باقي ديار به شيخالاسلامي جواد دكتر استاد
شتافت
اجتماعي انحرافات و كجروي جامعهشناسي
شد تخليه قم بهزيستي خدمات مجتمع
درباره مقاله بهترين مسابقه مهلت تمديد
مطبوعات آزادي
باقي ديار به شيخالاسلامي جواد دكتر استاد
شتافت
حقوق دانشكده برجسته استاد شيخالاسلامي جواد دكتر استاد
تدريس و تحقيق عمري از پس تهران دانشگاه سياسي علوم و
.كرد تسليم آفرين جان به جان
علوم و حقوق دانشكده در سال دهها شيخالاسلامي استاد
-سياسي تحولات دروس تدريس به تهران دانشگاه سياسي
و پرداخت سياسي انديشه و ديپلماسي تاريخ ايران ، اجتماعي
رشته به را مقاله و كتاب دهها خود پربار عمر طول در
و سياسي انديشه زمينه در مهمي آثار و درآورد تحرير
.كرد ترجمه را ايران تحولات
اسناد قاجار ، احمدشاه سيماي انگليس ، و ايران روابط تاريخ
از سياسي انديشه خداوندان و انگليس و ايران قرارداد 1919
.است فقيد استاد آن ترجمهاي و پژوهشي آثار جمله
جامعه به را ارجمند استاد اين درگذشت همشهري روزنامه
همه و تهران دانشگاه دانشجويان و اساتيد كشور ، علمي
.ميگويد تسليت فرهنگ و علم دوستداران
اجتماعي انحرافات و كجروي جامعهشناسي
حالت از جرم اگر و اجتماعياند نظم ناقض منحرف افراد
كه ميگيرد خود به آسيب حالت شود خارج بودن طبيعي و عادي
اجتماعي كنترل نوعي به تعادل ، و نظم حفظ براي بايد
پرداخت
و انحرافها انواع تاريخ ، طول در بشري جوامع :اشاره
هم انسانها آن تبع به.است بوده شاهد را اجتماعي آسيبهاي
براي حلي راه يافتن جستجوي در و بوده رنج در آن عوارض از
همچنانكه است بديهي.بودهاند مسائل نوع اين از رهايي
از را ذهن و جسم بايد سالم روان و تن داشتن براي
صورت در و ساخت دور مرضزا و ناايمن محيطهاي و آلودگيها
بيماري و مرض وجود بر دال علامتي و نشانه نوع هر بروز
به هم انساني جامعه پرداخت ، چارهجويي و علاج به بايد
و نرمال جامعه داشتن براي نبوده ، امراض و آسيب از دور
و انحراف نوع هر علاج و رفع پي در بايد نيز هنجارمند
جامعه و برآمد بوده ساز مساله جامعه براي كه نابهنجاري
.داد نجات آن عوارض از را
چيست ، انحراف اينكه مختصر بيان به مقاله اين اول قسمت در
چه منحرفين اينكه و انحراف انواع كدامند ، آن پيدايي علل
آن اعمال شيوههاي و انواع اجتماعي ، كنترل هستند ، كساني
.پرداخت خواهيم كجروي ، و جرم كاهش براي
جامعهشناسان نظرات و پرداخته جرم تعريف به دوم قسمت در
سپس و جرم و كجروي مورد در اجتماعي آسيبشناسان و
واقع بحث مورد آن انواع و انحراف جامعهشناختي نظريههاي
.ميشود
يا هنجارها با كه است رفتاري شيوههاي انحراف يا كجروي
در.نيستند همنوا جامعه يا گروه يك اعضاي اكثر ارزشهاي
رفتاري انحراف ، يا كجروي (1)اجتماعي علوم دايرتالمعارف
گروه اجتماعي انتظار يا پذيرفته معيارهاي با مغاير است
.خاص جامعهاي يا
به كه است رفتاري مفهوم به انحرافي رفتار ترتيب ، بدين
سازگاري خاص گروه يك مشترك رفتاري انتظارهاي با طريقي
نادرست يا ناپسند را آن جامعه اعضاي ديگر و ندارد
ارزشها با همساز و هماهنگ كه را افرادي جامعه.ميدانند
برخلاف كه اشخاصي و "همنوا يا سازگار" باشند هنجارها و
.ميخواند "ناهمنوا يا ناسازگار" را ميكنند رفتار آنها
رفتار كه كسي ناهمنوا ، يا نابهنجار افراد ميان از همچنين
يا كجرو آورد ، دوام ديرگاهي و نباشد زودگذر ناهنجارش
انحراف" يا "اجتماعي كجروي" را او رفتار و است منحرف
(2).ميخوانند "اجتماعي
هابس توماس و فرويد چون دانشمنداني آثار از گذشته در
بين اساسي كشمكشهاي از ناشي كجروي كه برميآمد چنين
از او بر شده تحميل فشار و فرد طبيعي خواستهاي و اميال
در.ميشود ناشي آن ، از عضوي عنوان به جامعه جانب
عبارت كجرو رفتار مرتن آثار در "مخصوصا جديد ، تحقيقات
فرهنگي نظر از كه تمنياتي بين فاصله از نشاني" از است
تحقق جهت جامعه جانب از شده تعيين راههاي و شده تجويز
فرد راه در را اهدافي جامعه مرتن نظر به.(3)"تمنيات اين
مشروع را هدفها آن به رسيدن راه در حركت و ميدهد قرار
مشخص اهداف آن به نيل براي را وسايلي و ابزار و ميداند
اهدافي همچنين و وسايل و ابزارها اين افراد اگر ميكند ،
آن طبق و بپذيرد را داده قرار افراد راه سر جامعه كه را
رفتار آن غير اگر و است بهنجار و همنوا فرد كند رفتار
به وصول مشروع وسايل وقتي "مثلا.است منحرف يا كجرو كند ،
به فرد (ندارد قبول را آن فرد يا)نيست دسترس در هدف
شروع كجروي و يافته اهدافش براي غيرمشروع راههايي ناچار
.ميشود
زير شرح به بخش چهار به ميتوان را اجتماعي انحرافات
:كرد گروهبندي
ناآگاهانه اجتماعي انحراف (ب گروهي ، و فردي انحراف (الف
(د ،[ثانوي] دومين انحراف و نخستين انحراف (ج آگاهانه ، و
(4).سازنده و طبيعي انحرافات
و آگاهانه انحرافات همچنين و گروهي و فردي انحرافات
در مفصل بحث و ميرسند روشن و بديهي نظر به ناآگاهانه ،
.است بيرون مقال اين حوصله از انحرافات انواع همه مورد
همچنين ثانوي ، و نخستين انحراف مورد در ميدانم لازم اما
.كنم بيان را مختصري سازنده ، و طبيعي انحراف
وضعيتي در اجتماعي قوانين از تجاوز به نخستين انحراف
را خود و نخورده برچسب هنوز متجاوز فرد كه ميشود اطلاق
و گاه كه گويند انحرافي به عبارتي به.نميداند منحرف
و نميشود تكرار هميشه و است موقتي ميآيد ، پيش بيگاه
دومين انحراف اما.قائلند احترام او براي هنوز مردم
ماهيتي كه ميشود گفته انحرافآميزي رفتار به (ثانوي)
برچسب فرد.دارد عمدهاي نقش شخصي زندگي در داشته ، جدي
.ميپذيرد را "بودن منحرف پايگاه" و خورده انحراف
طور به هيچگاه اجتماعي معيارهاي و هنجارها:طبيعي انحراف
از انحراف مقداري همواره و نميشوند مراعات دقيق و كامل
طبيعي انحراف آن به كه دارد وجود فرهنگ ايدهآل الگوي
طبيعي ، فقط نه را انحراف اين جامعهشناسان برخي) ميگويند
نوع آن سازنده انحراف (.ميدانند لازم هم گاهي بلكه
خودي ، جامعه ارزشهاي از آگاهي با فرد كه است انحرافي
ارزشهاي از برتر كه بيافريند نويني هنجارهاي و ارزشها
دكتر ،(مثبت)سازنده انحراف مقابل در (5).باشد پيشين
فرد كه بدينسان.ميبرد نام منفي انحرافات از شيخاوندي
خود و ميكند تجاوز جامعه ارزشهاي نظام از گروهي يا
پستتري درجه در وي اطرافيان نظر از كه ميآفريند نظامي
بسياري كه داشت اذعان بايد.ميگيرد قرار حاكم نظام از
داوري برحسب و مكان و زمان شرايط برحسب انحرافات از
"كاملا و دارد مختلفي اعتبار بيگانه و خودي گروههاي
نوآوري قاطعيت كه دهد نشان تاريخ بعدها شايد.است نسبي
در يا بوده موجود وضع از موءثرتر و بيشتر خيلي پيشنهادي
(6).است بوده مثبت انحراف يك واقع
كه است اجتماعي فشار مكانيسمهاي از اجتماعي كنترل
در.بگيرد را افراد كجرويهاي و ناسازگاري جلو ميخواهد
:اقتباس) كوف نيم و آگبرن جامعهشناسي زمينه كتاب
محسوس عوامل مجموع به ;اجتماعي كنترل (ص 323 آريانپور ،
كار به خود معيارهاي حفظ جهت در جامعه يك كه نامحسوسي و
كجروي از افراد جلوگيري قصد به كه موانعي مجموع و ميبرد
.ميشود گفته ميدهد ، قرار آنان راه در اجتماعي
طريق از ابتدا است ، امكانپذير صورت دو به اجتماعي كنترل
هنجارها قبول به انسانها نمودن باوادار كه اجتماعي فشار
قوانين ، آن ابزار.ميگيرد صورت عمل در آنان رعايت و
بسيار شيوه اين.است مسلح قدرت آن اجراي ضامن و مقررات
نميكند ، رسوخ انسانها وجود عمق در "اكثرا است ، آسيبپذير
شكل.ميآورد پديد نيز منفي واكنشهاي و نيست شده دروني
رسوخ با ميگيرد صورت اقناع طريق از اجتماعي كنترل دوم
افراد جهانبيني سازي دگرگون با انسانها ، اعتقادي عمق به
جامعه اعضاء ، انديشه و مرامي عقيدتي ، جهان بر تاثير با و
و هنجارها به موءمن تنها نه را عضوش هر ميتواند گروهي يا
تمامي نگاهبان و حافظ را او بلكه كند ، خود مقبول ارزشهاي
(7).پذيرفتههايشسازد
جامعه در كه هدفهايي نظر از ميتوان را اجتماعي كنترل
كنترل (الف.كرد تقسيمبندي نيز ديگر صورت به دارد
و غيررسمي و رسمي اجتماعي كنترل (ب.منفي و مثبت اجتماعي
كنترل حال هر به.نهادي و گروهي اجتماعي كنترل (ج
هم مجازاتها كه است همراه مجازات و فشار نوعي با اجتماعي
،(خود تحقير يا خود سرزنش) وجدان فشار يا دروني مجازات به
مجازات و (..و كتك و شكنجه خشونت ، اعمال) بدني مجازات
كه ميشود شامل را خسارت پرداخت يا جريمه كه) اقتصادي
.ميشود تقسيم (ميشود تحميل قضايي مراجع و دادگاه توسط
.است همراه يكديگر با موارد از بسياري در مجازاتها انواع
(8)
بر اغلب اجتماعي كنترل دارد امكان كه كرد يادآوري بايد
حفظ را ثبات ميخواهند كه آنها متقلبانه و ريايي ادعاي
گونه هر كه نمود تصور نبايد بنابراين.باشد استوار كنند
لازم و است محض حقيقت كنترل ، عنوان به نظري اعمال
آنها براي كنترلي چنين كه را عواملي بايد بلكه الاطاعه ،
نظر در با سپس و نمود مشخص ميگيرد صورت آنها نفع به و
بحث به اجتماعي كنترل مبحث درباره موارد تمامي گرفتن
(9).پرداخت
نظرات بيان و جرم تعريف به بحث ادامه در اما
تشريح به سپس و پرداخته مورد اين در جامعهشناسان
.پرداخت خواهيم انحراف جامعهشناختي نظريههاي
انحراف حاد و ملتهب رفتاري حالت يك جرم ميرسد نظر به
جامعه شده مقرر و موضوعه قوانين آن در كه است اجتماعي
تعدد و تنوع جامعه نوع به بسته جرم.ميشود گرفته ناديده
در و جرم جامعه يك در عملي است ممكن و برميدارد
و پسنديده خاص مكاني و زماني شرايط در و ديگر جامعهاي
.شود تلقي مطلوب
مفهوم يك جرم مفهوم اينكه و جرم بودن نسبي به توجه با
دقيقي تعريف جامعهاي هيچ در تاكنون است ، جامعوي "كاملا
نيامده عمل به باشد آن جوهر و محتوي بر دال كه جرم از
.كردهاند قضايي و حقوقي تعاريف جرم از تنها.است
منع قانون وسيله به كه عملي:از است عبارت جرم بدينسان
نشان لويبرول.ميبيند كيفر قانون طبق آن مرتكب و شده
(10).است جامعه پرداخته و ساخته بوده ، نسبي جرائم كه داده
;جرم (ص 777.صبوري ترجمه) گيدنز اثر جامعهشناسي كتاب در
نقض را سياسي قدرت توسط شده مقرر قوانين كه است عملي هر
.ميكند
جرائم از دسته آن جرم ، از منظور جامعهشناسان نظر در
خاصي ، مقتضيات و شرايط تحت و هيجاني حالات در كه اتفاقي
"عادت" برحسب كه است جرائمي بلكهنيست ميافتد ، اتفاق
براي (حقوقدانان برخلاف) جامعهشناسانميشوند تكرار
:شدهاند قائل ويژگي چهار جرائم قبيل اين
آسيبي (4-جمعي (3-پارهوي (2-(نرمال)عادي (1
عادي خصلت روي "جامعهشناسي روش قواعد" كتاب در دوركيم
دوركيم ، نظر به (11)ميكند تاكيد انحرافات بودن ناهنجار
آن از عاري جامعهاي وجود تصور زيرا است ، بهنجار جرم
اجتماعي حيات اساسي شرايط به و است ضروري جرم است ، محال
با كه شرايطي ;هست نيز سودمند سبب همين به و دارد بستگي
.است لازم حق و اخلاق بهنجار تطور براي دارد بستگي جرم
باز ضروري تغييرات راه كه است آن از حاكي تنها نه جرم
اين براي را زمينه "مستقيما موارد از برخي در بلكه است
را جرم دوركيم كه دانست بايد (12).ميسازد آماده تغييرات
و ميداند كاركرد و فونكسيون داراي نرمال و عادي حالت در
را مجازات و نداشته بيماري جنبه جرم كه است حالت اين در
را مجازات و درمان حقيقي اثر و نميبيند درمان آن براي
خودش قول به و مرضي و غيرعادي حالت جرم كه وقتي
.ميكند جستجو گرفت ، "پاتولوژيك"
فقط مجرم رفتار كه است آن جرائم وي پاره ويژگي از منظور
تجاوز جامعه در معمول نرمهاي از موارد از پارهاي در
در حاكم ضوابط تابع ديگر موارد از بسياري در و ميكند
را خود جرم كه ميكوشند اوائل در مجرمان اين.است جامعه
جامعه و ميشود آفتابي جرمشان وقتي اما دارند پنهان
و ميداند شده رسوا را خود او ميدهد ، نشان عكسالعمل
را خود جرائم و نداشته آن تكرار از باكي ترتيب بدين
(13).ميكند تشديد
كانونهاي و انحرافي گروههاي به وكالت هم جرم جمعي ويژگي
.دارد است ، متمركز بخصوصي ، مراكز و محلات در كه جرم
و اشاعه نوعي كه دارد جرمزا محيطهاي به توجه همچنين
.ميگيرد صورت محيطها اين در بعدي ، نسلهاي به هم انتقال
.است شناسان جامعه نزد در جرم خصايص از هم آسيب ويژگي
از بيماري و كند رسوخ زيادي قشر در بزهكاري و جرم اگر
در آسيب و مساله بهعنوان كند ، پيدا سرايت جامعه به مجرم
.ميشود گرفته نظر
تعليم را افراد كه باشد نداشته كافي قاطعيت جامعه وقتي
درآورد ، داراست كه الگوهايي و قالب طبق را آنها و داده
مرز و خط از و كرده استفاده فرصت از افراد از عدهاي
حاكمه و جاذبه قدرت اينجا در ميشوند خارج شده ، كشيده
از تقصير و است نبوده كافي هنجارها تنفيذ براي جامعه
.(14)نيست مجرم
به جرمشناسي و جرم درباب ، گوناگوني نظريات كه است بديهي
...و شناسي كيفر شناسي ، جامعه باليني ، جرمشناسي لحاظ
به نسبت هم انتقاداتي "مسلما ميان اين در و است شده ذكر
كتاب در كينيا دكتر "مثلا".است گرفته صورت همديگر
رابطه درباب دوركيم نظريه كه ميآورد جنائي جامعهشناسي
شده واقع قبول مورد جنائي جامعهشناسي در فرهنگ و جرائم
اجتماعي -طبيعي پديده يك جرم كه او عقيده اين اما است ،
.(15)"واقعنشدهاست جرمشناسان تاييد مورد است
جريحهدار را جمعي وجدان كه ميداند عملي را جرم دوركيم
مفهوم يك چيز هر از قبل جرم مانهايم نظر در".ميسازد
تحت كه انساني رفتار يعني.است رفتار شدن غيرقانوني
آسيب قلمرو بنابراين (16)".است قابلمجازات جزا قانون
مربوطه ، علوم از كدام هر مطالعاتي حوزه به بسته شناسي
.ميباشد متنوع
شناختي جامعه تبيين بايد جرم ماهيت بخش رضايت تبيين يك
بستگي جامعه اجتماعي نهادهاي به جرم ماهيت زيرا باشد ،
جرم درباره جامعهشناختي تفكر جنبههاي مهمترين از.دارد
و (17)كجروي و همنوايي ميان متقابل ارتباطات بر تاكيد
ديگر با فرد متقابل كنش الگوهاي و اجتماعي ساخت همچنين
.است جامعه افراد
قرار بررسي مورد برجسته و مهم نظريه چهار اينجا در
:ميگيرد
توسط نخستينبار كه مفهوم اين:بيهنجاري نظريه (الف
يافت فراواني كاربرد شناسي ، درجامعه دوركيم اميل
نفوذ اجتماعي هنجارهاي آن در كه ميشود اطلاق وضعيتي به
حاصل وضعيت اين.(18)ميدهد دست از فرد رفتار بر را خود
تضاد در يا رفته بين از هنجارها كه است آشفتهاي وضعيت
براي را بيهنجاري مفهوم مرتون رابرت.گرفتهاند قرار
به دسترسي و جامعه تاييد مورد هدف بين اختلاف دادن نشان
.(19)ميبرد كار به آن به حصول وسايل
اجتماعي شرايط كدام:است اين نظريه اين در اساسي سوءال
:كه است اين (مرتون) پاسخ ميآورد؟ بوجود را انحراف
وسايل يا فرهنگي شده پذيرفته هدفهاي به حصول در محدوديت
با را خود فرد كه صورتي در (20)دو هر يا آنها به دسترسي
مشروعند جامعه نظر از كه اهداف ، به حصول وسايل و اهداف
انطباق نوع چهار و است بهنجار و همنوا فردي دهد ، انطباق
دوي هر يا قانوني هدفهاي يا وسايل قبول عدم از كه ديگر
.ميرود شمار به انحراف ميشود حاصل آنها
:است صورت اين به فردي انطباق شيوههاي
.شدهاند طرد وسايل اما شده پذيرفته اهداف -نوآوري
.است شده طرد اهداف اما شده ، پذيرفته وسايل -مناسكگرايي
پذيرفته هيچكدام وسايل نه و اهداف نه -"گوشهگيري" انزوا
.نيست
است ممكن و مييابد تغيير وسايل و اهداف -(طغيان) شورش
جديد وسايل و جديد اهداف بين يكپارچگي از جديدي نوع
.(21)شود ايجاد
شده ، ترجمه گوناگون مفاهيم به كه افتراقي پيوند نظريه (ب
كه دارد تاكيد نكته براين نظريه اين در ساترلند ادوين
مجرم فرد دوستان وسيله به مجرمانه رفتار يادگيري فرايند
مردم ، چگونه كه سوءال اين به پاسخ درميشود تعيين
ميگيرند ، ياد را انحرافي رفتارهاي و ارزشها و هنجارها
.دارند ديگران با كه معاشرتي اثر در كه داده جواب ساترلند
مهمترين (.شد گم نبوتش خاندان /بنشست بدان با نوح پسر)
تبهكارانه ، رفتار كه است اين نظريه اين با رابطه در نكات
مجرمانه رفتار فراگيري.است آموختني رفتارها ساير مانند
ارتكاب براي مناسب گرايشهاي و تكنيكها يادگيري مستلزم
اين تاثير تعيين در تماسها شدت و مدت طول.است جرم
.(22)دارد اهميت هم جرم ارتكاب و پيوندها
انحراف نظريه مانند نيز نظريه اين:تضاد نظريه (ج
تمركز اجتماعي و شخصي عواقب بر كلي طور به (بيهنجاري)
چون.ميكند تكيه معدود عدهاي دست در قدرت و ثروت
سياسي و اقتصادي مشترك علايق جامعه قدرتمند گروههاي
براي خود سياسي قدرت از قدرت برگزيدگان اكثر و دارند
استفاده خود منافع حامي قانوني معيارهاي اجراي و تدوين
.(23)ميكنند سوءاستفاده واقع در يا
كه جامعه شده مقرر دستورات و قوانين تعاريف ترتيب اين به
قدرتمند و ثروتمند افراد علايق و نيازها از حمايت جهت در
.است انحراف و جرم اصلي انگيزههاي و علل از يكي ميشود ،
كه است معتقد قدرتمند نخبگان كتاب در ميلز رايت سي
تصميمات اخذ هنگام به" قدرتمند برگزيدگان يا نخبگان
متحد يكديگر با خارجي و داخلي سياستهاي تدوين و اساسي
اقليت مقابل در.ميكنند عمل حاكمه طبقه بهصورت و شده
سياسي لحاظ از كه دارند قرار مردم توده اكثريت قدرتمند ،
"پراكندهاند و متشكل غير سازماني لحاظ از و قدرت فاقد
به.است دموكراتيك غير جوامع ويژگيهاي از اينها ،(24)
به نزديكي و سياسي تصميمگيري در تضاد نوعي ترتيب اين
هم را تضاد اين دارد ، وجود جوامع اين در قدرت ساختهاي
.كرد محسوب جرم و كجروي انگيزههاي از ميتوان
نظريه ايناست نمادين متقابل كنش نوعي:برچسب نظريه (د
منحرفان غير از را منحرفان رفتار ، نفس كه ميكند تاكيد
كه است جامعه سازشكار اعضاي اعمال بلكه نميسازد ، متمايز
رفتارهاي از برخي اعضا اين ميسازد ، فراهم را تمايز اين
انحرافي برچسب ديگران به و كرده تفسير را انحرافي
.(25)ميزنند
و اوليه انحراف مرحله دو به ميتوان را زدن برچسب فرايند
شده تشريح مقاله اول قسمت در كه كرد تقسيم ثانوي انحراف
كه وقتي ميشود يادآور نظريه اين در لمرت ادوين.است
.اوست مجازات دنبال به جامعه گرفت ، صورت اوليه انحراف
مجازاتهاي "مسلما كه دهد رخ دوباره انحرافي اعمال اگر
برابر در جامعه ترتيب اين به داشت ، خواهد درپي را شديدي
شخص ميشود ، عمل وارد رسمي صورت به شديد انحرافهاي
.ميخورد برچسب و شده خوانده منحرف
ميآيد؟ چه (كجرو و انحرافي) خورده برچسب فرد برسر حال
خط يك "احتمالا كه است دوگانهاي فرايند كه است اين پاسخ
.(26)ميآورد بوجود را انحرافي مشي
با دارد مطابقت ميشود بيان ادامه ، در كه جملهاي چند
نوعي جوامع اكثر در.جرم و كجروي مورد در تضاد نظريه بحث
برخورد همچنين و كجروي و جرم تعريف در نابرابري و تبعيض
اجتماعي پايگاه به بسته منحرف و كجرو با قانوني و رسمي
قرائت نوع يعني عامل اين خود كه دارد وجود جامعه افراد
هم منحرفان ، با دولت و جامعه نابرابر برخورد و قانون
اجتماعي انحرافات و نابساماني بروز در عاملي ميتواند
(27)اجتماعي عوارض و آسيبها كتاب در قائمي علي دكترباشد
چه هر دارند سعي منحرف افراد":مينويسد اينباره در
چون كنند ، راحت قوانين شر از را خود بيشتر و زودتر
خود نفع به را قانون قدرت صاحبان كه است اين دعويشان
"نگرفتهاند نظر در را آنان خواستههاي و كردهاند وضع
كردهاند بيان چنين منحرف با رسمي برخورد درباره همچنين
موضعگيري هم عليه و خطند طرف دو در منحرف و پليس" كه
.است جديد انحراف و جنايت موجد امر اين خود گاهي كه دارند
.ميداريم بيان جمله چند در را مطالب عمده نكات پايان در
هر طبيعي كجروي ، و جرم و جرمزاست خود جامعه دانست بايد
نخواهيم هم منحرف كجرو بدون جامعه ترتيب بدين.است جامعه
از جرم اگر و اجتماعياند نظم ناقض منحرف افراد.داشت
خود به آسيب حالت شود خارج بودن طبيعي و عادي حالت
كنترل نوعي به تعادل ، و نظم حفظ براي بايد كه ميگيرد
.پرداخت اجتماعي
مواضع آن با برخورد لزوم و است اجتماعي مساله انحراف
برخورد اين كه ميكند روشن انحراف قبال در را جامعه
تا منحرفين رد و طرد -مدارا و تحمل درجه از ميتواند
و باشد متنوع كيفر ، و تنبيه و دستگيري براي رسمي اقدامات
در عملي است ممكن است ، نسبي پديدهاي جرم و انحراف اينكه
از.باشد بهنجار ديگر جامعه در و شود تلقي جرم جامعهاي
عاطفي ، -رواني زيستي ، علل به ميتوان انحراف عوامل
اشاره فرهنگي عوامل همچنين و سياسي اقتصادي ، اجتماعي ،
ديدگاهها انواع و انحراف جنبههاي همه درباره بحث كه كرد
.است خارج ما بحث حوصله از اينباره ، در
"مقدميان ابراهيمي محمود"
شناسي جامعه ارشد كارشناس
:وماخذه منابع
تهران ، .اجتماعي علوم دايرتالمعارفباقر ساروخاني ، -1
ص 192 اول ، 1370 ، چاپ كيهان ، انتشارات
اجتماعي ، آسيبشناسي بر مقدمهاي.هدايتالله ستوده ، -2
ص 30 نور ، آواي انتشارات.تهران ، 1373
ص 193.اجتماعي علوم دايرتالمعارف -3
ص34.هدايتاللهستوده.اجتماعي آسيبشناسي بر مقدمهاي -4
ص 38 قبل ، منبع -5
مرنديز ، نشر.انحرافات جامعهشناسي.داور شيخاوندي ، -6
ص 40.سوم ، 1373 چاپ
ص 698 اجتماعي ، علوم دايرتالمعارف -7
و 126 صص 125ستوده الله هدايت -8
تاليف و ترجمهجامعهشناسي به دعوتي.ال پيتر ، ;برگر -9
.ص 169 اول ، ج.تهران 1355 روشنفكر ، انتشارات.مهدوي شهره
ص 48 شيخاوندي ، داور -10
و 45 صص 44 قبل ، منبع -11
ترجمه.جامعهشناسي روش قواعد.اميل دوركيم ، -12
چاپ تهران ، 1373 ، دانشگاه انتشارات كاردان ، عليمحمد
صص 8785.پنجم
و 45 صص 46.شيخاوندي داور -13
ص 47.همان -14
.انحرافات شناسي جامعه يا ايران اجتماعي آسيبشناسي -15
چاپ نوبل 1374 ، انتشارات تبريز ، مساواتيآذر ، مجيد نوشته
انتشارات.جنائي جامعهشناسي.كينيا:ك.ر) و ص 19.اول
(ص 1346.سوم جلد.تهران دانشگاه
ص 4همان -16
.صبوري منوچهر ترجمهشناسي جامعه آنتوني ، گيدنز ، -17
ص 139.دوم چاپ ني ، نشر تهران ، 1374 ،
ص 790 گيدنز ، آنتوني -18
ص 136 ستوده ، هدايتالله -19
ص 146 همان ، -20
تفكر و شناسي جامعه نظريههاي.ويليام اسكيدمور ، -21
ديگران ، و حاضري سبزيان ، :مترجمان شناسي ، جامعه در نظري
ص 162 تابان 1375 ، انتشارات
صص 146142 ستوده ، -22
ص 141 همان ، -23
عبدالمعبود ترجمه ميلز ، سيرايتشناختي جامعه بينش -24
ص 11.دوم چاپ انتشار ، 1370 ، سهامي شركت انصاري ،
و 144 صص 143 ستوده ، -25
ص 146 همان ، -26
اميري ، انتشارات اجتماعي ، عوارض و آسيبها.علي قائمي ، -27
صص230228 سوم ، چاپ 1370
شد تخليه قم بهزيستي خدمات مجتمع
قم ولايت بهزيستي خدمات مجتمع ساختمان :اجتماعي گروه
گزارش بنابر.شد تخليه (س)معصومه حضرت مقدس آستان توسط
بهزيستي خدمات مجتمع قم ، استان بهزيستي سازمان از رسيده
و 1900 نيازمند خانوار داشتن 200 تحتپوشش با ولايت
مسئولين سوي از غيرمنتظره اقدام يك در معلول مددجوي
اسناد و اموال كليه و تخليه (س)معصومه حضرت مقدسه آستانه
ضبط و منتقل آستانه انبار به مددجويان پروندههاي و
با 1000 ولايت بهزيستي خدمات مجتمع ساختمان.گرديد
سازمان اختيار در اسلامي انقلاب از پس زيربنا مترمربع
آستانه مسئولين مساعد قولهاي عليرغم و داشت قرار بهزيستي
.گرديد تخليه ساختمان اين مقدسه
پذيرش ظرفيت با مهدكودكي داراي مجتمع اين است ذكر شايان
حرفهآموزي كلاسهاي و دارالقرآن واحدهاي و نونهال 200
.ميباشد تحتپوشش خانوادههاي و مددجوديان ويژه
درباره مقاله بهترين مسابقه مهلت تمديد
مطبوعات آزادي
درباره مقاله بهترين مسابقه در شركت :اجتماعي گروه
ارديبهشتماه پايان تا حرفهاي اخلاق و مطبوعات آزادي
را خود مقالات ميتوانند روزنامهنگاران كليه.شد تمديد
انجمن آدرس به ارديبهشتماه پايان تا صفحه حداكثر 20
شهيد خيابان -كشاورز بلوار در واقع روزنامهنگاران صنفي
.كنند ارسال پلاك 87 -هفتم كوچه -كبكانيان
جوايزي و تقدير لوح مسابقه اين برگزيدگان از نفر سه به
.ميشود اهدا
|