مستند سينماي در تازه فصلي
بازسازي را ديگر سينماي چند هنري حوزه
كرد
مقدونيه سراسري شبكه در ايران سينماي
!مخدوش اما جسارتآميز ، روايتي
شد كن راهي قبادي بهمن فيلم اولين
آرژانتين تا هنگكنگ از زيارت فيلم
بنگلادش تلويزيون در واقعه روز
ميشود برگزار مالزي در ايران فيلم هفته
ميشود داده تسهيلات سينما ساخت براي

مستند سينماي در تازه فصلي
مرور جشنواره اولين با ايران مستند سينماي :اشاره
قبل سال پاياني روزهاي در كه ايرانشناسي مستند فيلمهاي
سكون ، و سكوت سالها از پس شد ، برگزار كيش جزيره در
همه با -تلاش نخستين پيداست كه چنين و يافت دوباره حياتي
شده آغاز كه سالي در و نشست بار به سرانجام -نارساييها
.خواهدزد رقم را تازهاي فصل است
كيمياوي پرويز آثار بر مرور با مستند سينماي چشمانداز
معاصر هنرهاي موزه سينماتك در ماه فروردين تا 31 از 20
و ايران اخير دهه برگزيده مستند فيلمهاي هفته تهران ،
سينماي سمينار برگزاري 3 ماه ، ارديبهشت تا 15 از 8 جهان ،
و معاصر هنرهاي موزه در جهان و اروپا ايران ، مستند
سال ماه دي در مستند فيلمهاي رقابتي جشنواره برپايي
اين از غبارزدايي براي است ، تازهاي گامهاي كيش در جاري
و ماندگارترين تعبيري به كه فراموششده و مهجور هنر
گذشته از مفاهيم انتقال و هويت شناسايي ابزار شهوديترين
.خواهدبود آينده و حال به
شيدفر علي
بهاري برنامههاي آغازگر كه مستند سينماي چشمانداز
آثار مرور به است تهران معاصر هنرهاي موزه سينماتك
برنامه ايندارد اختصاص تقوايي ناصر و "كيمياوي پرويز"
مثل پ" فيلم 3-فروردين شنبه 20 -روز نخستين در كه
"آفتاب آرايشگاه" و "نخل" كيمياوي ، پرويز ساخته "پليكان
چهارشنبه -ديروز گذاشت ، نمايش به را تقوايي ناصر ساخته
از ،"آهو ضامن يا" فيلمهاي نمايش به نيز -فروردين 24
ناصر ساخته "قالي مشهد" و "اربعين" ،"كيمياوي پرويز"
تپههاي فيلم سوگواري 3 ايام از پس و داشت اختصاص تقوايي
خواهد پرده بر را بيسوادي نانخورهاي و بادجن قيطريه ،
.گذاشت
سال در اگرچه درآمد نمايش به ديروز كه "آهو ضامن يا"
آثار تاثيرگذارترين و بهترين از يكي اما شده ساخته 1349
امام بارگاه كه فيلم اين.است بوده امروز به تا كيمياوي
درگاه به ايمان و شور با كه را مردمي و (ع)شيعيان هشتم
طلايي بزرگ جايزه است كشيده تصوير به ميآورند روي او
منطقه فيلم جشنواره در ايران ملي تلويزيون راديو اتحاديه
جايزه و بينالمللي منتقدين جايزه و (سال 1350 در) آسيا
خود به را مونتكارلو فيلم جشنواره داوران هيات مخصوص
.است داده اختصاص
وراي از تا ميكوشد كيمياوي پرويز آهو ضامن يا فيلم در
سنتي باورهاي و عميق پيوندهاي مذهبي ، بزرگ اسطوره يك
استفاده.دهد قرار توجه مورد را مردم ميان مذهب به نسبت
استفاده حسي ، و واقعي تصاويري ضبط براي مخفي دوربين از
فصل موسيقي نيز و آن جديد تكنيكهاي و ازصدا خوب بسيار
(ع) رضا امام گنبد برفراز نقارهها صداي كه فيلم پاياني
.ميكند خلق فيلم اين در احساسانگيز بهشدت فضايي است
آن مستندگونه وجه به قدرتي چنان آثارش اغلب در كيمياوي
با را مخاطب همذاتپنداري و باورپذيري كه ميبخشد
.ميسازد دوچندان واقعيتها
يا" از پس كه بودند فيلمي دو "قالي مشهد" و "اربعين"
شاهد تك سينما مستند فيلم چشمانداز در ديروز "آهو ضامن
.بوديم آن نمايش
از تصويرهايي با شده ساخته سال 1350 در كه مشهدقالي فيلم
به كاشان به مدينه از را علي هجرتسلطان نقاشي ، پرده چند
با علي سلطان پيكار بعد و.ميكند وصف نقالي واسطه
را اهالي آشاميدني آب و خوابيده سرچشمه بر كه اژدهايي
به اردهال حاكم.ميشود گفته باز است ، كرده زهرآلود
و علي سلطان با و ميآورد گرد سپاهي بغداد خليفه دستور
قتل به سلطان.ميكند ستيز اردهال اطراف در مريدانش
به و ميپيچند درقالي را او خونين پيكر مردم و ميرسد
سلطان وصيت به سال آن از كه است روايتميسپارند خاك
دردمند زاير هزار سي قريب مهر ، هفده نزديك جمعه در علي ،
فيلم.بستانند را خود نياز تا ميشتابند اردهال دره به
مرقد اطراف در كه مييابد ، ادامه مردم اين از تصاويري با
.پراكندهاند علي سلطان
منصور" و "حقيقي نعمت" كار قالي مشهد زيباي فيلمبرداري
.است "يزدي
ساخته "قالي مشهد" با اندك فاصلهاي در كه نيز "اربعين"
درآمده تصوير به "فخيمي مهرداد" درخشان فيلمبرداري با شد
.است
زدن ، دوسره طبل علمها ، كردن برپا سياه ، پرچمهاي كوبيدن
شاهد دوربين كه هستند مراسمي سينهزني ، و نوحهخواني
بيش اما ميدهد نشان را يك هر كم و بيش تاكيد با تقوايي
سينهزني و نوحهخواني مراسم بر فيلم تاكيد همه از
.است عزاداران پرشور و آهنگين
جنبههاي حضور موفق تداوم از نمونهاي بخواهيم اگر
ايراني مستندسازي يك آثار در نگارانه قوم و مردمشناختي
او آثار.بود خواهد نام مناسبترين تقوايي دهيم ، ارائه
منطقه در كارش حيطه با مستندساز يك كامل آشنايي نشانگر
جغرافيايي محيط اين دل در تقوايي دوربيناست ايران جنوب
ميخواهد كه را نشانههايي.ميكند سير آزادي به مشخص
اين.ميكند منتقل استادانه را فضا حال و حس و برميگزيند
مستندها در تنها نه مكاني بادستمايه فيلمساز ميان نزديكي
ناخدا" و "نفرين" ،"رهايي" داستاني فيلمهاي در حتي بلكه
.است برجسته امتيازي نيز "خورشيد
منبعي عنوان به كه است ملموس چنان تقوايي فيلمهاي فضاي
پس سينماي بر ايران ، جنوب درباره فيلمسازي براي تصويري
.است گذاشته تاثير هم خود از
مبتلابه مسائل درباره مستندهايي مجموعه از پس تقوايي
فيلم با سال 1348 در را خود جديد شيوه شهري ، مدرن جامعه
از و او فيلمهاي بهترين از يكي نخل.كرد آغاز "نخل"
ادامه در فيلمياست ايران مستندسازي تاريخ ماندگار آثار
محصولات از يكي توليد محور بر كه "فلاهرتي" ديرپاي سنت
محيط و انسان روابط تصوير به خرما يعني منطقه اصلي
و نخل باروري مختلف مراحل نمايش بهانه به و ميپردازد
نيز را مردم معيشت و زندگي از گوشههايي آن محصول برداشت
عنصري از استفاده يعني روش ، اين.ميگذارد نمايش به
گرايش انتقال براي روزمره زندگي اجتماعي بافت در اساسي
.است رفته كار به بارها بعدها زندگي ، اين عمومي
اهميت درباره توجهي قابل اطلاعات تمام ايجاز با فيلم
به نسبت گوناگون ديد زواياي و ميدهد ارائه خرما محلي
دقيق ، تدوينميشود يكنواختي گونه هر از مانع موضوع ،
تاكيد منطقه زندگي مختلف شئون با خرما روابط بر مرتب
و ملايم ضرباهنگ گاه ، از هر مقايسههاي با و ميورزد
دست زيبا بياني به اقليم ويژگيهاي ثبت براي تلاش
مظاهر عنوان به جنوبي انسان و نخل آن در كه مييابد
.ميگيرند قرار هم كنار در بردباري و استقامت
مراسم و منطقهاي آيينهاي گوناگون اشكال در تقوايي
باورهاي و روحيات عادات عرصه براي مناسب محملي مذهبي
معنوي جنبههاي هرگز حال هر در و ميآورد پديد مردم عامه
جدا روزمره و مادي زندگي دائمي و مسلط حضور از را زندگي
.دارد تاكيد متفاوت وجه دو اين ذاتي پيوند بر و نميكند
فيلم در ميتوان را روح و جسم همزيستي اين كامل نمونه
تصاوير گفتار ، از استفاده بدون آن در كه ديد "اربعين"
در سينهزنان گروه هيجان و شور گرفتن اوج از پيوستهاي
چشمانداز از نماهايي وسيله به و مرتب عزاداري مراسم
كه بدانيم تا ميشود قطع زحمتكش مردمان و ساحل دريا ،
باوري نه هستند منطقه زندگي مالوف روال از جزيي آيينها
.انتزاعي
فيلم در معنوي تجليات با روزانه تلاشهاي همزماني اين
"قالي مشهد" يعني نميگذرد ، هم جنوب در كه تقوايي ديگر
مراسم مختلف مراحل شاهد آن در كه فيلمي.ميخورد چشم به
تظاهراتي به سرانجام كه هستيم اردهال مشهد در قاليشويان
خاندان به مردم قلبي عشق نمايش براي شورانگيز و جمعي
.ميشود تبديل خاندان اين قاتلين از بيزاريشان و نبوت
در ارديبهشتماه تا 15 از 8 نيز مستند فيلم هفته نخستين
.خواهدبود برپا تهران معاصر هنرهاي موزه
برگزيده مستند فيلمهاي نمايش كنار در فيلم هفته اين در
اروپا ، مستند سينماي سمينار وجهان 3 ايران اخير دهه
برگزيده مستند فيلمهاي.ميشود برگزار جهان و ايران
:عبارتنداز درميآيند نمايش به فارسي زيرنويس با كه جهان
-انسان صورت -فيلد تاك كريستوفر سفر -داستايفسكي سفرهاي
و فلز-سخنگو صورتهاي -مجازي واقعيت -نامتناهي رنگ
اي -ديوار با ارتباط در -اخبار -نامشخص زمان -ماليخوليا
فراموش خاطرات -جنگ اتاق -گرفتم اشتباه را چيز همه واي
-انگليس دوهاي و چهل -بنوويستا كلوپ -شبلي نشدني
رومي -مولانا به تقديم -تساهل -آتپد -روسي هفتسالههاي
دشمن -سقف -ناديده -زمان تاريخچه -آبي باريك خط -دل شاعر
و پسر پرتره -هستيم ما جاسوسان -ماشين آخرين -من محبوب
دنياي -رودررو -كوريسماكي آكي -روسيه و امريكا -سگ
.هاليوود طلايي سالهاي -كينگر و -استيونها
مستندسازان از آثاري مستند فيلم هفته ديگر بخش در
.درخواهدآمد نمايش به آنها خود انتخاب به كشورمان برجسته
سينايي ، خسرو ساخته "پاييز كوچه":عبارتنداز آثار اين
ناصر كارگرداني به "پيش" كيمياوي ، پرويز اثر "خندق"
بارون كه شب اون" اصلاني ، محمدرضا ساخته "جيغ" تقوايي ،
رخشان ساخته "تمركز" شيردل ، كامران كارگرداني به "اومد
طياب ، منوچهر از "كرد گله جهان روان وانگه" بنياعتماد ،
ساخته "همشهري" مخملباف ، محسن از "برد باد كه مدرسهاي"
.كيارستمي عباس
مستندسازان انجمن همكاري با كه مستند فيلم هفته نخستين
هنرهاي موزه و اينترنيوزامريكا كمپاني ايران ، سينماي
مختلف برنامههاي برگزاري با ميشود برگزار تهران معاصر
بررسي و بحث به مستند سينماي در را تازه ديدگاههاي
.گذاشت خواهد
جشنواره برگزاري مستند سينماي فعاليتهاي ديگر از
جزيره در ماه دي در كه بود خواهد مستند فيلمهاي رقابتي
بهصورت سال 78 در كه جشنواره اين.ميشود برگزار كيش
در و شد برگزار ايران مستند سينماي سال آثار 40 بر مروري
به امسال بود كيميايي پرويز آثار بر مروري آن جنبي بخش
سينماي توليدات اخير ساله دوره 5 كه است رقابتي صورت
توليدات شامل آينده سال از و دربرميگيرد را ايران مستند
مستند فيلمهاي جشنواره.بود خواهد سال همان در سالانه
بخش در كه است جنبي بخش دو شامل اصلي بخش بر علاوه
مستندسازان از يكي آثار ايراني مستندساز يك بزرگداشت
آثار نمايش و معرفي به ديگر بخش و شد خواهد مرور برجسته
.داشت خواهد اختصاص جهان برجسته مستندساز يك
"شيردل كامران" مديريت به جشنواره اين دوره نخستين
گذشته سال اسفندماه تا 20 از 17 ايراني برجسته مستندساز
كه شد برگزار ايران مستند سينماي شاخص چهرههاي حضور با
.گرفت قرار استقبال مورد
بازسازي را ديگر سينماي چند هنري حوزه
كرد
خدمات مجتمع" اجرايي عمليات و برنامهريزيها با
توسعه سازمان پوشش تحت واحدهاي از يكي كه "سينمايي
سينماهايي بازسازي از پس است ، هنري حوزه - سوره سينمايي
اهواز قدس و اروميه انقلاب تهران ، سپيده و استقلال چون
نيز ديگر سينماي سالن چند "اخيرا سال 78 ، زمستان در
.شد بازسازي و نوسازي
توسعه سازمان رسانهاي و مردمي ارتباطات واحد گزارش به
عمليات ماه يك پي در تهران شاهد سينما سوره سينمايي
توسط بزودي سالن اين و شد شماره 2 سالن صاحب اجرايي ،
.ميشود افتتاح هنري حوزه "سينمايي خدمات مجتمع"
تهران "فردوسي" و "انقلاب پيام" قديمي سينماي دو همچنين
بود ، "رويال سينما" و "ب.ب سينما" آنان قبلي نامهاي كه
.گرفت قرار سوره سينمايي توسعه سازمان پوشش تحت تازگي به
فرسوده ، و بد بسيار امكانات و وضعيت علت به سينما دو اين
و بود شده بسته ارشاد وزارت راي طبق پيش ماه چند از
نيمه از سينمايي ، خدمات مجتمع توسط آنها بازسازي عمليات
.است شده آغاز امسال ماه فروردين
براي فردوسي و انقلاب پيام سينما بازگشايي و بازسازي
و مهم اتفاقي ايران ، سينماي قديمي تماشاگران و مردم
.بود خواهد برانگيز خاطره
مقدونيه سراسري شبكه در ايران سينماي
سراسري شبكه در ايران اسلامي جمهوري از مستندي فيلم
.درآمد نمايش مقدونيهبه دولتي
بهداشت ، زنان ، وضعيت تشريح به نيمه و ساعت يك فيلم اين در
اين.بود شده پرداخته ايران طبيعي اوضاع سوادآموزيو
در زنان وضعيت و بهموقعيت مربوط بخش ويژه به و فيلم
ورسانههاي مردم تحسين و توجه مورد ايران اسلامي جمهوري
.گرفت قرار مقدونيه
در نيز ساعتهاي يك برنامه مستند ، فيلم اين نمايش از پيش
بيست طي ايران اسلامي جمهوري در سينما هنرو پيشرفت زمينه
.شد پخش شبكه اين از گذشته ، سال
!مخدوش اما جسارتآميز ، روايتي
"افخمي بهروز" ساخته "شوكران" فيلم به نگاهي
از نقل به معاصر بزرگ منتقد و نويسنده "ايگلتون تري"
دوره مهر هنرها ، تمام":ميگفت نقاش ، "ماتيس هانري"
را مهر اين كه است آن بزرگ هنر اما ;دارند را خود تاريخي
".باشد كرده نقش خود اثر در "عميقا
است نامي "افخمي بهروز" اثر تازهترين براي كه شوكران ،
به -را خود تاريخي دوره مهر شايد تاملبرانگيز ، و بسنده
داشته -ميگذرد جامعه زيرين لايههاي در آنچه اعتبار
و دارد ، وجود ترديد جاي آن عمق و ژرفانگري در اما باشد ،
بسي واقعيگرايانه ، اثر اين در روايت فرايند زيرا چرا؟
را ترديدي و ابهام هيچ هنري ، روايت:است پرآژنگ و مخدوش
در ريشه هنري ، ايهام لزوم بر "گوته" تاكيد و برنميتابد
.دارد -آن هدف نه و -روايت نوع
تسهيل را مرگ كه خوشگوار و شيرين است سمي لغت ، در شوكران
نمادين كاركردي واژه اين اما "افخمي" فيلم در.ميكند
-بصيرت محمود -فيلم جاهطلب كاراكتر كه معني بدين.دارد
مذهبي رويكرد اعتبار به كه ممنوع رابطهاي شوكران با
شالوده فروپاشي -جمعي مرگي استقبال به شده مباح ،"صيغه"
گزينه با تصادف ساختگي منطق كه هرچند.ميرود -خانواده
را ناگزير گره اين -فيلم ديگر شخصيت -"رياحي سيما" مرگ
فيلم محوري كاراكتر فراروي تازه راهي و ميگشايد
.ميگذارد
شايد -توليدي مهم شركت يك بلندپايه كارمند بصيرت ، محمود
فراتر قلههايي به همواره كه -مستضعفان بنياد پوشش زير
يك مقاسط ، ضرب به سرانجام ميانديشد ، خود پرش حد از
سودازده و جاهطلب سرشت بدينگونه و ميخرد لوكس اتومبيل
براي كه رانندگي مشكوك حادثه يك با.ميكند آشكار را خود
روانه را او و ميدهد روي -شركت مديرعامل -خاكپور
سرانجام و ميشود وي جانشين محمود ، ميسازد ، بيمارستان
دست -وزير معاون -بالاتر منصبي به خاكپور كه هنگامي
جريان در وي.ميشود شركت مديرعامل محمود ، مييازد ،
دوستي طرح بيوه پرستار يك با بيمارستان ، به رفتوآمد
رياحي سيما با خود پنهان روابط به كه آن براي و ميريزد
خود موقت صيغه به را او باشد داده شرعي بوي و رنگ
.درميآورد
از را محمود -سيما شدن باردار -ناگوار حادثه يك اما
او و ميآورد بيرون سيما با پنهان ارتباط روءياي
در رويكردي چنين سايه در خانوادهاش اركان كه درمييابد
يك در سيما ناخواسته مرگ سرانجام.است فروپاشي آستانه
اين و ميدهد تغيير را محمود زندگي مسير رانندگي ، حادثه
خوشي و خوبي به شود ، تبديل فاجعه يك به ميرفت كه قصه
.ميگيرد پايان
پايان و ميگيرد شكل عمده حادثه دو بنياد بر شوكران
نه ميآورد بهوجود را فيلم پيرنگ چه آن گويي.ميپذيرد
اين و بس و است تصادف منطق كه زندگي جاري واقعيتهاي
در نمايش ارسطويي منطق با كه است رويكردي آن "دقيقا
از سر مشكوك حادثهاي در خاكپور اگر:ميگيرد قرار تقابل
آشنا رياحي سيما با بصيرت محمود درنميآورد ، بيمارستان
در خاكپور اگر.نميگرفت شكل فيلم بعدي حوادث و نميشد
وزير معاون شايد نميرفت ، مرگ پاي تا مشكوك تصادف آن
.نميگشود را محمود سازماني اعتلاي راه و نميشد
نميشد ، كشته رانندگي تصادف يك در سيما اگر سرانجام و
با زنش دستكم يا ميپاشيد هم از محمود خصوصي زندگي شايد
حوادث از تازه بستري و ميكرد موافقت او دوم ازدواج
.ميشد گشوده فيلم شخصيتهاي پيشپاي در واپسين
و يافت ميتوان بسيار فيلم كليت در شايدها گونه اين از
گواهي فيلم دراماتيكي ضعف بر كه است نقيصهاي همان اين
.ميدهد
بهدرستي فرانسوي سينماگر و تاريخنگار "فرو مارك"
به فراوان ، ضعفهاي دليل به كه هستند فيلمهايي":ميگفت
است اثري افخمي ، شوكران "نيستند نقد قابل هيچرو
دارد ، گفتن براي بسياري حرفهاي كه جسارتآميز و شجاعانه
و است زبان لكنت دچار فيلم ، داستان روايت در كه دريغ اما
.ميگذارد برجاي بسيارتري ابهامهاي اين
در -آن روايي ذهنيتهاي از صرفنظر -فيلم ابهام نخستين
و اجتماعي خاستگاه نه كه كاراكترهايي.است كاراكترها خود
معقول هم ، با ارتباطشان نه و است روشن چندان فرهنگيشان
بازبيني در "شوكران" كه است بعيد.مينمايد منطقي و
بافتاش و ساخت كه باشد شده جراحتهايي چنان دچار نهايي
.باشد ريخته درهم اندازه اين تا
"عروس" اسكوپ فيلم همچون نيز افخمي تازه اثر اين مضمون
حيث ، اين از.است انساني ارزشهاي سقوط و شخصيت انحطاط
و است آنها بودن اسكوپ در تنها فيلم دو هر اشتراك وجه
كه جاافتاده و پخته و حرفهاي بس است اثري "عروس" گرنه
شوكران اما رفت ، بهشمار تازه حادثهاي خود ، زمان در
فيلم ، دو هر در.نيست چنين شكبرانگيزش ، جسارت آن بهرغم
رويكرد عروس ، در:است شخصيتها سقوط زمينهساز جاهطلبي ،
در و داريم را دارو مافياي با همكاري به فيلم شخصيت
كه مييابد ادامه آنجا تا فيلم كاراكتر انحطاط شوكران ،
گويا -كمپاني يك نمايندگان با كارخانه حراج سر بر او
هر اين اساسي تفاوت وجه اما.مينشيند ميز يك پشت -خارجي
كاراكتر سرانجام عروس ، در:است شخصيتها تحول در فيلم دو
زندگي به و ميشود شخصيتي ژرف تحول يك دچار فيلم
ترس از زندگي ، به شوكران كاراكتر بازگشت اما بازميگردد ،
هيچ گويي.است او صيغهاي زن باردارشدن از ناشي آبروريزي
جديد سيماهاي با ميتواند محمود و نيفتاده تازهاي اتفاق
خود جاهطلبانه باورهاي سردرپي همچنان و بريزد دوستي طرح
هنر ، نهايي هدف كه ميگفت "مورگان جاندي".بگذارد
زيبايي هيچ خالق حيث اين از شوكران و بس و است زيبايي
.نيست خاصي هنري
بيمارستان در كه دارد ايثارگرانهاي سرشت چنان محمود اگر
كليه تا گرفته خون از -است لازم هرچه ميكند پيشنهاد
به دست كه ميخواهد سيما از آساني به چرا پس -كند اهدا
مظلوم چنان زندگي دوم نيمه در "سيما" اگر بزند؟ جنين سقط
ميريزد ، را خود خودكشي طرح سرانجام كه است سربهراه و
طرح متاهل مرد يك با آساني به فيلم نخست نيمه در چرا
ميكند؟ دعوت خالياش خانه به را او و ميريزد دوستي
ميانديشد دختري نفس سلامت به اندازه آن تا سيما پدر اگر
براي چرا ميكند ، را جانش قصد او شدن باردار از پس كه
قاچاقچيها سراغ به را سيما خود ، مصرفي ترياك خريد
ميفرستد؟
جوان قاچاقفروش آن با سيما ارتباط نوع سرانجام ، و
دراختيار دمادم را خود اتومبيل حتي كه (علاء محمدصالح)
.است مخدوش و مبهم سره يك ميگذارد او
"لين آدريان" اثر "مرگبار جاذبه" به نگاهي با شوكران ،
اگر.است "لين" فيلم پختگي و انسجام فاقد اما گرفته ، شكل
و منطقيتر بنيادي بر را خود فيلم حوادث افخمي بهروز
و -شخصيت حد تا كاراكترهايش اگر بود ، ريخته پي رئاليستي
پخته و دست يك اثر ، روايت اگر فراميروييدند ، -تيپ نه
و پرآژنگ چنين انسانها روابط اگر سرانجام و ميبود
رويكردهاي اعتبار به شوكران ، آنگاه نبود ، مخدوش
آب از رشكبرانگيز و ستايشآميز بس اثري جسارتآميزش ،
.بود درآمده
خسروي رضا
شد كن راهي قبادي بهمن فيلم اولين
قبادي بهمن ساخته اولين "اسبها مستي براي زماني" فيلم
ساخت رسيدن اتمام به از پس (كارگردان و كننده تهيه)
.شد نمايش آماده عليزاده حسين توسط فيلم موسيقي
در است ، كردي زبان به شده ساخته فيلم اولين كه فيلم اين
شرايط در و (7877) سالهاي زمستان فصل دو و مرحله دو
پروانه دريافت از پس بزودي است ، شده فيلمبرداري دشواري
تركيه و عراق ايران ، كردنشين مناطق در بينالمللي ، نمايش
.آمد درخواهد نمايش به
همكاري سينمايي پروژه دو با گذشته سال دو طي قبادي بهمن
به "برد خواهد را بادما" فيلم در حضور يكي.است داشته
فيلم در دوم و كارگردان اول دستيار و برنامهريز عنوان
در مشاور عنوان تحت "مخملباف سميرا" ساخته "سياه تخته"
.داشت حضور كردستان امور
ZDF شبكه براي كوتاه فيلم دو ساخت حال در هماكنون قبادي
.است آلمان
از خارج در را خود بلند فيلم دومين زودي به قبادي بهمن
همكاري با و خودش كنندگي تهيه به و (عراق كردستان) كشور
.كرد خواهد شروع فرانسوي كمپاني يك
در حضور و بازبيني جهت "اسبها مستي براي زماني" فيلم
كه شده ارسال جشنواره اين به نيز كن بينالمللي جشنواره
.است نشده اعلام بازبيني نتيجه لحظه اين تا
آرژانتين تا هنگكنگ از زيارت فيلم
چهارمين و بيست در جعفري مهدي كار "زيارت" كوتاه فيلم
.است شده پذيرفته "هنگكنگ" فيلمهاي جشنواره
الي 7 فروردين 23) سال 2000 آوريل تا 27 جشنواره 12 اين
.ميشود برگزار هنگكنگ در (ارديبهشت 79
جشنواره هفدهمين ويژه جايزه برنده كه" زيارت" فيلم
سوي از ايتالياست كشور در "تورين" فيلم بينالمللي
شركت جهت نيز آرژانتين بوئنوسآيرس ، بينالمللي جشنواره
.است شده درخواست جشنواره در
اردوي به دارد قصد كه است روستايي پسري داستان "زيارت"
داده ترتيب اول شاگرد دانشآموزان براي كه برود زيارتي
نميتواند او و ميشود خراب راه بين در ماشين.است شده
در بايد كه را اعمالي كليه اما بپيوندد سايرين به
.ميآورد جا به راه بين در دهد ، انجام زيارتگاه
بنگلادش تلويزيون در واقعه روز
ازشبكه خاچيكيان ساموئل ساخته "يوزپلنگ" سينمايي فيلم
.شد پخش بنگلادش سراسريتلويزيون
فيلم بيستوششمين شد پخش بنگالي زبان به كه فيلم اين
به بنگلادش تلويزيون از كه بود ايراني وسريال
.نمايشدرآمد
"واقعه روز" ايراني فيلم عاشورا روز در است قرار همچنين
سراسري ازشبكه (ع)حسين امام حضرت زندگي به مربوط
.شود بنگلادشپخش تلويزيون
به زمينه در داكا در كشورمان فرهنگي رايزني است گفتني
بنگلادش ازتلويزيون ايراني درآمدنفيلمهاي نمايش
ايراني فيلمهاي دهدوتاكنون مي انجام فراواني فعاليتهاي
.است شده روبهرو چشمگيري استقبال با
ميشود برگزار مالزي در ايران فيلم هفته
از 8 مالزي در ايراني فيلمهاي هفته اولين :هنري گروه
كوالالامپور در آسيا مجتمعسينمايي بزرگترين در ارديبهشت
.ميشود برگزار "ايران تصوير" عنوان با
سارا ، پري ، شماره13 ، آپارتمان فيلم يازده هفته اين در
عروس ، آتش ، آنسوي كاغذي ، موشك نرگس ، دونده ، آبي ، روسري
سالن دو در همزمان كوچك ، بطور غريبه باشو و آنجليكا كشتي
تلاش اولين فيلمها اين نمايش.ميشود داده نمايش مجزا
عمومي سالنهاينمايش در ايران سينماي آثار معرفي در
.ميآيد شمار به مالزي سينمايي
چند و آسترو ماهوارهاي راديو مالزي ، تلويزيون سه شبكه
فيلم سيما فارابي ، سينمايي بنياد نيز و ديگر تجاري شركت
هفته اولين برگزاري حمايتكنندگان از ايراناير و
.هستند مالزي در ايراني فيلمهاي
ميشود داده تسهيلات سينما ساخت براي
به اداره اين:گفت ساوه تعاون اداره رئيس :هنري گروه
اعتباري تسهيلات شهرستان ، اين در سينما تاسيس متقاضيان
.ميكند پرداخت
در را خود طرح خواست ، خصوصي بخش سرمايهگذاران از وي
.دهند ارائه تسهيلات اين از استفاده براي تعاوني قالب
سالن فاقد حاضر حال در ساوه ، نفري هزار شهرستان 240
.سينماست استاندارد
|