غيردولتي سازمانهاي كارآمدي بررسي همايش
شد برگزار زنان
باشيم؟ خوبي والدين فرزندمان براي چگونه
گذشته از تصويري
دهيم كردن گوش فرصت خود به
غيردولتي سازمانهاي كارآمدي بررسي همايش
شد برگزار زنان
افزايش شيوههاي بررسي همايش اولين :اجتماعي گروه
تخصصي علمي ، موءسسه توسط زنان غيردولتي سازمانهاي كارآمدي
روز زنان امور مشاركت مركز همكاري با و معاصر جهان خيريه
.شد برگزار تهران دانشگاه اجتماعي علوم دانشكده در گذشته
غيردولتي ، تشكلهاي توانمندسازي همچنين همايش دراين
و امكانات نظر از تشكلها اين مشكلات و مسائل بررسي
.گرفت قرار بررسي مورد صحيح مديريت نداشتن و تجهيزات
علمي ، موءسسه رئيس و دانشگاه استاد زنجاني حبيبالله دكتر
اجتماعي امور مديركل يارمند ، آقاي موءسسه ، تحقيقاتي
و مطالعات معاون بنيانيان خانم بودجه ، و برنامه سازمان
مركز رياست شجاعي دكتر خانم و برنامهريزي و تحقيقات
از دانشگاه استاد كمالي دكتر خانم و زنان مشاركت امور
.بودند همايش اين سخنرانان
غيردولتي تشكلهاي توانمندسازي سخنرانان صحبت اصلي محور
سرپرست زنان تعداد افزايش روند از ناشي مشكلات و زنان
خود سخنان در فرهادي دكتر كه آماري بنابر.بود خانوار
هزار حدود 320 از خانوار سرپرست زنان تعداد ;داد ارائه
و ميليون يك و سال 1365 در هزار به 650 سال 1345 ، در
زنان تعداد افزايش عمده علتاست رسيده سال 1375 در 37هزار
طلاق رقم كه بوده طلاق يا آنها همسران فوت خانوار سرپرست
.است بوده هزار حدود 108 چيزي
صورت به درصد حدود 62 خانوار ، سرپرست زن تعداد اين از
.دارند تكفل تحت افراد كه هستند زناني درصد و 38 تنها
باشيم؟ خوبي والدين فرزندمان براي چگونه
كمك شما به مراحل اين نيست ، مراد وفق بر اوضاع كه وقتي
.باشيد خوبي مادر و پدر تا ميكند
يك دچار چرا كه باشيد اين نگران كه ندارد لزومي ديگر
كه باشيد فكر اين به "دائما يا و هستيد پردردسر خانواده
از يكي بودن خوب والدين است؟ نهفته كجا در مشكل "اصلا
اما.هستيم آن رعايت به ملزم ما كه است وظايفي مهمترين
كمك يا و راهنمايي هيچگونه رابطه اين در هنوز شايد
چرا ميكنيم ، تكرار را اشتباهاتمان "معمولا ما.نشدهايم
كنترل تحت را وضعيت اين ديگري صورت چه به نميدانيم كه
به و شاد فرزنداني كه داريم دوست ما همه.باشيم داشته
شيلا چگونه؟ اما باشيم ، داشته خودبيني هرگونه از دور
:ميگويد اينباره در خيريه ، موءسسه اعضاي از يكي مانرو
راههاي اما ميرسد ، نظر به ساده ظاهر به امر اين گرچه"
دارد وجود فرزندتان با ارتباط برقراري چگونگي براي كليدي
آسان و جديد روشهاي اين چگونه بدانيم اينكه جالبتر و
.ميكند حل را مشكلات تمام
به بتوانيد اينكه براي.كنيد كنترل را رفتارتان -1
.بپردازيد خود به ابتدا در است لازم بورزيد ، عشق ديگران
قرار خودتان كارهاي براي كه زماني بر علاوه بنابراين
خانم.دهيد اختصاص كودكتان به را بيشتري زمان ميدهيد ،
متوجه كمكم":كه ميدهد توضيح اينباره در كروتر سارا
كوچكترين برابر در شدم ، دخترم مقابل در بيحوصلگيام
"واقعا كه شدم متوجه سپس ميشدم ، عصباني بيپروا چيزي
بكارگرفتن با و حالا اما متنفرم ، چيز همه از و هستم خسته
دهم جلوه زيبا خود رابراي هرچيزي كه ميكنم سعي روش اين
".نباشد اينگونه اگر حتي
نظر به ساده ظاهر در گرچه.كنيد گوش را كودكتان سخنان -2
كنيد سعي.دارد كارزيادي و ممارست به نياز اما ميرسد
گفتوگو به و بنشينيد بزرگسال افراد ديگر با را اوقاتي
و باشيد داشته كامل توجه نميتوانيد شما زيرا بپردازيد ،
صحبت كه كسي با اينكه مگر كنيد ، جمع "كاملا را حواستان
.باشيد داشته وي گفتههاي به كامل توجه ميكنيد ،
حال به تا ما كه نباشد چيزي كردن صحبت هنگام نشستن شايد
عمل اين كه بدانيم بايد اما باشيم ، كرده فكر آن به
در او همچنين و بيفزايد كودك قدرتمندي برحس ميتواند
به ميتواند راحتتر و ميكند توازن احساس شما مقابل
.فرادهد گوش شما سخنان
كمك او به دهد ، گوش بهتر حرفتان به كودك اينكه براي -3
دهد ، گوش سخن به دقت با چگونه كه بياموزد كودك اگر.كنيد
اجازه كودك به هميشه.است ارزشمند شما براي كه ميبرد پي
با سپس نكنيد ، قطع را او حرف هرگز و بگويد سخن كه بدهيد
تمام كه بفهمانيد او به حرفهايش از خلاصهاي گفتن
اگر كه گفت وي به ميتوان "مثلا.فهميدهايد را حرفهايش
برنامه آن جاي به كند ملاقات را مادربزرگ ندارد دوست
كمي ابتدا در است ممكن كند ، تماشا را علاقهاش مورد
خود به طبيعي جلوه آرام آرام ولي آيد نظر به مصنوعي
به روش اين.ميشود برطرف تنشها تمامي نهايت در و گرفته
است راهي اين و دهد گوش سخن به بهتر تا ميكند كمك كودك
.كودك گفتن سخن بهتر سوي به
به هنگاميكه بچهها اغلب.كنيد درك را كودك احساسات -4
بيان.ميكنند بداخلاقي نميشود ، توجهي احساساتشان
برهم را رفتار عادي حالت ميتواند تمايلات و احساسات
را رفتن راه تازه كه كودكي با صحبت هنگام "مثلا.بزند
به ميباشد كم لغاتش دايره درحاليكه و است كوچك و آموخته
را دوستت نتوانستي كه هستي ناراحت تو" بگوييد اينكه جاي
نظر به ناراحت تو" مثل سادهتري جمله ميتوانيد."ببيني
پذيرش اينكار كه ميگويد مانرو شيلا بگوئيد ، را."ميرسي
را اجازه اين او به ضمن در و ميدهد نشان را كودك احساس
كه همانگونه.باشد داشته را خودش خاص تمايلات كه ميدهد
خوبي به من":ميگويد چنين اين ساله سه كودك يك مادر
كج و اخلاقي بد با مستقيمي ارتباط روش اين كه دريافتم
عصباني تو":ميگويم او به وقتي "مثلا.دارد كودك خلقي
از بعد ولي ميشود ، زده ماتم كلي به ابتدا در ".هستي
منتظر و ميپرد درآغوشم سرعت به بله يك گفتن با لحظهاي
".ميكند رضايت احساس سپس و است نوازش
.كند برقرار ارتباط ديگران با تا كنيد كمك كودك به -5
در كودك اوقات گاهي":كه ميافزايد ادامه در مانرو شيلا
كنيد سعي مواردي چنين در نميگويد ، چيزي ناراحتيش مورد
در ميتواني) اينكه نظير.بپرسيد بحثي قابل سوءالات او از
به نياز سوءالاتي اينچنين (بگويي؟ بيشتر ات ناراحتي مورد
.دارد گفتن نه و بله يك از بيشتري گفتوگوي و بحث
تشويق بيشتر زدن حرف به را كودك روش اين با بنابراين
راه در روز هر همپلز رات خانم ساله سه دختر بتي.كنيد
ميكرد گريه و ميزد فرياد بود ، عصباني مهدكودك به رفتن
ديگه را ژاكتم من يا شده اشتباه كفشهايم":ميگفت و
".نميخوام
كه داد را فرصت اين بتي به داشت وقت مادرش كه يكروز سپس
خانم.است ناراحت چه براي و شده اشتباه چيز چه بگويد
بار چندين بتي كه شد متوجه تحقيق و جستجو كمي با همپلز
دوباره اينكه از هم هنوز و كرده خيس مهدكودك در را خودش
.است نگران نكند ، تكرار را اينكار
توضيح مانرو شيلا.كنيد اجتناب كودك به دادن لقب از -6
شيطان يا احمق قبيل از القابي كودك به اينكه كه ميدهد
انجام اشتباهي كار چه و چرا بداند او اينكه بدون بدهيم ،
احمق تو كه بگوئيم او به "دائما اگر اما است آسان داده ،
برحس منفي تاثيرگذاري باعث هستي ، بدي بچه يا هستي
در نموده ، خاطر آزرده و خشمگين را او و شده كودك خودبيني
سعي.ميدهد دست از را خود دوستانه حالت او رفتار نتيجه
همچنين و دهيد شرح را صحيح رفتار و اخلاق او براي كنيد
و اخلاقي بد جايگزين را آن چگونه كه بياموزيد او به
.كند ترشرويي
كودك به اگر.نكن را اينكار نگوئيد كودك به هيچگاه -7
در تصور اين نريز ، زمين روي را آبميوهات ليوان بگوييد
اما بريزد ، زمين روي را آبميوه كه ميشود اوايجاد ذهن
و كرد نخواهد بدوارونه انگيزه به را ليوان بگوييد اگر
حقيقت در.ميماند باقي ميز روي نخورده دست ليوان
هستند برخوردار واقعي قدرت يك از كلمات كه گفت ميتوان
در مختلفي تصورات باعث ميتوانند لغات از كدام هر كه چرا
نكن ، را كار اين بگوئيم دائم كودك به اگر.شوند ما ذهن
.ساختهايم مردد توانائيهايش مقابل در را او
.باشيد سودمندي فرد كودكتان براي -8
و عصبانيتتان اعلام و ميكند شما كودك كه كارهايي شرح
آثار ميتواند مشكلات اين حل در او از خواستن كمك سپس
به ميتوانيد شما نمونه براي.باشد داشته معجزهآسايي
و كردهاي پرت زمين روي را لباسهايت توتمام" بگوييد كودك
حال كرده ، عصباني مرا كارت اين ريختهاي ، بهم را همهجا
مطمئن و گذاشته خود جاي در را آنها همه ميتوانيم چگونه
"نميشود؟ تكرار ديگر اينكار كه باشيم
بسيار ساده ، گفتن (نه) يك كه دارد وجود حالاتي البته
كه مجبوريد شما اوقات گاهي كه چند هر است كافي و مناسب
آزمايش را والدينشان كودكان.باشيد جدي و قدم ثابت
.بشناسند زندگي در را خود حدود است لازم لذا كرد ، خواهند
پرنت 99 :منبع
اميري عاطفه :ترجمه
! مجلس آفات
!!!ملت بيچاره الارض حشرات(آن "آفات" و)ملي مجلس
الارض حشرات !!!ملت بيچاره
زارع رويا :تهيهكننده
ساهر حميد آرشيو از كاريكاتورها
دهيم كردن گوش فرصت خود به
شويم برخوردار زندگي مواهب بهترين از چگونه
سخن ما با روز هر خداوندنيستيم تنها گاه هيچ ما
بخشي.نباشيم چه و باشيم آگاه نكته اين بر چه ميگويد ،
با "دائما دارند ، سكونت آرامش و حقيقت آن در كه ذهن از
گفتن سخن يعني دو اين بين تفاوت از چگونه.ميزند حرف ما
همان ما ذهن.ميشويم آگاه خداوند گفتن سخن و خودمان ذهن
و دارد كاركرد و ميبرد سر به جهان اين در كه است چيزي
حتي و نامطمئن بيمناك ، نيافته ، سازمان اوقات اغلب در
در خداوند با كه ما ذهن از بخشياست مرج و دچارهرج
در.است ترس از عاري و مطمئن آرام ، و آسوده است ، ارتباط
قدم جنگل در كه هنگامي.ميكنيم راحتي احساس آنجا
يا ميدهيم ، لم ساحل كنار در تنها يا ميزنيم ،
خود ذهن بخش اين ميدهيم ، بروز را خود خلاق تواناييهاي
و نيرو ، اميد ما به كه است ذهن بخش همين.ميكنيم حس را
داريم ، نياز بدان زندگي در كه را كارهايي تا ميدهد شهامت
محكوم يا قضاوت گاه هيچ ما ذهن از بخش اين.دهيم انجام
.نميكند
بخش اين كه هنگامي.است دادن روحيه و تشويق تنها او كار
.ميكنيم راحتي و آرامش احساس ميگويد ، سخن ما ذهن
رابينسن.ب دكتر :نوشته
منوچهرغيبي دكتر :ترجمه
|