كريم قرآن نگارش در تازه كوششي
خودآوا قرآن مبتكر كيانزاد ، رضا مهندس با وگويي گفت
و معنويت بيانتهاي و بزرگ عرصه مجيد قرآن :جستارگشايي
و روح بر عظيم تاثيري و بوده اسلام تاريخ طول در دانايي
هركس و داشته اخير قرن چهارده طول در انسانها همه روان
نمانده بركنار آن تاثير از آشناست الهي ناب پديده اين با
تمدن تاريخ طول دراست گشته بهرهمند آن زلال از و
در تا كوشيدهاند بسياري متفكران و هنرمندان اسلامي ،
به.بندند كار به را هنرخويش و انديشه الهي وحي عرصه
نشات قرآن قدسي آيات از اسلامي ، هنر ذات و روح راستي
اين در كار آخرين.است يافته قوام آن محور بر و گرفته
است رضاكيانزاد مهندس كوشش به "خودآوا قرآن" ارائه عرصه ،
حروف ، در آن ادغام و اعراب ظاهري رفع با تا است كوشيده كه
كريم قرآن آموزش براي روانتر متني و پيراستهتر خطي
بار به اينك عرصه اين در وي طولاني كوشش.كند ارائه
به علاقهمندان و صاحبنظران قضاوت براي نمونهاي و نشسته
در فقط نه كوشش اين بيگماناست گرديده ارائه كريم قرآن
خط بهكرد و استعلا جهت در بلكه قرآن ، آموزش اعتلاي جهت
براي زير وگوي گفت.آمد خواهد كار به عربي و فارسي
.است گرفته صورت ابتكار اين با آشنايي
معارف گروه
بفرماييد اول سئوال عنوان به كيانزاد مهندس آقاي جناب *
و رسيد شما ذهن به ابتكار و طرح اين چگونه و كجا و كي
و مسير چه هنري اينابتكار به پوشاندن عمل جامه براي
راه سر بر موانعي چه و كردهايد؟ طي را راههايي
ابتكاري طرح اين تاريخچه كلام يك در و داشتهايد
.نمائيد بيان را بيسابقه
پرتيراژترين همشهري ، روزنامه خوانندگان به سلام عرض با *
و مخاطبشناسي مديون را خود تيراژ كه كشور ، روزنامه
در كه شما ، سئوال به پاسخ در.دانست بايد او نيازهاي
و صفحات ظرفيت حد در است ، شده تشكيل سئوال چند از واقع
پاسخ آن ضمن و ميدهم توضيح را موارد خوانندگان ، حوصله
آن كه است شده طراحي خطي.نمود خواهم عرض نيز را سئوالات
حروف در اعراب خط اين در.ناميدهايم "خودآوا" خط را
شكل در.ميشود ديده يكپارچه صورت به حرف هر و شده ادغام
ضمه و ساكن فتحه ، كسره ، اعرابهاي و صفحه همين در موجود
اعرابهاي و سنتي اعرابهاي با "اليكم" كلمه در را
.مينمائيد ملاحظه خودآوا
رسيد؟ شما ذهن به طرح اين چگونه *
قرآن به دوبارهاي رجوع توفيق و فراغتي دهه 60 اوايل *
روزمره كار دنبال سپس تلاوت ، روز در آيهاي چند و پيدا
چندان برايم آيه چند همين ساده روخواني اما ميشدم ، روان
اين بدنبال.بود همراه هراس و خوف با "بعضا و نبود ساده
از ساختمان و راه مهندس كه من كردم سئوال خود از "چرا"
شيمي ، مشكل و سخت دروس و هستم تهران دانشگاه فني دانشكده
معادلات هيدروليك ، ديناميك ، استاتيك ، رياضيات ، فيزيك ،
و فراگرفته و خوانده را چه و چه و انتگرال ديفرانسيل ،
حروف همان با كه را متني نميتوانم ، چرا شده ، ليسانس فوق
بخوانم؟ راحت و ساده است ، شده كتابت آن حرف با 28 و فارسي
قرار دقت و بررسي و مطالعه مورد موضوع علت ، دنبال به
.گرفت
بود؟ چه بررسي نتايج *
آن بودن پر و صفحه شلوغي داد نشان مقدماتي بررسيهاي *
امثال و حواشي وقف ، علائم مد ، تشديد ، تنوين ، اعراب ، از
بررسي اين در.است بوده هراس و خوف اين علل جمله از آن
اعرابگذاري كه بود اين نمود ، توجه جلب كه ديگري مسئله
!ميدهد كاهش بهشدت را آن خوانايي قابليت متن ، يك كامل
را آن است ، لازم قرآن ، خواندن صحيح براي كه چند هر
.نمود اعرابگذاري "دقيقا
شديد؟ مواجه تناقض يك با آيا *
خوانايي قابليت افزايش براي طرف يك از !است همينطور *
ديگر طرف از و انديشيد بايد اعراب حذف و كاهش به متن ،
اعرابگذاري "دقيقا را متن بايد قرآن خواندن صحيح براي
ميتوان چگونه:كه شد مواجه سئوال اين با مسئله و نمود
اعراب از آن بودن پر و صفحه شلوغي از ناشي هراس و دافعه
حضور طالب نوآموزان كه را قرآن رايج نسخههاي در علائم و
ادامه از بسا چه و ميگرداند متاثر را كريم قرآن محضر به
نمود؟ مرتفع اطمينانبخشي نحو به ميدارد ، باز طلب
امر يك از "كاملا موضوع مرحله اين در ميرسد نظر به *
.است شده همگاني و اجتماعي عرصهاي وارد شخصي ، و فردي
جهت در و شده عرصه اين وارد راه ، طي در است ، همينطور *
رديابي و قرآن آموزش امر در موجود دشواريهاي ريشهيابي
تحقيق و مطالعه مرحله وارد قرآن ، به همگاني رويكرد موانع
خود كار دستور در و تعريف را "كلامالله نشر" طرح و شديم
.داديم قرار
گرفت؟ قرار دستور در اهدافي چه با كلامالله نشر طرح *
متن -از1 اختصارعبارتند به كلامالله نشر طرح اهداف *
و صحيح قرآن ، متن -شود20 گرفته فرا وآسان ساده قرآن ،
ديده چشمنواز و زيبا قرآن ، متن -شود30 قرائت غلط بدون
.باشد فراگير و قانونمند تقسيمات داراي قرآن متن -شود40
شود؟ انجام بايد مذكور اهداف تحقق براي اقداماتي چه *
در علائم بايد فراگيري آساني و سادگي براي اول مورد در *
حذف غيرضرور علائم و گيرد قرار شده تعريف و معين مكان
.شود
و اعراب نمادهاي بايد خواندن ، غلط بدون و صحيح مورد در
يعني شوند ، ادغام هم در (خط اصلي ساختار حفظ با) حروف
تا گردند ، جايگزين متن در و شوند همراه حروف با صداها
مورد دربرود ميان از كلي به قرائت در اشتباه امكان
و گذشته غني ميراث از ميبايد متن چشمنوازي و زيبايي
و آيد عمل به استفاده حداكثر روز تكنولوژي فرآوردههاي
نسخهپردازي و صفحهآرايي و نگارش متعارف اصول از
است ، اتفاق مورد آنچه قرآن ، متن تقسيمات در.شد بهرهمند
به سوره هر و سوره به 114 مجيد قرآن متن تقسيمبندي
ساير تقسيمبندي ، دو اين از غيراست آيه تعدادي
كه ميباشد ، خطاطان و كاتبان از تقسيمبنديها
و مساوي جزء سي به قرآن متن تقسيمبندي آن ، فراوانترين
.ميباشد مساوي ربع چهار به جزء هر
نبودند؟ فراگير و قانونمند تقسيمبنديها ساير آيا *
و باشد كميتي و شكلي تقسيمبندي اين ميرسد ، نظر به *
قرار توجه مورد تقسيمات اين در موضوعي و معنايي وجه
مفهوم نظر از مناسبي محل در تقطيع "غالبا و است نگرفته
.نيست آن بر حاكم فراگيري قانون و ندارد قرار موضوعي
شد؟ انجام اقدامات اين آيا *
تحت مذكور اقدامات انجام كه ، ميشود عرض اختصار به *
مقدماتي ، مطالعات شامل ، "كلامالله نشر" طرح عنوان
"خودآوا" قرآن نسخه انتشار و چاپ اجرا ، طراحي ، تفصيلي ،
.انجاميد طول به ساله 13781362 دوره 16 يك طي
آيه ، چند روزانه تلاوت دنبال به طولاني مسير اين آيا *
يافت؟ ادامه مرحله اين تا سالهاي 60 در
بگويم ، چه *
باشدش گندم قصد كارد كه هر
ميآيدش تبع اندر خود ، كاه
بود دوست ديد معراج در قصد
نمود هم ملائك و عرش تبع در
آموزش ،(حركات) اعراب باب در قرآن نسخه موءخره در *
اين مطالعه با خواننده شما نظر به است ، شده آورده كوتاهي
خواند؟ خواهد راآسان متن موءخره
قرآن روخواني كه است قرآنخواني "خودآوا" قرآن مخاطب *
را كلمات در حركات و اعراب مشكل و است گرفته ياد را
و ندارد ، نياز متن علائم و اعراب به مخاطبي چنين ندارد ،
براي متن شدن شلوغ و چشم خستگي موجب و اضافي آنها وجود
و اعراب داراي حروف تمام "خودآوا" قرآن در.ميشود وي
شدن خلوت باعث امر اين كه ميباشند ، شده ادغام علائم
.است شده بهتري نفسي انفعال موجب و صفحات
قرآن اين با هستند روخواني مرحله در كه مخاطبيني تكليف *
است؟ چگونه
ترويج:از عبارتست "كلامالله نشر" طرح اصلي هدف *
كتاب ;شامل آموزشي طرح يك خواني قرآن براي و ;قرآنخواني
كه است ، شده تهيه و پيشبيني راهنما جزوات و راهنما
تا 15 آموزشي 10 دوره يك در قرآن روخواني فراگيري
دوره اين طي از پس و است دسترسي و حصول قابل جلسهاي ،
.نمايد تلاوت "خودآوا" نسخه از را قرآن ميتواند ، فراگير
و آموزش تصويري ، رسانههاي كمك با كه است ذكر به لازم
ابعاد در و كوتاهتر ، زمان در "خودآوا" قرآن يادگيري
.است شدني و عملي ميليوني
نوپديد خط اين و اثر اين امتيازات و ويژگيها مهمترين *
.كنيد بيان را
قرآنهاي به نسبت ويژگي از 15 بيش داراي "خودآوا" قرآن *
قانونمند صورت به ويژگيها اين و است اسلام جهان در رايج
فني و علمي اصول و المصحف رسم آداب و روايات به متكي و
.است شده گرفته كار به كتابآرايي و كتابت
توضيح را "خودآوا" قرآن ويژگيهاي از نمونه چند "لطفا *
.دهيد
ادغام -:از است عبارت نسخه اين ويژگيهاي از تعدادي *
علائم بودن قانونمند و يكنواختي -.حرف روي آوايي علائم
از صدا حروف كردن مشخص و جداسازي -.متن تمام در اعراب
-.حزب هفت به قرآن قانونمند تقسيمبندي -.حروف بقيه
ركوعات عنوان تحت موضوعي واحدهاي به قرآن تقسيمبندي
متن كل آدرسدهي -.ركوع ابتداي از ربع و جزء شروع -.قرآن
.ركوع شماره با قرآن ركوعات طريق از قرآن
است؟ داشته سابقه شما كار آيا *
چند در صفحه و حزب جزء ، به قرآن تقسيمبندي مورد در *
كردن استاندارد و قانونمند جهت در اقداماتي اخير دهه
كه ترتيب بدين است ، گرفته صورت آن تعداد و قرآن صفحات
جزءها و شود ختم و شروع آيه با قرآن صفحه هر است شده سعي
كتابت صفحه در 20 جزء هر و شوند شروع صفحه ابتداي از نيز
متاسفانه.شود گنجانده صفحه در 600 جزء 30"جمعا و گردد
و نميكند تبعيت فراگيري و معقول قاعده از مذكور روش
و ثابت متن تمام در بايد كه متن قلم اندازه است شده موجب
متن طول در آيه ، با صفحه شروع بهانه به باشد تغييرناپذير
آيه با صفحه شروع طريق اين از تا نمايد ، تغيير "متناوبا
اولي يا" عبارت به كنيد نگاه نمونه براي.شود امكانپذير
عثمانطه خط به قرآن نسخه در -خردمندان اي -"الالباب
و شده كتابت درشت قلم با كه بقره سوره آيه 197 صفحه 31
گرديده كتابت ريز قلم با كه طلاق سوره آيه 10 صفحه 559
نشر معمول و اوليه اصول خلاف و ناموزون دو هر كه است
اكثر متاسفانه و مجيد قرآن كتابت به رسد چه است ، كتاب
نقص چنين داراي قرآنها ، نوع اين صفحات اتفاق به قريب
مجيد قرآن كتابت آداب رعايت عدم از ناشي كه هستند ، فني
.ميباشد
به خلاصه طور به شد ، طولاني سوءال پاسخ "ظاهرا ببخشيد ،
جداسازي و حروف در اعراب ادغام ويژگيهاي كه ميرسد نظر
ولي است جديدي موضوع و ندارد خاصي سابقه صدا حروف
اصلاحي جنبه و نشر اصول رعايت بيشتر نسخه اين تقسيمات
.است داشته
كشيد؟ طول اينقدر چرا *
هايلكجا چنين گردابي موج بيم و تاريك شب *
ساحلها سبكباران ما ، حال دانند
كويري فضاي يك در تحقيق اين كه ، ميشود عرض كلمه يك در
گم را جهت تاريكي و كوير در "مرتبا.گرفت صورت تاريك و
شده گم گاهي و رفت در دستمان از سرنخ بارها.ميكرديم
سوءال پاسخ به برگرديم بگذريم ، .ميكرديم گم نيز را خود
اگر حال است سختي كار بسيار عربي -فارسي خط طراحي شما ،
بعلاوه و باشد نظر در مجيد قرآن كتابت براي طراحي اين
و ادغام حروف در مناسب شكل به نيز را اعراب بخواهيم
آنها همخواني و حروف توليد و اجرا طراحي ، كنيم ، جاسازي
عامل صورتيكه در و ميشود پيچيده و دشوار بسيار هم با
طراحي امر پيچيدگي درجه باشد ، نظر مورد هم خط زيبايي
.ميشود بيشتر
است؟ شده استفاده كامپيوتر از حروف طراحي در آيا *
و سنتي سيستمهاي وقتي حروف ، در اعراب ادغام منظور به *
طراحي در كامپيوتر از استفاده دنبال به نداد ، پاسخ موجود
قوانين به كامپيوتر در خط طراحي براي ولي رفتيم ، خط
متاسفانه كه داشتيم ، نياز حروف بين رياضي روابط و هندسي
در نداشت ، وجود مدوني قوانين عربي -فارسي خطوط مورد در
آن از و كامپيوتري قلم و خط نسل چندين طرح اين جريان
به.كرديم توليد را آنها جبري و هندسي قواعد مهمتر ،
جدي مشكلات با را طراحي امر حروف ، در اعراب ادغام علاوه
فتحه اعراب اينكه براي مثال عنوان به.بود كرده مواجه
ولي ميكرديم ارائه طرحي باشد ، داشته مناسبي شكل "ج" روي
براي و نداشت سازگاري "م""مثلا حروف از بعضي با طرح اين
اين و ميداديم تغيير را اعراب شكل "مجددا مشكل اين حل
به نهايت در تا كرديم تكرار زيادي بسيار تعداد به را عمل
.رسيديم نسبي رضايت يك
است ، مشكلي كار كامپيوتر روي عربي -فارسي خط طراحي اگر *
را كار اين ديگر عربي يا فارسي نشر نرمافزارهاي چگونه
دادهاند؟ انجام
يك براساس نرمافزارها اين اكثر در حروف طراحي ;"اولا *
حروف زمينه در ولي ميگيرد صورت موجود و اوليه الگوي
.نداشت وجود ناقص صورت به حتي الگويي چنين خودآوا
محسوب كردن كپي نوعي به طراحيها ، اينگونه ;"ثانيا
گرافيكي و محاسباتي توانمندي با حاليكه در ميشود ،
هندسي -جبري صورت به و "مجددا خط است ، بهتر كامپيوتر
را نكته اين طراحي جريان در ما كه شود ، قانونمند و تعريف
مورد در نيست بد اينجا در.كرديم رعايت اجباري طور به
قانون كتاب ميگويند كنيم ، اشاره داستاني به كردن كپي
نوشته نسلي به نسلي از و دستي صورت به كه ژاپن اساسي
از لكهاي كتاب ، بازنويسيهاي از يكي در "ظاهرا ميشد ،
آن به وقتي بعدي كاتبان شد ، ريخته آن از صفحه يك به جوهر
كپي و توليد نيز را لكه آن "عينا ميرسيدند صفحه
دارد ، حكمتي لابد لكه آن وجود آنكه تصور به !ميكردند
ژاپن اساسي قانون كتاب در متمادي قرون تا زائد لكه اين
چاپ جديد ابزارهاي حضور با اينكه تا !مييافت انتقال
.گرديد برطرف
حروف براي مجددي طراحي ضرورت كامپيوتر ، توانايي آيا *
است؟ نموده مطرح را فارسي
محدوديتهاي به توجه با موجود چاپي قلمهاي و خط طراحي *
امروز شدهاند ، انجام دستي حروفچيني و چاپ صنعت ابزاري
دارد ، كمتري محدوديت كه كامپيوتر تكنولوژي از استفاده با
(خط اصلي ساختار حفظ با) فارسي خط طراحي مقوله است بهتر
قرار تحقيق و بازنگري مورد است ، مفصلي و فني بحث خود كه
.گيرد
قرار طرح اين جريان در فرهنگي مقامات و نهادها آيا *
گرفتهاند؟
سياسي -فرهنگي دولتمردان هم طراحي و تحقيق دوره طي در *
در دانشگاه و حوزه از قرآني -فرهنگي مقامات هم كشور ،
در طرح آزمايشي نسخه.شدهاند داده قرار طرح اين جريان
معرفي رمضان 1372 مبارك ماه در كريم قرآن نمايشگاه دومين
بود ، كننده تعيين بسيار كه نظرات اين شد ، نظرخواهي و
هفتمين در همچنين.ميباشد طرح گنجينههاي از يكي اينك
نسخه سال 1378 رمضان مبارك ماه در كريم قرآن نمايشگاه
استقبال مورد و گرديد معرفي نفيس چاپ با "خودآوا" قرآن
.گرفت قرار نمايشگاه بازديدكنندگان فراوان
اسلامي كنفرانس در نسخه اين معرفي براي برنامهاي آيا *
است؟ شده پيشبيني
معرفي است قرار جمهوري محترم رياست پيشنهاد به بنا *
اسلامي كنفرانس دبيرخانه در كميتهاي در "خودآوا" قرآن
كنفرانس آتي كار دستور در آن معرفي چگونگي و بررسي
.گيرد قرار اسلامي
|