آن تبعات و سالاري فرزند
ميگويد؟ چه كودكان نقاشيهاي
كوثرآزادشد نيكآهنگ
خانوادگي بحرانهاي در مداخله مركز
ميشود راهاندازي اجتماعي و
افتتاح توانبخشي پژوهشي و آموزشي مركز
شد
در ششم مجلس :نهاوند در مهاجراني دكتر
از بسياري دولت اقدامات تفسير و نقد سايه
خواهدكرد برطرف را كاستيها
آن تبعات و سالاري فرزند
جامعه در سالاري فرزند رشد به رو پديده به نگاهي
رشد جامعه و خانواده فرهنگي و اقتصادي قدرت طبق بچه بايد
عقدهاي بچه نگوئيم كند درك را نداشتن كودك بايد كند ،
بدهيد زيادي امكانات بچه به اگر نكنيد فكر ميشود ،
ميكند پيشرفت
شكوفايي و رشد روند تكنولوژي ، رشد و صنعتي انقلاب پي در
ورود و تحصيلات گسترش.گرفت اوج اروپا در تمدن و فرهنگ
جامعه سطح در او اشتغال امكان و تحصيل و علم عرصه به زن
مرد و اقتدار مردان فكري رشد مانند دست اين از عواملي و
رشد "نهايتا كه ساخت كمرنگتر غربي جوامع در را سالاري
فنآوري ، شهرنشيني ، گسترش.داشت بدنبال را فمنيستي نظريات
كه شد سبب روانشناسي ، عرصه در بخصوص انساني علوم رشد
.گردد ايجاد فرهنگي مسائل زمينه در بنياديني تغييرات
"است بزرگسالي مينياتور كودك" تز جديد روانكاوي رويكرد
مبني كرد ، عرضه تفكر بازار به را جديدي نظريه و شكست را
عوامل و است متفاوت بزرگسال با كودك گرايشهاي اينكه بر
ملت حالاگيرد قرار كودك حركت جلوي نبايد تخريبكننده
داده پاسخ اطفال نيازهاي به بايد كه شد فرهنگ اين صاحب
.داشت توجه او دنياي به بايد فرهيختگي براي و شود
غربي اجتماع شدن متمدنتر بهعبارتي و تمدن رشد و تغيير
خانواده در تفكر محور كه آورد بوجود را تصور اين "الزاما
هر:كه بود تفكر اين صاحب جديد روانكاوي.شود كودك معطوف
نشود ، برآورده كودك نيازهاي شود موجب كه مانعي و عامل نوع
را او عاميانه عبارتي به شده ، او شكوفايي انقطاع باعث
بايد امر اين از جلوگيري براي و ساخت خواهد عقدهاي
شود بزرگ خود خواستههاي با فرزند تا داد امكان و اجازه
برداشت وليكرد بيان مستدلي و معين چارچوب در را اين و
شود ، تنبيه نبايد كودك كه بهشكلي بود افراطي آن از مردم
قائل قشر اين براي را بيحدي آزادي بالاخره و شود تحقير
.شدند
كه بود فرزند آن از بعد و افتاد مقبول غرب در نظريه اين
كمكم و ميكرد انتخاب را خانواده حركت و جهت مشي ، خط
بود پدر كه [مادر -پدر -فرزند] خانواده مثلث هرم راس نقش
در روشنتر عبارت به شد ، كمرنگتر و كمرنگ هم باز
و داشته را اول اولويت فرزند تمايلات خانوار تصميمهاي
.اوست اختيار در والدين افسار و دارد
كودك براي علم در:داشت همراه به جديدي تبعات حركت اين
كودكان از نگهداري مراكز آمد ، بوجود جديدي شاخههاي
رجوع قابل مراجع و اطفال از حمايت انجمنهاي شد ، ايجاد
اسباببازي كارخانههاي بالاخره و گرديد مهيا آنان براي
و خردسالان جايگاه و پايگاه.يافت بيشتري كيفي و كمي رشد
و افتاد جا آنها هواي و حال و تربيت و تحصيل به توجه
خانواده افراطي و فراگير شكلي به آنان گرايشات و تمايلات
.داد قرار تاثير تحت را
همان از فرزند به توجه جديد عصر در معتقدند روانشناسان
بلوغ تا كه است جنين اين و ميشود آغاز بارداري دوران
.ميگيرد قرار اوليا هدف و توجه مركز
روند اين سريع رشد مانع ايراني فرهنگ و مذهب ما جامعه در
در خود خانواده و قبيله براي فرزند پيش سال در 50 شده ،
امكانات بايد كه موجودي بهعنوان نه بود كار نيروي حكم
باعث فرآيند همين و باشد داشته اختيار در را مضاعفي
بود ، خانوارها در قدرت مراتب سلسله حفظ و حاكميت افزايش
اين رسيده عدد به 21 فرزندان تعداد حاضر زمان در ولي
آن به مادران و پدر گرايش و موج اين از ما تاثر از نشان
باشد ، مهيا برايش تفريح بپوشد ، زيبا بايد سال هردارد
..و است يافته گسترش افراطي شكل به آنان تحصيلات بر تاكيد
فرهنگ از تاثيرپذيري كه تهران بالاخص و شهرنشين مناطق در
است ، بيشتر ماهواره مانند جمعي رسانههاي توسط آن در غرب
ميشود محسوب افتخارات جزو فرزند به اندازه از بيش توجه
ما انقلاب ماهيت چه اگر.است تزايد روبه گسترش حال در و
پدر ارج تبليغاتي و تربيتي مسائل در و بوده مردسالارانه
بدليل ولي است ، بوده مدنظر آنان جايگاه تبيين و مادر و
در بخصوص اعتقاد و هدف اين نادرست گاه و نارسا تبليغات
.است نگذاشته جاي بر را كافي اثرات روشنفكر قشر ميان
و جوان فرزندان حتي ما سنتي قشر در:فرزندسالاري تبعات
زندگي خود خانواده حمايت و نظارت تحت هنوز بزرگسال
روبه شهري جوامع در ارزشي سيستم اين كه حالي در.ميكنند
را پدر "خصوصا و مادر نقش سالاري فرزند.است اضمحلال
وقتي ولي كند درك را پدر اتوريته بايد كودك داده ، كاهش
بازخواست و سرزنش مورد مسئلهاي مورد در را كودك والد
پدر نتيجه در ميشود ، روبرو مادر اعتراض با ميدهد قرار
در و ميكند عقبنشيني قدرت ماخذ و منبع بهعنوان
را قدرت مراتب سلسله نميتواند فرزند همين بزرگسالي
.كند جامعهشناسايي در بدرستي
اسم به ما":ميگويد مورد اين در جامعهشناس رحماني آقاي
بجاي خانواده در توازن ايجاد براي و زن حقوق از دفاع
از يك هر جايگاه كه كنيم انتخاب مكانيزمي و روش اينكه
اين ميان را اعتماد و صداقت كرده تبيين درست را دو اين
هم برابر در را مرد و زن سازد ، عميقتر اساسي عنصر دو
يك مبارزه ، و قدرت سلاح گرفتن بجاي و دادهايم قرار
از وسايل اين با كه ميدهيم زنان به نيز دفاعي سيستم
و زور اثبات محل شده خانواده حالا خوب كن ، دفاع خودت
ميشود ، مطرح هم ياركشي معروف قول به ميان اين در.برتري
بطرف را فرزندان برتر قواي داشتن براي كدام هر مرد و زن
و امكانات دادن با ميكنند سعي كدام هر و ميكشند خود
را او كرده وارد خود جبهه به را كودك مختلف امتيازات
از خيلي در پديده اين ميشورانند ، مقابل طرف عليه
هم عليه گاردگيري اين ، نتيجه شود مي مشاهده خانوادهها
طرفي از دفاع براي كه بچههاست سوءاستفاده تنها
از قولي به و ميكنند طلب را نامطلوب و اضافي موقعيتهاي
بزرگتر كمي وقتي همينها.ميگيرند ماهي آلود گل آب
خانوادگي تلخ سوابق با و نبوده كنترل قابل ديگر ميشوند
عناصر جذب كرده ترك را خانواده معمول از زودتر "معمولا
در آمارها.ميشوند منحرف اقتصادي يا و فرهنگي -سياسي
يعني ميدهد ، نشان بخوبي را مسئله اين زندانيان ميان
جو بخاطر بلكه فرزند به دلسوزي بدليل سالاري فرزند گاهي
".ميآيد پديد هم خانواده ناهماهنگ و ناآرام
:ميگويد تربيتي روانشناسي ارشد كارشناس شريعتپناه آقاي
جامعه و خانواده فرهنگي و اقتصادي قدرت طبق بچه بايد"
بچه نگوئيم كند ، درك را نداشتن كودك ، بايد كند رشد
زيادي امكانات بچه به اگر نكنيد ، فكر ميشود عقدهاي
و نداشتنها در برعكس ، "اتفاقاميكند پيشرفت بدهيد
فرد و ميشود برانگيخته نياز احساس كه بجاست محروميتهاي
خانه متن در بايد كودك.برميخيزد مبارزه به آن رفع براي
افراد ببينيد.بهموقع كنترل با البته شود بزرگ محله و
در كه ميدهند تشكيل اشخاصي را هرجامعهاي موفق و برجسته
يك اين بودهاند روبهرو محروميتهايي و سختيها با كودكي
بايد خردسال نميكند ، رشد انسان قو پر در است ، واقعيت
تجربه خود را اين تا بگيرد قرار نشيب و فراز در آنقدر
.كند تجربه را خوردن و زدن كتك.كند تجربه را شكست.كند
از كه اصيلي ويژگيهاي به توجه با بعد و ببيند انحرافات
اين برود جلو و كند پيدا را راهش خودش ميگيرد خانواده
".دارد نفس به اعتماد بزرگي در كه است بچه
والدين ترمزكننده اهرمهاي از كودك خانوادهها در
را خود غيراخلاقي جنبه پسر و دختر روابط.نيست برخوردار
بچهها روي بر كنترل شدن كم.ميكند رشد و داده دست از
جوان در زودرس رهاشدگي و خودمحوري و استقلال به نياز
هدايت گسيختگي افسار بسوي را طبيعي ميل و ميزند دامن
باعث خردسال رفاه و آزادي به غيرلازم توجهمينمايد
در نشناسد ، خود نيازهاي براي مشخصي حصر و حد طفل ميشود
اعتياد و بيكاري قتل ، تجاوز ، زندانها ، شدن پر نتيجه
مكانيزمها خود امر همين.ميدهد نشان را روبهرشد روندي
كمتر هم باز را والدين توسط كنترل و فشار اهرمهاي و
خارج دست از حمايت و هدايت سيستم اين عبارتي به و ميكند
.ميشود
قوه از و گيرد قرار قدرت هرم راس كودك خانواده در وقتي
بهم كوچك اجتماع اين طبيعي تعادل شود ، برخوردار قاهره
اجتماعي روابط و سنتها به بزرگسالي فرداي در و ميخورد
شخص وقتي پيش سال چند تا مثال بطور.بود خواهد بياعتنا
براي جايي جوانتر افراد "فورا ميشد ، اتوبوس وارد مسني
فراموش حال در كمكم تربيتي نمود اين.ميكردند خالي او
مانند عمومي معابر در غريب و عجيب شيطنتهاي يا.است شدن
و فرهنگ و آداب.است فزوني حال در سينماها و پاركها
بدليل پدر نقش.نيست برخوردار لازم اعتبار از هنجارها
بخصوص رسانهها نادرست تبليغات و اقتصادي مشكلات
ميرود ، بين از رفتهرفته شهري خانوادههاي در تلويزيون
و كنند تحمل بايد را صدمه بيشترين فرزندان ميان اين در
و موانع وظايف ، قدرت ، مراتب ميشوند جامعه وارد وقتي
نسبت سپس كنند ، درك نميتوانند بدرستي را آزاديها ميزان
مقابل در و شده بياعتنا اجتماعي مشكلات و دردها به
و بيكفايتي سرخوردگي ، احساس موانع و مشكلات كمترين
بيشتري افزايش زماني مشكلات اينميكنند بيچارگي
نيز مسئولين صداقت عدم با جامعه در جوان كه مييابد
و روسا فعل و قول بين معقول رابطه عدمميشود مواجه
اينكه و آنان بين قدرت جنگ و دنياداري كشور ، مراجع
نه است ، صنف و شغل يك بهعنوان آنها براي هدايت و حاكميت
نهي و معروف به امر شدن اجباري عشق ، و تعهد يك بهعنوان
عصيانگري ، اين ضداخلاقي و خشن برخوردهاي با منكر از
عدم و شك و بياعتمادي بالاخره و بيهويتي بيمسئوليتي ،
دامن قشر اين در را انساني و مذهبي اصول همه در اعتقاد
به نهايت در موجود وضعيت عليه عناد و گستاخي.ميزند
است اخص معناي به فرزندسالاري محصول كه اجتماعي بزههاي
.ميبخشد بيشتري موج
مقدورات حد از بيش رفاه داشتن اختيار در ديگر سوي از
و داده قرار منفي تاثير تحت را خانواده درآمد اقتصادي ،
جدي صدمات قضيه بعد اين به نيازها تمام رفع به كودك ميل
والدين كرد هزينه بيشترين امروز كه شكلي به ميكند ، وارد
فرزندانشان خواستههاي ديگر و غيرضروري اغلب تحصيل به
شيفت سه حتي يا دو اشتغال سبب امر همين.مييابد اختصاص
پرتوقع ، موجودي به بچه بالاخره و.ميشود مادر و پدر
رويكردي كمتر با كه ميشود مبدل بين غيرواقع و ناسازگار
در را اسفباري تبعات وضعيت اين.ميكند رضامندي احساس
.ميگذارد جاي بر آنان ازدواج و اشتغال بخصوص مراحل تمامي
بر روزبروز زوجين غيرمنطقي توقعات و ازدواج سنگين شرايط
جدي بحران معرض در را جامعه و افزوده مجرد افراد تعداد
متاهل افراد ميان در ديگر سوي از داده ، قرار اخلاقي
گسترش روبه ناسازگاريهاي و برخوردها جوان قشر در بخصوص
در زندگي واقعيات با كه مرداني و زنانهستيم شاهد را
و تقاضاها خود همسر و شريك از و بيگانهاند خود جامعه
تمنيات و رفاهطلبي.ميكنند طلب را غيرواقعي خواستهاي
افزوده جدائيها تعداد بر روزبروز اقتصادي شرايط با مخالف
جهان كشور چهارمين رديف در نظر اين از ايران بطوريكه
و حصارها اگر معتقدند جامعهشناسان.است گرفته قرار
هم باز مشكل اين شود رفع اندكي فرهنگي و قانوني موانع
.ساخت خواهد نمايان بيشتر را خود وخيم شكل
و تنپروري با همراه اغلب تقاضاها نيز اشتغال زمينه در
يا اداري بكارهاي بيشتر جوانان.است غيرعملي خواستههاي
سر به زودتر كمتر كاري با تا آوردهاند روي واسطهگري
و بيمار اقتصاد حركت اين و برسند پول و آسايش منزل
قرار خود منفي تاثير تحت بيشتر هرچه را ايران متزلزل
مانند يدي مشاغل و سازندگي توليد ، بسوي حركت و داده
دارا را بيمشتري بازاري همچنان داخلي صنعت و كشاورزي
اينها همه نفتي منابع عصر يافتن پايان به توجه بااست
خواهد نمايان دور چندان نه آيندهاي در را خود اثرات
.ساخت
سلطانپور عقيله
ميگويد؟ چه كودكان نقاشيهاي
مسئله اين به اغلب چيست ، نقاشي يك كه سوءال اين به پاسخ
طرز به موضوع اين.چيست تصوير يك بدانيم كه ميشود تبديل
روانشناسان كه است مسئلهاي و است دشوار شگفتانگيزي
آن به بهندرت كودكان ، نقاشي مطالعه به علاقهمند
روزمره زندگي از متداولي بخش تصاوير ، هرچند.پرداختهاند
كه اين از مناسبي تعريف ارائه اما ميدهند ، تشكيل را ما
محدود ، مفهومي به.نيست ساده هيچوجه به چيست ، تصوير يك
.ميباشد سطح يك بر علائمي مجموعه تصوير ، يك كه است بديهي
قضيه اين به علائم ، اين تبيين و تعريف به مربوط مسائل
موضوع يعني ديگر ، چيزي چگونه يادشده علائم كه ميپردازند
مسائل از يكي كودك ، يك نقاشيميكنند بازنمايي را تصوير
چنان واجد اما است ، روزمره زندگي پيشپاافتاده
درباره نميتوانند صاحبنظران كه است مفهومي پيچيدگيهاي
نقاشي يك.برسند توافق به چيست ، "دقيقا نقاشي يك اينكه
خط امكان بايد كه هرچند.است چيزي بازنمايي "معمولا
ندارند را چيزي بازنمايي نقش كه ديگر طرحهاي و خطيها
هم را ، آن كنيم سعي بايد بازنمايي مقام در.نبريم ياد از
و كنيم درك دارد پيوند طبيعي ادراك با كه چيزي مثابه به
نمادين نظام يك از بخشي همچون كه نمادي مثابه به هم
.ميشود تفسير
و دستهبندي را اطراف حوادث كه مراحلي در را كودك نقاشي
زمان از را تكامليافتهاي و تجديدي روند و ميكند عرضه
بالاخره و معنيدار خطوطي كه زماني تا ساده خطيكردن خط
ميكند ، رسم منطقي پايهاي و پرسپكتيو قوانين مبتنيبر
.كرد معني روءيا و خواب شبيه چيزي ميتوان
تا ميدهد امكان كودك به روءيا و خواب مثل نيز نقاشي
هم از ميكند كسب بيرون دنياي از كه را اعمالي و اطلاعات
نقاشي ، دركند تنظيم دوباره را آنها سپس و سازد جدا
رها ممنوعيتها از را خود كودك روءيا ، و خواب همانند
مسائل ، درباره -ناخودآگاهانه حالتي در -ما با و ميسازد
اگر دليل همين به.ميكند صحبت دلهرههايش و كشفيات
به آن در و دهيم قرار آن تصحيح برپايه را نقاشي آموزش
را تقليدكردن و كپي تمرين پائين ، سنين از كودكان
.شدهايم مرتكب بزرگي اشتباه بياموزيم ،
با كودك تطابق جز كاري راستا ، اين در نيز مدرسه
و تكامل امكان زيرا.نميدهد انجام بيمعني نمونههاي
نقاشيهاي نمايش وراي از را خارج دنياي از آگاهي دريافت
مجبوركردن با يعني ترتيب اين به.ميكند سلب او از كودك ،
برقراري امكان والدين و مربي كپيكردن ، و تقليد به كودك
.ميبرند بين از را او با گفتگو نوع هر
گروهي كار و مشاركت با را كودكان ابتكار قوه اگر عوض در
لوازم و وسايل قراردادن دراختيار و عمومي موضوعات بيان و
آن باعث كنيم ، تقويت كند ، عرضه ميخواهد او كه مطلبي جهت
فكري پختگي به او و شود ساخته كودك شخصيت كه ميشويم
.برسد
و كودكان نقاشي مورد در -نقاش -ب.معصومه خانم با مصاحبه
.آن مفاهيم
و نيست كافي آن به كردن نگاه كودكان ، نقاشي فهم براي -
.قرارداد دقيق بررسي و مطالعه مورد را آنها بايد
از زوايايي چه شناخت بررسي ، و مطالعه اين بهطوركلي
-انزوا -افسردگي) روحيه و (عاطفي -فردي -اجتماعي) شخصيت
را كودك (...و گناه -ترس -غم -آرامش -شادي -دفاع -امنيت
ميآورد؟ فراهم
در محقق كه شناختي نوع كودكان ، نقاشيهاي بررسي در *
ميكند ، پيدا دست آن به كودك روحيه و شخصيت با رابطه
كه مواردي از يك هر ميتواند مطالعه ، سيستم به وابسته
بايد اينجا در كه نكتهاي و شود شامل را كرديد ذكر
آموزش هيچگونه تحت بچهها اگر اينكه كرد يادآوري
بزرگسالان ملاكهاي به يا و باشند نگرفته قرار مستقيمي
بهدست نتايج باشند ، نبرده پي نقاشيهايشان مطالعه براي
قطعي كودك ، نقاشي به مربوط بررسيهاي مجموع از آمده
به نسبي حالت مطالعه نتايج صورت اين غير در و بود خواهند
.ميگيرند خود
از او تصور و نگرش به كودك ، نقاشي طريق از ميتوان آيا -
.دهيد توضيح "لطفا برد؟ پي خودش
است ثابت كودكان نقاشي در قانون يك.است اينطور "حتما *
توسط كه انسان تصوير اولين كه ميباشد چنين قانون آن و
اين البته و اوست خود تصوير درواقع ميشود ، كشيده كودك
درواقع ناخودآگاهي اين كه است ناخودآگاه صورت به امر
اينكه به وابسته تصوير ، اين.ميباشد كودكان نقاشي خصلت
جزئياتي چه با و (اندازه) اشلي چه با صفحه ، و كادر كجاي
.ميدهد نشان را خودش از كودك تصور شود ، ترسيم
كودك ، نقاشيهاي تحليل و تجزيه طريق از ميتوان چگونه -
پرداخت؟ او عاطفي زندگي و شخصيت مطالعه به
عاطفي روحيه نشانگر نقاشي ، در تصويري كدهاي حضور *
كدهاي بررسي با مطالعه ، اين بهطوركلي و هستند كودكان
عناصر.ميشود ميسر كودك ، روانشناسي طريق از تصويري مشخص
سنين در كه دارد وجود كودكان نقاشي در ثابتي تصويري
خورشيد ، خانه ، درخت ، مانند.ميشوند تكرار همواره مختلف ،
وابسته سني ، گروه هر در مقدمه ، اين به توجه با..و گل
ميتوان دارند ، عناصر اين از كودكان كه تصوري نوع به
و زندگي با و داد انجام را بچهها روحي كلي تقسيمات
.شد آشنا آنها عاطفي شخصيت
ثابتي عناصر كودكان نقاشيهاي در فرموديد كه همانطور -
عناصر اين از يكي.ميشوند تكرار همواره كه دارند وجود
كه است خانه ميشود كشيده ديگري چيز هر از بيش كه
ترسيم را پيشپافتاده و معمولي خانهاي كودك ، "معمولا
مهارتهايش ، افزايش و او سن بالارفتن ضمن و ميكند
تكرار اين علت شما.ميكند پيدا تكامل نيز خانه ساختمان
ادامه سن ، بالارفتن با همچنان كه خانه ، ترسيم در اصرار و
ميدانيد؟ چه را ميكند پيدا
و است خانوادهشان و خانه دنيا ، از كودكان تصور همه *
همه كه است چيزي خانواده ، و خانه از آنها ذهني تصوير اين
معيار برايشان ، آنها خانواده.ميكند پر را آنها ذهن
منتهي آنها خانه محيط به چيز همه و هستند چيزي هر سنجش
چشم به زياد خانه عنصر نقاشيهايشان در پس.ميشود
ثابتي قالب در كودكان نقاشي در خانه تصويرميخورد
يا بالا خيلي هوشي ضريب با بچههايي در مگر ميشود نقاشي
تصوير به را خانه از متنوعي و متفاوت تصاوير كه پائين
نيز خانه تصوير كيفيت تغيير نوع طرفي ، ازميكشند
:ميشود تقسيم قسمت دو به كودكان ، سني گروه به وابسته
خانوادهشان از بچهها بيشتر شناخت اثر بر كه تغييراتي -1
آنها سن بالارفتن اثر بر كه تغييري -ميآيند20 بهوجود
وارد سنشان بالارفتن با كه بدينترتيب.ميگيرد صورت
برايشان عينيت اين و ميشوند نقاشي در عيني و منطقي حيطه
و جامع تصويري ميكنند سعي بنابراين.ميكند پيدا اصالت
.كنند ترسيم خانه از را منطقي و كامل
براي خانواده بودن بااهميت به خانه ، با رابطه در شما -
از كودك نقاشي ميتوان آيا.كرديد اشاره نيز كودك
خانوادهاش به او احساس شناخت براي ملاكي را خانوادهاش
خانواده اعضا با كودك ارتباط كميت و كيفيت شناخت نيز و
.دهيد توضيح "لطفا داد؟ قرار
گردد توجه آن به بايد و دارد وجود اينجا در كه نكتهاي *
را خودش خانواده كه شود خواسته كودك از اگر كه است اين
شناخت ، براي درستي سنجش ملاك نقاشي اين "قطعا كند ، نقاشي
عام معناي به خانوادهاي كه بخواهيم او از ما اگر.نيست
به او احساس نشاندهنده "قطعا او نقاشي كند ، نقاشي را
او ارتباط كميت و كيفيت شناخت براي ملاكي و خانوادهاش
.بود خواهد خانواده با
بچههايي يا منزوي كودكان كه ميشود ديده نيز اوقات گاهي
ميان از را خانواده افراد دارند ، پيچيدهتري مشكلات كه
نوع حتي موارد ، اين در.ميكنند رسم و انتخاب حيوانات
رواني كيفيت نشاندهنده نيز كودك توسط شده انتخاب حيوان
كشيدن تصوير به "مثلا.است خانوادهاش با او ارتباط
يا وحشي حيوانات بيآزار ، حيوانات يا گزنده حيوانات
گزنده ، حيوانات مورد در كه.كودك توسط..و اهلي حيوانات
.ميكنند نقاشي را مارها خانواده كودكان ، بيشتر
در او موقعيت شناسايي به خانواده ، از كودك نقاشي آيا -
ميكند؟ كمك نيز خانوادهاش
كودك كه ترتيب اين به نيز خانواده در كودك جايگاه.بله *
جمع از را خود اينكه يا بكشد تصوير به را خودش نقاشي ، در
در.بگيرد قرار شناسايي مورد ميتواند كند ، حذف خانواده
نقاشي كند ، ترسيم نيز را خودش تصوير كودك كه صورتي
بهطوريكه.دارند اهميت لبها و انگشتها قبيل از جزئياتي
نمايانگر خودش ، براي كودك توسط جزئياتي چنين نكردن ترسيم
.دارد خانوادهاش با او كه است سختي ارتباط
تمايلات و آرزوها انعكاس حد چه تا كودكان نقاشيهاي -
هستند؟ آنها دروني
آموزشي ، محيطهاي به ورود و مدرسه از قبل سنين تا كودكان *
را خود خواستههاي و تمايلات آرزوها ، صددرصد ، بهصورت
يك كردن اضافه با "مثلا.ميدهند نشان نقاشيهايشان در
حذف يا و دارد را روزمره هواي و حال كه موضوعاتي در عنصر
از يكي خانواده ، كشيدن بهتصوير در كه وقتي مثل.عنصر يك
يا و ميكنند حذف را دارد مشكل او با كه خانواده اعضا
به ورود از بعد اما..و علاقهاش مورد شيء نقاشيكردن
كنند درك يا و بگيرند قرار مستقيم آموزش تحت اگر مدرسه ،
درصدد آگاهانه ميدانند ، را آنها نقاشي زبان بزرگترها كه
.برميآيند نقاشيهايشان در خصلت اين حذف
مفهومي انتخابگر ، توسط رنگ انتخاب روانشناسي ، نظر از -
اين به توجه با حال.دارد توضيح غيرقابل و چرا و بيچون
چه از كودكان نقاشي در رنگها كه دهيد توضيح "لطفا مطلب ،
آيا و هستند اموري چه نمايانگر و برخوردارند جايگاهي
نه؟ يا است موءثر كودكان توسط رنگها بكارگيري در سن عامل
دارد وجود كلي تقسيمبندي يك رنگ براي كودكان نقاشي در *
تقسيم دسته دو به رنگها تقسيمبندي ، اين برطبق كه
شامل را خاكستري و سرد تيره ، رنگهاي اول ، دسته.ميشوند
رنگها دوم دسته در درخشان و روشن گرم ، رنگهاي و ميشود
نشانههايي تقسيمبندي ، اين براساس حال.ميگيرند قرار
اين به.كرد شناسايي و شناخت ميتوان را بچهها روحيه از
كم خانوادهاي و شاد روحيه با بچههايي "غالبا كه صورت
همچنين و ميكنند زندگي معتدل و آرام محيطي در كه مشكل
رنگها دوم دسته از "اكثرا بالا ، هوشي ضريب با كودكاني
در كه كودكاني ترتيب ، همين به و ميكنند استفاده
كه كودكاني نيز دارو مشكل و متشنج محيطهاي و خانوادهها
دسته رنگهاي از نيستند ، برخوردار بالايي هوشي ضريب از
.ميكنند استفاده اول
كه دارد وجود زمينه اين در نيز ديگري تقسيمبندي ولي
بچههايي.ميشود شامل را كودكان نقاشي در رنگها تعداد
را بيشتري رنگهاي نقاشيهايشان در بالا هوشي ضريب با
رنگهاي تعداد از پائين هوشي ضريب با كودكاني و دارند
.ميكنند استفاده نقاشيهايشان در كمتري
داراي كودكان توسط رنگها بكارگيري در نيز سن عامل البته
استفاده به مايل كمتر سال ، سن 2تا4 در بچههااست نقش
كودك سن هرچه.ميكنند كار خط با بيشتر و هستند رنگ از
نقاشياش در شده استفاده رنگهاي تعداد به ميرود ، بالا
.ميشود افزوده نيز
وجود به كودك ، نقاشي طريق از ميتوان چگونه -
پي او در احتمالي ذهني و جسمي معلوليتهاي و نارساييها
برد؟
در را خود جسمي معلوليتهاي كودكان كلي ، بهطور *
در معلول ، عضو حذف يا و كردن بزرگ طريق از نقاشيهايشان
بچههاي "مثلا ميسازند مشخص انسان به مربوط تصاوير
يا را گوشها انسان ، يك كشيدن بهتصوير در "معمولا ناشنوا
پنهان موها زير در را آنها يا ميكنند نقاشي بزرگ بسيار
نقاشي "اصلا و كرده حذف را آنها بهطوركلي يا و ميكنند
.نميكنند
كيفيت جزئيات ، تعداد بررسي طريق از نيز ذهني معلوليتهاي
مشخص "كاملا كودك نقاشي در آنها قرارگيري محل و جزئيات
در ذهني يا جسمي نوع از معلوليتي اگر بنابراين.ميشوند
پي آن به هنوز بزرگترها كه باشد داشته وجود كودكي
.بود خواهد شناسايي قابل او نقاشي توسط نبردهاند ،
حد چه تا كودكان نقاشي و مطالعه كه دهيد توضيح "لطفا -
انواع به گرايش زمينههاي وجود شناخت در ميتواند
موارد ، اين در پيشگيري براي اقدام و آنها در ناهنجاري
باشد؟ موءثر
گروههاي شود ، بررسي متخصصانهتر كودكان نقاشي قدر هر *
.داد تشخيص آن در ميتوان بهتر را بشري روحيات اصلي
تمام كه اوست وجود از آئينهاي كودك ، يك نقاشي درواقع
.ميگذارد نمايش به "كاملا را او وجودي مشخصات و جزئيات
كودك نقاشي در ناهنجاري به گرايش اگر هم مورد اين در
پيشگيري قابل "قطعا شود ، داده تشخيص متخصص فرد توسط
.بود خواهد
در ناسازگاري تشخيص براي وسيلهاي تنها نقاشي ، آيا -
كه بالقوهاي عامل عنوان به آن از ميتوان يا است؟ كودك
كرد؟ استفاده باشد هم موءثري رواني درمان وسيله ميتواند
يك بروز عدم به مربوط رواني ، مشكلات از بسياري -بله *
از يكي شايد نقاشي و انسانهاست در خصوصي مسائل سري
لايههاي در كه است موضوعات اين بروز عرصههاي بهترين
اين البته كه انسانند آزار حال در و دارند وجود ذهن زيري
با كل ، در ولي ميباشد نقاشي از خاصي نوع به مشروط مطلب ،
از بسياري درمان سرآغاز تمركزيافتن كه فرضيه اين قبول
در تمركز ايجاد دليل به نيز نقاشي انسانهاست ، در مشكلات
.بود خواهد او براي آرامشبخشي وسيله فرد ،
بر تكيه با بتوان كه دارد وجود امكان اين شما نظر به -
آينده كودك ، نقاشي مطالعه از آمده بهدست معاني و مفاهيم
كرد؟ پيشبيني تاحدي ، را او شخصيتي و اجتماعي احتمالي
نهتنها نميماند ، ثابت انسان در چيز هيچ كه آنجايي از *
حتي نميتوان نيز ديگري طريق هيچ از بلكه نقاشي ، طريق از
.كرد پيشبيني را كسي احتمالي آينده
بختياري موسيخان هديه
شد كوثرآزاد نيكآهنگ
قرار با پنجشنبه عصر كوثر نيكآهنگ :اجتماعي گروه
.شد آزاد زندان از كفالت تومان 10ميليون
به گذشته هفته شنبه كوثر نيكآهنگ ما خبرنگار گزارش به
مصباح به توهين را آن گروهي كه كاريكاتوري كشيدن دليل
شعبه رئيس مرتضوي حكم با بودند كرده تلقي يزدي
.بود شده اوين روانه تهران عمومي دادگاه 1410
كوثر آزادي براي روزنامهنگاران از گروهي پنجشنبه صبح
محل در كه تجمع اين در و كردند برگزار اعتراضآميز تجمع
كريم عبدي ، عباس شد برگزار روزنامهنگاران صنفي انجمن
بديعي مينو پورزند ، سيامك نوروزي ، كامبيز ارغندهپور ،
كوثر آزادي خواستار آن طي و كردند سخنراني رستمي اردشير
.شدند
خانوادگي بحرانهاي در مداخله مركز
ميشود راهاندازي واجتماعي
:گفت شرق منطقه بهزيستي اجتماعي امور معاون :اجتماعي گروه
در مداخله عنوانمركز با را مركزي بزودي سازمانبهزيستي
در گونهاي به دخترانيكه و زنان اجتماعيبراي بحرانهاي
.خواهدكرد گرفتهاند ، تاسيس قرار جاني و جسمي خطرهاي معرض
زناني مركز ، اين به مراجعهكنندگان:افزود طباطبايي زهرا
و ضرب يا طلاق نظير بحراني وضعيت در نوعي به كه هستند
وي.ندارند جاني امنيت درخانه و گرفتهاند قرار همسر جرح
مركز به مراجعه با ميتوانند افراد اينگونه:داشت اظهار
مركز اين در موقت طور به اجتماعي بحرانهاي مداخلهدر
.شوند برخوردار حمايتي ازخدمات و شوند داده اسكان
ساعت تا 24 خواهدبود مجاز مركز اين:كرد تصريح طباطبايي
را آن اجازه تر طولاني زمانهاي براي و رانگهداري افراد
افراد مركز دراين:گفت وي.نمايد اخذ قضايي مراجع از
مددكار پزشكعمومي ، روانشناس ، روانپزشك ، شامل متخصص
.كرد خواهند مساعدت مراجعان مشكلات رفع زمينه در وپرستار
افتتاح توانبخشي پژوهشي و آموزشي مركز
شد
به وابسته توانبخشي پژوهشي و آموزشي مركز :اجتماعي گروه
و بيست مناسبت به ديروز توانبخشي و بهزيستي علوم دانشگاه
به.شد راهاندازي اسلامي انقلاب پيروزي سالگرد يكمين
سريع درمان پيشگيري ، هدف با صبا مركز ما ، خبرنگار گزارش
مزمن دردهاي روان ، زبان ، و گفتار اختلالات توانبخشي و
.است شده تاسيس قلبي توانبخشي و فقرات ستون
در ششم مجلس :نهاوند در مهاجراني دكتر
از بسياري دولت اقدامات تفسير و نقد سايه
كرد خواهد برطرف را كاستيها
را مجلسي دولت:گفت مهاجراني دكتر :اجتماعي گروه
نقد را دولت اقدامات دولت ، با همراهي ضمن كه ميپسندد
كاستيها از بسياري تفسير و نقد سايه در كه چرا كند
.شد خواهد برطرف
فرهنگي مجتمع افتتاح مراسم در اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير
ششم مجلس:كرد اميدواري اظهار نهاوند خميني امام هنري -
و همراه مجلسي و امام و انقلاب آرمانهاي و اسلام خدمت در
.باشد خاتمي آقاي دولت حال كمك
تاكيدات به اشاره با وي نهاوند از ما خبرنگار گزارش به
مردم گسترده مشاركت براي جمهوري رياست و رهبري معظم مقام
در مردم گسترده مشاركت و حضور:گفت مجلس انتخابات در
دولت و است خود سرنوشت بر آنان مشاركت مظهر انتخابات
انتخابات در بانشاط و گسترده حضور با مردم است اميدوار
اظهار با مهاجراني دكتر.بيافرينند ديگري خرداد دوم مجلس ،
بر تاييدي مهر انتخابات در مردم گسترده حضور اينكه
از يكي جمهوريت:گفت است نظام جمهوريت و دولت برنامههاي
شوراي مجلس:كرد خاطرنشان وي.است انقلاب شعارهاي و بناها
مجلسي چنين دنيا جاي هيچ در كه است قدرتمندي مجلس اسلامي
مردم اراده مشروطيت زمان در مجلس اول دوره جز به و نيست
.است نداشته نقشي هيچ
بنيادي شعار پايه بر انقلاب پيروزي از پس:كرد تصريح وي
استقلال اسلامي ، جمهوري و آزادي استقلال ، يعني نظام
اين كه نيست هم ترديدي و گرفت شكل كشور اين در واقعي
سيدعطاءالله دكتر است گفتني. است مداوم روند يك استقلال
به سفري در گذشته روز اسلامي ارشاد فرهنگ وزير مهاجراني
شهرستان اين خميني امام هنري - فرهنگي بزرگ مجتمع نهاوند
هزار مساحت 10 به زميني در مجتمع اين.كرد افتتاح را
با و طبقه در 4 متر و 600 هزار زيربناي 4 در و مترمربع
.رسيد بهرهبرداري به ريال ميليارد حدود 6 در هزينهاي
|