 در سال 83 در تهراني خانوارهاي
.كرد خواهند هوا آلودگي از ناشي نظافت هزينه صرف
دارد ادامه
|